о
ЭКОЛОГИК МУАММОЛАР ВА УЛАРНИ ЕРИТИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ЖИХДТЛАРИ
с1 https://doi.org/10.5281/zenodo.14544425
Омонов Эркин Ботирович
Узбекистан миллий университети эркин изланувчиси, Узбекистан Республикаси Олий Мажлиси Сенатининг Оролбуйи минтакасини ривожлантириш масалалари ва экология кумитаси котибияти бош
маслахатчиси Эл почта: егкт. ошопоу@шай. ги
Аннотация: Мацолада экологик муаммолар ва уларни ёритишнинг ижтимоий-фалсафий жщатлари ёритилган. Оммавий ахборот воситаларининг ахборот тарцатишнинг асосий институти сифатида экологик масъулият тузрисида жамоатчилик фикрини шакллантиришда мууим урин тутиши курсатилган.
Калит сузлар: экологик муаммо, замонавий техноген цивилизация, экологик онг, ижтимоий фалсафа, экологик журналистика.
Дархдкикат, замонавий техноген цивилизация купинча табиий мухитни эътиборсиз колдириб, экологик инкироз хавфини оширади. Биосферанинг хозирги холати аллакачон жиддий узгаришлар ёкасида, бу атроф-мухитни бошкариш ва саноатни ривожлантиришга ёндашувларни кайта куриб чикишни талаб килади. Ифлосланиш, ресурслар камайиши ва табиий экотизимларни йуколиши муаммолари инсоният келажагига тахдид солмокда.
Оммавий ахборот воситалари ахборот таркатишнинг асосий институти сифатида экологик масъулият тугрисида жамоатчилик фикрини шакллантиришда мухим урин тутади. Бирок, замонавий оммавий ахборот тизими, гарчи экологик билимларни таркатаётган булса-да, катор муаммоларга дуч келмокда. Аввало, атроф-мухит масалалари купинча тухтатилади ёки энг дахшатли холатларни (экологик офатлар, коидаларнинг бузилиши) ёритиш билан чекланади, бу муаммони бир томонлама идрок этишни келтириб чикаради.
Экологик муаммолар, айникса иклим узгариши, хаво ва сув ифлосланиши, чулланиш, биохилма-хилликнинг йуколиши каби масалалар тахлилий маколалар ва махсус ахборот дастурлари оркали ёритилади. Атроф-мухитга етказилаётган зарарни камайтириш ёки бартараф этиш буйича муваффакиятли лойихалар ва харакатлар ёритилиб, улардан урганиш
имконияти такдим этилади. Масалан, кайта тикланадиган энергия манбалари, пластик чикиндиларни кайта ишлаш ёки худудларни кайта тиклаш буйича муваффакиятли тажрибалар жамоатчиликка такдим этилади.
Экологлар, олимлар ва экологик муаммолар буйича экспертларнинг интервьюлари ва фикрлари ахолига экологик муаммоларнинг техник ва илмий томонларини тушунтиришга ёрдам беради. ОАВ оркали турли экологик акциялар ва ташвикот кампаниялари утказилиши мумкин. Масалан, табиий ресурсларни тежаш, чикиндиларни саралаш, дарахтлар экиш ёки хайвонот дунёсини химоя килиш буйича ижтимоий реклама экологик муаммоларга эътиборни жалб килишнинг самарали воситаларидан биридир.
Ижтимоий-фалсафий тахлил нуктаи назаридан, хозирги табиатга буган муносабат асосан жамиятнинг антропоцентрик йуналишини акс эттиради, бу эрда инсон табиатдан юкори куйилади ва табиат унинг эхтиёжларини кондириш учун манба сифатида каралади. Бу истеъмолчи муносабат атроф-мухитнинг ифлосланиши, глобал исиш ва табиий ресурсларнинг камайиб бораётганига карамасдан, экологик инкирознинг узок муддатли окибатларига етарли эътибор бермасликда намоён булади. Оммавий ахборот воситалари сохасида биохилма-хилликни саклаш ва атроф-мухитнинг яшашга яроклилигини марказий уринга куядиган биоцентрик парадигма томон силжиши мухим ахамиятга эга.
Оммавий ахборот воситаларининг экологик маданиятга самарали таъсир курсатиши учун нафакат табиий офатларни ёритиш, балки табиат билан узаро муносабатларнинг ижобий намуналарини янада тизимли ва фаол равишда таргиб килиш керак. Инкироздан чикиш имкониятлари ва бу жараёнда хар бир инсоннинг ролини курсатувчи ижобий мисоллар экологик маданиятни кучайтириши, атроф-мухитни асраб-авайлаш борасидаги харакатларни фаоллаштириши мумкин.
Оммавий ахборот воситалари призмаси оркали экологик муаммоларни ижтимоий-фалсафий тахлил килиш уларнинг экологик маданиятни шакллантириш имкониятларини хам, истеъмолчиларнинг курсатмалари ва иктисодий манфаатлари билан боглик камчиликларини хам очиб беради. Бу камчиликларни бартараф этиш экологик муаммоларнинг жамият онгидаги устувор йуналишлардан бирига айланишига, уз навбатида инсон фаолиятининг табиатга салбий таъсирини камайтиришга ёрдам беради.
Атроф-мухит муаммоларида оммавий ахборот воситаларининг ролини ижтимоий-фалсафий нуктаи назардан тахлил килиш бир канча асосий жихатларни аниклаш имконини беради. Биринчидан, оммавий ахборот воситалари экологик ахборотнинг асосий манбаи сифатида одамларнинг хулк -
атвори ва дунёкарашига таъсир курсатадиган экологик муаммолар хакидаги жамоатчилик фикрини шакллантиради. Журналистлар атроф-мухитнинг ифлосланиши ёки иклим узгариши хакида хикоялар ёзаётганда, маълумот ташвишли деб кабул килинишини ва харакат ёки пассивликни келтириб чикаришини аниклайди.
Иккинчидан, экологик онгда кино ва хужжатли фильмлар алохида урин тутади. Хужжатли фильмлар, айникса, илмий-оммабоп ва публицистик фильмлар нафакат табиат хакидаги билимларни шакллантиради, балки одамларни харакатга сафарбар эта оладиган хиссий муносабатни хам уйготади. Табиат эстетикаси билан экологик тахдидларни англаш уйгунлашган гибрид жанри, айникса, мавзуни кенгрок оммага етказишда самарали.
Нихоят, оммавий ахборот воситаларининг экологик ахборотни такдим этишдаги аниклиги ва масъулияти экологик маданиятни шакллантиришнинг асосий элементлари хисобланади. Нотугри ёритиш ва шов-шувлилик нафакат томошабинларни чалгитиши, балки жамоатчиликнинг экологик муаммоларга нисбатан ишончсизлигини келтириб чикариши, ижтимоий бефаркликка олиб келиши мумкин.
Экологик онг жамиятнинг атроф-мухит билан алокаларини чукур тушунишга йуналтирилган шаклдаги онгдир. Бу, инсоннинг табиат билан бир бутун экосистема сифатида алокада эканлигини тушуниш, инсон фаолиятининг салбий окибатларини бахолаш, ва табиатни асрашга каратилган фаолиятни куллаб-кувватлашни уз ичига олади. Экологик онгнинг шаклланиши глобал микёсда мухим ахамият касб этади. У илм-фанга суяниб, гуманистик кадриятлар билан уйгунлашади ва инсоннинг уз манфаатларидан кура кенг жамоатчилик манфаатларини олдин куйишга йуналтирилган. Экологик инкирозларни хал килиш учун глобал стратегия ишлаб чикишда экологик онгнинг ахамияти бекиёсдир.
Давлат рахбарининг тегишли Фармонида таъкидлаганидек, экологик муаммоларни хал килишда факат бугунги кунга эмас, балки якин ва узок келажакка йуналтирилган амалий ва стратегик ёндашув талаб килинади1.
Ижтимоий-фалсафий нуктаи назардан каралганда, ОАВ экологик маданиятни ривожлантиришда фаол роль уйнаши керак. ОАВ оркали таркатиладиган ахборотлар инсонларнинг экологик онгини оширишга каратилган булиши лозим. Масалан, табиатга зарар етказувчи харакатлар, турли саноат ва технологик жараёнлар окибатлари хакидаги маълумотларни кенг
1 "2030 йилгача булган даврда Узбекистон Республикасининг Атроф мухитни мухофаза килиш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 30 октябрдаги ПФ-5863-сон Фармони // https://lex.uz/docs/4574008.
таркатиш инсонлар онгида атроф-мухитга булган муносабатни узгартиришга хизмат килади.
Ижтимоий-фалсафий нуктаи назардан, оммавий ахборот воситалари инсон ва табиат уртасидаги муносабатларни тахлил килиб, уларнинг мураккабликларини ёритиш оркали жамиятни экологик баркарорликка олиб келадиган йулларга йуналтириши мумкин.
Ривожланган давлатларда экологик журналистиканинг илмий тадкикотлар оркали янада такомиллашиб бориши жамоатчиликни экологик масалаларга нисбатан хушёрликка чакиришнинг самарали усулидир. Бундай журналистларни тайёрлаш олий таълим муассасаларида йуналишлар очиш ва махаллий журналистлар учун семинарлар, тренинглар ва махсус укув курслар ташкил килиш оркали амалга оширилиши мумкин. Бунда республиканинг барча худудларида фаолият юритувчи журналист ва блогерлар учун махорат мактаблари хам катта роль уйнайди. Шу тарика, экологик журналистиканинг жамият баркарор ривожланишини таъминлашдаги роли жуда мухим булиб, бу оркали жамият экологик муаммоларга нисбатан фаол ёндашувни шакллантиради.
Экологик журналистика жамият онгини ошириш, экологик билим ва тафаккурни шакллантириш, инсоннинг атроф-мухитга булган муносабатини яхшилаш йулидаги мухим восита хисобланади. Масалан, атроф-мухитга етказилаётган зарарни ёритиш факатгина ахборот таркатиш эмас, балки уни иктисодий, сиёсий, ижтимоий ва маънавий сабабларини очиб бериш, жамиятни хушёрликка чакириш, инсон тафаккурини тубдан узгартириш оркали табиий бойликларни асраб-авайлаш йулларини курсатиш ва амалий чора-тадбирлар курилиши учун замин яратиш вазифасини бажаради. Бу эса экологик журналистиканинг кушган ижтимоий кийматини англатади.
Экологик муаммоларни ёритиш оркали ОАВ нафакат экологик билим ва тафаккурни оширишга, балки жамоатчилик ва хукумат уртасидаги мулокотни мустахкамлашга хам хизмат килди. Бу жараёнда ОАВ давлат ва жамоат ташкилотларининг экологик харакатларини ёритишда фаол иштирок этиб, жамиятнинг экологик масалаларга жавобгарлик билан муносабатда булишини рагбатлантирди.
Ижтимоий-фалсафий нуктаи назардан экологик масалаларни ОАВда ёритиш жамиятнинг умумий онгини ва ахлокий кадриятларини шакллантиришга катта таъсир курсатади. Табиатига ва уни мухофаза килишга жавобгарликни ёритган хар бир макола ёки курсатув инсоннинг экологик ахлокий хиссини оширади. Шу маънода, ОАВ экологик маданиятни шакллантиришда мухим фалсафий восита булиб хизмат килади. ОАВнинг
"FALSAFA VA INSONIYAT: O'TMISH, HOZIRGI (E)ISSN: 2181-1784 ZAMON, KELAJAK" ILMIY-NAZARIY ANJUMAN 4(26), Nov., 2024
ALFRAGANUS UNIVERSITY www.oriens.uz
ижтимоий тaъcиpи оpкaди экологик мacaдaдap кeнг ёpитилиши жaмиятнинг бapкapоp pивождaнишигa ^cca кУшaди.