БУГУНГИ ФАЛСАФА: ТАНАЗЗУЛ САБАБЛАРИ ВА ЮКСАЛИШ
ОМИЛЛАРИ
с1 https://doi.org/10.5281/zenodo.14510174
Анвар Кодиров
Алфраганус уриверситети профессори, фалсафа фанлари доктори.
АННОТАЦИЯ
Бугунги фалсафа гуё чуцур таназзулни бошидан кечираётган, узининг анъанавий методологик салохиятини йуцотиб булганидек, кераксиз "матох"га айланганидек булиб туюлади. Бундай фикрнинг мантиций асоси-фалсафани фан, уцув предмети сифатида таълим режаларида йил сайин цисцартирилиши, анъанавий мустацил фалсафий фанларни нигилистик тарзда бирлаштириш тенденциясининг кейинги йилларда шаклланиб бораётганлигидир.
Собик марксча-ленинча мафкурани ижтимоий хаёт сохасидан бадарга цилиниши жамиятда узига хос "ваакум"ни вужудга келтиргани каби фалсафани инсон ва жамият хаётида ноурин цисцартириш ва заифлаштриш дунёцараш сохасида хам узига хос "бушлиц"ни юзага келтирди, айницса, ёшлар дунёцараши натижада Гарб "оммавий маданияти " таъсирига тушиб цолмоцда. Энг таажжубланарлиси- илмий тадцицотлар соуасига фалсафий методологиянинг алоцаси йуц, деган нотузри ижтимоий фикр шаклланди. Бироц "парадокс" шундаки, илмий даражалар учун хукуций ваколатли институт - Республика Олий аттестация комиссияси барча фанлар буйича илмий даражалар номига "фалсафа доктори" терминини илова цилади. Узбекистонда фалсафани фан даражасидан йил сайин суриб чицараётганлиги палласида ушбу нуфузли ва ваколатли ташкилот цайси фалсафани илмий даражалар учун асос ва меъёр цилиб олмоцда, деган савол тугилади. Шу маънода, бугунги фалсафаузи цандай? деган иккинчи савол хам пайдо булади.
Тан олиш керак - бугунги шаклдаги фалсафа юмшоц ифодалаганда суррогат" фан булиб, жиддий ифодалаганда эса "демагогия" ("сафсата")дир. Шу боис хам у таназзулга юз тутган. Аниц, конкрет фанлар фалсафанинг бундай аянчли мазмунидан юз угирмоцда, фалсафа фан тарацциёти йулида ортицча гов булиб турибди. Хуш, масалани цандай ечими мавжуд ва инсоният тафаккурининг анъанавий " гултожи" булиб келган фалсафани инсон ва жамият хаётида мавцеини цандай тиклаш ва юксалтириш мумкин, деган савол тугилади.
Фалсафанинг мазмун-моуияти аслида турли уаётий масалалардан иборат: "Инсон нима? ", "Х,аёт ва унинг мазмуни нимада? ", "Борлиц нима? ", "Улим нима?" ва уоказоларга асосланади. Бундай масалалар юзаки цараганда оддий, содда масалалар булиб куринади. Аслида эса бугунги инсон ва инсоният тафаккури аксарият рационал, илмий табиатда булганлиги сабабли инсон ва инсониятнинг узи "Апокалипсис" - "Охир замон", сунгги давр булишини тезлаштирмоцда - умуминсоний таназзулга юз тутмоцда. Жумладан, фалсафа уам таназзулни бошдан кечирмоцда. Ушбу таназзулдан чициш йуллари ва омиллари уам мавжуд. Ушбу мацолада фалсафа таназзули ва ундан чициш, фалсафий тафаккурни замон талаблари асосида юксалтириш хусусида мулоуаза юритилади.
Калит сузлар: фалсафа, фалсафа таназзули, рационал тафаккур, иррационаллик, эзотеризм, тасаввуф фалсафаси, суфизм тарицати, янги уаёт парадигмаси.
АСОСИЙ КИСМ
Бугунги фалсафанинг таназзули куплаб сабаблар ва омиллар боглик Узбек файласуфларидан бири ШДаххорова нуктаи назаридан Караганда, бугунги глобал маънавий инкирознинг сабабини айнан моддиюнлик фалсафасининг таъсири билан боглаш максадга мувофик [2.47]. Бу канчалик уринли, деган савол тугилади. Моддиюнлик, яъни "материализм" собик марксча-ленинча фалсафа-диалектик ва тарихий материализмнинг "умуртка погонаси" хисобланади. Собик узбек фалсафаси мохиятан ушбу фалсафа сиёсати ва мафкурасига карам холда ривожланди. Бирок, СССР парчалангандан сунг маркча-ленинча фалсафа жамият хаётидан чикариб ташланса-да, у суррогат шаклда, яъни миллий мустакиллик фалсафасига таянган холда уз узагини йукотмади, сабаби - унга мукобил фалсафа карор топмади. Бу узига хос таназзул холатини юзага келтирди - "Синергетика" (М.Абдуллаева, Д.Бозоров, Н.Шермухамедова), "Муроса фалсафаси" (И.Рахимов), "Тасаввуф фалсафаси" (Н.Комилов), "Мустакиллик фалсафаси" (А.Жалолов) ва хоказо фалсафага оид лойихалар шаклланди. Бирок, ушбу лойихаларнинг хеч бири оммалаша, аникроги легитимлаша олмади. Бугун жахон микёсида позитивм ва постпозитивизм парадигмасига асосланган фан фалсафаси - сциентизм устувор мавкега эга булди. Инсоният ХХ аср ва XXI аср бошларида фан ва техника сохаларидаги улкан ютукларга махлиё булиб, факат илмий билимларгина инсон дунёкарашини белгиловчи омил деб карай бошлади [1.416]. Натижада азалий анъанавий масала - "Инсон нима?", "Инсонийлик нимада?", "У олий мавжудот сифатида кандай яшаши керак?", "Инсон хаётининг маъноси нимада?" ва хоказо саволлар четда колди. Жамият мафкураси хам том маънода
илмий билимлар (аник фанлар) рефлекциясига асосланди. Бундай тенденция Гарб Уйгониш давридан бошланди, Ньютон механикаси классик тус олиб, анъанавий метафизика (Платон, Аристотель, Ал-Фаргоний, Форобий, Беруний, Хоразмий) инкор этилди ва фанда материалистик тенденция ривожланди. Аслида эса фалсафа "Метафизика"га, яъни табиий илмларга асосланувчи илмий дунёкараш булиб, уз таркибига айрим эзотерик элементларни хам олган. Масалан, Шарк пантеизми ва эманация назариялари шундан далолат беради. Моддиюнчилик ёки материализм чекланган, бирёклама фалсафа эканлигини бугунги Гарб маънавий инкирози тасдиклаб турибди. Буни теран фикрловчи олимлар англаб етишган. Масалан, таникли узбек олими Гайбулла ас-Салом "Моддапарастлар узокни кура олмайди. Гуё инсон куз юмгандан сунг, хаёт тамом, вассалом. У то уз улимига кадар яшайди, холос. Шундай экан, одамлар уз хаётлиги чогида содир этган хар кандай жинояти учун бошка хеч кимга, хеч каерда, хеч качон жавоб бермайди, бундай "фалсафага ишонган кимса(дан)... хар кандай жиноят, хиёнат ва фахшни кутиш мумкин [3, 17] деб бежиз таъкидламаган эди.
Жахонда ХХ аср урталаридан тобора дахшатли тус олаётган экологик таназзул, табиатни вахшийларча узлаштириш, табиат ва жамият узаро мувозанатини бузиш, инсонга турли сунъий озука ва шароитларни яратиш, кулайликлар шакллантириш, кул мехнатини унинг сунъий аналогларига юклаш (автоматик ишлаб чикариш тизимлари, робототехника, нано технологиялар," сунъий акл" ва хоказолар), уни нафакат жисмоний, балки рухий ва маънавий инкирозига, инсонни " инсонлик" киёфаси тугул, маънавий мохиятидан хам бегоналаштирди (бесоколлик, гомосексуализм, трансгенлик ва х в. жирканч ходисалар).
Моддиюнчилик,материалистик фалсафанинг бирёкламалиги ва методологик жихатдан чекланганлиги шундаки,у моддий,сезги органлари оркали идрок этилувчи нарсаларнигина эътироф
этади,номоддий,рухий,"трнсцендентал"(И.Кант) ходисалар, "микрокосм", яъни инсон ички,маънавий дунёси хам мавжуд эканлигини инкор этади [5.30]. Бундай типдаги дунёкарашга эга инсон жамият ва инсоният учун хавфлидир, у хеч нарсадан тап тортмайди,инсон табиати тугрисидаги фалсафий тушунчадан бегоналашади. Бирок калбининг узок бир чеккасида кандайдир номоддий,илохий бир куч,кудрат хам мавжудлигини хис этади,куркув аралаш бир сезгини туяди.Бундай экзистентликни мавжудлигини Шарк ва Гарб мутафаккирлари,суфийлик ва тасаввуф илми намоёндалари (Накшбандия, Яссавия, Кубровия, Мотуридия ва х.к.), шунингдек, Гарб экзистенциализми
(К.Ясперс, Хайдеггер, А.Камю, Ж.П.Сартр ва бошкалар), феноменология (Э.Гуссерль) вакиллари хам эътироф этганлар.
Хуш,фалсафанинг юксалиш, кайта тикланиш ва "Уйгониш" омиллари нимада,деган савол тугилади.
Фалсафани илм ва дунёкараш сифатида кайта тикланиши ва юксалишининг омили мамлакатимиз миллий мустакиллиги,аникроги-фалсафий тафаккур мустакиллиги ва эркинлигининг кулга киритилишидир.Бу хусусда таникли жамоатшунос олим Абдурахим Эркаев шундай деб таъкидлайди: "Тафаккур эркинлиги-гаразли гояларни илгари суриб,факат узиникина маъкуллаш эмас, балки жамият ва келажак олдида маъсулиятни хис этиб,холисликни намоён килишдир"(4.16), дейди.
Миллий мустакилик туфайли фалсафий тафаккур хам мустакиликга еришди (А.Жалолов). Бирок хануз анъанага айланган фалсафа фанида эски давлатчилик монополияси холатидан чика олмади. Аслида еса мустакил давлат унинг юксалиши фалсафий методологияга ехтиёж сезади, теран фалсафий методологиясиз Янги Узбекистонни, Учинчи Ренессансни бунёд етиш кийин. Учинчи Ренессанснинг маънавий пойдевори - Биринчи ва Иккинчи Ренессанс даврлари фалсафий меросидир. Ушбу бой мерос, айникса фалсафада шоро мафкураси устувор булган даврда такикланган, мистик, динний караш, деб бахоланган тасаввуф фалсафаси (Н.Комилов), суфийлик тарикати бугунги фалсафани яна узининг шаркона анъанавий ривожланиш узанида юксалиши учун мухим омилдир.
Фалсафа дунёвий билим билан бир каторда езотерик ва диний илмларни хам уз манбаи деб караши, утмишда яратилган бой фалсафий меросга таяниши, уни давр, замон талаблари асосида янги мазмунда ривожлантириши лозим. Бу фалсафани уз предмети кобигида емас балки анъанавий ривожланиш (метафизика) асосида юксалиши дегандир.
ХУЛОСАЛАР
Бугунги кунда моддий ва реалик билан бир каторда вертуал реалик хам шаклланмокда, хатто кейингиси инсон дунёкараши шаклланишида тобора устувор мавкега ега булиб бормокда. Маълумотларга караганда бугун интернет тармогидан фойдаланиш нуфузи ахолининг 94 фоизини ташкил килмокда. Бу курсаткичнинг аксарияти ёшлардир.
Глобаллашув ва космополитизим мафкуравий стратегияси асосида интернет имкониятидан " юмшок куч" (Софт Пошер) технологиялари асосида миллий маънавиятимизга батамом ёт, ундан бегоналашувга олиб борувчи жозибали маънавий - рухий махсулотлар мамлакат келажаги - ёшлар калби, онги - шуурига сингдирилмокда. Факат моддий маънфатни козловчи нодавлат
матбуот тармоклари Гарб "оммавий маданияти", турли бехаё филмлар, курсатувлар, "шоу"ларига таклидчиликни юксалтирмокдалар, ёш авлодни анъанавий халк маънавий кадриятларидан (АДодирий. Утган кунлар) кун саййин бегоналаштирмокдалар.
Демократия ва либерализмнинг асосий юлдоши ва талаби еркинлик маъсулияцизлик, жавобгарсизлик, провардида еса берахмлик, шафкацизлик, девеант хулк - атвор, ёшлар, усмирлар жиноятчиликнинг осишига жамият маънавий инкирозига туртки бермокда. Бугунги фалсафанинг асосий максади ва вазифаси "ёкотилган авлод" (Лост генератион) еффектини заифлаштириш ва мамлакат ижтимоий ресурси булган ёшлар енергияси, кучи, шижоати, истеъдоди ва еътиборини стратегик вазифа - Янги Узбекистонни барпо етиш Учинчи Ренессансга еришишдек буюк халк орзусини амалга ошувига йуналтиришдир.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХДТИ
1. Шавкат Мирзиёев. Янги Узбекистон Стратегияси. - Т. : Узбекистон 2022, 416 б.
2. Шахноза Каххорова. Глобал маънавият - глобаллашувнинг маънавий асоси - Т. : " Тафаккур" нашриёти, 2008.
3. Гайбулла ас-Салом. " Узим билан сухбат " туркумидан. // Тафаккур. 2002. Н 2.
4. Абдурахим Еркаев. Орзудаги фозил жамият. - " Тафаккур", 2022 йил,4 -сон, 16 - б.
5. Виктор Алимасов. Бегоналлашув. // Тафаккур, 2020 йил 2 - сон. 26 - 31 бетлар.