Научная статья на тему 'ФУТБОЛ БЎЙИЧА БОШ ҲАКАМЛАРНИНГ ТЕЗКОР ЧИДАМКОРЛИГИНИ ОШИРИШ УСУЛЛАРИ САМАРАДОРЛИГИ'

ФУТБОЛ БЎЙИЧА БОШ ҲАКАМЛАРНИНГ ТЕЗКОР ЧИДАМКОРЛИГИНИ ОШИРИШ УСУЛЛАРИ САМАРАДОРЛИГИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
13
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ҲАКАМ / ЧИДАМКОРЛИК / ТАЙЁРГАРЛИК / САМАРАДОРЛИК

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Қутлимуратов И.Х.

Ушбу мақолада турли тоифадаги футбол бош ҳакамларининг махсус тестларни бажариш кўрсаткичларини ўрганиш ва ўзаро таққослаш орқали устунлик ва камчиликларини аниқлаш, махсус чидамкорликни ривожлантиришга қаратилган воситаларни самарадорлигини аниқлашга оид натижалар келтирилган. Мазкур мақола бўлажак ҳакамлар ва ёш соҳа мутахассислари учун билимларини оширишга хизмат қилади.В данной статье были представлены результаты выявления преимуществ и недостатков различных категорий футбольных арбитров путем изучения и сравнения выполнения специальных тестов для определения эффективности инструментов, направленных на развитие специальной выносливости. Эта статья послужит повышению знаний будущих судей и молодых ученых в этой области.This article was presented the results of identifying the advantages and disadvantages of different categories of football referees by studying and comparing the performance of special tests, to determine the effectiveness of tools aimed at developing special endurance. This article will serve to increase the knowledge of future judges and young scientists in this field.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ФУТБОЛ БЎЙИЧА БОШ ҲАКАМЛАРНИНГ ТЕЗКОР ЧИДАМКОРЛИГИНИ ОШИРИШ УСУЛЛАРИ САМАРАДОРЛИГИ»

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

УУК (УДК, UDC): 796.332: 092.29

Мустакил изланувчи И.Х. ЦУТЛИМУРАТОВ1

'Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети, Чирчи; шахри, Узбекистон

ФУТБОЛ БУЙИЧА БОШ ХДКАМЛАРНИНГ ТЕЗКОР ЧИДАМКОРЛИГИНИ ОШИРИШ УСУЛЛАРИ САМАРАДОРЛИГИ

Annotation

Муаллиф билан богланиш учун:

qutlimuradovi@gmail.com

Аннотация

В данной статье были представлены результаты выявления преимуществ и недостатков различных категорий футбольных арбитров путем изучения и сравнения выполнения специальных тестов для определения эффективности инструментов, направленных на развитие специальной выносливости. Данная статья послужит повышению знаний будущих судей и молодых ученых в этой области.

Ключевые слова: футбол, судья, выносливость, спорт, тренировка, результативность.

Ушбу маколада турли тоифадаги футбол бош ^акамларининг махсус тестларни бажа-риш курсаткичларини урганиш ва узаро таккослаш оркали устунлик ва камчиликларини аниклаш, махсус чидамкорликни ривожлантиришга каратилган воситаларни самарадор-лигини аниклашга оид натижалар келтирилган. Мазкур макола булажак хакамлар ва ёш со^а мутахассислари учун билимларини оширишга хизмат килади.

Калит сузлар: футбол, цакам, чидамкорлик, спорт, тайёргарлик, самарадорлик.

This article was presented the results of identifying the advantages and disadvantages of different categories of football referees by studying and comparing the performance of special tests, to determine the effectiveness of tools aimed at developing special endurance. This article will serve to increase the knowledge of future judges and young scientists in this field.

Key words: football, referee, endurance, sports, training, efficiency.

Долзарблиги. Х,озирги кунда футболчилар-нинг жисмоний тайёргарлигини халкаро меъёрлар даражаси курсаткичларига етказишга каратилган тажрибалар амалга оширилаётган бир вактда хакам-ларнинг жисмоний тайёргарлигини ошириш муам-моси уйин суръатини тезлаштиришини таъминлаб хакамларнинг харакат фаолиятлари натижадорлигини тезлаштиришини таказо этади. Х,акамлар фаолиятига йуналтирилган манбаларни урганиш натижаларига кура, учрашувларни бошкариш пайтида хакамлар томонидан йул куйиган хатолар купинча жисмоний тайёргарликнинг етарли эмаслиги билан боглик [4,5]. Х,акамлар учрашувнинг хар бир булими сунгги дакикаларида куплаб хато килишлари мумкин. Бу, биринчи навбатда, жисмонан толикиш билан боглик булиб, концентрациянинг пасайишига ва карор кабул килиш тезлигини пасайишига олиб келади. Бунинг окибатида хакам уйин эпизодини бахолашда хатога йул куйиши эхтимоли ошиб уйин сифтига салбий таъсир курсатади.

Шу сабабли, бугун футбол мутахассисларининг олдида турган энг долзарб масалалардан бири - ха-камларнинг уйин давомида харакат фаолияти кур-саткичларини жумладан, жисмоний тайёргарлигини оширишдир [2,3].

Тадкикот максади. Турли тоифадаги бош ха-камларни тезкор чидамлилигини ошириш усули самарадорлигини тахлил килиш.

Тадкикотнинг ташкил этилиши. Кузатишлар-да Узбекистон Футбол ассоциациясидан руйхатдан утган жами 20 нафар I ва II тоифали бош хакамлар иштирок этишди. Бунда 10 нафар хакам тажриба гу-рухи сифатида шакллантирилди. Х,ар иккала гурухда 7х50 (сония) ва «YO-YO» тест (метр) буйича курсат-ган натижалари ва уларнинг статистик кийматлари ушбу курсаткичларни педагогик тажриба давомида узгаришини статистик ишончлилиги натижалари келтирилган.

Тажриба гурухи хакамларининг укув машгулот жараёнида махсус мажмуавий машклар тузилди ва ушбу воситаларда тезкор чидамкорликка йунал-

тирилган воситалар хажми меъёрланди. Куйидаги жадвалда (1-жадвалга каранг) хакамларнинг тайёр-гарлик даври буйича тезкор чидамлиликни риваж-лантиришга йуналтирилган воситаларни хафталик меъёрий курсаткичлари келтирилган. Ушбу жадвалда хафталик микроциклда айнан тезкор чидамлиликни такомиллаштиришга каратилган воситалар асосан киска масофларга максимал шиддатда 8-10 мартагача югуришлар, анаэроб йуналишга мослаштирилган воситаларни куллашнинг намунавий меъёрий кур-саткичлари ёритилган.

1-жадвал

Тажриба гурухи хакамларининг тезкор чидамкорликни оширишга каратилган воситаларни меъёрий курсаткичлари

Хафта кунлари Машгулотнинг кискача мазмуни

Душанба Аероб югуриш 3 - 4 км, ЮКС 130 - 150 зар./дак. Бир маромда югуриш 3 - 4 км, ЮКС 160 - 170 зар./дак

Сешанба 12 - 15 марта 150 метрга югуришлар, ЮКС 165 -175 зар./дак(Машгулот сунггигача бундан ошириш мумкин),

Чоршанба Анаероб режимда, 5 - 6 марта 300 метрга югуришлар, ЮКС 180 зар./дакдан куп., тикланиш 2 - 3 дакика

Пайшанба 10 - 12 марта 60 - 80 метрга югуришлар,ЮКС 140 - 150 зар./дак.

Жума Максимал тезликда 40 метр масофага 8-10 марта югуриш, Тикланиш 120130 зар./дакикагача

Шанба 8 -10 марта 40 - 60 метрга максимал тезликнинг 90% билан югуришлар

Дам олиш куни

Тезкор чидамлиликни ривожлантириш ва такомил-лаштиришда интервал усулидан кенг фойдаланилди. Бунда максимал ва субмаксимал шиддатли режимдаги воситаларни куллаш такрорлаш оралигинини катъий тартибда белгиланди. Тезкор чидамлиликка йуналити-рилган воситалар асосан майдоннинг турли кисмларида турли масофаларга югуришлар куринишида, вакт даво-мийлигини ошириш ва дам олиш оралигини аста секин кискартириш оркали амалга оширилди.

Бош хакамларнинг тест меъёрларини бажариш курсаткичлари тахлили куйидагиларни намоён этди.

Жадвалда келтирилган назорат гурухи буйича тажриба натижалари ва уларни статистик характе-ристикалари шундан далолат беради-ки, синовларда иштирок этган хакамлар орасида "7х50 метр масофга моккисимон югуриш" тести буйича энг катта мутлок ижобий узгариш (-3 с.) 2 нафар иштирокчида, яъни Н-в, Р-в ва Д-вларда, энг ёмон натижа эса Ж-в (+1

см о см

ю

го та t

0

w

1

с го

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

с.га ёмонлашган) ва Г-в (-1 с. яъни тажриба даво-мида натижа 1 с.га яхшиланган, холос) кузатилди. Долган 5 нафар хакамлар курсатган натижалар (-3 с.) ижобий томонга узгарганлиги аникланди. Бу тест буйича синовда иштирок этган хакамлар гурухининг тажриба бошида (V=3,79 %) ва охирида (V=3,67 %) курсатган натижалари асосида хисоблан-ган вариация коэффициентлари гурухдаги иштирок-чиларнинг тайёргарлик даражаси деярли бир хил эканлигини курсатди (2,3-жадвалларга каранг).

Тажриба давомида иштирокчи хакамларни ушбу машк буйича натижалари ижобий узгаришининг уртача арифметик киймати 1,90 сонияни, нисбий узгаришини уртача арифметик киймати 3,04 % ни ташкил килди.

Шу билан бирга, гурухдаги иштирокчилар курсатган натижалар уртача арифметик киймати тажриба давомида (t=1,85 ва Р>0,05) статистик ишончли узгарганлиги аникланди.

2-жадвал

Турли тоифа бош ^акамларининг махсус чидамкорлиги курсаткичларининг статистикаси (назорат гурухи)

№ Ф. И. О. тоифаси | 7х50 метр масофга мокисимон югуриш вакти (с) «YO-YO» тест (м)

Т. боши Т. охири Абсолют фарки Нисбий фарки % Т.боши Т.охири Абсолют фарки Нисбий фарки, %

1. К-в 1 64 62 -2,00 3,13 720 760 40,00 5,56

2. Ж-в 1 60 61 1,00 1,67 680 720 40,00 5,88

3. К-в 1 61 59 -2,00 3,28 580 600 20,00 3,45

4. Н-в 1 63 60 -3,00 4,76 740 800 60,00 8,11

5. И-в 2 64 62 -2,00 3,13 660 720 60,00 9,09

6. Р-в 1 67 64 -3,00 4,48 540 600 60,00 11,11

7. Д-в 2 59 56 -3,00 5,08 600 660 60,00 10,00

8. Ф-в 1 61 59 -2,00 3,28 620 660 40,00 6,45

9. А-в 2 64 62 -2,00 3,13 580 740 160,00 27,59

10. Г-в 1 62 61 -1,00 1,61 740 800 60,00 8,11

62,50 60,60 -1,90 3,04 646,00 706,00 60,00 9,29

о 2,37 2,22 72,45 73,67

V, % 3,79 3,67 11,22 10,43

t 1,85 1,84

P >0,05 >0,05

СМ О

см ю

го га t

0

Q. W

1

«YO-YO» тест деб номланган моккисимон тест (бу тест Даниялик Йенг Бенгсбо томонидан ишлаб чикил-ган булиб, унинг мазмун мохиияти интенсив интервалли жисмоний юкламани бажаришдан, яъни чидамлиликни ривожлантиришга (аниклашга) ва ушбу юкламани ба-жаргандан кейинги тикланиш кобилиятини (интервалли тикланиш тести) аниклашга мулжалланган интервалли тестдан иборат) буйича тажриба бошида ва охирида хакамлар курсатган натижаларнинг энг катта узгариши А-в (160 м) га, энг кам ижобий узгариш эса К-вга (20 м) тегишли булди. Колган иштирокчиларнинг бу машк буйича курсаткичларини тажриба давомида узгариши 40 м. ва 60 м. оралигида натижа кайд этган. Тажриба давомида иштирокчи хакамларни ушбу машк буйича натижалари ижобий узгаришининг уртача арифметик киймати 60 метрни, нисбий узгаришини уртача арифметик киймати 9,29% ни ташкил килди. Бу машк буйича хам, гурухдаги иштирокчилар курсатган натижалар уртача арифметик киймати тажриба давомида (t=1,84 ва Р>0,05) статистик ишончсиз узгарганлиги аникланди.

3-жадвалда келтирилган тажриба гурухи буйича педагогик тажриба натижалари ва уларни статистик характеристикалари синовларда иштирок этган хакамлар орасида "7х50 метр масофга моккисимон югуриш" тести буйича энг катта мутлок ижобий узгариш (-4с.) туртта иштирокчида, яъни Н-в, И-в, С-в, Т-вларда, энг ёмон натижа эса Ч-в (0 с., яъни

тажриба давомида натижа узгармаган) кузатилди. Колган 5 нафар хакамлар курсатган натижалар -3 с. ижобий томонга узгарганлиги аникланди. Бу тест буйича синовда иштирок этган хакамлар гурухининг тажриба бошида (V=4,97 %) ва охирида (V=7,23 %) курсатган натижалари асосида хисобланган вариация коэффициентлари гурухдаги иштирокчиларнинг тайёргарлик даражаси деярли бир хил эканлигини курсатди. Тажриба давомида иштирокчи хакамларни ушбу машк буйича натижалари ижобий узгаришининг уртача арифметик киймати 3,10 сонияни, нисбий узгаришини уртача арифметик киймати 4,91 % ни ташкил килди.

Шу билан бирга, гурухдаги иштирокчилар курсатган натижалар уртача арифметик киймати тажриба давомида (t=2,20 ва Р<0,05) статистик ишончли узгарганлиги аникланди.

«YO-YO» тест буйича тажриба бошида ва охирида тажриба гурухи хакамлари курсатган натижаларнинг энг катта узгариши Н-в, Х-в ва Т-в (80 м.) га, энг кам ижобий узгариш эса Н-овга (40 м.) тегишли булди. Колган иштирокчиларнинг бу машк буйича курсат-кичларини тажриба давомида узгариши 60 м.ни таш-кил этди. Тажриба давомида иштирокчи хакамларни ушбу машк буйича натижалари ижобий узгариши-нинг уртача арифметик киймати 64 метрни, нисбий узгаришини уртача арифметик киймати 10,63 % ни ташкил килди.

3-жадвал

Турли тоифа бош ^акамларининг махсус чидамкорлиги курсаткичларининг статистикаси (тажриба гурухи)

№ Ф.И.О. тоифаси | 7х50 метр масофга мокисимон югуриш вакти (с) «YO-YO» тест (м)

Т. боши Т. охири Абсолют фарки Нисбий фарки, % Т.боши Т.охири Абсолют фарки Нисбий фарки, %

1. Н-в 1 62 58 -4,00 6,45 660 740 80,00 12,12

2. И-в 1 63 59 -4,00 6,35 620 680 60,00 9,68

3. Ч-в 1 61 61 0,00 0,00 640 700 60,00 9,38

4. Р-в 1 65 62 -3,00 4,62 540 600 60,00 11,11

5. Х-нов 2 63 60 -3,00 4,76 640 720 80,00 12,50

6. С-в 1 68 64 -4,00 5,88 560 620 60,00 10,71

7. Ш-лаев 2 59 56 -3,00 5,08 580 640 60,00 10,34

8. Нор-в 1 60 57 -3,00 5,00 580 620 40,00 6,90

9. Т-в 2 69 65 -4,00 5,80 560 640 80,00 14,29

10. Л-ин 1 61 58 -3,00 4,92 640 700 60,00 9,38

X 63,10 60,00 -3,10 4,91 602,00 666,00 64,00

I 3,31 2,98 42,64 48,12

V, % 5,25 4,97 7,08 7,23

T 2,20 3,15

P 0,05 <0,01

Бу машк буйича хам, гурухдаги иштирокчилар курсатган натижалар уртача арифметик киймати таж-риба давомида (t=3,15 ва Р<0,01) статистик ишончли узгарганлиги аникланди.

Шундай килиб, тажриба гурухида иштирок этган синалувчи-хакамларнинг урганилган тестлар буйича курсатган натижалари уртача арифметик кийматлари-ни педагогик тажриба давомида узгаришини назорат гурухидаги мос курсаткичларга нисбатан юкори ва статистик ишончли узгариши тажриба гурухида тадбик килинган усул ва воситаларнинг юкори сама-радорлигини тасдиклаш имконини берди.

Хулоса

1. Х,акамларни тайёрлаш жараёнида мавжуд назорат тестлари ва тайёргарлик дастурларини урганиш натижалари ва уларнинг майдондаги босиб утган масофаларини урганиш курсаткичлари уларнинг жисмоний тайёргарлигини ошириш муаммосини яккол курсатиб берди.

14

www.fansports.uz

№5-2021

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

2. Х,акамларнинг укув машгулот жараёнида хаф-талик микроциклларни ташкил этишда юкламаларни аник меъёрлаш ва воситаларни уйин вазиятларини моделлаштирган холда ташкил этиш оркали тезкор чидамкорликни ривожлантириш мумкинлиги тажри-бада исботланди.

3. Х,акамларнинг тайёргарлик даврида умумий ва махсус чидамкорлигини оширишга машклар комплекси тузилди ва юкламаларнинг таъсир этиш даражалари инобатга олинган холда, куллаш усуллари ишлаб чикилди.

4. Тажрибадан сунгги натижалар асосида назорат гурухини курсаткичлари статистик ишончсиз булиб (Р>0,05), тажриба гурухдаги иштирокчилар курсат-ган натижалар уртача арифметик киймати тажриба

давомида (t=3,15 ва Р<0,01) статистик ишончли узгарганлиги анщланди.

Адабиётлар:

1. Узбекистан Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёевнинг 2019 йил 4 декабрдаги "Узбекистонда футболни ривожлантиришни мутла^о янги бос^ичга олиб чи^иш чора-тадбирлари тутрисида'ти ПФ-5887-сонли Фармони.

2. Будогосский, А. Д. Проблемы взаимоотношений судьи сучастниками матча и ее взаимосвязь с качеством арбитража в футболе / А. Д. Будогосский // Теория и практика футбола. - 2004. - №1. - С.16-20.

3. Соловьев, М.М. Мониторинг двигательной деятельности футбольных арбитров различной квалификации / М.М. Соловьев, А.В. Масленников // Лёгкая атлетика: сб. научно-методических трудов; НГУ им. П.Ф. Лесгафта, Санкт-Петербург. - СПб. :[б.и.], 2016. - С. 117-121.

4. Турбин Е.А. Выбор позиции и направления перемещения арбитрами в ходе игры / Е.А. Турбин // Теория и методика футбола. - 2004 г. - №2 - С. 14-18.

5.Футбольный арбитр Украины: Информационные материалы ФИФА, УСФА, ФФУ. - К.: ФФУ, 2004. - 198 с.

УУК (УДК, UDK): 796.015.864:323.2

шы

Информация для связи с автором:

akraamAmmaavl99l@gmail.com

Доктор философии по педагогическим наукам (PhD), А.А. УММАТОВ1

Магистрант С.Г. БАРАТОВ1

'Узбекский государственный университет физической культуры и спорта, город Чирчик, Узбекистан

РЕГУЛЯЦИЯ ПРЕДСТАРТОВОГО СОСТОЯНИЯ ЮНЫХ БАСКЕТБОЛИСТОВ СРЕДСТВАМИ СТРЕТЧИНГА

Аннотация

Annotation

В данной работе рассматриваются результаты исследования состояния юных спортсменов до и после выполнения специализированных комплексов стретчинговых упражнений направленных на регуляцию предстартового состояния. С помощью тестирования по методу Айзенка были выявлены особенности нервной системы и преобладания вида темперамента. Анкетирование помогло нам выявить проблемы связанные с использованием специальных методов и систем направленных на подготовку организма юного спортсмена к старту.

Ключевые слова: баскетбол, предстартовое состояние, стретчинг, юный баскетболист, тестирование, анкетирование, функциональные показатели.

Введение. Современный баскетбол очень стремительно развивается в сфере организации соревнований и различных мероприятий направленных на популяризацию этого вида спорта. Увеличение количества соревнований позволяет юному спортсмену накапливать бесценный опыт в соревновательной борьбе и позволяет юным баскетболистам адаптироваться к новым внешним раздражителям. Также увеличивается значимость каждого соревнования, что влияет на предстартовое состояние юного баскетболиста.

Интерес к проблеме подготовки спортсмена непосредственно перед стартом существовал всегда, а

Бу маколада ёш спортчиларнинг бошлангич ^олатини тартибга солишга каратилган махсус машклар мажмуаларини бажарилишидан олдин ва кейинги ^олатини урганиш натижалари куриб чикилди. "Эйзенк усули"да утказилган тест ёрдамида асаб тизимининг хусусиятлари ва темперамент турининг устунлиги аникланди. Ушбу суров бизга ёш спортчининг танаси-ни стартга тайёрлашга каратилган махсус усул ва тизимлардан фойдаланиш билан боглик муаммоларни аниклашга ёрдам берди.

Калит сузлар: баскетбол, бошлангич цолат, чузилиш, ёш баскетболчи, тест, суровнома, функционал курсаткичлар.

In this work, the results of the study of the state of young athletes before and after the fulfillment of specialized complexes of stretching exercises aimed at regulating the pre-start state were considered. With the help of testing by the Eysenck method, the features of the nervous system and the predominance of the type of temperament were revealed. The s urvey helped us to identify the problems associated with the use of special methods and systems aimed at preparing the body of a young athlete for the start.

Key words: basketball, pre-start state, stretching, young basketball player, testing, questioning, functional indicators.

успех в соревновательной деятельности во многом зависит от умения спортсмена подготавливать свой организм к предстоящим нагрузкам и концентрации внимания на поставленной цели. Особенно ярко это выражается под влиянием предстартового состояния, когда спортсмен и тренер борются с возникшими симптомами, подбирая специальные средства, которые способствуют регулированию состояния юных спортсменов. В это же время юный спортсмен подвержен большому количеству раздражителей которые в свою очередь вызывают эффект предстартового состояния. Спортсмен - это человек, который постоянно борется с соперником и с самим собой. Борьба лежит в основе

см о см

ю

го та t

0 Q. W

1

с го

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.