только после твердого овладения приемами страховки и самостраховки, а также соответствующими подготовительными и подводящими упражнениями. При этом особое внимание должно уделяться подготовке организма обучаемых, разогреванию мышц и связок к выполнению интенсивной работы в основной части занятия. Нагрузки на занятиях и тренировках следует повышать постепенно с учетом уровня физического развития обучаемых. Запрещается форсировать физическую подготовку вновь прибывших в подразделение молодых солдат. За каждым из них рекомендуется закрепить одного из отлично подготовленных специалистов, прошедших полный курс обучения.
Выводы. Активное внедрение в практику обучения элементов опасности и риска предполагает четкую организацию занятий, и точное соблюдение всеми бойцами установленных правил и мер безопасности. Вместе с тем, строгое соблюдение мер безопасности на занятиях должно быть направлено не на отказ от опасных и рискованных ситуаций, а на предупреждение и исключение несчастных случаев и происшествий, связанных с увечьем и гибелью людей.
Упражнения, приемы и действия, освоенные на
учебных занятиях, необходимо совершенствовать на утренней физической зарядке, при попутной физической тренировке, в часы массовой спортивной работы. В ходе всех занятий военнослужащие готовятся к сдаче нормативов Военно-спортивного комплекса.
Для повышения уровня физической подготовленности, совершенствования прикладных навыков, специальных и психических качеств личный состав подразделений систематически привлекается к участию в состязаниях по упражнениям учебной программы и военно-прикладным видам спорта.
Литературы:
1. Чинкин, А. С. Физиология спорта : учебное пособие / А. С. Чинкин, А. С. Назаренко. - М. : Спорт, 2016. - 120 с.
2. Холодов, Ж. К. Теория и методика физического воспитания и спорта : учебное пособие / Ж. К. Холодов, В. С. Кузнецов. - М. : Академия, 2003. - 450 с.
3. Теория и методика обучения базовым видам спорта: лёгкая атлетика: учебник / под ред. Г. В. Грецова, А. Б. Янковского. - М. : Академия, 2013. - 288 с.
4. Виленский, М. Я. Физическая культура и здоровый образ жизни студента : учебное пособие / М. Я. Виленский, А. Г. Горшков. - М. : КНОРУС, 2016. - 240 с.
5. Астафьев, В. С. Потребность и мотив как внутренний побудитель двигательной активности человека / В. С. Астафьев, Л. М. Верещагина // Вестник Бурятского государственного университета. - 2014. - № 13. - С. 6-9.
Муаллиф билан богланиш учун:
Укитувчи
Д.Х. ИСМОИЛОВ1
Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети, Чирчик шахри, Узбекистон
БОШЛАНГИЧ ТАЙЁРГАРЛИК БОСКИЧИДА ЁШ ВОЛЕЙБОЛЧИЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ВА ФУНКЦИОНАЛ ИМКОНИЯТЛАРИНИ АНИКДАШ УСЛУБИЯТИ
Annotation
Аннотация
В статье проанализирован тренировочный процесс юных волейболистов 10-12 лет на начальном подготовительном этапе, описана методика определения их физических и функциональных возможностей по результатам анализа.
Ключевые слова: юны1 волейболистз, физическая подготовленность, функциональные возможности, физические качества, общая и специальная физическая подготовка.
Маколада 10-12 ёшли ёш волейболчиларнинг бошлангич тайёргарлик боскичидаги машгулот жараёни та^лил килиниб, та^лил натижалари асосида уларнинг жисмоний ва функционал имкониятларини аниклаш услубияти ёритилган.
Калит сузлар: ёш волейболчилар, жисмоний имконият, функционал имконият, жисмоний сифатлар, умумий ва махсус жисмоний тайёргарлик.
The article analyzes the training process of young volleyball players 10-12 years old at the initial preparatory stage, describes the methodology for determining their physical and functional capabilities based on the results of the analysis.
Key words: young volleyball players, physical ability, functional ability, physical qualities, general and special physical training.
CM CM О CM
со
ro та t
0
W
1
Тадкикотнинг долзарблиги. Республикамизда барча спорт турларининг ривожи учун кенг имконият ва шароитлар яратилиб, усиб келаётган ёш авлодни жисмонан соглом ва аклан етук килиб тарбиялаш давлат сиёсати даражасига кутарилган. Хусусан, Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва спортни 2025 йилгача ривожлантириш Концепция-сида "таълим муассасаларида жисмоний тарбиянинг инновацион усулларини такомиллаштириш ва куллаш оркали болалар ва усмирларни жисмоний тарбия хамда оммавий спорт билан мунтазам шугулланишга жалб этиш хамда илгор халкаро тажрибани хисобга олган холда спортчилар тайёрлаш методологиясини
такомиллаштириш, спорт турлари буйича терма жамоалар таркибини сифатли тулдириш учун спорт захирасини шакллантириш" [1] зарурияти белгилаб берилган. Ушбу вазифаларнинг ижросини таъмин-лашда ёш волейболчиларнинг жисмоний ва функционал имкониятларини аниклаш хамда шундан келиб чикиб машгулот жараёнларини такомиллаштириб бориш мухим ишлардан бири деб хисоблаймиз.
Тадкикотнинг максади. 10-12 ёшли ёш волейбол-чиларнинг жисмоний ва функционал имкониятларини аниклаш услубиятини ишлаб чикиш ва уни педагогик тажрибада асослашдан иборат.
Тадкикотнинг вазифалари:
- бошлангич тайёргарлик боскичидаги 10-12 ёшли ёш волейболчиларнинг морфофункционал хусусиятларидан келиб чикиб маш1улот жараёнларини ташкил килиш;
- 10-12 ёшли ёш волейболчиларнинг жисмоний тайёргарлик даражасини аниклаш усулларини асо-слаш;
- 10-12 ёшли ёш волейболчиларнинг жисмоний ва функционал имкониятларини аниклаш услубиятининг самарадорлигини тажрибада бадолаш.
Тадкикотнинг усуллари: илмий-услубий адаби-ётларни назарий тадлил килиш ва умумлаштириш, педагогик кузатув, педагогик тестлаш, педагогик тажриба, математик-статистик тадлил.
Тадкикотнинг объекти сифатида Чирчик олимпия захиралари коллежи ёш волейболчиларининг укув-машгулот жараёнлари олинган.
Тадкикот натижалари ва мухокамаси. Замона-вий волейболда ёш волейболчиларни тайёрлашнинг турли воситалари ва усулларидан фойдаланилади. Сунгги пайтларда мамлакатимиз ва хорижлик мураб-бийлар томонидан ёш спортчиларнинг дар томонлама жисмоний тайёргарлигига алодида эътибор каратил-мокда. Зеро, бошлангич тайёргарлик боскичида уму-мий жисмоний тайёргарликнинг пойдевори куйилади, кейин ёш волейболчилар уйиннинг техник техникаси-ни узлаштирадилар, укув жараёни мазмунининг асоси булган уйин фаолиятининг тактик даракатларини урганадилар. Машгулот жараёни ёшнинг ривожла-ниш конуниятларига, волейболчиларнинг жисмоний ривожланиш даражаси ва жисмоний тайёргарлигига мувофик амалга оширилади. Шунинг учун дозирги вактда ёш волейболчиларнинг жисмоний ва функционал имкониятларини аниклаш услубиятини тако-миллаштириб бориш зарурдир. Бунинг учун биринчи навбатда морфофункционал хусусиятларини инобатга олиш лозим. Функционал тизимлар назариясига кура "биологик тизимлар дакикатни олдиндан билиш коби-лияти билан ажралиб туради". Бу шуни англатадики, дар кандай максадни амалга оширишдан олдин якуний натижа - даракат максади дакидаги гоя мавжуд. Спорт-да бу тамойил дастурлаштирилган натижа курсатишга кодир спортчини яратишда намоён булади [2]. Ёш спортчиларда жисмоний долатнинг ривожланиши бошка таркибий кисмлар билан богликлигини излаш жуда мудимдир. Яъни, ёш волейболчиларнинг морфо-функционал хусусиятлари жисмоний сифатларининг усиш суръатларига мос булиши керак (1-жадвал).
1-жадвал
10-12 ёшли волейболчиларнинг жисмоний ва функционал имкониятларини аниклашда жисмоний сифатларни ривожлан-тиришнинг сенситив кулай даврлари:
Жисмоний тайёргарлик кисмлари
Жисмоний сифатлар 10 ёш 11 ёш 12 ёш
Югуриш тезлиги УСТБД УСТБД УСМБД
Тезкор-куч УСТБД
Умумий чидамлилик УСТБД УСТБД
Мослашувчанлик УСТБД
Координация УСМБД УСМБД
Умумий куч УСТБД
Куч чидамлилиги УСТБД УСМБД УСМБД
Техник тайёргарликнинг таркибий кисмлари
Техник машгу-лотлар Аниклик, сезгирлик УСТБД УСТБД
Тезлик, аниклик УСТБД УСТБД
Махсус эпчиллик УСТБД УСТБД УСТБД
Мушакларнинг кучини дифференцияллаш УСМБД УСМБД
Тактик тайёргарликнинг таркибий кисмлари
Оператив фикрлаш Тезлик УСМБД УСМБД УСМБД
Аниклик УСМБД
Диккат доираси УСМБД
Диккатни алмаштириш УСМБД УСМБД
Диккатни таксимлаш УСМБД УСМБД
Диккат баркарорлиги УСМБД
Прагноз килиш реакцияси УСТБД УСТБД УСМБД
Изох: УССБД - усиш суръати секин булган давр; УСТБД - усиш суръати тез булган давр; УСМБД - усиш суръати максимал булган давр.
(2-жадвал)
10-12 ёшли ёш волейболчиларнинг жисмоний имкониятларини аниклаш ва бахолашда кулланиладиган асосий усуллар
1 2 3
Харакат тезкорлигини улчаш Кучни аниклаш Сакровчанликни дисоблаш 30м.га югуриш, турган жойидан узунликка сакраш, турган жойидан уч датлаб сакраш, теннис тупини бош оркасидан узокликка улоктириш.
Даракат тезкорлигини юкори стартдан 30 м.га югуриш вакти буйича бадолаш максадга мувофик. Бунда ёш волейболчи юкори старт долатида туради. "Марш" командасидан сунг стартдан чикади. Натижа энг кам вакт курсаткичи дисобга олинади.
Кучни - тулдирма тупни (1 кг) бош оркасидан тур-ган жойдан сакраб икки куллаб улоктириш воситаси билан бадолаш максадга мувофик. Дастлабки холатда тулдирма туп бел кисми баробарида икки куллаб уш-лаб турилади. Команда буйича уйинчи ярим утирган долатда кул билан силтаб юборилади ва юкорига сакрайди кейин тупни бош оркасига олиб утгандан сунг улоктиради. Уч уринишдан кейинги энг яхши натижалар дисобга олинади.
Сакровчанликни аниклаш учун В.М.Абалаков конструкцияси буйича амалга ошириш мумкин. Буни кулай томони шундаки, волейбол учунгина хос булган сакрашни аниклаш мумкин булади. Турган жойида кул-ни кутариш ва бир - икки кадамдан тезланишдан сунг сакраш баландлиги бадоланади. Уч уринишдан сунг энг яхшиси дисобга олинади. Агар бу курилма йук булса, баскетбол шчитигача масофани аниклаб, шчитга улчов лентасини мадкамлаб фойдаланиш мумкин.
10-12 ёшли ёш волейболчиларнинг функционал тай-ёргарлигини аниклаш дам мудим ишлардан. Функционал тайёргарликнинг модияти мураккаб мудитда ва кагга жисмоний юкламалар оркали организмнинг функционал системаларини максадга мувофик ривожлантиришдан, яъни катта мускул функционал психик зур беришларга бардош беришга эришишдан иборат. Функционал тай-ёргарликка махсус тайёргарлик машклари киритилиб улар куйидагиларга таъсир курсатади:
1) Нерв системасининг функциясини такомил-лаштириш. Марказий нерв системасини шундай тайёрлаш зарурки, у катта жисмоний ва психик зур беришларга бардош бериш учун нерв жараёнининг маълум кучига эга булиши керак.
2) Барча функцияларни, биринчи уринда бош мия томирларини вегетатив таъминлашга, юрак кон томир
см см о см
со
го га
0 ^
ю
1
с го
№3-2022
www.fansports.uz
51
ва нафас олиш системаларини такомиллаштиришга таъсир курсатади.
3) Анализатор функцияларини ривожлантириш ва такомиллаштиришни программалаштиради.
4) Жисмоний сифатларни тарбиялаш учун суяк - мускул системасининг ривожланишига таъсир курсатади.
Функционал тайёргарликни амалга ошириш учун куйидагилардан фойдаланиш керак:
1) тиклаш воситалари (чумилиш);
2) мияда кон айланишини бошкарувчи машклар;
3) юкори мускул сезгиси, вестибуляр ва харакат анализаторлари, нафас олиш хамда юрак кон - томир системаларини ривожлантирувчи машклар.
Функционал тайёргарлик шакллари куйидагича:
1) Функционал тайёргарликнинг айрим кисмлари-ни барча машгулотларга киритиш;
2) Яхлит машгулотларни функционал тайёрлаш максадида утказиш;
3) Машгулот циклларига согломлашгириш тадбирла-рини (эрталабки гимнастика, сайрлар, туризм) киритиш.
10-12 ёшли волейболчиларнинг жисмоний ва функционал имкониятларини аниклаш буйича педа-гогик тадкикот натижалари (3-жадвал):
3-жадвал
Болалар-усмирлар спорт мактаби ёш волейболчиларининг бош.рпмич тайёргарлик босцичида жисмоний имкониятлари динамикаси
Юкори стартдан 30 м.га югуриш 7,7±0,2 7,4 ±0,4 6,9±0,2 6,7±0,4 6,9±0,4 6,5±0,3 6,2±0,8
7,2±0,6 6,8±0,1 6,4±0,2 5,7±0,5 4,9±0,3
Тулдирма тупни улоктириш (1 кг) м 4,6±0,4 4,9±0,3 4,5±0,7 5,3±0,6 5,3±0,3 5,9±0,2 5,1±0,3 6,9±0,2 6,1±0,5 7,0±0,2 6,0 ±0,7 7,9±0,1
Турган жойида юкорига сакраш (Абалаков буйича) см 29,3±0,7 33,2±0,6 32,0±0,8 39,1±0,6 31,3±0,8 37,7±0,2 33,5±0,7 41,1±0,2 38,9±0,9 42,2±0,2 41,8±0,8 49,9±0,2
i t Т/р Тест машклари £ 10 ёш 11 ёш 12 ёш
НГ ТГ НГ ТГ НГ ТГ
x ±а X ±а X ±а X ±а X ±а X ±а
Хулоса. Ёш волейболчиларнинг жисмоний ва функционал имкониятларини аниклашда куйидаги хулосаларга келинди:
1) Ёш волейболчиларнинг жисмоний ва функционал имкониятларини аниклаш ва бахолашда биринчи навбатда морфофункционал хусусиятларини инобатга олиш лозим;
2) Ёш волейболчиларнинг морфофункционал хусусиятлари жисмоний сифатларининг усиш суръат-ларига мос булиши керак;
3) 10-12 ёшли ёш волейболчиларнинг функционал тайёргарлигини аниклаш ва бахолашда жисмоний юкламалар оркали организмнинг функционал систе-маларини максадга мувофик ривожлантириш кузда тутилади.
Адабиётлар:
1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январ-даги "Узбекистан Республикасида жисмоний тарбия ва спортни янада такомиллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари тyFрисидаl'ги ПФ-5924-сонли Фармони. www.Lex.uz
2. Анохин П.К. Узловые вопросы теории функциональной системы1. - М.: Наука, 1980. - 197 с.
3.Волейбол. учеб. для высш. учеб. заведений ФК / под ред.: А.В.Беляева, М.В. Савина. Москва: СпортАкадемПресс, 2002. - 235 с.
Доцент
Ш.С. ДИЛМУРАДОВ1
Узбекский государственный университет физической культуры и спорта, город Чирчик, Узбекистан
СОМАТОТИПОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ
Информации ООО ОШОО! г автор...... СПОРТСМЕНОВ, СПЕЦИАЛИЗИРУЮЩИХСЯ В
КОНТАКТНЫХ ВИДАХ ЕДИНОБОРСТВ НА ЭТАПЕ
Аннотация
ПОВЫШЕНИЯ СПОРТИВНОГО МАСТЕРСТВА
Annotation
eg eg о
00
m та t
0 a.
со
1
Методами антропометрии, соматоскопии и соматометрии проведена оценка физического развития боксеров, относящихся к средней весовой категории. Высокие значения средних квадратичных отклонений отмечаются по длине и обхвату бедра у боксеров (о- 5,29 -о- 6,20), а также живота (о- 4,93), что связано с большей изменчивостью этих признаков. Под воздействием тренировочных воздействий, продолжавшихся в течение года у боксеров установлено изменение компонентного состава массы тела, с существенным развитием мезоморфного компонента и окончательным формированием экто-мезоморф-ного соматотипа.
Калит сузлар: спорт, эффективность методики, тактика, комбинация, методика оценки.
Актуальность: Поиск объективных критериев определения морфологического и функционального
Антропометрия, соматоскопия и соматометрия услублари оркали урта вазнли боксчи-ларни жисмоний ривожланиш даражаси аникланди. Юкори кийматли уртача квадратик чекланиш соннинг узунлиги ва айланаси, кориннинг айланаси учун хос булиб, бу белги-ланирнинг узгарувчанликка мойиллиги текширилди. Бир йил давомида машклантириш жараёни таъсирида боксчилар тана массасини ташкил этувчи компонентларидан мезоморф компонентини ошиши аникланди ва экто-мезоморф соматотипни шаккланиши кузатилди.
Калит сузлар: спорт, методология самарадорлиги, тактика, комбинация, бацолаш методологияси.
Anthropometry, somatoscopy and somatometry methods were used to assess the physical development of boxers belonging to the middle weight category. High values of standard deviations are noted for the length and girth of the thigh in boxers (o-5.29 -O-6.20), as well as the abdomen (o-4.93), which is associated with greater variability of these features. Under the influence of training influences that lasted for a year, boxers found a change in the component composition of body weight, with a significant development of the mesomorphic component and the final formation of an ectomesomorphic somatotype.
Key words: sport, efficiency of the methodology, tactics, combination, evaluation methodology.
статуса спортсменов на разных этапах тренировочного процесса, достижения оптимальной готовности,