Научная статья на тему '“ДИЛҲИРОЖ” РАҚСИЁНГАН ЮРАК АЛАНГАСИ'

“ДИЛҲИРОЖ” РАҚСИЁНГАН ЮРАК АЛАНГАСИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
297
50
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
Куй / оҳанг / ашула / жозиба / маҳорат / эстетик идрок / хофиз / сайл / усул / кечинма / рақс / хореография / мерос

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Н Шерматов

Ушбу илмий мақолада миллий “Дилҳирож” халқ рақси ҳақида сўз юритилган. Муаллиф ушбу эркаклар рақсининг саҳналаштирилиш тарихи, ижрочилари ва рақсдаги ижро маҳоратининг аҳамияти борасидаги ўз фикрларини баён этган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «“ДИЛҲИРОЖ” РАҚСИЁНГАН ЮРАК АЛАНГАСИ»

"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - Volume 2 Issue 4 / December 2021 ISSN 2181-063X

"ДИЛХИРОЖ" РАКСИ- ЁНГАН ЮРАК АЛАНГАСИ

Н.Шерматов

Узбекистан давлат санъат ва маданият институти

Аннотация: Ушбу илмий маколада миллий "Дилхирож" халк ракси хакида суз юритилган. Муаллиф ушбу эркаклар раксининг сахналаштирилиш тарихи, ижрочилари ва раксдаги ижро махоратининг ахамияти борасидаги уз фикрларини баён этган.

Калит сузлар: Куй, оханг, ашула, жозиба, махорат, эстетик идрок, хофиз, сайл, усул, кечинма, ракс, хореография, мерос.

DILHIROJ DANCE - FIRE OF THE BURNING HEART

N.Shermatov

Uzbekistan State Institute of Arts and Culture

Abstract: This scientific article deals with the national folk dance "Dilhiroj". The author discusses the history of the staging of this men's dance, its performers, and the importance of performance skills in dance.

Keywords: Melody, melody, singing, charm, skill, aesthetic perception, memorization, celebration, method, experience, dance, choreography, heritage.

Давлатимиз томонидан кабул килинаётган бир канча карор ва фармойишлар миллий ракс ва хореография санъатини янада ривожлантириш, узбек ракс санъатининг тарихий анъаналарини ва усулларини тиклаш, авайлаб-асраш хамда бойитиш, миллатимизнинг узига хос шаркона фазилатлари, бой маънавиятига монанд раксларни таргиб этиш учун кулай шарт-шароитлар яратиш, ракс санъатини халкимизнинг юксак маънавияти ва нозик дидига зид булган юзаки, ноурин танкидга асосланган хатти-харакат ва либослар хуружидан саклаш каби куплаб масалаларга каратилган. Бундай масалалар соха мутахассисларига бир канча вазифаларни юклайди. Хусусан, узбек халкининг асрлар давомида шаклланган ва авлоддан-авлодга мерос сифатида утиб келаётган жозибали ракс намуналарини туплаш, бойитиш, халкимиз, айникса ёш авлод онгига бу бебахо бойликларга чукур хурмат ва хавас туйгуларини сингдириш, уларда миллий маънавиятимиз, кадриятларимизга нисбатан эхтиром хисларини юксалтириш, хамда ракс санъатини Узбекистон халки, чет мамлакатлар жамоатчилиги орасида таргиб килишдан иборатдир. Асосий

максад-"Олтин хазина"мизга кирган узбек миллий ракс намуналарини ургатиш, уларни асл холида саклашдир.

Ижтимоий онг шаклларидан бири-эстетик онг вокеликни бадиий образларда акс эттиради. Санъатнинг вужудга келиши ва ривожланиши хакида фикр юритилганда шуни назарда тутиш керакки, инсон бадиий фаолияти пайдо булиши хамда ривожланиш жараёнининг манбаи - мехнат, иктисодий муносабатдир. Санъат кишиларга табиат кучларига карши курашда ёрдам берган, мехнат килишга, моддий ва маънавий бойликлар яратишга ундаган. Мехнат туфайли инсон вокеликни эстетик идрок килиш имкониятига эга булди, табиий ва ижтимоий гузалликдан завкланадиган, гузаллик конунларига мувофик хаёт кечирадиган, байтлар, мусикалар ва ракслардан хузур киладиган булди. Санъат асарларининг, айникса миллий мусика, кушик ва ракснинг инсоннинг рухий-ахлокий камолотига курсатган таъсири шу кадар кучлики, буни суз билан тасвирлаш амри махол. Мусика ва ашуланинг узаро ижодий алокалари ракс жанрларининг кенгрок ёйилиши, умумлашувига олиб келади.Ракс жараёни ракс санъатининг маълум тур ва жанрларини вужудга келтиради, шакллантиради, такомиллаштиради.

Мана шундай ракслардан бири "Дилхирож"дир. Дилхирож- хирож - солик, тулов яни дилхирож айнан дилнинг тулови ёки дил (кунгил) билан туланадиган бож. Бу суз аслида форс-тожикчада "Дил хараш" кунгилни тирновчи ёки дилнинг тирналиши деган маьноларни англатади. Аммо баъзи бир ракс усталарининг айтишларича дилхирож сузининг маъноси "Юрак кули" деб хам айтишади. Яьни, юракдаги дардни суз билан исхор килиш кийин, факатгина куй ёки ракс билан чикариш мумкин деган хулосага боришади. Мени назаримда бу ёнган юракнинг кулини факатгина хис килиш мумкин, аммо куриб булмайди.

Аввало, дилхирож куй шаклида оммалашганини, унинг мусикаси жуда узок вактдан халкимиз орасида ижро этилиб келинганини айтиб утиш жоиз. Бу мусиканинг пайдо булиши хакида купгина огиздан-огизга утиб келаётган афсоналар мавжуд, шулардан бири кадим замонларда жуда мохир бир доирачи йигит яшаб утган экан, шу доирачи бир сайилда ажойиб бир гузал кизни куриб колади ва унга ишки тушади, лекин канча вактлар утмасин йигит кизга уз мухаббатини ошкора килолмайди. Аммо уз доираси оркали юрагидаги бор мухаббатини куй тимсолида ижро этади. Орадан йиллар утса хам йигит шу мухаббат билан яшайди, бирок бирор марта хам узи кунгил куйган кизга уни ёктиришини айтолмайди. Бунинг урнига хар байрам ва сайилларда уз доираси ила кунгилни тирнайдиган куйлар чалиб утади. Бу куйни вактлар утиши натижасида канчадан канча ошик йигитлар ижро этиб уни бойитиб боришган ва купгина халк чолгу асбоблари хам кушилиб борган, лекин мусика

бошланишида доира ижроси сакданиб колинган. Бу эса созандалар томонидан дилхирож куйини афсонавий биринчи ижрочиси доирачига булган хурматлари булса керак. Шу сабабли хам бу куй аник бир киши томонидан ёзилмаганлиги туфайли халк куйи деб каралади.

Энди дилхирож ашуласига келсак, бу ашулани хам "илк бор ким ижро этган?" деган савол тугилади. Таникли саньат устаси, Узбекистон Республикасида хизмат курсатган саньат арбоби, профессор Темур Махмудов хаётлигида шундай фикир билдирган экан - "Мен куп йиллардан бери саньат ичида юрибман ва купгина устозлар сухбатида "Дилхирож" ашуласи тарихи тугрисида хам бир неча марталаб эшитганман. Устозлардан эшитганим шуки, XIX асирнинг охири ва ХХ асрнинг бошларида бизнинг улкамизда турт буюк саньат усталари яшаб ижод килишган. Булар Бухорода Домла Х,алим Ибодов, Самаркандда Хожи Абдулазиз Расулов, Хужандда Содирхон хофиз Бобошарифов ва Тошкентда Мулла Туйчи Тошмухамедовлар булишган. Бу хофизлар уз истеьдодлари билан бутун Урта Осиё мамлакатларида донг таратган саньаткорлар булишган. Шу даврларда Бухоро амири Амир Олимхон йилда бир марта бутун Урта Осиёдаги энг таникли саньаткорларни чакириб уз саройида базм утказаркан. Амир булса яхши саньаткорларни чакиришни сарой бош хофизи Домла Х,алим Ибодовга топширар экан. Мана шундай базмлардан бирига Домла Х,алим Ибодов Самарканддан Хожи Абдулазиз Расуловни, Хужанддан Содирхон хофиз Бобошарифовни ва Тошкентдан Мулла Туйчи Тошмухамедовларни чакирибди. Ана энди базм бошланибди, биринчи булиб Хужандлик Содирхон хофиз "Содирхон ушшог' "ни айтибди, ундан сунг Фузулий газалига Эшонхужа Вола томонидан ёзилган "Бозургони" мухаммасини Самаркандлик хофиз Хожи Абдулазиз ижро этибди. Аммо бу ашула Амирга ёкмабди негаки ашулада:

Цила бошладинг манга зулмким,ситам этди жабру жафоларинг, Ки вафога ваъдалар айлабон, цани ваъдаларга вафоларинг?-деган сузлар борлиги Амирнинг шахсиятига тегиб кетибди. Шунда Амир -"Бу хофизни тез келган юртига кайтариб юборинглар!"- деб буюрибди ва Домла Х,алимга бошка бирор яхширогини чакир дебди. Домла Х,алим булса Тошкентлик Туйчи хофизни чакирибди. Туйчи хофиз эса "Чоргох" ашуласини бошлабдию,аммо Амирнинг салобати босганидан хеч "Мен ташнаман висолингга" деган жумладан нарёгига утолмай нукул икки уч марта шу жумлани кайтарибди. Шунда Амир "Майли бу ашулангни тухтатда, бошка бирини кунгилга ёкадиганидан айт" дебди. Шундан сунг Туйчи хофиз афсонавий Дилхирож куйини чалиб Фузулийнинг Сийнахирож деб номланган: осилим барци уаводисдан маломат дозидир, Маснадим куйи маломатда фано тупрогдир,

3op KyrnxuM mauöa 3uhöohu 6axo öymcosuöup PayuM öaexamxu cyxmoHUM, Mypyeeam nosuöup "

Mucpanapu SunaH SomnaHyBnu metpuHu u^po этнSgн. By amynaHu SupuHnu 6op TyfiHH xo^ro yma Amhp capofiuga gunxupo:«: Kyfiu u^pocuga afiTagu Ba myHgaH cyHr aMup 6y ropaKHu thphobhh KyfiHu TuHrnaS, Kyfira moc u^po этнnгaн amynaHu эmнтн6 Fa3aSu SocunuSgu, xaMga Xo^rora Kyn coBFa canoMnap SepuS ^bboS SepraH экaн. fflyHgaH cyHr gunxupo:«: Kyfiura Oy3ynufi FasanuHu u^po этнm aHtaHara afinaHraH экaн. MaHa xo3up xaM 6y amyna Typnu xanK apgoFugaru xo^ronap ToMoHugaH u^po этнnнS KenuHMoKga" ffly TapuKa gunxupo^: amynacu y3uga MaHa myHgafi öofi TapuxHu KaMpaS onraHnuruHu ryBoxu SynaMu3.

"^unxupo:«:" paKcura KenaguraH SyncaK, 6y paKc y3ura xoc Tapuxra эгa. ^unxupo:«: paKcu «KUH opaga nafigo SynraH paKc эмac. By paKc ^yga onguH xanK opacuga maKnnaHraH. "^unxupo:«:" paKcuHu Kynnap SupuHnu u^ponucu H.fflepMaroB, «tHu MeH geS yfinamagu, aMMo SyHgafi эмac. By paKc MeHgaH onguH xaM ^yga Kyn paKc ycranapu ToMoHugaH u^po этнnгaн Ba MapoMura eTKa3unraH. ■HeKuH, Sy myHgafi ®:oзнSaпн paKcKu, yHu KaHna Kyn KypcaHrro xaM «Ha KypruHrro KenaBepagu. By paKc acn xonuga ^SeKucTOH PecnySnuKacuga xu3Mar KypcarraH MagaHu«T xoguMu ASgyFa^op KogupoB ToMoHugaH u^po этнnгaн Ba KynruHa xapaKarnapHu xanK paKcnapugaH onraH, KefiuHnanuK эca Sy paKcHu MeHra caxHanamTupgu. MeH "^unxupo^:" paKcu SunaH gyHeHuHr 60 gaH 3ueg gaBnarnapuga SynguM. MeH onguH ^aMoBufi paKcnapga Ky3uM gouMo eHuMgaru paKKocnapga Synapgu, nyHKu xapaKarnapuMro Sup xun Synumu no3uM эgн. By BaKTga UHCOH guKKaTu SornKa ToMoHra KaparunraH Synaguro, aMMo UHKU TyfiFynap ^mnaHMacgaH KonaBepagu. ffly paKcgaH cyHr MeH TymyHguMKu, «KKa paKc UHCOH gapguHu Kyfinafi onapKaH, paKKocHuHr KanSugaru Sop MyxaSSaru xapaKarnap opKanu ^oHnaHapKaH. By paKc ycTo3 - morupg fiynu SunaH Srorana eTuS Kengu, MeH xaM "^unxupo:«:" paKcu cupnapuHu y3 morupgnapuMra ypraruS ycTo3 Ba morupg aHtaHacuHu gaBoM эттнpмoкgaмaн.

"^unxupo^" paKcu KynpoK fiuruTnapra xoc SynraH, xaKuKufi эpкaкпap paKcu экaнпнгн SunaH xaM SornKa paKcnapgaH a^panuS Typagu. By paKcHu Ku3nap xaM y3 ycnySnapuga u^po этнmн MyMKuH, aMMo arnynacu SunaH SupranuKga «bhu "CufiHaxupo^'ga.

^unxupo^; paKcu y3uHuHr aHuK Ba nupofinu xapaKaTnapra эгa экaнпнгн SunaH, Kyn Ba oeK xapaKaTnapuHuHr yfiFyHnuru, paKc ^apaeHuga uhku KenuHMa MyxuM axaMu«Tra эгa экaнпнгн SunaH uhcohhu y3ura ®;anS Kunagu. By paKc u^pocu ^apaeHuga paKKoc y3uHuHr gapguHu, Sop MaxopaTuHu, y3SeK fiuruTnapura xoc SynraH Mapgnuru Ba naKKoHnuKHu Kypcaragu. H^ponu paKc gaBoMuga ca^Ha SyfinaS ropu3oHTan Ba BepTuKan xaMga afinaHa maKnga xapaKaTnap Kunagu. ^unxupo^; paKcuHuHr Sapna xapaKaT Ba xonaTnapu yTnu, muggaTKop xaMga

аникдир. Ракс давомида харакатлар бирдан тезлашиб, кутилмаганда секин холатга утиш жойлари мавжуд. "Дилхирож" раксида мени беш марта юз мимикаларим узгарарди. Шунинг учун кийимларим хам шунга мослаб кийилганди. Булар беш холат: "хурсандчилик, галаба, мухаббат, тушкунлик хамда айрилик"ни уз ичига оларди. Бундай мураккаб жараёнларда раккоснинг ижро махорати яккол намоён булади.

"Дилхирож" раксида кийиладиган либослар хам узига хос ахамиятга эга. Бу либослар ракс жараёнида маълум бир маъноларни беради, хамда ракснинг бойишига сабабчи булади. Бу раксда раккос бошига Фаргонача дуппи ва унинг устидан пешона бандига кичик кийикча боглайди. ^ийикчанинг богланадиган томони хар доим чап томонда булади. Дилхирож раксининг кийимлари бошка ракслардан яна бир хусусияти билан фарк килади, яни бу раксда раккос иккита бир катта бир кичкина кийикчалардан фойдаланишидир. Кичкина кийикча пешона бандга богланса, катта кийикча эса белга, бекасам енгил тун устидан богланади. Раккос эгнига ок яктак ва унинг устидан бекасам матосидан тикилган тун кияди, хамда бу туннинг унг енгини киймасдан кайириб белбогига кистириб куяди. Бу холни яъни, туннинг унг енгини киймасдан белбогига кистириб куйишни турли хил маънолари бор. Биринчиси, инсоннинг бошига бирор бир ташвиш тушиб севикли ёриданми, якин инсониданми айрилиб "унинг бир каноти синди, суянган бир устуни кетди"- деган маънони берса, бошка фикр "мехнаткаш халк далада мехнат килиб кун тигида димикиб бир оз шамоллаш ниятида тунини бир енгини ечиб юрган дейди". Яна бошкаси бу хол купрок водийликларга хос яъни, водий йигитлари чойхоналарда утириб дам олишиб, кейин уйларига кетар чогида тунларининг бир енгини киймасдан "мана куриб куйинглар, мен шундай зурман"- деб кукрагини кериб юришган" деган фикрлар хам юради.

Раккос белдан паст кисмига эса кора шалвар ва оёгига накшинкор енгил этик кияди. Бу этикнинг накшинкорлигини сабаби шундаки, узбек халкининг жуда эътиборли эканини, оддийгина оёк кийимига хам дид билан накш солиши, бу халкнинг накадар эстетик карашлари юкори даражада эканидан далолат беради. Мана шундай бой маъноларга эга булган либослар Дилхирож раксига янада курк багишлаб хар томонлама мукаммал ва сержило булишига ёрдам беради.

Бугунга келиб хам бу ракс узининг асл холатини йукотмаган холда купгина ёш раккосларимиз томонидан ижро этилмокда. Бу эса Дилхирож ракси узининг мафтункорлигини, жозибадорлигини хамон саклаб колганлигидан далолатдир.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Шерматов Н. "Раке" услубий кулланма. 2017 йил.

2. Kamarbekovna, F. Z. (2020). UZBEK STAGE DANCE AND ITS WAY OF DEVELOPMENT. International Engineering Journal For Research & Development, 5(4), 4-4.

3. Erkinovna, A. N., & Kamarbekovna, F. Z. (2020). The role of dance in the opening of the idea of the performance and in the art of cinema. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 10(5), 158-162.

4. Фазлиева, З. К., & Абрайкулова, Н. Э. (2018). ТВОРЧЕСТВО МАРИУСА ПЕТИПА. Мировая наука, (12), 439-441.

5. Фазлиева, З. К. (2020). УЗБЕК СА^НА РА^СИ ВА УНИНГ РИВОЖЛАНИШ ЙУЛЛАРИ. Oriental Art and Culture, (III).

6. Фазлиева, З. К. (2018). ВЗАИМОСВЯЗЬ ТЕОРИИ И ПРАКТИКИ В ПРОЦЕСЕ ПРЕПОДАВАНИЯ ПРЕДМЕТА" МЕТОДИКА ИЗУЧЕНИЯ УЗБЕКСКОГО ТАНЦА". Теория и практика современной науки, (4), 534-537.

7. Kamarbekovna, F. Z. (2021). THE PLACE OF THE MAQOM GENRE IN THE ART OF UZBEK NATIONAL DANCE. International Engineering Journal For Research & Development, 6(ICDSIIL), 3-3.

8. Kamarbekovna, F. Z. (2021). THE ROLE OF THE COMPOSER IN THE ART OF CHOREOGRAPHY. International Engineering Journal For Research & Development, 6(ICDSIIL), 2-2.

9. Фазлиева, З. К. УЗБЕК САДНА РАА СИ ВА УНИНГ РИВОЖЛАНИШ ЙУЛЛАРИ. Oriental Art and Culture.-2020.-№. III.

10. Tavakulovna, M. D., & Kamarbekovna, F. Z. (2021). THE ROLE OF PHYSICAL CULTURE IN PROFESSIONAL APPLIED TRAINING IN THE UNIVERSITIES OF ARTS AND CULTURE. International Engineering Journal For Research & Development, 6(1), 6-6.

11. Азатова, Ф. М., & Фазлиева, З. К. (2021). "МУНОЖОТ" АСРЛАРГА ТАТИГУЛИК РА^С АСАРИ. Oriental Art and Culture, (6).

12. Маннонов, С. Ш., & Фазлиева, З. К. (2021). ИБТИДОИЙ ПАНТОМИМАЛАР: УЙИНЛАР ВА СЮЖЕТЛАР. Oriental Art and Culture, 2(3), 99-105.

13. qizi Yangiboyeva, S. F., & Fazliyeva, Z. K. (2021). O'ZBEK MILLIY RAQS SAN'ATIDA MAQOM JANRINING O'RNI. Oriental Art and Culture, 2(1), 32-35.

14. Азатова, Ф. М., & Фазлиева, З. К. (2021). "МУНОЖОТ" АСРЛАРГА ТАТИГУЛИК РА^С АСАРИ. Oriental Art and Culture, (6).

15. qizi Raxmatova, S. R. (2021). BALETMEYSTERLIK SAN'ATIDA KOMPOZITORNING O'RNI. Oriental Art and Culture, 2(1), 29-31.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.