"FALSAFA VA INSONIYAT: O'TMISH, HOZIRGI (E)ISSN: 2181-1784 ZAMON, KELAJAK" ILMIY-NAZARIY ANJUMAN 4(26), Nov., 2024
ALFRAGANUS UNIVERSITY www.0riens.uz
ФРАНЦУЗ МАЪРИФАТПАРВАРЛАРИНИНГ ЖАМИЯТ ТАРАВДИЁТИГА ОИД ЦАРАШЛАРИ
d https://doi.org/10.5281/zenodo.14544016
Саитмуродов Жобиржон Боймурод ртли Ренессанс таълим университети "Ижгимоий-сиёсий фанлар" кафедраси доценти
Аннотация: Ижтимоий тарацциёт муаммоси ижтимоий фалсафанинг марказий муаммосидир. Бу муаммо жамиятни юксалиб борувчи ривожланишини тадциц цилувчи мутаффакирларни доимо тулцинлантириб келган. Ушбу мацолада узларининг куп йиллик илмий изланишлари ва уаётий тажрибаларидан келиб чициб, ривожланиш ва тарацциёт муаммоларини ёритишга уаракат цилган француз маърифатпарварларининг жамият тарацциётига оид царашлари тадциц этилган.
Калит сузлар: А.Р. Тюрго, Ж.А. Кондорс, тарацциёт, ривожланиш, табиат, жамият, давлат, онг, табиий ууцуц, ижтимоий тотувлик, ижтимоий турзунлик, ижтимоий уаракатчанлик, ижтимоий тарацциёт.
Жамият тараккиёти муаммоси ижтимоий фалсафанинг марказий муаммосидир. Бу муаммо жамиятни юксалиб борувчи ривожланишини тадкик килувчи мутаффакирларни доимо кизиктириб келган. Масалан, Тит Лукреций Кар узининг "Буюмлар табиати тугрисида" достонида ибтидоий инсонлар тугрисида шундай деб ёзган эди: "Инсонлар хали оловдан фойдаланишни билмас эди, хамда ёввойи хайвонлардан шилиб олинган терилар уларнинг жисмига кийим булиб хизмат килмаган; улар бутазорларда, чангалзорларда ёки тоглик жойлардаги горларда яшашган ва агар уларга ёмгир ёки шамол хамла килса буталар орасига яшириниб узларини химоя килишган"1. Тарихнинг хамиша илгарилама ва чизикли харакати маносидаги "прогресс" гояси ижтимоий муносабатлар сохасига ХУШ аср охирларида Гарб марифатпарварлари А.Р. Тюрго, Ж.А. Кондорслар томонидан тадбик этилди va кейинчалик марксча талимотда олдинга сурилган. Тафаккурнинг тантанаси гояси инсоният ижтимоий тараккиётининг мазмуни сифатида Гегель томонидан хам асосланган. Куйида биз гарб олимларининг карашларини тадкик киламиз.
Ижтимоий тараккиёт муаммосига Янги замонда алохида эътибор каратила бошлади, бу даврда чексиз тараккиёт гоясини илгари сурган
Социальная философия. Под ред. Гобозова И.А. 2003 C. 332
буржуазия тарих майдонида асосий уринни эгаллади. Француз социологи ва иктисодчиси Анн Робер Жак Тюрго тарихни инсон зотининг муваффакиятли харакатлари изчиллиги сифатида куриб чикади. У уз асарларида инсоният тарихининг бошланишини шахарлар вужудга келиши хукуматларнинг яратилиши тилларнинг шаклланиши, фан ютуклари ва бошкаларни таъкидлаган. Тюргонинг таъкидлашига кура, хатто урушлар, тунтаришлар ва бошка кийинчиликлар инсониятга юксалиб борувчи йуналишда ривожланиб боришида тускинлик кила олмайди, чунки тараккиёт узлуксиз тусга эга. Жамиятнинг вужудга келиши тугрисидаги масалани тадкик килган холда француз олими дастлаб инсонлар ер куррасини макон килган ва сунгра фанлар билан шугуллана бошлаган. Бу эса инсон онгининг такомиллашувига имкон яратган. Унинг нуктаи назарига кура, тараккиётнинг нотекислиги айрим халкларда фанлар ва санъат бошка халкларга нисбатан жадалрок ривожланиши билан изохланади. Масалан, у ^адимги Юнонистон тарихининг кенг тасвирини беради хамда бу мамлакатнинг фан, фалсафа ва санъат сохасидаги ютукларидан узининг хайратга тушганини ифодалайди, бирок Рим салтанати тугрисида у салбий фикрларни баён килади хамда унда хеч кандай тараккиётни курмайди ва буни бу давлатдаги хукмдорлар золим булганликларини хамда инсон онгини ривожлантириш тугрисида кайгурмаганлиги билан изохлайди. Тюрго Янги замонни фалсафа фанларининг тарихида булмаган гуллаб-яшнаши сифатида таърифлайди. Ньютон, Декарт ва бошка олимлар физика, математикани янги мазмун билан тулдирган холда илгари сурдилар. Бу борада Тюрго бундай деб ёзади: "Декарт табиатни унга кенг назар ташлаган инсон сифатида куриб чикади", уни буткул камраб олади ва куш парвози баландлигидан табиатнинг режасини тузади. Ньютон табиатни янада батафсилрок тадкик килади. У бошка инсон кашф килган мамлакат тугрисида ёзади"2.
Тюргонинг фикрига кура, маърифат ва фан ёрдамида ривожланадиган инсон онгининг тараккиёти ижтимоий тараккиётга олиб боради. Тюрго уз ишларида ижтимоий тараккиётнинг ижтимоий жихатлар билан кизикмаган. Бу эса тараккиёт тушунчасини анча торайтириб куйган. Ж.А. Кондорснинг тарихий жараён даврлари А.Р. Тюргоникига ухшашдир. Бу француз олими Тюрго фикрларини давом эттирган холда инсоний рух - бу "тарихий ривожланишнинг буюк харакатлантирувчи кучи" деб хисоблаган3.
У., С С с
узининг машхур инсон онги тараккиётининг тарихий тасвири чизмалари" асарида тарихий жараённи ун даврга булади ва хар бирини тегишли тарзда тарифлайди. Х,ар бир давр - бу жамият тараккиётининг олдинги
2Тюрго А.Р. Избр. филос. произв. М., 1937. С. 115.
3Плеханов Г.В. Избр. .филос. произв. М., 1956. Т. 11. С. 153.
боcкичигa ниcбaтaн илгор боcкичидир, дeб xиcоблaйди. Kондорcнинг фикригa кyрa, биринчи дaвр - 6у инcонлaрнинг ибтидоий x^a^ 6ули6, 6у дaврдa инcонлaр бир кaнчa оилaдaрнинг бирлaшишидaн шaкдлaнгaн кaбилaдaргa бирлaшиб яшaшгaн. Иккинчи дaвргa утиш чорвaчиликдaн дexкончиликкa утиш билaн якyнлaнди. Бу инcониятнинг илгор кaдaми эди, чунки дexкончилик Kондорcнинг фикригa кyрa, кишилaргa уз xaётлaрини бир мyнчa xотиржaм Ba кунгилли кдлишга имкон бeрaдигaн бир кaдaр оcойиштa мexнaтдир. Бyндaн тaшкaри "xyнaрмaндчилик" cоxacидa xaм мyaйян тaрaккиёт юз бeрди; кишилaр уй xaйвонлaрни бокиш caнъaтидa мyaйян билимлaрни кулга киритдилaр, yлaрни кyпaйтиришни xaтто зотини тaкомиллaштиришни yргaниб олдилaр"4. Kондорcнинг учинчи дaври ижтимоий тaрaккиётгa имконият ярaтгaн мexнaт тaкcимоти билaн xycycиятлaнaди. "Чунки инcон ишлaб чикaришдa кaттa мyкaммaдиккa эришди. Эндиликдa у кaмгинa нaрcaдaр билaн купгита нaрca ишлaб чи^ришга yргaнди..."5.
Ерга aйрим инcонлaр ишлов бeргaн, дexкончилик acбоб-ycкyнaдaрини бошкaдaр тaйёрлaгaн, чорвaчилик билaн янa бошкaдaр, уй xyжaдиги билaн xaм aдоxидa инcонлaр шyFyллaнгaн. Шу тaрздa курилишнинг дaвлaт шaкди вужудга кeлaди. Myлкчилaр, кyллaр Ba xизмaткорлaр cинфлaри пaйдо булди. Тиббиёт, acтрономия Ba кyплaб бош^ фaнлaр ривожлaнди. Туртинчи Ba бeшинчи дaврни ^ндор^ ^димги Юнониcтон Ba ^димги Рим билaн боFлaйди. Kондорcнинг фикригa кyрa, Kaдимги Юнониcтон мaдaнияти буш жойдa пaйдо бyлмaгaн, шyнингдeк билимлaрнинг aйрим кдомини, xyнaрмaндчилик, дин Ba ёзyвни Шярк xaдкдaридaн yргaнгaн. Узининг кyплaб зaмондошлaридaн фaркди yлaрок, Kондорc жaxон тaриxи ягонa xaмдa турли мaмлaкaтлaрнинг xaдкдaри бир-бирлaри билaн yзaро боFлик Ba бир-бирилaригa yзaро тaъcир кyрcaтaди дeб Xиcоблaгaн, Kондорc Юнон фaлcaфacини, caнъaти Ba мaънaвий xaётини яxши билaн Ba уз acaридa Юнониcтон caнъaт, фaдcaфa, оилaвий мyноcaбaтлaр, cиёcий тузум, конунчилик Ba xокaзо cоxaдaрдa эришгaн бaрчa ютyкдaрни бaён килган. Kондорc ^димги Рим тaриxини тaxлилкилгaн xолдa Рим бош^ мaмлкaтлaргa кaттa тaъcир yткaзгaнлиги борacидaги xyлоcaгa кeлaди. "Рим шaxри уз xyкмронлигини дeярли бaрчa миллaтлaргa тaркaтди. Бу eрлaрдa Х,индиетон Ba Хитойни мycтacно этгaндa инcон онги узининг нотaвон гyдaк xолидaн, юкори кyтaрилди"6.
Бирок Рим caлтaнaтининг узи мaдaниятни Юнонлaрдaн олгaн. Фaн, caнъaт xaмдa Рим фaйлacyфлaрининг acaрлaри Юнон рухи билaн йyFрилгaндир.
4Kондорce Ж.А. Эcкиз иcторичecкой гартины прогрecca чeловeчecкого рaзyмa, М., 1936. С. 24.
5Kондорce Ж.А. Эcкиз иcторичecкой гартины прогрecca чeловeчecкого рaзyмa, M., 1936.c. 34
6Kондорce Ж.А. Эcкиз иcторичecкой гартины прогрecca чeловeчecкого рaзyмa. С. 84
Кондорс хам Тюрго сингари инсоний тараккиёт фанлар ва фалсафанинг ривожланишига имкон яратмаган кадимги Римнинг зулмкор тартиботига салбий муносабатда булади. Олтинчи ва еттинчи даврлар - бу Урта аср давридир. Тараккиёт чуккисига кутарилган холда инсоний онг ушбу чуккидан жадал пастлай бошлади. Барча жойда ёввойилик ва бесаводлик хукмрон булди. "Диний алдовлар ва турли-туман олди кочди фикрлар хукмрон булиб колди. Европа буткул кон ва куз ёшлари ичида колди. Диннинг зулми ва харбий ёвузлик остида эзилди..." 7 . Ёввоийлар томонидан Рим салтанатининг эгалланиши барча жойда хукмрон булган христиан дини уз ортида фанлар, санъат ва фалсафанинг ривожланиши ва такомиллашувини тухташини эргаштириб келди. Бирок Рим салтанати кулаши билан куллик хам йуколди. Буни Кондорс илгор кадам ва инсон зоти такдиридаги тунтариш деб хисоблайди...8, бундай инсон хакикий эркинликни билиш имкониятини кулга киритди, бирок у кулнинг ахволи кул дехкондан катта фаркланмаслигини тушунади. Чунки буларнинг хар иккаласи хам уз хужайинига тобеъдир. Кондорсе Урта аср даврининг охирида яна фанлар ривожлана бошлади, чунки инсоний онг янги кудратга эга булади деб хисоблайди. Уша замондаги энг окил кишилар томонидан чидамаслик ва золимликка карши уруш эълон килинди. Рухонийлар гарчи тараккиётни тухташига уринсаларда, бирок унга халал бера олмай колдилар ва онг нихоят яна галаба килди. Саккизинчи давр -фанлар ва китоб нашр килиниши давридир. Бу ерда Кондорс Уйгониш даврини назарда тутади. Бу даврда хаётнинг куплаб сохаларида жадал тараккиёт юз берди. "Фанларнинг ривожланиши жадал ва ажойиб тарзда кечди"9. Коперник астрономияда буюк кашфиётлар килди, Галилей жисмларинг тушиш конунини очди. Алгоритмлар кашф килинганлиги сабабли алгоритм такомиллашди ва математик хисоблар соддалашди. Кондорс туккизинчи даврни Декартдан бошлаб француз инкилоби шакллнаши билан нихоясига етган, деб хисоблайди. Фалсафанинг тараккиёти уз ортидан инсонлар тенглик гояси шаклланишини эргаштириб келди. Декарт, Локк, Лейбниц, Вольтер сингари мутаффакирларнинг ишлари фалсафа ва ижтимоий назария ривожланишида улкан рол уйнади. Уша замондаги фалсафа Францияни бутун ижтимоий хаётини камраб олган Француз Инкилобини етакчисига айланди. Инкилоб туфайли ижтимоий муносабатлар узгарди хамда француз жамияти узгара бошлади. Унинчи даврда Кондорс инсоний тараккиётнинг келажагини куради. У ижтимоий хаётнинг яхшиланиши кишилар уртасидаги нотенгликни
7Кондорсе Ж.А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума. С. 100 - 101
8Кондорсе Ж.А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума. С. 116
9Кондорсе Ж.А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума. С. 148
йукотишга боглик деб хисоблайди. Унинг жахондаги барча халклар тараккиёт йулига утишини бир мунча колок халклар тамаддун неъматларини бошка халклардан тайёр куринишда олишини ва бу уларнинг ривожланишини енгиллаштиришига ишончи комил эди. Шундай кун келадики, "бунда куёш уз онгидан бошка хужайинни танимайдиган, факат эркин кишилар макон тутган ерни ёритади, бунда золимлар ва куллар, рухонийлар ва бошка ахмок иккиюзламачи воситалар факат тарихда ва театр сахналарида учрайдиган булади"10. Жамиятнинг келажаги Кондорснинг фикрига кура бу унинг узи ашаддий тарафдор булган капиталистик жамият edi. XXI асрга келиб, фаровонликка эришган жамиятлар хаётида хануз капитализм мухим рол уйнамокда. Тюрго ва Кондорсларнинг ижтимоий тараккиётга оид карашларида ухшашликлар мавжуд. Бу айникса иккала олимнинг инсон онгги ва унинг ривожланиши, мулк дахлсизлиги гояларида куришимиз мумкин. Фикримизча, ривожланаётган ва колок жамиятлар хамон ушбу гояларнинг жамият ва давлат хаётида вокеликка айлантиришда кийинчиликка дуч келмокдалар.
10Кондорсе Ж.А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума. С. 227-223.