ЕВРОПА ТАЪЛИМ ТИЗИМИ: ФИНЛАНДИЯ ТАЖРИБАСИ
Дилноза Орзикуловна Норбоева
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти Миллий гоя, маънавият асослари ва хукук таълими йуналиши
2-боскич талабаси norboyevadilnoz05@gmail .com
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада бугунги кунда ривожланиб келаётган хориж давлатларидаги таълим тизимини шаклланиши, уларнинг тажрибаси кискача ёритилган. Жумладан, Финландиядаги таълим тизими, унинг узига хослиги ва ютукдари ёритилган.
Калит сузлар: таълим, тажриба, шахс, магистр, бакалавр, модел
ЕВРОПЕЙСКАЯ СИСТЕМА ОБРАЗОВАНИЯ: ФИНСКИЙ ОПЫТ
АННОТАЦИЯ
В данной статье кратко описаны становление системы образования в развивающихся странах сегодня, их опыт. В частности, выделяются система образования в Финляндии, ее уникальность и достижения.
Ключевые слова: образование, опыт, личность, магистр, бакалавр, модель.
EUROPEAN EDUCATION SYSTEM: THE FINNISH EXPERIENCE
ABSTRACT
This article briefly describes the formation of the education system in developing countries today, their experience. In particular, the education system in Finland, its uniqueness and achievements are highlighted.
Keywords: education, experience, personality, master, bachelor, model
Жахонда мавжуд таълим тизимларини тахлил этиш Европа мамлакатларидаги укув дастурлари ва даражаларининг ута мураккаблиги ва хилма-хиллигини тасдиклайди. Шу муносабат билан Сорбон декларацияси таълим олишнинг дипломолди ва дипломдан кейинги циклларини ташкил этишни тавсия этади, лекин унинг давомийлигини кайд этмайди. Бу борада
юзага келаётган мунозаралар 3, 5 ёки 8 йил тахсил олишни талаб этадиган уч асосий малака даражасига эга Европа моделида мужассамлашади. Бакалавриатура боскичининг хам анъанавий, хам янги киритилаётган эквивалент даражалари 3-4 йил тахсил олишни талаб этади. Бакалавриатура мавжуд булмаган купчилик Европа мамлакатларида бирламчи даражага эришиш учун 4 йил тахсил олиш зарур. Магистрлик даражасини олиш учун 5 йил укиш одатий хол хисобланса, докторлик даражасига эга булиш учун 8 йил тахсил олиш стандарти унча кенг таркалмаган. А^Ш, Буюк Британия ва континентал Европадан ташкари дунёнинг купчилик мамлакатларида икки боскичли тизимдан фойдаланилса хам, ушбу мамлакатларда таълим олишнинг давомийлиги ва даражалар таркиби бир-биридан кескин фаркланади. Европада даражалар (малака) таркибига тегишли бир катор мухим тенденцияларни ажратиб курсатиш мумкин. Баъзи Европа мамлакатларининг хукуматлари укиш даврини маълум бир меъёрларга кадар (купчилик мамлакатларда бу муддат 2-4 йилдан ошмайди) пасайтириш ва оралик битирувчилари булмаган узок муддатли таълим дастурларидан фойдаланадиган мамлакатларда биринчи даражали дипломларни жорий этиш оркали кискартиришни куллаб-кувватлайдилар. Ислохотлар натижасида Германия ва Австрияда анъанавий даражадаги диплом билан биргаликда бакалавр (магистр) даражасини олиш учун тахсил олиш мумкин. Италия ва Францияда мавжуд таълим дастурлари бирламчи ва дипломдан кейинги цикллар куринишида ташкил этилади. Икки боскичли тизимнинг элементлари купгина Европа мамлакатларида мавжуд. Хрзирги вактда Европа Иттифокининг бир неча мамлакатларидагина олий таълимнинг хеч булмаганда бир кисмини камраб олувчи таълимнинг икки боскичли тизими фаолият юритмаяпти. Икки даражали (бинар) тизимга эга мамлакатлар университет ва ноуниверситет секторлари (ва улар даражалари таркиби) уртасидаги фарк емирилиб бормокда. Купчилик мамлакатлар тизимдан тизимга утказишнинг (ёки энг камида академик кредитларни2 бир жойга жамлаш, туплаш учун) турли тизимларини кабул килишган ёки кабул килишмокда. Бу тизимларнинг купчилиги олий таълим муассасаларида эътироф этилаётган ECTS3 билан мосдир. Купгина мамлакатларда университетларнинг автономияси даражасини ошириш ва сифатни назорат килиш ва бахолаш буйича янги ташаббусларнинг купайиши тенденцияси юзага чикмокда. Халкаро тадкикотлар илгор таълим амалиётини кузатиш, инновацион таълим сиёсати хамда амалиётини ишлаб чикиш ва амалга ошириш жараёнлари, умуман, урганишимиз мумкин булган купгина
муваффакиятли мисоллар билан танишиш имконини беради. Шу боис таълим сохасидаги энг илгор, етакчи давлат - Финляндия тажрибаси билан танишиш максадида PISA ва PIAAC тадкикотларининг куп йиллик тахлилларига асосан, халкаро экспертлар, тадкикотчилар мулохазаларига хамда PISA дастурининг асосчиси, таълим тадкикотчиси Андреас Шляйхернинг хулоса ва тахлилларига мурожаат этдик. Финляндия - юкори натижаларга эришиш масалаларида энг баркарор мамлакатлар сирасига киради. У койилмаком таълимнинг синонимига айланган. Хдкикатан хам куплаб мамлакатлар Финляндияга уз экспертларини илгор тажриба, конун чикариш асослари ва яхши амалиётларни урганиб, уз мактабларида куллашни узлаштириш учун юборади. PISA-2015 натижаларига кура, Финляндия укиш саводхонлиги буйича 4-урин, табиий фанлардан 5-урин ва математикадан 13-уринни эгаллади. Эхтимол, бу натижалар унинг олдинги тадкикотлардаги юкори курсаткичларидан пастрокдир (уч йуналиш буйича энг паст узлаштирувчи укувчилар улуши рейтинг чуккисидаги мамлакатлар - Канада, Эстония, Гонконг, Сингапур ва Вьетнамга нисбатан юкори эди), аммо айни пайтда Финляндия юкори натижаларга эришган энг ишончли тизимлардан бири булиб колади.
Бу мамлакат тажрибаси муваффаккият козонишнинг куп усуллари мавжудлигини курсатади. Бу тизимда укувчилар самарадор Осиё мамлакатларидагига караганда укишга кам вакт сарфлайди, уйга берилган топшириклар кам, мактаб текширувлари эса бекор килинган. Аммо купчилик муваффакиятли таълим тизимлари каби, фин таълим тизими шароити огир укувчилар хам юкори натижаларга эришиши мумкин ва хар кандай мактаб, каерда жойлашганидан катъи назар, юкори сифатли таълим бериши керак, деган фикрга асосланади. Шимолий Европа ва Болтикбуйи мамлакатларида булгани каби бу ерда хам ижтимоий-иктисодий омилларнинг таълим натижаларига таъсири пастлиги куринади. Финляндия мисоли факат таълим тизими сифати унинг укитувчилари сифатидан юкори булолмаслигини тасдиклайди.
Финляндияда кийналаётган ва кушимча ёрдамга мухтож болаларни фан укитувчилари билан хамкорлик киладиган устоз-укитувчилар аниклайди, кейин эса синфдошларига етиб олишда бундай укувчиларга ёрдам бериш учун улар билан якка холда ёки кичик гурухларда ишлайди. Факат танлаб олинган укувчиларгина муваффакиятга эриша олади, деган фикрдан воз кечиш ва хар бир укувчи юкори даражада узлаштира олишига ишониш учун
купчилик давлатларга узок вакт керак булди. Бу максадга эришиш учун таълим сиёсатини ишлаб чикиш ва имкониятларни оширишнинг хар томонлама мувофиклаштирилган дастури зарур. Аммо яхши курсаткичларга эга мамлакатларда мавжуд моделлардан бири укувчиларнинг кобилияти ва турли даражадаги когнитив куникмаларига караб ажратадиган тизимдан хамма укувчилар хаммага бирдай талаб куйиладиган укув дастурига эга умумтаълим мактабларида укийдиган тизимга аста-секин утишдир. Финляндия 1970 йилларда шу йулдан борган биринчи мамлакат булди. Финляндия педагогик таълимни олий таълимнинг энг нуфузли йуналишларидан бирига айлантирди. Х,ар йили педагогика олий укув юртларига битта уринга ундан ортик номзод даъвогарлик килади, укишга кира олмаган ёшларда эса адвокат ёки врач булиш имконияти колади. Абитуриентлар мактабдаги укиш натижалари ва кириш имтихонида олган бахосига асосан бахоланади. Номзодларни янада жиддийрок саралаш кейинрок содир булади. Академик натижалар асосидаги бошлангич танловдан сунг улар укитувчи ишини курсатиб беришига караб бахоланади, кейин улардан интервью олинади. Факат юкори даражада узлаштиришдан ташкари хакикатан дарс бера олиш кобилиятига эга абитуриентларгина укишга кабул килинади.
Укитувчилик касбига нафакат бакалавриат, балки магистратура битирувчилари ичидан энг яхшиларини жалб килади. Укитувчи мактабда иш бошлаганидан кейин унинг мажбурий малака ошириш курсларида укишни давом эттириши кузда тутилади. Укитувчилик мухим ва хурматга лойик иш сифатида кабул килинади, укитувчиларга ишонишади ва уларга мустакиллик беришади. Ишга кабул килиш шартларининг даражасини кутариш ва укитувчиларга синфда купрок харакат ва назорат эркинлиги беришни бирга кушиш, шунингдек, уз иш шароитига таъсир утказиш имконияти укитувчилик касби макомининг ошишига йул очиб берди. Бугун укитувчилик ёш финларнинг энг ардокли касбларидан бирига айланган. Фин педагоглари амалда барча укувчиларга билимли булишга ёрдам бера олишларини исботлаб, ота-оналар ва бутун жамиятнинг ишончига сазовор булди.
Анча самарали таълим тизимлари кенг назарий базагагина эмас, балки бевосита синфларда ишлашга кодир мутахассисларни тайёрлашга асосланган булажак укитувчиларни тайёрлаш моделини яратиш устида хам ишлаяпти. Бундай дастурларнинг мохияти шундаки, булажак укитувчилар мактабга эртарок киради, куп вактларини мактабда утказади ва таълим олиш
жараёнида катта ёрдам олади. Бундай дастурлар муаммоли укувчиларга эрта ва аник ташхис куйиш ва укув режасини мос равишда соддалаштириш малакасини ривожлантиришда укитувчиларга кумак беришга купрок эътибор беради. Бу дастурлар булажак укитувчилар кенг инновацион педагогик услублардан дадил фойдаланадиган кишилар булишини кузда тутади. Бу укувчиларнинг укув тажрибасини бойитиш, тасаввур, уртага масала ташлаш кобилиятини устирадиган жамоавий фаолиятда иштирок этишни рагбатлантиради.
Баъзи мамлакатларда булгуси укитувчиларнинг бошлангич тайёргарлиги илмий текшириш асосларини уз ичига олади. Укитувчилар бу куникмалардан умри давомида укиб-урганишга тайёр укувчилар каби фойдаланади ва педагогнинг касбий фаолиятини яхшилашга уз хиссасини кушиш учун тургун амалиётни шубха остига куяди, дея тахмин килинади. Илмий текшириш фаолияти укитувчилар касбий тайёргарлигининг ажралмас кисмидир. Финляндияда хар бир укитувчи маълумотни магистрлик диссертацияси билан тугаллайди. Финляндия ижодкорлик ва инновацияларни куллаб-кувватлаш укув дастурларини ишлаб чикувчи мамлакатларнинг олдинги сафида тургани боис укитувчилик иши тадкикотлар, ишлаб чикишлар ва лойихалар билан боглик касбга кизикадиган куп кишиларни узига жалб килади.
Фин мактаблари укув муддатиниг учдан бирига якинини дарсдан ташкари фаолиятга багишлайди, бу билан буш узлаштирувчи ва истеъдодли укувчилар билан ишлаш учун укитувчиларга кенг имкониятлар яратиб беради. Финляндияда махсус таълимга эхтиёжманд болалар таълими укишда кийинчилик сезадиган укувчилар таълимининг синоними эмас. Аксинча, амалда хар бир укувчи маълум бир муддат укишга алохида эхтиёжи булган укувчига айланиши мумкин, бунинг сабаби шуки, мактаб бу болага мактабдан ташкарида куп нарса килиш мумкин, деб хисоблайди. Синфда уз укув фаолиятига максад куйиш ва унга эришишни назорат килиш махоратини ривожлантиришга ва укувчиларнинг узини узи бахолаш кобилиятига катта эътибор берилади. Урта мактабни тугатаётган укувчилар шахсий дастур ишлаб чика олади ва дастур доирасида хар бири бахо олмаган холда уз маромида таълим олишни давом эттиради, дея хисобланади.
REFERENCES
1. O'zbekiston Milliy Enseklopediyasi. Toshkent.-2005.
2. Х,ожиев, Р. Б., & Норбоева, Д. О. (2021). Ёшлар ижтимоий хдётининг когнитив асослари. Academic Research in Educational Sciences, 2(2), 544-555.
3. Икрамов Р.А., Хожиев Р.Б. (2020). Воспитание гармонично развитого поколения является приоритетом государственной молодежной политики. Вестник науки и образования. № 14 (92). Часть 1. С. 88-90.
4. Maksuda Khajieva, Rasulbek Khajiev (2015). The Role of the Tolerance in Society and its Philosophical Interpretation. Young scientist. Vol. 2. P. 159-161.
5. Атажанова, Р. Р. (2020). Рабочая тетрадь по изобразительному искусству как средство повышения крэативного мышления самостоятельной работы учеников в младших классах. Academic Research in Educational Sciences, 1(2), 201-204.
6. Норбоева, Д. О. (2021). Аёл - оила кургонининг курикчиси. Academic Research in Educational Sciences, 2(2), 101-106.
7. Норбоева, Д. О. (2020). Фукаролик жамияти - демократия кузгуси. Academic Research in Educational Sciences, 1 (4), 460-467.