Research BIB / Index Copernicus
ДОСТОЕВСКИЙНИНГ "ЖИНОЯТ ВА ЖАЗО" АСАРИДА ДИАЛОГИЗМ ТРАНСФОРМАЦИЯСИ
Абдуллаева Насиба Буроновна
УзМУ" Фалсафа ва маънавият асослари" кафедраси
доценти.,ф.ф.д
АННОТАЦИЯ
Мацолада Достоевский асарларида диалог, диалогизм ва мунозаранинг намоён булиши, узига хос жщатлари таулил этилган. Диалогларнинг турли типлари, диалогизмнинг трансформацияси, унда цаурамонларнинг маънавий-ахлоций царашлари, мафкуравий йуналганлиги курсатилган. Достоевскийнинг "Жиноят ва жазо " асарида цаурамонлар мунозараси ва ички монологи, рууият манзаралари таулил цилинган.
Таянч тушунчалар: диалог, диалогизм, диалог типлари, мунозара, мууокама, суубат, тушуниш, нутц, монолог.
В статье исследуются проявлении, особенности, значении диалога и дискуссии в произведениях Достоевского. Анализируется выявления различные типы диалогов, трансформация диалогизма в котором раскрываются духовно-нравственные взгляды персонажей, идеологическая направленность. Исследуется диалог, диалологизм и его роль, функции в романе "Преступление и наказание" и определяется особенности внутреннего монолога героев.
Ключевые слова: диалог, диалогизмы, типы диалога, обсуждение, дискутация, беседа, понимание, речь, монолог.
The article examines the manifestations, features, and meaning of dialogue and discussion in Dostoevsky's works. The article analyzes the identification of various types of dialogues, the transformation of dialogism in which the spiritual and moral views of the characters, ideological orientation are revealed. The dialogue and its role and functions in the novel "Crime and Punishment" are investigated and the features of the inner monologue of the characters and psychological states are determined.
Keywords. dialogue, dialogism, types of dialogue, discussion, discussion, conversation, understanding, speech, monologue.
АННОТАЦИЯ
ABSTRACT
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
КИРИШ
Диалог инсон нуткини ва инсон хаётининг барча муносабатлари ва куринишларини, умуман, маъно ва мазмун касб этувчи хамма нарсаларни камраб олувчи универсал ходиса булиб, файласуфлар, адабиётшунослар, тилшунослар томонидан турли аспектда тахлил этилган. Кахрамонларнинг кадриятлари, рухияти, уз-узи, узгалар, жамият ва дунё билан муносабатлари, кахрамонларнинг вокеа ходисаларга мустакил нуктаи назари борлиги ёки йуклигини очиб беришга хизмат килади ва шу оркали ёзувчи асарлари диалогизмининг узига хос хусусиятларини намоён эттиради. Жахон
адабиётига катта хисса кушган Фёдор Достоевский асарларида диалог ва диалогизм, инсоннинг икки табиий интилиши: сузлаш ва узини эшитишларига эришиш, тушуниш ва тушунилиш масаласини тадкик этиш долзарб саналади. Достоевскийнинг ижодида мунозара, диалогларни урганилиши адибнинг махорати, асарнинг бадиий ютукларини курсатиш билан бирган, инсон маънавияти, рухияти, ундаги эврилишларни намоён этади. Зеро, диалог ва диалогизм воситасида кахрамон ва персонажларни тушуниш инсонни тушуниш ва тушунтиришга олиб келишини куриш мумкин.
Ушбу максадни амалга ошириш учун куйидаги вазифалар белгилаб олинди:
- Достоевский асарларида диалог, диалогизм ва мунозаранинг узига хос жихатларини курсатиш;
- Достоевский асарларида диалогизм трансформациясини курсатиш;
- Достоевскийнинг "Жиноят ва жазо" романи кахрамонлари нуткида ички ва ташки диалогнинг намоён булишини тахлил килиш;
- Мунозара жараёнида кахрамонлар рухиятидаги узгаришларни очиб бериш;
- Карама-карши ва мунозарали холатларда диалог маданиятининг ахамиятини очиб бериш.
Тадкикотнинг назарий ва амалий а^амияти. Достоевский асарлари буйича илмий излагишлар олиб борилаётган тадкикотлар учун назарий-методологик манба сифатида фойдаланиш мумкин.
Методлар. Достоевский асарларида диалог ва диалогизмнинг фалсафий хусусиятлари масалаларини урганишда мантикийлик, анализ ва синтез, умумлаштириш, таккослаш каби усуллардан фойдаланилган.
Илмий муаммони куйилиш. Достоевский ижоди замонавий олимлар томонидан турли йуналишларда тахлил килинган ва куплаб тадкикотлар олиб борилган. Жумладан, Н.А.Бердяев, М.М. Бахтин, А.Ковач, А.Б.Криницын, Е.А.
Research BIB / Index Copernicus
Богатырева, И.В. Нестеров, А.А. Казаков, М. Холквист, О.Ю.Рождественскаялар Достоевский асарларида диалог ва диалогизм, ёзувчи романларида полифония, психологизм масалаларини тадкик этишган.1
Узбекистонда филолог олимлардан И. Гафуров, Х.Дустмухаммад,
Ш.Назарова, Икбол Кушшаева, С.Эшбаев ва Н.Нурматовлар Достоевский
" 2
ижодига доир макола ва тадкикотларини курсатиш мумкин 2.
Аммо, Достоевский ижодида мунозара ва унинг инъикоси масалалари фалсафий жихатдан етарлича тахлил этилмаган. Ушбу маколада Достоевскийнинг "Жиноят ва жазо" асарида диалог ва мунозаранинг кахрамонлар хаёти, рухияти, дунёкараши, маънавий оламини очиб беришдаги узига хос хусусиятларига эътибор каратилади.
Асосий кисм.
Диалог тушунчаси ижтимоий амалиётда психология, фалсафа, социология, филология, сиёсатшунослик каби билимларнинг турли сохаларида кулланилади. Ушбу тушунча тилшунослик ва адабиётшунослик каби фалсафада хам алохида ахамиятга эга. Мулокотни тушуниш учун асосий материал инсон нутки, чунки у она тилида сузлашувчиларнинг нутк амалиётида, турли хил адабиётларга, биринчи навбатда эпик ва драматик адабиётларга тегишли асарлар ва илмий манбаларда хам намоён булади. Турли сохадаги тадкикотчилар томонидан мулокот масаласини тахлил этишнинг зарурий шарти купинча маълум бир тарихий даврда, маълум бир халк хаётида шаклланган мафкуравий ва ахлокий мухит булиб, бу миллий тарихий хамжамият ичидаги одамларнинг мураккаб муносабатлари хакида фикр юритишга ундайди.
Мулокот нафакат кадим замонлардан бери ишлаб чикилган нутк фаолиятининг шакли, балки хаётни, дунёкарашнинг табиатини, маънавий очиклик тимсолини, дунё билан мулокот килиш усулини тушуниш тамойилидир. Мулокот диалог шаклида амалга ошади. Диалог ижтимоий билишда (сухбат, сузлашув) мухим рол уйнайди. Диалог кадим замонлардаёк
1 Бердяев Н. А. Миросозерцание Достоевского // Философия творчества, культуры и искусства. М., 1994. Т. 2. С. 7-140. Бердяев Н. А. Откровение о человеке в творчестве Достоевского // Философия творчества, культуры и искусства. М., 1994. Т. 2. Ковач А. Поэтика Достоевского. М.: Водолей Publishers, 2008; Криницын А.Б. Сюжетология романов Ф.М. Достоевского. М: МАКС Пресс, 2017. 6 Богатырева Е.А. Драмы диалогизма: М.М. Бахтин и художественная культура XX века. М.: Школа культурной политики, 1996. С. 84-119. Нестеров И.В. Диалог и монолог как литературоведческие понятия: Дис. ... канд. филол. наук. М., 1998.8 Казаков А.А. О природе полифонии в романах Достоевского: Автореф. дис. ... канд. филол. наук. Томск, 2005.0.Ю.Рождественская. Диалог: его роль и функции в творчестве Ф.М. Достоевскоготема диссертации и автореферата по ВАК РФ 10.01.08, кандидат наук. М.2018. А. А. Федоров Ф. М. Достоевский - Возрождение -Русский Ренессанс -ренессансный миф о человеке.Российский гуманитарный журнал. 2014. Том 3. №5 С.45
2 И^афуров. С.Эшбаев Н.Нурматов.Вестник науки и творчества.2021 https://cyberleninka.ru/artide/n/e-t-a-gofman-v-tvorchestve-f-m-dostoevskogo https:// Telba» & Romandan tagiga chizilgan parchalar & Iqbol Qo'shshayeva. Kechir bizni, baxtsizlik kh-davron.uz/kutubxona/jahon/fyodor-dostoevskiy-telba-tagiga-chizilgan-parchalar.html
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
муаммоларни диалектика ёрдамида баён этиш учун фойдаланилувчи адабий шакл сифатида машхур булган. Юнончадан таржимада диалог икки ёки бир неча шахс уртасидаги сухбат, улар уртасидаги ёзма тарзда кайд этилиши мумкин булган огзаки мулокот шакли деган маънони англатади.
Диалог мураккаб, ранг-баранг мазмунга бой ва тушуниш билан узвий боглик узаро алока шаклидир. Диалогда инсоннинг икки табиий интилиши: айтиш ва узини эшитишларига эришиш, шунингдек тушуниш ва тушунилишга интилиш руёбга чикади. Инсоннинг тинглай олиши ва тинглашларига эришиши чукур билимга эгалигидан далолат беради. Диалоглар турлича булиб, ахборот диалоги, маълум бир максадга йуналтирилмаган, ахборот бермайдиган, хакикатдан йирок булган ритуал, уйин услубидаги ва бошка турдаги диалоглар хам мавжуд.
Диалог ёзма ва огзаки шаклда булади. Албатта, огзаки ва ёзма диалог узига хос хусусиятларга эга. Маълум бир сузлар жумласидан ташкил топган, катъий колипга солинган ёзма шаклдаги диалогларнинг илмий-маърифий, сиёсий-хукукий турлари булиши билан бирган бадиий асарлардаги диалогларни хам таъкидлаш мумкин. Огзаки шаклдаги диалог ижтимоий - психологик характерга эга булиб, нафакат суз, тушунчалар, балки имо- ишоралардан хам ташкил топади.
Диалог ва диалогизмни фаркламок зарур. Диалогизм бу диалогик фалсафанинг бир катор концепцияларини умумлаштирилган характеристикаси (баъзан диалогик фалсафа синоними, диалогнинг мухимлиги тасдикловчи концепциялардан келиб чикиб диалогик фалсафа, ёки персонализм, экзистенциализмнинг узига хос куриниши, барча тушунчаларни умумлаштирувчи ходиса сифатида хам характерланади). Бугунги кунда диалогизмнинг долзарблигини айникса замонавий маданиятдаги "коммуникатив портлаш" билан хам изохлаш мумкин. Субъектларнинг бир-бирини билиши ва узаро тил топиши айнан диалогда амалга ошади. Бу жараёнда икки субъектив дунёнинг хар бири уз теран маъноларини намоён этади.
Ижтимоий фанларда диалог мантики куп жихатдан эксперимент урнини босади, десак, муболага булмайди. Давримизнинг купгина муаммоларини ечишда диалог мухим рол уйнайди. Бу ижтимоий тафаккур сохасида хам уз аксини топади. Зеро, диалогик муносабат, Бахтин таъбири билан айтганда, инсон нуткини ва инсон хаётининг барча муносабатлари ва куринишларини,
Research BIB / Index Copernicus
умуман, маъно ва мазмун касб этувчи хамма нарсаларни камраб олувчи универсал ходисадир. 3
Диалог ва диалогизмнинг назарий жихатлари ХХ-ХХ1 аср бошларида хориж олимлари томонидан турли аспектларда талкин килинган, айникса файласуфлар томонидан диалогизмнинг мохияти диалог, формализм, монологизм, герменевтика, рецептив эстетика билан узаро богликликда очиб берилган. Файласуфлар, ёзувчи, шоирлар ижодида диалог ва диалогизмлар, ундаги полифония гоялари, ижтимоий плюрализм, сузнинг турли маъноларини тахлил килиш фалсафий, ахлокий ва сиёсий жихатдан мухим саналади. Диалогик муносабатлар (шу жумладан сузловчи, маърузачининг уз-узи билан диалогик муносабатлари) металингивистиканинг предмети, диалогик алока тилнинг амалий сохасидир.
Бадиий адабиётда диалоглар асарнинг гояси, мохиятини юзага чикариш билан бирган кахрамонни характери, рухияти ва ундаги эврилишларни хам очиб беради. Шоир ва ёзувчилар асарларида диалог ва диалогизмдан кенг фойдаланилади. Жахон маданиятига катта хисса кушган, адабий мероси нафакат ватани балки хорижда хам юксак бахога эга, адабиётда буюк ходиса сифатида каралган Фёдор Михайлович Достоевский асарларини урганиш, ундаги юксак гоялар билан бирга бадиий махоратини тахлил килиш замонавий нуктаи назардан хам мухим ахамиятга эга. Ёзувчи асарлари кино ва театр санъати ривожига хам катта хисса кушди дейиш мумкин, чунки унинг асарлари асосида етук сахна асарлари дунёга келди.
Диалогизмнинг турли шакллари персонажларнинг вокеаларга уз нуктаи назарига эга ёки йуклигини аниклашга ёрдам беради, ривоятчиларнинг тасвирлари Достоевский асарларининг диалогизмининг умумий хусусиятларини очиб беради. Достоевский ижодида диалогизм кахрамонларнинг кадриятлари, рухияти, уз-узи, узгалар, жамият ва дунё билан муносабатлари, кахрамонларнинг вокеа ходисаларга мустакил нуктаи назари борлиги ёки йуклигини очиб беришга хизмат килади ва шу оркали ёзувчи асарари диалогизмининг узига хос хусусиятларини намоён эттиради.
"Достоевскийнинг ижодида нафакат диалогларнинг турли типлари, балки диалогизмнинг трансформацияси яъни, турли кахрамонларнинг маънавий-ахлокий карашлари, мафкуравий йуналганлиги, диалогик тушунмовчиликнинг диалог-низо, диалог-фожиа билан якун топганини кузатиш мумкин." 4
3 Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского.. М.. Ausgburg 2002. Стр.125
4 Рождественская О.Ю. Диалогический компонент в речи повествователя (по материалам романа Ф.М. Достоевского «Идиот») // Вестник ЦМО МГУ. Филология. Культурология. Педагогика. Методика. 2013. № 3. С.
104-108.
Research BIB / Index Copernicus
Тилнинг бутун хаёти, уни ишлатишнинг хар кандай сохасида (маиший, бизнес, илмий, бадиий ва бошкалар), диалогик муносабатлар билан сингиб кетган ана шу жихатлар Достоевский асарлари курилишининг хусусиятларини аниклаш, унинг мохиятини акс эттиришда мухим ахамият касб этади. Чунки турли кахрамон ва персонажлар мунозаралар оркали узини, рухиятини, кадриятларини намоён этади юкорида таъкидланган каби.
Достоевский асарлари биринчи навбатда, сузнинг гайриоддий хилма-хиллиги, узгаришлари, куп маъноли, куп ифодалилик, кахрамонларнинг турли гоялари, узи ва узгалар билан муросасиз бахслари, ички полемикадан диаологга утиши, уларнинг трансформацияси билан хайратга солади. "Жиноят ва жазо» 1865-1866 йилларда Фёдор Достоевский томонидан ёзилган ижтимоий-психологик, ижтимоий-фалсафий роман. Асар жахон адабий жараёнига жуда катта таъсир курсатган. Достоевский кахрамонлари жумладан, романининг бош кахрамони Раскольниковнинг ички монологининг бойлиги, хикояларининг жонлилиги, хаётийлиги, барча уйлаётган фикрини барчага нисбатан баён этиши адибнинг диалогдан унумли фойдаланиш оркали кахрамони дунёкараши, маънавияти, ахлокини акс эттиради. Раскольниковнинг монологи узининг ута ички диалогизацияси ва уйлаган ва айтган хамма нарсага жонли шахсий мурожаати билан хайратланарли. Раскольников учун объект хакида уйлаш унга мурожаат килишни англатади. У ходисалар хакида уйламайди, балки улар билан гаплашади. У тез-тез узига мурожаат килади, узи билан мулокот килади, узини узи ишонтиради, масхара килади. Х,еч кимга айтолмаган гапларини узига айтади.
" Достоевский реализмида "инсон калбининг чукурлиги" факат кизгин бахсларда очилади. Унингча, одамни ички дунёсини тушуниш, уни англаш ва куриш учун уни бефарк, нейтрал тахлил объектига айлантириш мумкин эмас, у билан бирлашиш, уни хис килиш оркали хам уни узлаштириш мумкин эмас. Йук, сиз унга якинлаша оласиз ва уни очиб беришингиз мумкин - аникроги, уни узини очиб беришга мажбур килишингиз мумкин ва факат у билан мулокот килиш оркалигина. Достоевский таъкидлаганидек, инсон ички оламини факат бошкаси билан мулокотини тасвирлаш оркали куриш мумкин."5
Одамни ички дунёсини уни хис килиш, уни тахлил объектига айлантириш оркали тушуниб, куриб, хис килиб булмайди. Факат у билан мулокот килиш оркали унга якинлаша оласиз ва уни очиб беришингиз мумкин - аникроги, уни узини очиб беришга мажбур килишингиз мумкин дейди Достоевский.
5А.Б.Крицин. О счастье и радости в мире Достоевского. И здательство: ИД ЯСК, 2022 "С.56
Research BIB / Index Copernicus
Факат мулокотда, одамнинг одам билан узаро муносабатларида, бошкалар учун хам, узи учун хам "инсон ичидаги инсон" очилади.
Достоевский бадиий оламининг марказида диалог туради, бундан ташкари, мулокот восита сифатида эмас, балки уз-узидан максад сифатида булиши керак. Бу ерда диалог харакатнинг чегараси эмас, балки харакатнинг узи. Бу одамнинг тайёр характерини очиб бериш воситаси эмас; йук, бу ерда инсон узини ташки томондан нафакат бошкалар учун балки узи учун хам узини намоён килади. Мулокот тугагач, хамма нарса тугайди. Шунинг учун, Достоевский асарларида диалог тугамайди, ички ёки ташки тарзда намоён булаверди. Зеро ички нутк кишининг уз-узига каратилган нутки, овозсиз ички мулохазаси булиб, ички кодга мувофик, ошкора товушсиз амалга оширилади, товушсиз артикуляр харакат - ичда гапиришни урганиш, тажриба асосида кайд этиш тил ва тафаккур, тил ва нутк, фикрлаш шакли хамда нуткни идроклашни тадкик этишга имкон беради.
Бадиий адабиётда ички нуткнинг жами уч хил куриниши мавжуд булиб, булар ички диалог, ички монолог хамда ички лукма (реплика)дир. Булар барчаси бир булиб ички нутк воситаси сифатида шахс ички алокаларининг узлуксиз жараёнини ташкил килади. Ички нутк ва унинг куринишлари уз навбатида бадиий асар психологизмини кучайтиришга хизмат килиб, асар унинг кахрамонлари рухиятини очиб беришда асосий омиллардан бири хисобланади. Шартли равишда инсон онгида кечаётган уйлов (хис этиш) жараёни сифатида кабул килинади.
"Жиноят ва жазо"да ички диалог, ички монолог хамда ички лукма (реплика) хар биридан уринли фойдаланилган. Айникса ички монолог Раскольниковнинг уз-узи билан сухбати кахрамонни очиб бериш билан бирга асар ечим ва кульминациясида хам мухим урин тутади. Шунингдек бу образда диалогнинг бойлиги ва рангбаранглиги, ички монологнинг зиддиятли жихатлари хам акс этади. Раскольников судхур кампирни улдиришни максад килар экан ичида бир канча овозлар узаро карама каршилигини ифодалайди, бу Достоевскийни хам зиддиятли ёзувчи эканлигини курсатади. Зеро, узи томонидан баён этилаётган бир неча фикрлардан тугрисини танлаб олиш нафакат узи балки жамият учун хам мухимлигини хис этади ёзувчи. Раскольников узи билан узи бахсга киришар экан "сен качонгача укишдан хайдалиб юрасан, сен туфайли синглинг хароб буляпти, сен уни куткаришинг керак, сен кимсан буюкмисан Наполеонмисан бундай ишларни амалга оширишинг керак, мен ифлос, одамнинг конини сурадиган битни, хеч кимга кераги булмаган уша судхур кампирни улдирган булсам, бунаканги
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
камбагалнинг конини сурадиган одамни улдирганнинг киркта гунохи булса, хаммаси тукилади"6 дея узини оклашга харакат килади. Аммо у килмокчи булган ишини англаганда азобга колади.
«Ё Парвардигор! Бунчалар ярамас хаммаси! Ва нахотки, мен... йук, булмаган гап, бемаънилик! -деб кушиб куйди у катъият билан. - Нахотки, шундай дахшатли бир нарсани к,илиш менинг кулим-дан келса? Нахот, менинг дилимда шунчалар каабохат яшириниб ётган булса!Канчалар палид, ифлос, расво, расво!7
Раскольников узи режалаштираётган иш кабохат, ёвузлик эканини тушунади, ундан воз кечганда узини енгил хис килади. Асарда Раскольников бот бот шу фикр юзасидан узига мурожаат килади, шу ишни амалга ошира олишига ишонмайди. "Разумихиннинг олдига боришим тайин, ха, албатта. лекин хозир эмас... Мен унинг олдига уша ишнинг эртасига бораман, уша иш бутунлай бартараф булгандан сунг, бутун ишлар бошкача булиб кетгач, бораман.. У бирдан сергак тортди.Уша ишдан кейин, - кичкириб юборди у уриндикдан сакраб туриб кетар экан, - нахот уша иш амалга ошса? Ростдан хам шундай булармикин? У уриндиккни ташлаб тез-тез шитоб билан юрибкетди; у уйга кайтмокчи хам булди, лекин бу фикридан кайтди, сира хам уйга боргиси келмай колди: бу уша иш хакидаги фикр уша ерда, дахшатли каталакда тугилиб мана бир ойдан ошибди-ки, унинг бутун тинчлигини угирлаб азоб беради, шунинг учун хам у уйга бормай бош оккан томонга караб йул олди. "8
Аммо барибир Раскольников уз танловини килди ва унинг окибати яъни кампир ва беихтиёр уни синглисини хам улдирганидан кейин, рухий азоблари, кийноклари уни уз жонига суиъкасд килишга ундайди. Достоевский асарларида монолог мулохаза ва монолог мухокама мана шу жараёнда хам акс этади. «Каерда эди, - уйлаб йулда давом этди Раскольников, - каерда укиган эдим, бир улимга хукм этилган одам катл этилмасдан бир соат олдин, агар мен жуда хам баланд бир ерда, коянинг тепасида, факат икки оёк сигадиган бир жойда яшашимга тугри келганда, атрофим эса зимистон коронгулик, тубсиз, интихосиз океан, абадий зулмат, абадий ёлгизлик ва абадий бурон эсиб ётган бир мухит булса-ю шу бир карич ерда тик туриб бир умр, минг йил, миллион йил яшашга тугри келса, шунда хам шу хаёт улиб кетганга караганда минг марта афзал, деб билардим! - деган экан. Факат яшамок, яшамок ва яна
6Ф.Достоевский. Жиноят ва жазо . Тошкент, Янги аср авлоди 2017 803 бет
7 Ф.Достоевский. Жиноят ва жазо . Тошкент, Янги аср авлоди 2017. 13 бет
8 Ф.Достоевский. Жиноят ва жазо . Тошкент, Янги аср авлоди 2017.83 бет
Research BIB / Index Copernicus
яшамок;! Кандай яшамагин, факат яшамок! Нечоглик хак экан у! Ё Раббим, кандай хак гап бу9.
Раскольников накадар катта гунох килганини англаб етади.Зеро, улим дахшатини хис килиш ёзувчи учун бегона эмас. Достоевский 1847 йилдан рус инкилобчиси ва утопик социалиста М.В. Петрашевский тугарагига фаол катнашиб, унинг гоясини куллаб-кувватлайди. Мазкур тугаракда катнашиб, мавжуд давлат тузумини куч ишлатиб узгартиришга харакат килгани учун улим жазосига хукм килинади. Нуфузли давлат ва жамоат арбобларининг аралашувидан сунг, подшо Александр II улим жазосини 4 йиллик каторга сургуни билан алмаштиради. Ёзувчи Омск каторга камокхонасида (1850—54) ва Семипалатинскда интизомий харбий хизматда булди (1854—59). 1859 йилдан Петербургда Узок муддатли туткунлик ва сургун Достоевский ижодида уз ифодасини. Сургунда декабристлар билан танишади, улар унга Инжил совга килишади. У Инжилни укиш жараёнида диний манбалар жумладан Куръонга хам кизика бошлайди Осиёда сургунда пайтда Чукон Валихонов, мусулмон махкумлар билан танишади ва улар оркали ислом дини, Мухаммад пайгамбар хакида урганади. Диний манбалардан хабардорлиги, махкумлар орасида яшаганлиги уларнинг феъл атвори, уларнинг гапиришларидан асарларида улардан фойдалангани учун асарлари хаётий, ишонарли.
Достоевский учун тазарру сифатидаги мулокот катта ахамиятга эга. Ички монолог ички нуткнинг нисбатан мураккаб шакли булиб, у укувчига икки хил усулда такдим этилиши мумкин - кучма ички монолог хамда тугридан-тугри ички монолог. Кучма ички монологда персонажнинг ичида кечаётган уй -фикрлари муаллиф нутки оркали баён килинса, тугридан-тугри ички нуткда персонажнинг ички монологи туликлигича уз тилидан айтилади ва жонли нуткда мавжуд конструкция саклаб колинади: огзаки кискартмалар, фонетик копрессиялар, хис-туйгуни янада таъсирли тасвирловчи куплаб ундов, сурок ва тиниш белгилари (пауза воситаси), киска жумлалар, такрор сузлар, тугалланмаган ва мантиксиз иборалар.
«Борайми, бормайми», - деб у й л а р д и Раскольников, кимдандир катъий бир суз эшитишни кутган каби чоррахада йулнинг уртасига келиб, тухтаб атрофга сарасоф солиб. Лекин хеч бир ердан акс садо чикмади хамма нарса у оёк босиб турган тошлар каби гунг ва безабон, улик эди, унинг учун улик эди, ёлгиз унинг учун. Бирдан у узидан икки юз кадамча нарида кучанинг нариги бошида куюклашиб бораётган коронгилик ичра тудалашиб турган одамларни курди, бакирган-чакирган товушларни эшитди. Одамлар орасида кандайдир бир
9 Ф.Достоевский. Жиноят ва жазо . Тошкент, Янги аср авлоди 2017. 244-бет
Research BIB / Index Copernicus
экипаж турарди. Кучанинг уртасида липиллаб чирок куринди. Нима булди? Раскольников унгга йул солди, тупланган одамлар томонга караб юрди. У чукаётган одамдай дуч келган нарсага илинишга уринмокдайди, шуни уйлаб совук жилмайиб куйди, негаки, идорага бориш тугрисида у бир карорга келиб куйган ва хозир хаммаси тамом булади, деб каттик, ишонарди"10.
Достоевский романларидаги хамма нарса диалогга, унинг маркази сифатида диалогик карама-каршиликка якинлашади. Хдмма нарса восита, диалог-максад. Бир овоз хеч нарсани тугатмайди ва хеч нарсани хал килмайди. Достоевскийнинг диалогининг асосий схемаси жуда оддий: инсоннинг инсон билан карама-каршилиги, "мен" ва "бошкаси"карама-каршилиги сифатида. Бош кахрамонга Раскольников фамилиясининг танланиши хам бежиз эмас.
Муайян персонажларнинг, айникса камгап, одамови ва сирли кахрамонларининг борлигига хамда ички дунёсига кириб бориш, уларнинг ички хаётини, рухият оламини тасвирлаб беришда ички нутк янада мухим ахамият касб этади. Асарнинг асосий кисмини Раскольниковнинг узи билан сухбатларини ташкил килади. Онасининг унга ёзган мактуби хам ички монологнинг гузал шакли дейиш мумкин. Ички монолог асосида Гариб тафаккурининг янги кирралари ёритиб борилади. Бир холатдан иккинчи холатга утилиши, калб драматизмининг кучайиши тасвирни жонлантиради.11
Достоевский хикоячи-персонаж сифатида хам куринади. Х,икоя давомида муаллиф ички монологнинг турли куринишларига мурожаат килади, образ ички дунёсини ифодалашда монолог-мулохазадан фойдаланса, унинг утган кунларини, уз утмишига саёхатларини монолог-хотиралар оркали баён килади, кахрамоннинг узи билан булган ички курашларини монолог-музокаралар оркали тасвирлайди. Ички монологларда баъзан ёзувчи бир сузни такрор-такрор келтиради, шу сузга логик ургу беради ва китобхон диккатини ушбу суз мохиятига жалб килади, чунки бу сузларда кахрамон психологиясининг асл мохияти ифодаланган булади.
"Шу пайт унинг калласига галати бир фикр келиб колди, хозирок урнидан туриб, Никодим Фомичнинг олдига боргиси ва кечаги булган вокеаларни барча тафсилотлари билан айтиб бергиси, кейин уни уйга олиб бориб туйнукка тикиб куйилган нарсаларни корсатгиси келиб кетди. Бу истак шунчалар хам кучли эдики, у хатто ниятини адо этиш учун урнидан турди. «Бир нафас уйлаб олсаммикин?- хаёлидан утди унинг. - Йук;, яхшиси уйлаб хам утириш керак эмас, шартта буйиндан сокит килиб куя килиш керак!»12
10 Ф.Достоевский. Жиноят ва жазо . Тошкент, Янги аср авлоди 2017. 269-бет
11 Ковач А. Поэтика Достоевского . — М.: Водолей Publishers, 2008. - С.234.
12 Достоевский. Жиноят ва жазо .Тошкент, Янги аср авлоди 2017. 160-бет
Research BIB / Index Copernicus
Бош кахрамон холати, хатти- харакати тулаконли ёритилишида унинг атрофдаги кишилар билан муносабатига хам эътибор каратилади. Бу вазиятда муаллиф содир буладиган вокеликдан огох этиш, муносабат билдириш, асрорга ишора бериш, бош кахрамон линиясига доир зарур маълумот киритиш максадида фойдаланади. Эпизодик кахрамон нутки, харакати, сюжетга бевосита ё билвосита богланиши мумкин. У вокеа тизимида бурилиш ясаш, баъзан аввалги ходиса сабабини курсатишга хизмат килади. Ижодкор асардаги диалоглар оркали хам эпизодик образнинг дунёкарашини, муддаосини англатиши мумкин. Демак, асардаги эпизод образларга хам маълум гоявий вазифа юклатилади. Шу нуктаи назардан Разумихин, Свидригайлов, Порфирий, Дуня, Соня образлари мисолида куриш мумкин.
Романда мудхиш котилликнинг узлуксиз укубатлари билан бирга Раскольников ва Сонянинг гузал мухаббати тасвири киши калбини беихтиёр жунбишга келтиради, кахрамонни хар томонлама инкишоф этиш, тафаккур харакати жараёнини бадиий гавдалантиришга эътибор берилади.
"Лекин бу ёгига энди янги тарих бошланади, инсоннинг аста-секин янгиланиб бориши тарихи, унинг аста-секин кайта тугилиши, аста-секин бир оламдан бутунлай бошка бир оламга утиши, янги, илгари узига мутлакко нотаниш булган вокелик билан ошно булиши тарихи бошланади. Бу янги бир киссанинг мавзуси булиши мумкин эди, лекин бизнинг ушбу хикоямиз шу ерда
" 13
тугайди.
Асар умидбахш сатрлар билан нихояланади. Раскольников калбидаги эврилишлар, Сонянинг юксак мухаббати, унга берган азобларини узини туганмас мухаббати билан ювишини ният килганини укиган киши калбида кахрамон билан бирга тозаланиш, покланишни хис килади.
Хулоса килганда, Достоевский бадиий образларда нафакат вокеалар окимини, инсонлар такдирини, калб курашини, балки жамият маънавий хаётидаги фожиавий конфликтларни хам бера олди. Узининг интеллектуал романларида фикрларнинг кескин курашини, гоя ва дунёкарашнинг фожиавий тукнашувини махорат билан тасвирлайди.
Достоевский романлари вазмин тасвир услуби эмас, аксинча, соф драматик жанрларга хос кескинлиги ва лиро-публицистик пафоси билан ажралади. Достоевский кахрамонларининг хаёти, ахлоки, рухияти, маънавий оламини очиб диалог турларидан унумли фойдаланади. Китобхон хам беихтиёр кахрамонлар билан мунозарага киришади, кайгуради, азобланади. Диалог воситасида кахрамонларни тушунади, уларнинг кадриятларини англайди,
13 Достоевский. Жиноят ва жазо .Тошкент, Янги аср авлоди 2017. Б. 851.
Research BIB / Index Copernicus
ёзувчи энг камгап кахрамонларни хам гапиртиради ва диалогнинг барча шакллари Достоевский фалсафасини очиб хизмат килган дейиш мумкин.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР
1. Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского.. М.. Ausgburg 2002.
2. Достоевский. Ф.М. Жиноят ва жазо .Тошкент, Янги аср авлоди 2017.
3. Ковач А. Поэтика Достоевского. М.: Водолей Publishers, 2008;
4. Криницын А.Б. Сюжетология романов Ф.М. Достоевского. М: МАКС Пресс, 2017.
5. Казаков А.А. О природе полифонии в романах Достоевского: Автореф. дис. ... канд. филол. наук. Томск, 2000.
6. Рождественская О.Ю. Диалогический компонент в речи повествователя (по материалам романа Ф.М. Достоевского «Идиот») // Вестник ЦМО МГУ. Филология. Культурология. Педагогика. Методика. 2013. № 3.