Научная статья на тему 'ХÆСТЫ ТЕМÆ ХОСТЫХЪОТЫ ЗИНÆЙЫ СФÆЛДЫСТАДЫ'

ХÆСТЫ ТЕМÆ ХОСТЫХЪОТЫ ЗИНÆЙЫ СФÆЛДЫСТАДЫ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
115
24
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТЕМА ВОЙНЫ / THEME OF WAR / ПОЭЗИЯ / POETRY / ПАТРИОТИЗМ / PATRIOTISM / ГЕНОЦИД / GENOCIDE / МАТЬ-ПОЭТ / MOTHER-POET / ЖАНР / GENRE

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Хетæгкаты Кристинæ

Социально-политические потрясения в нашей стране оказали заметное влияние на идейно-нравственное содержание творчества осетинского поэта Зинаиды Хостикоевой. Вторая часть ее последней книги («Пока не грянул гром», 1994) изобилует стихами, посвященными истинным героям и защитникам Осетии. Большое значение для осмысления мировоззрения поэта имеют ее произведения, написанные на тему войны. Данная тема представлена в ее творчестве особенно ярко и самобытно. Научное изучение темы войны в поэтическом творчествe З. Хостикоевой является важной задачей осетиноведения. Все, о чем говорит Зинаида Ахметовна в своих произведениях, рассматривается ею с точки зрения поэта-мыслителя, и придает ее творчеству современное звучание. Глубокое проникновение в суть исследуемой проблемы, освещение темы войны говорит о научной значимости исследования произведений военной тематики. Выявление этических идеалов поэта, воплощенных в художественные образы, - проблема актуальная; ее решение требует новых методов исследования эстетических ценностей. Автор явления поэзии рассматривает с позиции современной этики и эстетики, в контексте нравственных исканий не только социально-исторической, но и философской мысли. Кровопролитные конфликты современности освещаются в произведениях Зинаиды Ахметовны с позиций Женщины-Матери, защитницы жизни на земле. Творчество Хостикоевой демонстрирует жанрово-стилевое разнообразие в воплощении темы военной агрессии и ее исхода. Это стихотворения-плачи, стихотворения-молитвы и стихотворения-призывы. Параллельно с жанром молитвы возрождаются фольклорные традиции плача-причитания. Призыв к единению звучит в стихотворениях поэта весьма убедительно. Единый народ должен жить в единой Осетии - вот принцип, проповедуемый З. Хостикоевой. Она являлась поэтом-певцом, носителем боли своего народа, выражающим протест против войны (будь то война в Северной Осетии, Южной Осетии или Афганистане), создавшим образ родной земли и боровшимся за спокойствие и мир на ней. Таким образом, все ее стихотворения о войне являются, по сути, стихотворениями о мире.Socio-political upheavals in our country had a noticeable impact on the ideological and moral content of the work of the Ossetian poet Zinaida Khostikoeva. The second part of her last book (“Until the Thunder Rang”, 1994) is replete with poems dedicated to the true heroes and defenders of Ossetia. Of great importance for understanding the poet's worldview are her works written on the theme of war, presented in her works especially vividly and original. The scientific study of the theme of war in the poetic work of Z. Khostikoyeva is an important task of Ossetian studies. Everything that Zinaida Akhmetovna talks about in her works is considered by her from the point of view of a poet-thinker, and gives her work a modern sound. Deep insight into the essence of the problem under study, coverage of the topic of war speaks of the scientific significance of the study of works of military subjects. Revealing the ethical ideals of the poet, embodied in artistic images, is a topical problem; its solution requires new methods for studying aesthetic values. The author considers the phenomenon of poetry from the position of modern ethics and aesthetics, in the context of moral quests not only of socio-historical, but also of philosophical thought. The bloody conflicts of our time are covered in the works of Zinaida Akhmetovna from the standpoint of the Woman-Mother, the defender of life on earth. Khostikoyeva's work demonstrates genre and style diversity in the embodiment of the theme of military aggression and its outcome. These are poems-lamentation, poems-prayers and poems-invocations. In parallel with the genre of prayer, folklore traditions of lamentation are being revived. The call for unity sounds very convincing in the poet's poems. The one people must live in unified Ossetia - is the principle preached by Z. Khostikoeva. She is a poet - a singer, a pain-bearer of his people who protest against the war (be it the war in North Ossetia, South Ossetia or Afghanistan), who created images of the native land and struggling per calmness and world on her. Thus, all her poems about war are, in fact, poems about peace.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE THEME OF WAR IN ZINAIDA KHOSTIKOEVA’S WORK

Socio-political upheavals in our country had a noticeable impact on the ideological and moral content of the work of the Ossetian poet Zinaida Khostikoeva. The second part of her last book (“Until the Thunder Rang”, 1994) is replete with poems dedicated to the true heroes and defenders of Ossetia. Of great importance for understanding the poet's worldview are her works written on the theme of war, presented in her works especially vividly and original. The scientific study of the theme of war in the poetic work of Z. Khostikoyeva is an important task of Ossetian studies. Everything that Zinaida Akhmetovna talks about in her works is considered by her from the point of view of a poet-thinker, and gives her work a modern sound. Deep insight into the essence of the problem under study, coverage of the topic of war speaks of the scientific significance of the study of works of military subjects. Revealing the ethical ideals of the poet, embodied in artistic images, is a topical problem; its solution requires new methods for studying aesthetic values...Socio-political upheavals in our country had a noticeable impact on the ideological and moral content of the work of the Ossetian poet Zinaida Khostikoeva. The second part of her last book (“Until the Thunder Rang”, 1994) is replete with poems dedicated to the true heroes and defenders of Ossetia. Of great importance for understanding the poet's worldview are her works written on the theme of war, presented in her works especially vividly and original. The scientific study of the theme of war in the poetic work of Z. Khostikoyeva is an important task of Ossetian studies. Everything that Zinaida Akhmetovna talks about in her works is considered by her from the point of view of a poet-thinker, and gives her work a modern sound. Deep insight into the essence of the problem under study, coverage of the topic of war speaks of the scientific significance of the study of works of military subjects. Revealing the ethical ideals of the poet, embodied in artistic images, is a topical problem; its solution requires new methods for studying aesthetic values. The author considers the phenomenon of poetry from the position of modern ethics and aesthetics, in the context of moral quests not only of socio-historical, but also of philosophical thought. The bloody conflicts of our time are covered in the works of Zinaida Akhmetovna from the standpoint of the Woman-Mother, the defender of life on earth. Khostikoyeva's work demonstrates genre and style diversity in the embodiment of the theme of military aggression and its outcome. These are poems-lamentation, poems-prayers and poems-invocations. In parallel with the genre of prayer, folklore traditions of lamentation are being revived. The call for unity sounds very convincing in the poet's poems. The one people must live in unified Ossetia - is the principle preached by Z. Khostikoeva. She is a poet - a singer, a pain-bearer of his people who protest against the war (be it the war in North Ossetia, South Ossetia or Afghanistan), who created images of the native land and struggling per calmness and world on her. Thus, all her poems about war are, in fact, poems about peace.

Текст научной работы на тему «ХÆСТЫ ТЕМÆ ХОСТЫХЪОТЫ ЗИНÆЙЫ СФÆЛДЫСТАДЫ»

001: 10.46698/УМС.2022.83.44.004

ХЯСТЫ ТЕМЯ ХОСТЫХЪОТЫ ЗИНЯЙЫ СФЯЛДЫСТАДЫ

К. Хегагкаты

Социально-политические потрясения в нашей стране оказали заметное влияние на идейно-нравственное содержание творчества осетинского поэта Зинаиды Хостикоевой. Вторая часть ее последней книги («Пока не грянул гром», 1994) изобилует стихами, посвященными истинным героям и защитникам Осетии. Большое значение для осмысления мировоззрения поэта имеют ее произведения, написанные на тему войны. Данная тема представлена в ее творчестве особенно ярко и самобытно. Научное изучение темы войны в поэтическом творчестве З. Хостикоевой является важной задачей осетиноведения. Все, о чем говорит Зинаида Ахметовна в своих произведениях, рассматривается ею с точки зрения поэта-мыслителя, и придает ее творчеству современное звучание. Глубокое проникновение в суть исследуемой проблемы, освещение темы войны говорит о научной значимости исследования произведений военной тематики. Выявление этических идеалов поэта, воплощенных в художественные образы, - проблема актуальная; ее решение требует новых методов исследования эстетических ценностей. Автор явления поэзии рассматривает с позиции современной этики и эстетики, в контексте нравственных исканий не только социально-исторической, но и философской мысли. Кровопролитные конфликты современности освещаются в произведениях Зинаиды Ахметовны с позиций Женщины-Матери, защитницы жизни на земле. Творчество Хостикоевой демонстрирует жанрово-стилевое разнообразие в воплощении темы военной агрессии и ее исхода. Это стихотворения-плачи, стихотворения-молитвы и стихотворения-призывы. Параллельно с жанром молитвы возрождаются фольклорные традиции плача-причитания. Призыв к единению звучит в стихотворениях поэта весьма убедительно. Единый народ должен жить в единой Осетии - вот принцип, проповедуемый З. Хостикоевой. Она являлась поэтом-певцом, носителем боли своего народа, выражающим протест против войны (будь то война в Северной Осетии, Южной Осетии или Афганистане), создавшим образ родной земли и боровшимся за спокойствие и мир на ней. Таким образом, все ее стихотворения о войне являются, по сути, стихотворениями о мире.

Ключевые слова: тема войны, поэзия, патриотизм, геноцид, мать-поэт, жанр.

«Сагъжс аджмы хъысмжтыл - Нж литературжйы фыццаг сыл-

уыцы хъуыды у Нигеры ахсджиаг гоймаг-поэт, йж жнувыд зиууон;

эстетикон фжтк. Йе 'мдзжвгж «Цы лжгты жмбжрц, хаттжй-хатт та ужн-

дзурон? Куыд зжгъон?»-ы жвдыст донджржй, фжлж ужзданжй йж хжс

цжуынц дыууж хуызы поэттж: иутж чи хаста; кждджридджр жххуысмж

- бжнджныл кафжг быдзжутж, кад- цжттж, кждджридджр ржстдзинад

вжлгъау жнжмжт фжлитойтж, ин- дзуржг; йж аджмы сжраппонд чи

нжтж - тохы лжгтж» [1, 173]. цард, йе 'нжнцой зжрдж зынджр

бынжттжм, кжй жппжрста, уыцы Хостыхъоты Зинж ужндонжй, стыр ныфсимж, сжрыстыржй рацыд ирон чиныгкжсджыты размж аива-ды къжбицмж цжстуарзон хъжздыг жвжржн бахжссынмж.

Цы у поэзи, зжгъгж, уыцы фар-стжн Хостыхъоты Зинж лжвжрдта алыхуызон дзуаппытж:

Поэзи нау хуыцауттам куван

аргъуан,

Поэты аргъуан задты бадан нау. Поэт, поэт, заххы къори да уаргъ у, -Каронма йа фахассын хъауы дау.

(«Поэт») [2, 43].

Ам ис арф хъуыды. Ацы цард нывыл нжу, жмж дзы поэзийжн ис бирж «куыст», хъжуы йж тох кж-нын, - фыдохы ныхмж, амонды сжраппонд. Поэзи у хжст, поэт та -хжстон, раздзог.

Уарзондзинады ржсугъд жнкъ-аржн уыд Зинжйы сфжлдыста-ды рахжцжн. Уарзондзинад фыды ужзжгмж, ныййаржг мадмж, хорз жмбалмж, «саджы фисынтыл амад лжппумж». ^ппжты тыхджынджр та уый йж уарзондзинад жвдисы йж Иры дзыхъмж... Зинж - Ирысто-ны хъжбул, чызгау ын лжггад кодта, мадау жй ржвдыдта, хжстонау жй хъахъхъждта аив дзырды тых жмж фарнжй.

Хостыхъоты Зинж уыд, йжхи за-гъдау, ирон хъаржггжнжг устытжй ссждзжм жнусы йж хъаржг каджгмж

тынгджр кжмжн рахызт, уыдонжй. Нывжста йж каджг цардыл, уарзон-дзинадыл, фылджр та, ныййаржджы ад ын чи кодта, сжрыстыр кжмжй уыд, уыцы фыдызжхх Ирыстоныл, йж раттжг ирон аджмыл:

Арвыл хур куыд иунаг у на заххыл, Афта иу манан та Ир у 'рмастдар.

(«Иры ныфсжй») [2, 62].

Зинж дзуры, йж уд, йж царджй куыд фидар баст у Ирыстонимж, уый тыххжй. Ацы жнкъаржнтж тынг аив жргом кжны жмдзжвгж «^з мж зжрджйы ржхыстжй...»-ы. Поэт фыссы: «^з Ирыстонимж баст джн.мж зжрджйы ржхыстжй», «мж гуырдз, мж ныхы фыстжй», «мж уар-зоны цжстытжй», «ме стыр цин жмж ристжй», «уалдзыгон дымгжтжй», «карз хжххон зымжгжй», «нж сахъ фыджлты 'нджргтжй», «дзыццайы урс дзыккутжй», «нж къонайы фжзджгжй», «цъжх къултжй», «Иры тохдзауты ныззарджй» [2, 8].

Зинж тынг сжрыстыр у йж Иры-стонжй, уымжн ын йж зжрдыл жф-тауы:

Куыд цараццаг уыд де 'ртхутаг

каддар, Да ныфс уад афта алкад дар

авдудон.

Цыфанды зын дыл сагъуыйа, уаддар Ды да нартон ама дын най

фацудан.

(«Ды дж нжртон») [2, 242].

106 ИЗВЕСТИЯ СОИГСИ 44 (83) 2022

«Зынтж нж царды бирж ис ныр-ма...» («^мгар») [2, 52], - фждзжх-ста Зинж. Уыцы зынты къуыбылой ужлдай тынгджр ратылд дыууж Ирыстоныл ссждзжм жнусы фжстаг джс азы.

Ацы ужззау ржстжджы Зинжйы фидар хъжлжс нжрыди ужлдай тыхджынджр. Гуырдзыйы жбуал-гъы агресси, мжхъжлы фыдмитж жмж Ирыстоны тжссаг уавжр систы курдиатджын поэтжн, Хостыхъо-ты Зинжйжн, йж царды сжйрагджр катай. Поэт Ирыстоны дыууж дихы никуы кодта, йж уарзон райгуыржн къуым уыдис Иры зжхх Мжзджгжй суанг Чысангоммж. Уый йж фидар хъжлжсжй сидтис ирон аджммж, цжмжй сж уарзон фыдыужзжг бахи-зой цыфыдджр знжгтжй, цжмжй фы-джлты ужзжгжн йж рухс ма бамынжг уа. ^мж кжд уыцы жвирхъау дугты Зинжйы къухы хжцжнгарз нж уыд, уждджр йж дзырды тых, уды зынгжй конд жмдзжвгжтж, уыдысты ныфсы хос жмж удлжуужн.

^ртж хжстыл Хостыхъоты Зинж дзуры йе сфжлдыстады: хжст Хуссар Иры, хжст Цжгат Иры, хжст Цжцж-ны зжххыл. Хъусжм дзы «Хжстон Ирыстон - бирж тохты рафтжг»-ы хъжрзын - «мж чысылжй мжгуыр джн» («Иры зжххыл жнжбауырнгж диссаг»). Поэты катай у, фыдхъ-ысмжтмж та бирж зынын куы рай-дыдтам, жмж уынжргъы, хжстыты суанг лжппутж кжй мжлынц, суанг

поэттжн та туджы вдылджй кжй за-йынц сж фжндыртж. Уымжн жй нал бафарста йж маст:

Цыма рагай дымгама на дардтай Мах, фыдхъысмат, зынам та

дам бирж?.. Цал ысуинаг лаппуйы фамард та Ацы хасты дар, оххай, на Ирай... Цал ысуинаг поэтан та баззад Туджы 'вдылдай йа фандыр

дзагъалай...

(«Цыма рагжй дымгжмж нж дардтай») [2, 225].

Мад-поэт З. Хостыхъоты царды алы фжзынд джр арфджр жнкъ-ардта. Уый цард йж аджмы сжрап-понд. Йжхи нывонджн хаста ирон аджмжн, ирон поэзийжн. Йж 'нжн-цой зжрдж-иу жй жппжрста, зын-джр кжм уыд, уырджм. Суанг ма Афганистаны джр баллжуыд. Ужлдай арфджр йж зжрджмж айста гуы-рдзы Хуссар Ирыл арт куы бандзжр-ста, кжнж мжхъжл Цжгат Ирысто-ныл гадзрахатжй куы рацыдысты, уый. Уыцы бонты жвзжрдысты йж карзджр жмдзжвгжтж хжсты темжй-ыл! Ирыстоны хъжбул Хостыхъоты Зинж хжстонау йж аив дзырды тых жмж фжрнжй хъахъхъждта райгуы-ржн бжстж, мадау жй кодта ржвда-угж:

Жз Зжхх дан - уе 'нусыккон мад. Ма риуыл дидинтау сымах та, Уад мыл цы фтаут, адам, арт? Карадзи тонынай цы ссардтат?

Поэт, патриот жмж мады сагъ-жстжй равзжрдысты ацы ржнхъ-ытж Хостыхъоты Зинжйы зжрджйы. Царды жвирхъаудзинждтж сж фыл-джр сты аджймагжн йжхи аххос, йжхжджг цы хжстытж жрхъуыды кодта, уый фжстиужг. Уыцы хжст жндзарджытж жмж алыхуызон фы-дгжнджытж джр сылгоймагжй рай-гуырдысты, хъжуы сын уайдзжф кжнын: «Цы ми кжнут, цжуыл сафут мады сфжлдисгж дуне?» Ахжм уай-дзжфгжнжгжй зыны Хостыхъоты З. йе 'мдзжвгжты.

Афтж мад Хостыхъоты Ахмжты чызг Зинжйы лирикжйы райста ужржх символикон фжлгонц, уый бацыд райгуыржн бжстжйы хуызы. Поэт уайдзжф кжны ивгъуыд жну-сы Туркмж фжлидзжг иржттжн джр, зжгъгж, уаих фжуат, уж Ир, уж ный-йаржг маджй куыд аскъуыдтат ужхи:

Ман на уырны, мадай тынгдар

риссы

Искай зарда царафтыд хъабулыл, Уад сымах куыд лыгъдыстут фа-дисай

Иры заххай денджызта 'ма

суртыл!

(«Туг, дам, туджы агуры, куы зжгъынц...») [3, 76].

Афтж сылгоймаг-мад поэты зжрджйы иу туг, иу стжг систы мад жмж фыдыбжстж. Йж чиныг «Мои афганские встречи» йын куы кжсай, ужд дзы зыны сылгоймаг-мад-фыс-

сжджы зжрджйы утжхсжн. Кжд ын Афганистаны зжххыл бирж фем-бжлдтытж уыд стыр фысджытимж, жнджр номдзыд аджймжгтимж, ужд-джр уыдон не 'нджвтой ирыстой-наг минжвары. Уый сждж хъжлдзжг фембжлды джр баивтаид иунжг ирон жрыгон салдаты уыцы хжстжй раирвжзын кжныныл.

Куыд загътам, афтжмжй Хостыхъоты Зинжйы хжстон поэзи у сылгоймаг-мады хъаржг. ^рмжст Ирыстоны ждзард хъжбултыл нж кжуы, фжлж дзыназы Ирыстонжн йжхиуыл джр жмж дунейыл джр. Нафи уымжн зжгьы: «Мад тох кодта царды сжрыл, сжрибардзинады сжрыл, дунейы цивилизцийы бахъ-ахъхъжныны сжрыл...» [4, 50].

Сжууон жртжх ржсугъд у. Кжрдж-гыл тыбар-тыбур фжкжны. Поэттж йыл бирж хорз жмдзжвгжтж ныф-фыстой. Гафез куыд бафиппайдта, афтжмжй йжм Хостыхъоты Зинж бынтон жнджр цжстжй бакаст [5, 104]. Сжууон жртжх жм фжзынд мады цжссыгау. Хуымжтжджы доны жртжх раци царджгас, Зинж дзы фед-та мады цжссыг. Кжд та ныййаржг мад «ам каст жнхъжлмж йе 'дзарды фжзындмж?» Поэт сиды дымгжмж, «жрдзы минмырон хъжлжстжм», куыд фжсабыр уой - «уадз, дун-дуне цжссыджы ртжхжй хъуса зжрджрж-мудзжг хъаржджы ныхжстж!». Поэт сиды хурмж, йж тынтж куыннж жркала зжххыл, куыннж асур кжна

108 ИЗВЕСТИЯ СОИГСИ 44 (83) 2022

жртжх: «уадз, фена дуне сау мады цжссыджы, йж ныфсыты йын туджы зжй куыд ласта». Хуымжтжг райсо-мы жртжх ссис авторы сагъжсты арф мал, зжрдж чи судзы жмж чи риссын кжны, ахжм бжрзонд жхсжнадон хъ-уыды, хжсты ныхмж сидт:

Уадз, иунаг цассыг уалдзыгон

сыфтарыл Цырагъау судза сафт хъабулы

рухсан,

Жма дзы Заххы фиданы фалтаран Фыдхасты ном ныххуыдуг уа

анусма.

(«Ам каст жнхъжлмж») [2, 19].

Ирыстоны сжрыл фыццаг чи рахжцыд, сылгоймаг ужвгжйж, уы-донжй, куыд загьтам, афтжмжй уы-дис поэт Хостыхъоты Зинж. Йж уджй арт цагъта, зжрджнцой нал ардта, дыууж цжхжры астжу йж кжл-мжрзжн тыгъта, цжмжй хжсты арт уржд жрцыдаид. Шеварднадзе те-леуынынады куы дзырдта: «Иржт-тыл ужлахиз джр нж фжуыдзыстжм, афтжмжй дунейыл нжхи джр ныхху-динаг кодтам...», - ужд ын Зинж йж цжсты дзаг федта:

Да кардта сцагътай ама нам

ныббырстай, Уыдзысты, 'нхъалдтай, Иры бынта

дау,

Ныр бамбарстай, лабураган

Ирыстон

Хуыцауы цахарадон нау...

(«Тыхгжнжг») [6, 190].

Удужлдай, лжгжвзаржн тохы жр-мжст уджгжстжн нж, фжлж фжстж фжлжуужн нжй мжрдтжн джр. Ужл-дайджр лжгдзинаджн йж сжр чи ны-вонд кодта жмж нывонд джр чи скод-та, уыцы хъжбатыртжн. Хостыхъоты Зинжйы зжрдыл ирон бжлвырд хъайтартж - Бжтжйы сахъ фырттж, уымжн жрлжууыдысты жмж «фж-дисы хъжр» уымжн кжны поэт Иры лжппутжм, сиды фыдыужзжг бахъ-ахъхъжнынмж:

Жма фалауут, царгасгуырдта,

фидар,

Гъе мардза, скодта ныл бонты

фыддар, -

Тугай алханын та бахъуыд сарибар, Иры сарибар, Батайы фыртта!

(«Фждисы хъжр») [6,194].

Хжст куы цыд, ужд уыцы хуссай-раг лжппуты 'хсжн уыд бирж хжст-хъомтж, Дзжуджыхъжуы базардза-ужй чи зылд, жмж уыдоны тыххжй Зинж фыссы:

Мад алгъыст на барстауы,

лаппута,

Мад ралгъитаг над аййафта Иры. Знаг куы хъазы Мад-Иран йа удай, Уад йа фырт та базардзауай

зилы.

(«Нж иужй-иу лжппутжм») [6, 172]. Кжнж:

Ма бон да калдзани, анхъалдан,

Ирыстон Ызгъалы йахимидаг фарны масыг,

Да фыртта кацай цы ратононыл Ныр - сидзаргас, да ударфжй

систы, хъарзыс,

Да сарыл салдаты цауаг дзы чысыл. Куы бавдалон уай, куы, ма бон,

(«Мж бон дж кжлдзжни, да Батрадзтай,

жнхъжлджн, Ирыстон») [6, 186]. Уад искайы фыртты н^р

хъауыс.

Да гыццыл уд ысуалангай и,

Тыхсы Зинж, ирон аджм, чысыл

ужвгжйж, уыйбжрц тыхы ныхмж о мсе ир

лжууын куы нж бафжраза, ууыл, ^ - а ^ а ^

77 7 ^ г 77 Кай болат риуыл бакъул уа да зын?!

жмж йж ныфсжвжржн ныхас зжлы

^ г Ехх, дуркй гуырд Сослан-фыртта

жмдзжвгжты. Уыдонжй иу у «Чысыл

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

куы нал ваййы,

ыстжм, фжлж...». Уым зжгъы: > ^ ^

^ Уад мардарцыд у хацанты хацын.

Чысыл ыстам, фала ана тых не , тт

^ («Цжржнбонты дж хжстонтыл нж

стам, „ ч тэ^-,

аужрстай») [2, 237].

Жнаныфсай на бахизад Хуыцау.

Нырма Сосланта сты на Лжбурдта, стыгьта, мардта знаг.

файнагфарста, Йж бжллиц - жнжбон цагъайраджы сжнттж: искжй хъарм къонайы фж-

Нама курам Батрадзта

уг г нык ныддымын, дымгжмж йж сда-

дар афстау [2, 229]. тт

г ^ у рын. Цы йж зжрды уыдис, цжмж

Фжлж Зинжйы хъаржг ныфс- тырныдта, уый жвжстиатжй жмба-

саст, ныфсмард нжу. У уайдзжфжн. рын кжнын хъуыдис аджмжн. Уым

У ныфс раттынжн; Ирыстоны ног Зинжйы ныхас йж бынаты уыд.

Батрадзтж, дуржйгуырд Сослантж, Зинжйжн йжхи джр фыццаг

Ос-Бжгьатыртж рахъомыл кж- мжнж-мжнж нж уырныдта, Ирыстон

нынжн. Цжмжй та сж фжринктж нырма Ос-Бжгъатыр фырттжй кжй

ныццжхжр калой хурмж. Цжмжй нж рафтыд жмж сжм хаты цжмжй

Ирыстонмж алы хуырхгуыбынтж се сж фыджлты зжхх ма рох кжной,

ссыртж жлвжстжй ма дарой сж уж- «Цжмжй фыдгул джр, / не стыр мад

цъжфтж бафсадын жнхъжл. Ирыстон / ^нждаржгжй джиуы, /

Зинж, сылгоймагыл куыд жм- жнхъжл ма уа» («Ирыстоны фырт-

бжлы, афтж нж ныфс, нж раттжг, тжм») [2, 241]. Фжлж нж Фыдыбжстж

нж уромжг Ирыстонмж дзынжзта нырма чи бахъахъхъжна, куыйдзых-

зжрджрисгжйж, уынжргьгж, катай- тжн жй хжрынмж чи нж радта, уы-

гжнгжйж, фжлж ныфсмарджй нж: дон сты. Поэт куы федта, Ирыстоны

Царгкбонты да: хастонтыл на жцжг фыртт® с® ахс®нты фждыл

ауарстай,

цоппайгжнжг «жфсымжртж жмж

110 ИЗВЕСТИЯ СОИГСИ 44 (83) 2022

хотжм» жнхъжлмжгжсжг не сты, ужд ныццин кодта:

Фыдгул арбарамыгъта н apœn, Ныр йахи йа туджы найы... Уад атъапп уа! - Жнхъалдта, Иран Ос-Багъатыр фыртта нал и.

(«Фыдгул жрбаржмыгъта н' аржн»)

[2, 240].

«Фыдгулмж»-йы œMœ йж иннж жмдзжвгжты Зинж додой кжны знаг-мж, Гуырдзыстоны разамонджытжн сж фыдвжндтж хурмж калы. Цжмжй Зинжйы зжрдж жппынждзух афтж фждисжввонг лжууыдаид, уымжн ын уыдис аххосаг. Ирыстоны саударж-ны, нж фыдбоны сыхжгты «хжлжрт-тж» чи жнхъжлдта, уыцы поэт сж куы базоны, жцжгжй цы сты, ужд уый джр нж аджмон хъайтар Ос-Бж-гъатыры уымжн жрымысы, йж а-ло-лайы заржгмж аджймаджы зжрдж уымжн кжрзы. Авджны лжппумж поэт дзуры:

Айраз, ахъомыл у тагъддар, БасгуыхИран Ос-Багъатыр... -

(«Авджны заржг Ирыстоны саударжны») [2, 231].

Зинжйы зжрджйы ахъардта лы-гъд аджмы рис, сж хъысмжт у йж сагъжс, уый сжм сиды фидар, хъжба-тыр ужвынмж:

Kœd ма dœ армыдзаг, уаддар Лагдзинады, хъаруйы фыдœй Цœйнœфœлтау дœу фенон ныр,

д Дœ рœхыс де 'фцœджы, œфтыдœй, Фœлтау dœ мад амœла, Ир.

(«Лигъджттжм») [6,195].

Уьщы ужззау бонты Хуссар Иры-н стоны сжрыл йж хуызджр хъжбултж дзырдтой хотыхтжй. ^нджр «жвза-) гжй» йыл дзуржн жмж йын бахъахъ-|. хъжнжн нал уыд. Хостыхъоты Зинж джр сж фарсмж уыд, кжд йжхжджг

е

хжцгж нж кодта, уждджр.

Хостыхъоты Зинж Хуссар Иры-

н

стоны тыххжй цы жмдзжвгжтж ныф-

й

^ фыста, уыдон схуыдта «Блокадж».

Йе 'нкъараг, йж уарзаг зжрдж ны-дздзортт-дзортт кодта «Иры зжххыл жнжбауырнгж диссаг»-жй:

e Hœ Иры зœрдœ - 6^œ 3brnmœ фенœг, д Нырау сагъœсы никуы бахауд царды, Тыхы фœдыл дзы чи цы айсид, фенид, Hœу а фыдœх лыггœнгœ, зоны, е кардœй.

е Хœсmон Ирыстон - 6^œ тохты

рафтœг, Нык^рзы ныр, - мœ чысылœй

мœгуыр дœн [2, 224].

Зинжмж йж ирон жуужндаг I зжрджйж нырма «хжлжрттж» ка-стысты. Фжлж биржгъ ужрыкдзар-

- мы бирж нж цжуы. Поэт федта, кжй е «мжлынц ирон лжппутж хжсты»,

- жмж Хуыцаужн лжгъстж кодта:

Хуыцау, арта кардзынай арам Да ном на тыхст ама уырыхсты, -Фыдгул на бастыл арт андзары, Малынц ирон лаппута хасты.

ИЗВЕСТИЯ СОИГСИ 44 (83) 2022 111

На Иры хуссар та ныббыржгъ, Каны фыдгул бырсанта, къахан... На ацы куывд - царанбоны рагъ, Хуыцау, фастаг рагъ ма ска махан.

(«Куывд») [2, 228].

Хуссар Ирыстонжй фжстжмж Цжгат Ирыстонмж куы 'рбазджхт Хостыхъоты Зинж цжрынмж, ужд жй мысыд: «Куыд цжрыс, куы, жнж мжн ныр, Гуырдзыстон? / ^ви джужн джр сусжгжй зын у?!» («Гуырдзыстон») [7, 51]; «Дж риуыл м' ар-туадзжг сжууон бонтж, Гуырдзыстон, / Дж риуыл байзжрстон мж сонт уды фжрчытж» («Уждж нж кждджры хжлар бонтж цы фесты...») [7, 52]. Хуссар Ирыстонмж гуырдзы куы 'рбабырстой, ужд поэт фыста: «Нж хжлар нжм жрбауырдыг хжрамжй... / Хжлары хжрам афтж дуды, афтж!» («Иры зжххыл жнжбауырнгж дис-саг...») [2, 224]. Зинж хъыг кжны хжлар тыхгжнжг кжй цжуы хжлар-мж. Уыцы «хжлар» кждджрты йж ужлж жркодта хжлары гамхуд, ныр равдыста йж цжсгом.

Гамсахурдиа Звиадмж Хостыхъоты Зинж дзуры: «Фыджй-фыртмж хжларжй, уд-жмуджй куы царды-стжм...», «нж дард гыццитж 'нусты сж хжстдзагъд фырттыл хъаржг код-той иумж. Ужд нжм, бжгуыджр, къ-улбаджг лжппуйау, нж фжцъортт ла-сис де 'мбжхст дур дж ронжй» («Звиад Гамсахурдиамж») [6, 166]. Дзуццаты Хадзы-Мурат ацы ржнхъыты фждыл

фысссы: «Ау, чердыгон къулбаджг лжппу? Гуырдзыйы национ фжтжг, сж бар жмж сж хъомысы хуызжг, уый иннж «къулбаджг лжппутимж» дуртж нж, - ирон аджмыл сармад-заны нжмгуытж жмж ракетжтж скъ-жрдта. Уьщы къулбадджытжн, дам, Сослан-Дауыт - Ирыстоны фырт -ехсжй се 'рбаджнтж («сж диттытж») нжмдзжн («Звиад Гамсахурдиамж та»). Ау, ирон аджмы фжцжгъдынмж жмж фжсурынмж йж гжрзтж чи ра-баста, уыдон сывжллжттж сты жмж сывжллжтты хъжзтытж кжнынц жви? Стжй цжй Ирыстоны фырт у Сослан-Дауыт, кжд йж фждон Звиа-димж иумж хжцыдысты Ирыстоны ныхмж, ужд?» [8, 147-148].

Гуырдзыйы фыджлтыккон бжл-лиц - хуссайраг ирон аджмжй фервжзой, сж зжхх сын байсой, ирон аджмжй сж маст сисой, - Зинжйы зжрджйжн жнцой нж уагъта. ^мд-зжвгж «^мж та Звиад Гамсахурдиамж» уый фарст лжвжрдта:

Чи дын уыди ахуырганаг? Чи уыд? Чи дын загъта: «Ир афсымар нау?! Мард у, 'гас, уаддар йа бон ныччиуад,

Раст митыл на бацардыдта дау

[6, 168].

Дзуццаты Хадзы-Мурат куыд хъуыды кжны, афтжмжй Звиад Гам-сахурдиайжн уыд бырж ахуыргжн-джытж: гуырдзиаг аджм, гуырдзыйы номдзыд сжрхъуызойтж, суанг Со-

112 ИЗВЕСТИЯ СОИГСИ 44 (83) 2022

слан-Дауытжй райдайжм, йжхи гуы-рдзиагыл чи нымадта, хуыдта, Гуы-рдзыстоны сжрыл тохмж чи цыд, йж сжрыл хжцыд, ирон аджмы чи ныуужй кодта гуырдзыйжн [8, 148]. Фжлж Зинж куыд зжгъы, афтжмжй Сослан-Дауыт «.нж хжзна цардив-гъуыджй хъазжн / Нж бауадздзж-нис уын кжнын», уждджр сиды Со-слан-Дауытмж, ныфс жй ис уымжй:

Зыны арагма ама 'нхъалут, Фамард и, бабын и камдар, Ныддардтат дымгама на хъармуд, Фала Сослан зындзан каддар.

(«Звиад Гамсахурдиамж та»)

[6, 167].

«Ирон инжлжртты ужхсчытыл / Худинаг жружззау» («Фждисы катай») [6, 201], - фыссы Зинж. Со-слан-Дауытмж джр гыццыл жнджр цжстжй жркаст: «...дж фжрцы дар-гъ-ужржх у чиджр», / Ыстжм ма 'рмжстджр цагъдужлджйттж мах та. / Цытж нын бакодтай, нж Сослан!» («Дауыт-Сосланы тугвждтж») [6, 207].

^мдзжвгж «Мж бон дын циу, цы зжрдж дын жвжрон...»-ы Зинж цыма йжхжджг рацыд йж фемини-стон сидты ныхмж - чызджытж Иры сжрыл тохы бон нж фестадысты ама-зонкжтж:

Ма бон дын циу, фала да рыст, да

тыхстай На фалидздзынан цардагур

кадамдар,

Кад та ма фыдбон у Хуыцауы

схуыстай,

На малат дар, на цард дар иума 'рмастдар. [6, 196].

Хуссар Ирыстоны лигъджттжй хжрз жвзонг чызг цжссыгкалгжйж аджмжн дзырдта сж фыдохы хабжрт-тж. Уымжн поэт дзуапп джтты:

Ма ку, чызг, Хуыцау фыдах на бары, Ехх, фауром, урс сагуыт, да

хъыгта, Иры захх анауый дар тыппыр у Йе 'нусты йа чызджыты

цассыгтай. Уад на Иры урссар иналартта Не 'рхасдзысты худинаг са сарма.

(«Ма ку») [2, 227].

«Иссж ма нын жгас куы уаид ныр, / Слжууид ужд ирон жфсады сжргъы» («Иссж») [6, 205], - фыссы Зинж. Поэт дардджр дзуры Калоты Хазбимж: «Нал дж ды жмж / Нжй хж-стон поэт, - / Чи та фехъусид / Иры зжххы хъжрзт... / Охх, кжмжн нал дж, / Уый кжмж кжуа, / Ныфс кжмжй кура!..» («Калоты Хазбийжн») [2, 243]. Дардджр Зинж сагъжс кжны йе 'мдзжвгж «Мж бон дж к жлдзжни, жн-хъжлджн, Ирыстон»-ы: «Дзыццамж мын чи бадзурдзжн» - зжгъжг нал и / Дж аржнгжржттыл. Цжмж 'рцыдтж, Ир!» [6, 186]. Фжлж нжм Алыккаты Хазби жмж Коцты Бегайы хуызжн лжппутж куы нж уыдаид, ужд Хуссар Ирыстон зын бахъахъхъжнын уыдаид.

Иннж хжстон поэт Гуыцмжзты Алешы тыххжй Зинж фыссы: «Ды цы ныфс хастай дж риуы, / Уый нж цауд удты нж разынд... / Махмж 'мгары на-мыс бастъжлд... / Иу нж не 'рлжууыд дж фарсмж... / Ехх, дж бон бакжла, уастжн, / Хжсты кжд хжцжг нжй иужй!» («Гуыцмжзты Алешжн») [2, 233]. Бжлвырд у, нж хуызджры мар-дыл Иры cay хъаржггжнджытимж Зинж йжхжджг джр судзгж цжссыг кжй жржппжрста, уый дызжрды-ггаг кжй нжу: «Рухс ирон дзырды мжлжтыл / Хауы н' арвы риу фжрчытж, / Калынц сау цжссыг дж цжф-тыл / Иры сау хъаржггжнджытж» («Гуыцмжзты Алешжн») [2, 233].

Хостыхъоты Зинжйы жнкъараг зжрдж развжлгьау базыдта, йж аджм-мж цы фыд жнхъжлмж кжсы, жмж стыр тугкалдтыты размж Ужржсейы фысджыты жмбырды йж раныхас уыдис саджы богъы хуызжн. ^нжхъ-жн Советон Цждисы аджмыл уый тыххжй айхъуыст. Зинж дзырдта зжрджрисгжйж: «В нашей стране произошел акт вандализма, нарушены права целого народа. Еще неделю назад лидер Грузии Гамсахурдиа всенародно обещал всячески уважать автономию Южной Осетии, а два дня назад парламент республики единогласно принял решение о ликвидации Юго-Осетинской автономии. В область введены грузинские военные отряды. Как известно, уже имеются человеческие жертвы» [9, 4].

Советон дуджы аджмуарзонжй куыд схъомыл Зинж, афтж нж фыд-боны сыхжгтжн зжрджрисгжйж ржстдзинад загьта; жмбарын кжнын-мж сын хъавыд, кжй сын жмбжлы сж зонд жрцахсын. Мжстжйдзаг жмж хъуыддагзонгжйж дзырдта поэт Хостыхъоты Зинж, уый сын жргом код-та сж хъжстж бжллицтж: «... не трудно предсказать, что из того тупика, в который Грузию заводит нынешнее руководство, раздастся призыв о помощи, обращенный в первую очередь к Осетии, единоверному и ближайшему соседу Грузии, и, конечно же, к всегда отзывчивой России. В мире все повторяется» [10, 5].

Хостыхъоты Зинжйжн фжстаг сулжфты онг джр йж сжйраг сагъжс уыд «Ир-хуры лжппын». £мж куы-рдта:

Жрдз, мыййаг ма куы айсай ды

фастама, -Фестын кан саууон ыстъалы ман, Кад касин Ирыстоны зардама, Калин уым анарнымаг таман. Фестын ма кан рухс хуры фыццаг

зынг,

Хахтыл-иу ма цадаггай аруадз, Фестын ма кан рагуалдзаджы уаз

сыг,

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Удхосан ма Иры захма 'ртадз.

(«^рдзмж курдиат») [2, 248].

Иу Ирыстон стжм, иу хъысмжт нын ис, нжхи жнкъаржм жмж жм-баржм, куыд иу аджм, иу наци. Уый

114 ИЗВЕСТИЯ СОИГСИ 44 (83) 2022

Ирыстоны амонд кжй у, уый жмбжр-ста поэт жмж йе 'мдзжвгжты ирджй жмж фидаржй жвдыста жмж жмба-рын кодта ацы хъуыдытж.

Афтж, ирон хжстон лжппутау, поэтикон жвзагжй Ирыстоны сжрыл иууыл фыццаг зжрджрисгжйж чи сдзырдта, уыдонжй иу уыдис ирон сылгоймаг, ирон мад жмж поэт - Хостыхъоты Зинж. Уый дзырдта: «Хжст

царды ржзты цыфыдджр знаг у. Хж-сты ныхмж тох кжнын йж хжс у алы сжрибаруарзаг аджймагжн джр» [7, 71]. Уый йе стыр хжсыл нымайы Хостыхъоты Зинж жмж йын карз тжр-хон хжссы «Чысыл ыстжм, фжлж.», Ды дж нжртон», «Фыдгулмж», «^мж та Звиад Гамсахурдиамж», «Хуссары хжстонтжн», «Тыхгжнжг», «Фждисы хъжр» жмж жнджр жмдзжвгжты.

1. Джыккайты Ш. Нигеры лирикж // Ныхасы фарн. Дзжуджыхъжу: Ир, 1996. Ф. 167-184 (на осет. яз).

2. Хостыхъоты З. Табуйаг. Дзжуджыхъжу: Ир, 1998. 256 с. (на осет. яз).

3. Хостыхъоты З. Сжууон жртжх. Цхинвал, 1967. 103 с. (на осет. яз).

4. Джусойты Н. Ирон аив дзырды сжрвжлтау. Цхинвал, 1966. 368 с. (на осет. яз).

5. Гафез. Базырджын сагъжстж // Мах дуг. 1976. №2. Ф. 103-105. (на осет. яз).

6. Хостыхъоты З. ^рвнжрыны размж. Дзжуджыхъжу: Ир, 1994. 217 с. (на осет. яз).

7. Хостыхъоты З. Уарзондзинады монолог. Дзжуджыхъжу: Ир, 1975. 80 с. (на осет. яз).

8. Дзуццаты Х.-М. Поэтессжйы жрвхуыз дуне // Мах дуг. 2001. №3. Ф. 119-152. (на осет. яз).

9. Хостикоева З. Судьба России - главная забота // Литературная Россия, 1990. 28 декабря.

10. Хостикоева З. Сатанинские игрища // Литературная Россия, 1991. 26 апреля.

Khetagurova, Kristina I. - K.L. Khetagurov North Ossetian State University (Vladikavkaz, Russia); kristina.ki-ka@yandex.ru

THE THEME OF WAR IN ZINAIDA KHOSTIKOEVA'S WORK.

Keywords: theme of war, poetry, patriotism, genocide, mother-poet, genre.

Socio-political upheavals in our country had a noticeable impact on the ideological and moral content of the work of the Ossetian poet Zinaida Khostikoeva. The second part of her last book ("Until the Thunder Rang", 1994) is replete with poems dedicated to the true heroes and defenders of Ossetia. Of great importance for understanding the poet's worldview are her works written on the theme of war, presented in her works especially vividly and original. The scientific study of the theme of war in the poetic work of Z. Khostikoyeva is an important task of Ossetian studies. Everything that Zinaida Akhmetovna talks about in her works is considered by her from the point of view of a poet-thinker, and gives her work a modern sound. Deep insight into the essence of the problem under study, coverage of the topic of war speaks of the scientific significance of the study of works of military subjects. Revealing the ethical ideals of the poet, embodied in artistic images, is a topical problem; its solution requires new methods for studying aesthetic values. The author considers the phenomenon of poetry from the position of modern ethics and aesthetics, in the context of moral quests not only of socio-historical, but also of philosophical thought. The bloody conflicts of our time are covered in the works of Zinaida Akhmetovna from the standpoint of the Woman-Mother, the defender of life on earth. Khostikoyevas work demonstrates genre and style diversity in the embodiment of the theme of military aggression and its outcome. These are poems-lamentation, poems-prayers and poems-invocations. In parallel with the genre of prayer, folklore traditions of lamentation are being revived. The call for unity sounds very convincing in the poet's poems. The one people must live in unified Ossetia - is the principle preached by Z. Khostikoeva. She is a poet - a singer, a pain-bearer of his people who protest against the war (be it the war in North Ossetia, South Ossetia or Afghanistan), who created images of the native land and struggling per calmness and world on her. Thus, all her poems about war are, in fact, poems about peace.

References

1. Dzhikaev, Sh.F. Lirika Nigera [Lyrics of Niger]. Blagodat'slova [Grace of the word]. Vladikavkaz, Ir, 1996. 284 p. (in Ossetian).

2. Khostikoeva, Z. Svyatost' [Holiness]. Vladikavkaz, Ir, 1998. 256 p. (in Ossetian).

3. Khostikoeva, Z. Utrennyaya rosa [Morning rose]. Tskhinval, 1967. 103 p. (in Ossetian).

4. Dzhusoity, N. Za iskusstvo slova [For the art of the word]. Tskhinval, 1966. 368 p. (in Ossetian).

5. Gafez. Krylatye mysli [Winged thoughts]. Makh dug [Our era]. 1976, no. 2, pp. 103-105 (in Ossetian).

116 ИЗВЕСТИЯ СОИГСИ 44 (83) 2022

6. Khostikoeva, Z. Poka negryanulgrom [Until thunder struck]. Vladikavkaz, Ir, 1994. 217 p. (in Ossetian).

7. Khostikoeva, Z. Monologlyubvi [Monologue of love]. Vladikavkaz, Ir, 1975. 80 p. (in Ossetian).

8. Dzutstsati, Kh.-M. Lazurnyi mirpoetessy [Azure world of the poetess]. Makh dug [Our era]. 2001, no. 3, pp. 119-152 (in Ossetian).

9. Khostikoeva, Z. Sud'ba Rossii - glavnaya zabota [The fate of Russia is the main concern]. Literaturnaya Rossiya [Literary Russia]. December 28, 1990.

10. Khostikoeva, Z. Sataninskie igrishcha [Satanic games]. Literaturnaya Rossiya [Literary Russia]. April 26, 1991.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.