Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
ЧЕТ ТИЛИНИ УРГАНИШДА ХАЛЦЛАР МАДАНИЯТИНИНГ РОЛИ
Зилола Махмуджоновна Х,айитова
Низомий номидаги Тошкентдавлат педагогика университети Умумий психология кафедраси укитувчиси [email protected]
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада инсон бирор чет тилини урганса, уша тил билан шу мамлакат ва халкнинг миллий хусусиятларини, маданиятини урганиши ифодалаб берилган. Шунингдек халк маданияти, миллий урф-одатларнинг бевосита тилда акс эттирилиши ва унинг узига хослиги баён этилган.
Калит сузлар: менталитет, цивилизация, миллий, характер, мехрибонлик, авлодлар.
АННОТАЦИЯ
Эта статья выражает изучение национальных особенностей, культуры этой страны и людей, говорящих на этом языке, когда человек изучает иностранный язык. В нем также описывается культура народа, прямое языковое представление национальных обычаев и его самобытность.
Ключевые слова: менталитет, цивилизация, национальный, характер, доброта, поколения.
ABSTRACT
This article expresses the study of national characteristics, the culture of this country and the people who speak this language when a person learns a foreign language. It also describes the culture of the people, the direct linguistic representation of national customs and its identity.
Keywords: mentality, civilization, national, character, kindness, generations.
Тил инсонларга табиат томонидан берилган улуг неъматлардан бири хисобланади. Олимлар тилнинг инсон хдётида тутган урни накадар мухим эканини курсатиб, тил - кишиларнинг энг мухим алока воситасидир, деб таърифлайдилар. Кимнидир тушуниш ва англаш, ёки уз фикрини етказиш учун у билан мулокот килишга тугри
May 6
573
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
Kenagu. EyHga, anSaTTa, ran энг acocuH KyMaKHH eKH Kypon Synagu.
CyHru Hunnapga ^aMuaT TapKKHera puBO^naHraHH capu neT Tunnapura эtтнSоp, yHH ypraHHmra эxтнe:«:, KH3HKum opraS SopaeTraHnuru ce3unapnu gapa^aga Ky3ra TamnaHMOKga. OgaTga Typnu TunnapHH ypraHHmra HKTucoguH, umuMOuH, MagaHHH OMunnap Ky^nu Tatcup этagн.
Hhcoh THnHH y3namrapumH SunaH Supra my y3namrapHnaeTraH TunHHHr MunnuH xycycuaTnapuHH, yp^-ogaraapuHH, MagaHuaTHHu xaM y3namrapuS Sopagu. Eup KaHna TunnapHH y3namrapraH hhcoh my Tunnapra MaHcyS MunnaT eKH xanKnapHHHr MagaHuaTHHu xaM y3namrapraH Synagu. ^yHKH THnHHHr y3ura xoc MunnuHnuru, MagaHuara MaB^yg.
^eT THnHHH y3namrapum ®:apaeHHga my MunnarauHr MagaHuaTHHu ypraHum, Ta^puSa omupum, MatHaBuH SunuMnapuHH nyxTa эгannam, yMyMaH ynapHHHr TapuxH, agaSuera, caHtaraHUHr ^aMH^T TapaKKueraga TyTraH ypHHHH Sunum acocHH Ba3H$anapgaH Supugup.
^axoH TunmyHOcnuru Tapuxuga Tun xogucacura xunMa-xun Ba Sup-SupugaH ^apKnu eHgamyBnap ro3ara KenraHnuruHH Ky3aram MyMKHH. TunmyHOcnuK TapaKKueTHHHHr xo3upru SocKH^uga nuHrBucTHK SupnuKnapHH amponocempuK HyKTau Ha3apgaH ypraHum энг ycTyBop HyHanumnapgaH caHanagu. EyHHHr caSaSu myHgaKH, HyTKuH ^aonuarauHr cySeKTnapu SynraH cy3noBHH Ba THHrnoBHu SynraH maxc TagKHKOTHHnap эtтнSоpнgaн neTga Kongu. YHga cy3noBHH Ba THHrnoBHucro HyTKuH ^aonuaT xaKHga Saxc ropurangu. BaxonaHKH, xen Sup TunHH "ran эгaсн"gaн a^paraaH xonga TyFpu Ba TynuK ypraHum MyMKHH эмaс.
Y3 gaBpuga .n.C.BHrogcKHH aTpo$ MyxuT SunaH Sona gyHeKapamuHHHr moc Kenumu H^THMOHH-MagaHHH MyxuT, yHHHr h^thmohh MagaHuH gyHeKapamu SunaH SornHK paBHmga KaSyn KunuHumuHH maxcHHHr puBO^naHumu Ha3apuacuga TatKugnaS yTraH.
X,ap Sup Tun my Tunga cy3namyBHH xanKnapHHHr Tapuxu, puBO^naHumu, TapaKKueTH, Ta^puSacu, guHH, MunnuH yp$ ogaraapu, caHtara, MagaHuara, KagpuaTnapu KaSunapHH y3uga aKC эттнpгaн Synagu.
TunHHHr SoHnuru xanK H^oguerara SeBOCHTa SoFnuK Synagu. Tunga u^oganaHaguraH uSopa, MaKon, MaTan, xanK OF3aKH u^ogu KaSunap my xanKHHHr y3ura xoc xycycuaTnapugaH KenuS HHKagu. fflyHHHrgeK xap Sup TunHHHr HenoFnu SoHnuruHH KypcaTuS Sepunumu roKcaK caBuanu SaguuH acapnapHH apaTyBHH moup Ba e3yBHunapHHHr Maxoparara SoFnuK Synagu.
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023
Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
y
Жахонда энг куп таркалган тиллардан бири бу, албатта, инглиз тили хисобланади. Ушбу тилда дунёнинг барча мамлакатларида гаплашилади. Инглиз тили хам юкорида кайд этилганидек, миллий характерга, узига хос шахс билан боглик психологик хусусиятларга эга. Яъни Инглиз тилида Инглиз халкининг узига хос менталитети, урф-одатлари, дунёкарашлари, фикрлари, орзу-истаклари акс этгандир.
Мутахассисларнинг изланишларига кура Инглиз халки дунёдаги хушмуомала, ширинсуз, рухий тетикликка интилувчан, оптимистик фикрлашга мойиллиги юкори булган халк эканлиги маълум булган. Инглиз тилида хурсандчиликни, мамнунликни, хушмуомалаликни ифодаловчи сузлар бир канчалиги кузатилди.
Инглиз тилида хайратланиш, кувонч, бирор нарсадан севинишни ифодаловчи сузлар кенг кулланилади. Бундан ташкари, инглиз тилида афсусланиш, кечирим сураш сузлари хам маънонинг кучайиб бориш жихатидан фаркланади.
Узбек халкининг миллий характери тилда ифодаланадиган сузларнинг характерига бевосита боглик. Яъни: огир-босиклик, вазминлик, мехрибонлик, шинавандалик каби хусусиятлар шулар жумласидандир.
Саломлашиш маданиятини мисол тарикасида олинса, юкорида баён этилган миллий хусусиятлар тилда намоён булиниши кузатилади. Масалан: узбек халкини саломлашишига эътибор каратилса, аввало хар бир инсон "Ассалому алайкум", "Во алайкум ассалом"деб салом-алик олинади, сунг узлари бир-бирларининг хол-ахволини, соглигини сурашади; кейин, оиласини, фарзандлари ва бошкаларнинг хол-ахволини суриштиради, ва хоказо. Лекин Инглиз халкида инсонларнинг узаро саломлашиши, унда ишлатиладиган суз ва гаплар мажмуаси бундай эмас.
Узбекларни саломлашиш, мехмон кутиб олиш, кузатиш, таклиф килиш, мехмонга муомала, куча-куйда юриш, узини тута билиш каби маданиятлари узбекларники инглизларникидан, инглизларники эса узбекларникидан фарк килади. Уларни хисобга олиш зарур(4. 77).
Чет тили ва унинг маданиятини, миллий урф-одатини пухта эгаллагандагина мамлакатлар, халклар билан эркин тушунилиб, мулокот килина олинади, маълумот алмашинилади. Натижада илмлар манбаи, тадкикотлар хамкорлиги кенгаяди; савдо, иктисоди" дустона алокалар, келишувлар ривожлаш
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
y
Мамлакатлараро янги технологиялар жорий этилиши, инвестициялар кириб келишига имкон кенгаяди. Булар эса уз навбатида хар бир мамлакатни, давлатни ривожлантиришда катта таъсир курсатади.
Тилни узлаштириб, шу халкни маданиятини билмаслик муомала жараёнига салбий таъсир килади. Тилни, унинг маданиятини пухта эгаллаш барча сохаларни ривожланишига кенг йул очиб беради. Хрзирги вактда факатгина чет тилини урганишга эътибор каратилибгина колинмай узлаштирилаётган тилнинг миллий хусусиятлари ва маданиятини хам кунт билан, пухта узлаштириш давр талабига айланиб бормокда.
Хулоса урнида айтиш мумкинки, чет тилларини урганиш дунёдаги энг сунги фан - техника ютикларидан хабардор булиш, бошка миллатлар урф-одатлари, анъаналари, турмуш тарзи, маданияти билан якиндан танишиш, халкаро микёсда алока килиш хамда хамкорликни йулга куйишга имкон беради. Бир суз билан айтганда хорижий тиллар дунёга йул очади. Хрзирги глобаллашув жараёнида хар бир мутахассис кайси сохани эгаллашидан катъий назар хорижий тиллар унинг хаётида мухим урин тутади. Шундай экан кайси даврда, кайси мамлакатда булмасин хорижий тилларни мукаммал урганиш масаласи уз ахамятини йукотмайди.
REFERENCES
1. Ахмедова, М. Х. (2021). ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГ НУТ^И. Academic research in educational sciences, 2(CSPI conference 1), 1209-1213.
2. Ахмедова, М. Х. (2021). Миллий тилнинг этимологик ва психолингвистик хусусиятлари. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS), 1 (Special issue 1), 49-54.
3. Выгодский Л.С. Мышление и речи. / Собрание соч. в 6-ти томах. Т.2. М.: Педагогика, 1982.
4. Ёкубов И. Чет тилини урганиш, ургатиш ва маданият. Чет тилини укитишда янги педагогик ва ахборот коммуникация технологияларидан самарали фойдаланиш масалалари Республика илмий-амалий конференция материаллари. Тошкент. 2014й 28 март.. 77-78б.
5. Khadimatovna, A. M. (2022). Psycholinguistic Features Of Slang Vocabulary In The National Language. Eurasian Scientific Herald, 7, 205-208.
6. Мелибаева, Р., & Ахмедова, М. (2021). Бола нутки чиройли ривожлантириш-ноадабий сузлар таназзулидир.
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023
Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
y
7. КЬаё1ша1оупа, A. M. (2019). PSYCHOLINGUISTIC ANALYSIS OF UZBEK JARGONS. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(6).
8. Мелибаева, Р. Н. (2018). Из истории вопроса экспериментального исследования мышления в трудах психологов советского периода. In International scientific review of the problems and prospects of modern science and education (pp. 125-127).
9. Melibaeva, R. (2021). Bolalardagi giperfaollik va diqqat tanqisligi sindromi: sabablari, psixologik tashxisi.
10. Мелибаева, Р. Н. (2018). Проблема умственного развития в трудах психологов советского периода. In International scientific review of the problems and prospects of modern science and education (pp. 127-129).
11. Ахмедова, М. Т., & Нарметова, Ю. К. (2022). "МУОШАРАТ ОДОБИ" ОРКДЛИ УКУВЧИЛАРДА УСТОЗ-ШОГИРД МУНОСАБАТЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ. Central Asian Academic Journal of Scientific Research, 2(5), 336-340.
12. Ахмедова, M., & Нарметова, Ю. (2022). Neyropedagogika va neyropsixologiya rivojlanib kelayotgan yangi fan sohasi sifatida. Общество и инновации, 3(2/S), 103-
109.