Научная статья на тему 'Олий таълимда баҳолаш тизимини такомиллаштириш хусусиятлари'

Олий таълимда баҳолаш тизимини такомиллаштириш хусусиятлари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
2433
371
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
инновацион ривожланиш / инсон салоҳияти / малакали мутахассис / олий таълим / таълим сифати / рейтинг тизими / инновационное развитие / человеческий потенциал / квалифи- цированный специалист / высшее образование / качество образования / рейтинговая

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Назарова Ф. У.

Мақолада олий таълим тизимида талабаларни баҳолашнинг услубий мезонлари ҳамда олий таълимда таълим сифатини таъминлаш масалалари таҳлил этилган. Шунингдек, олий таълим муассасаларида талабалар билимини назорат қилиш ва баҳолашнинг рейтинг тизими тўғрисидаги Низомда кўрсатилган тамойиллар асосида талабалар билимини баҳолашнинг ўзига хос хусусиятлари ва бу борада юзага келаётган муаммолар ёритилган. Олий таълимда талабалар билимини баҳолаш жараёнини такомиллаштириш масалаларига эътибор қаратилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ОСОБЕННОСТИ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ СИСТЕМЫ ОЦЕНКИ В ВЫСШЕМ ОБРАЗОВАНИИ

В статье расматриваются методологические аспекты оценки студентов ВУЗов. Также проанализированы пути обеспечения качества образования. Излагаются характерные черты оценки студентов по принципам положения о рейтинговой системе, а также рассматриваются некоторые проблемы и пути решения оценки знания студентов.

Текст научной работы на тему «Олий таълимда баҳолаш тизимини такомиллаштириш хусусиятлари»

v.

Назарова Ф.У.,

Мирзо УлуFбек номидаги Узбекистан Миллий университети «Минтакавий иктисодиёт ва менежмент» кафедраси катта укитувчиси

ОЛИЙ ТАЪЛИМДА БАДОЛАШ ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ХУСУСИЯТЛАРИ

НАЗАРОВА Ф.У. ОЛИЙ ТАЪЛИМДА БАЦОЛАШ ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ХУСУСИЯТЛАРИ

Маколада олий таълим тизимида талабаларни бах,олашнинг услубий мезонлари х,амда олий таълимда таълим сифатини таъминлаш масалалари тах,лил этилган. Шунингдек, олий таълим муассасаларида талабалар билимини назорат килиш ва бах,олашнинг рейтинг тизими туFри-сидаги Низомда курсатилган тамойиллар асосида талабалар билимини бах,олашнинг узига хос хусусиятлари ва бу борада юзага келаётган муаммолар ёритилган. Олий таълимда талабалар билимини бах,олаш жараёнини такомиллаштириш масалаларига эътибор каратилган.

Таянч суз ва тушунчлар: инновацион ривожланиш, инсон салох,ияти, малакали мутахассис, олий таълим, таълим сифати, рейтинг тизими.

НАЗАРОВА Ф.У. ОСОБЕННОСТИ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ СИСТЕМЫ ОЦЕНКИ В ВЫСШЕМ ОБРАЗОВАНИИ

В статье расматриваются методологические аспекты оценки студентов ВУЗов. Также проанализированы пути обеспечения качества образования. Излагаются характерные черты оценки студентов по принципам положения о рейтинговой системе, а также рассматриваются некоторые проблемы и пути решения оценки знания студентов.

Ключевые слова и понятия: инновационное развитие, человеческий потенциал, квалифицированный специалист, высшее образование, качество образования, рейтинговая система.

NAZAROVA F.U. THE PECULIARITIES OF ESTIMATION SYSTEM IMPROVMENT IN HIGHER EDUCATION

In the article are discussed methodological grounds of students evaluation at system of higher education. There is analyzed issue of quality education supplying at higher education. Highlighted specific characters of students' knowledge evaluating on basis of Rating system of evaluating and controlling knowledge of students Statute principles at higher education institutes and emphasized problems occurring in this process. As well is viewed the process of evaluating the knowledge of students at higher education. There are developed suggestions to improve the students knowledge evaluation.

Keywords: innovation development, human potential, skilled personnel, higher education, quality of study, rating system.

ХХ асрнинг сунгги чорагидан бошлаб илмий-техника таращиётининг жадаллашуви мецнат фаолиятида йирик узгаришларни келтириб чицарди.

Одатдаги технологиялар мослашувчан ишлаб чикариш мажмуалари, робототехника, компьютер техникаси ва замонавий алока воситаларига боFлик булган илмталаб ишлаб чикариш, инновацион фаолиятга уз урнини бушатиб бермокда. Бу сохаларнинг кенгайиши ташкилот ва корхоналарда ходимлар сонининг кискариши, юкори малакали рахбар ва кадр-ларга талабнинг ортишига сабаб булмокда. Бир ишчи томонидан харакатга келтирилади-ган капиталнинг киймат хажми ошиб бораёт-ганлиги кузатилмокда. Иш жойидаги ваколат-нинг ошиб бораётганлиги, ишлаб чикариш жараёнининг назорати ишчи томонидан амалга оширилаётганлиги - замонавий ташки-лотларнинг хусусиятидир. Бу жараён ташкилот, умуман жамиятда инсон салохиятини муттасил ривожлантириб боришни такозо этади.

Узбекистон Республикаси Биринчи Прези-денти Ислом Каримов таъбири билан айтил-ганда, «Инсон салохияти энг фаол, энг бунёд-кор омил булиб, у мамлакатнинг ислохотлар ва туб узгаришлар йулидан тинимсиз илгари-лаб боришини таъминлаб беради. Бу омил-нинг кучи ва таъсири, энг аввало, юксак маъ-навият билан, жамиятнинг иктисодий ва ижти-моий ривожланиш даражаси билан белгила-нади. У ахолининг билимдонлик даражаси, иш билан бандликнинг профессионал-малака тузилмаси ва бошка купгина шарт-шароитлар оркали шаклланади»1.

Узбекистоннинг инновацион ривожланиш йулига утиши куп жихатдан таълим тизими-нинг холати ва жамиятнинг илмий-тадкикот салохияти билан белгиланади. Бугунги кунда баркарор иктисодий усишни таъминлаш инновацион иктисодиётнинг асосий ресурслари хисобланган интеллектуал капитал, илм-фан ва таълим салохиятининг шаклланиши билан боFлик, чунки барча тармокларда хужалик фаолияти интеллектуал ташкил этувчилари-нинг роли ошиб бормокда. Кадрлар тайёрлаш ракобатбардошлик сало^иятини оширишга олиб келадиган ва инновацион ривожланиш

1 Каримов И.А. Хавфсизлик ва баркарорлик йулида. 6-жилд. - Т.: «Узбекистон», 1998. -208-б.

имкониятини такдим этадиган стратегик ресурс макомига эга булмокда. Шу сабабли ишонч билан айтиш мумкинки, ракобатбардош таълим тизимисиз ракобатбардош иктисо-диётни шакллантириб булмайди.

Узбекистонда мустакиллик йилларида амалга оширилаётган туб иктисодий ислох,от-лар жамиятни ижтимоий-иктисодий кайта куриш ва истикболда баркарор ривожла-нишни таъминлашга мос таълим тизимини барпо этишни талаб этди. Шу боис Узбекистон Республикаси Биринчи Президенти Ислом Каримов ташаббуси билан «Таълим туFри-сида»ги Конун кабул килинди ва ушбу хужжат асосида Кадрлар тайёрлаш миллий дастури ишлаб чикилиб амалиётга жорий этилди. Таъ-лимнинг янги моделини кабул килишдан асосий максад - мамлакатимизнинг салохиятли, кобилиятли, илмга, янгиликларга интилувчи ёшлари ва фукароларининг яратувчилик имко-ниятларидан тулик ва самарали фойдаланган холда унинг тараккиётини таъминлашдан ибо-ратдир.

Узбекистон Республикасининг «Таълим туFрисида»ги Конуни ва Кадрлар тайёрлаш миллий дастурининг кабул килиниши таълим мазмуни ва сифатининг тубдан узгаришига олиб келди. Таълим муассасаларининг таълим-тарбия жараёнига давлат таълим стандартлари (ДТС) ва давлат талаблари жорий этилди.

Мамлакатимизда таълимга миллатнинг маъ-навий ва маданий ривожини, унинг интеллектуал салохиятини юксалтириш омили сифатида каралмокда, шу боис Узбекистон Республикаси Биринчи Президенти «... янги давлат барпо этишда миллий ва умуминсоний кадриятлар рухида тарбияланган, мамлакати-мизни модернизация килиш ва замонавий демократик жамият куриш йулидаги мураккаб ва кенг куламли вазифаларни хал этишга кодир булган янги авлод кадрларини тайёрлаш масаласи мухим принципиал ва хал килувчи ахамиятга эга»2, деб таъкидлаган.

2 Каримов И.А. Узбекистоннинг 16 йиллик мустакил тараккиёт йули. // «Халк сузи» газетаси, 2007 йил 31 август.

Ч.

Узбекистон Республикаси Биринчи Прези-денти Ислом Каримовнинг олий таълим тизи-мига оид 10 дан ортик фармон ва катор фар-мойишлари, Вазирлар Махкамасининг 50 дан ортик карор ва фармойишлари, шунингдек, Олий ва урта махсус таълим вазирлиги вако-латига кирувчи масалалар юзасидан меъёрий-услубий хужжатлар кабул килинди.

Бугунги кунга кадар таълим тизимини туб-дан ислох этиш, таълим-тарбия жараёнларини окилона, илмий асосда ташкил этиш, мамлакат манфаатлари йулида малакали, салохиятли кадр-мутахассисларни устириш, шаклланти-риш каби давлат ахамиятига молик вазифа-ларга асосий эътиборни каратган холда, таълим тизимининг узак тармоFи хисобланган олий таълим фаолиятини такомиллаштириш йулида олиб борилаётган ислохотлар уз сама-расини бермокда.

Хозирги кунда мамлакатимизда таълим тизимига йуналтирилаётган катта хажмдаги инвестициялар мамлакатда таълим тизимининг янада ривожланишига замин яратишга каратилган булиб, унинг энг илFор мамлакат-ларда шакллантирилган ва фаолият курса-таётган таълим тизимлари каторидан жой оли-шига шарт-шароитлар яратмокда.

Хар бир тармок ва сохаларда кадрлар маса-ласи долзарб ахамиятга эга булган бугунги кунда замон талабига жавоб берувчи мутахас-сисларни тайёрлаб бериш хар бир олий укув юртининг бирламчи вазифасидир.

Бунинг учун таълим сифатини таъминлаш-нинг асосий йуналишлари - укув жараёнида замонавий ахборот-коммуникация технология-лари ва инновацион педагогик технологиялар-дан кенг фойдаланиш ва уларни самарали татбик этиш мухим хисобланади.

Таълим сифати - инсон хаёт-фаолияти сифатини ошириш х,амда жамиятнинг ижти-моий-иктисодий ривожланиши, маънавий юксалиши ва аник максадга эришишда фойдаланиш учун зарур буладиган, кулланиладиган, асос буладиган аник шароитларда талаб эти-либ олинган билимлар мажмуидир.

Таълим сифатини ошириш долзарб ах,а-миятга эга булган ушбу даврда, таълим мазму-нини бойитиш, унинг самарадорлиги, натижа-вийлигини таъминлаш, таълим олувчи ва таълим берувчи учун моддий ва маънавий базани

кенгайтириш, уларнинг эркин илмий-ижодий фаолиятини ривожлантиришни такозо этади.

Моддий база деганда, таълим жараёнини ташкил этиш ва олиб бориш учун лозим хисоб-ланган техника ва хавфсизлик коидалари, санитария-гигиена талабларига жавоб беради-ган бино ва иншоотлар, жих,оз, ускуналар, техника воситалари, технологик ишланмалар, замонавий лабораториялар, участка ва май-донлар х,исобланса, маънавий база таълим субъектларининг мех,нат фаолиятини, таъкид-лаш жоизки, таълим - илмий-ижодий жараён, у эркинликни, мустакилликни талаб этади, илмий асосда ташкил этиш, вакт меъёрларини окилона таксимлаш, таълим менежменти тамойиллари асосида бошкарувни ташкил этиш, ушбу сох,а хужжатчилигини соддалашти-риш, илмий фаолиятни кенгайтириш ва раF-батлантиришни узида акс эттиради.

Таълим олувчилар таълими сифати якуний натижага таъсир этувчи энг асосий ва мухим курсаткич хисобланади. Чунки таълим жараёни марказида айнан таълим олувчилар туради.

Таълим сифатини ошириш бир канча мезонларга боFлик булиб, талабалар били-мини назорат килиш ва бахолаш шулардан биридир.

Бахолаш тизимини окилона ташкил этиш, юзага келиши мумкин булган муаммо ва кам-чиликларнинг олдини олиш, бартараф этиш, ушбу жараённинг самарадорлигини ошириш, яъни хар бир талабанинг мавжуд фан юзасидан белгиланган талаб асосида узлаштирганини кайд этиш ёки уз устида ишлаш куникмаларини ривожлантириш олий таълим тизимининг услубий ахамиятга эга булган вазифаларидан бири хисобланади.

Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирининг 2009 йил 11 июндаги 204-сон буйругига кура кабул килинган «Олий таълим муассасаларида талабалар билимини назорат килиш ва бахолашнинг рейтинг тизими туFрисидаги Низом» ушбу жараённи бошкариш, ташкил этиш ва амалга ошириш учун асос булиб хизмат килади1.

Ушбу низомда талабалар билимини назорат килиш ва рейтинг тизими оркали бахолашдан максад таълим сифатини бошкариш оркали ракобатбардош кадрлар тайёрлашга эришиш,

1 www.edu.uz

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4

талабаларнинг фанларни узлаштиришида бушликлар хосил булишининг олдини олиш, уларни аниклаш ва бартараф этишдан иборат эканлиги таъкидланган.

Утган давр мобайнида таълим тизимини ривожлантириш хамда таълим сифатини оши-риш максадида талабаларнинг билим савияси ва узлаштириш даражасининг Давлат таълим стандартларига мувофиклигини таъминлаш учун жорий назорат талабанинг фан мавзу-лари буйича билим ва амалий куникма дара-жасини аниклаш ва бахолаш усули (семинар, лаборатория ва амалий машFулотларда оFзаки суров, тест утказиш, сухбат, назорат иши, коллоквиум, уй вазифаларини текшириш ва шу каби бошка шаклларда) сифатида, оралик назорат (бир семестрда икки марта ёзма, оFзаки, тест ва хоказо шаклларда) семестр давомида укув дастурининг тегишли булими тугаллангандан кейин талабанинг билим ва амалий куникма даражасини аниклаш ва бахолаш усули сифатида, якуний назорат (таянч тушунча ва ибораларга асосланган «Ёзма иш») семестр якунида муайян фан буйича назарий билим ва амалий куник-маларни талабалар томонидан узлаштириш даражасини бахолаш усули сифатида утка-зилади.

Талабаларнинг билим савияси, куникма ва малакаларини назорат килишнинг рейтинг тизими асосида талабанинг хар бир фан буйича узлаштириш даражаси баллар оркали ифодаланади.

Талабанинг фан буйича узлаштириш курсат-кичини назорат килишда куйидаги намунавий мезонлар тавсия этилади, масалан аъло бахо -86-100 балл учун талабанинг билим даражаси куйидагиларга жавоб бериши лозим:

- хулоса ва карор кабул килиш;

- ижодий фикрлай олиш;

- мустакил мушохада юрита олиш;

- олган билимларини амалда куллай олиш;

- мохиятини тушуниш;

- билиш, айтиб бериш;

- тасаввурга эга булиш.

Педагогик амалиётдан бизга маълумки, ушбу низомда курсатилган меъёрий талаб ва курсатмаларга тулик риоя этиш мураккаб кечади. Чунки таълим тизими субъектлари (таълим олувчи ва таълим берувчи) фаолия-тини самарали ташкил этиш ва бошкариш

жараёнида, дарсларнинг уз муддатида хамда сифатли утишини олиб боришда бир канча ички ва ташки таъсирлар, объектив ва субъек-тив сабаблар - байрам ва таътил кунлари, маънавий-маърифий тадбирлар, керакли техник воситаларнинг етишмовчилиги, талаба ёки укитувчининг касаллиги ёки узрли сабаб билан дарсда иштирок эта олмаслиги ва бошкалар сабабли талаба томонидан узлаштирилиши лозим булган билим ёки куникманинг талаб даражасида булмаслиги учраб турадиган холдир.

Бундан ташкари, хар бир назорат турининг мазмунини ташкил этувчи бахолаш усуллари -оFзаки суров утказиш, тест топширикларини текшириш, эссе ёзиш, кейс ечиш, рефератлар тайёрлаш, лойихалар ишлаб чикиш оркали мустакил билимни шакллантириш вазифаларини бахолаш доимий равишда такомиллашиб бориши керак булган, хар бир укитувчининг алохида бахолаш услублари ва воситаларидан ташкил топган усул ва услублар мажмуасидир.

Шу билан бирга, республикамизда таълим тизимини оптималлаштириш максадида олиб борилаётган ислохотлар ушбу сохада куплаб узгаришларни хосил килди ва бу жараённинг тезлиги амалий шарт-шароитларни етарли хисобга олмаслик натижасида укув жараёнида кийинчиликларни келтириб чикарди.

Айникса, иктисодиёт таълими сохасида куплаб бакалавриат йуналишларининг ёпи-лиши, кафедра ва факультетларни саклаб колиш максадида янги йуналишларнинг очи-лиши янги фанлар сонининг ошишига олиб келди.

Киска муддатлар ичида укитувчи янги материал ва манбаларни узлаштириши хамда ушбу янги фан юзасидан талаба билимини бахо-лашнинг савол, топширик, вазифаларини хам ишлаб чикишга мажбур булди. Бу эса талаба билимини бахолашнинг рейтинг тизимида курсатилган бир канча, жумладан, талабалар билимини холис ва адолатли бахолаш, талабаларнинг фанлар буйича комплекс хамда узлук-сиз тайёргарлигини таъминлаш, укув жараёни-нинг ташкилий ишларини компьютерлашти-ришга шароит яратиш каби тамойилларига тулик амал килмаслик холатларини келтириб чикарди.

Юкоригилардан келиб чиккан холда, таълим тизимини ислох этиш даври мобайнида

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4

Ч.

шаклланган илмий-амалий услубият, кенг тан олинган хорижий тажриба намуналарига таян-ган холда куйидаги таклиф ва тавсияларни уринли деб топдик:

1. Тест синовларини утказишни тако-миллаштириш. Таълим сохасидаги тест синови - тестдан утувчиларнинг маълум укув фанлари ёки таълим дастурлари буйича тайёр-гарлиги даражасини холис бахолаш усулидир. Тест синовлари натижалари тест топширик-ларининг сифатига боFлик, шунинг учун топширикларни ишлаб чикишда замонавий тестология фани назарияси ва амалиётига асосланган талабларни инобатга олиш зарур.

Тестология шахснинг турли хил хусусиятла-рини махсус ишлаб чикилган тестлар ва уларни талкин килиш усуллари ёрдамида бахолаш имкониятларини урганувчи фан булиб, тесто-лог тестологиянинг назарий ва амалий маса-лалари билан шугулланувчи мутахассисдир1.

Бугунги кунда тест тизими миллий таълим тизимида кенг кулланилади. Олий таълимда хам тест синовлари объектив бахолашнинг дастаги сифатида мухим воситага айланган.

Лекин 5-10 та тест саволи ва 2 та назарий савол билан 20-30 назорат баллари куйилиб, бахолаш амалга оширилмокда.

К^озда тест саволларини олган талаба, укитувчи канча хушёр булмасин, барибир кучирмачилик килиш эхтимоли бор.

Бу жараён компьютер техникаси ва техно-логияси ёрдамида ташкил этилиши ва утка-зилиши керак. Чунки тест тизимининг сама-раси электрон воситалар билан узвий боF-ликликка эга: тест саволларининг мураккабли-гини ошириш, кетма-кетлигини узгартириш, вактни туFри таксимлаш каби тест синовининг сифатини таъминловчи талабларни бажариш учун мухим хисобланади.

Курс учун ажратилган аудитория соатининг 70-80%и утилгандан кейин (канча мавзу куп утилса, тест саволларининг сони ошади, маз-муни узгаради) тест синовини утказиш максадга мувофик булади, деб уйлаймиз.

1 Тестология буйича русча-узбекча, узбекча-русча изохли терминологик луFат-минимум. / Техника фанлари доктори Б.М.Исмаиловнинг умумий тахрири остида. - Т.: Давлат тест маркази, 2005. -136-б.

Инсоний омилни хисобга олган холда, тала-бага фан юзасидан икки маротаба тест синовини топширишга рухсат бериш керак, деб хисоблаймиз.

Тест натижалари электрон тарзда олинган-лиги туфайли талабанинг фан юзасидан узлаш-тириш даражасини умумий бошкарувнинг турли боскичларида кузатиш мумкин.

Тест синовларини жорий назорат сифатида утказиш, умумий балнинг 40%и микдорида бахолашни таклиф этамиз.

2. Мустакил таълим. Олий таълим тизимида мустакил таълим Узбекистон Республи-каси Олий ва урта махсус таълим вазирлиги-нинг 2009 йил 14 августдаги 286-буйруFига 1-илова2 - Талабалар ишини ташкил этиш ва назорат килиш буйича Йурикнома асосида ташкил этилади.

Талабанинг мустакил ишидан асосий максад - укитувчининг рахбарлиги ва назо-рати остида муайян укув ишларини мустакил равишда бажариш учун билим ва куникма-ларни шакллантириш ва ривожлантиришдир. Талабанинг мустакил ишини ташкил этишда куйидаги шакллардан фойдаланилади:

• айрим назарий мавзуларни укув адабиёт-лари ёрдамида мустакил узлаштириш;

• берилган мавзулар буйича ахборот (реферат, такдимот) тайёрлаш;

• назарий билимларни амалиётда куллаш;

• махсус адабиётлар буйича фаннинг булим ёки мавзулари устида ишлаш.

Одатда мустакил таълим уз ичига амалий машFулотларга тайёргарлик хамда мавзу буйича реферат сифатида таксимланади.

Мустакил таълимнинг мавзу хамда савол-лари фаннинг бошланиш даврида таксимла-ниши, топширилиш муддатлари фанлар кеси-мида келиши зарур. Чунки бир неча фанлар-дан мустакил таълим топшириFи булган талаба семестр охирида уларни сифатли топширишга имкони чекланиб колаётганлигининг гувохи булмокдамиз.

Куп холларда «тайёр» рефератлар интернет хизмати сотувчисининг товари сифатида укитувчи кулига келиб тушмокда.

2 www.edu.uz

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4

Семестр охирида купайиб кетган топши-риклар, йиFилиб колган вазифалар талабалар томонидан узлаштирилиши лозим булган билимнинг сифатига таъсир курсатмокда.

Шу сабабли, рейтинг тизими талабларидан келиб чиккан холда, семестр давомида балл юкини тенг таксимлаш, бунинг учун фан хусу-сиятларидан келиб чикиб, укитувчига лозим топилса тизимга керакли узгартириш ва кушимчаларни кушиш имконини бериш керак, деб уйлаймиз.

Амалий машFулотлар давомида мухокама килинган, тадкик этилган мустакил иш савол-лари, эссе, кейс ечими, лойиха ва рефератлар тарзида бажарилиб, укитувчига топширилса, максадга мувофик булиши мумкин. Амалий машFулотларда мустакил ишларнинг мухокама этилиши укитувчига берилган вазифани талаба томонидан кандай кабул килингани, бажари-лиш жараёни, талабанинг бу вазифа юзасидан компетентлиги, салохияти маълум булади. Шу билан бирга талаба узи учун керакли йул-йу-рикларни укитувчидан сураб билиши мумкин.

Уттиз балл атрофида бахоланадиган оралик назоратларга тухталадиган булсак, агар мисол ёки масала булса маъкул синов воситасидир, лекин назарий саволларни бу йул билан тек-шириш хам маънавий эскирган, хам моддий жихатдан сермехнат жараёндир.

Бугунги кунда телефон ва бошка замонавий гаджетлар билан «куролланган» талабалар-нинг кулда кучириб ёзган ёзма ишлари урнига электрон тарзда бажарилган ишни текшириш укитувчи учун кулай ва самарали. Албатта уз фикрини мустакил баён этган ишга масъулият билан ижодий ёндашган талабанинг иши максадга мувофик булади ва ижобий бахо-ланиши мумкин.

Мустакил таълим оралик назорат сифатида бахоланиб, унга умумий балнинг 30%ини ажратиш максадга мувофик булади, деб уйлаймиз.

3. Огзаки суров. Биламизки, якуний назорат хафталиги ёзма ишлар давридир. 80 дакика давомида талаба 30 баллик ишни ёзиб бериши керак. Тушунча ва фикрларни асослаши, ама-лиёт билан боFлаши, хулосалар килиши лозим.

Вакт мезони нуктаи назаридан белгиланган шартнинг туFрилига шубхаланиш мумкин.

Якуний назоратни фан турига караб, ёзма-оFзаки имтихон тарзида ташкил этиш таълим сифатининг ошишига хизмат килади, деб уйлаймиз.

Хар бир фан якунида саволлар тупламидан иборат булган билетлар асосида имтихон -якуний назоратни ташкил этиш мумкин, бунда талабага саволларга ёзма, оFзаки тайёрла-нишга имконият берилади.

Тест синови ёрдамида талабанинг назарий билим ва тушунчаларни нечоFлик узлаштир-гани текширилса, имтихон шаклидаги оFзаки суровда укувчининг нутки, фикрлаш доираси, салохияти, фанга муносабати, билими бахо-ланади.

Якуний назорат ёзма^заки имтихон тарзида утказилиб, унга умумий балнинг 30%ини ажратиш мумкин.

Олий таълим тизимида талабалар билимини самарали бахолаш тизимини доимий такомил-лаштириб бориш долзарб вазифадир. Бунда таълим йуналишлари, фанлар хусусияти, мута-хассислик талабларини хисобга олиш айникса мухим. Мутахассислик хусусиятларига караб баъзи фанларни бахолаш жараёнини содда-лаштириш мумкин. Тест синови, тест синови ва мустакил иш, тест синови ва ёзма иш, тест синови ва оFзаки имтихон каби бахолаш тур-лари билан курсни якунлашни жорий килиш талабаларнинг мутахассислик фанларини чукур ва самарали узлаштиришларига замин яратиши мумкин, деб хисоблаймиз.

Хулоса урнида шуни айтиш мумкинки, мам-лакат ижтимоий-иктисодий тараккиёти йулида малакали кадрлар, кенг билимли мутахассис-ларни тайёрлаб бериш олий таълимнинг бир-ламчи вазифаси экан, бу максадга таълим сифатини мавжуд имкониятлар, таълим бериш-нинг халкаро тан олинган усул ва воситалари-дан унумли фойдаланиб изчил равишда мутта-сил ошириб бориш, таълим тизимининг асосий буFини булган профессор-укитувчиларга мех-нат фаолиятларида усиш имкониятларини яра-тиб бериш оркали эришиш мумкин.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 4

Ч.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Кадрлар тайёрлаш миллий дастури. - Т.: «Шарк», 1997.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

2. Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирининг 2009 йил 11 июндаги 204-сон буйру^ига биноан кабул килинган Олий таълим муассасаларида талабалар билимини назорат килиш ва бахолашнинг рейтинг тизими туFрисидаги Низом.

3. Каримов И.А. Хавфсизлик ва баркарорлик йулида. 6-жилд. - Т.: «Узбекистон», 1998.

4. Каримов И.А. Узбекистон нинг 16 йиллик мустакил тараккиёт йули. // «Халк сузи» газетаси, 2007 йил 31 август.

5. Каримов И.А. Бош максадимиз - кенг куламли ислохотлар ва модернизация йулини катъият билан давом эттириш. - Т.: «Узбекистон», 2013.

6. Тестология буйича русча-узбекча, узбекча-русча изохли терминологик луFат-минимум. / Техника фанлари доктори Б.М.Исмаиловнинг умумий тахрири остида. - Т.: Давлат тест маркази, 2005. Рус ва узб. тил. -136-б.

7. Курдюмова И.М. Оценка качества профессионального образования в Великобритании. - М.: Издательский центр НОУ ИСОМ, 2003. -С. 36.

8. Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения. - М.: «Высшая школа», 1990.

9. www.stat.uz

10. www.norma.uz

11. www.edu.uz

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.