Научная статья на тему 'Effectiveness of the combined application of interactive methods "debats" and "a weak link" in the conduct of the lesson'

Effectiveness of the combined application of interactive methods "debats" and "a weak link" in the conduct of the lesson Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
53
18
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАНЯТИЕ / PRACTICAL EMPLOYMENT / ИНТЕРАКТИВНЫЕ ОБУЧАЮЩИЕ МЕТОДЫ / ИНТЕРАКТИВ ТАЪЛИМ МЕТОДЛАРИ / INTERACTIVE TRAINING METHODS / ПРЕИМУЩЕСТВО / ADVANTAGE / АМАЛИЙ МАШғУЛОТ / КЛИНИК ФАРМАКОЛОГИЯ / САМАРАДОРЛИК

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Рахматова Мархабо Расуловна, Жалолова Вазира Замировна

В статье рассматривается преимущество применения интерактивных обучающих методов как «слабое звено» и «дебаты» в проведение практических занятий по предмету клиническая фармакология в медицинских ВУЗах.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Effectiveness of the combined application of interactive methods "debats" and "a weak link" in the conduct of the lesson»

УДК: 616.1/.4:378.661 ОЛИЙ ТИББИЙ ОЛИЙГОХДА «МУНОЗАРА» ВА «ЗАИФ ХАЛКА» УСУЛЛАРНИ БИРЛАШТИРГАН ХОЛДА ДАРС УТИШНИНГ

УНУМДОРЛИГИ

РАХМАТОВА МАРХАБО РАСУЛОВНА Бухоро давлат тиббиёт институти, ички касалликлар пропедевтикаси ва клиник фармакология кафедраси ассистенти.

Бухоро шахри. Узбекистон Республикаси ЖАЛОЛОВА ВАЗИРА ЗАМИРОВНА Бухоро давлат тиббиёт институти, ички касалликлар пропедевтикаси ва клиник фармакология кафедраси ассистенти.

Бухоро шахри. Узбекистон Республикаси АННОТАЦИЯ

Мацолада тиббиёт олий уцув юртлари клиник фармакология фани амалий машгулотларини утишда «заиф цалка» ва «мунозара» таълим усулларни бирлаштирган цолда дарс утишнинг самарадорлиги хацида суз юритилган.

Калит сузлар: амалий машгулот, клиник фармакология, интерактив таълим методлари, самарадорлик.

ЭФФЕКТИВНОСТЬ СОЧЕТАННОГО ПРИМЕНЕНИЯ ИНТЕРАКТИВНЫХ МЕТОДОВ «ДЕБАТЫ» И «СЛАБОЕ ЗВЕНО» В ПРОВЕДЕНИЕ УРОКА В ВЫСШЕМ МЕДИЦИНСКОМ УЧЕБНОМ

ЗАВЕДЕНИИ РАХМАТОВА МАРХАБО РАСУЛОВНА ассистент кафедры пропедевтики внутренних болезней и

клинической фармакологии Бухарского государственного медицинского института. Город Бухара Республики Узбекистан

ЖАЛОЛОВА ВАЗИРА ЗАМИРОВНА ассистент кафедры пропедевтики внутренних болезней и клинической фармакологии Бухарского государственного

медицинского института

АННОТАЦИЯ

В статье рассматривается преимущество применения интерактивных обучающих методов как «слабое звено» и «дебаты» в проведение практических занятий по предмету клиническая фармакология в медицинских ВУЗах.

Ключевые слова: практическое занятие, интерактивные обучающие методы, преимущество.

EFFECTIVENESS OF THE COMBINED APPLICATION OF INTERACTIVE METHODS «DEBATS» AND «A WEAK LINK» IN THE

CONDUCT OF THE LESSON

RAKHMATOVA MARKHABO RASULOVNA

assistant to department of propaedeutics of internal diseases and clinical pharmacology of the Bukhara state medical institute. City of

Bukhara of the Republic of Uzbekistan ZHALOLOVA VAZIRA ZAMIROVNA assistant to department of propaedeutics of internal diseases and clinical pharmacology of the Bukhara state medical institute. City of

Bukhara of the Republic of Uzbekistan ABSTRACT

In article advantage of application of interactive training methods as «a weak link» and "discussion" in carrying out of a practical training in a subject clinical pharmacology in medical high schools is considered.

Key words: Practical employment, interactive training methods, advantage.

Мавзунинг максади: Замонавий интерактив таълим услублар кулланилганда талабалар укитиш жараёнида фаол иштирок этадилар, билим олишнинг охирги ютукларини урганиш йули билан уз устларида мустакил таёрланиш даражаларини оширади. Укитиш жараёнини янада ривожлантиришнинг яна бир омили амалий машгулотларда интерактив таълим методларидан фойдаланиб дарс утишдир. Бунда талабалар орттирган билим ва куникмаларини муайян клиник хрлатларда куллай олишига, мавзуни яхширок узлаштиришларига эришилади.

Материал ва услублар: Биз Бухоро давлат тиббиёт институти «ИКП ва клиник фармакология» кафедрасида клиник фармакология фанидан укув машгулотини утказишда интерактив укитиш услубларидан «заиф халка х,алка» ва «мунозара» методларини бирлаштирган х,олда дарс утишни афзал деб топдик.

Бунда «мунозара» усулида мавзу тулик очиб берилса, «заиф х,алка» усулида мавзу буйича олинган билимлар мустахкамланади. «Мунозара» услуби х,ажм жихатдан катта ва мураккаб назарий маълумотларни узига мужассамлаштирган мавзуларни кенг киррали ёритишда тавсия килинади. Мунозарада катнашиш педагогик нуктаи назардан умумий билимларга киради, яъни уларни илмий билимнинг маълум бир булагига киритиб булмайди, лекин асосий фикрни курсата олиш, далилларни солиштириш, хулоса килиш, яъни айнан мунозаранинг натижаларини курсата олиш билим олишга киради. Шунинг учун ушбу услуб турли машгулотлар ва йуналишлар, айникса тиббий-биологик х,амда клиник х,олатларда самарали булиб х,исоб-ланса, муаян шошилинч х,олатда тезкор жавоб талаб килувчи «заиф х,алка» усули эса талабаларда шошилинч х,олатларда тез ва аник

Электронный научный журнал «Биология и интегративная медицина» №4-апрель(21) 2018

жавоб бериш кобилиятларини оширади. Дарс жараёнида ушбу усулларни бир вактда кетма-кет куллаш олинган билимни янада мустах,камланишига ёрдам беради.

Мунозара усулини утказиш буйича услубий курсатмалар:

1. Талабалар мунозара утказилиши тугрисида олдиндан огохлантирилади. Мавзу номи берилади.

2. Бир нечта маърузачилар мавзунинг асосий кисмлари буйича маъруза киладилар, вакт 10 минутдан ошмаслиги керак.

3. Оппонентлар танланади. Улар х,ам ушбу кисмлар буйича баробар тайёргарлик курадилар ва кушимчалар, танкидий фикрлар билдирадилар.

4. Барча талабалар маърузачи ва оппонетларга саволлар тайёрлайдилар.

Мунозарада куйидаги коидаларга риоя килиш зарур:

1. Мунозара муаммони х,ал килишга йуналтирилган булиши ;

2. Регламентга риоя килиниши;

3. Факат мавзу буйича гапирилиши;

4. Оппонент фикрини охиригача эшитиш ва уни тугри тушуниш;

5. Мавзу буйича зиддият чикишига йул куймаслик.

Усулни утказиш боскичлари:

1. Мухокамани бошлаш - мунозара мавзусини белгилаш, керакли саволларни бериш.

2. Мавзуни ёритиб, мухим жойларни курсатиш.

3. Аник вазифаларни куйиш.

4. Мухокамада утказилганда максадга олиб келувчи асосий йуналишдан четланмаслик.

Яъни мунозара таклиф килади:

• «яхши» ва «ёмон» ба^одан аник фикрлар билдиришга

утиш;

• катнашчилар орасида зиддият келиб чикишига йул куймаслик.

5. Мухокамага якун ясашда куйидагиларга ахамият бериш:

-мунозара боскичлари ва натижаларини тахлил килиш;

-талабалар фикрини ва бошка муаммоларни куриб чикишда мунозара услубининг ахамиятини мухокама килиш;

- мунозарада айтилган энг янги фикрларни алохида таъкидлаш;

Асосийси, мунозара натижасида талаба мавзу буйича тулик, аник маълумот олиши керак.

«Заиф халка» усулини утказиш коидалари.

Усулни утказиш учун керакли анжомлар: секундомер, гурух руйхати (уйин баённомасини тузиш учун), утилаётган мавзу буйича саволлар туплами.

Усулни утказиш тартиби:

1. Уйинни укитувчи ва талабалардан бир ёрдамчи-хисобчи утказади.

2. ^исобчи варакада талабалар руйхати, гурух номери, ишчи уйин номи, уйин утказилган санани ёзади.

3. Укитувчи саволлар тупламидан талабаларга савол беради.

4. Берилган саволга талаба 5 секунд давомида жавоб бериш керак.

5. Укитувчи «тугри» ёки «нотугри» деб жавобни бахоллайди, узи тугри жавобни айтади.

6. Х,исобчи талаба руйхатида жавобнинг тугрилигига караб + ёки - белгилайди.

7. Шу холда талабалар икки турини утказади.

8. 2 турдан кейин уйин тухтатилади, 2 та минус олган талаба уйиндан чикади.

9. Долган талабалар билан янги турини давом эттирилади.

10. Турлардан тугри жавоб бериб утган талабалар кейинги тур давом эттирилади.

11.Х,исобчи варакада нотугри жавоб берган талаба кайси турдан чикиб кетганини белгаб боради.

Талабалар билимини бахолашда укитувчи куйидагиларни инобатга олиши зарур:

1) «Мунозара» ишчи уйини буйича- мунозара тугри режалаштирилдими ва утказилдими?

2) Ушбу мавзуга доир хамма керакли маълумотлар айтилдими?

3) Мунозара натижасига кушимча маълумотлар кандай таъсир курсатди?

4) Саволларни очиб беришда ким куп катнашди ва керакли фикр билдирди?

5) Ким саволларни тушунмади?

6) ^атнашчиларда мунозарадан коникиш х,осил булдими?

7) «Заиф х,алка» ишчи уйини буйича максимал 100 фоиз хисобида ба^оланади.

2-турдан чикиб кетган талаба 30 фоиз

3-турдан чикиб кетган талаба 56 фоиз

4-турдан чикиб кетган талаба 63 фоиз

5-турдан чикиб кетган талаба 70 фоиз

6-турдан чикиб кетган талаба 75 фоиз;

7-турдан чикиб кетган талаба 80 фоиз

8-турдан чикиб кетган талаба 85 фоиз

9-турдан чикиб кетган талаба 90 фоиз

10-турдан чикиб кетган талаба 95 фоиз ;

Долган кучли уйинчи 100 фоизгача балл олади.

8) К^йилган баллар машгулот учун бериладиган якуний бахолашда назарий кисм бали булиб ^исобланади.

Электронный научный журнал «Биология и интегративная медицина» №4-апрель(21) 2018

9) Укитувчи журналнинг пастки буш кисмида ишчи уйин утказилганини белгилайди.

10) «Мунозара» ва «Заиф халка» ишчи уйинлари буйича тупланган баллар умумлаштирилиб, уртача балл куйилади.

Дарс охирида гурух журналининг пастки буш кисмида ишчи уйин утказилгани белгиланади.

Натижалар ва уларнинг тахлили:

«Мунозара» усулида талабаларнинг мунозара килиш, «Заиф халка» услубида эса муаян холатда саволга тез жавоб бериш махоратлари ошди.

«Мунозара» усулида мавзу тулик очиб берилганлиги сабаб, «Заиф халка» услубида олинган билимлар мустахкамланди. Хар бир талабанинг таёрланиш даражасига бахо берилди. Уйин услубида утказилганлиги боис талабаларда кизикиш ортди.

Хулоса килиб шуни айтиш мумкинки ушбу услубларнинг амалий машгулот утишда кулланилиши, талабаларни укитиш жараёнига жалб этиш даражасини ортиради, талабаларнинг бир-биридан урганишлари учун шароит яратилади, фан буйича олган билимларини амалда текшириш имконини беради.

Адабиётлар руйхати:

1.Мавлянов И.Р. ва соавторлар «Клиник фармакология кафедраси маштулотларини утказишда интерактив укитиш услуб-ларининг кулланилиши». Тошкент 2005 4-14 бетлар.

2. Коротеев А.П. Пренатальная диагностика наследственных врожденных болезней; Под ред. Э.К. Айламазяна, В.С. Баранова. -М., 2006. - Гл. IX. С.201-216.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.