Научная статья на тему 'ЭКОЛОГИК ТАРБИЯНИ ТАШКИЛ ҚИЛИШГА ЯНГИЧА ЁНДАШУВ –ДАВР ТАЛАБИ'

ЭКОЛОГИК ТАРБИЯНИ ТАШКИЛ ҚИЛИШГА ЯНГИЧА ЁНДАШУВ –ДАВР ТАЛАБИ Текст научной статьи по специальности «Экологические биотехнологии»

CC BY
2
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Экология / атроф-муҳит / таълим / тарбия / барқарор ривожланиш мақсадлари / билим / кўникма.

Аннотация научной статьи по экологическим биотехнологиям, автор научной работы — И У. Уразбаев, К Ишанкулова

Мақолада кейинги йилларда экологик тарбияни ташкил қилишга бўлган ёндашувнинг ўзгаришига туртки бўлган асосий омиллар таҳлили келтирилган. Шунингдек, мақолада экологик тарбияга экология ҳақида атроф-муҳит ҳақидаги билимлар мажмуини шакллантириш эмас, балки шахсда атроф-муҳит билан боғлиқ муаммоларни англаш, уларни таҳлил қилиш ва ушбу муаммоларга ечим топиш кўникмаларини шакллантиришнинг аҳамияти ёритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЭКОЛОГИК ТАРБИЯНИ ТАШКИЛ ҚИЛИШГА ЯНГИЧА ЁНДАШУВ –ДАВР ТАЛАБИ»

Open access journal

www.in-academy.uz

388?-

^RASIAN JOURNAL OF TECHN01:0GY AND INNOVATION

» w. щР

ЭКОЛОГИК ТАРБИЯНИ ТАШКИЛ ЦИЛИШГА ЯНГИЧА ЁНДАШУВ - ДАВР ТАЛАБИ И.У.Уразбаев

Гулистон давлат университети "Тупрокшунослик" кафедраси профессори, б.ф.д. ismatulla 1957 @ mail.ru К.Ишанкулова Гулистон давлат университети "География ва экология" кафедраси катта укитувчиси.

ABSTRACT

Мацолада кейинги йилларда экологик тарбияни ташкил цилишга булган ёндашувнинг узгаришига туртки булган асосий омиллар та^лили келтирилган. Шунингдек, мацолада экологик тарбияга экология уацида атроф-му^ит уацидаги билимлар мажмуини шакллантириш эмас, балки шахсда атроф-му^ит билан боглиц муаммоларни англаш, уларни та^лил цилиш ва ушбу муаммоларга ечим топиш куникмаларини шакллантиришнинг ауамияти ёритилади.

Сайёрамиз тарихи бу аслида тирик жонзотларнинг уларни ураб турган атроф-мух,ит билан узаро муносабати тарихидир. Инсонлар жонли ва жонсиз табиат билан доимий муносабатда булиб келган ва бу атроф мух,итнинг асосий унсурларидан бири саналган. Шу билан бирга, инсон атроф мух,итга уз таъсирини утказиб келган ва уз навбатида атроф мух,ит таъсири остида ривожланган. Атроф-мух,итнинг инсонга булган таъсири аксарият х,олларда ижобий характерга эга булган булсада, инсоннинг атроф-мух,итга таъсири охирги пайтларда купрок; салбий томонга узгариб бормокда [9]. Шу сабабли биз таълим ва тарбиядан инсонни, унинг атроф мух,итга булган муносабатини, атроф-мух,ит, экология билан богли; муаммоларга ечим излаш куникмаларини, унинг табиат ва экологияга нисбатан хул;-атворини, уй-;арашларини ижобий томонга узгартириш жараёни сифатида фойдаланишимиз зарур. Экологик тарбия шу уринда маълумотлардан фойдаланган х,олда, огох,ликка даъват этиш, огох, ;илиш, авайлаб асраш, ривожлантириш оркали инсон хул; атворида экология ва атроф мух,итга нисбатан ижобий хул;-атворни шакллантиришдир [4; 10].

Хозирги пайтда атроф-мух,ит муаммоларидан бохабар ва бу муаммоларга ечим топа оладиган шахсни камол топтириш экологик тарбиянинг асосий ма;садларидан бири саналади [12; 13]. Ундан таш;ари экологик тарбиянинг яна бира мух,им ма;сади бу шахсда экологияга нисбатан ижобий муносабатда булиш х,иссини ривожлантириш, экология нисбатан ижобий хул;-атворни шакллантириш, уни асраб авайлаш, атроф мух,итга етказилган талофатни бартараф этишда мух,им саналган куникмаларини шакллантиришдир. Купчилик хорижий олимлар томонидан экологик тарбиянинг асосий ма;сади сифатида биохилмахилликни са;лаш ва уни мух,офоза килишни амалга

ARTICLE INFO

Received: 26th January 2024 Accepted: 04th February 2024 Online: 05th February 2024 KEY WORDS

ЭкоAогиn, ampo$-My%um, ma^AUM, map6un, 6ap^apop pueoMAaHum Ma^cadAapu, 6uaum, KyHuKMa.

Open access journal

www.in-academy.uz

ошириш деб ;аралмо;да [1; 2; 11]. Экологик огох,ликка эга шахслар, яъни атроф-мух,итнинг жамиятга ва узларига булган таъсирини англовчи шахслар деганда, уз х,аётини давом эттирар экан турмушининг барча жабх,аларидаги х,ар бир х,атти-х,аракатини атроф-мух,итга нисбатан белгиловчи ва амалга оширувчи шахслар тушунилади [3].

Дунё ми;ёсида у;ув жараёнига экологик тарбияни киритиб ва унинг мазмунини тобора такомиллаштириб бориш янада долзарб масалага айланаётган ва;тда экологик тарбиянинг асл мох,ияти нимадан иборат эканлигини ва у нима ма;садларга эришишни таъминлаши лозимлигини ани;лаштириб олиш лозим саналади. Сунгги йилларда бу масалада жуда куплаб бах,с-мунозаралар кетаётганлигининг гувох,и булишимиз мумкин. Экологик тарбия масалаларига багишланган хориж илмий адабиётларида ва сох,ага оид материалларида эколгик тарбия, атроф-мух,ит таълими, ва охирги пайтларда бар;арор ривожланиш ма;садидаги таълим тушунчалари кенг кулланилмо;да. Илмий адабиётларда куп бора такрорланувчи гоя бу экологик тарбиянинг учта мух,им аспектга эга эканлигидир. Булар 1) экологик тарбия бу атроф-мух,ит х,а;ида таълим, 2) экологик тарбия бу атроф мух,итдан келувчи, табиат ;уйнида олиб борилувчи таълим ва 3) экологик тарбия бу атроф мух,ит учун таълим беришдир. Бу типология Британиялик мутахассис Палмер [6] томонидан илгари сурилган булиб, ушбу типологиядан 1970-йилларда Буюк Британия мактаб таълими тизимида экологик тарбияни жорий ;илишга багишланган лойих,асини бах,олашда кулланилган. Атроф мух,ит х,а;ида таълим бу когнитив, билимга таяниладиган таълимни назарда тутади. Атроф мух,итда кечувчи таълим деганда атроф-мух,итдан, табиатдан у;ув жараёнини ташкил ;илишда асосий манба, восита сифатида фойдаланишни назарда тутади. Ва них,оят атроф-мух,ит учун таълим шахсда атроф-мух,итга ижобий таъсир курсатувчи, ундаги салбий узгаришларнинг олдини олишга ;аратилган хул;-атворни шакллантирувчи таълимни назарда тутади. Ушбу типологиядаг 3-аспект яъни "атроф мух,ит учун таълим" тушунчаси Жиклинг ва Спорк [5] томонидан тан;ид остига олинган булиб, уларнинг фикрича бу аспект табиатга нисбатан ва экологик тарбияга нисабатан антропоцентрик муносабатда булишни назарда тутишини ва ушбу тушунчадаги "учун" сузи инсониятнинг табиатга нима яхшию нима ёмон эканлигини белгилашини назарда тутишини унинг асосий камчилиги сифатида курсатиб утишган. Вах,оланки, Жиклинг ва Споркка [5] кура инсоният табиатга нима яхши ва нима ёмонлигини белгилаш ;удратига эга эмас.

Купчилик хорижий олимлар фикрига кура экологик тарбия, атроф мух,итни мух,офаза ;илишга йуналтирилган таълим алохдда фан сифатида утилиши самара бермаслигини, аксинча уни у;ув жараёнидаги барча фанларнинг, хусусан, ани; фанлар, ижтимоий-гуманитар фанлар мазмунига сингдириш самаралиро; эканлигини таъликлашади. Биро; кейинги йилларда инсоният фаровонлигига эришишининг механизмларини излашга булган ёндашувнинг узгариши натижасида экологик тарбия масаласига х,ам бош;ача ну;таи назар билан ;араш шаклланиб бормо;да. Буни биз БМТнинг Бар;арор ривожланиш ма;садларини (БРМ) руёбга чи;аришда таълимда олиб борилаётган ислох,отларда куришимиз мумкин. Чунки агар БМТ томонидан илгари сурилган бар;арор ривожланиш ма;садларига назар ташлайдиган булсак, 17 та

Open access journal

www.in-academy.uz

мацсаддан 7 таси бевосита атроф-мухит масалаларига царатилган. Бу эса уз навбатида купчилик таълим тизимларида "Барцарор ривожланиш мацсадлари таълими", "Барцарор ривожланиш мацсадлари учун таълим ва тарбия" каби янги йуналишлар, фан ва модулларнинг яратилишига туркт булмоцда. Шунингдек, БРМларини хар бир фан мазмунига сингдириш, ушбу 17 та мацсадлар атрофида айланувчи мавзуларни, ушбу мацсадларни руёбга чицаришда зарур булган куникма ва малакаларни шакллантиришга алохида эътибор царатилмоцда. Чунки, экологик тарбия бу нафацат атроф-мухит ва табиат, экология хацида билимга эга булишни, балки улар билан боглиц булган муаммоларни аницлай олиш, уларни тахлил цилиш, улар хацида танцидий фикрлай олиш хамда ушбу муаммоларга креатив, илмий ёндашган холда ечимлар таклиф топиш куникмаларини шакллантиришни хам назарда тутади.

АКШ Атроф-мухитни мухофаза цилиш Агентлиги таърифига кура экологик тарбия бу шахсларга атроф-мухит билан боглиц булган муаммоларни тафтиш этиш, уларни бартараф этишда фаол иштирок этиш ва атроф-мухитни яхшилашга томон харакатларни амалга ошириш имконини беради. Бунинг натижасида шахслар атроф-мухит муаммолари хацида чуцурроц тушунчага ва атроф-мухитга таъсир цилиши мумкин булган царорлар цабул цилишга огохлик ва масъулият хисси билан ёндашиш учун етарли куникмаларга эга булишади [8]. Бунда экологик тарбиянинг асосий таркибий цисмлари сифатида цуйидагилар белгиланган:

- атроф мухитдаги узгаришлардан огох булиш ва уларга бефарц булмаслик;

- атроф-мухит ва у билан боглиц муаммоларни тушуниш ва улар хацида билимга эга булиш;

- атроф-мухитга эхтиёткорона муносабатда булиш хамда атроф-мухит сифатини яхшилаш ва сацлашга интилиш;

- атроф-мухит билан боглиц муаммоларни аницлай олиш ва уларни бартараф этиш учун зарур куникма ва малакаларга эга булиш;

- атроф-мухит билан боглиц муаммоларни баратаф этиш учун доимий харакатда булиш [8].

Илмий адабиётлар тахлили шуни курсатмоцдаки, Гарб мамлакатлари таълим тизимида, айницса мактабгача ва умумий таълим тизимида уцувчиларнинг экологик таълим ва тарбиясини ташкил цилишда асосий ургу уцувчиларда танцидий фикрлаш, муаммоларни хал цила олиш куникмаларини шакллантиришга берилади. ЮНЕСКО хам инсон учун атроф-мухит билан боглиц булган муаммоларга ечим топишида зарур булган куникмаларини шакллантириши экологик тарбиянинг асосини ташкил цилиш лозимлиги таъкидланиб келади. Бироц ЮНЕСКО томонидан 2021 йилда таёрланган "Атроф мухит муаммоларининг таълимга интеграция цилиш холати буйича глобал хисоботи" га кура дунё мамлакатлари таълим тизимлари уцувчиларга атроф-мухит инцирозлари хамда ицлим узгариши билан боглиц муаммоларга мослашиш, уларни бартараф этишда зарур булган билим ва куникмаларни бера олмаяпти [7]. Утказилган тадцицотга кура уцувчиларда экологик тарбияда мухим саналган социо-эмоционал куникмалар ва харакатга йуналтирилган компетенцияларни шакллантириш ва ривожлантиришга кам эътибор царатилмоцда [7]. 1600 нафар уцитувчи ва таълим сохасидаги етакчилар уртасида утказилган суровномада иштирокчиларнинг 3 дан 1

Open access journal

www.in-academy.uz

;исми булажак у;итувчиларни тайёрлашда атроф-мух,ит билан боглиц муаммолар масаласига эътибор ;аратилмаганлигини ва бу буйича етарли малакага эга эмасликларини таъкидлаган [7]. Бу уз навбатида х,алигача булажак у;итувчиларни тайёрлаш тизимида экологик тарбия ва атроф-мух,итни мух,офаза ;илишга йуналтирилган таълимнинг етарли даражада йулга куйилмаганлигини, булажак у;итувчиларда бундай таълимни уз фанларига интеграция ;илиш учун етарли билим, куникма ва малакага эга эмаслигини англатади. Уз навбитади ЮНЕСКО томонидан бу йуналишда олиб борилаётган сайи-х,аракатларнинг пировард ма;сади 2025 йилга ;адар дунёдаги барча мамлакатларда экологик таълим ва тарбияни мактаб укув режасидаги асосий фанга айлантириш эканлиги таъкидланган [7]. Бу эса экологик таълим ва тарбияга жах,он тажрибасидан келиб чи;;ан х,олда, хусусан, БМТ х,амда ЮНЕСКО томонидан илгари сурилаётган ёндашувларни батафсил тах,лил ;илиш, уларни руёбга чи;ариш буйича илмий-амалий ишлар куламини ошириш лозимлигини англатади.

Хулоса ;илиб айтадиган булсак, замонавий контекстда экологик тарбия, атроф-мух,ит х,а;идаги таълимга узгача ёндашувни талаб ;илувчи, комплекс билим, куникма ва малакаларни шакллантиришга ва ривожлантиришга ;аратилган фан сифатида ;аралмоги лозим. Бу эса уз навбатида экологик тарбияни ташкил ;илишнинг методологик асосиларини, булажак у;итувчилар тайёрлаш тизимида, олий таълим тизимида фан ва сох,алар буйича талабаларга билимлар бериш ва куникмалар шакллантиришга булган ёндашувларни ;айта куриб чи;ишни талаб этади.

References:

1. Komilova, N. K., Ravshanov, A. K., Karshibaeva, L. K., Ishankulova, K. Q., & Madrahimova, Z. N. (2020). Some theoretical and practical issues of medical geographical research. Indian Journal of Forensic Medicine & Toxicology, 14(3), 2111-2117.

2. Nigmatov, A., Madrakhimova, Z., & Ishankulova, K. (2020). Geotourism: Problems and Solutions on the Example of Uzbekistan. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 21(1), 14-21.

3. Madraximova, Z. N., Ishankulova, K. K., & Turdiqulova, J. S. (2022). Sirdaryo viloyati hududidagi sho'rlangan tuproqlarda Steviy dorivor o'simligini yetishtirish agrotexnikasini ishlab chiqish. Ekologiya monitoring, 1(1), 41-43.

4. Khodzhaeva, N. D., Urazbayev, I. U., & Ishankulova, K. K. (2021, December). Study on some features of water exchange of local varieties of hard wheat. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 939, No. 1, p. 012061). IOP Publishing.

5. Egamkulov, K. E., & Karshibayeva, L. K. (2021). SIRDARYO VILOYATI AHOLISINING MILLIY TARKIBI UNING GEOKRIMINOGEN HOLATGA TA'SIRI. Экономика и социум, (1-1 (80)), 62-64.

6. Karshibayeva, L., & Egamqulov, H. (2023). SIRDARYO VILOYATINING DEMOGRAFIK VAZIYATI VA UNING GEOGRAFIK JIHATLARI. Scientific journal of the Fergana State University, (4), 98-98.

Open access journal

www.in-academy.uz

7. Karshibayeva, L. K., Ishankulova, K. K., & Toymbayeva, D. A. (2023). MIRZACHO 'L TIBBIY GEOGRAFIK RAYONIDAGI SOG 'LOMLASHTIRISH MASKANLARINING DAVOLOVCHI TABIIY RESURSLAR BILAN TA'MINLANGANLIGI. Экономика и социум, (1-2 (104)), 42-51.

8. Komilova, N. Q., & Karshibayeva, L. K. (2023). JIZZAX VA SIRDARYO VILOYATLARIDA AHOLI SALOMATLIGINI YAXSHILASHNING GEOGRAFIK JIXATLARI. Экономика и социум, (41 (107)), 141-150.

9. Kilichevna, K. L., Ishankulova, K. K., Madraximova, Z. N., & Maidanovich, K. N. (2022). The Growing of Pavlovnia Plant in Syrdarya Region. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 9(12), 446-451.

10. Karshiboeva, L., Adham, J., Sobidkhon, S., Komila, I., Madrahimova, Z., Altiboeva, M., & Kurolova, R. (2021). Regularities of Regulations on Impacting Irrigated Water Land. Ilkogretim Online, 20(3).

11. Rakhmatov, O., Rakhmatov, F., Kurbanov, E., Rakhmatullaev, R., Kasimov, A., & Musayeva, N. (2023). The methodological foundations of the thermal efficiency in a convective drying unit of the chamber type. In E3S Web of Conferences (Vol. 390). EDP Sciences.

12. Rakhmatov, O., Rakhmatov, F. O., Nuriev, K. K., & Nuriev, M. K. (2022, August). Development and justification of the thermal parameters of a mechanized rotary blancher. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 1076, No. 1, p. 012068). IOP Publishing.

13. Raxmatov, F. O., Raxmatov, O., Nuriev, K. K., & Nuriev, M. K. (2021, October). Combined dryer with high efficiency for drying high-moist agricultural products. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 868, No. 1, p. 012076). IOP Publishing.

14. Рахматов, Ф. О., & Нуриев, К. К. (2022). ИССЛЕДОВАНИЕ ПЛОДОВ ДЫНИ КАК ОБЪЕКТА ТЕХНИЧЕСКОЙ ПЕРЕРАБОТКИ. ИЛМИЙ МАКЩАЛАР ТУПЛАМИ, 330.

15. Artikov, A., Masharipova, Z., & Rakhmatov, F. (2020). AN INTELLECTUAL METHOD TO OPTIMALLY CONTROL THE PROCESS OF MICROWAVE DRYING OF THERMOLABILE PRODUCTS. Chemical Technology, Control and Management, 2020(5), 213-217.

16. Рахматов, О. О., Рахматов, Ф. О., Тухтамишев, С., & Равшанов, Ж. Н. (2017). ПРОИЗВОДСТВО ВЫСОКОКАЛОРИЙНЫХ ПИЩЕВЫХ ПРОДУКТОВ ИЗ УЗБЕКСКИХ СОРТОВ ДЫНЬ. In Научно-практические пути повышения экологической устойчивости и социально-экономическое обеспечение сельскохозяйственного производства (pp. 1312-1316).

17. Altibayeva, M. B., Karshibayeva, L. Q., & Madrakhimova, Z. N. (2022). Geodemographic status of syrdarya region and its role in the territorial location of service networks. Journal of Geography and Natural Resources, 2(03), 34-38.

18. Миршарипова, Г. К., Мустафа;улов, Д. М., Каршибоева, Л. К., & Мадрахимова, З. Н. (2020). Сирдарё вилояти шароитида судан ути ва мошни соф холда хамда аралаш экилганда усиш ва ривожлантиришга экиш меъёрининг таъсири. Узбекистон аграр фани хабарномаси, 3(81), 97-101.

19. Egamkulov, K. E., & Karshibayeva, L. K. (2021). SIRDARYO VILOYATI AHOLISINING MILLIY TARKIBI UNING GEOKRIMINOGEN HOLATGA TA'SIRI. Экономика и социум, (1-1 (80)), 62-64.

«

Open access journal

www.in-academy.uz

20. Рахматов, О. (2019). Совершенствование технологии и технических средств для сушки и очистки ягод винограда. Автореф. доктор-fDSc) дисс. Ташкент.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.