Научная статья на тему 'ФОРМИРОВАНИЕ И РАЗВИТИЕ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ'

ФОРМИРОВАНИЕ И РАЗВИТИЕ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
75
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ПСИХОЛОГИЯ / ПЕДАГОГИКА / ШКОЛА / СПОСОБНОСТЬ / СПРОС / ОБРАЗОВАНИЕ / РАЗВЛЕЧЕНИЯ / КОМПЕТЕНТНОСТЬ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ НАВЫКОВ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Луфов Мансур Туймуратович, Фозилова Масрура Джумановна

В статье рассматриваются целях поиска путей повышения эффективности образовательного процесса, способности формулировать литературные навыки учащихся, развивать самокритичное мышление, выражать свободно выражения в статье. Развивая творческие способности, учитель развивает не только читателя умения, но и готовит себя к уроку в своих творческих способностях.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

FORMATION AND DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS' ABILITIES

The article discusses the goals of finding ways to increase the effectiveness of the educational process, the ability to formulate students' literary skills, develop self-critical thinking, and express free expression in the article. Developing creative abilities, the teacher develops not only the reader's skills, but also prepares himself for a lesson in his creative abilities.

Текст научной работы на тему «ФОРМИРОВАНИЕ И РАЗВИТИЕ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ»

ЭКОЛОГИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ ДЕТЕЙ В ПРОЦЕССЕ ОЗНАКОМЛЕНИЯ С

ПРИРОДОЙ РОДНОГО КРАЯ

В статье рассматривается методика использования методов обучения при ознакомлении детей с природой радного края и усвоение экологических знаний.

Анализируются точки зрения ученых и исследователей по даной проблеме, пути и средства усвоения природы и защита окружающего мира. На основе уровня развития знания и представления детей организована специальная обучающая среда для развития творческого воображения и формирования основ экологических знаний.

Ключевые слова: методы обучения, экологические знания, метод наблюдения, развитие способности, творческое воображение, специальная организованная деятельност

ENVIRONMENTAL EDUCATION OF CHILDREN IN THE PROCESS OF ACQUAINTING WITH THE NATURE OF THE NATIVE EDGE

This article deals with the method of using teaching methods when familiarizing children with the nature of the region and assimilating environmental knowledge. The point of view of scientists and researchers about the problem, the ways and means of assimilating nature and the protection of the surrounding world are analyzed as well as in this article. On the basis of the level of development of knowledge and ideas of children, a special learning environment is organized for the development of creative imagination and the formation of the foundations of environmental knowledge.

Keywords: training methods, environmental knowledge, observation method, ability development, creative imagination, special organized activities

Сведения об авторе:

Шарапова Наргис Достиевна - соискатель кафедры общей педагогики Таджикского государственного педагогического университет им.С.Айни e-mail: [email protected]

About the author:

Sharipova Nargis Dostievna - researcher in the Department of General Pedagogy of the Tajik State Pedagogical University named after S. Aini, e-mail: [email protected]

ТАШАККУЛ ВА ИНКИШОФИ ЦОБИЛИЯТ^ОИ МАРИФАТИИ ХОНАНДАГОНИ

СИНФ^ОИ ИБТИДОИ

Луфов М.Т.;Фозилова М. Ц.

Донишго^и давлатии Хучанд ба номи академик Б. Гафуров

Пешравии х,ар як насли солим ва х,амачониба инкишофёфтаи он аз чомеъаи солим вобаста аст. Тарбияи насли наврас рух,ан ва чисману зех,нан инкишофёфта бошад, вазифаи мукаддаси хар як шахсияти бомаърифати чомеъаи демократй махсуб меёбад. Пас аз падару модарон ин вазифаи масъулиятнок ва пуршараф ба души муаллим аст. Пас аз оила мактаб маконест, ки шахсияти кудакро ташаккул ва инкишоф медих,ад. Мактаби муосир бояд барои рушди кобилиятхо ва сифатхои мусбии характери хонандагон мусоидат намояд. Аммо мутаасифона имрузх,о он на х,амеша ин вазифаи мукаддаси худро босамар анчом дода метавонад.

Дар сохаи психиологияи амалй дакик муайян карда шудааст, ки кобилияти хонандагон дар заминаи аломатхои модарзодии истеъдод ва дар зери таъсири шароитхои мухити оила, боFча, мактаб, чомеа ва дар натичаи мувофики максад ба рох мондани таълиму тарбия ташаккул меёбад. Кдйд кардан бамаврид аст, ки воситаву роххо ва усулхои гуногуни дар раванди таълиму тарбияи хонандагони хурдсол ташаккул додани кобилияти эчодии онхо дар фаъолияти педагогони барчастаи ватаниву хоричй, рузномаву мачаллахои гуногун, маколахои илмии олимон, маърузахои муаллимони пешкадами синфхои ибтидой бисёр мушохида шудаанд.

Нишонахои аввалини зухуроти истеъдод ва кобилияти хонандагон дар синнусолй гуногун дар давраи барвактй-бачагй пайдо мешаванд, ки минбаъд рушду кобилияту маърифат ва шавку х,авас ба тарбия ва мухити солими рух,ии оилаву боFча ва мактаб вобаста аст.

Барои ошкор намудани механизмхои ташаккул ва инкишофи кобилиятхо яке аз масоили мухими илми психологияи амалй ва педагогикаи касбй махсуб меёбад.

Масъалаи кобилиятхо дар асархои С.Л.Рубенштейн, Юркевич В.С., Б.М.Теплов, Н.С.Лейтес, Э.А.Голубева ба таври амик омухта шуданд.

Чу но н ч ir-Б .Тепло в -о ни -5 а -ивкиш о ф н-коо или 5гг\о - ua с kt\o п - зер п нр о -асос но к-

HaMijaaa:1"

^обяжщсщ' жстяф^ яъне ШЛИ OW.X, Oil- Кобн."Л HT- ЗаМИНа И" та биЯ' ДОрОЭДЛ 'i

К осилият^ о- з;амеша дар инкиш офанд- ва -чун iihkiio сф ■ натичаи- нн-с ■ он- фаъ сонях- асгТ]

I ОЙииля; с^:-асосиж - инк inn сф дил; ан да и к.обн.т11ягз;о- таъ.тиму-тарян- ба-шумармераванд.^

!-к

Аз ин баpмеояд, ки хусусиятхои анатоми-физиологиpо аломатy нишонахо меноманд, ки онхо метавонанд даp якчоягй бо майли ба фаъолият пайдошуда ба инкишофёбии кобилият замина гyзоpанд.

Равоншинос Рубинштейн С.Л., оиди ташаккул инкишофи кобилиятхои маъpифатии хонандагон даp pаванди таълиму таpбия амалй мегаpданд, яъне хангоми азхуднамоии мазмун, мохият ва маданияти модию техникй, маънавй, илм ва санъат сахми гyстypда доpад[4].

Cаpчашмаи асосии инкишофи кобилиятхо - ин аломату нишонахои модаpзодианд, яъне хусусиятхои анатомй-физиологии системаи асаб ва махсусан психологй махсуб меёбанд. Хднгоми хамкоpии амалии хонандагон бо олами гиpдy атpоф, даp pаванди азхуднамоии дастоваpдхои таpаккиёти таъpихии инсоният аломату нишонахои таббий ба кобилиятхои гуногун мунтазам мубаддал мегаpданд.

Равоншиноси мyосиpи pyс Юpкевич B.C., чунин акида доpад, ки на хама гуна фаъолият Kобилиятхоpо инкишоф медихад, балки он фаъолияте, ки даp амалаш эмотсияхои мусбй ба вучуд меоянд. Агаp бо хонандагон бисёp машгулиятхо гyзаpонем, метавонем ба y чизе ёд дихем, хатто ба бахохои хубу аъло ноил гаpдем, аммо баpои он, ки имкониятхо инкишоф ёбанд, мухим аст, ки ин фаъолият ба худи y писанд бошад, даp y талаботи маъpифатиpо ба вучуд оpад [7].

Ба андешаи pавоншиноси точик Мустафокулов Т., даp инкишофи кобилиятхо талаботи маъpифатй накши халкунанда доpанд. Талаботи маъpифатй се зинаи инкишоф доpад: кунчкобй, донишдустй ва худи талаботи маъpифатй хамчун сифати yстyвоpи психика. Даp pаванди таълиму таpбия мухимият даp он аст, ки кунчкобии хонандагон саpивакт ба шавки донишазхудкунй ва баъд аз он ба хусусияти мухими шахсй ва талаботи маъpифатй мубаддал мегаpдад [2].

Arap даp боFчаю мактаб ва оила баpои таpаккиёти кобилияти умумй ва махсуси бачагону навpасон ва хонандагони синфхои ибтидой шаpоити мувофики ^pï фаpохам оваpда шаванд, ки ин баpои баpвактаp бедоp шудани талабот, шавку хавас ва майлу хохиши хонандагон ба фаъолиятхои гуногун мусоидат мекунад. Аз чумла даp мухити оилахое, ки волидайну калонсолон ба фаъолияти кyлолгаpй, заpгаpй, наккошй, чакандузй, pассомй, меъмоpй, мухандисй, ва касбхои гyногyнpо онхо пешаи худ каpоp мегиpанд, мухити хyнаpии инкишофи ин оилахо бемамоният таъсиpи амики хyдpо ба ба хонандагон баpои бедоp каpдани шавку хаваси онхо ва зохиp шудани кобилияти хонандагон меpасонанд. Табиист, ки хонандагон даp чунин оила таpбия ёфта ба нозукихои касбхои наккошй, дузандагй, гулдузй, чyбтаpошй, кандакоpй, pассомй ва дигаp сохахои фаъолият даp мухити оила тавассути мушохида ва ё даp ягон фаъолият шиpкат ваpзидан майлу хохиш ва шавку завки зиёт пайдо мекунанд. Баpои он ки истеъдоду кобилияти хонандагон хомуш нагаpдад, заpyp аст, ки даp мухити оила баpои таpаккй додани кобилиятхои гуногуни онхо шаpоити заpypй мухайё каpдан заpyp аст.

Яке аз вазифахои асосй ва мухими волидайн, мypаббиёни боFчахо ва омyзгоpони мактабхо баpои пешpафти pyшди чомеаи демокpатй точикистони сохибистщлол пеш аз

хама мувофики максад ба рох мондани фаъолияти хонандагон мебошад, ки дар фаъолияти худ на танхо истеъдоду кобилияти хонандагон амалан зохир мегардад, балки дар навбати худ фаъолияти мухими ташаккули куввахои аклй ва зех,нии онхо ба шумор меравад.

Дар фаъолияти х,аррузаи мо мунтазам истеъдоду кобилияти хонандагон аз синни томактабй ва давраи мактабй хам зохир намешавад, балкй ин холат асоси вокей шуда наметавонад, чунки ин хонандагон ба ягон сохаи фаъолият кобилият надоранд. Шахсияти инсон, ки ба дунё омад, вай ба ягон сохаи фаъолият кобилият дорад, аммо танхо ба олами ботинии у рох ёфта имконоти зехнию аклонии уро фахмидан зарур аст.

Барои инкишоф додани кобилияту истеъдоди хонандагон оилаву мактаб накши асосй мебозад. Махз дар оила ва мактаб ба вусъати хаматарафаи кобилияти эчодии хонандагон, ташкили фаъолияти онхо дар рафти дарсхо, махфилхои фаннй, чорабинихои беруназсинфй ва беруназмактабй шароитхои боз хам зиёдтар фарохам оварда мешавад. Дар мактаб барои рушди кобилиятхои умумии хонандагон дарсхои пурмазмуну эчодй, ки шавку хаваси толибилмонро бедор карда тавонанд ва дар онхо сифатхои фаъолй, ташаббускорй, мустаъкилй, мехнатдустй ва кобилияти эчодиро ташаккул диханд, ахамияти хеле калон доранд.

Х,ар як хонандаи аз чих,ати психики саломат ва бардам ба коби-лияте, ки барои дар мактаб бомуааффакият хондан зарур аст, доро мебошад. Бо ибораи дигар, х,ар кас кобилият дорад, ки маълумоти миёна гирад, материали таълимиро дар доираи барномаи мактаб аз худ кунад.

Кобилияти мактаббачагони хурдсол дар давраи омухтани алифбо огоз меёбад. Дар ин давра барои инкишофи кобилияти умумй ва махсуси бачагон таълими савод, омухтани алифбо, санъат ва мехнат, хониш, сурудхонй, расмкашй, риёзй, табиатшиносию забони модарй ва русй мусоидат мекунад. Масалан, муаллим хангоми омузонидани фанх,ои таълимй кобилиятхои умумй: навиштан, хондан, фикр кардан, алокамандии овозх,о, шумурдан, расм кашидан, хикоя карданро инкишоф дода, кобилиятхои махсус: тезтар хал кардани масъалахои математикй, тасвири расмхо дар албом, ифоданок хондан, омухтани забони модарй, русию англисй ва амсоли инх,оро ташаккул дода тавонад.

Дар хонандагони синни хурди мактабй ва синни наврасй кобилияти бачагон дар рафти таълими фанхои адабиёт, забони модарй, риёзй, таърих, чугрофия, биология, расмкашй, сурудхонй, махфилхои фаннй, чорабинихои синфй, беруназсинфй ва беруназмактабй ташаккул меёбанд. Ба рушди кобилияту истеъдоди хонандагон шабхои саволу чавоб, олимпиадахои фаннй, викторинахо, махфилхои табиатдустон, техникони чавон, фаъолияти бадей, варзишй ва шашкаю шохмот, гуштини тарзи озод, валейболу баскетбол ва ба инхо монанд ахамияти калон дорад.

Маълум аст, ки хар як хонанда ба ин ё он сохаи фаъолият кобилият дорад, аммо дар хаёт одами бекобилият вучуд надорад. Хонандагони рухану чисман ва аз чихати маънавй солим талаботи барномаи таълимиро аз бар мекунанд ва дар рафти таълим ба комёбихо муваффак мегарданд.

Яке аз вазифахои мухими муаллимон ва волидайну мураббиён аз он иборат аст, ки кобилияту истеъдоди бачагонро дар асоси методикахои илман асоснокшуда муайян кунанд ва баъд барои тараккй додани кобилияти бачагону хонандагон чорахои судбахши амалй андешанд, бештар бачагонро ба ичрои машкхо ба тафсил чалб намоянд, нисбат ба онхо талаботи катъй ба миён гузоранд, махорату малакахои онхоро такмил диханд, мунтазам назорат баранд ва ба натичаи фаъолияти хонандагон бохои катъй диханд. Мутаассифона на хамеша чараёни таълим имрузхо бо дар назардошти конуниятхои психологии ташаккулу инкишофи кобилиятхо ва хислатхои характери хонанда сурат мегирад, ки ин боиси ба вучуд омадани монеахои гуногун дар чараёни таълим мегардад.

Омузгори босалох,ият бояд хамкадами замон бошад. Ин аст, дар баробари дониши хуби фаннй, техника ва технологияи навин у бояд психологияи кудакро ба хубй омузад. Дар як кудак фардияти нотакрор аст ва танхо донистани хусусиятхои фардии эшон ба муаллим имконият медихад, ки ба рушди кобилиятхояшон монеъ нагашта, балки мусоидат намояд, дар у хислстхои бехтарини характерро ба монанди ватандустй, ифтихори миллй, часурй, мустакилй, суботкорй, маърифатдустй, зебопарастй ва гайрахо ташаккул дихад.

Дар охир ба чунин хулоса омадан мумкин аст, ки кобилиятхои шахсияти хонандагони синни хурди мактабй низ дар даврахои хассоси ташаккул доранд, ки ба эътибор гирифтан ва самаранок истифода намудани онхо метавонад ба инкишофи минбаъдаи ин кобилиятхо таккони бузург диханд.

АДАБИЁТ

1. Давлатов М. Оила ва рушди шахсияти фарзандон. - Душанбе «Ирфон» 2014. - 224 с.

2. Мустафок,улов Т., Нарзуллоева М. Асосх,ои психологияи синнусолй ва педагоги Кулоб-2003 - 360 с.

3. Петровский А. В. Возрастная и педагогическая психология. М.Просв. 1973 - С. 165-229.

4. Рубинштейн С.Л., Очерки, воспоминания, материалы. М., 1989

5. Шарифзода Ф. Актуальные проблемь современной педагогики. Книга в 2-х томах. Душанбе: Ирфон, 2010.-197 с.

6. Юнусова Н.М., Дастури психологияи амали «Собириён» Душанбе-2004. - 334 с.

7. Юркевич В.С. Одаренный ребенок иллюзии и реальность- книга для учителей и родителей М., Просвещание, 2000 - 136 с.

ФОРМИРОВАНИЕ И РАЗВИТИЕ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНОЙ

ШКОЛЫ

В статье рассматриваются целях поиска путей повышения эффективности образовательного процесса, способности формулировать литературные навыки учащихся, развивать самокритичное мышление, выражать свободно выражения в статье. Развивая творческие способности, учитель развивает не только читателя умения, но и готовит себя к уроку в своих творческих способностях.

Ключевые слова: психология, педагогика, школа, способность, спрос, образование, развлечения, компетентность педагогических навыков.

FORMATION AND DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS' ABILITIES

The article discusses the goals of finding ways to increase the effectiveness of the educational process, the ability to formulate students' literary skills, develop self-critical thinking, and express free expression in the article. Developing creative abilities, the teacher develops not only the reader's skills, but also prepares himself for a lesson in his creative abilities.

Keywords: psychology, pedagogy, school, ability, demand, education, entertainment, competence of pedagogical skills.

Сведения об авторах:

Луфов Мансур Туймуратович - старший преподаватель кафедры социальной и профессиональной психологии Худжандского государственного университета имени академика Б. Гафуров. E-mail- [email protected]

Фозилова Масрура Цумановна - докторант первого курса сспециальность педагогики и психологии Худжандского государственного университета имени академика Б.Гафуров.

About the authors:

Lufov Mansur Tujmuratovich - the senior teacher in the Department of Social and Professional Psychology of Khujand State University named after academician B.Ghafurov. E-mail- [email protected]

Fozilova Masrura Jumanova — the 1st year Ph. D. student in speciality of Pedagogy and Psychology of Khujand State University named after academician B.Ghafurov. Tel.:(+992) 92-864-63-90

ПРОБЛЕМА ПОДГОТОВКИ УЧИТЕЛЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА К ПРОФЕССИОНАЛЬНОМУ ОБЩЕНИЮ В ПЕДАГОГИЧЕСКОМ ВУЗЕ

Халимова З.

Таджикский государственный педагогический университет им.С.Айни

На современном этапе педагогическая наука и практика решают проблему совершенствования методов и форм вузовской подготовки, разработки новых педагогических технологий, направленных на решение задач модернизации образования, повышения качества и эффективности профессиональной подготовки.

Важнейшей задачей высшей профессиональной школы является подготовка студента к самостоятельной профессиональной деятельности. Вопросам профессиональной подготовки учителя, развития готовности будущих педагогов к предстоящей деятельности посвящено немало научных исследований [2,3,4,5,6,7,12, 13, 15].

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.