Научная статья на тему 'Development of gazelle in the literature of the XII-th century'

Development of gazelle in the literature of the XII-th century Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
575
106
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ИСТОРИЯ ЛИТЕРАТУРЫ / РАЗВИТИЕ ПОЭЗИИ И ПРОЗЫ / РАСПРОСТРАНЕНИЕ ПЕРСИДСКО-ТАДЖИКСКОГО ЯЗЫКА / ЖАНР ГАЗЕЛИ / ПРЕДСТАВИТЕЛИ ТАДЖИКСКО-ПЕРСИДСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ / АБУАБДУЛЛО РУДАКИ / ДУХОВНАЯ ЛЮБОВЬ / HISTORY OF LITERATURE / DEVELOPMENT OF POETRY AND PROSE / DIFFUSION OF PERSIAN-TAJIK LANGUAGE / GAZELLE GENRE / REPRESENTATIVES OF TAJIK-PERSIAN LITERATURE / ABUABDULLO RUDAKI / SPIRITUAL LOVE

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Ширинов Наджмудин Асомадинович

XII век считается особой эпохой в истории литературы, так как: в данный период расширилась сфера распространения персидско-таджикского языка и литературы, возникли литературные группы и центры в Хорасане и Мавераннахре. Продолжалось развитие поэзии и прозы. Одним из признаков совершенствования персидско-таджикской поэзии XII века считается дальнейшее развитие жанра газели. В данной статье автором рассматриваются факторы появления, формирования и развития жанра газели, и автор на основе изучения исторических материалов уточняет тот факт, что жанр газели является детищем X века -периода Саманидов и его основателем является основоположник персидско-таджикской литературы Абуабдулло Рудаки.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The XII-th century is considered as a special epoch in the history of literature, as in this period the sphere of the Tajik-Persian language diffusion extended, new literature groups and centers arose in Khorasan and Maverannakhr. The development of prose and poetry continued. Further development of gazelle genre is looked upon as one of the tokens of perfection in reference to the Persian-Tajik poetry of the XII-th century. The author of the article canvasses the factors connected with the genre in question, its birth, formation and development; proceeding from historic materials the author specifies the fact that gazelle was engendered in the X-th century -i.e. in the epoch of the Samanides and its founder is Rudaki.

Текст научной работы на тему «Development of gazelle in the literature of the XII-th century»

YflK8m1 H.A. mHPHHOB

m-67

HHKHmOOH FA3A.H £AP A^ABHETH ACPH XII

Aga6ueTH $opc-To^HK gap hh gaBpa gap MaMo-HKH fflapKH Ha3guK Ba MueHa goupaxou aga6uu Fa3HaBy X,HHg, MoBapoyHHaxpy Xopa3M, XypocoH, Эpoнн rap6H, HpoKy 03ap60H^0H Ba Ocueu xypg pymg KapgaacT.

Arap acpu X acpu TamaKKy-H xaHpu ra3a- 6omag xaM, xygu paBaHgu TamaK-Ky-H oh HHc6aTaH Ty- KamugaacT. Ea hh MatHH aKageMHK A. Mup3oeB xe-e xy6 MeHaBHcag, kh: «npoTceccH 6a hk maKjH xocu Ha3M goxu- mygaHH ra3a- gap MyggaTH KyToxe aH^OM Hae^Taacr, 6a-KH Ban HaTH^au Maxcy-H $ato-HHTH hk-naHgacpau cyxaHcapoeH Me6omag, kh gap xap hk acp xumTxoe 6apou hh My^ac-caMau Ha3M HuxogaaHg. Ba-e acpu PygaKupo Mapxa-au aBBa-HHH hh npoTcecc 6oag myMopug, 3epo a3 hh gaBpa 6a 6atg cap Kapga, Ha hh kh Ka-HMau ra3a-6at3aH gap Ha3M 3oxup mygaH Merupag, 6a-KH ocopu metpuu a3 oh gaBpa 6oKHMoHga hh3 mypyt mygaHH xaMHH npoTcecpo HumoH Meguxag» [3, c. 28].

Ey3yprrapuH o-hmh coxa fflu6-HH HytMoHH gap acpu X gap 3aMoHH PygaKH MaB^yg 6ygaHH ra3a-po TacguK HaMyga, TatKug MeKyHag, kh «gap 3aMoHH y, (atHe, PygaKH - H.ffl.) chh^h ra3a- MycTaKH--aH 6a By^yg oMaga” [6, c.38]. Ea aHgemau mo, fflu6-HH HytMoHH Boxau cuH^po 6a MatHHH xaHp 6a Kop 6ypgaacT. Th6kh Ka3oBaTH 3a6exy--ox Ca$o, «ffletpu $opcH gap HHMau gyByMH KapHH naH^yM Ba KapHH mamyM to oro3H KapHH xa^TyM a3 xaMa xanc gap Mapoxu-H KaMo- Ba MaKpyH 6a TaHaBByty TaxaBBy- 6ygaacT. HaxycTHH aMpe, kh gap metpu ^opcuu hh axg MeTaBoHag MaBpugu TaBa^yx Kapop rupag, oh acT, kh ca6KH metpu $opcH gap hh gaBpa gap canpu TaKoMy-e xoc Kapop rupu^Ta 6yg» [5, c.359]. Hh xyg ryBoxu hcthk-o-h Ky--H xaHpxo Ba ^y3tu TapKu6uH gaBoBHH Kapop rupu^TaHH ohxo Me6omag.

^Ke a3 ^uggHTapuH xycycuHTH amtopu myapou cagau XII oh acT, kh myapou HKKaTo3 gap hh gaBp acocaH 3yxyp KapgaaHg. X,ap^aHg gap acpxou X-XI hh naguga ^y3t-^y3t noary3opH mygaacT. Oapa3aH, xap rox xaMoca 6a 3a6oH oBapga maBag, xaTMaH OupgaBcH nemu Ha3ap Meoag, xo- oh kh to y 6em a3 15 acapu xaMocH pynu Kop oMagaacT. E xyg xap rox Kacuga ry^Ta maBag, xaTMaH YHcypH 6a eg Mepacag Ba ranpa. Ba-e gap acpu XII hh goupa ByctaTH To3a Kac6 MeKyHag. «Aap hh gaBpa,

- MeHaBHcag 3a6exy--ox Ca$o, - myapo Ha TaHxo 6a TaHaBByt gap ca6K a-oKa gomTaHg, 6a-KH TaHaBByt gap MaTo-u6y MaB3yoTH metp xaM MaBpugu TaBa^yxu ohoh 6ygaacT. ffloag HKe a3 H--aTH yMgau hh aMp oh 6omag, kh to aBoxupu hh gaBpa uggae a3 ryHHgaroHH 6y3ypru $opcu3a6oH xap hk gap MaT-a6e a3 MaTo-u6u metp myxpaT e^Ta Ba ycTogu Myca--aM mHHoxTa myga 6ygaHg. Maca-aH, Oup-gaBcH gap xaMoca, YHcypH gap Magx Ba CaHoH gap Ba3ty xuKMaT Ba up^oH Maca-rapguga 6ygaHg Ba moupe MexocT 6atg a3 hh ycTogoH Kac6u myxpaT KyHag,

ногузир 6уд дар хар як аз матолиб дун6оли кори он устодонро бигирад ва монанди онон изгори майорат дар чанд фан аз фунун кунад, то Уро низ ба устодй бишиносанд ва хол он ки фусахои кадим танхо ба ихтисос дар як мавзуъ изгори алока мекарданд ва хамин амр василаи камоли онон дар он мешуд» [5, с.353].

Маълум аст, ки оид ба мавчудияти газал дар асри Х ду акида дида мешавад. Чанде аз донишмандони ватанй ва хоричй акида доранд, ки газал дар асри Х хамчун жанри мустакил вучуд надошт ва зимни рушди адабиёт газал аз чанбаи касида зухур кард ва гуфтан мумкин аст, ки бунёди андешаи мазкур ба дониш-манди машхури хднд Шиблии Нуъмонй рафта мерасад. Мо мушаххасан ха-минро таъкид карданй хастем, ки албатта, таъсири мутакобилаи жанрхои адабй амри вокей бошанд хам, ин акида сустбунёд аст, зеро мо дар ягон навъи касои-ди адабй сузу гудозро намебинем, хатто дар касоиди маросй, ки голибан дар вафоти шохон гуфта шудаанд. Вале дар газал сузу гудоз мавзуи мехварии он аст. Хосса дар газали орифона, ки бар сидк бунёди хастй дорад. Аз ин ру, ана хамин сидк эчодкори онро шухрати оламгир бахшид, зеро дур аз риё ва зохир-парастй аст. Дар сурудани ин навъи ишк Абдуллохи Ансорй, Абулмачд Мачдуд ибни Одам Х,аким Саноии Fазнавй, Фаридуддин Аттори Нишопурй, Авхадии Марогй, Чдлолуддини Балхй, Фахруддини Ирокй басо накши мехварй доранд.

Акидаи дигар аст, ки мавчудияти газалро дар адабиёти асри Х дар ахди Сомониён дар эчодиёти Pyдакй дониста, ибораи «газали Pyдакивор»-ро кор гирифтаанд, комилан сахех ва дакику мушаххас аст, зеро худи Pyдакй борхо истилохи газалро истифода кардааст. Аз тарафи дигар, муосирони у низ вожаи газалро ба маънии жанри лирикии адабй ба кор бурдаанд, ки ягон навъи шубха дар ин чода бокй намемонад. Чунончи, ифодахои «андар газали хеш нихон хохам гаштан» (Имораи Марвазй), «Забонам аз газалу мадхи бандагон-ш насуд» (Pyдакй), «Мутрибо, он газали нагзи диловез биёр» (Фаррухй), «Аз дилоромиву нармй чун газалхои Шахид» (Фаррухй) ё худ ифодахои «газали Pyдакивор» (Унсурй), «Fазалгy», «тирози газал» (Хоконй), «Мадхи Масъуду газалхои Муиззиро халк» (Сайид Дасани Fазнавй), «... мутриб газале гуяд тар» (Муиззй) ва гайра аз он шаходат медиханд, ки дар асрхои Х ва XI газал жанри комили адабии мустакил буда, оммавй шудааст ва хатто адибон назокати сабкй, бардоштхои мазмуну мундаричавй, мухтассоти шаклй ва зиёда аз ин хама тарчехи хунарй ва афзалияти эчодии хамкасбони худро медонистаанд ва ба ин падидахо ишорахои чолиб кардаанд. Ин шорахо бо манзури танхо чид(д) аст, на хичову сухрият ва хазлу танз! Бинобар ин, метавон гуфт, ки андешаи олимони адабиётшинос, ки мавчудияти газали истилохиро дар асри Х ва мушаххасан аз осори Абуабдуллохи Pyдакй медонанд, ба назари мо сахех аст.

Аз тарафи дигар, газали ирфонй, ки махсули нимаи дуюми асри XI аст, он якбора зухур накардааст, балки дар заминаи газали заминй-ишкии инсонй зухур кардааст, ки дар асри XII эчоди он вусъат пайдо намудааст. Ба ин маънй, профессор Бадриддин Максудов хеле хуб бахс ба миён оварда менависад: «Як аср пеш аз Ирокй шоироне чун Саноии Fазнавй (вафоташ 1150 м.), Анварй (вафо-таш 1197 м.), Хоконй (вафоташ 1199 м.), Захири Форёбй (вафоташ 1201 м.), Аттори Нишопурй (вафоташ 1220 м.), Камолуддини Исмоили Исфахонй (вафоташ

1238 m.) Ba gurapoH 6a ra3a-capoH napgoxTa 6ygaHg. Hh xyKM a3 oh xaM TacguK MemaBag, kh hk ^y3tu acocuu geBoHH myapou Ma3Kyp ra3a- Me6omag» [2, c.238].

Th6kh Ka3oBaTH capnamMaxou aga6uro TatpuxH Ba TacguKH MyxaKKHKoH, acpu XII acpu th--ohh aga6ueT Ba xocca acpu Kacuga acT. «^yH6umu HaBH aga6uu gaBpau ra3HaBHxou oxup, - MeHaBHcag CagpH CatgueB, - cap myg, kh oro3H oh 6o 6apKapop mygaHH opoMHH MaM-aKaT gap 3aMoHH cy-ToH H6poxuM a-oKaMaHg acT. Hh ^yH6um hh3 mhc-h MyxHTH aga6uu HHMau aBBa-H acpu XI Fa3HHH 6ucep moupoHH Matpy^po 6a MaHgoH oBapg» [1, c.10].

^ap aga6HeTmHHocH aHgemaecT, kh ra3a- ac-aH Maxcy-u cagau VI xu^pH (acpu XII Me-ogH) acT. rye ra3a- gap hh axg Kacugapo muKacT goga 6a ^ohh oh 6apoMagaacT. Hh aHgema, HyHoH kh Ka6-aH umopa myg, a3 fflu6-HH HytMoHH oro3 MemaBag, kh y 6a hh MatHH MeHaBHcag: «Mo gap co6hk MyKappap ry^TeM, kh moupH gap Эpoн a3 Kacuga oro3 myga Ba hh3 ra3a- gap u6THgo a3 ^ymu Ta6t TapoBHm Hamyga, 6a-KH 6apou TaKMH-H coupu aKcoMH metp 6a By^yg oMagaacT, hh ry^TaHH amtopu umKH gap u6THgou Kacuga ^y3BH gacTyp 6yg Ba hh KucMaTpo BaKTe a-oxuga KapgaHg, ra3a- rapgug Ba rye a3 gapaxTH Kacuga Ka-aMHae rupu^Ta ^ygoroHa oHpo HumoHgaHg» [6, c.38].

TaKpu6aH xaMHH ryHa aHgemau ma6ex gap TagKHKoTH Cupycu fflaMuco MaH3yp Merapgag, kh hh MyxaKKHK hh3 hcthk-o-h ra3a-po gap 3aMoHH CoMoHueH 3epu my6xa Kapop goga, ra3a-po ^y3te a3 Kacuga goHucra 3yxypu oHpo 6a cagau mamyMH xu^pH MaHcy6 MegoHag, kh mo gap hh 6opa Ka6-aH 6axc KapgeM.

Mo $et-aH xaMHHpo ry^TaHH xacTeM, kh MyxaKKHKoH xaHpxopo 6ugyHH pa-BaHgxou cuecH-TatpuxH Ba 6epyH a3 pymgu ^opMaTCHHxou ^aMtHHTH-HKTucogH 6a Tax-H- rupu^TaaHg. Acpu XII xe^ rox acpu 3aBo-H Kacuga Ha6yg Ba HecT, 6a-KH oxupuH acpu th--ohh Kacuga acT, 3epo Max3 gap xaMHH acp naHM6apu э^ogн 6aget gap Kacuga 3yxyp MeKyHag, kh y ABxagyggHH AHBapuu A6eBapgH acT. A3 Tapa^H gurap, HHxHToTy HHKupo3H Kacuga 6a ra3a- 6o MaH3ypu MyxTaccoTH xaHpH xe^ Myxo-H^aTe Hagopag. HyH gap acpu XIII hcth-oh Myry-xo mypyt myg Ba gap Ka-aMpaBxou ucTH-omyga moxu ca3oBop HaMoHg, Kacougu MagxH a3 gaxoH a^THg. HyH raMy aHgyx, Ta-Bocau ^oh, kh gap hpth6ot 6a xaM-au Myry-xou BaxmH nem oMaga 6yg, xa^py $upoK, cy3y rygo3, Ho-aBy $apeg 6o-o rupu^T, hh yHcypxou raMaHre3H xaeTH hhcoh co3ropu gapyHMoau ra3a-aHg Ba a3 hh py, ra3a- pymg Kapg.

X,aga$ MyHTaxo xu^poH Ba 6em a3 oh aB3ou Ho6acoMoHH gaBp 6yga, u6opau «cypaTH 6e^oro> a3 gacTH Kac HaoMagaHH Kopepo hh3 u^oga MeKyHag. A-oparMH aHgemau Cupycu fflaMuco npo^eccop EagpugguH MaKcygoB 6ucep xy6 MeHaBHcag, kh: «Fa3a- HKe a3 KaguMTapuH amKo-u xaHpuu ruHoH 6yga, a3 3aMoHxou KyxaH gap Ha3MH $opcH MaBKet gomT Ba gap HMTHgogu 3aMoHxo gap hpth6oth KaBH 6o Ba3tH H^THMouBy ^apxaHrH Ba aga6H 3HHaxou TaKoMy- naHMyga to 3aMoHH HpoKH pacug» [2, c.236]. npo^eccop fflu6-HH HytMoHH pymgu ra3a-po gap hpth6ot 6o 6o-opaBHH TacaBBy^y up^oH TaBtaM MegoHag Ba MeHaBHcag, kh: «^ap Эpoн HyH to MyggaTe xhcch cu-axmypH Ba TaMoro-oTH pa3MH Ba ^aHrH gap hhxohth muggaT ^apaeH gomT, -H3o Tatpuxu TapaKKHH ra3a- a3 TacaBBy^ mypyt MemaBag. A-oKaBy hpth6oth TacaBBy^ 6emTap 6a BopugoTy ^a3a6oT acT Ba aBBa- a6^agepo, kh gap hh ga6ucTOH Tat-HM MeguxaHg, xaMoHo a6^agu umKy Myxa66aT Me6omag,

агар чи тасаввуф дар огози карни савум ибтидо шуда, лекин карни панчум асри тиллоии он шумурда мешавад ва хамин аср хам шуруъи тараккии газал аст» [6, с.40]. Ба назари академик А. М. Мирзоев казовати Шиблии Нуъмонй пуртаззод буда, бо се далел навокиси акоиди Шиблии Нуъмонй нишон дода мешавад. Аз тарафи дигар, А. М. Мирзоев чонибдори андешахои Нотил Парвизи Хонларй буда, казовати уро бо чунин далел сахех медонад: «Тадкикотчии вазни газал Парвизи Хонларй тамоман дуруст мегуяд, ки то охирхои асри панчи хичрй (асри XI) шоире, ки ихтисоси худро газалсарой карор дода бошад, наметавон ёфт. Ба назари мо, агар ин даъвии Нотил Парвизи Хонлариро сахех шуморем, ба чуз хамоса (маснавихои хамосй) адибе, ки ин ё он жанри адабиро ихтисоси асосии эчоди хеш медониста бошад, нест. Вале анвои адабй хаст! Аз тарафи дигар, паямбари васф (касида) Анварии Абевардй аст, вале Унсурй - аввалин маликушшуарои расмй, Фаррухй, Манучехрй махз тавассути касидасарой касби иштихор кардаанд?! Х,ол он ки нахустин касоиди комилро устод Pyдакй таълиф кардааст. Пас, исботи мавчудияти анвои адабии чудогона ва зухуру ташаккули он конуниятхои адабии дигар дорад.

Инчунин каблан низ таъкид кардем, ки газал хамчун истилох дар доварихои шоиронаи асри Х дида мешавад.

Чунончи: «Забонам аз газалу мадхи бандагон-ш насуд» (Гудакй), «Андар газали хеш нихон хохам гаштан» (Имора) ва гайра, ки хадафи эчодкорон мутлако ба чуз вожаи ифодагари жанри адабй чизи дигаре нест!

Бояд гуфт, ки газали орифона дар нимаи дуюми асри XI ва аввали асри XII зухур кард, ки маншаъхо ва бунёдгохи он хамоно газали ишкии заминй ё чи хеле ки маъруф аст, газали ишкии мармуз буд. Бунёдгузори газали ирфонй бидуни шубха хазрати Абдулмачид Мачдуд ибни Одам Саноии Fазнавй аст, вале то у дигарон газалхои тасаввуфй гуфтаанд.

Дар давовини шуарои нимаи дуюми асри XI ва аввали асри XII ва умуман асри шашуми хичрй жанри газал то андозае марохили камолот паймудааст. Агар ба девонхои шуарои ин садахо назар карда шавад, мавкеи навъи адабии муътабартарини шеърй - газал, ба кавли Шайх Озарии Тусй дар «Ч,авохир-ул-асрор»:

Аз фунуни шеър фанни беутарин омад газал,

Чун накуруён, ки дар сурат беуанд аз цинси инс [2, с.237]. чунин манзур мегардад.

Саноии Fазнавй - 405 газал, Абдулвосеи Чдбалй - 150 газал, Имоди Шах-риёрй - 39 газал, Абулфарачи Pyнй - 54 газал, Амир Муиззй - 60 газал, Адиб Собири Тирмизй - 67 газал, Авхадуддин Анварии Абевардй - 303 газал, Афзалуддин Бадил Хоконии Шарвонй - 456 газал, Мучируддини Байлаконй -102 газал, Фаридуддини Аттори Нишопурй - 873 газал, Низомии Ганчавй - 192 газал, Асируддини Ахсикатй - 211 газал, Камолуддин Исмоил - 160 газал, Чдмолуддин Мухаммад - 173 газал, Pашиди Ватвот - 10 газал, Захири Форёбй -4 газал, Ахмади Ч,омй - 484 газал гуфтаанд.

Барои амикравй ба масоили мавриди назар ба газалиёти чанде аз шуарои асрхои XI (нимаи дуюм) ва XII ру оварда, намунахо зикр хохем кард:

^атрони Табрезй:

Эu dun, mypo 6wy$maM, K-a3 omu^u xa3ap KyH,

E^3op mKyeoHpo e-a3 MexpamoH гyзap KyH.

HyH pyuu xy6 6uhu, duda $apo3u xaM Hex,

HyH mupu umK, 6opad, mapMy xupad cunap KyH.

Xap гoмu omu^upo cad гyнa dapdy pa^ acm, rap эмuнum 6ond, a3 omu^u xa3ap KyH.

OapMOHu MaH Ha6ypdu, $ap^Mu xyd Ha^cmu, nuHdommu, ku гyнм xap coame 6amap KyH.

Hokomu MaH 6upa$mu dap doMu um% MOHdu,

HyH acm pyзгopam, Mopo nKe xa6ap KyH.

AKHyH 6a ca6p KapdaH, H-ond Mypod xocun,

3-uh uopa 6o3 mohu, pae uopau d^ap KyH [5,c.177].

Fa3a-H Ma3Kyp 6ugyHH Taxa--yc 6yga, MyKa^oBy Mypagga^ acT Ba 3y6axpaHH 6yga, TaHHHH ryBopo gopag Ba KoMH-aH MyxTaBou naHgy aHgap3H Kac6 KapgaacT.

E xyg ra3a-e a3 A3paKHH XupaBH:

fl,ym mo py3u $apox oh caHaMu mamdax,oH,

Ha6u uyH nona xaMe domm 3u Mau nonacumoH.

Ho$a%o domm a3 y xoHa nyp a3 MymKu cuex,

Eozxo domm a3 y duda nyp a3 capeu paeoH.

Pyxu y nonacumoH 6ydy capu 3yn$aKu y,

3amueH domm cumoH xy$ma 6ap oh nonacumoH. rox, naueacma %aмeгy$m za3anxou ca6yK, rox, oxucma xaMexypd qadaxxou гapoн. ffaxam KyuaKu y dudaM xaH2oMu cyxaH,

K-a3 3apu$u dunu MaH zonundoH Kapd гyмoн. ry^maM uh zonundoH uucm? EuxaHdud 6ymaM,

Ku xaMe zonundoH 6o3 HadoHu 3u daxoH [5, c.206].

Fa3a-H Ma3Kyp umKH 6yga, HaMygu 3oxupH Ba aMa-xou Max6y6a 6aco Hogup Bac$ Kapga MemaBag. Fa3a- MyKa$$ocr, Mypagga^ HecT Ba 6aHTH Taxa--yc HH3 Hagopag. Ba-e 6ucep Mapry6y meBo Ba xymoxaHr acT, 3epo gap 6axpu paMa- э^og mygaacT. Eapou 6o3 xaM MymaxxacTap HaMygaHH KoHyHHHTxou pymgy TaxaBBy-H xaHpu ra3a- Ba MyxTaccoTH xaHpuu oh MeTaBoH a3 6ucep myapou acpxou XI-XII HaMyHaxo 3HKp HaMyg. HyHomu, ra3a-e a3 Myu33H:

Oh 3yn$ H^ap 6ap oh 6apy dym,

B-oh xammu cunx 6ap oh 6aнoгym.

Xap dy myda nemu Moxy xypmed,

MoHaHdau xosu6oh cunxnym.

Ee гapмuey 6e fyypyzu omam,

HyH aH6apy MymK dym 6ap dym.

Oh doda 6a omu^oH zaMy dapd,

B-uh 6ypda 3u o^unoH duny xym.

CyH6ynxamy nonapyx H^opecm,

Oh moxu cyMaH6apu гynoгym.

A3 cyH6ynu ycm Hymu MaH 3axp,

B-a3 nonau ycm 3axpu MaH Hym.

Гуянд, ки ёд кун мар уро,

В-андар гами у мабош xомyш.

Гуям, ки ба уилла чун кунам ёд,

Онро, ки накардаам фаромуш [5, с.244].

ва гайра.

Аз намунахои фавкуззикри газалиёти шуарои даврони мавриди назар маълум мегардад, ки газал тули мавчудияти худ (аз асри Х) рушду тахаввулот (асрхои XI-XII) ва сайри таърихии худ конуниятхои хоси адабй-эчодиро тай намуда, марохили камолот паймудааст. Тули зухуру ташаккул ва рушду тахав-вулоти жанрии ин навъи адабй мо тагйироту пешомадхо ва гановатхои бешу-мори дарунмоягиву шаклии онро мушохида менамоем, ки басо мухим ва арзиш-манд аст. Фаразан, таносуби образхои лирикии ошик ва маъшукаро гирем, чолибияти дарунмояи жанр бештар ошкор мешавад. Чунончи дар асри Х дар лирикаи ишкй: дар рубой, тагаззули касоид, мукаттаот ошик бештар хоким, амрфармо, танноз, гаюр аст, махбуба амрбардор, тахаммулпазир, фурутан аст. Х,атто барои висол саъй дорад («Омад бари ман, кй? Ёр. Кай? Вакти сахар» -Pyдакй), («Пешам омад бомдодон он нигорин аз кадух» - Pyдакй), вале дар газал баръакс:

Биё, инак нигау кун Рудакиро,

Агар бецонравон xоуй танеро [4,с. 25].

Ба андешаи мо, газал хатто дар ахди зухур низ бо афзалияти макоми махбуба шакл гирифтааст. Вале андаке баъдтар тагйироти чиддй пеш омад ва ин, албатта, ба рушди касида сахт вобаста мебошад.

Ошик афзалиятро комилан ба даст гирифт ва махбуба собиру тахаммулпазир шуд («Накашам нози турову надихам дил ба ту ман» -Манучехрй), («Гуфтам, ки биё, ваъдаи душина биёр, В-арна бихурушам аз ту акнун чу хазор»

- Фаррухй) ва гайра. Ин холат голибан хоси адабиёти нимаи аввали садаи XI аст ва дигар ба хамешагй дар таърихи адабиёт хоса дар газал махбуба хоким аст ва афзалиятро аз даст намедихад. Ба назари мо, ин ду сабаб дорад: аввалан, зухури газали ирфонй, ки кашфиёти адабй-эчодй дар эчоди бадеъ ва хосса дар газалсарой аст. Сониян, авзои сиёсй-таърихии замон ва хосса истилои зардпустони мугул, ки онхо танхо дар зохир ба инсон монанд буданду халос!

Аз ин ру, ин печидагии таърих танхо дардафзову сузофар буд ва ин падида созгори табиати жанри газал аст. Мухим он аст, ки дар асри XII низ шоире, ки танхо газалро пешаи эчодии хеш карор дода бошад, хануз дида намешавад. Чун эчодкорони газал хеле ва хеле зиёд шудаанд, пас киёси хунари эчодии онхо зарур ва арзишманд мебошад.

Адабиёти форс-точик пеш аз хама дар марказхои адабй, хавзахо ва ё доира-хои адабй ташаккул ёфтааст, ки он таърихан хеле кадима ва хатто густурдаю серпахност. Доирахои адабй, пеш аз хама, махсули шахрхо ва мушаххасан пойтахти давлатхо, сулолахои таърихй буда, бештар куввахои адабй-эчодиро муттахид менамуданд.

Агар дар хусуси марказхои адабии кадим, мисли замони Х,ахоманишихо (558-330 то мелод), Ашкониён (250 то мелод - 224 м.), Сомониён ( 224 м. - 651 м.) ва куввахои эчодии онхо иттилооти нисбатан парешон бошад, пас аз замони

Сомониён ба баъд бо тамоми чузъиёт иктидори хавзахои адабй-эчодй дар хар давру замон мавриди омузиши адабиётшиносону забономузон ва таърихшиносону мусташрикин карор дода шудааст. Ин хам мусаллам аст, ки дар асри Х - доираи адабии муктадир, ки ба адабиёту забони точикй, ба сабки нави адабй бунёд гузоштааст, доираи адабии Бухорост, ки сарчашмахо то сесад нафар куввахои адабии каламрави онро ёдовар шудаанд. Пас аз бархам хурдани давлати Сомониён соли 999, ба чойи як давлат (Сомониён), якбора ду давлат - ду доираи нави адабй ба вучуд омад: доираи адабии ^арохонихо, ки маркази он аввал Нишопур ва баъд Бухоро буда, дигаре хавзаи адабии Fазнавихо, ки маркази он шахри Fазнин мебошад.

Умуман нимаи дуюми асри XI боз ду давлати дигари туркнажод ба арсаи таърих омад, ки яке аз онхо мансуб ба сулолаи Салчукиён (1040-1190) марказаш Балх ва дигаре Хоразмшохиён (1097-1220), ки пойтахти он шахри Урганч буд. Албатта, зухури ин давлатхои туркнажод авзои сиёсии Мовароуннахру Хуросонро хеле тагйир дод ва беш аз он ба холати илму фарханг, иктисодиёту ичтимоиёт зарбахои миёншикан зад ва доирахои адабию хунари суханварй низ аз ин равандхои пешомада бетаъсир намонданд.

Калидвожа^о: таърихи адабиёт, инкишофи назму наср, газал, рушди жанри газал, Абуабдулло Рудакй, ишци илоуй

Пайнавишт:

1. Абдуллоев, А.,Саъдиев, С. Адабиёти форсу тоцик дар нимаи дуюми асри XI ва аввали асри XII/А. Абдуллоев, С. Саъдиев. - Душанбе, 1986.

2. Мацсудов, Б. Цустуцу дар аувол ва осори Ироцй /Б. Мацсудов. - Душанбе, 2009. -555с.

3. Мирзоев, А. Рудакй ва инкишофи газал дар асруои X-XV // А. Мирзоев. Сездау мацола. - Душанбе, 1977.

4. Рудакй, Абуабдуллоу. Девон Бо саъй ва эутимоми K Рустам. - Олмотй, 2007. -254 с.

5. Сафо, Забеууллоу. Таъриxи адабиёт дар Эрон ва дар цаламрави забони форсй. Аз миёнаи царни Vто огози царни VIIуицрй/З. Сафо. -Теурон, 1388. - 720 с.

6. Шиблии Нуъмонй Шеърулацам. Тарцумаи Саид Мууаммадтацй Фаxри Доии Гелонй/Ш. Нуъмонй. -Техрон, - 1336. -4^.5: 196с.

Reference Literature

1. Abdulloyev S., Sadiyev A. Tajik-Persian Literature of the second Half of the XI-th up to the Beginning of the XII-th Centuries. -Dushanbe,1986.

2. Maksudov B. In Quest of Iroki's Facts of Life and Creation. -Dushanbe, 2009. -555pp.

3. Mirzoyev A. Rudaki and the Development of Gazelle in the X-th - XV-th Centuries. Thirteen articles. -Dushanbe,1977.

4. Rudaki Abdullokh. Divan under the editorship of K.Rustam. -Almaty, 2007. -254pp.

5. Safo, Zabekhullokh. The History of Literature in Iran and other Persian-Speaking Countries. Since the Middle of the V-th up to the Beginning of the VII-th Centuries of Hijra. -Tehran, 1388. -720pp.

6. Shibli Numon. Poetry of Adjam Translated by SayidMukhammadtaki. Fahri Doii Geloni. -Tehron. -1336. -V.5. -196pp.

Развитие газели в литературе XII века

Ключевые слова: история литературы, развитие поэзии и прозы, распространение персидско-таджикского языка, жанр газели, представители таджикско-персидской литературы, Абуабдулло Рудаки, духовная любовь

XII век считается особой эпохой в истории литературы, так как: в данный период расширилась сфера распространения персидско-таджикского языка и литературы, возникли литературные группы и центры в Хорасане и Мавераннахре. Продолжалось развитие поэзии и прозы. Одним из признаков совершенствования персидско-таджикской поэзии XII века считается дальнейшее развитие жанра газели. В данной статье автором рассматриваются факторы появления, формирования и развития жанра газели, и автор на основе изучения исторических материалов уточняет тот факт, что жанр газели является детищем X века -периода Саманидов и его основателем является основоположник персидско-таджикской литературы Абуабдулло Рудаки.

Development of Gazelle in the Literature of the XII-th Century

Key words: history of literature, development of poetry and prose, diffusion of Persian-Tajik language, gazelle genre, representatives of Tajik-Persian literature, Abuabdullo Rudaki, spiritual love

The XII-th century is considered as a special epoch in the history of literature, as in this period the sphere of the Tajik-Persian language diffusion extended, new literature groups and centers arose in Khorasan and Maverannakhr. The development of prose and poetry continued. Further development of gazelle genre is looked upon as one of the tokens of perfection in reference to the Persian-Tajik poetry of the XII-th century. The author of the article canvasses the factors connected with the genre in question, its birth, formation and development; proceeding from historic materials the author specifies the fact that gazelle was engendered in the X-th century -i.e. in the epoch of the Samanides and its founder is Rudaki.

Роцеъ ба муаллиф:

Ширинов Наджмудин Асомадинович, аспиранти кафедраи таърихи адабиёти тоцики факултети филологияи Донишгоуи миллии Тоцикистон (Цумуурии Тоци-кистон, ш. Душанбе), е-mail: [email protected]

Сведения об авторе:

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Ширинов Наджмудин Асомадинович, аспирант кафедры истории литературы факультета таджикской филологии Таджикского национального университета (Республика Таджикистан, г. Душанбе), е-mail: [email protected]

Information about the author:

Shirinov Nadjmudin Asomadinovich, post-graduate student of the department of the history of literature under the Faculty of Tajik philology of the Tajik National University (Tajikistan Republic, Dushanbe), е-mail: [email protected]

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.