ЭРКИНЛИК- ИНСОННИНГ ОЛИЙ КАДРИЯТИ СИФАТИДА
d https://doi.org/zenodo.10557904
ЖАЛИЛОВ Бахтиёр Норкулович
Царши мууандислик ицтисодиёт институти
АННОТАЦИЯ
Бугунги глобаллашув жараёнида инсон цадри масаласи тобора долзарблик касб этиб бормоцда. Зеро инсон цадрини улуглаш, унинг жамият уаётидаги роли жуда катта ауамият касб этмоцда
Калит сузлар: Инсон, фуцароларнинг ууцуцлари, манфаатлари, глобализация ва интеграцион жараёнлар, фан, техника, технология, замонавий коммуникациялар
АННОТАЦИЯ
В ходе сегодняшней глобализации все более актуальным становится вопрос человеческого достоинства. Очень важно прославление человеческого достоинства, его роль в жизни общества
Ключевые слова: процесс глобализации, проблема человека , права, интересы граждан, процессы глобализации и интеграции, наука, технологии, современные коммуникации
ABSTRACT
In the course of today's globalization, the issue of human dignity is becoming more and more relevant. Because glorifying the value of a person, his role in the life of society is becoming very important
Keywords: the process of globalization, the issue of migration, the rights, interests of citizens, globalization and integration processes, science, technology, modern communications.
КИРИШ
Кишилик жамияти узининг тарихий ривожланиши ва интеллектуал тараккиёти жараёнида эркинликка интилиб яшаган. Бу омил уз навбатида инсоният оламида турли диний таъзйик ва хурофотлардан холи булган дастлабки уйгониш даврининг юзага келиши учун туртки булди. Бу ходисани Марказий Осиё ва Гарбий Европа мамлакатларининг илк урта асрлардаги тарихий жараёнларида юз берган вокеликлар асносида куришимиз мумкин. Бу даврга келиб, уз эркинлигини англаб етган ва мустакил тафаккурга эга булган инсонлар илм-фаннинг ривожланиши йулида инкилоб ясадилар. Бу инкилоб
86
14 www.birunijournal .uz
дунё халкларининг хаётида ва турмуш тарзида табиий заруратга айланган умуминсоний кадрият эди. Буюк олмон файласуфи Гегель тасаввурича, алохида шахснинг эркинлиги ва маънавий юксалиши нисбий кадрият булиб, миллат ва давлатнинг фаровонлиги - мутлок кадриятдир. Шох давлати учун хаётини курбон килар экан, у узининг ахлокий бурчини бажаради. Улим олдидаги куркув, дея таъкидлайди файласуф, миллат эркинлиги ва халк мустакиллигини халокат ёкасига олиб келиши мумкин, бу уз навбатида ахлокий халокатдир. Мустакилликни йукотиш, бошка халклар зулми остида эзилиш нафакат миллатнинг, балки хар бир алохида шахснинг шаъни топталишидир.1 Албатта, инсон онгли мавжудот сифатида дунёга келибдики, унинг узгаларга карам булмасдан, уз хохиши буйича яшашга булган интилиши хам юзага келган. Бу интилиш канчалик кучаймасин, барибир унинг «абсолют» амалга ошиши муаммолигича колиб келмокда. Аслида, унинг уз хохиши буйича яшаш истаги инсоният тараккиётининг идеали сифатида давом этаверади. Хдтто, бугун демократия батамом карор топган, фукароларнинг эркинлиги тула таъминланган, жахоннинг бир катор мамлакатларида хам уларнинг хохиш-истаклари абсолют амалга ошган, деб айта олмаймиз ва бундай булиши хам мумкин эмас. Чунки инсон дунёга келган кундан бошлаб, то охирги нафасигача она, ота, оила, миллат, халк, давлат ва жамият тизимида яшайди, улар билан тегишли муносабатларда булади, уз манфаатлари эвазига «абсолют» эркинлигининг аксарият куп кисмидан «воз» кечишга мажбур булади.
МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Аслида, инсоннинг абсолют эркинликка эга булиши унинг хеч ким билан алокаси йуклигини, жонли дунёдан ажралиб колишини, шу тарика моддий, маьнавий, ижтимоий-сиёсий ва хукукий манфаатлари кондирилиши имкониятларидан махрум булганлигини хам билдиради. Уз эркинлигининг маълум кисмидан воз кечиши эвазига у турли муносабатларга кириша олади. Ана шулар каторида унинг юкорида тилга олинган тизим (она, ота, оила, жамоа, миллат, халк, давлат ва жамият) билан буладиган муносабатлари алохида урин эгаллайди. Бу тизимда содир буладиган муносабатлар оркали улар билан узаро мувозанатда яшайди. Бу мувозанат булмас экан инсон бу ёруг оламда тинч, осойишта ва фаровон яшай олмайди.2 Юкоридаги фикрларлар мажмуасидан шу нарсага амин буламизки, инсон узининг эркинлигини табиатдан, жамиятдан ва инсонлар багридан ташкарида амалга ошира олмайди.
1 К,аранг: Г.В.Ф. Гегель. Философия права. -М.: 1990. -С. 360.
2 Каранг: Отамуродов С. Миллий ривожланиш фалсафаси. -Тошкент: "Академия", 2005. -155-бет.
87
Чунки, бутун тарих давомида жамоавийлик анъанаси асосида яшаб келган инсоният кавми бу акидадан хеч качон воз кеча олмайди, истаймизми йукми, бу табиий хол.
Шунга кура, битта сабаб билан катор окибатларни юзага келтирса булади. Бунда, биринчидан, инсон эркинлиги нафакат ташки омиллар билан балки, ички интилишлар, эхтиёжлар билан хам такоза килинади; иккинчидан, эркинликка интилувчи шахс узига курсатилаётган хар бир таъсирга фикран турлича, уз имконияти даражасида жавоб бераолади; учинчидан, шахснинг максадга мувофик фаолияти жараёнида унинг эркинлиги ижтимоий-иктисодий, сиёсий, ахлокий ва маънавий сохаларда намоён булади. Шундай килиб шахс эркинликнинг субъектив англаб олишдан тортиб, то уни объектив амалга оширишгача булган турли боскичларни босиб утади. Дейлик, уругчилик жамоси, умуман ибтидоий тузум даври, кулдорлик, уйгониш даври (IX-XI асрлар), урта асрлар, янги ва энг янги давр хамда хозирги кунга кадар инсоният уз эркинлигига эхтиёж сезиб яшайди. Чунончи, шахс уз фаолияти жараёнида эркинликка оид максадини илгаридан белгилаб олиш имкониятига эга. Чунки хар кандай аник вазиятда хам шахснинг эркинлигига оид бир нечта имкониятлар мавжуд булади. Бундай булмаган шароитларда, яъни окилона мукобиллик етишмай турганда хам шахс уз эркинлиги доирасида юз бериши мумкин булган салбий окибатлардан узини четга тортади.
Эътибор киладиган булсак, шахс танлов эркинлигини инсоният дунёсида тутган урнини жонли табиатдаги объектив сараланиш билан киёс этиш мумкин. Танлов эркинлиги туфайли инсоният жамият ривожланишининг истаган боскичида ва истаган жойида яратилган моддий ва маънавий кадриятлари урганилиши, узлаштирилиши ва ижодий такомиллаштирилиши мумкин. Инсон шахсининг бу жихати факат индивидуал табиатга эга булмай, балки ялпи ижтимоий жихатларда хам куринади. Яъни, шахсларгина эмас, балки катта ёки кичик эл-элатлар, миллатлар ва халклар хам уз такдирларига тегишли холларнинг барчасида ижтимоий танлов эркинлигига эгадирлар. Ижтимоий танлов уз навбатида зарурият асосида юзага келувчи вокеликдир. Жамиятда кишилар уртасидаги ижтимоий, ахлокий жараёнлар, эркинликка оид муносабатлар турли ижтимоий катлам ва гурухлар уртасида ташкил топадиган манфаатлар кураши эркинликка асосланган воситалар оркали амалга оширилиб келинади. Инсонлар уртасидаги бундай муносабатларнинг асосий вазифаси шахслараро узаро зиддиятларни бартараф этиш йулларини аниклаш, томонлар учун макбул булган шароитларни белгилашга оид муаммолар ечимини ташкил этишдан иборат. Бундай услублар мавжуд шахснинг
88
www.birunijournal .uz
эркинлигига нисбатан танланган воситаларнинг реал ёки идеаллиги билан белгиланади.
АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ (REFERENCES)
1. Kattakulovna, T. S., Khudoiberdievich, T. B., Evatovich, R. A., Norkulovich, J. B., & Buriniyozovna, E. S. Increasing protection of the rights and interests of youth in Uzbekistan.[Electronic Resource]. URL: https://philosophicalreadings. org/2021-13-4/(date of access: 15.06. 2022).
2. Бахтиёр, Ж. Н. (2017). У. Состояние и перспективы развития социологии в Узбекистане. In International Scientific and Practical Conference World science (Vol. 4, No. 4, p. 9). ROST.
3. Norkulovich, J. B. (2023). ISSUES OF FORMATION OF UNIVERSAL VALUES IN THE DEVELOPMENT OF NATIONAL CULTURAL CENTERS. Excellencia: International Multi-disciplinary Journal of Education (2994-9521), 1(5), 226-230.
4. Norqulovich, J. B. (2023). Globallashuv Davrida Migratsion Inqiroz. Miasto Przysziosci, 41, 107-109.
5. Jalilov, B. N. (2023). SOG 'LOM TURMUSH TARZI VA UNING SHAKLLANISHIGA TA'SIR KO 'RSATUVCHI OMILLAR. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 3(10), 276-282.
6. Mamasaliyev, M. M. (2022). AMIR TEMUR DAVRIDA MARKAZLASHGAN BOSHQARUV TIZIMINING SHAKLLARI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(5-2), 1120-1129.
7. Rizoqulovich, R. R., & Halimovna, T. R. S. (2021). QADIMGI DUNYO ILK TARG 'IBOT SISTEMALARINING SHAKLLANISHI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(3), 130-137.
8. Жалилов, Б. Н. (2023). МИГРАЦИОН ИЩИРОЗНИНГ КЕЛИБ ЧЩИШИ ВА О^ИБАТЛАРИ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 3(5), 1307-1311.
9. Ruzimuratovna, O. N. (2022). WAYS TO ABSORB THE NATIONAL IDEA IN THE YOUTH MIND. BARQARORLIK VA YETAKCHI TADQIQOTLAR ONLAYNILMIY JURNALI, 2(10), 122-124.
10. Ochilova Nigora Ruzimuratovna. Ta'limda zamonaviy axborot va kommunikatsiya texnologiyalarini урни. Results of National Scientific Research Volume 1| Issue 7 2022 SJIF- 4.431 ISSN: 2181-3639. Р-339-343
11. Манзаров, Ю. Х. (2020). Роль пропаганды народного творчества и искусства в воспитании молодежи. In 30 лет Конвенции о правах ребенка:
89
современные вызовы и пути решения проблем в сфере защиты прав детей (pp. 226-232).
12. Манзаров, Ю. Х. (2021). Новый Узбекистан на пути третьего ренессанса. Academy, (5 (68)), 34-38.
13. Манзаров, Ю. (2017). ДЕМОКРАТИЧЕСКИЕ ПРЕОБРАЗОВАНИЯ И ОБЕСПЕЧЕНИЕ МЕЖНАЦИОНАЛЬНОГО СОГЛАСИЯ В УЗБЕКИСТАНЕ В ГОДЫ НЕЗАВИСИМОСТИ. Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов, (4), 28-30.
90
www.birunijournal .uz