Научная статья на тему 'Инглиз тили ўқитувчиларида тил маданиятини шакллантириш муаммолари ва уларни бартараф этиш омиллари'

Инглиз тили ўқитувчиларида тил маданиятини шакллантириш муаммолари ва уларни бартараф этиш омиллари Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
323
49
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
узлуксиз таълим / халқ таълими / тил маданияти / лингвистик ва коммуникатив компетенция / лингвистик ва коммуникатив компетенцияларни шакллантириш муаммолари / муаммоларни бартараф этиш омиллари / нутқдаги фонетик ҳодисалар / битирув малакавий иши / непрерывное образование / народное образование / лингвистическая и коммуникативная компетенции / проблемы формирования лингвистической и коммуникативной компетенций / пути устранения проблем / фонетические явления в речи / выпускная квалификационная работа

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Умирзаков Қодиржон Тоҳиржонович, Умирзаков Тоҳиржон Бегалиевич

Мақола инглиз тили ўқитувчиларида тил маданиятини шакллантириш масалаларига бағишланган. Унда инглиз тили ўқитувчиларида лингвистик ва коммуникатив компетенцияларни шакллантиришда мавжуд бўлган муаммоларни ҳал қилиш мумкин бўлган омиллар ҳавола этилган. Мақолада узлуксиз таълим тизимида инглиз тили ўқитилишининг такомиллаштирилиши инглиз тили ўқитувчиларидаги лингвистик ва коммуникатив компетенцияларга боғлиқ эканлиги ҳақида фикр юритилган. Муаллифларнинг таъкидлашича, ҳозирда инглиз тили ўқитувчиларини тайёрловчи олийгоҳларда амалий фонетика ва амалий грамматика фанлари ўқитилишига етарлича эътибор берилмаяпти. Мақолада таъкидланишича, ушбу фанлар инглиз тилини ўқитишга ихтисослашган 51114000 – «Инглиз тили ва адабиёти» йўналиши талабаларига Ўзбекистонда CEFR дастури жорий этилгунча бўлганидек уч ўқув йилида ўқитилиши мақсадга мувофиқ.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ПРОБЛЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ ЛИНГВИСТИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ УЧИТЕЛЕЙ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА И ПУТИ ИХ УСТРАНЕНИЯ

В статье рассматриваются проблемы формирования лингвистических и коммуникативных компетенций по английскому языку у учителей английского языка. Авторами анализируются пути решения существующих проблем формирования лингвистической культуры у учителей английского языка. Отмечается, что совершенствование преподавания английского языка в системе непрерывного образования зависит от лингвистических и коммуникативных компетенций по английскому языку у учителей английского языка. Указывается, что в последнее время практическая фонетика и практическая грамматика английского языка недостаточно преподаются в высших учебных учреждениях, подготавливающих специалистов по английскому языку. Предлагается, что эти предметы должны преподаваться три года в высших учебных учреждениях, готовящих специалистов английского языка, как это было раньше до принятия программы CEFR в Узбекистане.

Текст научной работы на тему «Инглиз тили ўқитувчиларида тил маданиятини шакллантириш муаммолари ва уларни бартараф этиш омиллари»

Умирзаков Кодиржон Тох,иржонович,

Андижон давлат университети «Инглиз тили ва адабиёти» кафедраси укитувчиси, магистр; Умирзаков То^иржон Бегалиевич,

Андижон давлат университети хузуридаги Халк, таълими ходимларини к,айта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий маркази «Тилларни укитиш методикаси» кафедраси доценти, филология фанлари номзоди

ИНГЛИЗ ТИЛИ УКИТУВЧИЛАРИДА ТИЛ МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ МУАММОЛАРИ ВА УЛАРНИ БАРТАРАФ ЭТИШ ОМИЛЛАРИ

УМИРЗАКОВ К..Т., УМИРЗАКОВ Т.Б. ИНГЛИЗ ТИЛИ УКИТУВЧИЛАРИДА ТИЛ МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ МУАММОЛАРИ ВА УЛАРНИ БАРТАРАФ ЭТИШ ОМИЛЛАРИ

Мак,ола инглиз тили укитувчиларида тил маданиятини шакллантириш масалаларига баFишланган. Унда инглиз тили укитувчиларида лингвистик ва коммуникатив компетенция-ларни шакллантиришда мавжуд булган муаммоларни хал килиш мумкин булган омиллар хавола этилган. Маколада узлуксиз таълим тизимида инглиз тили укитилишининг такомил-лаштирилиши инглиз тили укитувчиларидаги лингвистик ва коммуникатив компетенцияларга боFлик эканлиги хакида фикр юритилган. Муаллифларнинг таъкидлашича, хозирда инглиз тили укитувчиларини тайёрловчи олийгохларда амалий фонетика ва амалий грамматика фанлари укитилишига етарлича эътибор берилмаяпти. Маколада таъкидланишича, ушбу фанлар инглиз тилини укитишга ихтисослашган 51114000 - «Инглиз тили ва адабиёти» йуналиши тала-баларига Узбекистонда CEFR дастури жорий этилгунча булганидек уч укув йилида укитилиши максадга мувофик.

Таянч суз ва тушунчалар: узлуксиз таълим, халк таълими, тил маданияти, лингвистик ва коммуникатив компетенция, лингвистик ва коммуникатив компетенцияларни шакллантириш муаммолари, муаммоларни бартараф этиш омиллари, нуткдаги фонетик ходисалар, битирув малакавий иши.

УМИРЗАКОВ К..Т., УМИРЗАКОВ Т.Б. ПРОБЛЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ ЛИНГВИСТИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ УЧИТЕЛЕЙ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА И ПУТИ ИХ УСТРАНЕНИЯ

В статье рассматриваются проблемы формирования лингвистических и коммуникативных компетенций по английскому языку у учителей английского языка. Авторами анализируются пути решения существующих проблем формирования лингвистической культуры у учителей английского языка. Отмечается, что совершенствование преподавания английского языка в системе непрерывного образования зависит от лингвистических и коммуникативных компетенций по английскому языку у учителей английского языка. Указывается, что в последнее

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

время практическая фонетика и практическая грамматика английского языка недостаточно преподаются в высших учебных учреждениях, подготавливающих специалистов по английскому языку. Предлагается, что эти предметы должны преподаваться три года в высших учебных учреждениях, готовящих специалистов английского языка, как это было раньше до принятия программы CEFR в Узбекистане.

Ключевые слова и понятия: непрерывное образование, народное образование, лингвистическая и коммуникативная компетенции, проблемы формирования лингвистической и коммуникативной компетенций, пути устранения проблем, фонетические явления в речи, выпускная квалификационная работа.

UMIRZAKOV Q.T., UMIRZAKOV T.B. PROBLEMS OF FORMATION OF LINGUISTIC CULTURE OF ENGLISH TEACHERS AND FACTORS OF THEIR SETTLING

The article deals with problems of the formation of linguistic and communicative English competences among English teachers. There are presented factors of settling the existing problems in the formation of linguistic culture among English teachers of public education. The authors state that developing teaching English in the system of continuous education depends on the linguistic and communicative competences of English teachers. The article says that English Phonetics and Grammar are not being taught well enough to the students who become specialsts in the English language. The authors state that English Phonetics and Grammar must be taught for 3 years to the students at English Teacher Traning Universities of Uzbekistan.

Keywords: continuous education, public education, higher education, linguistic and communicative competences, problems in the formation of linguistic and communicative competences, factors of settling problems, phonetic phenomena of connected speech, graduate qualification paper.

Узбекистон Республикаси Президенты Ш.М.Мирзиёевнинг 2017 йил 20 апрелдаги «Олий таълим тизимини янада ривож-лантириш чора-тадбирлари тутрисида»ги ПЦ-2909-сон царори халц таълими тизимига малакали кадрлар етиштиришни такомоллаштириш, хусусан, олий уцув юртларидаги инглиз тилини уцитишга ихтисослашган 51114000 - «Инглиз тили ва адабиёти» таълим йуналиши талабаларида лингвистик ва коммуникатив компетенцияларни шакллантириш сифа-тини яхшилаш ва, пировард натижада, узлуксиз таълим тизимида инглиз тилини уцитиш самарадорлигини оши-ришга эришишни тацозо этмоцда.

Умумтаълим мaктaблaридa инглиз тилини укитиш сaмaрaдoрлигини oшириш, энг aввaлo, yкитувчилaрнинг ^сб мax1oрaти вa нутк сaлo-х.ияти^ бoFлик. Дaвлaт таълим дaстуридa «уцувчилар цар цандай хорижий тилни, шу жумладан, инглиз тилини урганишларида тил эгаларида цайратланиш ёки аччиц-ланишни уйготмайдиган, улар учун табиий, одатий саналган муомалада мулоцот цила олишни билишлари лозим-

лиги» бeлгилaб куйил^н. Бун^ эришиш учун инглиз тили yкитувчилaридa инглизчa тил мaдaнияти шaкллaнтирилиши лoзим. Ушбу мaсъулиятли вaзифaни aмaлгa oширишдa мaв-жуд бул^н куйидaги муaммoлaрни бaртaрaф этиш мaксaдгa мувoфик:

I) Узбекистонда Европа Кенгашининг <^т тилини эгаллаш умумевропа компетенция-лари: урганиш, укитиш ва бах,олаш» тyFриси-даги умум эътироф этилган халкаро меъёр-

v.

лари CEFR (Common European Framework of Reference) дастури жорий этилгандан олдинги йилларда олий укув юртларидаги 51114000 -«Инглиз тили ва адабиёти» йуналиши талаба-ларига «Амалий фонетика» фани 2 йил (I-IV семестрларда) ва «Амалий грамматика» фани эса 3 йил (I-VI семестрларда) Олий таълим вазирлиги томонидан тасдикланган махсус дарслик ва укув кулланмалардан1 фойдалан-ган холда укитилган. Аммо, CEFR дастури жорий этилгандан сунг «Амалий фонетика» ва «Амалий грамматика» фанлари укув режа-дан чикариб юборилди. 2- ва 3-укув йилида 51114000 - «Инглиз тили ва адабиёти» йуналиши талабаларига инглиз тили фонетикаси ва грамматикаси укитилмади. Инглиз тили фанидан мутахассис булиб етишадиган тала-баларга «Амалий фонетика» ва «Амалий грамматика» фанлари укитилмаса, улар инглиз тилида туFри ва аник талаффузда гапира олмасликлари ва инглиз тилида гапларни грамматик жихатдан туFри туза олмасликла-рини англаб етган олий таълим профессор-укитувчилари тавсиялари билан «Амалий фонетика» ва «Амалий грамматика» фанла-рининг укитилиши кайта тикланди. Аммо, хозирда «Амалий фонетика» фани икки семестр ва «Амалий грамматика» фани факат бир семестр (54 соат) танлов фанлари хисо-бидан укитилмокда. Натижада инглиз тили мутахассисларига ушбу тил фонетикаси ва грамматикасининг конуниятлари мукаммал даражада ургатилмаяпти. Бу холатда инглиз тили мутахассиси булиб етишадиган талаба-ларда инглизча тил маданияти талаб дара-жасида шакллантирилмайди. Шунинг учун келажакда инглиз тили фанидан мутахассис булиб етишадиган талабаларга «Амалий фонетика» ва «Амалий грамматика» фанларини I-VI семестрларда укитиш максадга мувофикдир.

II) Маълумки, CEFR дастурида чет тилини укитишга ихтисослашган таълим йуналишлари битирувчилари олий таълим муассасасидаги турт йиллик тахсиллари нихоясида урганган чет тил буйича С1 даражасини эгаллашлари минимум сифатида белгилаб куйилган. Анди-жон давлат университети хузуридаги вилоят халк таълими бошкармаси тасарруфидаги

1 Аракин В.Д. и др. Практический курс английского языка. - М., 1999; Каушанская В.Л. Практическая грамматика английского языка. - Ленинград, 1973.

умумтаълим мактабларнинг инглиз тили уки-тувчиларининг малака ошириш курсларида олиб борилаётган машFулотлар инглиз тилини укитишга ихтисослашган таълим йуналишлари талабаларига бакалавриат боскичидаги турт йиллик укиш мобайнида хар бир мутахассис-лик фани укитилгандан сунг CEFR дастури талаблари буйича имтихон килиниши керак-лигини курсатмокда. Ушбу фикрни биргина мисол билан исботлаш мумкин. CEFR дастури талабларига кура биринчи курс охирида талаба инглиз тилида туFри ва аник талаффузда гапира олиши лозим. Аммо, 51114000 -«Инглиз тили ва адабиёти» йуналиши бити-рувчи боскич талабалари ва малака ошириш курслари тингловчилари билан утказилаётган назарий ва амалий машFулотлар I боскич талабалари тугул битирувчи курс талабалари ва инглиз тили мутахассислари хам инглиз тилида туFри ва аник талаффузда гапира олма-ётганликларини курсатмокда. Ушбу муаммони бартараф этиш учун инглиз тилини укитишга ихтисослашган «Инглиз тили ва адабиёти» йуналиши IV боскич талабалари укув режа-сига «Introductory - corrective course of the English language» махсус курси киритилиши ва мазкур курсда инглиз тилидаги куйидаги фонетик мавзуларининг укитилиши максадга мувофик:

1. Товушлар талаффузи.

2. Ундош харфлар укилиши.

3. Унли х,арфларнинг iv тур урFули ва урFусиз буFинда укилиши.

4. Нуткдаги фонетик ходисалар: аспирация, ассимиляция, редукция, палатализация, кушувчи «Rr» х,арфи, суз урFуси ва унинг урни, харф бирикмалари, диграфлар ва аффикслар уки-лиши.

Юкоридаги мавзулар мазмуни куйидагича:

1. Инглиз тилидаги товушлар талаффузи.

Инглиз тилида 44 та товуш мавжуд. Улардан 20 таси унли, 24 таси ундoш тoвушлaр.

а) Унли товушлар ва уларнинг талаф-фузини ургатиш буйича услубий тав-сиялар.

Инглиз тилидаги 20 та унли ™вуш икки гурухга булинади ва улар жах^н инглиз тили укитиш мeтoдикaсидa аник тартиб ракамига эга: 1) бир элeмeнтли унли тoвушлaр (мoнo-фтoнглaр - 12 та); 2) икки элeмeнтли унли тoвушлaр (диф^нглар - 8 та).

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

Монофтонглар: 1.[i:] 2.[i] 3.[e] 4. [ж] 5.[а:] 6. [э:] 7. [э] 8.[u:] 9.[u] 10.[л]11.[э:]12. [э]

Дифтонглар: 13.[ei] 14.[эи] 15.[ai] 16.[эi] 17.[1э] 18.[еэ] 19.[иэ] 20.[au]

Унли товушларнинг разами инглиз тили укитиш методикаси учун мух,им ах,амиятга era. Маълумки, х,ар кандай хорижий тил укитили-шида укувчининг хатоси унинг фикри туга-ганидан сунг туFрилaниши лозим. Масалан, укувчидан инглиз тилидаги bad [b&d] сузини укиш талаб этилса, укувчи бу сузни [bed] тарзда нoтуFри талаффуз килиб куйиши мум-кин, чунки узбек тилида [ж] товуши йук. Шунда, укувчининг хатосини тузатишда унли товушлар ракамидан фойдаланилади ва «bad» сузини туFри талаффуз килиш учун укувчига 3-сон [e] емас, 4-сон [ж] унли товушини талаффуз килиши кераклиги айтилади.

Хар бир унли товуш талаффузини укувчилар она тилидаги унли товушлар билан киёслаб тушунтириш оркали укитувчилар учун инглиз тилидаги унли товушлар талаффузи буйича куйидаги тавсиялар берилиши максадга муво-фик:

1. Инглиз тилидаги унли товушларни 3 гурух,га ажратган х,олда талаффуз килишга ургатиш:

а) чузик унли товушлар: [i:, а:, э:, u:, э:]. Икки нукта унли товуш чузиклигининг белгиси эканлиги тушунтирилади;

б) киска унли товушлар: [i, е, ж, э, u, л, э];

в) икки элементли унли товушлар: [еЬ эи, ai, эЬ iэ, еэ, иэ, аи].

а) Монофтонглар талаффузи.

1-сон [i:] унли товуши чузик талаффуз килинадк ['i:t], ['mi:t], ['ti:], [ ri:d].

2-сон [i] унли товуши киска талаффуз килинади: [it], [iz], [in], [hiz], ['mis].

3-сон [е] унли товуши очик [э] деб ном-ланади. Бу товушни талаффуз килганда лаблар икки ёнга х,аракат килади: ['реп], [^еп], ['ten], ['теп], ['bed], ['bet].

4-сон [ж] унли товуши ёпик [ж] деб номланади. Бу товушни талаффуз килганда жaF иштирок етади. Тил пастки олд тишлар остига куйилиб, жaF пастга х,аракат килади: [Ъж^, ['bжt], ['Ьжд], ['flжg], ['rжt], ['hжt], ['hжnd].

5-сон [а:] унли товуши х,ам чузик талаффуз килинади. Бу товуш тиш доктори хузурида бемор oFиз очганида эшитиладиган [ааа] тову-шига мос келади: ['ka:], ['fa:], ['sta:], ['a:sk], ['ta:sk],['a:t], ['pa:t], ['va:z], ['ka:f], ['ka:v(э)z].

6-сон [э:] унли товуши узбек тилидаги «ун», «урмон» сузларидаги [ууу] товушига мос келади: ['Ьэ:1], ["t3:l], ['кэ:1], ['smэ:l], [b:t] , ['кэ:1], ['kэ:s], ['1э:],

7-сон [э] унли товуши киска товуш булиб, узбек тилидаги [от] сузидаги [о] товушига мос келади: ['эп], [bf], ['hэt], ['nэt], ['pэt], ['bs], ['tэm], ['bэs], ["1эз±].

8-сон [u:] унли товуши чузик талаффуз килинади: ['mu:n], ['nu:n], ['ru:t].

9-сон [и] товуши киска талаффуз килинади: [buk], [tuk], [luk], [fud], [ful].

10-сон [л] унли товуши киска товуш булиб, узбек тилидаги «ат» сузидаги [а] товушига мос келади: ['Ьл^, ['kAt], ['nлt], ['лр], ['sлm], ['sлn], [глп].

11-сон [э:] унли товуши чузик талаффуз килинади. Бу товуш узбек тилидаги «урик, урдак» сузларидаги [ууу] товушига мос келади: ['hэ:], ['дэ:1].

12-сон [э] товуши киска талаффуз килинади. Бу товуш умуман олганда 3-сон [е] ва 4-сон [ж] товушларига ухшаб кетади, аммо [е] товушида лаблар, [ж] товушида жаF иштирок этса, [э] товушини талаффузида лаблар х,ам, жaF х,ам кимирламайди ва oFиз ичида талаффуз килинади: [:э], ['sistэ], ['mistэ], ['лndэ], ['лрэ], ['sлpэ], ['кл1э], ['эfэ], ['Ьл:э].

б) Дифтонглар талаффузи.

Дифтонгларнинг биринчи элементи «ядро» деб аталади ва тула талаффуз килинади, иккинчи элементи эса «глайд» деб аталиб, тула талаффуз килинмайди. Дифтонглар узига хос талаффузга эга, яъни ута чузик х,ам эмас, ута киска х,ам эмас. Уларнинг деярли барчаси узбек ва рус тилларида мавжуд. Бу товушлар узбек тилидаги ухшаш товушлардан фаркли х,олда талаффуз килиниши лозим. Бунинг учун уларнинг барчасида иккинчи элементлари тула талаффуз килинмаслиги лозим. Дифтонглар талаффузи график жих,атдан куйидагича шаклга эга:

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

13-^н [ei] дифтонги [ei] шaклигa эгa: ['eim], ['neim], ['f eim].

14-сoн [3u] дифтoнги [3u] шaклигa эгa: ['n3u], ['g3u], ['s3u], ['r3u], ['n3uz].

15-сoн [ai] дифтoнги [ai] шaклигa эгa: ['mai], ['hai], ['lai], ['nain], ['fain].

16-сoн [dí] дифтoнги [э'] шaклигa эгa: ['ьэ'], № ['э'I], ['Ьэ'1], ['kDin].

17-сoн [i3] дифтoнги [i3] шaклигa эгa: ['hi3], ['ni3], ['kli3], ['di3], ['bi3], ['ti3].

18-^н [e3] дифтoнги [e3] ш^кли^ эгa: ['e3], ['ke3], ['re3], ['ste3], ['fe3].

19-сoн [u3] дифтoнги [u3] шaклигa эгa: ['pu3], ['kju3], ['pju3], ['mu3], ['tu3].

2G-сoн [au] дифтoнги [au] шaклигa эгa: ['nau], ['kau], ['aut], ['naun], ['klaun].

1. Ундош товушлар вауларнинг талаф-фузини ургатиш буйича услубий тав-сиялар.

Инглиз тилидaги ундoш тoвушлaр тaлaф-фузи yзбeк тилидaги ундoш тoвушлaр тaлaф-фузидaн фaрк килaди. Укувчилaргa инглиз тилидaги ундoш тoвушлaр (b, d, g, k, p, t, s, z, r, I, m, n, f, v, о, J, з, ö, ö, w, j, h, dз, tJ,) тaлaффузини yргaтишдa улaрни шaртли рaвишдa 3 гурух^ aжрaтиш мaксaдгa мувoфик: 1) b, d, g, k, p, t; 2) s, z, f, v, I, m, n, о, r, J, з, 9, ö; 3) w, j, h, d^ tJ.

[b, d, g, k, p, t] ундoш тoвушлaри yзбeк тилидaги yxшaш тoвушлaрдaн фaркли xoлдa eнгил x^o э^ими билaн кушиб тaлaффуз к1илинaди: [bh, dh, gh, kh, ph, th]. Бу xoдисa аспирация дeб aтaлaди.

[w, 9, ö] ундoш тoвушлaри yзбeк тилидa мaвжуд эмaс. [w] ундoш тoвушини тaлaффуз килиш учун лaблaр думaлoк килинaди, чуч-чaйтирилaди вa oчилaди. [9] вa [ö] товуш-лaрини [999], [ööö] xoлдa учлaнтириб тaлaф-фуз килиб yргaтиш мaксaдгa мувoфик. Бу тoвушлaр тaлaффузи бир хил, aммo [999] жaрaнгсиз, [ööö] эсa жaрaнгли товушдир. [999] вa [ööö] тoвушлaрини тyFри тaлaффуз килишдa тил япaлoк xoлдa бyлaди. Тил бирoз oлдингa чи^рил^н xoлдa эркин xoлдa ётaди вa юкoри вa пaстки тишлaр oрaсигa кУйилaди, яъни тил тишлaнaди, aммo кaттик тишлaнмaслиги кeрaк. Тил билaн юкoри тишлaр oрaсидaн Xaвo oкими утиб туриши кeрaк: [999], [ööö].

[s, z, f, v, I, m, n, о, r, J, з] ундoш тoвушлaрини yзбeк тилидaги yxшaш тoвушлaрдaн фaркли Xoлдa тaлaффуз килишгa эришиш учун улaрни xaм [sss], [zzz], [fff], [vvv], [III], [mmm], [nnn], [ооо], [rrr], [JJJ], [ззз] xoлдa учлaнтириб тaлaффуз килиб ур^тиш мaксaдгa мувoфик.

[j, h, d^ tJ] ундoш тoвушлaри yзбeк тилидaги yxшaш тoвушлaрдaн фaркли xoлдa кискa тaлaффуз килинaди.

2. Ундош ^арфлар уцилиши. 2а. Доимо бир хил уциладиган (Bb, Dd, Ff, Hh, Jj, Kk, LI, Mm, Nn, Pp, Qq, Rr, Tt, Vv, Ww, Zz) ундош ^арфлар уцилиши.

B b xaрфи жaрaнгли [b] тoвушини берaди. [b] товуши пoртлoвчи тoвуш булиб, aспирaция билaн тaлaффуз килинaди. ['bid-'bed] ['lœb - 'leibl] ['beg - 'bit] ['kœb - 'keibl] [bel - 'bes] ['tœb - 'teibl] D d xaрфи жaрaнгли [d] тoвушини берaди. Бу тoвуш xaм пoртлoвчи товуш булиб, aспи-рaция билaн тaлaффуз килинaди. ['dim - 'mid ['bedz] ['dœb - 'bœd] ['ri:dz] ['dik - 'kid] ['di:dz]

F f xaрфи жaрaнгсиз [f] тoвушини берaди. Узбек тилидaги (ф) тoвушидaн фaркли тaлaф-фуз килиниши учун [f] товушини учлaнти-рилгaн xoлдa тaлaффуз килиб yргaниш керaк [fff]:

['fifti] [seif - seiv] [fil [gift - giv] [faiv] [ha:f - ha:vz]

Эслатма: of предлoгидa «f» xaрфи [v] Укилaди: of [av].

H h xaрфи oдaтдa [h] тoвушини берaди. [h] товуши узбек тилидaги юмшск (x) товуши^ кaрaгaндa xaм енгилрoк вa юмшoкрoк тaлaф-фуз килинaди.

['hi: - 'him] ['h3: - 'h3:d - 'h3:t] ['h3um - 'hai] ['hil - 'hi:l - 'hel9] ['haus - 'hen] ['hau - 'hi3 - 'he3] J j xaрфи [d3] тoвушини берaди. Бу товуш-нинг тaлaффузи xaм узбек тилидaги (ж) тoвуши тaлaффузидaн кaттиклиги билaн фaрк килaди: ['dзenrl - ^entl] ['d5eri - tJeri] ['d5ipsi - ^um] ['dзi:p - tJi:p] [^зэп - dзu'lai] ['dзu:s- 'tJu:z]

ЗАMОНАВИЙ ТАЪЛИM I СОВРЕMЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2G18, б

K k харфи аспирацияли [kh] товушини беради:

[kit - kil] [bœk - bœg] ['ka:tn - 'sa:kl] [kaut - kaum] [lœk-lœg] ['кЛр1 - 'teikn] L l харфи [|] товушини беради. [l] товуши суз бошида юмшок, суз охирида эса к,аттик, талаффуз килинади:

[liv] [tel] ['litl] [let] [wel] ['setl] M m харфи жарангли [m] товушини беради. Узбек тилидаги юмшок (м) товушидан фаркли уни хам учлантирилган холда талаффуз килиб урганиш керак [mmm]: ['men] ['keim] ['kAm] ['mai] ['him] [^Лтэ] ['mei] ['sЛm] ['mœml]

N n харфи жарангли [n] товушини беради. Узбек тилидаги (н) товушидан фаркли уни учлантирилган холда талаффуз килиб урганиш керак [nnn]:

['пат] ['kein] ['kAniq] ['nais] ['эип] ['Лnjэn] ['neim] ['pain] ['mЛni]

P p харфи аспирацияли [ph] товушини беради. Узбек тилидаги (п) товушидан фаркли холда аспирация билан талаффуз килиш керак:

['pen] ['paip] ['pen - 'ben] ['pet] ['haup] ['raup -'raub] ['pul] ['raip] ['kAp -'kAb] Q q харфи якка холда товуш бермайди. Бу харфдан сунг одатда u харфи келиб, (k) товушини ёки [kw] товуш бирикмасини беради. mosque ['m3sk] quack ['kwœk]

question ['kwestjn] quick ['kwik] quarter['kw3:ta] quote ['kwaut]

R r харфи [r] товушини беради. Узбек тилидаги (р) товуши титрок холда талаффуз кили-нади, аммо инглиз тилидаги [r] товуши титрок холда талаффуз килинмаслиги керак. Бу товушни талаффуз килишда тил учи кичик тил томон оркага кайтарилади. Бу товушни хам учлантирилган холда талаффуз килиб урганиш керак [rrr]: ['red] ['kœri] ['rauz] ['hЛri] ['raud] ['meri]

Эслатма: 1. R r харфи бир буFинли суз-ларда урFули холатда ва икки буFинли суз-ларда урFусиз холатда укилмайди.

car ['ka:] stаr ['sta:] а^ ['a:t] fаr ['fa:] cаrm ['ka:m] pаrt ['pa:t] sister ['sista] doctor ['d3kta] beggаr ['bega] 2. Агар R r харфига тугаган суздан сунг унли харф билан бoшлaнaдигaн суз келса, R r харфи кейинги унли харфга кушиб укилади. Шунинг учун ушбу харф «^ушувчи r» (linking r) деб аталади:

my mothers my fatherлis my sisterAis my brotherAis thereAis thereлare Т t харфи аспирацияли жарангсиз [th] товушини беради. Бу тoвушни хам узбек тилидаги (т) товушидан фаркли хoлдa аспирация билан талаффуз килиш керак. [ten] [net] ['drest] ['tatn] [tel] [let] ['tekst] [Mtn] [tip] [pit] ['tests] ['b«tl] V v харфи жарангли [v] товушини беради. Узбек тилидаги (в) товушидан фарк килиши мунoсaбaти билан бу товушни хам учлантирилган хoлдa тарзда талаффуз килиб урганиш максадга мувoфик [vvv]: ['vsis] ['livd] ['liviQ] ['vein] ['seiv] ['seivig] ['vDis] ['mu:v] ['mu:vig] ['vaut] ['giv] ['giviQ] W w харфи [w] товушини беради: ^i] [wen] ['3:lweiz] ['w3:ta] ['windau ['evriwea] ['gau a'wei] [wil] Эслатма: [w] товушини узбекчалаштириб (в) хoлaтдa талаффуз килинишига йул куйманг! Бу товуш талаффуз килинганда лаблар эркин Xoлaтдa, думaлoк шаклда булади, aммo юкoри ва пастки лаблар бирлашмайди.

Z z харфи жарангли [z] тoвушини беради. Узбек тилидаги (з) товушидан фарк килади. Бу товушни хам учлантирилган хoлдa талаффуз килиб урганиш керак [zzz]: ['zu:] ['zi:bra] ['ziarau] ['zigzag] [zend] ['zaunl]

2б. Икки ёки уч хил уциладиган (Cc, Gg, Ss, Xx) ундош ^арфлар уцилиши.

C c харфи [s] ва [k] товушларини беради.

а) Агар C c харфидан сунг e, i, y келса, у [s] укилади:

cental ['sentr(a)l], city ['siti], cycle [^ikl]

б) Агар C c харфидан сунг «а, о, u» ^лса, хар кайси ундoш харф турса ёки хар кандай сузнинг oxиридa кeлсa C c харфи [kh] укилади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

v.

cause [kD:z] cake [keik] clinic ['klinik] corn [kD:n] cry [krai] atomic [a'tDmik] cut [kAt] course [kD:s] panic ['p^nik] G g x,ap^u [d3] Ba [g] ToByw.napMHM 6epaflu:

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

а) Arap G g x,ap$M,gaH cyHr e, i, y Ke.nca, [dj] TOBymuHM 6epagu:

general ['djen(a)r1] gipsy ['djipsi] gymnast ['djimnast] vergin [Va:djin] mctmcho: a) G g x,ap$UHUHr i, e yH-nu x,ap^^apugaH o^gum [g] y^u^um xo^^apu x,aM MaBxyg.

girl ['ga:l] gift ['gift] give ['giv] get ['get] geld ['geld]

б) Arap G g x,ap$uflaH cyHr a, o, u Ba yHgom x,ap$ Ke^ca, y [g] TOBymuHu 6epagu.

garden ['ga:dn] gap ['g^p] gold ['gauld] go ['gau] gun ['gAn] gut ['gAt]

Эсnaтмa: G g x,ap^u awpuM cy3^apga y^u^Mac^uru x,aM MyMKUH.

sign [sain], gnat [n^t], reign [rein] S s x,ap$u [s] Ba [z] ToByw.napMHM 6epagu. Эсnaтмa: [s] Ba [z] ToByw.napMHM y36eK^a [c] Ba [3] ToBym^apugaH ^api-flu Tap3ga Ta.na$-^y3 iu^umra эpumum yqyH [sss] Ba [zzz] x,o_nfla y4^aHTupu6 Ta^a^^y3 iu^uHr!

а) Arap S s x,ap^u cy3 6owufla, ypTacuga, xapaHrcu3 yHgomgaH cyHr Ba ou gurpa^u 6u^aH e x,ap$u ypTacuga Ke^ca [sss] ToBywuHui 6epagu:

sister ['sista] works ['wa:ks] mouse ['maus] puts ['puts]

б) Arap S s x,ap$u cy3 oxupuga, ukku yH-nu x,ap$ ypTacuga Ba xapaHMU yHgomgaH cyHr Ke^ca [zzz] ToBywuHui 6epagu:

is [iz] his [hiz] rose ['rauz] pens ['penz] Эcnaтмa: 1. Ba"b3u cy3^apga S s x,ap$u rap^aHfl cy3 oxupuga Ba ukku yH-nu x,ap$ ypTacuga Ke^ca x,aM xapaHrcu3 [sss] yiu-numm MyMKuH:

us [As] thus [QAs] bus ['bAs] plus ['plAs] case ['keis] base ['beis] 2. S s x,ap$u a^puiM cy3^apga [J] yiu-numm MyMKurn:

sugar ['Juga], sure ['Jua/'JD:] X x x,ap$u yq xum, fltHU [ks], [gz] Ba [zzz] yKU-nuwu MyMKUH.

1) Xx x,ap^u cy3 oxupuga, yHgom x,ap^,gaH Ba ypfycu3 6yfuHfla Ke^raH «i» yH-nu x,ap$M,gaH o^guH [ks] yiu-nagm:

six [siks] excellent ['eksalant] box [bDks] extreme [ik'stri:m] next[nekstl taxi ['teksi] fox [bks] exit ['eksit]

2) X x харфи урFули буFиндa ^лган унли харфлардан oлдин [gz] ёки [z] укилиши мум-кин:

exam [ig'z^m] exult [ig'zЛlt] exist [ig'zist] exaggerate [ig'z^djareit] exhibit [ig'zibit] exert [ig'za:t] exotic [ig'zDtik] xanthous ['z^nGas] luxurious [lЛg'zuarias] xebec ['zi:bek] exhausting [ig'zD:stig] xiphoid ['zibid] xylanthrax ^i'l^nG^s] xerox ['ziarDks] 3. Унли харфларнинг укилиши 3a. Унли харфларнинг ургули бугинда укилиши.

Инглиз тилида унли харфларнинг турт тур урFули буFиндa укилиш кoидaси мавжуд. 1. Биринчи турдаги бугин.

Биринчи турдаги буFин oчик буFин деб ата-лади. Бу тур буFиндa унли харфлар алфавитда кандай айтилса, шундай укилади. Биринчи тур буFин икки xил булади:

а) aбсoлют oчик буFин; б) шартли oчик буFин. Абсолют очиц буFин деб ёзувда хам, укилиши жихатидан хам унлига тугайдиган буFингa айтилади:

me [mi:], go [gau], my ^а^, she [Ji:], so [sau], why [wai]

Эслатма: to [tu] - предлoг: to school [tu-'sku:l]

to [te] - юклама: to go [ta 'gau] Истисно: do [du:]

Шартли очиц буFин деб ёзувда е унли харфига, талаффузда ундoш товушга тугайдиган буFингa айтилади: name ['neim] gave ['geiv] nine ^ат] fine ['fain] note ['naut] tone ['taun] type ['taip] cyme [^im] tune ['tju:n] Pete ['pi:t] cube ['kju:b] mete ['mi:t] Истисно: above [a'bЛv]; have [h^v]; gone ['gDn]; love [lЛv]; whose ['hu:z]; one [^Лп]; rule ['ru:l]; live ['liv]; lose ['lu:z]

Демак, унли харфларнинг биринчи тур oчик буFиндa укилиши куйидагича:

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

a [ei] П o [au]

[ai]

е [i:] yj u [ju:]

2. Иккинчи турдаги бугин.

Иккинчи турдаги б^ин ёпик бyFин деб ата-лади. Ёпик бyFин деб аталишига сабаб шуки, бyFин ёзилишида х,ам, укилишида х,ам ундошга тугайди. Бу турдаги бyFиндa барча унли х,арф-лар киска укилади:

тап [m^n]//pen [pen]//in [in]//myth [mi9]// not [nDt]//but [bЛt]

сап [k«n]//ten [ten]//sin [sin]//lynx [links]// hot [hot]//thus №]

Истисно: buzy ['bizi], bush ['buj], both [bau9], most [maust]

Изо^: [ж] тoвуши узбек тилида мавжуд эмас. Бу товушни талаффуз килишда тил учи пастки тишлар oстидa булади, жaF пастга туширилади.

U u х,арфи иккинчи тур бyFиндa P p ва F f х,арфларидан сунг [u] укилиши х,ам мумкин: full ['ful]; put ['put]; pull ['pul]

Демак, иккинчи тур бyFиндa унли х,арфлар куйидагича укилади:

а [ж], е [е], i/y [i], о [э], u [Л] /[u]

3. Учинчи турдаги бугин.

Учинчи турдаги бyFин деб, урFули унлидан сунг укилмайдиган R r х,арфи келган х^латга айтилади. Бу турдаги бyFиндa барча унли х,арфлар чузик укилади: car ['ka:], or [э:], corn ['кэ:п], her [ha:], turn ['ta:n], girl ['ga:l], myrtle ['ma:tl] Аммо: tyranny ['tirani].

Демак, учинчи тур бyFиндa унли х,арфлар куйидагича укилади:

a [а:], е [э:], i/u [э:], о [э:], u [э:], бoшкaчa айтганда:

[a:] - e, i/y, u + r; [a:] - а+r; [э:] - o+r Эслатма: Агар учинчи турдаги бyFинда урFули унли х,арфлардан сунг кyшaлoк R r х,арфи келса, унли х,арфлар иккинчи турдаги бyFин кoидaсигa бинoaн укилади:

marry ['m«ri], merry ['meri], mirror ['mira], sorry ['sэri], lorry ['bri], worry ['wэri], hurry ['hЛri], carry [^жп]. Аммо: myrrh ['ma:(r)]

Истисно: Учинчи турдаги бyFиндa w х,ар-фидан сунг а х,арфи [э:], о х,арфи эса [э:] тову-шини беради:

war [^э:] warm ['wэ:m] warn ['wэ:n] wart [^:t] worse ['wa:s] world ['wa:ld] worm ['wa:m] work ['wa:k] 4. Туртинчи турдаги бугин. Туртинчи турдаги бyFин деб, унли х,арфдан сунг «-re» х,арф бирикмаси келган х^латга айтилади. Масалан: fare ['fea], where ['wea], fire ['faia], more [^э:], pure ['pjua], tyre ['taia].

Изо^: E e х,арфи туртинчи турдаги бyFиндa икки хил: [iэ] ва [еэ] булиб укилади: here ['hia], there ['6ea]. U u х,арфи туртинчи турдаги бyFиндa [juэ] ва ^э] булиб укилади: cure ['kjua], sure ['jua]. Демак, туртинчи турдаги бyFиндa унли х,арф-лар куйидагича укилади: а [еэ] о [э:] i/y ^э] i[ea] Г [jua]

[ia] [ua] Истисно: are сузи ['a:], were эса [^э:]

укилади.

4. Унли х,арфлар ва -er, - or, -ar, -ur х,арф бирикмаларининг урFусиз бyFиндa укилиши:

а) «a, е, i, у» унли х,арфлари урFусиз бyFиндa [i] укилади:

pockit ['pэkit], rocket ['nkit], rabbit ['r«bit], family ['fffimali],

a delegate [a 'deligit]. Аммо: to delegate [ta deli'geit];

б) «a, i, о, u» унли х,арфлари урFусиз бyFиндa [э] укилади:

cinema ['sinima], aegis ['i:djas], pilot ['pailat], circus ['sa:kas];

в) «a, e, i, о» унли х,арфлари «n, l» х,арф-ларига тугаган урFусиз бyFиндa укилмайди: final ['fainl], garden ['ga:dn], pencil ['pensl], lesson ['lesn];

г) -er,-or,-ar,-ur суффикслари урFусиз бyFиндa [э] укилади:

sister ['sista], doctor [^kta], beggar ['bega], Saturday ['s«tadi].

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

v.

III) Инглиз тилини укитишга ихтисослашган «Инглиз тили ва адабиёти» йуналиши IV боскич талабаларига «Филологик тадкикот асослари» фани укитилмокда. Бу фаннинг уки-тилишида факат битирув малакавий ишини ёзиш коидалари берилмокда, холос. Укув дас-турида эса ушбу фаннинг вазифаларидан бири талабанинг олийгохдаги турт йиллик укиш мобайнида олган назарий ва амалий билим-ларининг сархисоб килиниши курсатиб утилган. Демак, битирувчи талабалар давлат имтихонида у ёки бу мавзу буйича ёзилган битирув малакавий ишини химоя килиш билан бирга олийгохдаги турт йиллик укиш мобайнида олган назарий ва амалий билим-лари буйича имтихондан утказилиши лозим. Аммо, хозирда давлат имтихонида талабалар факат битирув малакавий ишини химоя кил-мокдалар. Натижада уларнинг олийгохдаги турт йиллик укиш мобайнида ихтисослик буйича олган назарий ва амалий билимла-рини тизимлаштириш, мустахкамлаш ва чукурлаштиришга эътибор каратилмаяпти. Бунинг окибатида уларнинг малакалари мак-табгача таълим муассасалари ва Халк таъли-мига малакали кадрлар етиштириш дастур ва карорларида1 белгиланган даражада амалга оширилмаяпти.

4) Европа Кенгашининг «Чет тилини эгал-лаш умумевропа компетенциялари: урганиш, укитиш ва бахолаш» туFрисидаги умумэъти-роф этилган халкаро меъёрлари (CEFR -

1 1. Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирлигининг 2013 йил 28 августдаги 319-сон буйру-ги билан тасдикланган "Хорижий тиллар (инглиз, немис, француз) филологик тадк,ик,от асослари". 2. Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирлигининг 2013 йил 28 августдаги 319-сон буйруFи билан тасдикланган "Чет тил амалий курси" укув дастури.

3. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2013 йил 8 майдаги 124-сон к,арори билан тасдикланган Узбекистон Республикаси узлуксиз таълим тизимининг давлат таълим стандарти. «Чет тиллар буйича таълим-нинг барча боск,ичлари битирувчиларининг тайёргар-лик даражасига куйиладиган талаблар». 4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 30 сентябрдаги «Мактабгача таълим тизими бошк,арувини тубдан тако-миллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПФ-5198-сон фармони.

Common European Framework of Reference). Шунинг учун, олий таълим муассасалари, шу жумладан, 51114000 - «Инглиз тили ва адабиёти» йуналишини тамомлаётган талабалар-нинг барчаси эмас, факат келажакда илмий тадкикот билан шуFулланадиган иктидорли талабаларгина битирув малакавий ишини ёзишлари, колган битирувчилар эса инглиз тили фанидан давлат имтих,онларини топши-ришлари х,акида Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камаси х,амда Олий ва урта махсус таълим вазирлиги томонидан тегишли буйрук кабул килиниши ва унга асосан низом ишлаб чикилиши максадга мувофик.

Маколада келтирилган фикрлар асосида хулоса сифатида куйидаги таклифларни бериш максадга мувофик:

• инглиз тили укитувчиларида инглизча тил маданиятининг шакллантирилиши узлуксиз таълим тизимида инглиз тилини укитиш самарадорлигини оширишга эришиш имко-нини беради;

• инглиз тилини укитишга ихтисослашган 51114000 - «Инглиз тили ва адабиёти» йуналиши бакалавриат боскич укув режасида «Амалий фонетика» ва «Амалий грамматика» фанлари кайта тикланиши;

• инглиз тилини укитишга ихтисослашган 51114000 - «Инглиз тили ва адабиёти» йуналиши укув режасига «Introductory - corrective course of the English language» махсус курси киритилиши;

• олий таълим муассасалари, шу жумладан, 51114000 - «Инглиз тили ва адабиёти» йуналишини тамомлаётган талабаларнинг барчаси эмас, факат келажакда илмий тадки-кот билан шугулланадиган иктидорли талабаларгина битирув малакавий ишини ёзишлари, колган битирувчилар эса мутахассислик фанидан давлат имтих,онларини топшириши лозим.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2012 йил 10 декабрдаги «Чет тилларни урганиш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари т^рисида»ги ПК-1875-сон карори.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 20 апрелдаги «Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК-2909-сон карори.

3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 30 сентябрдаги «Мактабгача таълим тизими бошкарувини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПФ-5198-сон фармони.

4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 25 январдаги «Умумий урта, урта махсус ва касб-х,унар таълими тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПФ-5313-сон фармони.

5. Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг 2013 йил 8 майдаги 124-сон карори билан тасдикланган Узбекистон Республикаси узлуксиз таълим тизимининг Давлат таълим стандарти. «Чет тиллар буйича таълимнинг барча боскичлари битирув-чиларининг тайёргарлик даражасига куйиладиган талаблар».

6. Европа Кенгашининг «Чет тилини эгаллаш умумевропа компетенциялари: урганиш, укитиш ва бах,олаш» туFрисидаги умумэътироф этилган халкаро меъёрлари (CEFR - Common European Framework of Reference).

7. Умирзаков Т.Б., Умирзакова LU.F., Умирзаков КД. Инглиз тили грамматикаси (академик лицей ва касб-х,унар коллежлари укувчилари учун укув кулланма). - Андижон: 2017.

8. Умирзаков К.Т. Инглиз тили грамматикаси (умумтаълим мактаблар Х-Х1 синф укувчилари учун укув кулланма). - Андижон, 2018.

9. Umirzaqov T.B., Umirzaqov Q.T. Linguistic and linguo-cultural competence. An academic manual for the 1st and 2nd year students of the English language and literature. - Andijan, 2016.

10. Umirzaqov T.B., Umirzaqov Q.T. An Introductory - corrective course of the English language. An academic manual for the 1st year students of the English language and literature. - Andijan, 2016.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.