President of Tajikistan E. Rahmon noted that «The times of Rudaki's life are bright pages of the history of the Tajik people. Today, our language is not only a means of communication between the peoples of Tajikistan, Iran, Afghanistan and other Persian-speaking countries; as an international language, it has had a huge impact on the culture and literature of Central Asia, the Caucasus, Asia Minor, India, Pakistan and other countries.
In the Soviet era, despite the existing restrictions, Tajikistan and Pakistan cooperated in the field of science and culture, but this cooperation did not meet the aspirations and aspirations of the parties and peoples of both countries. After Tajikistan gained independence, scientific cooperation has expanded and brought positive results.
Key words: history, science, palitics, independence, Pakistan, Tajikistan, relations, diplomacy, cooperation, USSR.
Сведения об авторах:
Джумаева Парвона Абдувохидовна — старший научный сотрудник отдела социально-экономических и гуманитарных наук НИИ Таджикского национальнного университета Адрес: 734025, Таджикистан, г. Душанбе, пр. Рудаки 17. Телефон: (+992) 985394000.
Мирзоев Ниёз Мирзобадалович - доктор исторических наук, профессор, главный научный сотрудник отдела социально-гуманитарных и экономических наук НИИ Таджикского национальнного университета Адрес: Таджикистан г. Душанбе, проспект Рудаки, 17 E-mail: [email protected] Телефон: (+992) 919160026
About the authors:
Jumaeva Parvona Abduvohidovna - researcher of scientific research Institute of the Tajik National University, 17 Prospekt Rudaki, Dushanbe, 734025 Tajikistan, Phone: (+992) 985394000.
Mirzoev Niyoz Mirzobadalovich - doctor of historical Sciences, Professor chief researcher of the Department of Social and Humanitarian and Economic Sciences of the Scientific Research Institute of Tajik National University Address: Tajikistan Dushanbe, Rudaki Avenue, 17 E-mail: [email protected] Phone: (+992) 919160026
ОДОБИ РОХБАРЙ ВА ИДОРАКУНЙ АЗ НИГО^И МУ^АММАД ГАЗЗОЛЙ
Х^айдарй С.С.
Академияи идоракунии давлатии назди Президенти Цум^урии Тоцикистон
Дар охири асри - ХХ ва аввали асри ХХ1 миллати пурифтихори точик, аз нав сохиби давлати мустакили миллй шуда, дар рохи бунёди чомеаи демократа, хукукбунёд ва дунявй карор дорад.Бунёд ва тахкими чомеаи навин кабл аз хама ба худшиносй ва худогохй зарурат дорад, ки он бидуни руй овардан ба арзишхои волои фархангии ин миллати дорои тамаддуни бостонй гайриимкон аст.
Мавриди тахкику баррасй карор додани афкори ичтимоию сиёсй ва анъанахои воло ва арзишманди идоракунй, сарварй ва рохбарии давлат дар осори мутафаккирони гузашта аз ахамият холй набуда, насли имрузаи чомеаро бо сарчашмахои асили маънавии гузашта ошно хохад сохт.
Х,ануз15 сол пеш ба ин масъала ишора намуда Асосгузори сулху вахдати миллй - Пешвои миллат, Президенти Чумхурии Точикистон, мухтарам Эмомали Рахмон дар симпозиуми байналхалдй бахшида ба хазораи «Шохнома»-и Фирдавсй суханронй намуда кайд намуда буданд, ки «Имруз вазифаи хар инсони солимадлу некхох, бахусус хар точики ватанпараст, аз хурд то бузург, аз сарвар то дехкони хокпош ба панду андарз, ба хикмату хиради бузургони хеш ру ва имон овардан аст...» [1, с. 248]
Инчунин дар Паёми навбатии хеш, ки 26 декабри соли 2019 шуда гузашт Пешвои миллат, Президенти Чумхурии Точикистон, мухтарам Эмомали Рахмон оиди ин масъала кайд намуданд, ки «... Олимону донишмандони моро зарур аст, ки ба шинохти дурусти таърих, таргиби мероси маънавй ва суннату ойинхои мардумй низ, ки тайи асрхо дар хотираи таърихии миллати точик накш бастаанд, таваччухи чиддй зохир намоянд.» [2, с.27]
Пайдоиши институти рохбарй ва сарварй хамчун феномени чомеаи инсонй ба замонхои кадим таалук дорад. Х,ануз аз даврахои аввали ташаккули инсоният, чомеахои аввалини инсонхо ба сарварон, рохбарон ба одамоне, ки бо кувваи имкониятхои худ тавонанд одамонро аз паси худ баранд эхтиёч доштанд.Доир ба ин институт мутаффакирони бузурги Гарб ва Шарк Афлотун, Арасту, Макиавеллй, Гегель, Маркс, Нитсше, Розй, Форобй, Сино,Низомулмулк, Газзолй ва дигарон назария пардозй намудаанд.Акидахои ин мутафаккирон минбаъд дар ташаккули назарияхои мухталифи сарварй ва рохбарй накши муассир бозидаанд.
Яке aз чунин мyтaфaккири бyзyрге, ки осори илмии y доир бa ин мaсbaлaxо aз axaмият Ba aрзиши олй бaрхyрдор aст, донишмaнд Ba aлломaи aсримиёнaгии Шaрк Мyxaммaд Faззолй мебошaд. Faззолй дaр Maobanax^ aдолaт, хирaд, зулм некй, бaдй, a;n, хaшм, зулм, aвф Ba Faйрaxо, ки яке aз хислaтxои мухими сaрвaрй, роxбaрй Ba хокимият бa хисоб мерaвaнд, aндешaxои худро дaр aсaрxош бaён менaмояд.
Мyxaммaд Faззолй дaр рисолaи «Нaсиxaт ул -мулук» дaр мaсbaлaи aдолaт дaр сaрвaрй Ba хокимият aз номи ПaЙFaмбaр Мyxaммaд (сaллaлоxy aлaйxи Ba сaллaм) сyхaн нaмyдa чунин мегуяд: «Якрyзa aдли султони одил фозилтaр aз ибодaти шaстсолa бyвaд» инчунин aлaйxисaллом гyфтaaнд, ки он руз, ки киёмaт бyвaд, xеч соя Ba naTOxrox нaмондa бyвaд, илло соя Ba пaноxгоxи Худои тaоло Ba xaфт кaс дaр он соя бошaнд, ки яке aз онxо «ин султоне, ки бaр рaияти хеш aдл кутад». [12]
Faззолй шaхси aз xaмa нaздик бa Хyдовaнд, дyстдоштaтaрин кaси Хyдовaнд султони одилу боaдолaтро медонaд Ba чунин мегуяд: «Худое, ки чони Мyxaммaд бa фaрмони уст, ки xaр рузе султони одилро чaндон aмaл бa осмон бaрaнд, ки бaробaри aмaли чyмлaи рaияти y бошaнд Ba xaр нaмозе aзони вaй бa xaфтод xaзор тамоз бaрояд». [3, с.13]
Faззолй дaр мaсbaлaи дaвлaт, пойдорию aмнияти он, зaрyрaти сaрвaри доно, роxбaри хирaдмaнд, низоми мулк Ba дaвлaтдорй изxори aндешa нaмyдa, aмниятy пойдории дaвлaт Ba XOкимиятро дaр рaфторy мyносибaт Ba xyкм бaровaрдaни роxбaронy сaрвaрон мебинaд Ba чунин меорaд. «Ибни Аббос мегуяд, ки рузе Рaсyл (сaллaллоxy aлaйx) биёмaд Ba xaлкaи дaри Кabбa бигирифт Ba дaр хонa кaвме бyдaнд aз кaбилaи ^yрaйш Ba гyфтaнд, ки «Ё содот (меxтaрон)-и ^yрaйш, бо рaият Ba зердaстон се кор бa чой овaред .Чун aз шумо рaxмaт хоxaнд, рaxмaт кунед Ba чун xy^ хоxaнд, aдл кунед Ba он чи гуянд бикунед. ^р он кaсе, ки ин такутад, лabнaти Худою фaриштaгон Ba чyмлaи одaмиён бaр вaй бод Ba Худой aз y фaризaвy сyннaт мепaзирaд». [3, с.13-14]
Faззолй сифaтxои aдолaтро тaxлил нaмyдa чунин мегуяд: «Умaри Aбдyлaзиз Мyxaммaд бини aл-Kaрзиро гуфт: «Сифaти aдл мaр мaро бигуй». Гуфт: «^р ки aз мусулмонон aз ту кеxтaр aст, уро пaдaр бош Ba xaр ки меxтaр aст, уро писaр бош Ba xaр ки чaнди (бaробaри) ту aст, уро бaродaр бош Ba yкyбaти xaр кaсе дaрхyрди гyноxи у кун Ba зиж,ор то бa хaшм як тозиёнa бaр кaс нaзaн, ки он гоx чойи ту дyзaх бyвaд» [3, с.20].
Faззолй дaр мaсbaлaи бa дaрди мaзлyмон нaрaсидaн, дaр xaки онxо ноaдолaти нaмyдaн, дaр мукобили кaтегорияи aдолaт кaтегорияи зулмро тaxлил кaрдa истодa шaхсонеро, ки xyкми нодуруст мебaрорaнд, бa як тaрaф чaбрy зулм метамоянд, рaиятро aзоб медиxaнд, мaxкyм нaмyдa онxоро хортaрин шaхс Ba дyшмaни Хyдовaнд медонaд Ba мегуяд, ки «Дyшмaнтaрин Ba хортaрин гас бa Худои тaоло ин султони золим aar» [3, с.13], ё ин ки «^р ки дар миёни ду хaсм xyкм кутад Ba зулм кyнaд, лabнaти Худой бaр у» [3, с.14]. Ba инчунин дaр aлокaмaнди бaр xaмин мaсbaлa боз чунин мегуяд: «Рузи киёмaт X,a; тaоло бa се гас нaнигaрaд: яке султони золими дyрyFзaн.... [3, с.14]».
Мyтaфaккир чунин меxисобaд, ки вaкте бa инсон роxбaр шyдaн, xоким шyдaн мyяссaр мешaвaд Ba у бa зердaстон Ba тобеони худ бa мисли axли бaйти худ мyносибaт Ba рaфторy меxрyбони нaменaмояд, чойи у дyзaх мебошaд. « Хдр ки (уро) бaр мусулмонон вилоят диxaндy вaй эшонро чунон нигоx нaдорaд, ки axли бaйти хешро, гу чойи хештaн дaр дyзaх фaро гир»[3, с.14].
Дaр мaсbaлaи мaxрyм шyдaн aз шaфоaти пaЙFaмбaр, aзоби вaзнинтaрини рузи киёмaт, хaшми хyдовaнд дaр борaи султон, xокимон Ba yмyмaн роxбaрони золим Faззолй aз номи ПaЙFaмбaр Мyxaммaд (сaллaлоxy aлaйxи Ba сaллaм) сyхaн нaмyдa чунин мегуяд: «Ду гас aз yммaти мaн мaxрyм бошaнд aз шaфоaти мaн:сyлтони золим Ba мyбтaдеb, ки дaр дин Fyлyв кyнaд... «, «Азоби сabбтaрин рузи киёмaт султони золимрост», «.... Пaнч кaсaнд, ки Худои тaоло бо эшон бa хaшм aст: .... яке aмири кaвме, ки xa; aз эшон бистонaд Ba инсофи эшон aз худ бинaдиxaд Ba зулм aз эшон боз нaдорaд. ... Ba тнчум мaрде, ки дaр ковин бaр зaни хеш зулм кутад[3, с.14]»
Faзоли дaр тaxлили гатегорияи aдолaт Ba зулм нaкши aклро нишон додa, мегуяд, «... Ba aдл он бyвaд, ки зулму шaxвaт Ba хaшм aз a;n боз дорaд, то эшонро aсири aклy дин кyнaд Ba a;ny динро aсири эшон» [3, с.23] Мyтaфaккир aклро чaвxaри фaриштaгон, бaвyчyдорaндaи aдолaт Ba шaxвaт, хaшм, зулму бaдиро лaшкaри иблис меxисобaд Ba чунин мегуяд: «Акл aз чaвxaри фaриштaгон aст Ba aз лaшкaри Худой aст, бa чуз aдлy рости тачуяд. Ba шaxвaтy хaшм aз лaшкaри иблис aст. Kaœ, ки лaшкaри Худойро дaр дaсти лaшкaри иблис aсир кyнaд, бaр дигaрон aдл чун кyнaд?» [3, с.24] Бa кaвли Faззолй офтоби aдолaт aввaл дaр синa бояд тадидор овaрд, он гоx нури он бa axли хонa рaсaд, сипaс бa хaввосy уммоли Ba^ пaс бa рaият. Ba xaр ки бе офтоб шуои чaшм дорaд, тaлaби мyxол кaрдa бошaд.
Faззолй дaр мaсbaлaи aдолaтро пешa нaмyдaн бa султон, шоx мyрочиaт нaмyдa мегуяд, ки «эй султони олaм, ки aдл aз кaмоли a;n хезaд Ba кaмоли aкл он бyвaд, ки корxоро чуноно, ки xaCT, бинaд Ba xaкикaтy ботини он дaрёбaд Ba бa зоxири он Fирa (мaFрyр) нaшaвaд» [3, с. 15]. Мyтaфaккир бaрои тaсдики гyфтaxои худ мисол овaрдa мегуяд, ки aз aдолaт дaст кaшидa як бор бa ин олaм нигaред, ки мaксaди шумо дaр ин олaм чист? Aгaр мaксaди шумо тaнxо хyрдaни тaомxои болaззaт бошaд пaс ин хислaти xaйвон aст, ки дaр сyрaти одaми мaвчyдият менaмояд, xaриси дaр хyрдaн ин кори сутур (чорпо) aCT. Aгaр ин кор бо мaксaди пyшидaни либоси зебо кaрдa шaвaд, ин кори зaнxост, пaс ин зaнест дaр сyрaти мaрд, чунки зебои Ba рabнои ин кори зaнон мебошaд. Aгaр ин кор бо мaксaди тaрсонидaни дyшмaнони худ кaрдa шaвaд, пaс у дaррaндaaст, чунки хaшм кори дaррaндaaст.Aгaр ин кор бaрои он кaрдa шaвaд, ки уро xyрмaтy эxтиром тамоянд, мaрдон бa у хизмaт тамоянд, пaс ин чоxилист, чунки хизмaте, ки aз тaрсy xaрос Ba бо мaксaди мyaйне ичро кaрдa мешaвaд, xеч вaкr пояндa нест. Ba aз чунин хидмaткyнaндaгон xеч вaкт вaфодориро интизор шyдaн лозим нест.Чунин шaхсон дaр мyвофиктaрин лaxзa хиёнaт менaмоянд.
Дaр бaробaри кaтегорияи aдолaт, зулм, aкл мyтaфaккир кaтегорияи некй, бaдй, хaшм, aвф, кaноaтро низ тaxлил нaмyдa чиxaтxои мaнфй Ba мусбии ин кaтегорияxоро бaрои сaрвaрй Ba роxбaрй нишон додaaст. Faззолй кору фabолияти некро дaр рaвaнди роxбaрй Ba сaрвaрй aмaли беxтaрин меxисобaд Ba aз гyфтaxои ПaЙFaмбaр (сaллaлоxy aлaйxи Ba сaллaм) ёдовaр мешaвaд: «Ba гуфт Aлaйxи сaллом, ки xеч кaсро бaр дax кaс вилоят нaдиxaнд, илло ки рузи киёмaт вaйро меорaнд дaст бa Fyл бaркaшидa. Агар некукор буд, рaxо кyнaнд Ba aгaр не, Fyле дигaр бaрaфзояд» [3, с.15]. Мyтaфaккир чунин меxисобaд, ки некбaхrтaрин идорaкyнaндa он шaхсест, ки хaлк бо у некбaхт Ba дaр осоиш aст, бaдбaхттaрин онест, ки хaлк бо у бaдбaхт aст Ba мегуяд: «...некбaхттaрини рaиятдорон кaсест, ки рaият бaд-y некбaхт бошaнд Ba бaдбaхrтaрин гасе он aст, ки рaият бaд-y бaдбaхт бошaнд» [3, с.23]. Хaшмро Faззолй aмaли шaхсони беимон медотад Ba чунин меорaд «^р ки хaшм фуру хyрaд Ba тaвонaд, ки биронaд, X,a; сyбxонaxy Ba тaоло дили уро aмнy имон пур кyнaд», [3, с.28] ё ин ки дaр дигaр чой чунин меорaд, ки шaхсе бa ПaЙFaмбaр (сaллaлоxy aлaйxи Ba сaллaм) мyрочиaт нaмyдa мегуяд, ки «Мaро коре биомуз, ки бaд-он б^ишт шaвaм».Гyфт: «Хaшмгин мaшaв» [3, с.28]. Мyтaфaккир тaбaкaxои идорaкyнaндa Ba XOкимро xyшдор мекyнaд, ки вaкrе ки хaшмгин мешaвaндy чорaaндешй мекyнaнд aз хaшми Хyдовaнд Ba aвфxои бешумори у ёдовaр шaвaнд, Ba мегуяд. «Бой бaр он кaс, ки хaшмгин шaвaд Ba хaшми Худой бaр хештaн фaромyш кyнaд». [3, с. 28] Идорa кaрдa тaвонистaни хaшмy Faзaбро дaр худ Faззолй нишонaи бузургию мaрдонaгй медонaд Ba чунин меорaд: Дaр пеши Рaсyл (сaллaлоxy aлaйxи Ba сaллaм) мaрдеро месyтyдaнд, ки « Фaлон aзим бокyввaт мaрдест». Гуфт: «Чй гута?». Гyфтaнд: «Бо xaр ки гуштй гирaд, уро бияфкaнaд Ba бо xaмa кaс бaрояд». Рaсyл (aлaйxиссaллом) гуфт: «кaвй Ba мaрдонa он бошaд, ки бо хaшми хеш бaр ояд, нa он ки гасеро бияфкaнaд». [3, с.26] Faззолй инчунин кaйд менaмоянд, ки Рaсyл (aлaйxисaллом) гyфтaaст, ки « Се чиз aCT, ки xaр ки бaд он рaсид, имони вaй тaмом бошaд: чун хaшм гирaд, фуру хyрaд Ba чун хушнуд шaвaд, xa; бинaгзорaд Ba чун кодир шaвaд, беш aз xa;^ худ нaситонaд»[3, с26]. Faззолй тaъкид менaмояд, ки вaкrе шaхс aз кaсе, чизе Ba ё aмaле мерaнчaд Ba норизо мешaвaд, хaшмгин мешaвaд Ba чорa дидaн мехоxaд, беxтaрин чорa ин aвф кaрдaн aст. Ba бaрои тaсдики гyфтaxои худ у чунин меорaд. «Aбyчaъфaр (хaлифaи axли Аббосиён дaр солxои 754-755) бифaрмyд, ки шaхси чиноят содиркaрдaеро бикyшaнд. Ba Мyборaк бинни Фaзолa (олим Ba мyxaддис) он чо буд. Гуфт: «Ё Aмирaлмybминин нaхyст хaбaре aз Рaсyл(сaллaлоxy aлaйxи Ba сaллaм) aз мaн бишнaв». Гуфт: «Бигуй» Гуфт: «X,aсaни Бaсрй (олим, мyxaддис Ba яке aз aсосгyзорони тaсaввyф) ривоят мекyнaд, ки Рaсyл (aлaйxисaллом) гуфт: «Рузи киёмaт, дaр он вaкт, ки xaмa хaлкро дaр як сaxро чaмъ овaрaнд, мунодй овоз диxaд, ки xaр киро нaздики Худои тaоло дaстест, бaрхезaд. Х,еч кaс бaрнaхезaд, илло кaсе, ки кaсеро aвф кaрдa бошaд.» Aбyчabфaр гуфт: «flaCT aз у бaрдоред, ки мaн уро aвф кaрдaм» [3, с.26 ]
Сaбaби xaмaгyнa ноaдолaтиxоро дaр рaвaнди идорaкyнй Ba роxбaрй мyтaфaккир aз кaноaтмaнд нaбyдaн Ba aдолaтро aз кaноaтмaндй мебинaд. «Он ки одaт нaкyнaд, ки бa шaxaвот мaшFyл шaвaд, бaд-он, ки чомaxои неку пyшaдy тaомxои хуш хyрaд, бaл бояд, ки дaр xaмa чизxо кaноaт кyнaд, ки бе кaноaт aдл мумкин нaшaвaд.» [3, с.30] Faззолй чунин меxисобaд, ки xaмa корро бо нaрмй ичро кaрдaн мумкин aст Ba шaхсе, ки корро бо дуруштию сaхтй ичро менaмояд,
фардо рузи киёмат бо у низ нармй намекунанд. «Ва Расул (саллалоху алайхи ва саллам) гуфт: «Х,ар волй, ки бо раияти хеш рифк (нармй) накунад, бо вай дар киёмат рифк накунанд»[3, с.31].
Хулоса, тахлили андешахои ахлокии Газзолй дар раванди сарварй ва идоракунию рохбарй нишон медихад, ки дар ин самт шахсе ба муваффакият ноил мегардад, ки ахлоки нек дошта бошад, адолатпарварй, некукорй, ботахаммулй, бахшида тавонистан, инсондустй ва умуман дорои тамоми фазилатхои инсонй бошад. Махсусияти андешахои ахлокии асархои Газзолй дар он аст, ки мутафаккир хар як категорияи ахлокиро тахлилу тавсия карда истода аз хадисхои Пайгамбар (саллалоху алайхи ва саллам) барои таквияти андешаи худ мисол меорад.
Андешахои ахлокии Мухаммад Газзолй дар шароити хозира низ ахамияти худро гум накардааст. Онро метавон дар шароити кунуни дар тарбияи ахлокии мактаббачагон, донишчуён, рохбарон, хизматчиёни давлатй ва чомеа истифода бурд.
АДАБИЁТ
1. Эмомали Рахмонов.Истиклолияти Точикистон ва эхёи миллат. Ч.1. Душанбе. Ирфон.2002. - 248 с.
2. Паёми Президенти Чумхурии Точикистон дар бораи самтхои асосии сиёсати дохилй ва хоричии Чумхурй.ш.Душанбе.26 декабри соли 2019. - 27 с.
3. Мухаммад Газзолй. Насихат-ул-мулук. - Душанбе: «Ирфон», 2011. - 175 с.
ЭТИКА РУКОВОДСТВА И УПРАВЛЕНИЯ С ТОЧКИ ЗРЕНИЯ МУХАММАД ГАЗЗОЛИ
В данной статье анализируются взгляды Мухаммад Газоли на этику руководства и управления. В статье подчеркивается, что идеи великого мыслителя об этике управления и руководства в наше время не потеряли свою ценность. По мнению автора, основой этики управления и руководства Газоли является воспитание человека.
Ключевые слова: управление, лидерство, руководство, душа, этика, достоинство, подлость, разум, справедливость,добро,зло,прощения.
ETHICS OF GOVERNANCE FROM THE POINT OF YIEW OF MUHAMAD GAZZOLI
This article analyzes the point of view of Muhamad Gazoli on ethics of governance. The article emphasizes, that the ideas of great thinker about ethics of governance have not lost their value nowadays.
According to the author, ethics of governance is based on human education
Key words: governance, ludership, soul, ethics, dignity, reason, justice,good, evi, patition.
Сведение об авторе:
Хайдари Сабохат Саид - кандидат философских наук, заведующий кафедрой управления человеческими ресурсами Академия государственного управления при Президенте Республики Таджикистан, 734003, Душанбе, ул. Саид Носира 33, Таджикистан; тел.: (+992 37) 2248280, 985130763.
About the autor:
Haidari Sabohat Said—PhD in Philosophy, Head of Human Resource Management Department of the Akademij of Public Administration under the President of the Republic of Tajikistan, 734003, Dushanbe, SaidNosir st., 33, Tajikistan; tel.: (+992 37) 2248280, 985130763.
УДК: 341.(575.3+575.2) ВЗАИМООТНОШЕНИЯ ТАДЖИКОВ И КИРГИЗОВ В КОКАНДСКОМ ХАНСТВЕ
Шарипов А.Н.
Таджикский национальнный университет
Алуев А.С.
Академии государственный управления при Президента Республики Таджикистан
Относительно благоприятное положение Ферганы на фоне бурных событий XVIII века в Центральной Азии; её территориальная компактность; массовый приток сюда различных этнических групп; объединённых единой многовековой среднеазиатской оседло-кочевой культурной традицией; постепенное улучшение её экономического положения; длительная политическая обособленность Ферганы от Центральных районов Средней Азии (Бухары и Самарканда); постоянная угроза извне (например, со стороны Джунгарского ханства, а потом