Научная статья на тему 'ХИТОЙ ЯНГИ ШЕЪРИЯТИНИНГ ЭВОЛЮЦИОН ШАКЛЛАНИШ ХУСУСИЯТЛАРИ (XIX АСРНИНГ ОХИРИ ХХ АСРНИНГ БОШЛАРИ)'

ХИТОЙ ЯНГИ ШЕЪРИЯТИНИНГ ЭВОЛЮЦИОН ШАКЛЛАНИШ ХУСУСИЯТЛАРИ (XIX АСРНИНГ ОХИРИ ХХ АСРНИНГ БОШЛАРИ) Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
26
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
янги шеърият / шеърият инқилоби / байхуа / эволюция / адабий мактаблар. / новая поэзия / поэтическая революция / байхуа / эволюция / литературные школы.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Озоджон Очилов

Хитойда ҳукм сурган империализмнинг сўнгги йилларида юз бераётган ижтимоий-сиёсий ўзгаришлар адабиётга ҳам ўз таъсирини кўрсатди. Хусусан, шеъриятда инқилоб даражасидаги ҳаракатлар юзага кела бошлади. Бу жараён қисқа давр ичида бир нечта босқичларда баъзан муваффақиятли, баъзан муваффақиятсиз тарзда амалга оширилди. Шеърият эски анъаналардан воз кечиб, имкон қадар халққа яқинлашиш сари борди. Катта қаршиликларга учрасада шеъриятда умумхалқ тили бўлган байхуадан фойдаланиш кенг тус олди, ритм, қофия, умуман мумтоз шеъряитга хос бўлган хусусиятлардан воз кечиш провард мақсадга айланди. Шеърнинг шакли эмас, балки унинг ғояси, мазмун-моҳияти муҳим эканлиги биринчи планга чиқди, унинг бадиий-эстетик қимматига путур ета бошлади. Мақолада хитой шеърияти инқилобининг эволюцияси ва унда иштирок эткан адиблар ва мактабларнинг ҳиссаси ҳақида сўз боради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЭВОЛЮЦИЯ НОВОЙ КИТАЙСКОЙ ПОЭЗИИ ХАРАКТЕРИСТИКИ ОБРАЗОВАНИЯ (КОНЕЦ XIX ВЕКА, НАЧАЛО XX ВЕКА)

Социально-политические изменения, происшедшие в последние годы империализма, господствовавшего в Китае, отразились и на литературе. В частности, в поэзии стали зарождаться революционные движения. Этот процесс осуществлялся в короткий срок в несколько этапов, иногда успешно, иногда безуспешно. Поэзия отказалась от старых традиций и максимально приблизилась к народу. Несмотря на большую оппозицию, использование байхуа, общего языка в поэзии, получило широкое распространение, а отказ от ритма, рифмы и черт, характерных для классической поэзии в целом, стал провардной целью. На первый план выступила не форма стихотворения, а его идея, его сущность, которая стала подрывать его художественную и эстетическую ценность. В статье рассматривается эволюция китайской поэтической революции и вклад писателей и школ, участвовавших в ней.

Текст научной работы на тему «ХИТОЙ ЯНГИ ШЕЪРИЯТИНИНГ ЭВОЛЮЦИОН ШАКЛЛАНИШ ХУСУСИЯТЛАРИ (XIX АСРНИНГ ОХИРИ ХХ АСРНИНГ БОШЛАРИ)»

ХИТОЙ ЯНГИ ШЕЪРИЯТИНИНГ ЭВОЛЮЦИОН

ШАКЛЛАНИШ ХУСУСИЯТЛАРИ (XIX АСРНИНГ ОХИРИ ХХ АСРНИНГ БОШЛАРИ)

ОЗОДЖОН ОЧИЛОВ

тадцщотчи, ТДШУ

Аннотация. Хитойда уукм сурган империализмнинг сунгги йилларида юз бераётган ижтимоий-сиёсий узгаришлар адабиётга уам уз таъсирини курсатди. Хусусан, шеъриятда инцилоб даражасидаги щракатлар юзага кела бошлади. Бу жараён цисца давр ичида бир нечта босцичларда баъзан муваффациятли, баъзан муваффациятсиз тарзда амалга оширилди. Шеърият эски анъаналардан воз кечиб, имкон цадар халцца яцинлашиш сари борди. Катта царшиликларга учрасада шеъриятда умумхалц тили булган байхуадан фойдаланиш кенг тус олди, ритм, цофия, умуман мумтоз шеъряитга хос булган хусусиятлардан воз кечиш провард мацсадга айланди. Шеърнинг шакли эмас, балки унинг гояси, мазмун-моуияти мууим эканлиги биринчи планга чицди, унинг бадиий-эстетик цимматига путур ета бошлади. Мацолада хитой шеърияти инцилобининг эволюцияси ваунда иштирок эткан адиблар ва мактабларнинг уиссаси щцида суз боради.

Таянч суз ва иборалар: янги шеърият, шеърият инцилоби, байхуа, эволюция, адабий мактаблар.

Аннотация. Социально-политические изменения, происшедшие в последние годы империализма, господствовавшего в Китае, отразились и на литературе. В частности, в поэзии стали зарождаться революционные движения. Этот процесс осуществлялся в короткий срок в несколько этапов, иногда успешно, иногда безуспешно. Поэзия отказалась от старых традиций и максимально приблизилась к народу. Несмотря на большую оппозицию, использование байхуа, общего языка в поэзии, получило широкое распространение, а отказ от ритма, рифмы и черт, характерных для классической поэзии в целом, стал провардной целью. На первый план выступила не форма стихотворения, а его идея, его сущность, которая стала подрывать его художественную и эстетическую ценность. В статье рассматривается эволюция китайской поэтической революции и вклад писателей и школ, участвовавших в ней.

Опорные слова и выражения: новая поэзия, поэтическая революция, байхуа, эволюция, литературные школы.

Abstract. The socio-political changes that have taken place in the last years of the imperialism of China have also had an impact on literature. Particularly, there were some activities equal to revolution in poetry. This process was carried out in a short period of time in several stages, sometimes successfully, sometimes unsuccessfully. Poetry has abandoned old traditions and moved closer to the people as much as possible. Despite strong opposition, usage of bayhua, common language of the people, did not stop to spread in poetry. Moreover, abandonment of rhythm, rhyme and other features of typical classical poetry became a primary goal. It was not the form ofpoem, but its idea, its essence, that came to the fore, which began to undermine its artistic and aesthetic value. This article discusses the evolution of Chinese poetry revolution and the contribution of the writers and schools that participated in it.

Keywords and expressions: new poem, poetic revolution, baihua, evolution, literary schools.

XIX асрнинг охири ХХ асрнинг бошлари Хитой жамиятида руй берган чукур узгаришлар билан хдмохднг тарзда хитой шеъриятида х,ам улкан эврилишлар юзага келган давр булди. Жу Зэчинг таъкидлаганидек, шеърият замон узгаришларини тез пайкайди ва буни узида баралла акс эттиради. Шеърият замон билан бирга юради, хдттоки ортидан

эргаштиради хам"1. Олдинга илдамлаш, янги вокеликлар, кашфиётлар, ихтироларнинг пайдо булиши, янгича тафаккурнинг кириб келиши, реал хаёт ва инсонлар хис-туйгуларидаги мураккаб узгаришлар катъий коидаларга асосланган мумтоз шеъриятни ортик давом эттириш имкониятларини йукка чикара бошлаган эди. Ма Жюнву "Танг, Сунг, Юан, Минг даврларига эътибор килманг, авангард шеъриятга таклид килинг. Эскидан янгига утмогимиз керак..."2 каби фикрларни уртага ташлади. Шу тарика даврнинг аксарият адиблари шеърятда узгаришлар булишини куллаб-кувватлашди, бирин-кетин янги мактаблар, янги харакатлар юзага кела бошлади.

Хитойда "шеърият инкилоби"нинг бошланиши буйича одатда уч хил карашлар мавжуд: биринчи, энг дастлаб "Янги билим шеърияти" ("^Я^^") гоясини илгари сурган Жу Зичинг карашлари билан боглик3. Иккинчиси, "Янги оким шеърияти" ("^ЯМ^"), бу ном дастлаб Ху Ши томонидан таклиф этилган булиб, унинг ёзишича, Хуан Зунсяннинг 1868 йил ёзилган "Уйкаш туйгулар" (^Ш) шеърини шеърият инкилоби бошланганлигининг эълони деб хисоблаш мумкин. 4 Учинчиси, 1899 йил Лянг Чичао томонидан расман илгари сурилган "Шеърият инкилоби" (" Щ^^^"") шиори5 билан боглик эди.

Дастлаб Лянг Чичао, Ся Цэнзуо, Тан Сэтонг тез -тез Пекинда йигилишиб шеърятни ислох килиш буйича мухокама ва мунозаралар утказиб туришган.6 Бу оким шеъриятнинг асосий хусусиятларидан бири шеъриятга "янги отлар"ни яъни от суз туркумига оид янги лексикани олиб кириш оркали бошка окимлардан фаркланиб туришга уринишда эди. Улар асосан Буддизм, Конфуцизм ва Христианликнинг мукаддас китобларидан олинган сузлардан фойдалана бошлашди. Бундай сузлар хитой тилига асосан фонетик жихатдан узлашган хамда рамзий маънога эга эканлиги билан махсус изохларсиз тушуниш мушкул булган. "Янги билим шеърияти"ни тушуниш кийин булсада, бу оким етакчилари мураккаб сиёсий, маданий, тарихий вазиятга карамасдан тинимсиз равишда фикр эркинлигига, янги гояларини илгари суришга интилишарди. Буни Лянг Чичаонинг хотираларидан англаш кийин эмас: "Биз биргаликдаги фаолиятимиз даврида олдинги илм ахлига карши булдик, уларга хайрихох булмадик, балки улардан нафратландик...Биз уша пайтларда Хитойнинг Хан сулоласидан кейинги илми аркони мутлако керак эмас, хорижнинг илми маъкул, деб хисоблардик. Мадомики, бизга Хан сулоласидан кейинги давр керак эмас экан, унгача булган барча дин ва фалсафий окимларнинг мукаддас китоблари ва мутаффакирларининг илмий меросини дастурил амал килиб олдик; хориж илми маъкул дея хисобласакда, уни тушунмас, укий олмас эдик, бор-йуги бир нечта диний таржима китоблар булиб, уларни бебахо курар эдик. Бунинг устига бизнинг субъектив гояларимиз — дин булиб дин булмаган, фалсафа булиб фалсафа булмаган, фан булиб фан булмаган, адабиёт булиб адабиёт булмаган галати ва абсурд гояларимиз келиб кушилди. Юкорида санаб утилган барча унсурлар узаро коришиб "Янги билимлар шеърияти" деб аталмиш харакатни ташкил килди"7. Диний-фалсафий мазмунга берилган бу хракат янгиликка интилаётган авангард ёшлар томонидан кабул килинмади ва у секин асталик билан уз ахамиятини йукота борди. Шундай булсада, бу харакатни шеърият инкилобининг бошланиши эди деб

1 (-Л-Л—ЛВД

4 1924.

1985.

6 1924^4^ 29 0о

7 ^^(^ЖШ^^'ЙШШШ)' 1924^4^ 29 В»

21

бахолаш мумкин. Улар хитой шеъриятига биринчи булиб Европа адабиётидан иктибослар олиб кирди ва янги услуб яратишди. Улар шу оркали кенг куламли "Шеърият ислохоти"га уз хиссаларини кушишди.

"Янги о;им шеърияти" ("^ЯМ^") мактабига мансуб шоирлар нисбатан купчиликни ташкил килиб, асосан ватанпарварлик гояларини ифода килувчи шеърлар ёзишди. Бу окимда Хуан Зунсяндан ташкари Канг Ёвей, Жянг Жэ-ё, Чю Фэнгжя, Чю Вэй-ай, Май Мэнгхуа, Ди Баосян каби шоирлар хам ижод килишди. Бу окимнинг асосий хусусияти маълум даражада мумтоз шеъриятнинг кофия ва шаклий хусусиятларини саклаб колган холда уз гояларини ёйишга харакат килишди. Бу йуналиш шоирлари хам анъаналарга тула бархам бераолишмади.

Лянг Чичао "Янги билимлар шеърияти" окимидан ажраб чиккиб, "Шеърият инкилоби" шиорини уртага ташлади. Унинг асосий гояси шакл жихатдан анъанавий шеърият услубини саклаб колган хода янги образлар яратиш, янги гояларни илгари суриш, янгича гап тузилишидан фойдаланиш, янги лексикадан фойдаланиш каби карашлардан иборат эди. Бу эскилик ва янгилик уртасида кучли карама-каршиликни келтириб чикарди ва бу ташаббус хам юкоридагилар каби муваффакият козона олмади. Шундай булсада Лянг Чичао илгари сурган гоялар кейинги тулкинларнинг юзага келишига сабаб булганлигини кузатиш мумкин.

ХХ асрнинг бошларига келиб ижтимоий таназзул жиддий тус олди, инкилоб гоялари жаддаллашиб бораверди. Илгор зиёли катлам бундай пайтда адабиётни ислох килиш заруриятини янада чукуррок англаб етишди. Тилдаги узгаришлар табиий равишда шеъриятнинг хам эврилишини келтириб чикарди. Гонг Зижэн, Лянг Чичао каби шоирлар огзаки нутк ва от суз туркумига оид янги сузларни шеъриятга киритди, Хуанг Зунсян "Огзим айтганини кулим ёзади" шиори асосида ижод килди, Ма Чюнвунинг шаклан эркин булган шеърияти пайдо булди. Уларнинг шеърияти кадимги хитой шеърияти анъаналарини йукка чикара бошлади. Яна бир нарса ахмиятга молик, империянинг сунгги йилларида шеърият фольклор кушикларнинг ритми, лексикаси, тили, кофия эркинлиги, гап тузилиши, халконалиги каби хусусиятларини сингдира бошлади. Бу адабиётдаги улкан "утиш даври" эди. "Байхуа"да шеър ёзишни аклга сигдириб булмас, хаттоки кечириб булмас хато хисобланган замонда янги шеъриятни ислох килиш анча мураккаб ходиса булишига карамай, бир катор ижодкорлар уз карашларини баралла айтишни бошлади. Айрим ижодкорлар Лю Язининг карашлари ортидан эргашди: "Адабиёт инкилоби, инкилоб бизнинг сийратимизда, суратимизда эмас. Сурат эскича, сийрат янгича булиши даркор...шеърий асарларнинг манбаси бир аммо узани бошкадир ". Янги замон тафаккури ва инкилоб рухияти зимдан етилиб келаётган булсада, тил ва классик коидаларни саклаб колишга курашаётганлар хамон куп булиб, янги шеъриятни, янги мазмун, янги рухият, янгича услубни оммалаштириш мураккаб кечди. Эски услуб, эски шакл ёрдамида янги мазмун ифодалашга уринишлар шиддат билан борди, амалда муваффакиятсизликка учради. Шундай булсада, Лонг Чуанминг таъкидлаганидек, янги мазмун эски колипларда берилиши билан бир каторда шеърият аста секинлик билан янги

о

шакл томон харакатланаётган эдио.

Империянинг сунгги йилларида давом этган "Шеърият инкилоби" гарчанд классик шаклдан воз кечишга эриша олмаган булса хам, хар холда шеъриятга янги термин ва атамалар, чет тилидан узлашган сузлар, байхуа тили элементларининг кириб келиши унинг хар томонлама эркинлашиши, узгаришига замин яратди. Фольклор кушиклар, болалар шеъриятига эътиборнинг кучайиши ва улардан кенг тарзда фойдалана бошлашнинг натижасида хитой шеъриятининг олий насаб одамларгагина хослик тендинцияси завол топишига олиб келди, халк адабиётининг уйгониши ва байхуа

шеъриятнинг пайдо булишига йул очилди9. Умуман айтганда бу инкилоб кайсидир маънода сунгги Чинг сулоласи шоирлари учун туртки ва замонавий шеърият томон ташланган дастлабки кадам булди.

Янгича куриниш олаётган хитой шеърияти мумтоз шеъриятнинг конуниятлари, вазни, кофия тузилиш, тили ва шаклини рад этиб, эркинлашиш, оммабоплашиш ва прозаиклашиш томон илдамлаб борарди. Чинг империясининг сунгги йилларида руй бераётган "Янги шеър ин;илоби"нинг яратувчилари шеърият ислохотларининг ахмиятини англаб етишган булсада, лекин уларда хамон янги шеъриятнинг аник кандай булиши кераклиги борасида пухта режалар йук, тулик тасаввур хам шаклланмаган эди. Янги шеъриятнинг хакикий холоскори сифатида "Байхуа шеърияти" пайдо булди. Айникса Ху Ши илгари сурган гоялар бунга катта туртки булди: "вазнни уйламанг, охангларга бош котирманг, бугинлар киска-чузиклигини унутинг, кандай ёзгингиз келса, ушандай ёзинг"10. Айнан мана шу ундов том маънодаги янги шеърият пайдо булишига дастлабки мухим туртки булиб, хитой шеърятининг замонавий шеърият томон мухим ва дадил кадам ташлаши учун замин яратди. Байхуада ёзилган шеърлар кескин купайди, ким кандай хохласа шундай ёзишни бошлади, натижада шеър хам шаклан хам мазмунан эстетик мохиятини йукота бошлади. Замонавий шеъриятни куткариш, уни уз йулига солиш харакатлари бошланиб кетди. Вэн Эдуо каби адиблар Англия ва Америка замонавий шеъриятининг манбааларини узлаштира бошлашди, хитой ва европа шеърият санъати анъаналарини умумлаштиришни йулга куйишди. Лекин бундай ташаббуслар бекарор даврда тезда муваффакисизликларга учрарди, шу тарика янги шеърият гоялари секинлик билан уйгониб борарди. Кийинчалик "Инкилоб адабиёти"нинг пайдо булиши унинг олдига янги оммабоплашиш талабини куйди. Бу талаб Совет пролетар адабиёти карашлари ва реализм ижод усулларининг узлаштирилиши билан амалга оша бошлади. Шеъриятнинг оммабоплашиши унинг халкка янада якинлашувига олиб келди. Шу тарика бу давр шеъряти инкилоб рухиятини ёритиш, халкни янги даврга нисбатан иштиёкини ифодалаш, уларни рухлантириш йулидан кета бошлади.

1919 йил амалга оширилган "4 май" маданият харакати тафаккур озодлигининг буюк инкилоби булди, дейиш мумкин. Бу айнан янги шеърятда эркинлик, халкчиллик каби принципларнинг тула-тукис намоён булишига катта туртки булди. "Янги адабиётнинг тили байху, янги адабиётнинг жанри эркин, коидалардан холи"11, деган эди Ху Ши. Унинг "^андай сузласанг, шеърни шундай ёз" шиорининг ахамияти ошди, шеърнинг хамма учун тушунарли булиш кераклиги асосий мезонга айланди. Ху Шининг шиори ортидан Лю Баннонг, Шэн Эмо, Юй Пингбо, Лю Дабай, Канг Байчинг, Жоу Зуорэн, Жу Зичинг каби адиблар бирин-кетин байхуада шеърлар ижод килишни бошлади: ("Кабутар"), ("Кучли аскар"), ("Ажратиб турар когоз"), (

("Ойли тун"), (—("Лахза") каби шеърлар шулар жумласидандир. Бу каторлик байхуада битилаётган шеърлар классик шеъриятнинг конун-коидаларига вэнянь колипларига бархам бера бошлади. Ху Ши бу хакда фикрларини давом эттириб, шеърнинг бугинлари табиий булиши, кофиябозлик килмаслик, киммат камтарликда, безакда эмаслигини таъкидлаган эди.12 Байхуа янги шеърияти яшин тезлигида ривожлана бошлади ва энг машхур хисобланган ("Янги ёшлар"), ("Янги

тулкин"), ("Хитой ёшлари"), (ЖШ¥^> ("^афта мунозараси") каби

куплаб журналлар, ШШ ("Пойтахт"), (#fë> ("Тонг") > ШШВШ

(Шангхайнинг "Республика") ' (ВВ^ЯЯШ» ("Замон ") каби газеталари бирин-кетин уз сахифаларида байхуа янги шеърияти намуналарини чоп эта бошлашди. Канг Байчинг айтганидек, "Халк шеърияти харакати" юзага келган эди.13 Умуман айтганда, хитой янги шеърияти деганда тил, шакл, гоя ва мазмун жихатдан янгиланиш назарда тутила бошланди.

Маърифатпарварлик ва гуманизм рухиятини узида мужассамлай бошлаган байхуа шеърияти янги давр хитой шеърияти замонавийлашиши жараёнининг бошлангич нуктаси булди. Байхуа шеърияти тил имкониятларини кенг куллаган холда шеъриятда фикрни эркин ифодалаш максади руёбга чикди. Янада аникрок айтганда, тил, шакл, ифода жихатдан эркинлашув фикр ва гояларнинг хам эркинлигига олиб келди. Байхуа шеъриятининг киммати унинг янги шаклга келганида эмас балки, халк дардининг жасурлик билан куйлана бошланганида булди.

Гуо Можо хитой янги шеъриятида алохида уринга эга шахслардан. У ёзади: "менинг барча ёзганларим, бу факатгина лахзалик шиддат эмас, балки узинг хохлагандек савдоий раксга тушиш хамдир"14. Гуо Можо шеъриятида шиддат билан бир каторда огзаки нуткга хослик, таржималардан иктибослар, узлашган сузлар, илмий атама ва терминлардан курама фойдаланганлигин курамиз. ("Маъбуда") тупламидан урин олган

шеърлар кадимги шеъриятнинг турли чекловларидан холи булиш билан бирга, мазмунан халкни олдингга чорлаш, уларга кутаринкилик бахш этишга каратилди. Шу тарика шаклан ва мазмунан эркинлашиб бораётган шеърият секин-асталик билан анъаналар доирасидан чика бошлади. "Шунчаки, хохлагинимдай, хаётий, халк тили ёрдамида узимни номоён этишни истайман... узни намоён этишга келсак, кофияли ёки кофиясиз шеър, таклид ёки яратилган шеър, хаттоки шеър ёки шеър эмас, буларнинг хеч бири Менинг узлигимга алокадор эмас", деб ёзган эди Фан Сонгдэ15. "Янги шеърият асосий эътиборини "байхуа"га каратган, шеъриятга эмас. Барча уни эски шеърият туридан куткаришга уринишмокда, кандай килиб янги шеърият асосини яратишга эмас".16 "Маърифатчилик бош мавзуга айланганида, шоирлар "янги кузалар" ясашга берилмасдан, "май" тайёрлашда давом этмокдалар. Янги гояларни илгари сурмок учун, маърифатчилик учун, мохиятан шеър рухини ислох килмок керак, бинобарин шеърият инкилобида гояга ургу бериб, шаклга эътибор каратмаслик устувор булсада, кузланган максадга барибир етилади".17 каби фикрлар янгради. Хусусан, Ху Ши шундай таъкидлайди: "Ниманг булса, ушани шеър кил, кандай гапинг булса, ушани суйла".18 Куринадики, бу даврда шоирлар асосан анъанавий шеърият таъсиридан кутилишга зур беришди, асосий эътиборни кандай булсада халкни уйготишга, уларни рухлантиришга каратилган гояларини етказишга каратди. Бу учун шакл иккиламчига айланди ва шеърият минг йилликлар давомида яратилган колиплардан кучиб, огзаки ва адабий-бадиий тил уртасидаги чегаралар, шеъриятдан лирик хусусиятлар йукола бошлади. Шаклни эркинлаштиришга хаддан ортик уриниш окибатида ритм, кофия каби мухим унсурларнинг рад этилиши шеъриятнинг мухим вазифаларидан бири булган эстетик завк бериш хусусияти сустлашишига олиб келди. Кейинчалик Му Мутян бу хакда "Хитой янги шеър харакатининг энг катта жиноятчиси менимча Ху Ши булади, унинг шеър прозадек булиши керак деган гояси энг

13 1920^0

16 1931^1^200-

катта хато эди"19. Жоу Зyорен эса 6у давр шеърияти хакида "Янги шеъриятнинг дастлабки Ун йиллигидаги энг катта айби "унинг маъза-матраси йyклигидa"" дея фикр билдирган эди. Шу тарика уткан асрнинг 20-йилларига келиб янги шеърият инкирозга юз тута бошлади. Натижада шеъриятнинг янги конун-коидаларини яратиш, унга мос ва хос талаб-таклифларни ишлаб чикиш зарурият юзага келди, бу вазифани "Янги Ой" мактаби уз зиммасига олди (кейинги маколаларда батафсил).

Хулоса килиб айтганда, Хитой адабиёти тарихида 19-аср охири адабиётда, хусусан шеъриятда туб бурилиш даври булди. Бу даврда ута кескин узгаришлар руй бермаган булсада, шеърият инкилобининг юзага келиши учун зарур туртки бера олди. 20-аср бошларига келиб, эски мумтоз шеърият конун-коидаларидан батамом воз кечиш харакати кучайди, байхуада шеърлар ёзиш кескин купайди. Натижада шеъриятнинг мухим хусусияти саналган бадиий-эстетик завк улашиш вазифаси уз мохиятини йукота борди. Шундай булсада, шеъриятда минг йиллардан бери дярли узгармай келаётган конун -коидаларга карши бориш, уз фикри, FOялaрини эмин-эркин баён килишга интилиш тимсолида маънан эскирган чиркин феодал жамият тартибларига карши кураш, фикр эркинлига интилиш шиддатли тус олди. Бу давр адабиёти, хусусан шеърияти халкни халк сифатида бирлаштирди, уларни эскиликдан воз кечиб янги хаёт сари якдил харакат килишлари учун рухлантирди. Унинг бирламчи максади хам шу эди, аслида.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.