Рузметова Мухаббат Шакировна,
Тошкент давлат юридик университети «Тил ургатиш» кафедраси катта укитувчиси
ЧЕТ ТИЛИНИ ДИТИШДАГИ ИСЛОДОТЛАР ВА 5-6-СИНФЛАР ДАСТУРИЙ МАВЗУЛАРИ ТАРКИБИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МАСАЛАЛАРИ
РУЗМЕТОВА М.Ш. ЧЕТ ТИЛИНИ УЦИТИШДАГИ ИСЛОЦОТЛАР ВА 5-6-СИНФЛАР ДАСТУРИЙ МАВЗУЛАРИ ТАРКИБИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МАСАЛАЛАРИ
Маколада бугунги кунда чет тил укув предметини янада такомиллаштириш масалалари хусу-сида материалллар берилган. Шунингдек, чет тил укув предметига оид укув дастурида берил-ган кичик мавзулар таркибини такомиллаштириш х,амда муайян аникликлар киритилган мав-зулар таксимоти баён килинган.
Таянч суз ва тушунчалар: шакллантириш, такомиллаштириш, укув дастури, мавзулар, кайта куриб чикиш, муайян аникликлар, нуткий мавзулар, дарсликлар, эртаклар мавзуси, х,икоя жанри, малака, куникма.
РУЗМЕТОВА М.Ш. РЕФОРМЫ В ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ И СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ СОСТАВА ТЕМ ПРОГРАММЫ 5-6 КЛАССОВ
В статье представлен материал по совершенствованию учебной дисциплины «Иностранный язык», а также изложен материал о совершенствовании состава небольших тем, включённых в учебную программу учебного предмета, и распределении тем, в которые автором вносится определённая ясность.
Ключевые слова и понятия: формирование, совершенствование, учебная программа, темы, пересмотр, определённые уточнения, речевые темы, учебники, темы сказок, жанр рассказа, квалификация, навык.
RUZMETOVA M.SH. REFORMS IN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE AND IMPROVING THE 5TH AND THE 6TH FORMS CURRICULUM THEMES COMPONENTS
In the article are given materials how to improve the foreign language teaching process. In addition, improving the 5th and the 6th forms curriculum theme components and definite precision theme divisions discussed in certain order.
Keywords: forming, improving, curriculum, themes, reconsidering, definite precision, speech themes, textbooks, tales, article genres, skill, habit.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5
Бугунги кунга келиб, уцув дастури талаблари асосида яра-тилган чет тили уцув предмети (инглиз тили)га оид дарс-ликлар мавзу, грамматик минимумни ифодалаган маълу-мотлар, уциш, тинглаб тушуниш учун матнлар, ёзув мала-касини шакллантириш учун махсус дафтар, мультимедиал уцув ресурс материаллари ва мустацкамлаш машцларига булинган цолда ёзилган.
Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,ка-масининг 2017 йил 11 августдаги «Таълим му-ассасаларида чет тилларини укитишнинг си-фатини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги 610-сон карорига биноан, чет тилларини укитишнинг асосий боскичлари умумий урта таълим муассасала-ри ва академик лицейларда таъминланишини назарда тутган х,олда узлуксиз таълим тизими-нинг барча боскичларида узаро узвийлик ва узлуксизлик тамойилларига асосан укув да-стурларини ишлаб чикиб, амалиётга жорий этиш вазифалари юклатилган.
1-9-синфларда инглиз тили укув предмети-ни укитиш, «Таълим туFрисида» ги Конунга мувофик, учта боскичга булинган:
Биринчи бошлангич босцич 1-4-синф-ларда шакллантирилади. Ушбу боскичда асосий эътибор тинглаб тушуниш, гапириш, укиш ва ёзув нутк фаолияти турларини комплекс шакллантиришга каратилади.
Иккинчи урта босцич 5-7-синфларда шакллантирилади. Бу боскичда укиш, тинглаб тушуниш, гапириш ва тил материалларини узлаштиришга эътибор каратилади. Ёзувни такомиллаштириш восита сифатида олиб бори-лади.
Мазкур боскичда укувчилар инглиз тилини узлаштиришдаги кийинчиликлар ва уларни бартараф этишга укитувчи ёрдамида эриша оладилар. Укувчилар янги тилшуносликка оид булган тушунчаларни идрок этадилар. Урганилаётган тил элементларини уз она тил-лари билан киёслаб урганадилар.
Учинчи юцори босцич 8-10-синфларда шакллантирилади. Унда нутк фаолияти турларини комплекс урганиш давом этади. Мазкур боскичда асосан укувчиларнинг мустакил би-лим олишларига купрок эътибор каратилади. Бу боскичда укувчилар укиган матнларнинг мазмунини тушунадилар ва урганган
сузларини уз нуткида мустакил куллай оладилар; бирор-бир мавзу юзасидан гапириш учун зарур булган актив ва пассив лексик бирли-кларни эслай олади ва нутк жараёнида улар-дан фойдалана олади; синфдаги утилган грамматик коидаларни узлаштиради, мазкур коидаларни суз бирикмалари ва сузлардан гап тузишда туFри куллай олади ва бошкалар.
Чет тили укув предметига оид яратилган бугунги кундаги дарсликлар ва методик кулланмалар айнан коммуникатив компетен-цияни инобатга олиб яратилган. Бирок дарс-лик материалларидаги мавзулар ва кичик мавзуларни янада конкректлаштириш, бунда укувчиларнинг ёш хусусиятлари, тил урганиш кобилиятлари, грамматик материалларнинг она тили дарсларида утилган-утилмаганлиги, укувчиларнинг кайси нуткий мавзуларни тез узлаштиришлари, уларни нутк фаолиятлари ва талаффузида каерда интерференциялар мав-жудлили ва мазкур кийинчиликларни бартараф этиш учун машклар тизимини (тизим чет тили укитиш методикасида кулланилади) ишлаб чикиш максадга мувофик. Хозирги кунда таълим тизими олдига куйилган асосий вази-фалардан бири х,ам - х,ар бир укувчига унинг ички имконияти, иктидори ва индивидуал-психологик хусусиятларини х,исобга олган х,олда ёндашиш ва укувчининг х,ар бир дарсда уз имконияти даражасида мустакил равишда х,аракат килиб билим олиши ва инглиз тилида эркин мулокот килиш имкониятларини юзага чикаришда ёрдам беришдан иборат.
Жумладан, укувчиларга турли аутентик матнлар укиш, дискурслар ва ролли уйинларда иштирок этиш имкониятини яратиш уларда инглиз тилини урганишга булган кизикишларни янада кучайтиради.
Умумий урта таълим мактабларида чет тил-ни ургатишнинг асосий куроли дарслик х,исобланади. Дарсликлар бугунги кун талаб-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5
1-жадвал. Умумий урта таълим мактабларининг 5-синфларида мавзуларнинг так.симоти1
5-синф (A2/1) 102 соат
ТТ/р Мавзулар ва кичик мавзулар Соат
Узи хакида:
1. БошланFич таълимда олинган билимлар: саломлашув, танишув, манзил, она шахри, узи хамда уртоFи хакида к,иск,ача маълумот (масалан: яшаш жойи, кимлиги ва бошк,алар)ни такрорлаш. 6
Оила:
2. - узи еки дустининг оила аъзолари; 12
- ташк,и куриниши; - яшаш жойлари, манзили, касби, ишхонаси.
Мактаб:
- синфда кулланиладиган иборалар; - курсатмалар бериш ва бажариш;
3. - укув фанлари, уларни ектириш еки ектирмаслик; - узи еки дустининг дарс жадвали, укиш кунлари; - синф хонаси, унинг жихозлари ва укув куроллари, уларнинг хажмлари ва ранги; - мактаб биноси, унинг кисмлари, ховлиси ва кутубхонаси. 20
4. Кундалик фаолият 6
Мен ектирган нарсалар:
5. - узи (дусти еки оила аъзолари)нинг ектирган, ектирмаган нарсалари; 7
- севимли маш^улот; - у(лар)ни кизиктирган нарсалар.
6. Хайвонлар дунеси: - уй ва севимли хайвонлар, уларнинг куриниши ва ранглари, хайвонларга нисбатан булган муносабат; - еввойи хайвонлар (хайвонот боFидаги), уларнинг яшаш жойлари. 14
Йил фасллари:
7. - фасллар; - ойлар, ойларнинг бир-биридан фарки, тартиби, кунлар; - об-хаво, унинг фаслларда узгариши, об-хавога булган муносабат. 14
8 Байрамлар. 7
Байрамларни нишонлашда килинадиган ишлар
Мустакил иш 4
Такрорлаш 4
Назорат иши 8
ларига мос келиши ва турли методлар, техно-логиялар, ёндашувлар асосида яратилгани маълум. Бирок, улардаги материалларнинг са-марали узлаштирилиши жараёнининг кандай амалга оширилиши мавхум булиб колмокда.
Масалан, 5-9-синфларга инглиз тилини ургатишда бугунги кунда «Fly High» дарслик мажмуаларидан фойдаланилмокда. Бу дарслик укувчи китоби (Student's book) ва укитувчи китоби (Teacher's book) хамда мультимедиал илова ва аудио материалардан иборат. Чет тили (инглиз тили) укув предметини ургатишга мулжалланган мазкур дарсликлар афзалли-клари билан бирга, катор камчиликликлардан хам холи эмас ва укувчининг нуткий фаолияти (communicative ас^^у)га кам эътибор берил-ганлигидир. Дарсликлардаги мавзуни мустах,-
1 Узбекистон Республикаси узлуксиз таълим тизими-нинг давлат таълим стандарти хамда Умумий урта таълим мактаблари учун инглиз тили укув дастури. - «Халк таълими» илмий-методик журнали. № 4. 2013. - 144 б.
камлаш учун берилган машкларда хаммуал-лифлар коммуникатив компетенцияни шакл-лантириш элементларини тулик инобатга ол-маган.
«Умумий урта таълим мактаби 5-7-синф укувчиларига инглиз тилини ургатишда ком-петенцияларни ривожлантириш технология-лари» мавзусидаги докторлик диссертацияси тадкикот иши юзасидан амалга оширилиши режага киритилган яна бир мухим масала бу умумтаълим мактабларида инглиз тилидан 5-6-синфларда урганиладиган мавзуларни (Узбекистон Республикаси Халк таълими ва-зирлиги Республика таълим маркази Умумий урта таълим мактаблари учун инглиз тили укув дастури (I-IX синфлар)2 кайта куриб чикиб, уларга муайян аникликлар киритишдан иборат. Ушбу вазифага оид тегишли хулосалар куйида баён килинади. 1- ва 2-жадвалларда
2 Уша жойда.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5
V_/
2-жадвал. Умумий урта таълим мактабларининг 6-синфларида мавзуларнинг так.симоти1
6-синф (А2/1) 102 соат
ТТ/р Мавзулар ва кичик мавзулар Соат
Оила:
1. - узи (ёки дусти)нинг оиласи; 7
- узи (ёки дусти)нинг кариндошлари; - уз оила аъзолари (ёки дусти)нинг иши, иш жойлари, касблари.
Уй:
2 - уз уйи ва унинг хоналари, хонанинг жойлашган урни; 7
- уй жихозлари, ранги, шакли, материали, сони;
- уй рузFор ишлари, уй юмушларини бажаришда онага бериладиган ёрдам.
Озик,-овк,атлар ва таом:
3. - озик,-овк,ат дуконида; - бозорда; - харид, уларнинг оFирлиги, нархлари ва микдори. 16
Тугилган кун:
4. - узи ёки дустининг тугилган куни; - таржимаи хол. 7
5. Менинг кечаги иш куним 7
Таом:
6. - таом тайёрлаш; Узбекистон ва Англиядаги таомлардан бирини тайёрлаш усули; идишлар; - дастурхон атрофида овк,атланиш одоби, нонушта, тушлик, кечки овк,атланиш ва таом турлари. 14
Узбекистон ва тили урганилаётган мамлакатлар географияси:
- географик жойлашиши, чегарадош мамлакатлар;
7. - дарё, кул, денгиз ва тоFлари; - ер майдони ва ахолиси; - табиати ва иклими. 22
8. Эртаклар олами 6
Мустакил иш 4
Такрорлаш 4
Назорат иши 8
амалдаги дастурий мавзулар тула холда берилмокда.
Умумий урта таълим мактаблари учун ин-глиз тили укув дастури (1-9-синфлар)да 1-4-синфларда ургатиладиган мавзулар таркибига «Эртаклар» мавзуси киритилган, 5-синфда эса бу мавзу киритилмаган. 6-синф мавзулар таксимотида яна «Эртаклар олами» мавзуси берилган. Фикримизча, 5-синфда хам «Эртаклар олами» мавзуси кушилиши керак хамда бериладиган эртаклар х,ажман кенгайтириб борилишига эътибор каратилиши керак. Шу-нинг учун бу мавзу 6-синфларда хам кенгайтириб борилади ва нихоясига етади.
Биз ушбу фикрни инобатга олган холда 5-синфларда урганиладиган мавзуларга «Эртаклар» мавзусини киритишни таклиф этамиз ва ажратилган 102 соат ичида ушбу мавзу ки-
1 Узбекистон Республикаси узлуксиз таълим тизими-нинг давлат таълим стандарти хамда Умумий урта таълим мактаблари учун инглиз тили укув дастури. - «Халк таълими» илмий-методик журнали. № 4. 2013. - 144 б.
ритилади. Албатта буни укув дастуридаги юкоридаги мавзулар ва кичик мавзуларга ажратилган соатлар микдорини кискартириш билан амалга ошириш максадга мувофик. Кейинги синфлардан демакки, 7-синфдан бошлаб эртаклар урнига хикоя жанрларидаги укув материалларини укиш ва улар хакида укувчининг фикр юритиши бошланади. Шу жараёнда укувчининг танкидий тафаккурини ривожлантирадиган, унинг идрок куламини кенгайтирадиган ва диккатини оширадиган кумулятив характерга эга матнларни танлаш лозим. Буларнинг барчаси чет тилни амалий урганишга куйиладиган талаблардан келиб чикиб амалга оширилади.
Профессор Ж.Жалоловнинг эслашича, жахоннинг энг йирик методистларидан санал-ган педагогика фанлари академиясининг мух-бир аъзоси И.В.Рахманов «Чет тилини ургатишда энг мураккаб ва мунозарали маса-ла бу нутк мавзуларидир», дея эътироф этган. З.М.Цветкова хам шу фикрга ва нутк мавзула-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5
3-жадвал. 5-синфларда инглиз тилини ук,итишда дастурий мавзуларга киритилиши таклиф к,илинаётган узгаришлар. (Муаллифлар: Рузметова М., проф. Жалолов Ж.)
5-синф (А2/1) 102 соат
ТТ/р Мавзулар ва кичик мавзулар Соат
11. Узи хакида БошланFич таълимда олинган билимлар: саломлашув, танишув, манзил, она шахри, узи хамда уртоFи хакида к,иск,ача маълумот (масалан яшаш жойи, кимлиги ва бошк,алар)ни такрорлаш. 5
22. Оила: - уз оиласи аъзолари ёки дустининг оила аъзолари; - ташк,и куриниши; - яшаш жойлари, манзили, касби, ишхонаси. 12
33. Мактаб: - инглиз тилида кургазмали куроллар (расмлар ва жадваллар; инглиз тили хонаси); - инглизча курсатмалар бериш ва уларни бажариш; - урганилаётган укув фанлари, уларни ёктириш ёки ёктирмаслик. - узи ёки дустининг дарс жадвали, укиш кунлари; - синф хоналари, унинг жихозлари ва укув куроллари, уларнинг хажмлари ва ранглари; - мактаб биноси, ховлиси ва укув ресурс маркази. Инглиз тилида китобларни буюртма килиш, олиш ва топшириш. 18
44. Кундалик фаолият. 6
55. Менинг ёктирганларим: - узи (дусти ёки оила аъзолари)нинг ёктирган, ёктирмаган нарсалари, севимли маш^улот; - дусти, дустлари ва оила аъзоларининг хоббилари ва маш^улотлар. 7
66. Хайвонлар дунёси: - уй ва севимли хайвонлар, уларнинг ташки киёфаси, ранглари, хайвонларга укувчиларнинг муносабати; - ёввойи хайвонлар, уларнинг яшаш жойлари. Хайвонот боFидаги ёввойи хайвонлар ва уларнинг табиатдаги яшайдиган ёввойи хайвонлардан фарки. 13
77. Йил фасллари: - йилнинг турт фасли; - ойлар, ойлардаги саналар микдорининг бир-биридан фарки, ойларнинг тартиби, хафта кунлари; - об-хаво, унинг йил фасллардаги узгаришлари, укувчиларнинг фасллардаги об-хавони ёктириш-ёктирмаслиги. 13
88. Байрамлар. - байрамларни нишонлашда утказиладиган тадбирлар; - инглиз ва узбек байрамларининг ухшаш ва ухшамас жихатлари. 7
9. Эртаклар мавзуси 5
Мустакил иш 4
Такрорлаш 4
Назорат иши 8
рини танлаш хамда узгартириш масаласи нихоятда мураккаб эканлигига тула кушилган.
Укув дастурларига узгартиришлар киритиш буйича таклифлар 3- ва 4-жадвалларда келти-рилган.
Юкорида кайд этилган, тадкикотлар мавзу-сига оид бажарилаётган ишларни амалга оши-риш юзасидан куйилган вазифаларга биноан, Хоразм, Жиззах вилоятилари хамда Тошкент шахрида тажриба-синов жараёнлари бажарилмокда. Хусусан, белгиланган син-фларда дастурий мавзулар таксимоти тако-миллаштирилди, аниклаштирилди ва кичик
мавзуларга муайян аникликлар киритилди. Дастурий мавзуларни такомиллаштириш буйича биз киритган аникликлар ва узгаришлар дарслик муаллифлари томонидан инобатга олинса, келажакда инглиз тилини са-марали ургатишга асос буладиган сифатли дарсликлар авлоди яратилиши шубхасиздир.
Умумий урта таълим боскичида 5-7-синфларда инглиз тилини самарали укитишда куйидаги таклифлар мутахассислар ва дарслик муаллифлари томонидан инобатга олинса, чет тил укув предмети мазмунига муайян узгартиришлар киритилади:
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5
V_/
4-жадвал. 6-синфларда инглиз тилини ук,итишда дастурий мавзуларга киритилиши таклиф к,илинаётган узгаришлар. (Муаллифлар: Рузметова М., проф. Жалолов Ж.)
6-синф (А2/1) 102 соат
ТТ/р Мавзулар ва кичик мавзулар Соат
11. Оила - узи (ёки дусти)нинг оиласи таркиби ва катта кичиклиги. -узи (ёки дусти)нинг кариндошлари ва туFилган кунларни нишонлаш. - узи ёки дустининг оила аъзолари орасидаги муносабатлар. - узининг ёки дустининг оила аъзолари ксблари в иш жойлари. 7
22. Уй - уз уйининг жойлашган манзили; уйнинг хоналари, узининг хонаси. - уй жихозлари, уларнинг ранглари ва шакллари. - уй рУзFор ишлари, уй юмушларини бажаришда ота-онага бериладиган ёрдам. 7
33. Озик-овкатлар - озик,-овк,ат магазинида ва очик, савдо маконларида; - озик,-овк,атлар хариди, уларнинг вазни, микдори ва нархи; - Узбекистан ва инглиззабон мамлакатлар таомлари ва тенгдошлари истеъмол киладиган озик,-овк,ат турлари. 16
44. Тугилган кун - Инглиззабон ва Узбекистонда нишонланадиган тугилган кунларнинг фарк,и; - узининг таржимаи холи (монологик нутк,); - як,ин дустининг таржимаи холи (диологик нутк,). 7
55. Менинг кечаги иш куним - кундалик бажарган ишлар тавсифи; - укувчи бажарадиган маш^улотлар соатларининг так,симланиши; - кун давомида бажарадиган кушимча юмушлар. 7
66. Таом - таом тайёрлаш; Узбекистан ва Англиядаги таомлардан бирини тайёрлаш усули; идишлар; - дастурхон атрофида; овк,атланиш одоби, нонушта, тушлик, оила аъзолари билан кечки овк,атланиш ва таом турлари; - Узбекистан ва инглиззабон мамлакатлар таомлари турлари (кенг истеъмол килинадиган таомлар); - Инглиззабон ва Узбекистан таомнома-ларини киёслаш; - таомларни ёк,тириши ва ёк,тирмаслиги. 14
77. Узбекистан ва инглиззабон мамлакатлар географияси - Инглиззабон мамлакатлар ва улар билан чегарадош давлатлар; - дарёлари, куллари ва бошк,а сув хавзалари хамда тоFлари, пасттекисликлари; - ер майдони, ахолиси ва миллати; - табиат ва иклими; - Узбекистан ва инглиззабон мамлакатларнинг диккатга сазовор жойлари; - ер ости ва ер усти бойликлари; - зироати. 22
88. Эртаклар олами 6
Мустак,ил иш 4
Такрорлаш 4
Назорат иши 8
• чет тил ук,ув предмети ук,ув-услубий фао-лиятини модернизациялаш ва инновацион таълим технологияларини жорий этиш;
• укув предмети билан узвий боFланган холда укувчиларнинг таълим-тарбия жараё-нини сифатли ва самарали ташкил этишда замонавий методлар ва янги ёндашувларни дарсликлар материалларига татбик килиш зарур;
• биз таклиф килаётган муайян укув дастури мавзуларига аникликлар киритилса,
чоп этилажак чет тили укув предмети дарсли-клари мазмунига ижобий таъсир килади ва хорижий мамлакатлар экспертлари тан олади-ган мукаммал дарсликлар яратилиши шубхасиз.
Натижада чет тилда эркин мунозара кила оладиган ва мулок,от килиш кобилияти юк,ори укувчини тайёрлашга эришилади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг 2017 йил 11 августдаги «Таъ-лим муассасаларида чет тилларини укитишнинг сифатини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги 610-сон карори. // «Узбекистон Республикаси конун х,ужжатлари туплами», 2017 й. 32-сон.
2. Узбекистон Республикаси узлуксиз таълим тизимининг давлат таълим стандарти х,амда Умумий урта таълим мактаблари учун инглиз тили укув дастури. // «Халк таъ-лими» илмий-методик журнали. № 4. 2013. - 144 б.
3. Jalolov J.J. Chet til o'qitish metodikasi: Chet tillari oliy o'quv yurtlari (fakultetlari) talabalari uchun darslik. - Qayta ishlangan va to'ldirilgan 2-nashri. - Toshkent: O'qituvchi, 2012. - 432 b.
4. Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранным языкам. - М.: АРКТИ - ГЛОССА, 2000. 165 с.
5. Гальскова Н.Д., Никитенко З.Н. Теория и практика обучения иностранным языкам. Начальная школа. Методическое пособие. - М.: «Айрис-Дидактика Пресс», 2004. - 239 стр.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5