Научная статья на тему 'ВОЛЕЙБОЛЧИЛАРНИНГ ЧИДАМКОРЛИК ҚОБИЛИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ УСЛУБИЯТИ'

ВОЛЕЙБОЛЧИЛАРНИНГ ЧИДАМКОРЛИК ҚОБИЛИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ УСЛУБИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
50
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИК / ВОЛЕЙБОЛЧИЛАРНИНГ ЧИДАМКОРЛИГИ / ТЕХНИК - ТАКТИК ТАЙЁРГАРЛИГИ / ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ ЎЗ-ЎЗИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ / МАШғУЛОТ / АРЧАСИМОН МАШқ / САКРАШ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Маматқулов Д. А.

Мақолада спортчиларнинг чидамкорлигига ижобий таъсир кўрсатадиган махсус машқлар тўпламидан фойдаланиб, волейболчиларнинг чидамкорлигини ривожлантириш даражасини ўрганиш буйича натижалар келтирилган. Ҳамма ўрганилган тестлар бўйича назорат гуруҳидаги натижаларга нисбатан тажриба гуруҳидаги мос кўрсаткичлар педагогик тажриба давомида тажриба бошидагига нисбатан анча юқори ва статистик ишончли ўзгарганлиги аниқланган.В статье приведены результаты исследования по изучению развития выносливости волейболистов с помощью совокупности специальных упражнений, положительно влиюящих на выносливость спортсменов. В экспериментальной группе определены значительно высокие и статистически достоверные приросты по всем изученным тестам по отношению к начальному уровню, чем соответствующие показатели в контрольной группе в ходе педагогического эксперимента.The article presents the results of a study on the development of endurance of volleyball players with the help of a set of special exercises that have a positive effect on the endurance of athletes. In the experimental group, significantly higher and statistically significant increments were determined for all the studied tests in relation to the initial one than the corresponding indicators in the control group during the pedagogical experiment.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ВОЛЕЙБОЛЧИЛАРНИНГ ЧИДАМКОРЛИК ҚОБИЛИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ УСЛУБИЯТИ»

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

эътибор беришмаяпти. Ёш футболчилар томонидан укув-машгулотда фойдаланиладиган дарвозага зарба бериш аниклигини бахолаш методикаси (№1, .№2, №»3 юкорида курсатилган), шунингдек, биз томонимиздан таклиф килган методика (№4) эксперт бахолашдан утказилди, буни Пахтакор ва Бунёдкор футбол клу-бларида фаолият олиб борадиган тажрибали мура-ббий-укитувчилари амалга оширдилар. Бахолаш 0 дан 10 баллгача булган ораликда амалга оширилди (3-жадвалга каранг).

3-жадвал

Футболда дарвозага зарба бериш самарадорлигини бахолаш усулларини урганиш натижалари

Мезон Курсаткичлари Усулларнинг узига хос курсаткичлари (балл)

№ 1 № 2 № 3 № 4

Дарвозага зарба бериш учун турли холат Дарвозага зарба бериш бериш позицияларни куп куп кирралиги 4,8 5,2 5,4 7,8

Зарба беришга нисбатан бошлангич нукталарнинг узгарувчанлиги Зарба бериш учун бошлангич нукталарнинг узгарувчанлиги 4,9 5,1 5,6 8,1

Дарвоза зоналари Дарвоза кисмларига зарба бериладиган зоналар сони 5,1 3,0 6,3 8,2

зарба бериш самарадорлигини бахолаш учун ишлаб чикилган методологияси амалда мавжуд булганларга Караганда футбол спорт турида дарвозага зарба буйича якуний зарбаларни тулик ва хар томонлама бахолашга имкон беради.

Хулоса. Тадкикот давомида амалда кулланила-диган футболчиларнинг аник дарвозага зарбалари самарадорлигини бахолашнинг учта тест усуллари аникланди. Бу методларнинг асосий камчилиги бул-маса хам кам фойдаланилади.

Экспорт бахолаш методикаси оркали дарвозага зарба бериш аниклигини самарадорлигини бахо-лашда куйидаги омиллар танлаб олинди: футбол-чиларнинг зарба бериш холатлари кайд этилди

(хдракатсиз турган тупга, тупни олиб юришдан, фишкаларни орасидан олиб юриб); дарвозани турли кисмлар купрок зоналарга булиш оркали зарбаларнинг мураккаблигини ошириш; тупни дарвозага зарба бериладиган нукталарни нисбатан жойлашишининг узгарувчанлиги.

Учта анъанавий усулни киёсий текшириш ва дарвозага зарба бериш самарадорлигини бахолаш буйича тажриба усулида таклиф килинган методологиянинг афзаллигини курсатди. У турли ёш гурухдарида ва ёш футболчиларнинг турли даражадаги тайёргарлиги жараёнида фойдаланилиши мумкин.

Беш ёш гурухидаги футболчиларни синовдан утказиш жараёнида уларнинг натижалари уртача кур-саткичдалигини аниклади, бу эса мураббийларнинг дарвозага зарба бериш аниклигини оширишга укув машгулотларда мураббийлар томонидан етарлича эътибор бермаслигини курсатади.

Адабиётлар:

1. Буравель О. И. Физиологическая характеристика ударно-целевых действий у футболистов: авто-реф. дис. канд. мед. наук. Томск, 2012.

2. Вихров К., Догадайло В. Педагогический контроль в процессе тренировки. Киев: Научно-методический отдел Федерации футбола Украины, 2001. С. 40-45.

3. Савченко О. Г. Формирование технико-тактических действий при розыгрыше углового удара у квалифицированных футболистов на основе математического моделирования: автореф. дис. канд. пед. наук. Малаховка, 2009.

4. Смирнов А. А. Техническая подготовка юных футболистов на основе направленного развития функции вестибулярного анализатора: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Л., 1988.

5. Зациорский В. М., Казаков П. Н., Смирнов Г. А. Факторы, влияющие на точность ударов футболистов // Теория и практика физической культуры. 1975. № 5. С. 5-20.

6. Кураш В. П. Формирование у школьников техники игры в футбол на основе развития целевой точности движений: автореф. дис. ...кан. пед. наук. М., 2006.

7. Подготовка футболистов / под ред. В. И. Козловского. М.: ФиС, 1977. С. 15, 69-93.

Муаллиф билан боFланиш учун:

[email protected]

Укитувчи

Д.А. МАМАЩУЛОВ1

Тулистон давлат университети Гулистон шахри, Узбекистон

ВОЛЕЙБОЛЧИЛАРНИНГ ЧИДАМКОРЛИК ЦОБИЛИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ УСЛУБИЯТИ

Аннотация

Annotation

В статье приведены результаты исследования по изучению развития выносливости волейболистов с помощью совокупности специальных упражнений, положительно влиюящих на выносливость спортсменов. В экспериментальной группе определены значительно высокие и статистически достоверные приросты по всем изученным тестам по отношению к начальному уровню, чем соответствующие показатели в контрольной группе в ходе педагогического эксперимента.

Ключевые слова: физическая подготовка, выносливость волейболистов, технико - тактическая подготовка, физкультурное самосовершенствование, тренировка, упражнения по стрельбе из лука, прыжки.

№1-2022

Ма^олада спортчиларнинг чидамкорлигига ижобий таъсир курсатадиган махсус маш^лар тупламидан фойдаланиб, волейболчиларнинг чидамкорлигини ривожланти-риш даражасини урганиш буйича натижалар келтирилган. Х,амма урганилган тестлар буйича назорат гурухидаги натижаларга нисбатан тажриба гурухидаги мос курсаткичлар педагогик тажриба давомида тажриба бошидагига нисбатан анча ю^ори ва статистик ишончли узгарганлиги ани^ланган.

Калит сузлар: жисмоний тайёргарлик, волейболчиларнинг чидамкорлиги, техник - тактик тайёргарлиги, жисмоний маданият уз-узини такомиллаштириш, машгулот, арчасимон машц, сакраш.

The article presents the results of a study on the development of endurance of volleyball players with the help of a set of special exercises that have a positive effect on the endurance of athletes. In the experimental group, significantly higher and statistically significant increments were determined for all the studied tests in relation to the initial one than the corresponding indicators in the control group during the pedagogical experiment.

Keywords: physical training, endurance of volleyball players, technical and tactical training, physical culture self-improvement, training, archery exercises, jumping;

www.fansports.uz

51

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

см см о см

го га

0

ю

1

Замонавий волейболда жисмоний, техник, тактик тайёргарлиги [7,10] билан бир каторда мунтазам ва тез узгариб турувчи хамда узок давом этувчи уйинда учрайдиган турли вазиятларда спортчиларнинг чидам-корлиги [8,12] хам олдинги уринларга чикиб боради. Волейболчиларнинг чидамкорлигини ривожлатириш-га йуналтирилган илмий тадкикотлар адабиётларда кам учрайди. Шу сабабли хам ушбу мавзу бугунги кунда долзарб хисобланади.

Педагогик тажриба бошида волейбол жамоаси аъзолари хисобланган ГулДУ талабалари орасидан жисмоний маданият, математика, биология, физика, бошлангич таълим, психология ва педагогика факуль-тетлари талаба - волейболчилари орасидан (аралаш холда) иккита: назорат (НГ, п=12) ва тажриба (ТГ, п=12) гурухлари ташкил этилди. Назорат гурухи спортчилари машгулотлари анъанавий, яъни укув режасига мос холда олиб борилди. Тажриба гурухи машгулотларида укув режадаги машк ва материал-лардан ташкари ва режадаги вактни бир кисми хисо-бига спортчиларнинг чидамкорлигига ижобий таъсир курсатадиган махсус машклар тупламидан фойдала-нилди. Бундай машклар сифатида "Жойдан сакраш баландлигини аниклаш", "Югуриб келиб сакраш баландлигини аниклаш", "Сакраш чидамкорлигини аниклаш", "Арчасимон" йуналишда югуриш тезли-гини аниклаш (92 м)", "1000 м.га югуриш тезлигини аниклаш", Купер тести, "Унг ва чап кул билак-панжа кучини аниклаш" ва "Унг ва чап оёк кучини аниклаш" машклари олинди.

Тажриба бошида ва охирида иккала: НГ ва ТГ гурухларида илмий-услубий адабиётлар материалла-ри тахлили ва шахсий тажриба натижалари асосида танланган волейболчиларнинг чидамкорлик курсат-кичларини тавсифлаовчи (характерлайдиган) назорат машкларини бажариш буйича курсатган натижала-рининг статистик характеристикалари аникланди ва тахлил килинди хамда уларнинг педагогик тажриба давомида тажриба бошидагига нисбатан усиши хамда гурухлардаги синалувчилар сонига боглик булган эркинлик даражаси сони ва белгиланган ахамиятли-лик даражаси буйича Стьюдент таксимоти критик кийматларини хисоблаш асосида ушбу усишларнинг статистик ишончлилиги бахоланди.

Кулай булиши учун жадваллар ва расмларда синов-те-стлар номи куйидаги тартиб ракамлари билан белгиланган.

1-400 м.га югуриш вакти (с), 2-1000 м.га югуриш вакти (с), 3-5000 м.га югуриш вакти (с), 4-20 та зинадан сакраб кутарилиш вакти (с), 5-Куллар билан ерга таянган холатда 20 с. давомида кулларни букиб ёзишлар сони (марта), 6-4х30 м.га моккисимон югуриш вакти (с), 7- жойидан узунликка сакраш, см, 8 - учхатлаб узунликка сакраш (см), 9-Жойида туриб икки оёкда болдирни сонга тегизиб имкони борича вертикал сакрашлар сони, 10-3 кг.ли коптокни улоктириш (м).

Тажриба гурухи машгулотларида юкорида келти-рилган синов-тест машкларидан ташкари яна 60 м.га ва арчасимон югуриш, Оёгини алмаштирган холда 60 м.га сакраб югуриш, югуриб келиб тупга зарба бериш

таклиди, 20 с. давомида скакалкада сакраш машклари хам кулланган.

Педагогик тажриба бошида НГ ва ТГ синалувчила-рининг танланган тестлар буйича курсатган натижа-лари асосида асосий статистик характеристикалардан уртача арифметик киймат, стандарт огиш ва вариация коэффициентлари хисоблаб топилди. Дисобланган катталиклардан НГ ва ТГ синалувчиларининг пе-дагогик тажриба бошида тайёргарлик даражасини белгилайдиган мухим курсаткич хисобланган вариация коэффициент кийматлари куйидагича булди: НГ да урганилган синов-тестлари буйича энг кичик курсаткич 8-тестда (V=10,88 %) ва энг каттаси 9-те-стда (У=14,95 %), ТГда эса, мос равишда, 2-тестда (V=10,57 %) ва 9-тестда (V=14,96 %) кузатилди. НГ ва ТГларида вариация коэффициент сон кийматларининг бир-бирларига якинлиги, ТГ ва натижаларининг НГ натижалаларига нисбатан фарклари 0,43 % ва 1,42 % оралигида тебраниши, уртача нисбий фарк 0,94 % хамда хамма урганилган тестлар буйича тажриба бошидаги натижалар уртача арифметик кийматлари-нинг тажриба охиридаги натижалар уртача арифметик кийматлари билан фарклари статистик ишончсиз эканлиги тажрибани тугри ташкил этилганлигини курсатади.

Тажриба охирида НГ ва ТГ синалувчиларида олинган натижалар, уларнинг статистик характери-стикаларини тахлили 2-жадвалда келтирилган. НГда-ги урганилган тестлар орасида педагогик тажриба давомида энг катта нисбий ижобий узгариш (9-тест) Жойида туриб икки оёкда болдирни сонга тегизиб имкони борича вертикал сакрашлар натижаларининг уртача арифметик кийматлари уртасида содир булган булиб, мазкур ижобий узгариш 13,88 % ни ташкил этган булса, энг кам усиш эса 2-тестда (1000 м.га югуриш вакти натижаларида кузатилди) 9,17 % га тенг булди), шунинг билан бирга бу гурухдаги тестлар буйича нисбий усишнинг уртачаси 11,20 фоиз ни ташкил этди (1-расмга каранг).

1-жадвал

Назорат гурухи синалувчиларининг урганилган тестлар буйича курсаткичларининг педагогик тажриба давомида узгариш динамикаси

Синов-тестлари Тажриба бошида Тажриба охирида Усиш 1 Р

о о о о абсолют Нисбий, %

76,06 8,83 68,05 7,97 -8,01 10,53 2,33 <0,05

258,66 29,56 234,94 25,39 -23,72 9,17 2,11 <0,05

1517,84 182,97 1369,86 160,77 -147,98 9,75 2,10 <0,05

4 27,88 3,94 25,09 3,45 -2,79 10,01 1,85 >0,05

14,56 2,14 16,25 2,31 1,69 11,61 1,86 >0,05

17,04 2,12 15,29 1,92 -1,75 10,27 2,12 <0,05

186,36 21,84 210,74 23,58 24,38 13,08 2,63 <0,05

509,78 55,46 575,74 61,96 65,96 12,94 2,75 <0,05

13,98 2,09 15,92 2,26 1,94 13,88 2,18 <0,05

10 7,64 0,91 8,46 0,95 0,82 10,73 2,16 <0,05

Шунинг билан бирга, НГ синалувчилари натижа-лари уртача арифметик кийматларининг педагогик тажриба давомидаги ижобий узгаришининг гурухлар-

52

www.fansports.uz

№1-2022

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

даги синалувчилар сонига боглик булган эркинлик даражаси сони ва белгиланган ахамиятлилик даражаси хамда Стьюдент таксимоти критик кийматлари асоси-да бахоланган статистик ишончлилиги урганилган 10 та тестнинг 8 тасида (tст=2,10 ва tст=2,63 оралигида тебранади) нормал ахамиятлилик даражасида (Р<0,05) статистик ишончли ва колган иккитасида (tст=1,85 ва tст=1,86) ишончсиз (Р>0,05) узгариш содир буланли-гини курсатди.

1-расм. НГ синалувчиларининг урганилган тестлар буйича на-тижаларининг педагогик тажриба давомида тажриба бошидаги-га нисбатан нисбий усиш динамикаси (фоизларда)

ТГдаги урганилган тестлар буйича олинган на-тижаларнинг уртача арифметик кийматлари орасида педагогик тажриба давомида энг катта нисбий ижобий узгариш 27,46 % ни (9-тест, яъни Жойида туриб икки оёкда болдирни сонга тегизиб имкони борича вертикал сакрашлар) ташкил этган булса, энг кам усиш эса 3-тестда (16,74 %; 5000 м.га югуриш вакти) кузати-либ, бу гурухдаги тестлар буйича нисбий усишнинг уртачаси 21,62 % ни ташкил этди ва бу НГдаги мос курсаткичдан 1,93 марта катта эканлиги ТГ машгу-лотларида кулланган махсус машклар тупламининг самарадорлигини курсатади (2-расм).

2-жадвал

Тажриба гурухи синалувчиларининг урганилган тестлар буйича курсаткичларининг педагогик тажриба давомида узгариш динамикаси

Тест-синовлари Тажриба бошида Тажриба охирида Усиш 1 Р

О о о о абсолют нисбий %

76,39 8,96 61,46 6,67 -14,93 19,54 4,63 <0,001

260,44 27,54 213,44 20,44 -47 18,05 4,75 <0,001

1496,36 182,68 1245,86 144,83 -250,5 16,74 3,72 <0,01

4 28,06 4,03 22,59 3,04 -5,47 19,49 3,75 <0,01

14,43 2,15 18,36 2,59 3,93 27,23 4,04 <0,001

16,93 2,13 13,94 1,77 -2,99 17,66 3,74 <0,01

184,69 21,79 228,07 24,46 43,38 23,49 4,59 <0,001

515,97 55,84 631,07 64,79 115,1 22,31 4,66 <0,001

13,84 2,07 17,64 2,42 3,8 27,46 4,13 <0,001

10 7,52 0,89 9,34 1,06 1,82 24,20 4,56 <0,001

ТГ синалувчилари натижалари уртача арифметик кийматларининг педагогик тажриба давомидаги усишининг гурухлардаги синалувчилар сонига бог-лик булган эркинлик даражаси сони ва белгиланган ахамиятлилик даражаси хамда Стьюдент таксимоти

критик кийматлари асосида бахоланган статистик ишончлилиги урганилган 10 та тестнинг 7 тасида ^ст=4,13 ва tст=4,66 оралигида тебранади) юкори ахамиятлилик даражасида (Р<0,001) ва колган учтасида яхши (tст=3,72 ва tст=3,75 оралигида жойлашган) ахамиятлилик даражасида (Р<0,01) статистик ишончли узгаришлар содир булганлигини курсатди.

2-расм. ТГ синалувчиларининг урганилган тестлар буйича на-тижаларининг педагогик тажриба давомида тажриба бошидаги-га нисбатан нисбий усиш динамикаси (фоизларда)

Шундай килиб, педагогик тажриба давомида олинган натижалар ва уларнинг тахлили ТГ синалув-чиларининг урганилган тестлар буйича курсатган на-тижалари уртача арифметик кийматларини (гурухдаги хамма тестлар буйича уртача нисбий усиши тажриба бошидагига нисбатан 21,62 %) НГ синалувчилари натижаларига нисбатан (мос равишда, 11,20 %) анча юкори (1,93 марта катта) ва статистик ишончлилиги хам юкори даражада эканлиги аникланди, бу эса ТГда кулланган ва чидамкорликни ривожлантиришга йуналтирилган махсус машклар тупламининг самара-дорлигини тасдиги хисобланади.

Адабиётлар:

1. Акбаров Аххматжон, Спортда педагогик тадкикот натижаларини интерпретация килиш усулларини солиштириш, Фан-спортга, 62-64, 2021, № 6

2. Акбаров А., Артиков З.С., Холиков Б.Х., Применение подвижных игр в технической подготовке квалифицированных борцов, Достижения науки и образования, 21-23, 2020

3. Акбаров А., Буриев Б.У., Адашева М.У., Отношение студентов педагогического вуза к двигательной активности, Олимпийский спорт и спорт для всех, 162-164, 2020

4. Ахматжон, Акбаров, Взаимосвязь показателей технических действий и скоростно-силовых способностей на этапе углубленной подготовки молодых дзюдоистов. Теория и методика физической культуры, 2021, 64(2), 50-56. https://doi.org/10.48114/2306-5540_2021_2_50

5. Акбаров А., Мусаев Б.Б., Спорт метрологияси, дарслик, Тафаккур ^аноти нашриёти, 2014, 424 б., http://library.uzdjtsu.uz/files/pdf/Sport

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

6. Акбаров А., Спортда математик тахлил усуллари, Чирчи^, УзДЖТ-СУ, 2020, 228 б., http://library.uzdjtsu.uz/files/pdf/Sportda

7. Булыкина Л.В., А.С. Ананьин, Выявление ведущих физических качеств волейболистов и исследование уровня их развития у волейболистов различной квалификации, Теория и практика физ.культуры, № 6, 2018, с.61 8.Карева Ю.Ю., И.В. Николаева, Ю.В. Шиховцов, Ю.В. Кудинова, Л.А. Иванова, Современные тенденции техники выполнения подач и приема мяча в волейболе, Теория и практика физ.культуры, № 3, 2019, с.76

9. Лосев А.В., В.Ю. Шнейдер, Педагогический анализ скоростно-си-ловых способностей волейболистов на основе прыжковой подготовки, Теория и практика физ.культуры, № 3, 2019, с.90

10. Николаева И.В., Шиховцов Ю.В., Николаев П.П., Анализ эффективности показателей приема подачи соперника волейболистами высокой квалификации, ТПФК, 2020, № 2, с. 26.

СМ

см о см

го га

0 ^

ю

1

с го

№1-2022

www.fansports.uz

53

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.