>
ХОЛМАТОВ Немат
Тошкент давлат шаркшунослик институти "Ик,тисодиёт назарияси" кафедраси докторанти, и.ф.н.
ДАВЛАТ САНОАТ СИЁСАТИНИ АМАЛГА ОШИРИШНИНГ ИНСТИТУЦИОНАЛ МУАММОЛАРИ
УДК334.716.4
ХОЛМАТОВ Н. ДАВЛАТ САНОАТ СИЁСАТИНИ АМАЛГА ОШИРИШНИНГ ИНСТИТУЦИОНАЛ МУАММОЛАРИ
Маколада саноатлашув жараёнини жадаллаштиришда х,ал килувчи ах,амиятга эга булган давлат саноат сиёсатининг институционал жих,атлари куриб чикилган. Замонавий саноат сиёсатининг инсти-туционал ислох,отлар шароитидаги мак,сад ва вазифалари курсатилган. Туртинчи саноат инкилоби ва индустриал тараккиётнинг янги даврида технологик илдамлашлар хусусияти баён килинган. Шунинг-дек, миллий саноатнинг институционал тузилмаси, институционал мух,ити, институционал муаммо-лари х,амда уларни х,ал килишнинг чора-тадбирлари туFрисида мулох,аза юритилган.
Таянч иборалар: саноатлашув жараёни, саноат сиёсати, институционал ислох,отлар, туртинчи саноат инкилоби, технологик илдамлаш, саноатнинг институционал тузилмаси, институционал мух,ит, институционал муаммо, институционал чора-тадбирлар.
ХОЛМАТОВ Н. ИНСТИТУЦИОНАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ОСУЩЕСТВЛЕНИЯ ГОСУДАРСТВЕННОЙ ПРОМЫШЛЕННОЙ ПОЛИТИКИ
В статье рассматриваются институциональные аспекты государственной промышленной политики, которая играет важную роль в ускорении промышленного развития. А также, указаны цель и задачи промышленной политики в условиях институциональных реформ. Показаны некоторые особенности технологических продвижений четвертой промышленной революции и индустриального прогресса. Описаны некоторые аспекты институциональной структуры, институциональной среды, институциональные меры решения проблем развития отечественной промышленности.
Ключевые слова: Промышленная политика, институциональные реформы, четвёртая промышленная революция, технологическое продвижение, институциональная структура промышленности, институциональная среда, институциональная проблема, институциональные меры
XOLMATOV N. INSTITUTIONAL PROBLEMS OF THE STATE INDUSTRIAL POLICY IMPLEMENTATION
The article outlines the institutional aspects of the industrial policy of the state, which is crucial to the acceleration of the industrialization process. In the article are revealed the aim and objectives of modern industrial policy in the period of institutional reforms. The feature of technological breakthrough in the period of Fourth Industrial Revolution and the new era of industrial development are described. It also focuses on the institutional structure, institutional environment, institutional issues, and some institutional arrangements of industrial development.
Keywords: institutional aspects, industrial policy, institutional reforms, Fourth Industrial Revolution, institutional structure, institutional environment, institutional issues, institutional arrangements.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 11(119)
Бугунги кунда ицтисодиётни бошцариш, унинг самарадорлиги ва натижадорлигини таъминлаш масалалари цар цачонгидан цам долзарб ацамият касб этмоцда. Чунки, жамиятда юз бераётган радикал узгаришлар сиёсий, ижтимоий ва ицтисодий соцаларнинг барча жабцаларини цамраб олиб, аввало, ижтимоий-ицтисодий жараёнларни тартибга солиш, бошцариш ва назорат цилиш олдига янги вазифаларни цуймоцда.
Амалга оширилаётган маъмурий ислохотлар концепциясига кура халк давлат идораларига эмас, давлат идоралари халкка хизмат килиш керак, тамойилига кура, жамиятнинг инсти-туционал тузилмалари ислох килинмокда. Бу иктисодиётнинг етакчи тармоFи хисобланган саноат секторида хам уз ифодасини топмокда. Саноат секторини бошкариш, унинг ривожла-ниш суръатларини таъминлаш, саноат сиёсати-нинг самарали механизмларини жорий этиш, давлат ва хусусий секторининг саноатлашув жараёни-даги узаро манфаатли хамкорлигини йулга куйиш, йирик, урта ва кичик улчамдаги саноат корхона-лари уртасидаги кооператив хамкорликни тако-миллаштириш, саноатчиларнинг экспорт фао-лиятини куллаб-кувватлаш ва раFбатлантириш, уларнинг инновацион салохиятини оширишга кумаклашиш каби кенг камровли чора-тадбирлар борки, буларнинг барчаси чукур институционал узгаришларни такозо этади. Мазкур йуналишда давлат тузилмалари, хукумат идоралари максадли чора-тадбирларни амалга оширишга киришган. Тармок дастурлари, хукукий асосларни кенгай-тирувчи конун ва конун ости хужжатлари кабул килиниб, низом ва регламентлар, меъёрлар ва стандартлар узгартирилмокда.
Саноатлашув жараёни жамиятнинг ижтимоий, моддий ва молиявий капиталини мутта-сил купайтириб, унинг таркибини сифат жихатдан такомиллаштириб боришни такозо этувчи, давлат ва хусусий мулкнинг хамкорликда харакатини заруратга айлантирган иктисодий-технологик ва инновацион жараён хисобланади. Бугунги кунда давлатнинг саноат сиёсати илгариги "индустриализация" атамаси билан номланган ва саноатлаш-тириш маъносини билдирувчи сиёсатдан - маз-муни, камрови, мак,сад ва вазифаларига кура фарк килади. Аслида хам иктисодий жараёнлар дав-рлар утиши билан янги мазмун ва компонентлар билан бойиб боради. Шундан келиб чикиб, давлат иктисодий сиёсати хам янги давр талабидан келиб чикиб, янги шакллар, усуллар, механизмлар
ва куринишларнинг жорий этилиши билан замо-навийлашган ва такомиллашган куриниш олади.
Бугунги саноат сиёсати саноатнинг анъанавий тармокларини барпо этишдан кура, илм сиFими юкори булган юкори технологик тармокларни ривожлантиришга йуналтирилганлиги билан илгаргисидан фарк килади. Бу масаланинг бир томони. Бошка томондан, саноат ишлаб чикаришининг технологик тузилиши факат ва факат инновацион ёндошувларга асосланади, илм ва юкори технологияларни узлуксиз жорий этмас-дан, илмий тадк,ик,от ва тажриба конструкторлик ишланмаларисиз уларнинг ракобатбардошлигини оширишни тасаввур этиб булмайди.
Бундай талаблар саноатни жойлашти-риш, уни бошкариш, соханинг ишлаб чикариш кувватларини ошириш, импорт урнини босиш ва экспортни ривожлантириш масалаларида институционал ислохотларни жадал амалга оширишни такозо этади. Бугунги саноат ишчиси ва ходими тушунчаси, замонавий саноат корхона-ларида менежмент ва инновацион менежмент тушунчалари бундан 10-15 йил олдинги тушун-чалардан хам фарк килиши керак. Шу сабабли саноатнинг институционал тузилмаси, институционал мухити, институционал асоси, институционал муаммолари масалалари хам бошка форматларда талкин этилиши лозим. Замонавий Узбекистон иктисодиётида саноатнинг урни ва ролини институционал ёндашув нуктаи наза-ридан тахлил килиш, узгаришларга бахо бериш максадга мувофик.
Бугунги кунда рус тилидаги иктисодий адаби-ётларда саноат сиёсати билан ёнма-ён индустриализация атамаси кулланилиб келинган. Россиялик иктисодчилар охирги йилларда узларининг илмий ишларида "реиндустриализация", "неоиндустриализация" атамаларини хам кулланмокдалар. Бу жахон иктисодиётида етакчи саноатлашган дав-латларда НБИК-технологиялар - нано-, био-, ахборот ва когнитив технологияларнинг ишлаб чикариш жараёнларида кенг кулланилаётганлиги, кайта ишлаш сохаларининг мехнат унумдорли-
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 11(119)
гини кескин ошириш максадида саноат ишлаб чикаришининг узини янги усул ва куринишларда ташкил этиши, жадал саноатлашувга эришиш учун янги глобал "саноат марказлари" ва бозорларни яратиши билан боFлик. Бу атамалар инглиз тили-дан руслаштирилган атамалардир1.
Дунёда туртинчи саноат инкилоби содир булмокда, халкаро ме,нат таксимотида янги ихти-сослашувлар руй бермокда, етакчи давлатлар олдинги технологик укладлардан (тузумлардан) мутлако воз кечмокдалар, айримларини ривож-ланаётган мамлакатларга "экспорт" килишмокда, чунки улар замонавий дунё талабларига нисба-тан моддий ва маънавий эскирди.
Индустриал тараккиётнинг янги даврини технологик илдамлашлар хусусиятидан келиб чикиб "Индустрии 4.0 концепцияси", деб аташмокда. Бу концепциянинг узига хос тала-блари ишлаб чикилган. Масалан, АКШда мил-лий иктисодиётнинг барча со,аларида иннова-цион моделлардан фойдаланишни кузда тутувчи саноат интернети нотижорий концорциуми ташкил этилган, Хитойда "Хитой саноати - 2025" док-тринаси кабул килинган. Бу доктрина "Индустрия 4.0 концепцияси" технологик талабларига жавоб берадиган ишлаб чикариш со,аларини замона-вийлаштиришни максад килиб куйган.
"Индустрия - 4.0" кандай тамойилларни олFа суради? Булар куйидагилар:
1. Децентрализация, яъни киберфизик тизим-ларнинг мустакиллиги - ишлаб чикаришда инсон иштирокидан мустакиллик, ёки инсон иштироки-нинг кейинги уринларга олиб тушилиши.
2. Интероперабеллик, яъни инсонлар ва киберфизик тизимларнинг узаро интернет-бсоанишлар воситасида бир-бирини тулдирувчанлиги. Бошкача айтганда, реал вакт режимида ва виртуал шаклда катта маълумотларнинг кайта ишланиши оркали ишлаб чикариш жараёнларини бошкариш.
1 К,аранг: Белокрылова О. С. (2015). Институциональная составляющая неоиндустриализации// Институциональная трансформация экономики: российский вектор новой индустриализации. Материалы Международной конференции. 21-23 октября. Омск: Изд.-во ОГУ, ч. 1, с. 518-526. Белокрылова О. С. (2015). Институциональное проектирование стратегии: реиндустри-ализации: перспективы донской экономики // Journal of Economic Regulation, т. 6, № 1, с. 46-55., Толкачев С. А. (2017). Индустрия 4.0 и ее влияние на технологические основы экономической безопасности России // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета, № 1(25), с. 86-91.
Индустрия - 4.0 концепцияси технологик ёндо-шувлар билан бирга ахборот технологиялари ва интеллектуал тизимларнинг органик бирли-гини билдиради; интеллектуал курилмалар ва ишлаб чикариш воситалари органик бир бутун-ликни ташкил этади. Киберфизик тизимлар ишлаб чикариш жараёнига ускуналарни интернет тармоFига улаш оркали фаолият юритади2.
Россияда Индустрия - 4.0 концепциясига 2017 йилда кушилиш бошланди. Унинг даст-лабки институционал тузилмаси сифатида "Саноат автоматлаштируви миллий ассоциацияси" ташкил этилди. Унинг бошка номи "Индустриал интернет асосида бошкарув тизимларини стандарт-лаштириш ва ривожлантиришга кумаклашиш ассоциацияси"дир.Асосий максадлардан бири технологик йуналишлардаги ортда колишларга бар,ам бериш булиб, шу максадда бир нечта дав-лат дастурлари кабул килинган. Улардан айрим-лари куйидагилар:
• "Ахборот жамияти", 2011—2020 йилларга мулжалланган.
• "Россия Федерациясида 2020 йилгача био-технологияларни ривожлантириш"
• «Россия Федерациясида 2020 йилгача Инновацион ривожланиш стратегияси» ва бошкалар.
Узбекистонда ишлаб чикаришни техник ва технологик модернизациялаш борасида давлат сиё-сати юритилмокда. Бу, албатта ижобий натижалар бераяпти. Импорт урнини босишга йуналтирилган сиёсатда ,ам сезиларли силжишларни кузатиш мумкин. Аммо, ишлаб чикариш омилларининг ишлатилмаган - за,ира имкониятларидан келиб чикилса, ,али саноатлашув жараёнида куйидаги хрлатлар мавжуд:
• импорт хом ашёси, материаллари ва товарларига юкори даражада боFликлик;
• асосан хом ашё ва ярим тайёр мах,сулотлар экспортининг юкори улуши;
• оддий, содда технологияларнинг куплиги, малакали саноат ишчи-ходимларининг етишмас-лиги;
• жа,он бозорида саноат ма,сулотлари ракобатбардошлигининг етарли даражада эмас-лиги ва бошкалар.
Назарий жи,атдан караганда, турли ижтимоий-иктисодий ривожланиш боскичлари хусусиятла-
2Каранг: Белов В. Б. (2016). Новая парадигма промышленного развития Германии — стратегия «Индустрия 4.0» // Современная Европа, № 5 (71), с. 11 -22.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 11(119)
pigaH Ke-nuô 4uk,u6 gaB-naT mktmcoamm ciiëcaTMHM y3rapTMpum TaxMiiHaH y^ Tinga ôynafliu. Bynap:
1. KucMaH y3rapTupum - MaBxyg uiKTicoguiM cuië-caTra 6upo3 Ty3aTium.nap KupiiTum;
2. MHcTpyMeHTa^ (ycnyôuM) y3rapTupum -uktucoaum cuëcaTHuHr aMpiiM MHcrpyMeHT.napM (yc^y6uM)-flacTaK^apura Ba MexaHiiBM-napura y3rapTupuw KupiiTum;
3. MaKcagnapHii y3rapTupum - mktmcoamm ciië-caTHuHr acociiM MaKcagnapu Ba Ba3u$a.napMHM y3rapTupum.
Ymmhmm Tungaru y3rap™pumJnap MKTucoguëTHMHr ôap^a ceKTop^apuga ce3iimap.nM cumxum.napra o-nuô Ke^umu ^03um. HyHKii, xaMUflTHiiHr o.niim cuëcuM э^uтacu mktmcoamm TapaKKuëTHiiHr flHru MaKcagnapuHM э"мoн Ku^agu, KOHyH mKapyBm Myaccaca^ap flHru uнcтuтyцuонa^ TapTiiô-HUHr xyKyKiM acocnapuiHii ucnox, Ku^agu; uxpo XOKUMUATU Terum^u uнcтuтyцuонa^ Ty3iumMa-^apHu maK^^aHTupaflu; um^aô miKapum Ty3imMa--napu (gaB^aT KopxoHa-napu, xycyciiM TagôupKop-^ap, xopuxuM Ba KymMa KopxoHa^ap Ba ôom^ap) xaMUATga TaKpop um^aô miKapum xapaëHiHiHr TexHiK-TexHo^oriK yK^agiHi AHrumamra Kipu-magi, paKoôaTÔapgom ToBap Ba xi3MaT^ap um^aô ^uKapum y^yH y3 Ky^^apiHi ca^apôap этa,цм.
By xoMga um^aô miKapum Ty3i^Ma^apu y3-y3igaH 6yHgaM TamaôôycnapHU ôom^aMgu, gecaK HoTyFpu ôy^agu. HyHKii, myHgaM uнcтuтyцuoнa^ Ty3i^Ma^ap ôopKii, ynap gaB^aT Ba xycycuM ceK-Top MaH^aaT^apiHi x,uco6ra o^uô, UHcTUTy^oHa^n Myx,iTHi apaTumu, mo^mabum, mktmcoamm, TamKi-^uM, xyKyKiM Ba mxtmmomm KyMaK^amumu ^o3iM. MaHa myHgariHa gaB^aT iKTicoguM cuëcaTi, xycy-caH, caHoaT cuëcaTi MaKcagnapuHMHr uepapxuifl-cuga ce3iimap.nM y3rapum cogup ôynafliu1.
AHa myHgaM Ba3iflTfla TexHo^oriK WKca^um, uннoвaцuoн Tama66ycnap "peuHAycTpua.nM3a^fl" "HeouHAycTpua.nM3a^fl" xapaëKnapuHui Te3^amTi-pagu, xaMiflT at3o^apiHiHr KeHr KaT.naM.napM 6y xapaëHra TopTi^agu Ba MaH^aaTgop ôynafliu. Akc xo^ga, caHoaT um^aô miKapumuHUHr TexHiK Ba Tex-Ho^oriK flHrumaHMWuflaH, paKoôaTÔapgom ToBap-.nap um.na6 ^iKapumgaH xaMMa ôupgaM MaH^aaT-gop ôynMaMflu.
feôeKucroH iKTicoguëTiga, xyM-nagaH, caHoaT coxacuga "peмн,цycтpмa.nмзaцмfl" "HeouiHAycrpua-
1K,apaHr: Berry, C. (2016). Industrial policy change in the post-crisis British economy: Policy innovation in an incomplete institutional and ideational environment. The British Journal— of Politics and International Relations, vol. 18, Issue 4, pp. 829-847.
лизация" жараёнларининг институционал тузил-маси алох,ида ах,амиятга эга. Таник,ли америка-лик иктисодчи Д.Нортнинг фикрича, институционал тузилма деганда институционал мухитни ташкил этувчи куп улчамли тизим тушунилади.2 Россиялик иктисодчи В.Вольчик карашига кура, институционал тузилма институтларнинг муайян коидага кура тартибга келтирилган жамланмаси, йиFиндиси. Булар, уз навбатида, хужалик юритувчи субъектларнинг иктисодий хатти-харакатларни мувофиклаштириб туриши лозим булади3. С.Кирдина фикрича, институционал тузилма муайян институционал тартиб хисобланади. Бу тартибнинг мохиятини бир-бири билан узаро манфаатли алокаларни боFлайдиган институтлар йиFиндиси белгилаб беради4.
Бошка ифода билан айтганда, жамиятда шун-дай вазият юзага келадики, бунда институционал тузилма бозор иктисодиётининг расмий институтлари хисобланади. Аммо, бу тузилма-нинг самарали амал килишига норасмий тузил-малар халакит беради. Шу сабабли давлат бозор институтларининг тулаконли амал килиши учун институционал ислохотларни олиб бориши лозим. Агар барча иктисодий фаолият турлари, агар улар инсон хак-хукукларига, соFлигига, хавфсизлигига тахдид туFдирмаса, институционал асослари яратилиб эркинлаштирилса, ялпи иктисодий самарадорликка эришилади. Бу ерда гап барча иктисодий ресурсларнинг, жумладан, билим, ахборот, инновацион, инсон ресурслари-нинг такрор ишлаб чик,арилиши, айирбошланиши, таксимоти, истеъмоли жараёнлари эркинлашти-рилиши туFрисида бормокда.
Институционал узгаришлар иктисодий хаётнинг барча сохаларида мулк муносабатла-рининг ислох килинишини хам назарда тутади. Мулкий муносабатларда барча мулк шакллари - давлат мулки, корпоратив мулк, хусусий мулк, жамоа мулки иштирок этгани холда хужалик фао-лиятининг фундаментал масаласи хисобланади. Шу сабабли бозор муносабатларини тако-миллаштиришда мулк муносабатларини узил-
2Норт Д. (2011). Вклад неоинституционализма в понимание проблем переходной экономики // Университет ООН (http://www.wider.unu.edu/).
3Вольчик В. В. и Оганесян А. А. (2010). Институты, информация и институциональная структура экономики // JournalofEconomicRegulation, № 2, с. 23-40.
4Кирдина С. Г. (2004). Институциональная структура современной России: эволюционная модернизация // Вопросы экономики, № 10, с. 89-98.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 11(119)
кесил хал килиш шарт. Бугунги институционал ислохотларнинг стратегик максади хам шундан иборат.
Мулк муносабатлари узил-кесил хал булмаса, жамиятда институционал мухит колоклиги, ярим-ёрти куринишдаги институционал тузилмалар фаолияти, узаро ишончнинг етишмаслиги, кичик гурухлар манфаатларининг устунлиги каби нохуш вазиятлар такрорланаверади. Бундай вазиятдан оппортунистик хатти-харакатларга (факат уз ман-фаатларини кузлайдиганларга) мойил булганлар хам фойдаланиб колишга харакат килаверади.
Давлат монополиясининг аник чегараси бел-гиланиб, хусусий мулкнинг хукук ва мажбурият-лари аник белгиланса, давлат ва хусусий сектор хамкорлигини йулга куйишда ортикча тушунмов-чиликлар камаяди. Агар ишлаб чикарувчиларнинг нодавлат институционал тузилмалари фаолияти йулга куйилса, норасмий тартиб-коидалар уз урнини расмий тартиб-коидаларга бушатиб беради. Масалан, кандолатчилар уюшмаси, чарм-теричилар бирлашмаси, текстилчилар ассоциаци-яси кабиларнинг кодекслари, низомлари, тамой-иллари каби. Натижада мулк - интеллектуал мулк хукукларини химоя килиш билан боFлик транс-акцион харажатлар хам камаяди.
Купинча саноатлашув жараёнининг тезла-шишига жамиятда ижтимоий(социал) капитал танкислиги (етишмовчилиги) хам акс таъсир курсатади. Бу, биринчи навбатда, саноатлашув-нинг институционал мухитини яратиш ва яхши-лашга халакит берувчи мухим сабаблардан бири, деб бахоланиши керак. Социал капитал киши-ларнинг келишувга, музокараларга, ахдлашувга, ягона платформани шакллантиришга булган кобилиятлари сифатида хам талкин килиниши керак. Бунга билимларни узлаштириш, янгили-кларни кабул килиш ва амалиётга жорий этиш куникмалари, деб хам караш туFри булади.
Купинча кишилардаги ижтимоийлашаолмас-лик "хусусияти" техник ва технологик билимларни узлаштира олмаслик ва жорий эта олмас-ликка олиб келади. Бу саноат корхоналарида бошкарувда хам, куйи буFинларда хам жамоа манфаатларини тушунмаслик, ягона корпоратив манфаатларга содик колаолмаслик кайфиятини кучайтиради. Албатта, ишлаб чикариш самара-дорлигининг бошка омиллар каторида мана шу омилларга бевосита боFлик1лигини хеч ким инкор этмайди.
Саноатлашув жараёнида мухим рол уйнайдиган институционал тузилмада икки жихатга эътибор каратиш мухим:
1. РаFбатлантирувчи, кулай шарт-шароит яра-тувчи тартиб-коидалар.
2. Тартиб-коидаларга амал килишга мажбур-ловчи коидалар.
Мажбурловчи тартиб-коидалар институционал (тизимга солинган) ва ноинституционал (тизимга солинмаган) турларга булинади. Тизимга солинган тартиб-коидалар баркарор институционал мухит шароитида кулланилади. Йирик саноат корхоналарида узгармас ишлаб чикариш хара-жатлари ва ижтимоий мухит шароитида бундай тартиб-коидаларни катъий куллаш самара беради. Ноаниклик мухитида, кутилмаган вазиятлар тез-тез содир булиб турадиган шароитда эса, айникса, урта ва кичик улчовли саноат корхоналарида ноинституционал чоралар куриш максадга мувофик. Аммо, мана шу ёндошувлар аралаштириб юбориладиган вазиятлар хам учраб туради. Бу саноат корхоналарида таннарх, хара-жатларни белгилашда, институционал карорлар кабул килиш сифатига акс таъсир этиши аник. Бу давлатнинг иктисодий тизимларни бошкариш ва фаолиятларни тартибга солишдаги ролини белгилашда хам катта ахамиятга эга.
Узбекистан саноатини ривожлантириш ва саноатлашув жараёнини жадаллаштиришда, саноат трансформациясида, "реиндустриали-зация" "неоиндустриализация" жараёнларида институционал тузилмаларнинг асосийлари - мулк хукуки, самарали суд тизими, шаффоф тартибга солиш тизими, контрактлар, бозорга кириш ва чикишдаги тусиклар, инсон эркинлиги хисобланади.
Саноат махсулотлари ракобатбардошлигини таъминлаш нуктаи назаридан "реиндустри-ализация" "неоиндустриализация"га эри-шишда ички ракобатбардошлик ва халкаро ракобатбардошликни алохида ажратиб курсатиш уринли булади. Чунки, саноатчиларнинг ички ракобатбардошлигини таъминлашда давлат ички бозорни маъмурий усуллар билан кенгайтириш сиёсатини юритиши, шунингдек, протекционистик усуллардан хеч бир кийинчиликсиз фойдаланиши мумкин. Аммо, халкаро ракобатбардошликни таъминлаш давлат ва хусусий тадбиркорларнинг бир-галикда ишлашини такозо этади. Бу, уз навбатида, комплекс чора-тадбирларни талаб килади. Масалан, юкори малакали саноат ишчи-ходими, замо-
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 11(119)
навий менежмент, халкаро маркетолог, халкаро малакага эга халкаро хужалик хукуки мутахас-сиси, халкаро логистика ва бошка сохаларда. Биз учун саноатлашувда салмокли натижадорликка эришишда мана шу иккинчи йуналишга устувор ахамият бериш мухим.
Институционал чора-тадбирлар нималар-дан иборат булиши лозим? Фикримча, уларнинг мухимлари куйидагилар:
• бюрократик тусикларни камайтириш;
• сифатли давлат хизматларини курсатиш;
• ишчи кучини кенгайтирилган такрор хосил килиш учун етарли булган иш хаки;
• кафолатланган бандлик (мехнат дафтар-часи, мехнат сугуртаси ва бошкалар);
• касбий малакани ошириш ва хизмат каръ-ерасида усиб бориш имкониятлари;
• ишчи-ходимлар уртасида соFлом ракобат мухитини таъминлаш ва оппортунистик хатти-харакатларнинг олдини олиш ва бошкалар.
Саноатлашувда давлат ва тадбиркорлик уртасидаги узаро муносабатларни институционал замонавийлаштириш хал килувчи омиллардан бири хисобланади. Гап бу ерда узаро иктисодий маълумотлар алмашиш, иктисодий жараёнларни бошкаришдаги хамкорлик туFрисида бормокда. Тадбиркорларни монополистик "тахдид"лардан химоя килиш, фойда ва даромадларни кафо-латлаш, инсон капиталини жамFаришда (таъ-лим, соFликни саклаш, пенсия тизими, уй-жой таъминоти ва бошкалар) хамкорлик, иктисодий кумаклашиш институтларини ривожлантириш миллий иктисодиёт масштабларидаги чора-тадбирлар хисобланади.
Агар миллий иктисодиётни ягона иктисодий тизим, деб каралса ва миллий саноатнинг жахон бозоридаги мавкеини кучайтириш туFрисида гап кетса, у холда саноатнинг халкаро ракобатбардошлигини таъминлаш давлат ва саноатчиларнинг ягона максадига айланади, кучлар бирлаштирилади. Агар ички бозорни сифатли саноат товарлари билан таъминлаш, импорт урнини махаллий саноат товарлари билан тулдириш тутрисида гап борса, у холда бу бозорда худудларнинг саноатчилари узаро иктисодий ракобатлашади, десак нотутри булмайди. Шунинг учун худудлар саноат салохиятини оширишга каратилган худудий саноат сиёсати дастурлари ишлаб чикилиши керак. Бундай дастурлар амалга оширилган, аммо, уларнинг худудлар ижтимоий-иктисодий ривожланишидаги, худудлар ахолиси
реал турмуш даражасини оширишдаги ролига етарлича бахо берилмаган.
Давлатнинг саноат сиёсатида мана шу жихатга хам алохида эътибор бериш ва институционал ислохотларга тегишли тузатишлар киритиб бориш максадга мувофик булади. Мамлакатда сано-атлашган, саноатлашаётган ва аграр худудлар уртасидаги ижтимоий-иктисодий, техник ва тех-нологик хамда инновацион ривожланишдаги тафовутларни камайтириш буйича институционал чора-тадбирлар ишлаб чикилиши лозим.
Узбекистонда саноат сектори мураккаб ташкилий-иктисодий, техник-технологик тизимга эга, шу сабабли саноат ишлаб чикаришини таш-кил этишда куйидаги жихатларни эътиборга олиб саноат сиёсатини юритиш лозим. Мезоиктисодий даражада каралганда халкаро мехнат таксимоти ва миллий саноатнинг халкаро ихтисосла-шуви имкониятларини муттасил ошириб бориш максадида ишлаб чикилган саноат сиёсати юри-тилиши максадга мувофик. Бунга Жанубий Корея тажрибаси мисол була олади1. Бу мамлакатнинг уз минтакасидаги урни ва ахамиятини ошириб бориб, кейинчалик жахон бозорига дадил кириб бориш сиёсати самарали хисобланади.
Махаллий, яъни худудий (минтакавий эмас) бозорга йуналтирилган саноат сиёсати узини етарли даражада окламайди, у етарли даражада микёс самарасини хам бермайди. Саноат тармоклари учун махаллий бозор жуда тор, кичик бозор хисобланади. Миллий иктисодиёт микёсида саноат сиёсатини юритиш урта ва йирик саноат корхоналари учун бу бозор етарли синергетик самара бермаслиги, истикболда иктисодий экс-панция ва кенгайиш стратегиялари талабларига мос булмаганлиги сабабли ишлаб чикарувчиларда катта кизикиш уЙFотмайди. Шу сабабли саноат сиёсати минтакавий ва глобал масштабларга каратилган булиши лозим. Саноат сиёсати миллий институционал тузилмалар фаолияти билан интеграллашган булиши шарт. Бошкача ифо-далаганда, минтакавий ва халкаро бозорларга саноат махсулотлари билан кириб боришга йуналтирилган булиши ва институционал тузилмалар фаолияти мана шу максадга буйсундирилиши максадга мувофик.
1 Ahn, S. (2013). Evolution of Industrial Policy and Green Growth in Korea. Future of the World Trading System: Asian Perspectives. (https://www.wto.org/english/ res_e/reser_e/wts_future20l3_e/ahn.pdf - Access Date: 15.06.2017).
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 11(119)
Юкорида таъкидланган Индустрия - 4.0 кон-цепцияси ривожланган мамлакатларда уз саноат-чиларининг минтакавий ва халкаро бозорлардаги мавкеини мустах,камлашга каратилган булиб, объектив равишда саноат ва савдо стратегияларига чамбарчас боFланиб кетган. Шу сабабли бу мамлакатларда давлат, хусусий сектор, илмий жамоат-чилик ва жамият аъзолари узларини саноат сиёса-тига у ёки бу даражада дахлдор, деб х,исоблайди, институционал ва ноинституционал тузилмалар, саноат сиёсати воситалари, дастаклари ва меха-низмлари х,ам мана шу максадга хизмат килади.
Узбекистонда жамиятнинг барча сох,аларида узгаришлар борган сари жадаллашиб, уз куламини кенгайтириб бормокда. Саноат тармокларидаги кудратли курилиш кулами якин истикболда ижти-моий фаровонликни таъминлашга хизмат килади, иктисодий баркарорлик ва юксалишнинг мух,им омилига айланади. Шундай экан, саноатла-шув стратегияси миллий саноатчиларимизнинг минтакавий ва халкаро бозорлардаги мавкеини узлуксиз мустах,камлаб боришларига олиб келади.
Адабиётлар руйхати
1. Белов В. Б. (2016). Новая парадигма промышленного развития Германии — стратегия «Индустрия 4.0» // Современная Европа, № 5 (71), с. 11-22.
2. Белокрылов К.А. (2016). Промышленная и закупочная политика государства: проблемы взаимосвязи // JournalofEconomicRegulation, т. 7, № 4. с. 138-146.
3. Белокрылова О.С. (2015). Институциональная составляющая неоиндустриализации // Институциональная трансформация экономики: российский вектор новой индустриализации. Материалы Международной конференции. 21-23 октября. Омск: Изд.-во ОГУ, ч. 1, с. 518-526.
4. Белокрылова О. С. (2015). Институциональное проектирование стратегии: реиндустриа-лизации: перспективы донской экономики // JournalofEconomicRegulation, т. 6, № 1, с. 46-55. о
5. Вольчик В.В., Кривошеева-Медянцева Д.Д. (2013). Институциональные условия инновационного развития российской экономики // ТЕRRА ECONOMICUS, т. 11, № 4, ч. 3, с. 18-26.
6. Вольчик В.В., Оганесян А. А. (2010). Институты, информация и институциональная структура экономики // JournalofEconomicRegulation, № 2, с. 23-40.
7. Кирдина С. Г. (2004). Институциональная структура современной России: эволюционная модернизация // Вопросы экономики, № 10, с. 89-98.
8. Кирдина С. Г. (2014). Институциональные матрицы и развитие России: введение в X-Y теорию. 3-е изд., перераб., расшир. и илл. СПб.: Нестор-История.
9. Никитаева А. Ю. (2017). Институциональная структура региона в контексте инновационного развития промышленности // JournaloflnstitutionalStudies, № 1, с. 134-149.
10. Норт Д. (2011). Вклад неоинституционализма в понимание проблем переходной экономики // Университет ООН (http://www.wider.unu.edu/).
11. Толкачев С. А. (2017). Индустрия 4.0 и ее влияние на технологические основы экономической безопасности России // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета, № 1(25), с. 86-91.
12. Ahn, S. (2013). Evolution of Industrial Policy and Green Growth in Korea. Future of the World Trading System: Asian Perspectives. (https://www.wto.org/english/res_e/reser_e/wts_future2013_e/ ahn.pdf - Access Date: 15.06.2017).
13. Berry, C. (2016). Industrial policy change in the post-crisis British economy: Policy innovation in an incomplete institutional and ideational environment. The British Journal— of Politics and International Relations, vol. 18, Issue 4, pp. 829-847.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 11(119)