Научная статья на тему 'БУГУНГИ ФАЛСАФА: ТАНАЗЗУЛ САБАБЛАРИ ВА ЮКСАЛИШ ОМИЛЛАРИ'

БУГУНГИ ФАЛСАФА: ТАНАЗЗУЛ САБАБЛАРИ ВА ЮКСАЛИШ ОМИЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
2
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
фалсафа / фалсафа таназзули / рационал тафаккур / иррационаллик / эзотеризм / тасаввуф фалсафаси / суфизм тариқати / янги ҳаёт парадигмаси. / philosophy / the decline of philosophy / rational thinking / irrationality / esotericism / the philosophy of Sufism / the sect of Sufism / the new paradigm of life.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Кодиров, Анвар

Бугунги фалсафа гўё чуқур таназзулни бошидан кечираётган, ўзининг анъанавий методологик салоҳиятини йўқотиб бўлганидек, кераксиз “матох”га айланганидек бўлиб туюлади. Бундай фикрнинг мантиқий асоси-фалсафани фан, ўқув предмети сифатида таълим режаларида йил сайин қисқартирилиши, анъанавий мустақил фалсафий фанларни нигилистик тарзда бирлаштириш тенденциясининг кейинги йилларда шаклланиб бораётганлигидир. Собик марксча-ленинча мафкурани ижтимоий ҳаёт соҳасидан бадарға қилиниши жамиятда ўзига хос “ваакум”ни вужудга келтиргани каби фалсафани инсон ва жамият ҳаётида ноўрин қисқартириш ва заифлаштриш дунёқараш соҳасида ҳам ўзига хос “бўшлиқ”ни юзага келтирди, айниқса, ёшлар дунёқараши натижада Ғарб “оммавий маданияти” таъсирига тушиб қолмоқда. Энг таажжубланарлисиилмий тадқиқотлар соҳасига фалсафий методологиянинг алоқаси йўқ, деган нотўғри ижтимоий фикр шаклланди. Бироқ “парадокс” шундаки, илмий даражалар учун ҳуқуқий ваколатли институт – Республика Олий аттестация комиссияси барча фанлар бўйича илмий даражалар номига “фалсафа доктори” терминини илова қилади. Ўзбекистонда фалсафани фан даражасидан йил сайин суриб чиқараётганлиги палласида ушбу нуфузли ва ваколатли ташкилот қайси фалсафани илмий даражалар учун асос ва меъёр қилиб олмоқда, деган савол туғилади. Шу маънода, бугунги фалсафа ўзи қандай? деган иккинчи савол ҳам пайдо бўлади. Тан олиш керак – бугунги шаклдаги фалсафа юмшоқ ифодалаганда суррогат” фан бўлиб, жиддий ифодалаганда эса “демагогия” (“сафсата”)дир. Шу боис ҳам у таназзулга юз тутган. Аниқ, конкрет фанлар фалсафанинг бундай аянчли мазмунидан юз ўгирмоқда, фалсафа фан тараққиёти йўлида ортиқча ғов бўлиб турибди. Хўш, масалани қандай ечими мавжуд ва инсоният тафаккурининг анъанавий “ гултожи” бўлиб келган фалсафани инсон ва жамият ҳаётида мавқеини қандай тиклаш ва юксалтириш мумкин, деган савол туғилади. Фалсафанинг мазмун-моҳияти аслида турли ҳаётий масалалардан иборат: “Инсон нима?”, “Ҳаёт ва унинг мазмуни нимада?”, “Борлиқ нима?”, “Ўлим нима?” ва ҳоказоларга асосланади. Бундай масалалар юзаки қараганда оддий, содда масалалар бўлиб кўринади. Аслида эса бугунги инсон ва инсоният тафаккури аксарият рационал, илмий табиатда бўлганлиги сабабли инсон ва инсониятнинг ўзи “Апокалипсис” “Охир замон”, сўнгги давр бўлишини тезлаштирмоқда – умуминсоний таназзулга юз тутмоқда. Жумладан, фалсафа ҳам таназзулни бошдан кечирмоқда. Ушбу таназзулдан чиқиш йўллари ва омиллари ҳам мавжуд. Ушбу мақолада фалсафа таназзули ва ундан чиқиш, фалсафий тафаккурни замон талаблари асосида юксалтириш хусусида мулоҳаза юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PHILOSOPHY TODAY: CAUSES OF DECLINE AND FACTORS OF PROGRESS

Today's philosophy seems to be in deep decline, having lost its traditional methodological potential, as if it had become an unnecessary "patronage". The logical basis for this idea is the annual reduction of philosophy as a science and subject in educational programs, the nihilistic tendency to unify traditional independent philosophical disciplines in recent years. Just as the expulsion of the former Marxist-Leninist ideology from the sphere of social life created a kind of "vacuum" in society, the unjustified reduction and weakening of philosophy in the life of man and society has also created a kind of "gap" in the sphere of worldview, especially as a result of which the worldview of young people is increasingly influenced by Western "mass culture". What is most surprising is the formation of an erroneous social opinion that philosophical methodology has nothing to do with the sphere of scientific research. However, the “paradox” is that the legally authorized institution for scientific degrees, the Republican Higher Attestation Commission, adds the term “Doctor of Philosophy” to the names of scientific degrees in all disciplines. At a time when philosophy is being pushed out of the scientific level in Uzbekistan year after year, the question arises: which philosophy is this authoritative and authoritative organization taking as the basis and standard for scientific degrees. In this sense, the second question arises: what is philosophy today? It must be admitted that philosophy in its current form is, to put it mildly, a “surrogate” science, and to put it seriously, it is “demagogy” (“nonsense”). That is why it has fallen into decline. Precise, concrete sciences are turning away from such a pitiful content of philosophy, and philosophy is becoming an unnecessary obstacle to the development of science. So, the question arises: what is the solution to the problem and how can philosophy, which has traditionally been the “crown jewel” of human thought, be restored and elevated in the life of man and society. The essence of philosophy is actually based on various vital questions: “What is a person?”, “What is life and its meaning?”, “What is existence?”, “What is death?”, etc. Such questions seem simple and straightforward on the surface. In fact, since most of today's thinking is rational and scientific in nature, man and humanity themselves are accelerating the “Apocalypse” “End Times”, the last era heading for universal human decline. In particular, philosophy is also experiencing decline. There are ways and factors to overcome this decline. This article discusses the decline of philosophy and the way out of it, and the elevation of philosophical thinking based on the needs of the time.

Текст научной работы на тему «БУГУНГИ ФАЛСАФА: ТАНАЗЗУЛ САБАБЛАРИ ВА ЮКСАЛИШ ОМИЛЛАРИ»

БУГУНГИ ФАЛСАФА: ТАНАЗЗУЛ САБАБЛАРИ ВА ЮКСАЛИШ

ОМИЛЛАРИ

с1 https://doi.org/10.5281/zenodo.14510174

Анвар Кодиров

Алфраганус уриверситети профессори, фалсафа фанлари доктори.

АННОТАЦИЯ

Бугунги фалсафа гуё чуцур таназзулни бошидан кечираётган, узининг анъанавий методологик салохиятини йуцотиб булганидек, кераксиз "матох"га айланганидек булиб туюлади. Бундай фикрнинг мантиций асоси-фалсафани фан, уцув предмети сифатида таълим режаларида йил сайин цисцартирилиши, анъанавий мустацил фалсафий фанларни нигилистик тарзда бирлаштириш тенденциясининг кейинги йилларда шаклланиб бораётганлигидир.

Собик марксча-ленинча мафкурани ижтимоий хаёт сохасидан бадарга цилиниши жамиятда узига хос "ваакум"ни вужудга келтиргани каби фалсафани инсон ва жамият хаётида ноурин цисцартириш ва заифлаштриш дунёцараш сохасида хам узига хос "бушлиц"ни юзага келтирди, айницса, ёшлар дунёцараши натижада Гарб "оммавий маданияти " таъсирига тушиб цолмоцда. Энг таажжубланарлиси- илмий тадцицотлар соуасига фалсафий методологиянинг алоцаси йуц, деган нотузри ижтимоий фикр шаклланди. Бироц "парадокс" шундаки, илмий даражалар учун хукуций ваколатли институт - Республика Олий аттестация комиссияси барча фанлар буйича илмий даражалар номига "фалсафа доктори" терминини илова цилади. Узбекистонда фалсафани фан даражасидан йил сайин суриб чицараётганлиги палласида ушбу нуфузли ва ваколатли ташкилот цайси фалсафани илмий даражалар учун асос ва меъёр цилиб олмоцда, деган савол тугилади. Шу маънода, бугунги фалсафаузи цандай? деган иккинчи савол хам пайдо булади.

Тан олиш керак - бугунги шаклдаги фалсафа юмшоц ифодалаганда суррогат" фан булиб, жиддий ифодалаганда эса "демагогия" ("сафсата")дир. Шу боис хам у таназзулга юз тутган. Аниц, конкрет фанлар фалсафанинг бундай аянчли мазмунидан юз угирмоцда, фалсафа фан тарацциёти йулида ортицча гов булиб турибди. Хуш, масалани цандай ечими мавжуд ва инсоният тафаккурининг анъанавий " гултожи" булиб келган фалсафани инсон ва жамият хаётида мавцеини цандай тиклаш ва юксалтириш мумкин, деган савол тугилади.

Фалсафанинг мазмун-моуияти аслида турли уаётий масалалардан иборат: "Инсон нима? ", "Х,аёт ва унинг мазмуни нимада? ", "Борлиц нима? ", "Улим нима?" ва уоказоларга асосланади. Бундай масалалар юзаки цараганда оддий, содда масалалар булиб куринади. Аслида эса бугунги инсон ва инсоният тафаккури аксарият рационал, илмий табиатда булганлиги сабабли инсон ва инсониятнинг узи "Апокалипсис" - "Охир замон", сунгги давр булишини тезлаштирмоцда - умуминсоний таназзулга юз тутмоцда. Жумладан, фалсафа уам таназзулни бошдан кечирмоцда. Ушбу таназзулдан чициш йуллари ва омиллари уам мавжуд. Ушбу мацолада фалсафа таназзули ва ундан чициш, фалсафий тафаккурни замон талаблари асосида юксалтириш хусусида мулоуаза юритилади.

Калит сузлар: фалсафа, фалсафа таназзули, рационал тафаккур, иррационаллик, эзотеризм, тасаввуф фалсафаси, суфизм тарицати, янги уаёт парадигмаси.

АСОСИЙ КИСМ

Бугунги фалсафанинг таназзули куплаб сабаблар ва омиллар боглик Узбек файласуфларидан бири ШДаххорова нуктаи назаридан Караганда, бугунги глобал маънавий инкирознинг сабабини айнан моддиюнлик фалсафасининг таъсири билан боглаш максадга мувофик [2.47]. Бу канчалик уринли, деган савол тугилади. Моддиюнлик, яъни "материализм" собик марксча-ленинча фалсафа-диалектик ва тарихий материализмнинг "умуртка погонаси" хисобланади. Собик узбек фалсафаси мохиятан ушбу фалсафа сиёсати ва мафкурасига карам холда ривожланди. Бирок, СССР парчалангандан сунг маркча-ленинча фалсафа жамият хаётидан чикариб ташланса-да, у суррогат шаклда, яъни миллий мустакиллик фалсафасига таянган холда уз узагини йукотмади, сабаби - унга мукобил фалсафа карор топмади. Бу узига хос таназзул холатини юзага келтирди - "Синергетика" (М.Абдуллаева, Д.Бозоров, Н.Шермухамедова), "Муроса фалсафаси" (И.Рахимов), "Тасаввуф фалсафаси" (Н.Комилов), "Мустакиллик фалсафаси" (А.Жалолов) ва хоказо фалсафага оид лойихалар шаклланди. Бирок, ушбу лойихаларнинг хеч бири оммалаша, аникроги легитимлаша олмади. Бугун жахон микёсида позитивм ва постпозитивизм парадигмасига асосланган фан фалсафаси - сциентизм устувор мавкега эга булди. Инсоният ХХ аср ва XXI аср бошларида фан ва техника сохаларидаги улкан ютукларга махлиё булиб, факат илмий билимларгина инсон дунёкарашини белгиловчи омил деб карай бошлади [1.416]. Натижада азалий анъанавий масала - "Инсон нима?", "Инсонийлик нимада?", "У олий мавжудот сифатида кандай яшаши керак?", "Инсон хаётининг маъноси нимада?" ва хоказо саволлар четда колди. Жамият мафкураси хам том маънода

илмий билимлар (аник фанлар) рефлекциясига асосланди. Бундай тенденция Гарб Уйгониш давридан бошланди, Ньютон механикаси классик тус олиб, анъанавий метафизика (Платон, Аристотель, Ал-Фаргоний, Форобий, Беруний, Хоразмий) инкор этилди ва фанда материалистик тенденция ривожланди. Аслида эса фалсафа "Метафизика"га, яъни табиий илмларга асосланувчи илмий дунёкараш булиб, уз таркибига айрим эзотерик элементларни хам олган. Масалан, Шарк пантеизми ва эманация назариялари шундан далолат беради. Моддиюнчилик ёки материализм чекланган, бирёклама фалсафа эканлигини бугунги Гарб маънавий инкирози тасдиклаб турибди. Буни теран фикрловчи олимлар англаб етишган. Масалан, таникли узбек олими Гайбулла ас-Салом "Моддапарастлар узокни кура олмайди. Гуё инсон куз юмгандан сунг, хаёт тамом, вассалом. У то уз улимига кадар яшайди, холос. Шундай экан, одамлар уз хаётлиги чогида содир этган хар кандай жинояти учун бошка хеч кимга, хеч каерда, хеч качон жавоб бермайди, бундай "фалсафага ишонган кимса(дан)... хар кандай жиноят, хиёнат ва фахшни кутиш мумкин [3, 17] деб бежиз таъкидламаган эди.

Жахонда ХХ аср урталаридан тобора дахшатли тус олаётган экологик таназзул, табиатни вахшийларча узлаштириш, табиат ва жамият узаро мувозанатини бузиш, инсонга турли сунъий озука ва шароитларни яратиш, кулайликлар шакллантириш, кул мехнатини унинг сунъий аналогларига юклаш (автоматик ишлаб чикариш тизимлари, робототехника, нано технологиялар," сунъий акл" ва хоказолар), уни нафакат жисмоний, балки рухий ва маънавий инкирозига, инсонни " инсонлик" киёфаси тугул, маънавий мохиятидан хам бегоналаштирди (бесоколлик, гомосексуализм, трансгенлик ва х в. жирканч ходисалар).

Моддиюнчилик,материалистик фалсафанинг бирёкламалиги ва методологик жихатдан чекланганлиги шундаки,у моддий,сезги органлари оркали идрок этилувчи нарсаларнигина эътироф

этади,номоддий,рухий,"трнсцендентал"(И.Кант) ходисалар, "микрокосм", яъни инсон ички,маънавий дунёси хам мавжуд эканлигини инкор этади [5.30]. Бундай типдаги дунёкарашга эга инсон жамият ва инсоният учун хавфлидир, у хеч нарсадан тап тортмайди,инсон табиати тугрисидаги фалсафий тушунчадан бегоналашади. Бирок калбининг узок бир чеккасида кандайдир номоддий,илохий бир куч,кудрат хам мавжудлигини хис этади,куркув аралаш бир сезгини туяди.Бундай экзистентликни мавжудлигини Шарк ва Гарб мутафаккирлари,суфийлик ва тасаввуф илми намоёндалари (Накшбандия, Яссавия, Кубровия, Мотуридия ва х.к.), шунингдек, Гарб экзистенциализми

(К.Ясперс, Хайдеггер, А.Камю, Ж.П.Сартр ва бошкалар), феноменология (Э.Гуссерль) вакиллари хам эътироф этганлар.

Хуш,фалсафанинг юксалиш, кайта тикланиш ва "Уйгониш" омиллари нимада,деган савол тугилади.

Фалсафани илм ва дунёкараш сифатида кайта тикланиши ва юксалишининг омили мамлакатимиз миллий мустакиллиги,аникроги-фалсафий тафаккур мустакиллиги ва эркинлигининг кулга киритилишидир.Бу хусусда таникли жамоатшунос олим Абдурахим Эркаев шундай деб таъкидлайди: "Тафаккур эркинлиги-гаразли гояларни илгари суриб,факат узиникина маъкуллаш эмас, балки жамият ва келажак олдида маъсулиятни хис этиб,холисликни намоён килишдир"(4.16), дейди.

Миллий мустакилик туфайли фалсафий тафаккур хам мустакиликга еришди (А.Жалолов). Бирок хануз анъанага айланган фалсафа фанида эски давлатчилик монополияси холатидан чика олмади. Аслида еса мустакил давлат унинг юксалиши фалсафий методологияга ехтиёж сезади, теран фалсафий методологиясиз Янги Узбекистонни, Учинчи Ренессансни бунёд етиш кийин. Учинчи Ренессанснинг маънавий пойдевори - Биринчи ва Иккинчи Ренессанс даврлари фалсафий меросидир. Ушбу бой мерос, айникса фалсафада шоро мафкураси устувор булган даврда такикланган, мистик, динний караш, деб бахоланган тасаввуф фалсафаси (Н.Комилов), суфийлик тарикати бугунги фалсафани яна узининг шаркона анъанавий ривожланиш узанида юксалиши учун мухим омилдир.

Фалсафа дунёвий билим билан бир каторда езотерик ва диний илмларни хам уз манбаи деб караши, утмишда яратилган бой фалсафий меросга таяниши, уни давр, замон талаблари асосида янги мазмунда ривожлантириши лозим. Бу фалсафани уз предмети кобигида емас балки анъанавий ривожланиш (метафизика) асосида юксалиши дегандир.

ХУЛОСАЛАР

Бугунги кунда моддий ва реалик билан бир каторда вертуал реалик хам шаклланмокда, хатто кейингиси инсон дунёкараши шаклланишида тобора устувор мавкега ега булиб бормокда. Маълумотларга караганда бугун интернет тармогидан фойдаланиш нуфузи ахолининг 94 фоизини ташкил килмокда. Бу курсаткичнинг аксарияти ёшлардир.

Глобаллашув ва космополитизим мафкуравий стратегияси асосида интернет имкониятидан " юмшок куч" (Софт Пошер) технологиялари асосида миллий маънавиятимизга батамом ёт, ундан бегоналашувга олиб борувчи жозибали маънавий - рухий махсулотлар мамлакат келажаги - ёшлар калби, онги - шуурига сингдирилмокда. Факат моддий маънфатни козловчи нодавлат

матбуот тармоклари Гарб "оммавий маданияти", турли бехаё филмлар, курсатувлар, "шоу"ларига таклидчиликни юксалтирмокдалар, ёш авлодни анъанавий халк маънавий кадриятларидан (АДодирий. Утган кунлар) кун саййин бегоналаштирмокдалар.

Демократия ва либерализмнинг асосий юлдоши ва талаби еркинлик маъсулияцизлик, жавобгарсизлик, провардида еса берахмлик, шафкацизлик, девеант хулк - атвор, ёшлар, усмирлар жиноятчиликнинг осишига жамият маънавий инкирозига туртки бермокда. Бугунги фалсафанинг асосий максади ва вазифаси "ёкотилган авлод" (Лост генератион) еффектини заифлаштириш ва мамлакат ижтимоий ресурси булган ёшлар енергияси, кучи, шижоати, истеъдоди ва еътиборини стратегик вазифа - Янги Узбекистонни барпо етиш Учинчи Ренессансга еришишдек буюк халк орзусини амалга ошувига йуналтиришдир.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХДТИ

1. Шавкат Мирзиёев. Янги Узбекистон Стратегияси. - Т. : Узбекистон 2022, 416 б.

2. Шахноза Каххорова. Глобал маънавият - глобаллашувнинг маънавий асоси - Т. : " Тафаккур" нашриёти, 2008.

3. Гайбулла ас-Салом. " Узим билан сухбат " туркумидан. // Тафаккур. 2002. Н 2.

4. Абдурахим Еркаев. Орзудаги фозил жамият. - " Тафаккур", 2022 йил,4 -сон, 16 - б.

5. Виктор Алимасов. Бегоналлашув. // Тафаккур, 2020 йил 2 - сон. 26 - 31 бетлар.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.