Научная статья на тему 'ГЕОГРАФИЯ ДАРСЛАРИДА ТАЛАБАЛАР БИЛИМИНИ НАЗОРАТ ҚИЛИШ УСУЛЛАРИ'

ГЕОГРАФИЯ ДАРСЛАРИДА ТАЛАБАЛАР БИЛИМИНИ НАЗОРАТ ҚИЛИШ УСУЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

112
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
масофавий таълим / оптималлаштиш / интерактив / мотивация / инновацион / индивидуал / потенциал / компетенция / distance learning / optimization / interactive / motivation / innovation / individual / potential / competence

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Шерзод Иброим Ўғли Иброимов

Ҳозирги кунда мамлакатимиз ва жаҳон таълим тизимида амалга оширилаётган ислоҳотлар, кадрлар тайёрлашни хорижий талаблар даражасига кўтариш, электрон таълимни ривожлантириш, масофавий таълим имкониятлари, таълим тизимига замонавий технологияларни жорий этиш, ўқитиш сифати ва самарадорлигини орттириш, электрон таълим муҳитида билим олишнинг интеллектуал тизимларини жорий этиш ҳозирги куннинг долзарб масалаларига, таълимнинг ноанъанавий шакли сифатида талабалар билимини баҳолашнинг интерактив технологиялар асосида ташкиллаштириш тўхталиб ўтилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

METHODS OF CONTROL OF STUDENT KNOWLEDGE IN GEOGRAPHY CLASSES

The current reforms in the education system of our country and the world, raising the level of training to the level of foreign requirements, the development of e-learning, distance learning opportunities, the introduction of modern technologies in the education system, improving the quality and efficiency of e-learning, The organization of assessment of students' knowledge on the basis of interactive technologies as a non-traditional form of education has been stopped.

Текст научной работы на тему «ГЕОГРАФИЯ ДАРСЛАРИДА ТАЛАБАЛАР БИЛИМИНИ НАЗОРАТ ҚИЛИШ УСУЛЛАРИ»

ГЕОГРАФИЯ ДАРСЛАРИДА ТАЛАБАЛАР БИЛИМИНИ НАЗОРАТ

^ИЛИШ УСУЛЛАРИ

Шерзод Иброим ^ли Иброимов

Чирчик давлат педагогика институти укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Хрзирги кунда мамлакатимиз ва жахон таълим тизимида амалга оширилаётган ислохотлар, кадрлар тайёрлашни хорижий талаблар даражасига кутариш, электрон таълимни ривожлантириш, масофавий таълим имкониятлари, таълим тизимига замонавий технологияларни жорий этиш, укитиш сифати ва самарадорлигини орттириш, электрон таълим мухитида билим олишнинг интеллектуал тизимларини жорий этиш хозирги куннинг долзарб масалаларига, таълимнинг ноанъанавий шакли сифатида талабалар билимини бахолашнинг интерактив технологиялар асосида ташкиллаштириш тухталиб утилган.

Калит сузлар: масофавий таълим, оптималлаштиш, интерактив, мотивация, инновацион, индивидуал, потенциал, компетенция.

METHODS OF CONTROL OF STUDENT KNOWLEDGE IN GEOGRAPHY

CLASSES

Sherzod Ibroim ugli Ibroimov

Teacher of Chirchik State Pedagogical Institute

ABSTRACT

The current reforms in the education system of our country and the world, raising the level of training to the level of foreign requirements, the development of e-learning, distance learning opportunities, the introduction of modern technologies in the education system, improving the quality and efficiency of e-learning, The organization of assessment of students' knowledge on the basis of interactive technologies as a non-traditional form of education has been stopped.

Keywords: distance learning, optimization, interactive, motivation, innovation, individual, potential, competence.

КИРИШ

Республикамиз ва жахон таълим тизимида амалга оширилаётган ислохотлар натижасида олий таълим тизими олдига булажак мутахассис кадрлар тайёрлашни

хорижий талаблар даражасига кутариш, электрон таълимни ривожлантириш, масофавий таълим имкониятларини кенгайтириш каби долзарб вазифаларни куйди. Шу боис, таълим тизимига замонавий технологияларни жорий этиш, укитиш сифати ва самарадорлигини орттириш, электрон таълим мухитида билим олишнинг интеллектуал тизимларини жорий этиш хозирги куннинг долзарб масалаларидан хисобланади. Сунгги 50 йил давомида ахборот-технологияларнинг шиддат билан ривожланиб бориши натижасида ахборот маълумотлари ташувчи курилмалари хажм, вазн борасида оптималлаштирилиб борилмокда. Хусусан, таълимнинг ноанъанавий шакли сифатида талабалар билимини бахолашнинг интерактив технологиялар асосида ташкиллаштириш имконияти ортиб бормокда.

Мамлакатнинг ижтимоий-иктисодий хаётидаги асосий ислохотлар уз навбатида олий таълим муассасалари битирувчиларига куйиладиган талабларга хам катта таъсир курсатади. Олий таълим муассасаси янги шароитларда битирувчининг касбий малакаси учун ахамиятга эга жихатларини шакллантиришда нафакат маълум билим ва куникмалар тулалигига, балки мустакил равишда уз билимларини бойитиб бориш, турли хил муаммоларни куйиш ва уларни хал килиш, мукобил ечимларни таклиф этиш, улар орасидан энг самаралисини танлаб олиш мезонини ишлаб чикиш кабиларига хам йуналтириши лозим.

Замонавий ривожланиш даврида усиб бораётган ёш авлодни ахборот жамиятидаги хаётга тайёрлаш каби мухим масала турибди. Бунда эса албатта хар бир шахсда ахборот маданиятини шакллантириш мухим.

Инсоният цивилизациясининг ахборотлашган жамиятга кадам куйиши булFуси география укитувчиларининг автоматлаштирилган ахборот таълим мухитида касбий фаолият олиб боришга тайёрлаш долзарб муаммо сифатида урганишни такозо этади.

Таълим сохасини ахборотлаштириш натижасида хар бир укитувчи ва талаба чекланмаган ахборот манбаига эга булиши зарур.

Ахборотни тахлилий тарзда кайта ишлаш, ундан уз урнида фойдаланиш имконини беради ва педагогик жараён иштирокчилари фаолиятини кучайтиради.

Таълим сохасини ахборотлаштириш микиёсида олиб борилаётган кенг куламли тадкикотлар, шунингдек, олий таълим тизимида ахборот технологиялари воситаларининг кулланилиши тажрибаси шуни курсатадики, бунда олий укув юртлари укув дастурлари мазмуни, услуби, воситалари, таълим шакли ва назорат усуллари янги дидактик шароит касб этади хамда янги

тузилишга, шаклга, ижрога, иш хажмига хамда писихологик-педагогик тавсифга эга булади.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Шуларни хисобга олган холда таълимни ахборотлаштириш шароитида талабалар билимини бахолашнинг интерактив технологияларидан фойдаланиш уларнинг билиш фаолиятини фаоллаштириш оркали касбий тайёргарлигини орттириш куяди. Узок йиллар мобайнида буетуси укитувчиларини касбий тайёргарлигини орттириш муаммоси куплаб олимлар ва таълим сохаси мутахассислари диккат эътиборида булиб келган. Сунги йилларда бир катор олимларнинг илмий изланишлари педагогик таълимнинг умумий назариясига боFлик холда тадкик этилган. Бирок, география дарсларида талабалар билимини бахолашнинг интерактив технологиялар асосида ташкиллаштириш имкониятлари алохида тадкикот обекти сифатида урганилмаган. Шу боис, педагогик амалиётда карама-каршиликлар пайдо була бошлади. Бу зиддият булFуси география укитувчиларида билиш фаолиятини ривожлантириш, тезкор ахборот-коммуникацион таълим мухитида касбий фаолиятга тайёрлашнинг замонавий технологияларидан фойдаланиш тизимнинг мавжуд эмаслигидир.

География дарсларида талабалар билимини бахолашнинг интерактив технологияларидан фойдаланиш олий таълим тизимини ахборотлаштириш талабларига мувофик куйидагиларни таъминлайди:

- укитишнинг шахсга йуналтирилганлиги;

- маълумотлар базасини илмий ва касбий талабларга мувофик интерфаол эгаллашга эришиш;

- талабаларни интеллектуал ва ижодий кобилиятларини ривожлантириш;

- талабаларнинг мустакил укув фаолиятига, узаро билимларни уртоклашиш ва хамкорликка интилишларини орттириш;

- интерактив технологияларнинг замонавий имкониятлари ёрдамида талаба фаолияти мотивациясини орттириш;

- талабалар билимини автоматлашган тизими оркали бахолашнинг ахборот мухитини яратиш;

- талабалар билимини бахолашда вакт сарфини камайтириш, билим бериш имкониятини кенгайтириш;

- талабалар билимини объектив бахолаш ва хк.

Олий таълим талабларига мувофик талабалар бахолаш воситалари, усуллари, турлари ва шаклларини мустакил ишлаб чикиш зарур. Билимларни назорат килиш усулларини танлаш бахолаш максади, мазмуни хамда таълим муассасасининг мазкур усулдан фойдаланиш имкониятларига, ресурсларига мувофик булади. Мураккаб назарий саволларни текшириш асосан индивидуал суров (семинар, коллоквиум) тарзида амалга оширилади. Фронталь OFзаки суров хажми куп, лекин мураккаб булмаган мазмунга бой укув материалларини урганишда режалаштирилади.

НАТИЖАЛАР

Билимларни узлаштириш назорати:

- анъанавий ёки инновацион (рейтинг, портфолио, кейс-улчов, эссе ва х.к.) булиши мумкин;

- индивидуал, гурухли;

- ёзма, OFзаки, дастурий воситалардан фойдаланиш ёки ижодий ишни химоя килиш куринишида ва х.к.

Билимларни назорат килишнинг анъанавий шаклларидан: сухбат, коллоквиум, синов (зачёт), имтихон (сохалар буйича, модул буйича, якуний давлат аттестацияси), тест, назорат иши, хисобот (амалиёт хисоботи, талабаларнинг илмий-тадкикот юзасидан хисоботи ва ш.к.), курс иши, битирув малакавий иш кенг таркалган. Назоратнинг анъанавий шакллари, турлари ва услубларида асосан билимларни узлаштиришни назорат килишга йуналтирилган булади ва хар доим давлат малака талабларида кузда тутилган компетенцияларни шакллантириш назоратини модернизациялаш ва утказишга хизмат килмайди. Назоратни инновацион технологиялари ва бахолаш воситаларига: портфолио, кейс-технологиялар, вазиятли топшириклар, имитацион тренинглар, кичик-лойиха, компьютерли симуляция, сахналаштириш, гурухларда курс лойихаларини бажариш, ишбоп ва ролли уйинлар киритилади.

МУ^ОКАМА

Замонавий боскичда назоратнинг ташхислаш функцияси талабалар укув фаолиятини бошкариш, шахсий кобилияти даражасига мувофик укув фаолиятини бажаришга тайёргарлигига йуналтирилади. Ривожлантирувчи ва тарбиялаш функцияси талабаларнинг шахсий хусусиятларига хамда келгуси касбий фаолият сохасининг узига хос хусусиятига йуналтирилади.

Назоратнинг янги компетентли ёндашув нуктаи назаридан узига хослиги:

- компетенциялар таснифи: универсал. метапредметли ва хусусий, фанга

оид;

- касбий эхтиёж, масалан, иш берувчилар потенциали ортиши;

- компетенциялар шаклланганлиги мониторинги олиб бориш;

- хар бир талабанинг субъектив, шахсий эхтиёжи;

- таълим технологиялари билан алокаси;

- таълим махсулотлари истеъмолчилари ва таълим жараёни очиклиги, шаффофлиги;

- уз-узини назорат килиш ва ташхислаш шароитлари, аудитория маконидан "чикиш" чегараси.

ХУЛОСА

Компетенцияларни шаклланганлиги бахолашда мухим ахамиятга эга. Мазкур инновацион назорат статистик ва динамик бахолаш оркали утказилади хамда талабалар тайёргарлигини узгаришига олиб келади. Масалан, мониторинг -замонавий воситалардан бири булиб, билимларни узлаштириш натижаларини бахолаш тизимига киради; билимларни бахолашнинг рейтинг технологияси мустакил ишлар учун билимларни назорат шакллари ва кийинлигини, алохида иш турларини бахолаш мезонларининг объективлигини; якуний аттестация давлат имтихонлари (ва бошкалар) мазмунига мувофик компетенцияларни шаклланганлик даражасини аниклаш имкониятларини беради.

Шуни таъкидлаш жоизки, билимларни узлаштиришни назоратининг ишончлилиги ва объективлигини таъминлаш фанга оид билимларни узлаштириш сифатини кутариш муаммосини хал этишда хамда битирувчиларнинг мехнат бозори талабларига мос равишда касбий фаолиятга тайёрлаш даражасини орттиришда мухим ахамиятга эга.

REFERENCES

1. Tojieva Zulxumor Nazarovna, Dusmanov Farhod Azamqulovich, Muhamedova Nazokat Jurayevna, & Haydarova Surayyo Abdusalomovna (2016). Mustaqillikdan keyingi yillarda O'zbekiston Respublikasi aholisining o'limi va umr ko'rish davomiyligi. Evropa ilmiy sharhi, (3-4), 24-27.

2. Shernayev Akbar (2020/1/30) Abstracts of V International Scientific and Practical Conference Osaka, Japan 29-31 January 2020,189-193.

3. Иброимов, Ш. И. У., & Болтаев, М. Ж. (2020). Узбекистон TOF-водийларининг экотуристик имкониятлари ва улардан фойдаланиш. Academic Research in Educational Sciences, (1).

4. Rajabov Furkat Turakulovich, Sattarov Abdisamat Umirkulovich (2020) FARMS OF UZBEKISTAN: DEVELOPMENT, SPECIALIZATION, GEOGRAPHY. Journal of Critical Reviews, 7 (6), 1189-1196.

5. Oybek Uralovich Abdimurotov (2020). TABIIY GEOGRAFIYA DARSLARINI MUSTAQIL O'RGANISHDA INTERFAOL METODLARDAN FOYDALANISHNING IMKONIYATLARI. Academic research in educational sciences, (3), 1306-1312.

6. Ibroimov, S., & Madaminova, M. (2020). Maktablarda geografiya fanini о 'qitish samaradorligini oshirishda innovatsion texnologiyalarni qo 'llash. Academic research in educational sciences, (1).

7. Radjabov, F. (2020). Describe the Individual Food Industry Contents and their Role in the Delivery of Agricultural Products. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 19(1), 292-294.

8. Komilova, N. K., Haydarova, §. A., Xalmirzaev, A. A., Kurbanov, S. B., & Rajabov, F. T. (2019). Territorial Structure of Agriculture Development in Uzbekistan in Terms of Economical Geography. Journal of Advanced Research in Law and Economics, 10(8 (46)), 2364-2372.

9. Шерзод Иброим Угли Иброимов, Мансур Фарманович Бурибеков, & Максуда Анвар Кизи Сатторова (2020). ЁШ АВЛОДГА ЭКОЛОГИК ТУРИЗМНИНГ МАЗМУН-МОХДЯТИНИ ЕТКАЗИШ. Academic research in educational sciences, (3), 275-279.

10. Turakulovich RF (2020). Dynamics and Regional Features of Agricultural Production. In the Republic of Uzbekistan. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24 (2), 1264-1269.

11. Фуркат Ражабов, Лобар Джураева, & Асрор Махмадалиев (2020). УЗБЕКИСТОН ФЕРМЕР ХУЖАЛИКЛАРИ: РИВОЖЛАНИШИ, ИХТИСОСЛАШУВИ, ГЕОГРАФИЯСИ. Academic research in educational sciences, (3), 674-686.

12. Шерзод Иброимов, Махмуд Болтаев, & Максуда Сатторова (2020). МАКТАБ УКУВЧИЛАРИ ОНГИДА РЕКРЕАЦИЯ ТУШУНЧАСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ. Academic research in educational sciences, (3), 146-151.

13. Фуркат Туракулович Ражабов, & Азиза Абдуллаевана Олимова (2020). ТАЪЛИМ МУАММОЛАРИ ЕЧИМИДА ИННОВАЦИОН КЛАСТЕРНИНГ АХДМИЯТИ (ГЕОГРАФИЯ ТАЪЛИМИ МИСОЛИДА). Academic research in educational sciences, (3), 697-702.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.