ДАВЛАТ БОШКАРУВИ ЙУНАЛИШИДА ДУНЁВИЙЛИК ТАМОЙИЛИНИНГ КОНСТИТУЦИЯВИЙ-ХУКУКИЙ МАЗМУНИ
https://doi.org/10.5281/zenodo. 11660953
Мухитдинова Феруза Абдурашидовна
ТДЮУ "Давлат ва хукук назарияси" кафедраси профессори,
юридик фанлар доктори feruza.mukhitdinova@gmail.com
Узбекистон — дунёвий давлат ва бундан кейин уам шундай булиб крлади. Халцимизнинг референдум орцали билдирган хоуиш-иродаси, цатьий танлови
уам шу!". Шавкат Мирзиёев
АННОТАЦИЯ
Мацолада давлат бошцаруви йуналишида дунёвийлик тамойилининг конституциявий-ууцуций мазмуни таулил этилган. Муаллиф томонидан янгиланган Конституциянинг дунёвий давлат деган нормасига алоуида эьтибор берилган. Дунёвий давлат тамойиллари циёсий-назарий жиуатдан урганлиган ва Узбекистонда бугунги кунда дунёвий давлатнинг асосий жиуатлари, ауамияти ва тутган урни таулил этилган.
Калит сузлар: давлат, дунёвий, тамойил, мазмун, ауамияти
КОНСТИТУЦИОННО-ПРАВОВОЕ СОДЕРЖАНИЕ ПРИНЦИПА СВЕТСКОСТИ В НАПРАВЛЕНИИ ГОСУДАРСТВЕННОГО
УПРАВЛЕНИЯ
Мухитдинова Феруза Абдурашидовна
профессор кафедры "Теория государства и права" ТГЮУ,
доктор юридических наук feruza.mukhitdinova@gmail.com
АННОТАЦИЯ
В статье анализируется конституционно-правовое содержание принципа светскости в сфере государственного управления. Особое внимание автор уделил норме обновленной конституции о том, что речь идет о светском государстве. Принципы светского государства были изучены в сравнительно-
теоретическом плане, и сегодня в Узбекистане анализируются основные аспекты, значение и роль светского государства.
Ключевые слова: государство, светскость, принцип, содержание, важность
THE CONSTITUTIONAL AND LEGAL CONTENT OF THE PRINCIPLE OF SECULARISM IN THE DIRECTION OF PUBLIC
ADMINISTRATION
Mukhitdinova Feruza Abdurashidovna
Professor of the Department of Theory of State and Law at TSUL,
Doctor of Law feruza.mukhitdinova@gmail .com
ANNOTATION
The article analyzes the constitutional and legal content of the principle of secularism in the field of public administration. The author paid special attention to the norm of the updated constitution that we are talking about a secular state. The principles of the secular state have been studied in comparative theoretical terms, and today in Uzbekistan the main aspects, meaning and role of the secular state are analyzed.
Keywords: state, secularism, principle, content, importance.
КИРИШ
Узбекистан Республикаси Конституциясининг 1-моддасида кайд этилганидек, Узбекистан бошкарувнинг республика шаклига эга булган суверен, демократик, хукукий, ижтимоий ва дунёвий давлатдир.
Конституцияда белгиланган ушбу нормани хаётга тула татбик этиш жамиятда виждон эркинлигини, конун устуворлигини ва ижтимоий адолатни, инсон хукуклари, эркинликлари ва манфаатларини самарали таъминлашга хамда баркарор ривожланишга хизмат килади. Демак, дунёвийлик тамойили деганда, энг аввал мазкур тамойилнинг конституциявий асосига эътибор каратиш лозим. Конституция олий юридик кучга эга булган Давлатнинг Узбекистон Республикаси дунёвий давлатлигига оид конституциявий нормани тулик руёбга чикариш борасидаги максад, вазифалар, принциплар, устувор йуналишларни белгиловчи сиёсий-хукукий хужжатдир. Шу жихатдан олганда дунёвийлик демократия, суверенитет, хукукийлик ва ижтимоийлик баробарида
"Yangi O'zbekiston huquqiy, dunyoviy va ijtimoiy (E)ISSN: 2181-1784 davlat sifatida rivojlanishining ijtimoiy, falsafiy, 4(21), May, 2024
iqtisodiy va siyosiy masalalari" www.oriens.uz
Узбекистан миллий давлатчилигининг мазмун-мохияти ва асосини ташкил этади.
Тадкикот усуллари. Тадкикотни амалга оширишда концептуал, муаммовий-максадли, киёсий-хукукий, тарихий-хукукий, формал-юридик, мантикий ёндашув, амалиёт натижалари ва жорий конунчиликни тахлил этиш, тизимлаштириш ва илмий билишнинг бошка усулларидан фойдаланилди.
МУНОЗАРА
Шу билан бирга, замонавий Узбекистондаги дунёвий давлатни эндигина биринчи кадам ташлаётган кичик болага киёслаш мумкин.Узбекистон, масалан, Франция, Англия, Акш, Германия ва 18-аср бошидан бери дунёвийлик йулини тутган бошка давлатлар каби куп тажрибага эга эмас. Узбекистонда дунёвий давлатнинг шаклланиши хамда доимий кенгайиши, миллий кадриятлар асосида излаш, аник белгиланган давлат сиёсати билан ривожланмокда.
Узбекистонда демократик, хукукий, дунёвий давлатни мустахкамлаш ва ривожлантириш давлат органлари, институтлари фаолиятида, жамиятнинг сиёсий тизимининг фаолияти ва ривожланиши жараёнида юзага келадиган карама-каршиликларни аниклаш ва бартараф этиш оркали амалга оширилади. Жумладан, давлат бошкарувига оид карорлар кабул килишда эътибор берадиган булсак, давлат ва жамият курилиши тизимини такомиллаштиришнинг устувор вазифалари буйича бир катор норматив-хукукий хужжатлар кабул килиниб, йиллар давомида тупланиб колган муаммоларнинг хал этилгани, бунда энг аввал, халкимизнинг муносбати, такриф ва фикрлари инобатга олинганининг узи хам демократик, хам дунёвийликни таъминлаган булса, иккинчидан, инсон манфаатларини таъминлаш, одамлар билан мулокот килиш, халкнинг дарду ташвишлари, хаётий муаммо ва эхтиёжларини яхши билиш ва хал килиш максадида Узбекистан Республикаси Президентининг, бош вазир ва вазирлар хамда хокимларнинг Виртуал ва Халк кабулхоналари ташкил этилганининг узи хам конституциявий ислохотларнинг амалий ифодасидир.
Учинчидан, хар кандай мкхим масала, муаммоларнинг ечими, карорлар кабул килишда давлат хокимияти ва бошкаруви органларининг фаолияти ва давлат органлари хамда мансабдор шахсларнинг жамият олдидаги масъулиятининг ошганлигини халкнинг уз амалда кузатмокда ва бахоламокдаки, бу мезонларнинг узи хам дунёвийлик тамойилининг хаётий исботидир. Туртинчидан, демократик сайловлар институти-хокимият муносабатларининг узлуксизлиги демократик, хукукий, дунёвий давлат ривожи учун алохида ахамиятга эга.
Шу муносабат билан хар бир инсон учун демократик, хукукий, дунёвий жамият рухида сиёсий идеални шакллантириш, инсонпарвар, демократик, хукукий, дунёвий жамиятни яратишда одамларнинг ижтимоий-сиёсий фаоллигини ошириш бугунги кунда хар качонгидан хам мухимдир. Зеро, демократик бошкарув сифатида халкимиз узи сайлаган парламент ва махаллий Кенгашлари депутатлари, халк депутатларига очик муражжат этиш хукукидан фойдаланган холда Электрон жамоавий мурожаат бериш имкониятидан фойдаланётганининг узи мухим ислохотдир. Дунёвийлик тамйоилининг асосий мезони сифатида мазкур ислохотларнинг хукукий асоси яратилган булиб, жумладан, мурожаатлар билан ишлаш тизимининг конунчилик асосларини янада мустахкамлаш максадида "Жисмоний ва юридик шахсларнинг мурожаатлари тугрисида"ги ^онун фикримизнинг исботлайди. Демак, Узбекистонда бугун Конституциявий меъёрларни юзага чикариш максадида тегишли конунлар кабул килинган, улар мунтазам такомиллаштирилмокда.
Давлатнинг дунёвий табиати жамият хаёти масалаларини хал килиш, давлат органлари, мансабдор шахслар ва давлат таълим ташкилотлари функцияларини бажариш дунёвий хукук ва дунёвий дунёкараш асосида амалга оширилишини назарда тутади.
Эътиборли жихати, янгиланган Конституцияда давлат бошкаруви йуналишида дунёвийлик хакида норма кайд этилганидек, бу норма умуммиллий ва умуминсоний кадриятларнинг уйгунлигида умумжамият манфаатларини кузлаб амалга оширилаётган фаолиятида куриш мумкин. Дархакикат, Узбекистонда ижтимоий-сиёсий ва социал-иктисодий сохалар билан бир каторда этник-маданий кадриятларни тиклаш ва ривожлантириш масалаларига хам алохида эътибор каратилмокда. Айни пайтда юртимизда 16 конфессияга мансуб диний ташкилотлар, 140 га якин миллий-маданий марказ, олий ва урта махсус диний таълим муассасалари фаолият юритмокда. Миллий конунчилигимизда фукароларнинг эътикод эркинлиги кафолатланган, диний эътикодни фукаролар ёки уларнинг конуний ташкилотларининг шахсий иши деб билиш, барча учун тенг хукук ва эркинликларни таъминлаш каби нормалар мустахкамланган. Фукаролар диний байрамлар ва бошка маросимларни эмин-эркин нишонламокда.
Конституциявий нормага (1-модда) кура, Узбекистон дунёвий давлатдир ва "дунёвий давлат" тушунчаси деганда дунёвий давлатда диний ташкилотлар давлатдан ажратилган (лекин жамиятдан ажратилмаган) ва конун олдида тенгдир.
Дунёвийлик туфайли диний ташкилотлар давлат хокимияти органлари билан карама-каршиликда эмас ва бир-бирининг ички ишларига биргаликда
apaлaшмaслик тшойилига aMan rç^aA^ Дaвлaтнинг aсосий Kонyнидa диний тaшкилотлap билaн фyк;apолapнинг мyносaбaтлapининг хукукий aсоси дунёвийлик тaмойилигa кypa aManra ошиpилaди.
Узбекистон Респyбликaсидa дин дaвлaтдaн aжpaтилгaн. Бу Узбекистон Конституциясининг 75-моддaсидa: "Диний тaшкилотлap дaвлaтдaн aжpaтилгaн хaмдa конун олдидa тенгдиpлap. Дaвлaт диний тaшкилотлapнинг фaолиятигa apaлaшмaйди.
Дaвлaт конyндa белгилaнгaн тapтибдa фaолият кypсaтaётгaн диний тaшкилотлap фaолиятининг эркинлигини кaфолaтлaйди.
Узбекистон Респyбликaсидa диний тaшкилотлap Ba дaвлaт оpгaнлapининг фaолияти yзapо apaлaшмaслик aсосидa aManra ошиpилaди"-дегaн ноpмaлapдa кдйд этилгaн. Мaзкyp конституциявий кaфолaтнинг хукукий aсоси конyндa хдм уз aксини топгaн 6ули6, дунёвийлик тaмойили биp-биpидaн aжpaлмaс уч кддриятга aсослaнaди. Бyлap:
1. Виждон эркинлиги;
2. Бapчa дин Ba диний тaшкилотлapнинг конун олдидa тенглиги;
3. Диннинг сиёсaтдaн aжpaтилгaнлиги.
X,ap бир дунёвий дaвлaтдa бyлгaни кaби Узбекистондa xaM дингa бyлгaн мyносaбaт мyaйян меъёрий-хукукий xy^^®:araap вa конунгар орк&пи тapтибгa солинaди. Жyмлaдaн, 05.07.2021 йилдaги Узбекистон Респyбликaсининг "Виждон эркинлиги вa диний тaшкилотлap тyFpисидa"ги ^онуннинг 7-моддaсигa кypa, Диннинг дaвлaтдaн aжpaтилгaнлиги белгилaнгaн булиб, Узбекистон Респyбликaсидa дин дaвлaтдaн aжpaтилгaн. Узбекистон Респyбликaсидa диний тaшкилотлap вa дaвлaт оpгaнлapининг фaолияти yзapо apaлaшмaслик aсосидa aмaлгa ошиpилaди.
Дaвлaт турли динлapгa эътикод килaдигaн вa yлapгa эътикод килмaйдигaн фyкapолap, турли динлapгa мaнсyб диний тaшкилотлap ypтaсидa Узapо мypосa вa хypмaт ypнaтилишигa кyмaклaшaди, диний aкидaпapaстлик хaмдa экстpемизмгa, мyносaбaтлapни кapaмa-кapши куйиш вa кескинлaштиpишгa, турли конфессиялap ypтaсидa aдовaтни aвж олдиpишгa кapaтилгaн хaтти-хapaкaтлapгa йул кУймaйди.
Мaънaвий aнъaнaлapни тиклaш вa сaкдaш, мaдaний кaдpиятлapни химоя килиш, ёш aвлодгa хaётнинг aхлокдй aсослapини сингдириш — бyлap диний тaшкилотлap томонидaн куйилган aсосий вaзифaлapдиp. Дapхaкик;aт, куп миллaтли мaмлaкaтимизнинг ижтимоий ривожтаниши фaкaт мaънaвият, янги aхлокий кypсaтмaлap вa мaксaдлapни эгaллaш ор^дли мумкин. Шу билaн биpгa, диний тaшкилотлap уз фaолиятидa юкори сифaтли хукукий коидaлapгa тaяниши кеpaк.
Дунёвий давлат тушунчаси хакида гап кетганда унинг мантикий давоми сифатида ижтимоий давлат тушунчаси хам хамохангдир, бу тушунчалар бир-бири билан чамбарчас боглик.
Бу хакда "Узбекистон — дунёвий давлат ва бундан кейин хам шундай булиб колади", — дея таъкидладган эди Шавкат Мирзиёев референдум якунларига багишланган учрашувда. Давлат рахбари мамлакатда хар кандай радикаллашувга, диндан сиёсий максадларда фойдаланишга хеч качон йул куйилмаслигини айтганини яна бир эслатиу жоиз деб билдим.
Давлат рахбари бундан буён хам миллати, тили, дини ва ижтимоий келиб чикишидан катъи назар хар бир фукаронинг виждон эркинлиги таъминланишини билдирди. Барча диний конфессиялар эркин фаолият юритиши учун зарур шарт-шароитлар яратиб берилиши, мамлакатда миллатлар ва конфессиялар уртасида тотувлик ва хамжихатликни таъминлаш сиёсати изчил давом эттирилишини кайд этган эди.
Гап дунёвий давлатнинг мазмун-мохияти хакида кетар экан, Узбекистон Конституциясининг 1 -моддасида Узбекистон бошкарувнинг республика шаклига эга булган суверен, демократик, хукукий, ижтимоий ва дунёвий давлат деб кайд этилгани асосида шуни таъкидлаш жоизки, мазкур конституциявий норманинг хаётий ифодасини жамиятда виждон эркинлигини, конун устуворлигини ва ижтимоий адолатни, инсон хукуклари, эркинликлари ва манфаатларини самарали таъминланишида куриш мумкин. Албатта, мазкур холатларни курган халкимизда бугун конунларимизга хурмат, эртангги кунимизга ишонч хосил килиши табиийдир.
Демак, дунёвий давлат ижтимоий хаётида диний эътикодлар мухим урин тутади. Диний кадриятлар эса, тарихдан Узбекистон халкининг ижтимоий онги, шу жумладан маданияти, турмуш тарзи, урф-одатлари, одоб-ахлокининг шаклланиши хамда уларнинг авлоддан авлодга мерос булиб утишига хизмат килиб келмокда. Юртимиз азалдан ислом илм-фани ва маданияти марказларидан бири сифатида эътироф этилади. Имом Бухорий, Бурхониддин Маргиноний, Имом Термизий, Хдким Термизий, Махмуд Замахшарий, Мухаммад Каффол Шоший, Бахоуддин Накшбанд, Хожа Ахрор Валий, Мухаммад Хоразмий, Ахмад Фаргоний, Абу Райхон Беруний, Абу Али ибн Сино, Мирзо Улугбек, Алишер Навоий сингари куплаб мутафаккирларимизнинг бокий номи ва бой мероси нафакат минтакамизнинг маънавий ривожида, айни вактда жахон цивилизацияси тарихида мухим урин тутади.
Узбекистонда диний таълим тизими узининг кадим ва улмас анъаналарига эга. Масалан, урта асрлардаёк Бухоро узининг мадрасалари ва уламолари билан
"Yangi O'zbekiston huquqiy, dunyoviy va ijtimoiy (E)ISSN: 2181-1784 davlat sifatida rivojlanishining ijtimoiy, falsafiy, 4(21), May, 2024
iqtisodiy va siyosiy masalalari" www.oriens.uz
шyxpaт козониб, xaкди paвишдa "Ислом олaмининг к;yввaти" yнвонигa сaзовоp булган. Сaмapкaнд вa Бyxоpодa Мирзо У^бек курдирган мaдpaсaдap ypтa aсpлapнинг yнивеpситетлapи вaзифaсини бaжapгaн. Имом Бyxоpий, a^ Термизий, Абу Мaнсyp Мотурудий, Мaxмyд aз-Зaмaxшapий xaдисy aсapлapини бугун бутун ислом олaми тaн олгaн вa ypгaниш истaгидa илмий мaктaблap очгани aйни xa^H^ai^p. Шу боис xaм, xap кaндaй дaвpдa диний эътик;одлap вa диний бaFpикенглик, динлapнинг a^ инсонпapвapлик моxияти жaмиятнинг мaънaвий-axдок,ий aсослapидaн бири булиб, Узбекистон xaдкдни биpлaштиpyвчи вa якдиллигигa xизмaт килувчи, оилaлapдa yзapо меxp-окибaтни мyстaxкaмловчи aсpий R^p^raap мaнбaидиp.
Демaк, дунёвий дaвлaтдa конститyциявий-xyкyкий инститyтгa aйлaнaдигaн "виждон эркинлиги" тyшyнчaсининг мaзмyнини xap биримиз чукур aнглaшимиз xaм кдрз, xaм фapздиp.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Узбекистон Респyбликaси Вaзиpлap Мaxкaмaси xyзypидaги Миллaтлapapо мyносaбaтлap вa xоpижий мaмлaкaтлap билaн дустлик aдок;aдapи кУмитaси юpтимиздa яшaётгaн бapчa миллaт вa элaт вaкиллapининг Узбекистон Миллий axбоpот aгентлиги миллий к;aдpиятлapини ривожтантириш, миллaтлapapо axиллик вa xaмжиxaтликни мyстaxкaмлaшдa мyxим урин тyтмокдa. Фyкapолapнинг эркин эътикод килиши учун бapчa зapyp шapт-шapоитлap яpaтилгaни Узбекистондa тинчдик-осойиштaдик вa yзapо бaFpикенглик мyxитини тaъминлaшгa xизмaт кдлaётгaни к^д этилди. Хaдк;apо микдёсдaги xyжжaтлap инсон xyкyкдapининг турли соxaлapидa, жyмлaдaн, дин вa эътикод эркинлиги боpaсидa xaм кдбул килингани ижобий xолaтдиp. Чунки виждон эркинлиги инсон xyкyкдapи тapкибидa yзигa xос урин эгaдловчи мyxим xyкyкдapдaн сaнaдaди.
Жyмлaдaн, "Виждон эркинлиги вa диний тaшкилотлap тyFpисидa"ги ^онун билaн диннинг юксaк мaдaният вa мaънaвият воситaси э^нли^, бекиёс axлокдй-тapбиявий к;yдpaти, шунингдек, инсонлapни кaмтapинлик, кшсукумлик, xaдоллик вa поклик^ ундовчи к;aдpиятлapи миллий M^p^raap кaтоpидa конуний тaн олинди. Диний к;aдpиятлapнинг миллaтлapapо можapолap, конли тyкнaшyвлapни кдттик; к;оpaдaши, турли дин вa миллaтдaги одaмлapни Узapо биpодap, axил булиб, тинч-тотув xaёт кечиpишгa дaъвaт этиши кaби омиллapи xисобгa олиниб, мaмлaкaтимиздa турли дин вaкиллapининг xеч кaндaй тyсикдapсиз уз динлapигa эътикод килишлapи учун бapчa шapоит вa кyлaйликдap яpaтиб берилди.
Мисол тарикасида айтиб утадиган булсак, Узбекистонда динга эътикод килувчилар барча диний байрамларни эркин нишонлашмокдалар. Йилдан йилга мусулмонларнинг Рамазон ва Курбон хайитлари, христианларнинг Пасха ва Рождество, яхудийларнинг Пасха, Пурим ва Ханука байрамлари кенг куламда нишонланмокда.
Бундан ташкари хар йили Узбекистон Ресупбликаси хукуматининг хар томонлама кумаги оркали мусулмонлар Хаж ва Умра амалларини бажариш учун Саудия Арабистонига, христианларни Россия, Грецияга, яхудийлар эса Исроилга зиёратга юборилмокда.
Конституциянинг 1 -моддасида Узбекистон бошкарувнинг республика шаклига эга булган суверен, демократик, хукукий, ижтимоий ва дунёвий давлат сифатида Конституцияда белгиланганганининг узи ушбу норма Узбекистон халкини бирлаштирувчи ва якдиллигига хизмат килувчи, оилаларда узаро мехр-окибатни мустахкамловчи жамиятнинг маънавий-ахлокий асосларининг кафолатидир. Мазкур кафолатнинг амалий ифодаси сифатида бугун янги Узбекистонда масжид ва мадрасалар, черков ва ибодатхоналарнинг бинолари, нодир тарихий манбалар, осори атикалар халкка кайтариб берилгани ва халк хизматида эканлигида куринади. Республикамизнинг турли худудларида кад кутарган бири-биридан гузал масжидлар мусулмонларимиз учун ажойиб ва бетакрор тухфа булмокда. Улар каторида пойтахтдаги "Минор", "Ислом ота", Сурхондарё вилоятининг Шеробод туманидаги "Термизий" масжидларини кайд этишимиз мумкин. Урганч, Нукус каби шахарларда мусулмонларимизни узига чорловчи масжидларнинг курилганлиги ва таъмирланганлиги диккатга сазовордир. "Х,азрати Имом", "Имом Бухорий", "Бахоуддин Накшбандий", "Имом Мотуридий", "Хдким Термизий", "Имом Термизий" каби буюк аждодларимизнинг мажмуалари", Рус православ черкови "Свято-Успенск" кафедрал собори, Рим-католик черкови костели, Евангель-лютеранлар кирхаси ва бошка диний объектлар тулик кайта таъмирдан чикарилиб, кенг фаолият юрита бошлади.
Узбекистоннинг хар бир карич ерида мукаддас авлиёлар,кадамжолар борлиги маънавий бойлигимиздир.
Шундай экан, биз яшаётган Янги Узбекистон дунёвий давлат булиб, унинг конституциявий асосида белгиланганидек, дунёвий давлат ижтимоий хаётида диний эътикодлар мухим урин тутади. Диний кадриятлар эса Узбекистон халкининг ижтимоий онги, шу жумладан маданияти, турмуш тарзи, урф-одатлари, одоб-ахлокининг шаклланиши хамда уларнинг авлоддан авлодга мерос булиб утишига хизмат килган ва бундан кейин хам хизмат киладиган Давлат.
REFERENCES
1. Узбекистан Республикаси Конституцияси // ^онун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 30.04.2023 й.,
2. Президент Шавкат Мирзиёевнинг БМТ Инсон хукуклари буйича кенгашининг 46-сессиясидаги нутки // https://president.uz/uz/lists/view/4179.
3. Мирзиёев Ш. М. Янги Узбекистан стратегияси. - Т.: Узбекистан, 2021. -464 б.
4. Шавкат Мирзиёев: "Узбекистан — дунёвий давлат ва бундан кейин хам шундай булиб колади" https://daryo.uz/k/2023/05/08
5. Узбекистан Республикаси Президенти Ш.Мирзиёевнинг мамлакат Конституцияси кабул килинган кунига багишланган тантанали маросимдаги маърузаси
6. Азамат Зиё. Узбек давлатчилиги тарихи: (Энг кадимги даврдан Россия боскинига кадар) / Масъул мухаррир: Б. Ахмедов. — Т.: "Шарк", 2001. — 368 б. (95-бет).
7. Эшов Б. Узбекистан давлатчилиги ва бошкарув тарихи.-Т.: «Узбекистан миллий университета», 2012 йил. 121-б.
Интернет манзиллари:
8. http://www.lex.uz
9. http:// www.norma.uz
10. http://www.gov.uz
11. http: //www.tsul.uz
12. https://regulation.gov.uz
13. http://minjust .uz