Научная статья на тему 'ГЛОБАЛЛАШУВ ДАВРИДА ЭРКИНЛИК ТУШУНЧАСИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ТАҲЛИЛИ'

ГЛОБАЛЛАШУВ ДАВРИДА ЭРКИНЛИК ТУШУНЧАСИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ТАҲЛИЛИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

51
17
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
уруғчилик жамоси / ибтидоий тузум даври / қулдорлик / ахлоқий жараѐнлар / эркинлик / ижтимоий қатлам / адолат / озодлик / диний эркинлик / фикр эркинлиги / seed community / period of primitive system / slavery / moral processes / freedom / social class / justice / freedom / religious freedom / freedom of thought.

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Чарос Азаматовна Азимова

Мазкур мақолада, айни глоабаллашган шароитда эркинлик, тенглик, озодлик каби тушунчаларнинг мазмун-моҳиятини таҳлил этиш, жамият ҳаѐтига мослаштириш янада долзарблашаѐтганлиги ва ушбу тушунчалар ўзининг келиб чиқишдан нафақат сиѐсий ѐки иқтисодий, балки ижтимоий ва фалсафий жиҳатлари ҳам мавжудлиги борасида сўз боради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article discusses the importance of analyzing the content of concepts such as freedom, equality, liberty, adaptation to society, and the fact that these concepts have not only political or economic, but also social and philosophical aspects.

Текст научной работы на тему «ГЛОБАЛЛАШУВ ДАВРИДА ЭРКИНЛИК ТУШУНЧАСИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ТАҲЛИЛИ»

ГЛОБАЛЛАШУВ ДАВРИДА ЭРКИНЛИК ТУШУНЧАСИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ТАДЛИЛИ

Чарос Азаматовна Азимова

Тошкент архитектура-курилиш институти катта укитувчиси

charosrose@gmail .com

АННОТАЦИЯ

Мазкур маколада, айни глоабаллашган шароитда эркинлик, тенглик, озодлик каби тушунчаларнинг мазмун-мохиятини тахлил этиш, жамият хаётига мослаштириш янада долзарблашаётганлиги ва ушбу тушунчалар узининг келиб чикишдан нафакат сиёсий ёки иктисодий, балки ижтимоий ва фалсафий жихатлари хам мавжудлиги борасида суз боради.

Калит сузлар: уругчилик жамоси, ибтидоий тузум даври, кулдорлик, ахлокий жараёнлар, эркинлик, ижтимоий катлам, адолат, озодлик, диний эркинлик, фикр эркинлиги.

ABSTRACT

This article discusses the importance of analyzing the content of concepts such as freedom, equality, liberty, adaptation to society, and the fact that these concepts have not only political or economic, but also social and philosophical aspects.

Keywords: seed community, period of primitive system, slavery, moral processes, freedom, social class, justice, freedom, religious freedom, freedom of thought.

КИРИШ

Инсоният илк шаклланиб, онги ривожлана бошлаган ибтидоий жамоа тузуми давридан жамиятнинг интеллектуал тараккиёти жараёнида эркинликка интилиб яшаган. Шундан хам билишимиз мумкинки, инсон эркинликнинг мазмун-мохияти борасида кеча ёки бугун эътибор каратмаган. Ушбу тушунчанинг фалсафий илдизлари бир неча минг йилларни уз ичига олади десак янглишмаган буламиз.

Ушбу омил эса уз навбатида инсоният оламида турли диний тазйик ва хурофотлардан холи булган дастлабки уйгониш даврининг юзага келиши учун туртки булди. Бу ходисани Марказий Осиё ва Гарбий Европа мамлакатларининг илк урта асрлардаги тарихий жараёнларида юз берган вокеликлар асносида куришимиз

June, 2022

410

мумкин. Бу даврга келиб, уз эркинлигини англаб етган ва мустакил тафаккурга эга булган инсонлар илм-фаннинг ривожланиши йулида инкилоб ясадилар. Бу инкилоб дунё халкларининг хаётида ва турмуш тарзида табиий заруратга айланган умуминсоний кадрият эди.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Буюк немис файласуфи Гегель фикрича, алохида шахснинг эркинлиги ва маънавий юксалиши нисбий кадрият булиб, миллат ва давлатнинг фаровонлиги - мутлок кадриятдир. Шох давлати учун хаётини курбон килар экан, у узининг ахлокий бурчини бажаради. Улим олдидаги куркув, дея таъкидлайди файласуф, миллат эркинлиги ва халк мустакиллигини халокат ёкасига олиб келиши мумкин, бу уз навбатида ахлокий халокатдир. Мустакилликни йукотиш, бошка халклар зулми остида эзилиш нафакат миллатнинг, балки хар бир алохида шахснинг шаъни топталишидир [1, 360]. Албатта, инсон онгли мавжудот сифатида дунёга келибдики, унинг узгаларга карам булмасдан, уз хохиши буйича яшашга булган интилиши хам юзага келган. Бу интилиш канчалик кучаймасин, барибир унинг «абсолют» амалга ошиши муаммолигича колиб келмокда. Аслида, унинг уз хохиши буйича яшаш истаги инсоният тараккиётининг идеали сифатида давом этаверади. Хдтто, бугун демократия батамом карор топган, фукароларнинг эркинлиги тула таъминланган, жахоннинг бир катор мамлакатларида хам уларнинг хохиш-истаклари абсолют амалга ошган, деб айта олмаймиз ва бундай булиши хам мумкин эмас. Чунки инсон дунёга келган кундан бошлаб, то охирги нафасигача она, ота, оила, миллат, халк, давлат ва жамият тизимида яшайди, улар билан тегишли муносабатларда булади, уз манфаатлари эвазига «абсолют» эркинлигининг аксарият куп кисмидан «воз» кечишга мажбур булади.

Аслида, инсоннинг абсолют эркинликка эга булиши унинг хеч ким билан алокаси йуклигини, жонли дунёдан ажралиб колишини, шу тарика моддий, маьнавий, ижтимоий-сиёсий ва хукукий манфаатлари кондирилиши имкониятларидан махрум булганлигини хам билдиради. Уз эркинлигининг маълум кисмидан воз кечиши эвазига у турли муносабатларга кириша олади. Ана шулар каторида унинг юкорида тилга олинган тизим (она, ота, оила, жамоа, миллат, халк, давлат ва жамият) билан буладиган муносабатлари алохида урин эгаллайди. Бу тизимда содир буладиган муносабатлар оркали улар билан узаро мувозанатда яшайди. Бу мувозанат булмас экан инсон бу ёруг оламда тинч, осойишта ва фаровон яшай олмайди [2,155]. Юкоридаги фикрларлар мажмуасидан шу

June, 2022

411

нарсага амин буламизки, инсон узининг эркинлигини табиатдан, жамиятдан ва инсонлар багридан ташкарида амалга ошира олмайди. Чунки, бутун тарих давомида жамоавийлик анъанаси асосида яшаб келган инсоният кавми бу акидадан хеч качон воз кеча олмайди, истаймизми йукми, бу табиий хол.

МУ^ОКАМА

Шунга кура, битта сабаб билан катор окибатларни юзага келтирса булади. Бунда, биринчидан, инсон эркинлиги нафакат ташки омиллар билан балки, ички интилишлар, эхтиёжлар билан хам такоза килинади; иккинчидан, эркинликка интилувчи шахс узига курсатилаётган хар бир таъсирга фикран турлича, уз имконияти даражасида жавоб бераолади; учинчидан, шахснинг максадга мувофик фаолияти жараёнида унинг эркинлиги ижтимоий-иктисодий, сиёсий, ахлокий ва маънавий сохаларда намоён булади. Шундай килиб шахс эркинликнинг субъектив англаб олишдан тортиб, то уни объектив амалга оширишгача булган турли боскичларни босиб утади.

Дейлик, уругчилик жамоси, умуман ибтидоий тузум даври, кулдорлик, уйгониш даври (IX-XI асрлар), урта асрлар, янги ва энг янги давр хамда хозирги кунга кадар инсоният уз эркинлигига эхтиёж сезиб яшайди. Чунончи, шахс уз фаолияти жараёнида эркинликка оид максадини илгаридан белгилаб олиш имкониятига эга. Чунки хар кандай аник вазиятда хам шахснинг эркинлигига оид бир нечта имкониятлар мавжуд булади. Бундай булмаган шароитларда, яъни окилона мукобиллик етишмай турганда хам шахс уз эркинлиги доирасида юз бериши мумкин булган салбий окибатлардан узини четга тортади.

Эътибор киладиган булсак, шахс танлов эркинлигини инсоният дунёсида тутган урнини жонли табиатдаги объектив сараланиш билан киёс этиш мумкин. Танлов эркинлиги туфайли инсоният жамият ривожланишининг истаган боскичида ва истаган жойида яратилган моддий ва маънавий кадриятлари урганилиши, узлаштирилиши ва ижодий такомиллаштирилиши мумкин. Инсон шахсининг бу жихати факат индивидуал табиатга эга булмай, балки ялпи ижтимоий жихатларда хам куринади. Яъни, шахсларгина эмас, балки катта ёки кичик эл-элатлар, миллатлар ва халклар хам уз такдирларига тегишли холларнинг барчасида ижтимоий танлов эркинлигига эгадирлар. Жамиятда кишилар уртасидаги ижтимоий, ахлокий жараёнлар, эркинликка оид муносабатлар турли ижтимоий катлам ва гурухлар уртасида ташкил топадиган манфаатлар кураши эркинликка асосланган воситалар оркали амалга оширилиб келинади. Инсонлар уртасидаги бундай муносабатларнинг асосий вазифаси шахслараро узаро

June, 2022

412

зиддиятларни бартараф этиш йулларини аниклаш, томонлар учун макбул булган шароитларни белгилашга оид муоммолар ечимини ташкил этишдан иборат. Бундай услублар мавжуд шахснинг эркинлигига нисбатан танланган воситаларнинг реал ёки идеаллиги билан белгиланади.

Таъкидлаш лозимки, жамият хаётининг ижтимоий-сиёсий тузуми узгариши натижасида кишиларнинг уз хаётига нисбатан муносабати хам узгара бошлайди. Ижтимоий хаётда эркинлик, адолат, озодлик, инсоннинг кадр-кимматини эътироф этиш гояси аста-секин етила бошлади. Айни пайтда, даврлар утиши, тарихий эврилишларнинг алмашинуви хосиласида саноатнинг ривожланиши, шахарлашув жараёнининг тезлашуви шахснинг уз эркинлигига ннисбатан булган эхтиёжини кучайтирди. Натижада, шахслараро айникса, аёллар уртасида эркинликка интилиш зарурияти кучая бошлади. Бир томондан, озодлик, эркинлик гоясининг вужудга келиши, иккинчи томондан, аёлларнинг ишлаб чикаришга катнашуви уларнинг эркаклар каби эркин яшашга хаклилигини хамда жамият тараккиётига муносиб тарзда уз улушини куша олиш гоясини вужудга келишига замин тайёрлади.

Тарихдан маълумки, аёллар хукмронлиги давридан эркаклар хукмронлиги даврига утилиши аёлларнинг жамиятда тутган урнини узгартирди, уларни жамият тараккиётидаги иштирокини рад этиб, фаолиятини оила доираси билан чеклаб куйди. Шу даврдан бошлаб, жамият ва оилани бошкариш эркаклар кулига утди, аёллар эса фарзандлар тарбияси, оила доирасида чекланиб, эркак кишига моддий ва маънавий жихатдан карам булиб колди. Натижада, бу жараён тарих сахифаларида "феминизм"[3] тушунчасининг юзага келишига имкон яратди. Феминизм тушунчаси (французча "feministe", лотинча "femina" - аёл)— аёлларни камситишлардан халос этишни таргиб этувчи, уларнинг мавкеини жамиятдаги ижтимоий вокеалар хосиласи сифатида урганувчи оким, маъносини беради. Феминизм Франция буржуа инкилоби даврида вужудга келиб, хотин-кизларнинг иктисодий, ижтимоий-сиёсий ва маданий сохаларда эркаклар билан тенг хукукка эга булиши учун курашини, шунингдек, ижтимоий-сиёсий фаолиятда иштирок этишини таргиб этади [4,284]. Шу каби, шахснинг муайян эркинликка эга эканлигини, унинг эркинлигини химоя килувчи, таргиб килувчи бир канча ахлокий, фалсафий ва дунёвий-диний таълимотлар юзага кела бошлади. Натижада бундай холатлар фукаролик жамиятига хос булган илк ва содда куринишларни юзага келтирди. Хрзирги вактда феминизм тушунчаси фукаролик жамияти негизида кадимий ва янги боскичларга булиниб урганилади. ^адимий феминизм XVIII асрда вужудга келган булиб, XIX аср охиригача уз таъсирини

June, 2022

413

сaкдaб келди. Бу дaврдa хотин-кизлaр бaрчa йирик ижтимоий хaрaкaтлaрдa иштирок этa бошлaди. Фрaнциядa aëллaрнинг тенглик учун кyрaшигa бaFишлaнгaн илк жyрнaл чикд бошлaди, дaстлaбки хотин-кизлaр инкилобий кдyблaри пaйдо 6улди Ba yлaр сиëсий кyрaшдa фaол кaтнaшдилaр. Бу дaврдaги aсосий FOя — хотин-кдзлaрнинг оилaдaги туткунлигига кдрши кaрaтилгaн 6ули6, yлaрнинг сиëсий тенг хукуккд эта бyлишлaрини хaëтнинг Узи тaкозо этaди. Бунинг учун yлaр мaълyмот олишлaри, эркaкaдaр билaн бaробaр ишлaши Ba хдк олишини ëкдaб чикилиши тaлaб кдлитар эди. XX aсрдa А^Ш Kонститyциясигa aëллaрнинг сaйлaниш Ba сaйлaш хукукдга эгa экaни тегишли меъëр билaн мyстaхкaмлaнaди. Бу ход феминизм FOясини янaдa кенг микëсдa тaркaдишигa хaмдa янги хилмa-хил феминистик окимлaрнинг вyжyдгa келишигa шaроит ярaтди [5,155].

XУЛОСA

Ушбу тaрихий ходисaдaрнинг вужудга келиши aсосидa жaмиятдa шaхслaрaро фикр кaрaмлиги, тaфaккyр куллиги бироз сyсaйгaндaй булди. Фикр к^ршли^, тaфaккyр куллигининг aсл мaъноси, кишилaр фикри, тaфaккyри yстидaн мyaйян FOялaрнинг хукмрон мaвк;еra эгaдигини, инсоннинг содир бyлaëтгaн вокеaдaрни мyстaкил бaхолaш имкониятидaн мaхрyм булганини ифодaдовчи тyшyнчa булиб, aсл мaксaди кишилик жaмиятини мaнкyртликкa етaкдaшдир.

Инсоният бутун ижтимоий тaрих дaвомидa доимо мyстaкилликкa, озодликкa Ba эркинликкa интилиб яшaгaн. Ижтимоий мyносaбaтлaр шaкдлaригa мос рaвишдa икктисодий, хукукий, мaънaвий Ba диний эркинликтар, энг aввaдо, шaхснинг фикр эркинлиги тaрзидa нaмоëн булган. Шунинг учун хaм бошкд миллaтлaр, хaдкдaр yстидaн хукмронлик кдлган мaмлaкaтлaр сиëсaти хaмишa босиб олингaн хaдкдaрни фикр s^a^^^a, тaфaккyр куллигига мaхкyм этишгa M^am^ra^

Инсоннинг мyaйян мaфкyрaгa, сиëсaтгa фикрий кaрaмлиги мyстaмлaкaчилик сиëсaтининг энг мaшъyм куринишидир. Чунки фикр к^ршли^, тaфaккyр куллиги инсонни уз-узини aнглaшдaн мaхрyм килиб, yндaги ижтимоий мaсъyлият хиссини сyндиришгa, жaмиятдa юз берaдигaн вокеликлaргa, янгилик Ba yзгaришлaргa нисбaтaн лок^длик кaйфиятини кyчaйишигa олиб келaди. Айни пaйтдa, бошкaчa кaрaшлaр билaн Xисоблaшмaйдигaн мyтaaссиблaр, мaнкyртлaр тайдо бyлишигa зaмин ярaтaди. Фикр кaрaмлиги Ba тaфaккyр кyллигидaн озод булиб, фикрлaр хилмa-хиллигигa,

June, 2022

4l4

Academic Research in Educational Sciences ISSN: 2181-1385

Volume 3 | Issue 6 | 2022 Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

плюрализмга эришиш эса, жамиятни демократлаштириш тараккиётининг окилона йулини танлаш имкониятини беради.

REFERENCES

1. Г.В.Ф. Гегель. Философия права. - М.: 1990. - С. 360.

2. Отамуродов С. Миллий ривожланиш фалсафаси. -Тошкент: "Академия", 2005. -155-бет.

3. Миллий гоя: таргибот технологиялари ва атамалар лугати. -Тошкент.: —Академия", 2007. -284-бет.

4. Отамуродов С. Миллий ривожланиш фалсафаси. -Тошкент: "Академия", 2005. -155-бет.

5. Бентам И. Введение в основания нравственности и законодательства. — М.: РОССПЭН, 1998. — 415 с ISBN 5-86004-166-7

6. Хайек Ф. А. Судьбы либерализма в XX веке. — М.: ИРИСЭН, Социум, Мысль, 2012. — 344с. 978-5-91066-050-6, 978-5-244-01154-8, 978-5-91603-070-9, 0-9179-4722-1

7. Фукуяма Ф. Конец истории и последний человек / Пер. с англ. М. Б. Левина. М.: АСТ, 2004. ISBN 5-17-021219-4

8. Гэлбрейт Д. Новое индустриальное общество. — М.: Прогресс, 1969.

9. Валлерстайн И. После либерализма / Пер. с англ. под ред. Б. Ю. Кагарлицкого. М.: Едиториал УРСС, 2003. ISBN 5-354-00509-4

June, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.