ГЛОБАЛЛАШУВ ЖАРАЁНИНИНГ ЁШЛАР ТАРБИЯСИГА ТАЪСИРИ
Акбаров Шерзодбек Аскарали ртли
Узбекистон Миллий университети Ижтимоий фанлар факультети "Сиёсатшунослик" йуналиши талабаси.
(Илмий рахбар: "Сиёсатшунослик" кафедраси доценти Э.З.Нишанбаева)
Узбекистонда кучли ижтимоий демократик давлат куриш йулида ёшлар фаолиятини жонлантириш, уларнинг ижтимоий-сиёсий фаоллигини ошириш долзарб масала хисобланади. Бугун инсоният юксак орзу умидлар билан кадам куйган XXI аср халкаро терроризм, диний экстремизм, турли мафкуравий хуружларнинг ёшлар маънавиятига таъсири билан кузга ташланмокда.
Бугунги дунё катта тезликда харакатланаётган, зиддиятларга тула, мураккаб, уз мувозанатини излаётган дунёдир. Хрзирда дунёнинг бир томонида интеграция цивилизациялараро мулокот, демократия, нанотехнологиялар, маънавият ривожланаётган булса, иккинчи томонида дифференция жараёнлари, терроризм, кашшоклик, маънавий эврилиш каби ходисалар авж олмокда.
Глобаллашувнинг ижодий ва салбий жихатлари тахлили шуни курсатмокдаки, каерда маънавият, ахлок, конун устуворлиги измида иш юритилса, уша ерда тинчлик, осойишталик хукм суради, ривожланиш булади. Маънавият, ахлок чекинган, конунларга беписандлик мавжуд жойда терроризм, шовинизм, нотинчлик, зурлик, бузгунчи гоялар авж олади. Ушбу жараёнга, яъни тарбия масаласига уз вактида жиддий эътибор каратмасак, эртага кеч булиши, тузатиб булмас даражадаги окибатларга олиб келиши мумкин. Зеро, тарбия борасида таникли маърифатпарвар Абдулла Авлонийнинг "Тарбия биз учун ё хаёт - ё мамот, ё нажот - ё халокат, ё саодат - ё фалокат масаласидир" деган сузларини асло унутмаслигимиз лозим [1]
Шу уринда, глобаллашув жараёни жадал кечаётган бугунги кунда ахоли, айникса, ёшларни турли мафкуравий хуружлар таъсиридан химоя килишнинг долзарб ахамияти борасида, Президентимиз Шавкат Мирзиёев таъкидлаганидек, "уаммамиз куриб, кузатиб турибмиз - бугунги шиддат билан узгараётган дунё инсоният олдида, ёшлар олдида янги-янги уфц ва имкониятлар очиш билан бирга, уларни илгари курилмаган турли ёвуз хавф-хатарларга уам дучор этмоцда"[2]. Дунёда мавжуд бу каби мураккаб мафкуравий вазият ёшларимизда мафкуравий иммунитетни фаоллаштиришни талаб килади.
April 24, 2024
91
Ёшларни турли маънавий тахдидлардан химоялаш борасида уларнинг манфаатлари ва муаммолари билан шугулланадиган давлат органлари ва нодавлат тузилмалар томонидан Президентимиз Шавкат Мирзиёевнинг ташаббуси билан ишлаб чикилган ва 2017 йилда тасдикланган "2017-2021 йилларда Узбекистан Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегияси"да ёш авлодни хар томонлама соглом ва баркамол этиб тарбиялаш борасидаги ишларни янги боскичга кутариш максадида белгиланган комплекс ёндашувлар асосида катор амалий ишлар олиб борилди.
Шунингдек, 2022 — 2026 йилларга мулжалланган 7 та устувор йуналиш ва 100 та максаддан иборат Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегиясининг 70-максадида Ёшларга оид давлат сиёсатини такомиллаштириш масалаларига эътибор каратилган, жумладан:
-Ёшларнинг хукуклари, эркинликлари ва конуний манфаатларини таъминлаш.
-Ёшларнинг хаёти ва соглигини саклаш, улар учун малакали тиббий хизматдан фойдаланиш шарт-шароитларини яхшилаш, ёшлар уртасида тиббий саводхонликни ошириш ва соглом турмуш тарзини мустахкамлаш.
-Ёшларнинг маънавий, интеллектуал, жисмоний ва ахлокий жихатдан камол топишига кумаклашиш.
-Ёшлар учун очик ва сифатли таълимни таъминлаш, таълимнинг барча боскичларида ёшларнинг мукаммал таълим олишини таъминлаш, худудларда инклюзив таълим ривожланиши учун шарт-шароит яратиш.
-Ёшларни ишга жойлаштириш ва уларнинг бандлиги учун шарт-шароитлар яратиш.
-Ёшларни ватанпарварлик, фукаролик туйгуси, багрикенглик, конунларга, миллий ва умуминсоний кадриятларга хурмат рухида, зарарли таъсирлар ва окимларга карши тура оладиган, хаётга булган катъий ишонч ва карашларга эга шахс сифатида тарбиялаш.
-Ёшларни ахлокий негизларни бузишга олиб келадиган хатти-харакатлардан, терроризм ва диний экстремизм, сепаратизм, фундаментализм, зуравонлик ва шафкатсизлик гояларидан химоя килиш.
-Ёшларнинг хукукий онги ва хукукий маданияти даражасини юксалтириш.
-Иктидорли ва истеъдодли ёшларни куллаб-кувватлаш хамда рагбатлантириш.
-Ёшлар тадбиркорлигини ривожлантириш учун шарт-шароитлар яратиш.
92
April 24, 2024
-Ёшларда соглом турмуш тарзига интилишни шакллантириш, шунингдек, ёшларнинг буш вактларини мазмунли ташкил этиш ва ёшлар спортини оммавий ривожлантириш учун шарт-шароитлар яратиш.
-Ёш оилаларни маънавий ва моддий жихатдан куллаб-кувватлаш, улар учун муносиб уй-жой ва ижтимоий-маиший шароитларни яратиш буйича комплекс чора-тадбирлар тизимини амалга ошириш.
-Мактабларни чинакам маънавият ва маърифат, маданият учогига айлантириш учун таълим-тарбиянинг интерактив усулларини куллаш.
-Мафкуравий хуружларга карши миллий гоя асосида биргаликда курашиш, оила, мактаб ва махалла хамкорлигини мустахкамлаш ва шу асосда маънавий тарбиянинг узвийлигини таъминлаш куникмасини шакллантириш.
-"Ёшлар - Янги Узбекистон бунёдкорлари" шиори остида "Янги Узбекистон-Учинчи Ренессанс" гоясининг руёбга чикаришини таъминлаш [3].
Бугун давлатимиз рахбарининг "Миллий тикланишдан - миллий юксалиш сари" деган тамойилига асосланган холда, кайси соха вакили булишидан катъий назар, уз фаолиятини айнан ёшлар манфаатлари асосида ташкил этиши, йулга куйиши давр талабига айланди. Сабаби, ёш авлодни болаликдан миллий гурур ва ватанпарварлик, юрт такдирига фидойилик рухида тарбиялаш хар качонгидан хам долзарбдир. Зеро, интернет барча ерга бориб улгурган, ахборот технологиялари хаётимизнинг таркибий кисмига айланган мураккаб даврда ёшларнинг тарбияси, уларнинг маънавияти, ахлокий карашларини асраб-авайлаш, тугри шакллантириш гоят мухим ва мураккаб вазифага айлангани хеч кимга сир эмас.
Шу билан бирга, Узбекистон Республикаси Президенти БМТ Бош Ассамблеясининг 72-сессиясидаги нуткида бизнинг ёшларимиз хам зуравонлик гояси "вируси" курбонига айланишидан кафолатланмагани хакида куюнчаклик билан сузлаш билан бирга "бизнинг асосий вазифамиз - ёшларнинг уз салоуиятини намоён цилиши учун зарур шароит яратиш, зуравонлик гояси "вируси " тарцалишининг олдини олишдир [4], деб таъриф берди. Бунинг учун ёш авлодни ижтимоий куллаб-кувватлаш, унинг хукук ва манфаатларини химоя килиш борасидаги куп томонлама хамкорликни ривожлантириш лозимлигига эътибор каратди.
Узбекистоннинг жахон хамжамиятида муносиб мавкеи бор, шу сабабдан ёшларни куллаб-кувватлаш сохасида куп киррали хамкорлик ута мухим. Президентимизнинг глобаллашув ва ахборот-коммуникация технологиялари жадал ривожланиб бораётган бугунги шароитда ёшларга оид сиёсатни шакллантириш ва амалга оширишга каратилган умумлаштирилган халкаро
April 24, 2024
93
хукукий хужжатни ишлаб чикишни таклиф этгани нихоятда долзарб ахамиятга эга.
Бунинг учун эса, бугун хар качонгидан хам ёшларда мафкуравий иммунитетни шакллантиришнинг ахамияти мухим ижтимоий-маънавий зарурат сифатида ортиб бормокда. Шу сабабли замонавий олий укув юртларида маънавий-маърифий ишлар мазмуни уларни янада такомиллаштиришни, яъни мафкуравий муаммоларни ва гоявий кураш масаласини янада чукур илмий-педагогик тахлил килиш, ёшларда амалий мафкуравий куникмаларни шакллантириш йулларини яхшилаш, уларни мафкуравий таргиботга тайёрлаш методларини ишлаб чикишни талаб этади.
Ёшларимизни ёт гоялар, турли гараз ниятдаги ахборот хуружларига алданиб колмаслик учун куйидаги амалий таклифлар тавсия этилади:
1. Ёшларда ахборот маданиятини шакллантириш максадида ОАВларида маънавий тахдидларнинг мазмун-мохияти ва унинг зарарли окибатларини тушунтиришга каратилган ижтимоий роликлар, телекурсатувлар, ток-шоулар ташкил этиш;
2. Барча таълим муассасалари, махалла ва хукукни мухофаза килувчи органларининг умумий хамкорликдаги фаолиятларини янада такомиллаштириш;
3. Интернет тармогида ёшлар учун маънавий тахдидлар ва улардан огох этишга каратилган информацион сайт ёки телеграмм каналини яратиш:
4. Ёшларнинг мафкуравий иммунитетини шакллантиришга каратилган чора-тадбирлар режасини тадбик этиш максадида Узбекистан Ёшлар Иттифоки, Республика Маънавият ва маърифат маркази хамда таълим тизимидаги вазирликлар уртасида хамкорлик меморандумини ишлаб чикиш кабилардан иборат.
Шунингдек, таълим ва тарбия ишлари самарадорлигини ошириш учун куйидаги таклифларни бериш максадга мувофикдир:
Биринчидан, маданий, маърифий, мафкуравий ишларни янада жонлантириш, янги боскичга кутариш.
Иккинчидан, мактаб, лицей, техникум, ОТМларда бевосита маънавият масалалари билан шугулланадиган мутахассислар фаолиятини янада жонлантириш;
Учинчидан, тизимли равишда ёшларни кизиктирган масалалар, ёшлар бандлиги ва ёшлар буш вактини тугри ташкил этиш каби муаммоларни хал этиш;
94
April 24, 2024
Туртинчидан, ёшларнинг тартиб-интизомини тугри йулга куйишда оила, махалла ва таълим муассасаларининг хамкорлигини такомиллаштириш;
Бешинчидан, барча таълим муасасаларида ёшларнинг ташаббусларини куллаб-кувватлаш, турли илмий, бадиий, спорт тугаракларининг фаолиятини янада ривожлантириш;
Олтинчидан, таълим муасасаларида ёшларни маънавиятсизлик, "оммавий маданият" тахдидларидан, шунингдек, терроризм, диний акидапарастлик, миссионерлик каби салбий холатларнинг хавфидан саклаш максадида махаллаларда, таълим муасасаларида доимий равишда ёшлар уртасида давра сухбатлари ва учрашувлар чогида тушинтириб бориш, ёшлар муаммоларини тадкик килиш мухим ахамиятга эга.
Хулоса урнида таъкидлаш лозимки, бугунги глобаллашув даврида ёшлар тарбиясига кескин хавф солаётган турли хил тахдидлардан уларни химоя килиш, ахборот хавфсизлиги муаммоларини чукуррок тахлил килиш, нохолис ахборотларга нисбатан мафкуравий иммунитетини шакллантиришни хаётнинг узи такозо килмокда. Шундай экан, ёшлар тафаккурига рахна солувчи турли маънавий тахдидларнинг олдини олиш ва уларга карши курашнинг мухим омилларидан биридир.
REFERENCES
1. Каримов И.А."Юксак маънавият - енгилмас куч". Маънавият нашриёти.Т:.2008 йил 62- бет.
2. https: //president.uz/uz/lists/view/1876
3. https://lex.uz/docs/5841063
4. Мирзиёев Ш.М.Халкимизни розилиги бизнинг фаолиятимизга берилган энг олий баходир.2-жилд. Т:.Узбекистон.2018. Б-252.
95
April 24, 2024