РЕЗУЛЬТАТЫ ОПЫТНО-ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЙ РАБОТЫ ПО ВНЕДРЕНИЮ НОВОЙ ТЕХНОЛОГИИ ГРАЖДАНСКО-ПРАВОВОГО И ПАТРИОТИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ УЧАЩИХСЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ШКОЛ РТ
Автором статьи рассматриваются особенности гражданско-правого и патриотического воспитания школьников в системе общеобразовательных школ на нынешнем этапе развития общества с учетом организованного и проведенного с 2001 по 2013 гг. на примере школ г. Куляб и Фархорского района Хатлонской области. Также выдвигаются новые видения во взаимосвязи родителей, школы и общества в плане гражданского, правового и патриотического воспитания детей школьного возраста на основе новой методики и технологии гражданского, правового и патриотического воспитания подрастающего поколения.
Ключевые слова: патриотическое воспитание, гражданское общество, практика, результаты, эксперимент, новая технология.
RESULTS OF SKILLED AND EXPERIMENTAL WORK ON INTRODUCTION OF NEW
TECHNOLOGY OF CIVIL AND PATRIOTIC EDUCATION OF PUPILS OF THE RT
COMPREHENSIVE SCHOOLS
The author of article considers features of the civil-right and patriotic education of school students in system of comprehensive schools at a present stage of development of society taking into account organized and carried out from 2001 to 2013 on the example of schools Kulyab and the Farldior region of Hatlon area. Also new visions in interrelation of parents, schools and societies in respect of civil, legal and patriotic education of children of school age on the basis of a new technique and technology of civil, legal and patriotic education of younger generation move forward.
Keywords: patriotic education, civil society, practice, results, experiment, new technology.
Сведения об авторе: Юлдошева Джамила, кандидат педагогических наук, Кулябский государственный университет имени Абуабдулло Рудаки, e-mail: [email protected]
Аbout author: Yuldosheva Jamila, candidate of pedagogical sciences, Kulyab State University named after Abuabdullo Rudaki
ТАШАККУЛИ ШАХСИЯТИ ХОНАНДАГОН ДАР МАРКАЗДОИ Э^ОДИИ
ХОНАНДАГОН
Одинаева О. З.
Литсейи инноватсионии «Душанбе» дар назди Донишгоуи технологии Тоцикистон
Таълиму тарбия аз замони пайдоиши инсон ба хотири рохи дурустро пеш гирифтани у огоз гардида, то кунун ривочу равная ёфта ва минбаъд низ зинахои баланди худро тай хохад намуд. Таълиму тарбият дар асоси мачмуи тачрибахои гирдомадаи инкишофи нерухои истехсолй ва муносибатхои истехсолии чамъиятй бахри зарурияти хаёт аз чониби шахсони ихтисосманд ба насли наврас интикол дода мешавад. Дастии инсон хастии маънавист, яъне инсон бо маънавият инсони комил буда метавонад. Агар вучуди чисмонй ва моддии инсон бо маънавият ба хам ояд, одамият ба миён омада, аз хайвон фарк мекунад ва инсони комил шинохта мегардад. Дамаи ин дар натичаи омухтани илму дониш хосил мегардад, ки мактабу маориф воситаи асосии он аст. Вакте кудакро ба мактаб меоранд ва талкини омухтани дониш мекунанд, у зуд майлу рагбат пайдо мекунад, дар вучудаш хиссиёти ачибе бедор мешавад ва охиста-охиста ба мактабу муаллим ва шарикдарсонаш мехр мебандад.
Сипас чашмаш кушода мешавад, дасташ рост мегардад, беибо хондану навиштанро ёд мегирад ва охиста-охиста майлу рагбаташ ба ин ва ё он фан меафзояд. Дангоми тахсил дунёи илмомузии вай густариш меёбад: ба ёд гирифтани касбе майл пайдо мекунад. Дар ин холат муаллимро зарур аст, ки кобилият ва таваччухи уро дарк карда, барояш кумак расонад, мехрро дар дилаш парвариш дихад. Агар талаба фанро дуст надорад ва нисбат ба он эхтиром нагузорад, хеч гох ба максад намерасад. Муаллим бояд ахамияти илму дониш ва роху тарзхои андухтани онро ба хонандагон фахмонад.
Доло дар тамоми мамлакатхои дунё марказхои муштараки омузишу парвариш пешниход мекунад, ки бояд мактабхои имрузаро иваз намоянд. Дар сурате, ки
мyтахассисoни мо оид ба мyштаpак oмyхтани чанд фан гoxo мукобилият xам нишон медиxанд, даp ин маpказxo силсилаи фанхо ба таpики тому яклухт oмyхта мешаванд.
Албатта, боиси хypсандист, ки мактабу маopифи даp чyмxypии мо, бахусус даp сoлxoи истиклолият, хеле пеш pафтааст. На тащо мактабxoи типпи нав кушода шудаанд, балки баpнoмаxoи нав низ амалй гашта истодаанд. Аз xама мyxим садxo маpказxoи омузиши забощо ва касбазхудкунй низ фаъолияти хуб дopанд, ки даp xамаи ощо вoситаxoи xoзиpа замони айёнии таълим истифода бypда мешавад.
Аксаpияти насли навpас хуб даpк каpдаанд, ки имpyз танxo фанxoе, ки даp мактаб меомузанд, oнxopo конеъ гаpдoнида метавонанд. Баxpи илму дониш беканop аст. Бинoбаp ин pyй меoваpанд ба маpказxoи гуногуни эчодй. Даpи маxфил ё кpyжoкxoи гуногун ба pyйи хoxишмандoн кушода аст. Вазифаи асосии ощо даp насли навpас ташаккул додани шавку xавас нисбати фаxмида гиpифтани сoxаxoи гуногуни дониш мебошад. Фаъолияти беpyназсинфй ва беpyназмактабй ба инкишофи натанxo истеъдоду кобилият, балки инкишофи xамачoнибаи шахсият мусоидат мекунад. Фаъолияти беpyназтаълимии хонандагон ду намуд дopад. Якyмpo даp мактаб «кopxoи беpyназсинфй» меноманд, дуюм бошад фаъолияти Fайpитаълимии хонандагон, ки xам даp мактаб ва xам даp дигаp мyассисаxo таxти мафxyми «кopxoи беpyназмактабй» сypат мегиpад. Кopxoи беpyназсинфй ва беpyназмактабй даp вакти холигии хонандагон ба pox монда мешавад. Вазифаи асосии ощо даp кудакон ташаккул додани шавку xавас нисбат ба касбxoи гуногун аст. Фаъолияти беpyназсинфй ва беpyназмактабй ба инкишофи кобилият ва истеъдод майли касбoгoxй ва инкишофи xамачoнибаи шахсият мусоидат мекунад.
Даp ^онуни Ч,yмxypии Точикистон «Даp бopаи маopиф» омадааст: «Максади маopиф конеъ гаpдoнидани талаботи шахс баpoи pyшди xамачoнибаи баxpи амалй сохтани тамоми истеъдод, баланд баpдoштани сифати xаётy кopи худ ва даp ин замина афзун намудани меpoси иктисодй, фаpxангй ва маънавй баpoи таъмини pyшди ичтимоию иктисодии Ч,yмxypии Точикистон мебошад» [1, с. 4]. Кopxoи беpyназсинфй воситаи мyxими таpбияи мактабиён буда, даp мактаб беpyн аз даpсxo ба максади муайян гyзаpoнида мешаванд.
Даp xама давpy замон xyнаpманд даp чомеа мавкеву манзалати хоса дopад. Агаp кopи мyфидеpo анчом медиxад, кopдаш болои pавFан аст. Бо xyнаpи омухтааш сазoвopи таxсинy oфаpин ва кадpдoнивy кадpшинoсй мегаpдад. Аз хypдй омухтану ёд гиpифтани ин ва ё он касбу xy^p боиси он мегаpдад, ки шахс сoxиби иззату эxтиpoм гаpдад. Маpказxoи таълимй, ки кpyжoк ё маxфилxoи гуногун дopанд, хoxишмандoнpo ба худ чалб месозанд ва кopxoеpo анчом медщанд, ки бештаp ба иштиpoкдopoн таъсиp меpасoнад ва майлу pаFбати o^opo афзун мегаpдoнад. Маxфилxoи гуногун баpoи чалби талабагон даp назди мактабxo, маpказxoи забономузй, xyнаpистoнxo, бoFчаxoи бачагон, касpxoи фаpxангy ваpзишй, иттиxoдияxoи эчодиву ихтиpoъкopй амал мекунад. Равияи ощо гуногун аст, аммо максадашон як: даp замиpи бачаxo чо намудани шавку pаFбат, меxpи касбу rap, омухтани илму дониш, маъpифатy фаpxанг, санъату зебой, забондониву китобдустй, ихтиpoъкopию навoваpй ва Fайpа. Асоси фаъолияти ин маxфилxo аз он ибopат бояд бошад, ки завку шавк ва меxpи бепoёнpo даp дили кучаки хонандагон чoйгиp каpда тавонанд ва xиссиёти беандoзаpo даp замиpашoн чо диxанд. Даp ин сypат ба максади асосй pасида метавонанд ва умед xам баста метавонанд, ки насле ки мехoxанд сазoвopи таpбияи шоистаи oнxo ба воя pассад ва инсони сoxибмаъpифатy сoxибкасби давpoн ташаккул меёбад.
Фаъолияти маxфили ихтиpoъкopoнpo мисол oваpем, бояд даp асоси чунин максад ва вазифаxo кop ба pox монда шуда бошад, ки аъзоёни он даp натичаи омузиш, гyзаpoнидани тачpибаxoи зиёд ва дастгиpивy ёpмандии устодон тавонанд аз худ чизеpo пешниxoд намоянд, ки кобили кабул бошанд ва даp чамъият ба кop бypда шаванд. Яъне маxсyли дасти шoгиpд xам атpoфиёнашpo хypсанд кунад, xам кадpи устодаш баланд гаpда два xам худи ихтиpoъкopи чавон саpбаландй эxсoс куна два дасту дилаш ба эчoдкopй ё ихтиpoъкopй гаpм шавад.
Як чиз чолиби диккат аст, ки чанд соли oхиp аз мoxи сентябp то мoxи декабp ба воситаи Муассисаи давлатии телевизиони «Баxopистoн» намоиши «Бозёфт» манзypи тамошобинон мегаpдад. Даp ин намоиш асосан насли навpас даp ду давp иштиpoк мекунанд ва маxсyли эчодй итиpoъкopии хешpo пешниxoд мегаpдoнанд. Ин намоиш ба мисли озмун дoиp мегаpдад ва xайати бонуфузи дoваpoн, ки аз зyмpаи олимону донишмандони сoxаxoи гуногуни илм интихоб гаpдидаанд, ба кopxoи пешниxoдшyда
баxо медщанд, беxтаринxоро ба даври дуввум мегузаронанд ва дар даври дуввум намунаи ихтирои соxибистеъдодxо xаматарафа санчида шуда, таxлил гардида арзишмандтаринашон кабул мегарданд ва бо мукофотxои гуногун сарфароз гардонида мешаванд. Ин манфиати зиёде дорад:
- кобилияти истеъдодxоро муайян мекунад;
- шавку рагбаташонро меафзоёнад;
- донишу малакаи иштирокчиёнро зиёд мегардонад;
- ощо муаррифй мешаванд.
Яъне аз як тараф аз синни наврасй майлу рагбат ва шавку завкашон ба роxи илм моил шавад, аз тарафи дигар xунари онxо дигар чавонону наврасонро ба худ чалб месозад ва водор мегардонад, ки пайравй кунанд, ба эчодкориву ихтироъкорй даст бизананд. Устодон Абдукарим Абдураxимов аз донишгоxи техникй, Зиёдулло Нуриддинов аз донишгоxи омузгорй, Чднгибек Хусравов аз донишгоxи технологй ва Раxматулло Комилов аз донишгоxи миллй, ки соли гузашта дар xайати xакамон доварй мекарданд, ба офаридаи xар як иштирокчй баxои арзанда медонанд, бурду бохтро муайян мекарданд ва маслщату дастури муфиди худро низ дарег намедоштанд. Tyxфаxое, ки аз чониби сарпарастони барномаи «Бозёфт» Чдмъияти дорои масъулияташ маxдуди «Рухом» ва «Tочиксодиротбонк» ба голибон такдим гардид, нишонаи олии дастгирии бегаразонаи сарварон ва кормандони ин ду ташкилот буд. бо олщимматй тавонистанд наврасони бо истеъдод ва чуяндаро рyxбаланд созанд. Кош чунин сарпарастон бештар бошанд ва соxибистеъдодxоро дастгири кунанд.
Инро xамчун намуна мисол овардем. Боз xаминро илова кардан лозим аст, ки бо кушода шудани Муассисаи давлатии телевизиони «Бахористон», ки махсус барои наврасону чавонон фаъолият мекунад. Бисёр мавзyъxои матраxшуда истодаанд, ки маxс ба тарбия ва омузиш равона карда шудаанд. Магар эълон намудани озмоиши «Расми беxтарин» дар мавзyxои гуногун меxри садxо кудакону наврасонро нисбат ба санъати рассоми бедор мекунад? Дар мактабxо xам фанни расмкашй омузонда мешавад, вале таъсири телевизион ба мактаббача бештар аст. Зеро бача мехоxад масъули меxнаташро тамошобинон баxо диxад, худи уро ситоиш кунад. Аз чониби дигар вакте, ки xамчун голиб ва ё иштирокчи уро кадр дони мекунанд ва ё барои иштирок ба маxфилxои адабй ва ё саёxй даъват мекунанд, боли парвоз мебарорад. Аз ин чост, ки меxри касб, дилбохтагй ба он дар замири наврасон маъво мегирад.
Чун сухан аз телевизиони бачаxо рафт метавон аз намоиши «Овози тиллой» сухан гуфт. Хушбахтона, ин намоиш кайxо дар дили мактаббачагон чой гирифта аст. Дар як наврас мехоxад дар он иштирок намояд. Агар дар мактабxо барои дастаи «Даваскорони мактаб» аъзо интихоб кардани бошед, мушкилй мекашед. Зеро хоxишмандонро намеёбед. Барои намоиши «Овози тиллой» бошад, xатто аз минтакаxои дур хоxишмандон меоянд.
Иштироки фаъолонаи кудакон дар маxфилxои омузишй имконият медщад, ки фаъолияти бадей, эчодкории ощо сайкал ёбад, пурра ва пухта гардад. Инчунин нщоли меxри он дар калби кучакаш хуб нашъунамо ёфта, ба дарахти бузурги пурбод табдил ёбад. Дамчунин xангоми фаъолият наврас метавонад барои офаридан ё аз худ чизеро ба устодон ва шариконаш пешнщод кардан часпу талош кунад, мушкили кашад, хастагй эxсос кунад, аз роxи интихоб кардааш дилсард шавад ва xатто пушаймонй хурад. Аммо агар муаллим ё муррабии окилу доно тугёни ботини уро дарк кунаду дасти навозише ба сараш гузорад, сухани хуше ба гушаш бигуяд ва ё кумакеро дарег надорад, онгоx дар вучуди наврас, дар рагу пайванди у чони тоза медамад ва дилаш лабрези шодиву фараx мегардад. Дар он сурат ба чизе муваффак мегардад.
Mаxфили ихтироъкорй бачаxоро ба фаъолияти мустакилонаи офарандагй xидоят мекунад, ишку умеди онxоро ба максади пешгирифтанашон кавй мегардонад, имконият медиxад, ки ощо мустакилона фикр кунанд ва бо рyxияи баланд дар машгулиятxо иштирок дошта бошанд. Албатта, дар аввал барои на xама иштирокчиёни маxфил даст медиxад, ки бо дили гарму меxру садокат фаъолона иштирок кунанд. Аммо чун таваччуxашон ба одами атроф, ба офаридаxои дигарон бпнд мегардад ва ё кумаку дастгирие аз устодону рафикони худ мебинанд, каноатмандй эxсос мекунанд, бо самимият ва хушxоливу хушнуди ба ощо пайваст мешаванд. Дар дил орзуи эчодкори xакикиро мепарваранд ва барои ноил шудан ба xадафxои бузург домани саъю кушишро мустаxкам медоранд, то ки мавкеи худро дар чамъият ёбад ва сазовор ба нафъи халку ватан хизмат кунанд.
Фаъолият дар мафхдли эчодии хонандагон имконият медихдд, ки дониши хуби назариявй омузанд ва онро дар амал низ исбот кунанд. Дамчунин бо ташаббуси маъмурият ва муаллимон шинохтатарин олимони сох,а ихтироъкорон ва эчодкорони хушсалика ба вохурй даъват карда мешаванд, бо онх,о мулок;отх,ои судман сурат мегирад, ки ин, албатта, бетаъсир намемонад. Хднгоми шиносоии наздик дар дили толибилмон х,исси ифтихору кдноатмандй х,увайдо мегардад ва мех,ри касб ба калбашон реша медавонад.
Адабиёт:
1. ^онуни Ч,умх,урии Точикистон «Дар бораи маориф». - Душанбе, 2013.
2. Рахдмзода Х. Оила ва чомеа. - Душанбе, 1999.
3. Рахимов Х., Нуров А. Педагогика. - Душанбе, 2007. - 443 с.
4. Сластенин В. А., Каширин В. А. Педагогика и психология. - М., 2004. - 447 с.
ФОРМИРОВАНИЕ ИНДУВИДУАЛЬНОЙ ЛИЧНОСТИ УЧАЩИХСЯ В ТВОРЧЕСКИХ
ЦЕНТРАХ ШКОЛЬНИКОВ
В годы независимости в Республике Таджикистан произошли большие изменения в системе образования. В обучение учащихся введены новые предметы по наклоностям и способностям, в программу школ введено профильное обучение по нескольким направлениям. В связи с этим при школах функционируют творческие кружки и творческие центры, в которые привлекаются дети по способностям. В статье отмечается, что занятия в школьных центрах пробуждают интерес учащихся к различным профессиям. Занимаясь в центрах, они углубляют и расширяют свои знания по выбранному профилю, что способствует сознательному выбору профессии.
Ключевые слова: творческие центры, профильное обучение, формирование, знания, профессия, способность, усвоение.
ESTABLISHING INDIVIDUAL PERSONALITY OF PUPILS IN THE CREATIVE CENTRES
In independence years of Tajik republic educational system is greatly changed. New subjects are inserted to school programmes according to the inclination and abilities of pupils and also profiled study is inserted with several directions. According to it there are functionates creative circles and centres at schools , where pupils are attracted their abilities. The article notes that the study of creative centres arouses the interest of pupils to different professions. Training in the centres they deepen and enlarge their knowledge according to the chosen profile, which promotes deliberately for choosing profession.
Keywords: creative centres, profiled study, establishing, knowledge, profession, ability, mastering.
Сведения об авторе: Одинаева Одинамох Зубайдовна, директор инновационного лицея «Душанбе» при Технологическом университете Таджикистана, соискатель кафедры педагогики ТГПУ имени С. Айни, e-mail: [email protected]
About author: Odinaeva Odinamo Zubaydovna, the headmistress of innovative lyceum «Dushanbe» of Technological University of Tajikistan, researcher of the chair of Pedagogy of the Tajik State Pedagogical University named after S. Aini
ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СИСТЕМА И РОЛЬ ОБУЧЕНИЯ ФИЛОСОФИИ ДЕТЯМ
Бахши М. А.
Таджикский национальный университет
Образовательная структура, в качестве официального хранителя образования, играет ключевую роль, как в академической сфере, так и на более низких учебных уровнях. Если учесть нынешнее интеллектуальное состояние общества, складывается впечатление, что в обучении мышлению и в образовательных методиках связанных с развитием философской мысли, имеются недостатки на всех учебных ступенях. Нынешняя система предоставляет очень малое количество возможностей для улучшения качества интеллектуальных способностей и развития философского мышления учащихся. Низкий оценочный уровень студентов относят к отсутствию у них
229