Холйигитова Насиба Хабибуллаевна,
Тошкент шахридаги Ёджу техника институти "Педагогика ва Психология" кафедраси доцент вазифасини бажарувчи
ГУРЩЙ ЖИПСЛИК ВА ШАХС СОЦИОМЕТРИК МА^ОМИНИНГ КАСБИЙ МОТИВАЦИЯ БАР^АРОРЛИГИГА ТАЪСИРИ
УУК: 159.922.5
ХОЛЙИГИТОВА Н.Х. ГУРУХИЙ ЖИПСЛИК ВА ШАХС СОЦИОМЕТРИК МАЦОМИНИНГ КАСБИЙ МОТИВАЦИЯ БАРЦАРОРЛИГИГА ТАЪСИРИ
Мак,ола укувчиларни касбий мотивлар баркарорлигида гурухнинг хамда шахс макомининг урни, шахсдаги касбий установкалар ва мотивацион интилишларнинг баркарорлиги, у мансуб булган ижти-моий гурухда руй берадиган катор ижтимоий-психологик жараёнларга боFликлиги келтирилган.
Таянч суз ва тушунчалар: шахс, установка, баркарорлик, ижтимоий гуру^, касбий мотив, мотивацион интилишлар, гурухдаги динамик жараёнлар, шахслараро муносабатлар, социометрик маком, дустлар гурухи.
ХОЛЙИГИТОВА Н.Х. ВЛИЯНИЕ ГРУППОВОЙ СПЛОЧЁННОСТИ И СОЦИОМЕТРИЧЕСКОГО СТАТУСА ЛИЧНОСТИ НА УСТОЙЧИВОСТЬ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ МОТИВАЦИИ
В статье рассматривается роль статуса группы и личности в устойчивости профессиональных мотивов, устойчивости профессиональных установок и мотивационных устремлений личности, ее зависимости от ряда социально-психологических процессов, происходящих в социальной группе, к которой она принадлежит.
Ключевые слова и понятия: личность, установка, устойчивость, социальная группа, профессиональный мотив, мотивационные стремления, динамические процессы в группе, межличностные отношения, социометрический статус, группа друзей.
KHOLYIGITOVA N.KH. INFLUENCE OF GROUP COHESION OF THE SOCIOMETRIC STATUS OF THE INDIVIDUAL ON THE STABILITY OF MOTIVATION
In the article is considered the role group's status and the individuals in the stability of professional motives, the stability of professional attitudes and motivational aspirations of the individual, its dependence on socio-psychological processes occurring in the social group to which it belongs.
Key words and concepts: personality, attitude, stability, social group, professional motive, motivational aspirations, dynamic processes in the group, interpersonal relations, sociometric status, group of friends.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
Кириш.
"Мамлакатимизда академик лицейларда укув жараёни сифати ва самарадорлигини тубдан оши-риш, академик лицейларда умумтаълим мактабла-рининг энг кобилиятли битирувчиларини жам-лаш, умумтаълим мактаблари битирувчиларининг танланган касб ва мутахассисликларни эгаллаб олишга булган эхтиёжини кондириш учун шарт-шароитларни янада кенгайтириш мак,садида урта махсус, касб-хунар таълими муассасалари фаоли-ятини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари амалга оширилмокда"1.
Шунингдек, "умумий урта таълим муасса-саларининг 10-11-синфлари укувчилари таълим олишлари билан биргаликда уларга касб-хунар ургатиш, укувчиларнинг кизикиш ва кобилиятларидан келиб чик,к,ан холда келажакда уларнинг таълимни давом эттиришлари ёки эгал-лаган касблари буйича мехнат фаолияти билан шуFулланишларига шарт-шароитлар яратиш, укув-ишлаб чикариш мажмуаларини ташкил этиш ва уларни зарур жихозлар билан таъминлаш чора-тадбирлари белгиланган"2.
Мавзунинг долзарблиги.
Ушбу чора-тадбирларга мувофик, умумий урта мактаб битирувчиларида аник ва мак,садли касбий мотивларининг барк,арор шакллантирувчи омил-ларини аниклаш ва шунга кура таълим-тарбия жараёнларини йулга куйиш долзарб илмий муам-молардан биридир.
Мавзу буйича илмий манбаларнинг к,иск,ача та^лили.
Психологияда мотив ва мотивация, касб мотивлари муаммосини урганишнинг узига хос тизими, илмий мактаблари ва концепциялари мавжуд. Мотив ва мотивациянинг фундаментал масалалари юзасидан хорижий психолог олим-лардан Г.Мюррей3, Л.Гилфрод, Р.Кэттелл, Г.Клаус,
1 Узбекистан Республикаси Президентининг 2017 йил 14 мартдаги "Урта махсус, касб-хунар таълими муассасалари фаолиятини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПК.-2829-сон карори. -Узбекистан Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 й., 11-сон, 156-модда.
2 Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2017 йил 24 октябрдаги "Умумий урта таълим муасса-саларининг 10-11-синфлари укувчиларига касбий таълим беришга ихтисослашган укув-ишлаб чикариш мажмуаларини ташкил этиш чора-тадбирлари туFрисида"ги 868-сон карори. - http://lex.uz/ru/docs/3391612
3 Murray H.A. Explorations in Personality. New York: Oxford University Press, 2001. Ст-56.
A.Маслоу4, Х.Хекхаузен, Д.Тейлор, Д.Макклелланд, П.Бунк, А.Меграбян, J.Allport, J.Atkinson, W.Mc. Daugall каби олимлар тадк,ик,отлар олиб бориш-ган. Рус олимларидан Б.Ананьев5, А.Бердичевский, Л.Божович6, Г.Андреева7, А.Орлов, Ю.Орлов8, Д.Эльконин9, А.Эткинд, Л.Фридман, В.Цетлин, Л.Абульханова-Славская, Л.С.Рубинштейн10,
B.Асеев11, В.Вильюнас, Е.Ильин, Л.Ковалев, А.Маркова, И.Кузнецова, Т.Матис, М.Матюхина, М.Магомед-Эминовлар ва бошкалар хам бу сохада изланишлар олиб бориб, муайян нати-жаларга эришганлар.
Илмий муаммонинг куйилиши.
Илмий адабиётлар тахлили шуни курсатдики, касб мотивлари баркарорлигига укувчи мансуб булган гурухдаги динамик жараёнларнинг таъсири ижтимоий-психологик жихатдан урганилмаган.
Асосий кисм.
Мазкур масала буйича олиб борган тадк,ик,отимизнинг методологик ва назарий хуло-саларидан шуни аникладикки, шахсдаги касбий установкалар ва мотивацион интилишларнинг баркарорлиги у мансуб булган ижтимоий гурухда руй берадиган катор ижтимоий-психологик жара-ёнларга боFлик. Буларга аввало укувчи мансуб булган академик гурухдаги шахслараро муно-сабатлар, бундай муносабатлар тизимида унинг тутган социометрик макоми, дустлар гурухи ва унинг таъсири, гурухларда барчанинг фикр ва туЙFуларига таъсир курсата биладиган "фикрлар лидерлари"нинг роли ахамиятлидир. Шу боис биз махсус методика ва ИПС саволлари ёрдамида
4 Маслоу А. Мотивация и личность. 3-е изд. Пер. с анг. - СПб: "Питер", 2002, с. 478.
5 Ананьев Б.Г. Избранные психологические труды в 2-х т. Т. 1. - М.: "Педагогика", 1999. 287 с.
6 Божович Л.И. Проблемы развития мотивационной сферы ребенка. - В кн.: Изучение мотивации поведения детей и подростков. - М.: "Педагогика", 1972. 340 с.
7 Андреева Г.М. Социальная психология . - М: "Аспект Пресс", 1999. 375 с.
8 Орлов Ю.М. Потребностно-мотивационные факторы эффективности учебной деятельности студентов вуза: Дис. ... док. псих. наук. - М.: МГУ, 1984. 529 с.
9 Эльконин Д.Б. Психология развития человека. - М.: "Аспект Пресс", 2001. 460 с.
10 Рубинштейн С.Л. Человек и мир // Методологические и теоретические проблемы психологии. - М.: "Наука", 1999. С. 148-374.
11 Асеев В.Г. Мотивация поведения и формирования личности. - М.: "Мысль", 1976. 150 с.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
1-расм. "Касб танлашингизга гурух,ингиздаги дустларингиз сабабчи булишганми?" саволига урта ва урта махсус таълим муассасалари укувчилари берган жавобларнинг к,иёсий та^лили.
ушбу феноменларнинг касбий мотивациялар-нинг баркарорлигига таъсирини ургандик. Аввало ИПСга "Касб танлашингизга гурухингиздаги дустларингиз сабабчи булишганми?" деган саво-лини киритиб, унинг натижаларини х2 мезони буйича тахлил килдик.
Юкорида келтирилган саволнинг тахлили асо-сида амалга оширилганда ва р<0,01, яъни 99% ишонч даражасида фарклар мавжуд булганда маълумотлар аввалги саволларнинг дустларга алокадор жавобларини яна мантикан тасдиклади. Яъни, касб танлаш жараёнига нечоfлик болани бевосита ураб турган, деярли хар куни мулокот киладиган дустлари мавжуд ёки йуклигини аниклаш максадида такдим этилган (1-расм).
"Касб танлашингизга гурухингиздаги дустларингиз сабабчи булишганми?" саволига урта ва урта махсус таълим муассасалари укувчилари берган жавобларнинг киёсий тахлилига кура, мактаб укувчиларининг 88,4%, академик лицей укувчиларининг 84,4% хамда коллеж укувчиларининг 62,9% дустлари таъсирини йуклигини эътироф этишган. Лекин шу билан бирга, 37,1% коллеж укувчилари дустлари таъ-сири борлигини эътироф этишган. Дустлар таъсирини энг кам эътироф этган эса 11,6% урта мактаб ва 15,6% академик лицей укувчилари булишди. Демак, референтлилик нуктаи назари-дан бу икки тоифа укув муассасалари укувчилари фикрига кура, дустлар гурухининг таъсири кам ёки уларнинг шахслараро муносабатларида
гурухдаги норасмий лидерларнинг таъсир кучи камлиги намоён булди. Демак, мотивацион хамда референтометрик таъсир бевосита касб-хунарга алокадор булган коллеж укувчилари узаро сухбатлар хамда мулокотда бошка тоифа гурухларидан фаркли, касб танлаш билан бо-глик мавзуларга купрок эътибор каратади, шу боис хам уларнинг фикран бир-бирларига таъсири хам мавжудлигини курсатади (1-жадвал).
Натижалар тахлилига кура, укувчиларда шахслараро муносабатлар тиfизлик паст булса, касбий фаолият мотивацияси юкори, худди шун-дай мулокот мотивацияси, моддий таъминлан-ганлик мотивацияси, ижтимоий мавкеига эга булиш мотивациялари юкори натижани берган. Гурухдаги психологик мухит, ижобий булганда эса, гурухий жипслик хам юкори, булади бу эса, касбга нисбатан мотивацияни баркарор шак-лланишга замин яратади. Качонки гурух таркок, жипслик паст булса, гурух укувчиларида касб танлаш мотивацияси юкори натижани курсатган. Бу эса укувчининг гурухга йуналганлиги ёки булмаса узининг шахсий хаётда касб танлашга йуналганлигини билдиради. Гурухдаги психологик мухит юкори булганда жипслик хам юкори, гурухдаги психологик мухит паст булганда гурухий жипслик хам паст булишини курсатди. Худди шун-дай гурухдаги социометрик макоми бу гурух аъзо-ларини бир бири билан хисоблашиш, лидер сифа-тида тан олиш, куллаб - кувватлашларида яъни узининг социал статусини бахолаши гурухий жип-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
34 ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ ч____
1-жадвал. "Касб танлаш мотивациясини урганиш" методикаси шкаласининг гурухий жипслик даражасига боглик,лигини статистик та\лили (Манн-Уитни и мезони буйича)
Курсатгичлар Уртача ранглар: и Р
Урта (N=43) Паст (N = 137)
Касбий фаолият мотивацияси 62,6 99,3 1746 0,000
Мулокот мотивацияси 67,8 97,6 1967,5 0,001
Моддий таъминланиш мотивацияси 69,2 97,2 2030 0,002
Ижтимоий мавкега эга булиш мотивацияси 65,5 98,3 1870,5 0,000
Бошкаларнинг ижобий фикрини козониш мотивацияси 74,1 95,7 2238,5 0,015
Укув-билиш мотивацияси 73,5 95,8 2213 0,012
Тасодифий ташки мотивация 65,7 98,3 1877,5 0,000
Гурухдаги психологик мухит 112,7 83,5 1993 0,001
Социометрик маком 98,4 88,0 2605 0,235
2-жадвал. Урта ва урта махсус таълим муассасалари ук,ув гуру^ларидаги гурухий жипслик даражасининг к,иёсий тах,лили (х2 мезони буйича)
Гурухий жипслик даражаси: Таълим муассасаси: Жами
Урта умумтаълим мактаби Академик лицей Касб-хунар коллежи
Юкори 43 0 0 43
Паст 0 32 105 137
Жами 43 32 105 180
слик юкори булганда юкори, узининг социоме-трик макоми гурухий жипслик паст булганда паст курсаткични берган (2-жадвал).
Урта ва урта махсус таълим муассасалари укув гурухларидаги гурух,ий жипслик даражасининг киёсий тахлилига кура, урта умумтаъ-лим мактаби укувчилари орасида гурух,ий жипслик урта даражада, бунда гурухий жипсликнинг яхши булиши, жамоадаги психологик мухитни хам ижобий булиши билан боFлик. Амалда бу маълу-мотлар аслида укув муассасаларида агар психологик мухит яъни, гурухлардаги шахслараро муно-сабатлар баркарор ижобий булса, укувчиларнинг касб танлаш мотивациясида хам муайян даражада баркарорлик ва доимийлик булади. Акс холда эса касб танлашга боFлик карорлар купрок бошка ташки ёки субъектив омиллар хисобига руй беради. Биз кулга киритган маълумотлар купрок ушбу масалада урта меъёрлар доирасида амалга оширилганлигини курсатмокда-ки, гурухдаги жипслик омили узининг етакчи ролини уйнагани йук, лекин унинг ролини мутлак чеклаш ёки инкор этиш хам туFри булмайди.
Ушбу натижаларни асослашда укув муассасалари типи буйича амалга оширилган, куйида кел-тирилган ракамлар олинди.
Академик лицей ва коллеж укувчиларида эса гурухий жипслик паст даражада чикканлиги аникланди. Бу албатта табиий хол, сабаби мак-
табда укувчилар 9 йил бирга укиб, бир-бирларини яхши таниганлари сабабли хам гурухий ахиллик юкорирок, лицей ва коллежда укувчилар турли вилоятлардан ёки турли мактабларни 9-чи синфни тамомлаб келганликлари ва бир-бирлари билан тулаконли муносабатлар урнатилмаганлиги яхши билишмаганлар ва бошка субъектив омиллар эса шундай натижалар чикишига сабаб булиши мум-кин. Лекин академик лицей ва касб-хунар коллеж укувчиларида гурухий жипсликнинг паст булиши, уларнинг касбий фаолият мотивацияла-рининг юкорилиги, яъни улар гурухдан чалFиган холда узларини бутун кучларини касб танлашга каратишганлигидан далолат беради.
Кейинги сатрларда келтирилган эмпирик маълумотлар касбий мотивация курсаткичларининг узи кай даражада укувчининг дустларим деб тан олган ижтимоий гурух аъзоларининг фикрига боFликлигини курсатди (3-жадвал).
Натижалар тахлилига кура, касб танлаш хакида доимий узаро мулокот килувчи укувчиларда касб танлашда гурухий дустлар сабабчи булиши саво-лига "ха" деб жавоб беришган, бу Р-0,002, яъни 99% ишончлилик даражасини курсатади.
Кейинги, касб танлашда дустлари сабабчи булиш омили билан моддий таъминланганлик мотивацияси хам ижобий корреляцияда натижани берган Р-0,006, яъни 99% ишончлилик даражасида курсаткичга эга. Яъни бу укувчилар юкори маош
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
3-жадвал. Касб танлаш мотивациясини урганиш методикаси курсатгичлари ва "Касб танлашингизга гурух,ингиздаги дустларингиз сабабчи булишганми?" саволига берилган жавоблар орасидаги узаро боглик,ликни Манн-Уитни и-мезони асосида урганиш
Курсатгичлар Уртача ранглар и Р
Х,а (N=49) Йук (N = 131)
Касбий фаолият мотивацияси 99,9 87,0 2748,5 0,127
Мулок,от мотивацияси 109,8 83,3 2265 0,002
Моддий таъминланиш мотивацияси 107,3 84,2 2384 0,006
Ижтимоий мавкега эга булиш мотивацияси 101,5 86,4 2671 0,074
Бошкаларнинг ижобий фикрини козониш мотивацияси 94,7 88,9 3003,5 0,497
Укув-билиш мотивацияси 97,8 87,8 2853,5 0,239
Тасодифий ташк,и мотивация 99,7 87,0 2757,5 0,132
Гурухдаги психологик мухит 67,9 98,9 2104 0,000
Социометрик маком 94,1 89,2 3033 0,555
4-жадвал. Касб танлаш мотивациясини урганиш методикаси курсаткичлари ва у^увчи томонидан гурухдаги психологик му^итнинг бах,оланиши орасидаги узаро ботли^ликни Спирман мезони ёрдамида урганиш (N = 180)
Курсаткичлар Гурухдаги психологик мухит
Касбий фаолият мотивацияси -0,186(*)
Мулок,от мотивацияси -0,255(**)
Моддий таъминланиш мотивацияси -0,395(**)
Ижтимоий мавкега эга булиш мотивацияси -0,222(**)
Бошкаларнинг ижобий фикрини козониш мотивацияси -0,221 (**)
Укув-билиш мотивацияси -0,244(**)
Тасодифий ташки мотивация -0,268(**)
Изох,: * - р<0,05; ** - р<0,01
туланадиган касбларни узаро мухокама этишлари, касблар хак,ида узаро маълумот алмашинишлари-дан далолат беради. Бу омиллар гурухи уз навба-тида гурухдаги психологик ва шахслараро муно-сабатлар мухитига боFлик эканлиги эса кейинги жадвал маълумотларига асосланади (4-жадвал).
Касб танлаш мотивациясини урганиш методикаси курсаткичлари ва укувчи томонидан гурухдаги психологик мухитнинг бахоланиши орасидаги узаро боFликликни урганиш натижа-ларига кура, укувчида касбий фаолият мотива-цияси канчалик юкори булса, унинг гурухдаги психологик мухитни идрок этиш даражаси 0.95% лик боFликлик конуниятини курсатган. Яъни касбга нисбатан юкори кизикишни, моти-вацияни курсатган укувчилар ташки омил-ларга чалFимасликларини, айни шу позици-яда гурухий муносабатлар уларни унчалик кизиктирмаслигини намоён этишди. Назарий жихатдан эса гурухдаги ахлокий мухит канчалик яхши булса, укувчиларнинг мухим кадриятлар борасидаги фикрий уЙFунлиги даражаси хам юкори булади. Факат буни ёшлар уз жавобла-
рида пайкамасликлари ёки тан олишни билмас-ликлари мумкин.
Шунинг учун булса керак, натижалар-дан куриниб турибдики, укувчилар гурухдаги ишонч даражасида хам манфий корреляцион муносабатни намоён этишган. Ёки аксинча гурухга йуналган укувчиларда касбий фаолиятга йуналмаганлик кузатилган. Гурух вактинчалик жараён булиб, касбга йуналганлик эса келажак билан боFлик, асосий омил сифатида олдинга чикканлигини куришимиз мумкин. Яъни бу касбий фаолиятга булган мотивация, гурухга булган кизикишни сундиради, ва касбий кизикиш устун эканлигини намоён килади. Гурух аъзоларидан кимдир гурухий муносабатларга купрок, йуналган булса, у одатда булажак касби, келажаги хак,идаги мотивация паст натижани курсатган. Худди шундай касб танлашда мулокот мотивацияси юк,орилиги, гурухдаги психологик мухит яхши ёки ёмон булишидан к,атъий назар, мулокот мотивацияси мухимлиги уларда гурухдаги психологик мухитни уйлашдан кура, тенгдошлари билан уз танлаган касби буйича мулок,от к,илиш мухимрок, ахамиятли эгалигини курсатган.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
6-жадвал. "Сиз к,анчалик танлаган касбингиз тугрисида тургун фикрга эгасиз? " саволига урта ва урта махсус таълим муассасалари ук,увчилари берган жавобларнинг к,иёсий тах,лили (х2 мезони буйича)
36 ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ ч____
5-жадвал. Касб танлаш мотивациясини урганиш методикаси курсаткичлари ва у^увчининг гурухдаги социометрик мавк,еи орасидаги узаро боглик,ликни Спирмен мезони ёрдамида урганиш (N = 180)
Курсаткичлар Социометрик маком
Касбий фаолият мотивацияси -0,071
Мулокот мотивацияси -0,066
Моддий таъминланиш мотивацияси -0,107
Ижтимоий мавк,ега эга булиш мотивацияси 0,002
Бошкаларнинг ижобий фикрини козониш мотивацияси -0,067
Укув-билиш мотивацияси -0,112
Тасодифий ташки мотивация -0,158 (*)
Изох,: * - р<0,05
ИПС Урта умумтаъ-лим мактаби Академик лицей Касб-хунар коллежи Жами
сони % сони % сони % сони %
Фикрим узгармас-лигига ишонаман 9 20,4 17 53,1 43 46,7 75 40,2
Фикрим узгармаса керак, деб уйлайман, яна билмадим 14 32,6 10 31,25 38 36,2 62 33,3
Билмадим, узгариши мумкин 29 46,5 5 15,6 18 17,8 43 26,4
Изох,: х2= 12,667; р <0,002
Кейинги натижаларга кура, укувчиларда мод-дий таъминланиш мотивацияси канчалик юкори булса, гурухдаги психологик мухитга кизикиш паст булишини намоён килди. Шунингдек, ижтимоий мавкега эга булиш мотивацияси, бошкаларнинг ижобий фикрини козониш мотивацияси, укув-билиш мотивацияси натижаларига кура, касб тан-лашга кизиккан инсонларда гурухга, гурухдаги психологик мухитга йуналганлик булмас экан, сабаби, улар тезрок ушбу даргохни битириб, танлаган касбига шунFиб кетсам деган мотива-цияни намоён этишар экан. Хулоса килиб айт-ганда гурух бу хозирги вактинчалик холат, аммо касб мотивацияси бу келажак хаёт, умид ва орзу-лар билан боFлик мотивацияни ахамиятли экан-лигини курсатган (5-жадвал).
Касб танлаш мотивациясини урганиш методикаси курсаткичлари ва укувчининг гурухдаги социометрик мавкеи орасидаги узаро боFликликни унчалик ахамиятли натижага эга эмас, факат битта курсаткич, яъни "Тасодифий ташки мотивация" билан социометрик маком 95% ишон-члилик даражасида ахамиятли боFликлик мав-жуд. Бунда тасодифий ташки мотивация канчалик юкори булса, социометрик маком шунчалик паст натижани намоён килади. Хусусан лидерларда албатта ушбу мотивация мантикан паст натижа-ларни курсатган. Сабаби социометрик макоми
юкори укувчи албатта олдиндан уз имкониятла-рини туFри бахолайди, касбини хам одатда кайси бирини танлашини жуда яхши англайди ва шу максад сари интиладиган булади, бу 95% ишонч даражасида корреляцион боFликлик мавжудли-гини курсатди. Демак, бундан шундай амалий хулоса келиб чикадики, гурух мураббийлари ва амалиётчи психолог гурух лидерлари билан сама-рали ишлашлари ва улар воситасида гурухдаги бошка бекарор мотивацияли укувчиларга таъ-сир утказишда фойдаланишлари мумкин.
Бундан ташкари юкоридаги ракамлар гурухдаги жипслик ва мотивациялардаги баркарорликни таъминлашда укувчи йигитлар ва кизлар орасидаги ижобий лидерларнинг, бизнинг таъбиримизча, "фикрлар лидерлари"нинг интеллектуал ва маънавий салохиятлардан окилона ва уринли фойдаланишлари мумкинлиги туFрисидаги хулоса келиб чикади.
Навбатдаги боскичда биз касбий мотивацион баркарорлик билан укувчилар тасаввурларини гурухий жипслик, дустлар билан хамкорликка тай-ёрлик хамда шахслараро муносабатлардаги ижобий томонлар билан боFлик ёки боFлик эмаслиги билан алокасини ургандик. Куйидаги жадвалда аввало ИПСнинг 15-чи бандига киритилган "Сиз канчалик танлаган касбингиз туFрисида турFун фикрга эгасиз?" саволига турли тоифа укув муас-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
2-расм. Ижтимоий психологик суровноманинг "Сиз ^анчалик танлаган касбингиз тугрисида туртун фикрга эгасиз?"саволи натижалари ва "Касб танлашингизга гуру^ингиздаги дустларингиз сабабчи булишганми?" саволига берилган жавоблар орасидаги узаро богли^лик.
сасаларининг укувчилари берган жавобларни х2 мезони буйича олинган статистик тахлилини кел-тирдик (6-жадвал).
Жадвалда келтирилган ракамлардан куриниб турибдики, биз танлаган контингент укувчилари умуман олганда уз тасаввурларига таянган холда узларини турFун фикрли, яъни, айни пайтда танлаган касблари юзасидан катъиятли мотиваци-яни билдиришган (40,2%). Бу борада академик лицей укувчилари биринчи уринда (53,1) "икки-ланувчилар" касб-хунар коллежи укувчилари ора-сида купрок, яъни, уларнинг салмоFи 36,2 ни таш-кил этади. Касб мотивациясида баркарорликни тан олмайдиганлар мактаб укувчилари орасида салмокли - 46,5. Умуман олганда бекарорлик мезони 26,4 микдорда эканлиги жами контин-гентга хос чикди. Биз бу натижаларни статистик жихатдан канчалик гурухдаги дустлар таъсири хамда гурухий жипслик билан солиштирдик ва куйида келтирилган расмда натижаларни кулга киритдик.
Натижалар факат уртача ранглар даражасида-гина боFликлик ахамиятли эканлигини курсатди. Яъни, мотивацияон баркарорлик билан гурухдаги ижобий шахслараро муносабатлар уртасида уртача боFликлик факат мулокот мотивацияси, моддий таъминланганлик мотивацияси хамда гурухдаги психологик мухит категориялари дои-расидагина намоён булди.
Демак, укувчидаги касб танлашга нисбатан турFун ижтимоий тасаввур гурухдаги шахсла-
раро муносабатларга унчалик боFлик эмасли-гини асослаб берди. Шундан куйидаги хулоса-лар келиб чикиб,
1. Ёшлар гурухга йуналган булсалар, унинг кадриятларини тан олсалар, касбий фаоли-ятга йуналганлик хам баркарор шаклланишини изохлайди.
2. Укувчиларда касб танлашга булган моти-вациянинг доимийлиги ёки баркарорлигида успиринни ураб турган якинлари, ота-онанинг маъкуллови уларнинг бола учун обруси, авто-ритети етакчи роль тутишини курсатди.
3. Укувчи ёшлар энг аввало, узлари кизиккан соха буйича мутахассис булишга интилиш-лари умумий урта мактаб ва академик лицей укувчиларида етакчи усиш курсаткичлар борлиги бу эса укувчиларда жамият учун мухим булган касбларга мойиллик мавжудлиги, бундай уста-новкалар устувор эканлигини асослайди.
Демак, бундан шундай амалий хулоса келиб чикадики, гурух мураббийлари ва амалиётчи психолог гурух лидерлари билан самарали ишлаш-лари ва улар воситасида гурухдаги бошка бекарор мотивацияли укувчиларга таъсир утказишда фой-даланишлари, гурухдаги жипслик ва мотиваци-ялардаги баркарорликни таъминлашда укувчи орасидаги ижобий лидерларнинг, яъни, "фик-рлар лидер"ларининг интеллектуал ва маънавий салохиятлардан окилона ва уринли фойдаланиш-лари максадга мувофикдир.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)
с 38 ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ у
Адабиёт руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 14 мартдаги "Урта мах-сус, касб-хунар таълими муассасалари фаолиятини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари т^рисида"ги ПК.-2829-сон карори. - Узбекистон Республикаси конун х,ужжатлари туплами, 2017 й., 11-сон, 156-модда.
2. Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг 2017 йил 24 октябрдаги "Умумий урта таълим муассасаларининг 10-11-синфлари укувчиларига касбий таъ-лим беришга ихтисослашган укув-ишлаб чикариш мажмуаларини ташкил этиш чора-тадбирлари туFрисида"ги 868-сон карори. - http://lex.uz/ru/docs/3391612
3. Murray H.A. Explorations in Personality. - New York: Oxford University Press, 2001.
4. Маслоу А. Мотивация и личность. 3-е изд. Пер. с анг. - СПб: "Питер", 2002. 478 с.
5. Ананьев Б.Г. Избранные психологические труды в 2-х т. Т.1. - М.: "Педагогика", 1999. 287 с.
6. Божович Л.И. Проблемы развития мотивационной сферы ребенка. - В кн.: Изучение мотивации поведения детей и подростков. М.: "Педагогика", 1972. 340 с.
7. Андреева Г.М. Социальная психология. - М: "Аспект Пресс", 1999. 375 с.
8. Асеев В.Г. Мотивация поведения и формирования личности. - М.: "Мысль", 1976. 150 с.
9. Орлов Ю.М. Потребностно-мотивационные факторы эффективности учебной деятельности студентов вуза: Дис. ... док. псих. наук. - М.: МГУ, 1984. 529 с.
10. Эльконин Д.Б. Психология развития человека. - М.: Аспект Пресс, 2001. - 460 с.
11. Рубинштейн С.Л. Человек и мир // Методологические и теоретические проблемы психологии. - М.: "Наука", 1999. С. 148-374.
12. Формирование мотивации учения. - М.: МГУ, 1990. 192 с.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 5 (102)