0 n 0 Q IMPROVING UZBEKISTAN'S POSITION IN INTERNATIONAL RATINGS L U L O AND INDEXES: THEORY, PRACTICE, AND STRATEGY
ДАВЛАТ-ХУСУСИЙ ШЕРИКЛИК ТУРИЗМДА ТАДБИРКОРЛИКНИ БАРКАРОР РИВОЖЛАНТИРИШ ВОСИТАСИ СИФАТИДА Мамаюсупова Диловархон Бегматовна
Иктисодиёт фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), Укитувчи, ^укон давлат педагогика
институти dilovarmamayusupova@gmail.com https://doi.org/10.5281/zenodo.10139405
Аннотация. Ушбу тезисда давлат-хусусий шериклиги механизми туризм сощсида тадбирлик фаолиятини барцарор ривожлантириш воситаси сифатидаги а^амияти борасидаги изланишларнинг натижалари баён этилган.
Калит сузлар: давлат-хусусий шериклиги концепцияси, давлат-хусусий шериклиги лойщалари, туристик ма^сулот, хусусий капитал, туроператор.
Аннотация. В данной тезисе описаны результаты исследования значения механизма государственно-частного партнерства как средства устойчивого развития туристической деятельности.
Ключевые слова: концепция государственно-частного партнерства, проекты государственно-частного партнерства, туристический продукт, частный капитал, туроператор.
Abstract. This thesis describes the results of research on the importance of the mechanism of public-private partnership as a means of sustainable development of tourism activities.
Keywords: concept of government-private partnership, project of government-private partnership, tourism product, private capital, tour operator.
Узбекистонда туристик фаолиятнинг барча сохдлари, хусусан давлат тузилмалари хдмда шаклланаётган хусусий туристик бизнес субъектлари доирасида янги йуналишларини излаб топиш, туристик хизматлар сохдсини кенгайтириш, ихтисослашувни чукурлаштириш масалаларига кенг эътибор каратилмокда. Шундай булишга карамасдан таклиф килинаётган туристик хизматлар пакетини халкаро талаблар ва стандартларга даражасига етказиш учун куплаб ислох,отлар амалга оширилиш лозим. Буни амалга оширишда ДХШ механизмидан фойдаланиш ислох,отлар самарадорлигин таъминлайди. Чунки иктисодиётнинг глобал ва ижтимоий сох,аларида ДХШ у ёки бу тарзда давлат ташаббуси сифатид караб келинаётган булса, реклама, мех,монхона бизнеси ва туризм каби йуналишлар ривожида бизнес учун устувор ах,амият касб этади [1]. Бирок, мух,им ах,амиятга эга булган худудлар брэндини шаклантиришда хусусий капитал томонидан ишлаб чикилган наразарий асосларга таяниш, бошка томондан эса, факат давлат тузилмаларининг хдракатлари ва маблаглари х,исобига амалиётга татбик этилиши самарали булмайди [2].
Замонавий глобаллашув шароитларида ДХШ туризмни баркарор ривожлантириш воситаларидан булиб, жах,он иктсиодиётидаги устувор тенденциялардан бири бу туризм саноатининг баркарор ривожланишга утиши саналади. Исталган бир мамлакатда туризм сохасини мутаносиб ва баркарор ривожлантириш, нафакат сох,а ривожи учун шароитлар яратиш, балки сох,а тараккиётининг окибатларини х,ам кузда тутиш керак [3].
ДХШ иктисодиёт субъектларининг ихтиёрийлиги, ташаббуслари, ички мотивацияларига асосланган фаолияти натижасида амалга оширилади. Шу сабабли иктисодий механизмлардан фойдаланишнинг асосий максади бизнес ва х,окимиятни туризмнинг ривожланишига булган уз карашларини узгартиришга мажбур килиш эмас,
0 n 0 Q IMPROVING UZBEKISTAN'S POSITION IN INTERNATIONAL RATINGS L U L O AND INDEXES: THEORY, PRACTICE, AND STRATEGY
балки хужалик юритувчи субъектларни туризмни баркарор ривожлантириш максадида фаолиятни амалга оширишни рагбатлантиришдан иборат булиши лозим. Давлат буни хужалик юритувчи субъектлар учун иктисодий жихатдан фойдали килиб куйиши талаб килинади.
ДХШ механизмининг туризм учун ахамияти давлат ва туристик компанияларда ахолининг турмуш даражаси ва сифати, худуднинг баркарор туристик, ижтимоий-иктисодий ва экологик ривожлантириш масалаларига тегишли булган умумий манфаатдорликнинг мавжудлиги билан асосланади [4].
ДХШ ташки ва ички туризм учун туристик махсулот шакллантирувчи туроператорлар уюшмаси ташкил килгани холда хамкорликка эга булган корхоналарни ракобатчиларига нисбатан устунлигини таъминлаши ушбу механизмнинг ахамиятини оширади. Шериклик аъзолари - давлат, бизнес ва ахолида аник белгиланган манфаатлар мавжудлиги туризм сохасида ДХШ механизми ривожланишининг энг мухим шарти хисобланади.
Шуни алохида айтиш жоизки, энг аввало, давлатнинг туризм сохасидаги манфаатлари, ички ва ташки туризмни ривожлантиришдан иборат булиб, унинг дивиденд сифатидаги оладиган иктисодий ва ижтимоий фойдалари билан асосланади [5].
Бизнеснинг ДХШ асосида давлат билан узаро алокалардан манфаатдорлиги анъанавий давлат сохасига кира олиш, тугридан-тугри давлат томонидан куллаб-кувватланиш, имтиёзли кафолатлар асосида инвестицияларни узок мддатли жойлаштириш имкониятлари, лойиха таваккалчиликларини давлат билан булишиш, биргаликда иштирок этиш лойихаларини танаш имконятидан иборат.
Ахолининг ушбу сохадаги асосий манфаатлари каторида куйидагиларни ажратиб курсатиш мумкин: истисносиз барча фукаролар учун хаммёнбоп дам олишга эга булиш; сифатнинг кафолатланиши; турли даражадаги ва кийматдаги туристик махсулот ва хизматларни танлаш имконияти; маълумотлар очиклиги; туристик хизматлар истеъмоли жараёнида вужудга келадиган муаммоларни хал килишда тескари алока мавжудлиги.
Туризмнинг ахамияти соханинг ижтимоий функцияси иш уринларини яратиш, иш билан бандликнинг мослашувчан режимини шакллантириш, ишчиларнинг харакатчанлигини ошириш, ишлаб чикаришни диверсификация килиш кабилар билан асосланади. Туризм сохаси катта инвестицияларни талаб килмайди ва бизнес бошлаш учун кенг имкониятлар яратади, ёш, бакувват, хушчакчак одамларни, жумладан, ярим кунлик ёки мавсумий шароитларда бизнесга жалб килиш имкониятлари мавжуд.
^уйидагилар туризм сохасида ДХШ доирасида дават ва бизнес уртасидаги хамкорликнинг асосий йуналишлари булиши лозим [6]:
1. Оммавий сайёхлар хамда Узбекистон ва чет эллик туристларнинг тор ихтисослашган сегментлари учун махсус туристик дастурларни ишлаб чикиш.
2. Давлат ва хусусий капиталнинг биргаликдаги иштирокида туристик хизматлар курсатишнинг янги турларини куллаш.
3. Экскурсия ва сайёхлик хизматлари учун янги технологиялардан фойдаланиш оркали сайёхлар орасида энг машхур маданий туризм объектларининг имкониятларини ошириш.
4. Маданий турмахсулотлар истеъмолининг интерфаоллик даражасини ошириш, хусусан, музей, кургазмалар. ижрочи санъат жамоалари уртасидаги узаро муносабатлар, виртуал хизматларни ривожлантириш асосида.
0 n 0 Q IMPROVING UZBEKISTAN'S POSITION IN INTERNATIONAL RATINGS L U L O AND INDEXES: THEORY, PRACTICE, AND STRATEGY
5. Мактаб укувчилари, талабалар, пенсионерлар, ногиронлар каби ахолининг ижтимоий гурухларига каратилган маданий туризмни куллаб-кувватлаш буйича давлат ва минтакавий дастурларни кабул килиш ташаббуси билан чикиш.
6. Мехмонхоналар, жумладан, хостеллар тармогини (мехмонхона туридаги ётокхоналар) ривожлантириш.
7. Минтакада туризмни бошкариш давлат органининг ташкилий тузилмаси функцияларини такомиллаштириш.
Фикримизча, туризм сохасидаги корхоналарни ДХШ асосида давлат тузилмалари билан бирлаштириш натижасида куйидагиларга эришилади:
- хусусий бизнесни йириклашиш тенденциялари, мамлакат туризм бозорида кушилишлар ва бирлаштиришлар жараёнлари тезлашади;
- туристик инфратузилма курилиши каби узок муддатли лойихалар, жумладан, мехмонхоналар курилиши, турли тармоклар харид килиниши тухтаб колиши мумкин;
- имиджни яратиш буйича реклама, туристик махсулотларни илгари суриш харажатлари кискаради;
- туроператорлар чартерлар сони ва мехмонхоналардаги жойларни кискартиришига, бизнесни шундай ташкил килишига тугри келадики, бунда зиён келтириши мумкин булган ортикча таклифлар булмаслиги керак, демак, туристларда Миср ёки Туркияга арзон нархда учиб кетиш имконияти камрок булади;
- туристларнинг узи нарх ва сифатнинг энг яхши нисбатини афзал куриши, талаб тежамкор турларга купрок каратилиши кузда тутилади.
Шундай килиб, ДХШ давлат органларининг эътиборини энг устувор вазифаларга каратиш, юзага келиши мумкин булган давлат хатарларини хусусий шерик ва хукумат уртасида таксимлаш оркали камайтириш хамда натижада туризм сохасида ДХШни ривожлантириш нафакат туризм, балки иктисодиётнинг барча бошка сохалари баркарор ривожланиши учун хам кулай шарт-шароитларни яратади.
REFERENCES
1. Слиньков В.Н. Первоклассныйсервис. Стратегия, тактика, оценка. Практические рекомендации. - М.: Издательство КНТ, 2008. - 272 c.;
2. ЧернатонидеЛ. От видения бренда к оценке бренда. Стратегический процесс роста и усиления брендов. -М.: Издательство Группа ИДТ, 2007. - 310 c.;
3. https://naukarus.com/rol-turizma-v-ekonomike-azerbaydzhana;
4. https://cyberleninka.ru/article/n/gosudarstvennoe-regulirovanie-razvitiya-turizma-v-azerbaydzhane;
5. https://cyberieninka.m/artide/n/gosudarstvennoe-regulirovanie-razvitiya-turizma-v-azerbaydzhane;
6. Митрофанова E.C. Взаимодействие органов государственной власти и бизнеса в развитии ГЧП в туризме / Сборник научных трудов. - СПб.: Издательство БАТиП, 2008. - C. 82 - 87.