Научная статья на тему 'ХАЛҚ ФАЛСАФИЙ СИЁСИЙ КАТЕГОРИЯ СИФАТИДА ВА УНИ БИРЛИГИНИ ТАЪМИНЛОВЧИ ОМИЛЛАР.'

ХАЛҚ ФАЛСАФИЙ СИЁСИЙ КАТЕГОРИЯ СИФАТИДА ВА УНИ БИРЛИГИНИ ТАЪМИНЛОВЧИ ОМИЛЛАР. Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
халқ / демократия / ижтимоий жамият / миллат / мулк. / people / democracy / social society / nation / property.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Окюлов, Хасан Оманбаевич

Мақолада халқнинг фалсафий-сиёсий категория сифатида аҳамияти ва унинг бирлигини таъминловчи омил эканлиги ўрганилган. Ижтимоий сиёсий консенцияларда халқ ягона эрк иродага эга бўлган сиёсий субъект сифатида тавсифланиши кўрсатиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PEOPLE AS A PHILOSOPHICAL AND POLITICAL CATEGORY AND FACTORS ENSURING ITS UNITY.

The article examines the significance of the nation as a philosophical-political category and the factor that ensures its unity. It is shown that the people are characterized as a political subject with a single free will in social and political conventions.

Текст научной работы на тему «ХАЛҚ ФАЛСАФИЙ СИЁСИЙ КАТЕГОРИЯ СИФАТИДА ВА УНИ БИРЛИГИНИ ТАЪМИНЛОВЧИ ОМИЛЛАР.»

"FALSAFA УА INSONIYAT: O'TMISH, HOZIRGI (E)ISSN: 2181-1784 ZAMON, KELAJAK" ILMIY-NAZARIY ANJUMAN 4(26), N0^, 2024

ALFRAGANUS UNIVERSITY ^т^тмт,

ХАЛК - ФАЛСАФИЙ СИЁСИЙ КАТЕГОРИЯ СИФАТИДА ВА УНИ БИРЛИГИНИ ТАЪМИНЛОВЧИ ОМИЛЛАР.

с1 https://doi.org/10.5281/zenodo.14543859

Окюлов Хасан Оманбаевич

Тошкент давлат иктисодиёт университети "Ижтимоий фанлар" кафедраси доценти [email protected]

Аннотация: Мацолада халцнинг фалсафий-сиёсий категория сифатида ауамияти ва унинг бирлигини таъминловчи омил эканлиги урганилган. Ижтимоий сиёсий консенцияларда халц ягона эрк иродага эга булган сиёсий субъект сифатида тавсифланиши курсатиб берилган.

Калит сузлар: халц, демократия, ижтимоий жамият, миллат, мулк.

Ижтимоий вокеъликда, ижтимоий муносабатларда турли-туман субъектлар доираси харкат килади. Хукукий майдонда у давлат, фукаро, юидик шахс сифатида намоён булса, ижтимоий маконда давлат, шахс, жамият тарзида мужассамланади. Шунингдек, муайян ижтимоий фанлар сохасида хал;, миллат, элат, ахоли, ижтимоий катламлар, ижтимоий гурухлар, ижтимоий синфлар хам алохида ижтимоий муносабат иштирокчилари сифатида фаркланади. Шу муносабат билан хал; категориясини намоён булиш хусусиятлари, унинг таркиби, унинг яхлитлиги ва таркибий кисмларининг алохидалиги, уларни бирлаштирувчи узвийлик тугрисидаги масала фалсафмй жихатдан хам, сиёсатшунослик нуктаи-назаридан хам ва хукукий жихатдан хам гоят мухим ахамиятга эга. Узбекистон Республикаси Конституцияси халкни алохида субъект сифатида мустахкамлайди 1 . Асосий ^онунимизнинг мукаддима кисмида конституцияни кабул килишни максади, вазифалари, унинг асосий кадриятлари Узбекистоннинг ягона халки номидан баён килинади. Конституциянинг 7-моддасида "Халк давлат хокимиятнинг бирдан-бир манбаи" эканлиги курсатилган. 2-моддада эса "Давлат халк иродасини ифода этиб, унинг манфаатларига хизмат килиши" белгилаб куйилган. Шу муносабат билан халк узи алохида субъектми? Ёхуд умумлашма тушунча булиб рамзий маънода колиб кетувчи, реал вокеъликда сиёсий, хукукий майдонда давлат тимсолида мужассамланувчи тузилмами деган савол вужудга келади. Конституциявий нормаларни талкин этиш асосида давлат ва халк уртасида муайян узвийлик

1 Узбекистон Республикаси Конституцияси. Тошкент. Юридик адабиётлар. 2023 й.

мавжудлигини инкор этмаган холда, шуни таъкидлаш уринлики, фалсафий жихатдан халк алохида субъект булиб хисобланади. Халк бу мамлакат ахолисининг шунчаки оддий йигиндиси эмас, чунки мамлакат ахолиси таркибида халк таркибига киритишни муайян истисно этувчи холатлари мавжуд булган ажнабий фукаролар хам мавжуд. Мигрантлар салмоги юкори булган баъзи мамлакатларда уларнинг улуши нисбатан сезиларли эканлигини таъкидлаш лозим. Албатта, улар ахоли таркибий кисми сифатида уз кайфияти, карашлари, манфаатларига эга ва бу холат туб ахоли узак булиб хисобланган халкни кайфияти, яшаш тарзи, кадриятларига хам муайян даражада таъсир килади. Бирок, халк деганда мамлакат билан узвий хукукий, сиёсий богланган ижтимоий манфаатлар умумийлиги, рухий-психиологик туйгулар умумийлиги, ахлокий-маънавий кадриятлар умумийлигига асосланган ахоли катламини тушуниш уринли булур эди.

Ижтимоий сиёсий консенцияларда халк ягона эрк иродага эга булган сиёсий субъект сифатида тавсифланади. Айнан шу маънода у оломонга, жиноятчи тудаларга карши куйилади. Т.Гоббс талкинида халкнинг бундай бирлиги хусусий шахсларни ихтиёрий равишда суверенга итоати тарзида, ижтимоий шартнома тарзида амалга оширилади.2 Руссо эса бундай бирликни халкни узини-узи ташкил этиш, хусусий шахслар конгломератини умумий эрк-иродага эга булган сиёсий организмга айланиши тарзида талкин этади.3

Бунда либерал демократияда вужудга келадиган энг мухим муаммолардан бири, сиёсий жараёнларда иштирок этаётган фукаролар жамиятини халк сифатида шаклланиш чегараларини белгилаш хисобланади. XVIII аср охиридаги турли социал гурухларнинг жамиятда мавжудлиги, уларнинг кайсиниси халкка мавжудлиги тугрисида масалани келтириб чикарди. Ушбу муаммо ечимини Ш.Монтеске таклиф этди. Биринчи галда у демократияни хокимият халкка тегишли булган режим сифатида таърифлади. Бошка жихатдан олганда жамиятдаги реал вазиятдан келиб чикиб Монтеске барча демократия халкни муайян синфларга булиниши билан боглик ва бу синфлар демократик жараёнларда иштирок этиши, кандай хукуклар билан таъминланиши ахамиятга эга деб курсатди.4

Халк таркиби турли мезонлар буйича талкин этилиши мумкин. Ижтимоий жамият миллий таркиби буйича турли миллат ва элатлардан иборат. Айни

2 В.А.Ачкасов. Понятие «Народ» в политическом дискурсе элит. https://cyberleninka.m/article/n/ponyatie-mrod-v-politicheskom-diskurse-elit/viewer

3 В.А.Ачкасов. Понятие «Народ» в политическом дискурсе элит. https://cyberleninka.ш/article/n/ponyatie-mrod-v-politicheskom-diskurse-elit/viewer

4 В.А.Ачкасов. Понятие «Народ» в политическом дискурсе элит. https://cyberleninka.rU/article/n/ponyatie-narod-v-politicheskom-diskurse-elit/viewer

пaйтдa Уз ижтимоий холaти бyйичa xanK тypли кaтлaмлapдaн зиёлилap, ишчилap, дeхконлapдaн ибоpaт. Биpок xозиpги зaмон шapоитлapидa бyндaй булиниш нихоятдa шapтли xapaктepгa эгa, чунки, кишилap мехтат фaолиятини aмaдгa ошиpиш ycyлигa кapaб уни тaбaкaдaш дeяpли уз aхaмиятни йукотди. ^ишлок xyжaдигидaги arpap индycтpия дехкон мехтатини мyaйян мaънодa зиёли мехтатига, caноaт ишчиcи мeхнaтигa якинлaштиpди. Б^ок cовeт дaвpидa ишчи дехкон ^таши cиёcий xокимиятдa доминaнт холaтни эгaллaгaн эди. Хозиpги зaмон шapоитидa мaмлaкaтимиздa eтaкчи мaвкeгa эгa бyлгaн кaтлaм боpми дeгaн caвол тyFилaди, хукукий нyктaи-нaзapдaн мacaдaни бyндaй куйиш ноУpин туюлиши мумкин, чунки бapчa кaтлaм кишилapдaн ибоpaт, кишилap эca тенг хукукди. (aдбaттa, бу ypиндa ногиpонлapгa, воягa eтмaгaнлapгa, кeкcaдapгa бepилaдигaн aлохидa имтиёз, aвфзaдликдap нaзapдa тyтилмaяпти. Чунки бyндaй имтиёз, aвфзaдликдap мyaйян кaтлaмни cиёcий жapaёнлapдa eтaкчи, xyкмpон мaвкeни эгaдлaшигa олиб кeлмaйди.) Жaмиятдa ижтимоий кaтлaмлap тaбaкaдaнишидa yтa бойлap кaтлaмини, ypтa кaтлaм вa кaмбaFaдлap кaтлaмигa тaбaкaдaш мeзонлapи хaм мaвжyд. Ута бойлap кaтлaми yмyмлaшмa ном cифaтидa бaъзaн "миллиapдepлap", "олигapxдap" кaтлaми деб aтaлмиш ижтимоий rypyx мaвжyдлиги экт^оф этилaди. Шунингдек, зУpFa кун кeчиpaдигaн тypли ижтимоий нaфaкaдapгa, кучди ижтимоий c^carca мухтож бyлгaн кaмбaFaдлap ижтимоий гypyxлapи мaкоми хaм бугунги кyндa дeяpли pacмaн эътиpоф этилмокдa. Лекин aхолининг acоcий кaттa киcмини ypтa мyлкдоpлap кaтлaми тaшкил этaди. Дунёнинг дeяpли бapчa мaмлaкaтлapидa Уpтa мyлкдоpлap кaтлaми жaмиятдaги тинчдик, бapкapоpликни тaянчи cифaтидa кypcaтилaди. ^^a кaтлaм одёодй жapaёнлapдa хaм фaол кaтнaшaди. У уз cиёcий пapтиялapигa узининг тypли эxтиёж, мaнфaaтлapини aмaдгa ошиpилишини, химоя килинишини тaъминловчи бошкa ижтимоий тyзилмaлapгa эгa. Мaмлaкaтимиздa Узбекиетон Либepaд Дeмокpaтик Пapтияcи узининг ypтa мyлкдоpлap кaтлaмининг мaнфaaтлapини ифодaдовчи cиёcий пapтия cифaтидa бaён этиб кeлaди. У пapлaмeнтдa хaм биp нeчa чaкиpик caйловлap мобaйнидa бошкa пapтиялapгa ниcбaтaн энг куп ypин эгaдлaгaн пapтия булиб xиcоблaнaди. 2024 йилдa булиб yтгaн caйловлapдa хaм ушбу пapтия пapлaмeнтдaги eтaкчи мaвкeъини caкдaб колди вa мycтaxкaмлaди. Уни caйловлapдa Faдaбacини acоcий caбaби - унинг нaфaкaт caйловолди плaтфоpмacининг жозибaдоpлиги, бaдки aхолини энг фaол ишчaн кaтлaмидaн тaшкил топгaнлигидaн изохлaнaди. УзЛиДеп пapтияcи "Ba^Aa эмac - ram®^' дeгaн шиоp билaн чикгaнлиги yзигa xоc ижобий пиap вaзифacини yтaди. Ушбу пapтия узининг xyкмpон пapтия мaвкeидaн фойдaдaниб мaмлaкaтдa эpишилгaн ижтимоий иктиcодий ютyкдapни ютyкдapни узининки килиб кypcaтгaнлиги, уз

хисобига ёзганлиги хам бунга сабаб булди, деб талкин этувчилар хам топилиши мумкин. Албатта, сиёсий технологияларда, сайловолди курашларда шундай ёндашувлар хам учраб туради. Бирок бу юзаки ёдашув хисобланади. Албатта сиёсий технологиялар буйича мутахассислар, экспертлар келгусида мамлакатимиздаги жорий сайловлар натижаларини урганиб, тахлил этишлари турган гап. Бирок хозирги дастлабки хулосалар буйича айтиш мумкинки, УзЛиДеп партияси унг марказ стратегик йуналишини танлаб олиб, биринчи галда асосий диккат эътиборни иктисодиётни ривожлантиришга, тадбиркорликни кенг куллаб-кувватлашга, мулк хукукини хар томонлама химоя килишга каратди ва бу борада аник режаларини электоратга етказа билди. Шуни эътироф этиш уринлики, УзЛиДеп партияси парламентда мутлак купчилик эмас, нисбий купчилик уринларини эгаллаган ва бошка сиёсий партиялар билан хамкорлик килишга, коалиция тузишга мажбур. Акс холда уз лойихаларини утказа олиши даргумон. Шуниси диккатга сазоворки, бошка сиёсий партиялар хам ахолини муайян катлами билан узвий богликлигини иддао килиб чикадилар. Масалан зиёлилар, хизматчилар ва хоказо. Бу уринда савол тугилиши табиий, агар халк муайян ижтимоий катламлардан иборат экан ва бу катламлар уртасида уларнинг манфаатларини ифодалайдиган сиёсий партиялар, сиёсий жараёнларда узаро кураш олиб борар экан, бу холат ягона халк бирлиги ва эрки иродасини йукка чикармайдими, жамиятда булинишга олиб келмайдими деган савол тугилади. Бирок, турли катламлар уртасидаги бундай табакаланиш мутлок характерга эга эмас. Табакалар манфаатларидан ташкари турли табакаларнинг ягона халкка бирлаштирувчи узига хос таъсир марказлари, богловчи ижтимоий ришталар хам мавжуд. Бу биринчи галда халкимизнинг менталитети, кадриятлари билан боглик. Бекорга давлат тузилмалари энг куйи бугинда халкни бирлаштирувчи ижтимоий тузилма оила ва махалла тузилмалари негизига бориб такалмайди. Мамлакатимиз оилаларидаги ички мухит ва махалла каби узини-узи бошкариш органлари халкни бирлигини таъминловчи узига хос ташкилий курилмалар сифатида бахоланиши мумкин.

Одатда бозор тизими, шафкатсиз ракобат мухити кишилар уртасида мехр окибат туйгуларини заифлаштиради, худбинлик ва индивидуализмга асосланган характерларни шакллантиради деган нуктаи-назарлар кенг таркалган. Эхтимол Гарбнинг баъзи мамлакатларида бундай холатлар мавжуддир. Бирок мамлакатимизда кишилар уртасида коллективизм, жамоавий муносабатлар устуворлиги мавжуд ва у заифлашмасдан тобора мустахкамланмокда. Халкнинг миллий гурури, утмиш ажододлари, бой тарихи хам халкни бирлигини сакловчи ва таъминловчи омиллардан бири сифатида

мaвжyд. Baтaн кeлaжaги, paвнaкигa ишониш хaм xaдкни биpлигигa уз xоc ижобий тapздa тaъcиp килaди. Бу боpaдa aйникca, бapчa кишилapни pом этaдигaн, мaънaвий биpликкa чaкиpaдигaн миллий FOя, миллий контeнтлap хaм xaдкни б^лиги вa ягонвдигини тaъминловчи мухим тaъcиp кучи вaзифacини yтaй олади.

Юкоpидaгилap келиб чикиб кaтъий ишонч билaн aйтиш мумкинки, Acоcий Kонyнимиздaги ягота xaдк иpодacи xaдкни xокимиятнинг биpдaн-биp мaнбaи тyFpиcидaги ноpмaдapи кypyк дeклapaция эмac, бвдки, мaмлaкaтимиз cиёcий хукукий тизимидa келиб чикувчи peaд вокеълик xиcоблaнaди.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.