Научная статья на тему 'ЭСТРАДА ХОНАНДАСИ БЎЛИШ ОСОНМИ?'

ЭСТРАДА ХОНАНДАСИ БЎЛИШ ОСОНМИ? Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
2
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Interpretation and researches
Область наук
Ключевые слова
эстрада мусиқаси / эстрада хонандаси / хонанданинг овозини созлаш / нафас олиш / усул / ритм / куй / кўрик-танлов.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Тошматов Мансур

эстрада хонандалигининг ўз қоида, талаб ва қонунлари бор; соҳа эгалланишининг осон йўлини ахтариш ярамайди; бўлажак эстрада хонанада олдига ҳатто баъзи табиий-физиологик талаблар қўйилади; вокал соҳасида тўғри нафас олишнинг аҳамияти муҳимдир; хонанда бўлишни орзу қилган йигит ё қиз ички эшитиш қобилиятига эга бўлмаса, унинг учун ушбу соҳага йўл ёпиқ демакдир;бўлажак хонанда овозга ҳамда усул, ритмни аниқ сеза олиш қобилиятига эга бўлиши керак; овози яхши созлаганидан сўнггина шогирд дарс дастурдаги қўшиқни куйлаши мумкин; хонанда куйлаётганида нафас олиш йўли ва усулини яхши ўзлаштира олмаса, овози ичида қолади; бўлажак хонанда милий маданиятимизни, жумладан, унинг таркибидаги мусиқий меросини ўрганиши, ўзлаштириши керак; овоз пардалари ўта нозик бўлгани учун,улар билан эҳтиёткўрона ишлаш керак; бўлажак эстрада хонандасининг профессионал санъткор бўлиб шаклланишида кўрик-танловларнинг аҳамияти каттадир.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЭСТРАДА ХОНАНДАСИ БЎЛИШ ОСОНМИ?»

International scientific journal "Interpretation and researches"

Volume 2 issue 19 (41) | ISSN: 2181-4163 | Impact Factor: 8.2

ЭСТРАДА ХОНАНДАСИ БУЛИШ ОСОНМИ?

Тошматов Мансур Ганиевич

эстрада кушикчилиги кафедраси профессори Узбекистон Давлат консерваторияси, Узбекистан Республикаси, Тошкент ш.

Аннотация: эстрада хонандалигининг уз коида, талаб ва конунлари бор; соха эгалланишининг осон йулини ахтариш ярамайди; булажак эстрада хонанада олдига хатто баъзи табиий-физиологик талаблар куйилади; вокал сохасида тугри нафас олишнинг ахамияти мухимдир; хонанда булишни орзу килган йигит ё киз ички эшитиш кобилиятига эга булмаса, унинг учун ушбу сохага йул ёпик демакдир;булажак хонанда овозга хамда усул, ритмни аник сеза олиш кобилиятига эга булиши керак; овози яхши созлаганидан сунггина шогирд дарс дастурдаги кушикни куйлаши мумкин; хонанда куйлаётганида нафас олиш йули ва усулини яхши узлаштира олмаса, овози ичида колади; булажак хонанда милий маданиятимизни, жумладан, унинг таркибидаги мусикий меросини урганиши, узлаштириши керак; овоз пардалари ута нозик булгани учун,улар билан эхтиёткурона ишлаш керак; булажак эстрада хонандасининг профессионал санъткор булиб шаклланишида курик-танловларнинг ахамияти каттадир.

Калитли сузлар: эстрада мусикаси, эстрада хонандаси, хонанданинг овозини созлаш; нафас олиш; усул, ритм, куй, курик-танлов.

ЛЕГКО ЛИ СТАТЬ ЭСТРАДНЫМ ПЕВЦОМ?

Ташматов Мансур Ганиевич

профессор кафедры эстрадного пения.

Государственной консерватории Узбекистана, г. Ташкент, Республика Узбекистан

Аннотация: эстрада имеет свои законы, правила и требования; поиск легкого пути овладения предметом совершенно не приемлем; эстрадное пение предъявляет ученику, помимо всего прочего, даже природно-физиологические требования; при пении умение верно дышать имеет большое значение; если юноша или девушка не обладает внутренним слухом, то для него или для нее путь к профессии певца закрыт;будущий пувец должен иметь голос, обладать хорошим чуством ритма; ученик может петь, только лишь после того, как хорошо был готов к пению, т.е после хорошей распевки.;если певец не сумеет хорошо усвоить пути и способы дыхания,то его голос в большей мере остается

внутри;будуший певец должен стремиться к более глубокому изучению национальной культуры, в том числе, входящую в нее музыкальную культуру; голосовые связки легко уязвимы, а потому надо очень осторожно работать с ними; в пероцессе формирования будущего эстрадного певца профессиональным музыкантом большое значение имеют смотры - конкурсы.

Ключевые словаи: эстрадная музыка, эстрадный певец, распевание певца, дыхание, ритм, мелодия, смотр-конкурс.

Шогирдлар баъзида: "Эстрада хонанадаси булиш осонми?"- деб сурашади ёки: "Кушик; айтишдан олдин нечта тухум ютиш керак?" - каби кизик-кизик; саволлар беришади. Бир хамкасбим: "Агар куйлаш тухум билан богли; булганидан, товукферма хизматчиларнинг бари кушиккчи булиб кетар эди," -деб, хазиллашади...

Аслида, овоз булмаса, куйлаш учун мингта тухум хам ёрдам бера олмайди...Овоз учун энг яхшиси - уйку, чунки шунда кишининг узи билан бирга овоз пардалари хам дам олади. Яъни, бекордан "уйку ва дам - мехнатга хамдам" - дейилмайди.

Аввалам бор сохани, - кандай булишдан катъий назар,- эгалланишининг осон йулини ахтариш ярамайди, чунки бунакада шогирд ишини доим пала-партиш килишга урганиб колишининг окибати яхшиликка олиб келмайди. Хдмма нарсани боши - мехнат ва яна мехнат.

Айтганча, бирорта соха узлаштирилишининг осон йули булмайди. Унинг хар бирда булгани каби, эстрада хонандалигида хам узига яраша коида, талаб ва конунлари булиб, уларни узлаштирилиши учун анча мехнат талаб килади.

Купинча ёшлар тасаввурида хонанданинг ялтирок кийим - бошда сахнага шинавандаларнинг олкишлари ва карсаклари остида чикиши, кизил йулакчадан юриши куз олдига келади. Лекин бундан олдин у канча мехнат килиши, жумладан, анча харакат ва машклар бажариши керак эканинини куз олдиларига келтира олмайдилар хам...

Аввалам бор кушикчини сахнага чикиши, у ерда узини кераклича тута билишининг узи осон эмас. Томоша залида утирган юзлаб одамларининг назорати остида булган ёш хонанда баъзан куйлаш тугул, хатто бир суз айтишга хам айта олмайди. Сахнага чиккан ёш хонандалардан бирини каттик хаяжон босиб, кизориб, бузариб, сахнадан чикиб кетганин холлари унда-мунда учраб туради. Шу сабабли хонанда сахнага чикишдан олдин узини рухан тайёрлаши керак.

Эстрада санъати булажак хонанада олдига бошка сохалардагидан хам купрок талаб куяди. Чунки унинг мехнати факат харакатлари билангина чекланмай, балки баъзи табиий-физиологик талаблар билан хам боглик.

Устига устак ушбу касб баъзи бир одат, жумладан, сигарета чекиш, спиртили ичимлик ичиш, баъзи бир егуликни истеъмол килинишини хам чеклаши мумкин.

Хонанда куйлаётганида гавдаси ва хатто бошини кандай тутиши хам ахамиятлидир. Чунки бош олдинга ё оркага эгилган, чап ё унг томон бурилган ё кайрилган булса, нафас йули ёпилиб, овозни сикиб куйиши мумкин. Одатда овоз упакадаги дам оркали тепа танглайга урилиб, "Г" харфига ухшаб, ташкари чикади. Агар товуш уша "Г" харфининг тепадиги учун орка томон кетса, овоз бугик, пастга кетса эса овоз очик ва жуда хунук булиб янграйди.

Вокал сохасини яхши узлаштирган устоз биринчи дарсда машкларга утишдан олдин анча сухбатлашади, унинг давомида ушбу соха хусусиятлари ва талаблари, хатто кун тартиби кандай керак булиши билан таништиради. Жумладан, хатто неча соат ухлаши, нечада урнидан туриб, сунг нима килиши ва нималар килмаслигимни айтиб, кандай машклар (факат овоз учун эмас) бажариши керак эканини тушунтирди. Хдтто тушлик вокал дарсидан неча соат олдин булиши керак эканини айтди, чунки тук коринга куйлаб булмайди.

Овоз, одатда хонанда уйкудан турганидан уч соат утгандан сунггина тула уйгонади (очилади). Тула уйгонмаган овозда куйлаш - овоз пардаларига зарар келтириш демакдир. Шу сабабли нахорда куйлайдиган хонандаларга койил колмасдан илож йук. Устоз овозга зур бермай сузлашиш ва бакирмаслик лозим эканини алохида уктиради. Чунки бакирганида овоз пардаларига зара етиши аник.

Булажак хонанда ички эшитиш кобилиятига эга булмаса, унинг учун ушбу сохага йул ёпик демакдир, чунки бундай камчиликни хеч бир нарса, хеч кандай машк ва хатто хирургик аралашув йули билан хам тугрилаб булмайди.

Кушикчи - шогирд хеч булмаса кичик (булса хам) овозга эга (уни ривожлантириш мумкин), усул, ритмни аник сеза олиш кобилиятига эга булиши керак. Акс холда хонанда овози билан созанда чалаётган куй (худди "кувлашмачой уйинда" булгани каби бир бирини кувиб ета олмаслиги мумкин) пойма-пой кетиб, ансамбл хосил булмайди.

Уз даврида,уз ишини яхши билган, ажойиб, нихоятда камтар инсон булган, рахматли Саид-Азим Муродхонов шогирдлари билан ута синчковлик, гамхурлик ва эхтиёткорлик билан ишлагани маълум4. Пианино ёрдамида шогирдининг овоз диапозонини (даромад пардадан авж пардагача булган оралик) текшириб, овознинг кандай эканини таснифлаб (бас, баритон ё тенор)5, сунг шунга яраша шогирдининг овоз пардаларини аяб, аста пастки пардадан то

4 Агикян М.С.О подготовке студента -вокалиста к педагогической деятельности.- Вопросы вокальной педагогики. Сб. статей. Вып. 7.М.: Музыка, 1984. - 214 б., 156 б.

5 Менебени А.Г. Методика обучения сольному пению.- М.: Просвещение,1987, 95 б.,43 б.

тепа (авжгача етказмай) пардаларгача олиб бориб, сунг эса тепа пардадан яна пастки пардаларга овозни йуналтирар ва бошка турдаги машклар бажартирар эди.

Дарсда устоз шогирд овози яхшилаб созлаганидан сунггина дарс дастурдаги кушиккни куйлашга утар эди. У киши талаба укишнинг учинчи йилига етмагунига кадар мустакил куйлашга (чала пишган нонни еб булмагани каби) рухсат бермас эди. Чунки шогирд бунда дарсда узлаштирган куникмаларни йукотиши ёки бузилишига олиб келиши мумкин.

Х,ар бир вокал сохаси устози шогирди куйлаш чогида кандай нафас олиш ва нафас чикариш керак эканини бафуржа тушунтириб булганидан сунггина бажарилишини синчиклаб текширади. 6 Чунки овоз упкадаги дам ёрдамида, тепа танглайга урилиб, ташкари чикади. Бундай овозни баъзан "корин овоз" дейишади.

Агар хонанда куйлаётганида нафас олиш йули ва усулини яхши узлаштирмаган булса, унинг овози ичида колиб, томошабин ё шинавандага эшитилмаслиги мумкин.Айнан "кориндан чиккан" овоз кучли булиб, узок ерларгача етиб бориши мумкин. Мусика тарихидан маълумки, хатто баъзи буюк вокалистлар овози кучининг эллик фоизига якини баъзан ичида колиб кетар экан.

Машхур хофизлар, жумладан, Беркинбой Файзиев, Журахон Султонов, Мамуржон Узоков, Саттор Ярашев ва бошка таникли хофизларимизнинг овозлари кучли булгани учун, уларга микрофоннинг сира кераги булмай, куйлашлари усиз хам узок - узокларгача етиб борган экан.

Булажак эстрада хонандаси милий маданиятимизни, жумладан, унинг таркибидаги мусикий меросни урганиши, узлаштириши керак. Жумладан, ушбу макола муаллифи учун болалигидан Журахон Султонов ва Маъмуржон Узоковларнинг куйлаш йуллари андаза булиб хизмат килган.

Ушбу макола муаллифининг биринчи устоз, отаси, машхур созанда ва бастакор - Узбекистон халк артисти Ганижон Тошматов булган. У куп нарсани улардан урганганган, миллий маданиятимиз тарихидан бохабар булган, маслахат ва угитларидан бугунги кунгача фойдаланиб келади. Жумладан, макола муаллифи Ганижон Тошматовнинг тавсия ва маслахатларига асосланиб эски узбек кушикларидан терма ясаб, Джаз оркестри журлигида ижро этиб келмокда.

Дарвоке, макола муаллифининг падари бузрукворлари рахматли, институтдаги укишни битурмагунимга кадар, унга вокал-инструментал ансамблларда куйлашига карши булганлар. Чунки овоз хали яхши етилмаган

6 Менебени А.Г. Методика обучения сольному пению.- М.: Просвещение,1987, 95 б.,23 б.

эдида, вокал-инструментал ансамблларга кантнашиб, юкори пардаларни олиб, овоз пардаларимга зарар етказиши мумкин эканини тушунар эдиларда.

Одатда ёш кушикчилар уз фаолиятини кайсидир хофизга эргашган холда, таклид килиб куйлар эли, вакти келганида уз йулини топадилар. Уша даврдаги ёш хонандаларнинг аксарияти, уларнинг орасида муаллиф хам, Ботир Зокировга ухшаб куйлашга харакат килар эди.

Дарвоке, утмишда купинча эстрада санъати енгил жанр (хаддан ташкари даражада енгил) деб аталиб, унга унчалик эътибор берилмай келинган. Яратганга минг катла шукрки, бугунги кунда ёшларни эстетик ва ахлокий тарбиялашда эстрада санъатининг ахамияти нихоятда катта экани сабабли, унинг ривожлантирилишига катта эътибор берилиб келинмокда. Бунда факатгина Ботир Зокиров номидаги эстрада мусикаси санъати институти ташкил этилишини ёркин мисол килиб келтирилишнинг узи кифоя7.

Муаллиф неча йилдан бери ёшларга устозлик килиб, бари билганларини шогирдларига етказишга харакат килётганини, бугунги кунда Ботир Зокиров номли эстрада мусикаси санъати институтда вокалдан дарс утиб келаётганини айтади.

У хар бир шогирди билан диккат ва эхтиёткор булиб ишлашини айтади. Чунки овоз пардалари ута нозик булгани учун, овоз салгина нотугри кетса, уларга зарар етиши мумкин.

Шогирдларининг муваффакияти уни кувонтирмай, фахрлантирмай куймаслигини таъкидлайди. собик шогирдларининг аксарияти хозирда турли укув масканларида устозлик килиб келаётгани, бошкалари сахнада томошабинларни хушнуд этаётганини айтади...

Макола муаллифи шу йилнинг узида, жумладан, шогирди Севара Туланова Чехиянинг Прага шахрида ^озогистоннинг Астана шахрида, Беларуснинг Витебск шахрида, Тошкент шахрида утказилган курик - танловларда муваффакиятли катнашиб, турли совринлар сохиби булганини айтади. Энг мухими, Севара Туланова Юртбошимизнинг кулидан "Келажак бунёдкори" медалини олишга сазовор булганини фахр билан айтади ва шогирди билан биргаликда уни билдирилган катта ишонч, деб билади.

Муаллиф, хозирда яна бир нечта шогиридлари Халкаро ва Республика танловларида катнашишига тайёрлаётганини айтади..

Макола муаллифи куп йиллик мехнати учун Юртбошимиз уни "Мехнат шухрати" ордени билан такдирланганликларини чексиз миннадорлик, фахр ва

7 Ганиева Л.М. Возрождение эстрадного искусства Узбекистана // Роль и значение творческого наследия Батыра Закирова в развитии национального искусства // Сборник материалов Международной научно-практической конференции. Ташкент, 2021.

International scientific journal "Interpretation and researches"

Volume 2 issue 19 (41) | ISSN: 2181-4163 | Impact Factor: 8.2 кувоч билан кабул килганини, шу билан биргаликда халкимизга беминат ва янада фаол хизмат килиш вазифаси юклатилганини айтади.

^улланилган адабиётлар руй^ати:

1.Агикян М.С.О подготовке студента -вокалиста к педагогической деятельности.- Вопросы вокальной педагогики. Сб. статей. Вып. 7.М.: Музыка, 1984. - 214 б., 156 б.

2.Ганиева Л.М. Возрождение эстрадного искусства Узбекистана.- Роль и значение творческого наследия Батыра Закирова в развитии национального искусства // Сборник материалов Международной научно-практической конференции. Ташкент, 2021.

3. Менебени А.Г. О подготовке студента - вокалиста к педагогической деятельности.- Вопросы вокальной педагогики. Сб. статей. Вып. 7.М.: Музыка, 1984. - 214 б.,156 - 173 бетлар.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.