Научная статья на тему 'Estimating a level of harmonization of enterprise management system'

Estimating a level of harmonization of enterprise management system Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
125
68
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ГАРМОНіЗАЦіЯ / ЯКіСТЬ / БіЗНЕС-ПРОЦЕСИ / КРИТИЧНі ФАКТОРИ УСПіХУ / ЦіЛі / ПЕРСПЕКТИВИ / СИСТЕМА УПРАВЛіННЯ / ГАРМОНИЗАЦИЯ / КАЧЕСТВО / БИЗНЕС-ПРОЦЕССЫ / КРИТИЧЕСКИЕ ФАКТОРЫ УСПЕХА / ЦЕЛИ / ПЕРСПЕКТИВЫ / СИСТЕМА УПРАВЛЕНИЯ

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Kryvoruchko O., Sherstiuk A.

The methodical approach to estimating the level of management system harmonization according to the quality has been suggested. The article considers the elements of enterprise business management system (freight (passenger) transport management, maintenance and repair of rolling stock, personnel management, marketing, financial resources, procurement and supply management, material and technical resources, information resources, occupational safety and security) and quality management system (customer relationship management, quality management of customer service processes, quality management of support processes, quality management of production-related processes, total quality management processes). The reasonability of using the matrix method to estimate the level of harmonization as well as criteria used in business process reengineering (goals, critical success factors, prospects, business processes) has been substantiated. Harmonization coefficients are determined according to each criterion, their generalization allows for the conclusion about the level of harmonization. Key words: harmonization, quality, business processes, critical success factors, goals, prospects, management system.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Estimating a level of harmonization of enterprise management system»

9. Партии Г. О. Особливоси впливу основних чииииюв на фшаисову стшюсть тдприемства в умовах фшаисово-екоиом1чио1 кризи / Г. О. Партии // Науковий вюник НЛТУ Украши. - 2010. - № 20.8. - С. 275-279.

10. 1змайлова К. В. Фшансовий анашз : навч. пошб. / К. В. 1змайлова. -2-ге вид., стереотип. - К. : МАУП, 2006. - 152 с.

11. Фшмоненков О. С. Фшанси тдприемств: навч. иошб. / О. С. Фшмоненков. - 2-ге вид., переробл. [ доп. - К. : МАУП, 2008. - 328 с.

12. Савицька Г. В. Економ1чний анал1з д1яльност1 тдприемства : навч. пошб. / Г. В. Савицька. - 3-те вид. виправл. { доп. - К. : Знания, 2007. - 946 с.

13. Мамонтова Н. А. Фшансова стшюсть акцюиериих шдприемств { ме-тоди 11 забезпечеиия (на приклад! шдприемств харчово!' промисловост1) : ав-тореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.04.01 «Фь иаиси, грошовий об1г { кредит» / Н. А. Мамонтова. - К., 2006. - 16 с.

Рецензент: О. М. Криворучко, докт. екон. наук, проф., ХНАДУ.

УДК 338.2

КРИВОРУЧКО О.М., докт. екон. наук, ШЕРСТЮК A.A., студент, Харювсъкий нацюналъний автомобтъно-дорожнш утверситет

оц1нка р1вня гармон13ацп

системи управл1ння пщприемством

Анотащя. Запропоновано методичный nidxid до оцтки ргвня гармотзацИ системи управлтня на ocHoei HKoemi. Розглядаютъся елементи системи управлтня 6i3Hec-процесами тдприемства (управлтня перевезеннями вантаж1в (пасажир1в), техтчне об-слуговування i ремонт рухомого складу, управлтня персоналом, маркетингом, фтансови-ми ресурсами, управлтня закупками i постачанням pecypcie, матергалъно-техтчними ресурсами, тформацтними ресурсами, охороною пращ и техткою безпеки) та системи управлтня яшстю (управлтня взаемов1дносинами 3i споживачами, управлтня яшстю про-цеЫв обслуговування споживач1в, управлтня яшстю допом1жних процесгв, управлтня яшстю процесгв, що обслуговуютъ виробництво, процеси загалъного менеджменту якост1). Обхрунтовано, що для оцтки ргвня гармотзаци доцшъно використовувати матричний метод; критери, що застосовуютъ при ретжитрингу бгзнес-процесгв (цш, критичт фа-ктори ycnixy, перспективи, бгзнес-процеси). Коефщенти гармотзацИ визначаютъся за кожним KpumepieM, узагалънення яких дае nidcmaeu diumu висновку eidnocno одержаного ргвня гармотзаци.

Knwnoei слова: гармотзацгя, яшстъ, бгзнес-процеси, критичт фактори ycnixy, цш, перспективи, система управлтня.

КРИВОРУЧКО О.Н., докт. экон. наук, ШЕРСТЮК А.А., студент, Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет

оценка уровня гармонизации системы управления предприятием

Аннотация. Предложен методический подход к оценке уровня гармонизации системы управления на основе качества. Рассматриваются элементы системы управления бизнес-процессами предприятия (управление перевозками грузов (пассажиров), техническое обслуживание и ремонт подвижного состава, управление персоналом, маркетингом, финансовыми ресурсами, управление закупками и поставками ресурсов, материально-техническими ресурсами, информационными ресурсами, охраной труда и техникой безопасности) и системы управления качеством (управление взаимоотношениями с потребителями, управление качеством процессов обслуживания потребителей, управление качеством вспомогательных процессов, управление качеством процессов, обслуживающих производство, процессы общего менеджмента качества). Обосновано, что для оценки уровня гармонизации целесообразно использовать матричный метод; критерии, применяемые при реинжиниринге бизнес-процессов (цели, критические факторы успеха, перспективы, бизнес-процессы). Коэффициенты гармонизации определяются по каждому критерию, обобщение которых позволяет сделать вывод относительно полученного уровня гармонизации.

Ключевые слова: гармонизация, качество, бизнес-процессы, критические факторы успеха, цели, перспективы, система управления.

О. KRYVORUCHKO, D. Sc. (Econ.), A. SHERSTIUK, student, Kharkiv National Automobile and Highway University

estimating a level of harmonization of enterprise management system

Abstract. The methodical approach to estimating the level of management system harmonization according to the quality has been suggested. The article considers the elements of enterprise business management system (freight (passenger) transport management, maintenance and repair of rolling stock, personnel management, marketing, financial resources, procurement and supply management, material and technical resources, information resources, occupational safety and security) and quality management system (customer relationship management, quality management of customer service processes, quality management of support processes, quality management of production-related processes, total quality management processes). The rea-sonability of using the matrix method to estimate the level of harmonization as well as criteria used in business process reengineering (goals, critical success factors, prospects, business processes) has been substantiated. Harmonization coefficients are determined according to each criterion, their generalization allows for the conclusion about the level of harmonization.

Key words: harmonization, quality, business processes, critical success factors, goals, prospects, management system.

Постановка проблеми. За умов ринково'1 економжи найбшьш ефективними е процесно-ор1ентован1 системи управлшня. До них належать системи управлшня б1знес-процесами шдприемства (СУБП) та системи управлшня яюстю (СУЯ). Основною задачею процесно-ор1ентованих систем е оргашзащя ефективного управлшня б1знес-процесами для забезпечення i'x функцюнування (представления шдприемства як едино'1 системи цшностей, що розглядае кожний шдроздш як процес, на вход1 якого враховуеться продукт споживання, а на виход1 - продукт д1яльност1) та шдприемства в цшому. СУЯ спрямоваш на забезпечення створення продукту, який мае цшшсть для споживача i задовольняе його вимоги. Мае мюце однакова спрямовашсть СУБП та СУЯ. Однак, незважаючи на це, формування та впровадження процесно-ор1ентованих систем зумо-влюе цшу низку проблем: вщсутне взаемоув'язування б1знес-про-цес1в шдприемства i процес1в СУЯ; кшьюсш показники б1знес -процес1в не штегроваш в СУЯ. Виникае проблема щодо забезпечення узгодження та ефективно'1 взаемодп СУЯ та СУБП, тобто i'x гармошзацп. Гармошзащя системи управлшня шдприемством означае «проникновение в другие подсистемы, включение в их формирование и функционирование как необходимой подсистемы» [1, с. 19] та досягаеться в результат! узгоджено'1 взаемодп складо-вих елеменпв, що надають ш нових штегративних властивостей та забезпечують найбшьш ефективне досягнення цшей. 3 метою проведения гармошзацп СУБП та СУЯ та встановлення перелжу, об-сяпв, трудомюткост1 подальших po6iT виникае потреба у визна-ченш ii р1вня.

Анал1з останшх дослщжень i публжацш. Бшьшють сучасних заруб1жних i в1тчизняних наукових досл1джень присвячеш в основному наслщкам гармошзацп, розглядаються окрем1 аспекти гармошзацп процес1в управлшня у певних сощально-економ1чних системах. Проблем! оцшки р1вня гармошзацп системи управлшня на основ! якост1 не придшяеться достатньо'1 уваги.

Найбшьшого поширення набув метод, оснований на опитуван-Hi експерт1в або аудитор1в у сфер1 якост1 [2]. При цьому передбача-еться оцшка р1вня штегрованост1 (гармошзацп) за такими критер1я-ми: 1) штегровашсть цшей оргашзаци; 2) наявшсть загальних плашв, необхщних для реамзаци цшей; 3) наявшсть структурного

шдроздшу, що займаеться функцюнуваиням штегроваиих систем; 4) стушнь штегрувания процедур системи менеджменту; 5) розгляд пнтань штеграцп при навчаиш персоналу; 6) проведения штегрованих виутршшх аудитов; 7) сумюшсть розробки [ проведения кори-гуючих та поиереджувальних дш; 8) сумюшсть проведения анал1зу систем. На шдстав1 одержаиих оцшок з урахуваниям вагомост1 еле-менпв розраховуеться показник стуиеня штеграцп системи менеджменту та щентифжуються чотири р1вш: початковий (юнують окрем1 системи менеджменту); середнш (щентифжоваш загальш елементи системи та початок 1'х штеграцп); високий (загальш елементи ште-гроваш у бшьшосто областей); перевершений (едина штегрована система включае ус1 загальш елементи). Однак бшьшютъ критерив вщображають поточний стан фуикцюнуваиня процес1в та результата д1яльност1 шдприемства в цшому.

Для оцшки гармошзаци галузево'1 структури сшьськогосподар-ських шдприемств використовують пропозици 0.1. Колкова [3], який пропонуе оцшювати структуру економ1чиих систем через показник ентропи з теори шформаци.

Формулювання щлей статть Метою статл е розробка методичного шдхщу до оцшки р1вня гармошзаци системи управлшня на основ! якость

Викладення основного матер!алу дослщження. В основу оцшки р1вня гармошзаци СУБП та СУЯ пропонуеться покласти критерп, що використовуються при решжишриигу б1знес-процес1в [4-8]: цш, ключов1 фактори усшху (КФУ), б1знес-ироцеси (БП), прюритета (рис. 1).

За критер1ем цш визначаеться вщповщшсть б1знес-процес1в шдприемства [ процес1в формувания якосто загальиш стратеги.

КФУ подшяються на п'ять шдгруп: 1 - КФУ, основан! на иау-ково-техшчних перевагах; 2 - КФУ, пов'язаш з оргашзащею вироб-ництва; 3 - КФУ, пов'язаш з маркетингом; 4 - КФУ, основан! на во-лодшш знаниями [ досвщом; 5 - КФУ, пов'язаш з оргашзащею управлшня.

Критерш «б1зиес-процеси» розглядаеться з позицш детамзаци та поточного 1х стану.

Прюритета включають оцшку за чотирма иапрямами: «фшан-си» (шдикатор фшансово! стшкост1), «кл1енти» (шдикатор задово-

лености кл1ент1в як запоруки подальшого фшансового усшху), «вну-тр1шш процеси» (розглядае внутршш б1знес-процеси, потребуе ду-же чптсого уявлення про 1х функцюнування), «персонал» (навчання та розвнток оргашзацшно'1 культурп на корпоративному та шдивь дуальному р1внях).

Рис. 1. Схема оцшки р1вня гармошзаци системи управлшня

на основ1 якост1

Для визначення ступеня вщповщност1 СУБП та СУЯ за обра-ними критер1ями доцшьно скористатися матричним методом. Вш дозволяе забезпечити системшсть, упорядкувати як складов! еле-менти системи, так [ взаемозв'язки м1ж ними; оцшити вщносний р1вень гармоншного розвитку шдприемства, потр1бний напрям удосконалення певних процес1в функцюнування шдприемства.

За кожним критер1ем складаеться пор1вняльна матриця, в якш використовуеться така шкала вим1рювання: 2 бали - якщо СУБП повшстю сшвпадае ¿з СУЯ; 1 бал - якщо СУБП частково сшвпадае ¿з СУЯ; 0 бал1в - якщо СУБП не сшвпадае ¿з СУЯ (табл. 1).

Таблиця 1

Оцшка ступени вщповщносп СУБП 1 СУЯ за «КФУ: володшня знаниями 1 досвщом»

Елементи СУБП Елементи СУЯ Сума оцшок

СУЯ 1 СУЯ 2 СУЯ 3 СУЯ 4 СУЯ 5

СУБП 1 1 1 1 1 1 5

СУБП 2 0 2 1 1 2 6

СУБП 3 2 1 0 1 2 6

СУБП 4 0 2 1 1 1 5

СУБП 5 1 2 0 1 2 6

СУБП 6 0 1 2 1 2 6

СУБП 7 1 2 2 2 2 9

СУБП 8 1 1 2 1 2 7

СУБП 9 0 2 1 2 1 6

Сукупна оцшка 6 14 10 11 15 56

Наприклад, елементи СУБП, що розглядаються: СУБП 1 -Управлшня перевезеннями вантаж1в (пасажир1в); СУБП 2 - Техшчне обслуговування \ ремонт рухомого складу; СУБП 3 - Управлшня персоналом; СУБП 4 - Управлшня маркетингом; СУБП 5 - Управлшня фшансовими ресурсами; СУБП 6 - Управлшня закупками \ постачанням ресурс1в; СУБП 7 - Управлшня матер1ально-техшчними ресурсами; СУБП 8 - Управлшня шформацшними ресурсами; СУБП 9 - Управлшня охороною пращ й техшкою безпеки.

Елементами СУЯ визначено складов! управлшня за штегрова-ним процесом формування якост1 в АТП [9]: управлшня взаемовщ-носинами з1 споживачами (СУЯ 1), управлшня якютю процес1в обслуговування споживач1в (СУЯ 2), управлшня яюстю допом1жних процес1в (СУЯ 3), управлшня яюстю процес1в, що обслуговують ви-робницгво (СУЯ 4), процеси загального менеджменту якост1 (СУЯ 5).

Дал1 виконуються розрахунки коефщденпв гармошзацп СУБП та СУЯ за обраними критер1ями Кгарм i: цш, КФУ, БП, прюритети:

Кгарм i = ЕО^ / тахЕО^, (1)

де ЕО^ - експертна сумарна оцшка ]-го елемента за i-м критер1ем, бал;

тахЕО^ - максимальна сумарна оцшка ]-го елемента за ьм кри-тер1ем, бал.

Оцшка р1вня гармошзаци СУБП та СУЯ формуеться на шдста-в1 узагальненого показника за ус1ма критер1ями:

п

^гарм — Х^гарм/ 1 П'

де п - кшьюсть критерив оцшки р1вня гармошзаци СУБП та СУЯ.

3 метою штерпретаци одержаних значень коеф1щента гармошзаци та прийняття вщповщних ршень дощльно застосувати шкалу Харршгтона (табл. 2).

Таблиця 2

1нтерпретащя оцшки р1вня гармошзаци СУБП та СУЯ

Числове значения Змютовий опис градацш

1-0,8 Гармошзована система управлшня шдприемством

0,8-0,64 Загальш елементи СУБП та СУЯ гармошзоваш

0,64-0,37 Бшьшють елеменлв систем гармошзоваш

0,37-0,2 1дентифжоваш окрем1 елементи систем, початок гармошзаци

0,2- 0 1снують окрем1 системи, гармошзащя вщсутня

Висновки. Запропоновано методичний шдхщ до оцшки р1вня гармошзаци системи управлшня шдприемством на основ! якость Використання цього шдходу дозволяе об'ективно встановити неузгодженост1, що мютяться в систем!, сформулювати коикретш рекомеидаци щодо 1х усунення та пропозицп щодо забезиечення гармошзаци системи управлшня шдприемством.

Литература

1. Криворучко О.Н. Гармонизация системы управления предприятием на основе менеджмента качества / О.Н. Криворучко, В.Г. Шинкаренко // Еко-номжа транспортного комплексу : зб. наук. пр. - 2010. - Вип. 15. - С. 7-21.

2. Аванесов Е.К. Оценка уровня интегрированности систем менеджмента / Е.К. Аванесов. - Режим доступу : http://quality.eup.ru/materialy14/ ims_level_evaluation.htm.

3. Колков А.И. Гармонизация структуры как фактор экономического регулирования / А.И. Колков. - Режим доступу : http://kolkovsite.narod.ru/old/ Notes/garm_struct.htm.

4. Менеджмент процессов : пер. с нем. / под ред. Й. Бекеера, Л. Вилкова, В. Тарахунина и др. - М. : Эксмо, 2008. - 384 с.

5. Харрпнгтон Дж. Оптимизация бизнес-процессов. Документирование, анализ, управление, оптимизация / Дж. Харрингтон, КС. Эсселинг, Харм Ван Нимвеген. - С.Пб. : Азбука, 2002. - 316 с.

6. Абдикеев Н.М. Реинжиниринг бизнес-процессов / Н.М. Абдикеев, Т.П. Данько, C.B. Ильдеменов, АД. Киселев. - М.: Эксмо, 2005. - 592 с.

7. Тельнов Ю.Ф. Реинжиниринг бизнес-процессов. Компонентная методология / Тельнов Ю.Ф. - 2-е изд., перераб. и доп. - М. : Финансы и статистика, 2004. - 320 с.

8. Smith H. Businessprocessmanagement: thethirdwave / H. Smith, P. Fingar. - London, MeghanKifferPr, 2013. - 312 p.

9. Криворучко O.M. Менеджмент якост1 на тдприемствах автомобшь-ного транспорту: теор1я, методолопя i практика : монограф1я. - X. : ХНАДУ, 2006. - 404 с.

Рецензент: В. Г. Шинкаренко, докт. екон. наук, проф., ХНАДУ.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.