Научная статья на тему 'БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚУВЧИЛАРИНИНГ ШАХМАТГА ЎРГАТИШ ЖАРАЁНИДА МАНТИҚИЙ ФИКРЛАШ ВА ШАХСИЙ СИФАТЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ПЕДАГОГИК МУАММО СИФАТИДА'

БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚУВЧИЛАРИНИНГ ШАХМАТГА ЎРГАТИШ ЖАРАЁНИДА МАНТИҚИЙ ФИКРЛАШ ВА ШАХСИЙ СИФАТЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ПЕДАГОГИК МУАММО СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
450
106
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
бошланғич синф ўқувчилари / шахмат / идрок / тафаккур / хотира / мантиқий фикрлаш / диққат / шахсий сифатлар / интеллектуал салоҳият / маънавий тарбия. / ученики начальных классов / шахматы / мышление / восприятие / память / логическое мышление / внимание / личностные качества / интеллектуальный потенциал / духовное воспитание.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Холиқов Умиджон Қӯчқарович

Мазкур мақолада бошланғич синф ўқувчиларини шахматга ўргатишда шу соҳага оид Ўзбекистон Республикасини ҳуқуқий асослари ўқувчиларни шахмат ўрганиш орқали мантиқий фикрлаш қобилияти ӯсади ҳамда шахсий сифатлари шакллантирилади. Шахмат ўйинларидан фойдаланиш орқали уларнинг диққати, ақл-идроки, тафаккури, хотираси ва мантиқий фикрлаш малакаси ўсади. Шу билан бирга шахматнинг бугунги ривожланиш тенденциялари, уни оммалашган спорт тури сифатида эмас, балки мамлакат аҳолиси, айниқса, ёшларни интеллектуал салоҳиятини оширувчи, мустақил фикрлаш қобилиятини ва эркин қарор қабул қилиш кўникмаларини, Ватанга садоқат туйғуларини шакллантирувчи ноёб восита сифатида талқин этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ФОРМИРОВАНИЕ ЛОГИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ И ЛИЧНОСТНЫХ КАЧЕСТВ У УЧЕНИКОВ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ШАХМАТАМ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА

В настоящей статье раскрывается суть совершенствования логического мышления и личностных качеств у учеников младших классов посредством обучения их игре в шахматы в соответствии с правовыми основами Республики Узбекистан в этой сфере. Наряду с этим, на сегодняшний день, исходя из тенденции развития шахмат, эта игра рассматривается не только как распространённый вид спорта, но и в качестве уникального средства повышения интеллектуального потенциала, способности самостоятельного мышления и свободного принятия тех или иных решений среди населения, а особенно среди молодёжи.

Текст научной работы на тему «БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚУВЧИЛАРИНИНГ ШАХМАТГА ЎРГАТИШ ЖАРАЁНИДА МАНТИҚИЙ ФИКРЛАШ ВА ШАХСИЙ СИФАТЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ПЕДАГОГИК МУАММО СИФАТИДА»

Холмсов Умиджон К,учк,арович,

Гулистон давлат университети «Педагогика ва психология» кафедраси докторанти

БОШЛАНГИЧ СИНФ УКУВЧИЛАРИНИНГ ШАХМАТГА УРГАТИШ ЖАРАЁНИДА МАНТИКИЙ ФИКРЛАШ ВА ШАХСИЙ СИФАТЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ПЕДАГОГИК МУАММО СИФАТИДА

УУК: 311

ХОЛИЦОВ У.К,. БОШЛАНГИЧ СИНФ УКУВЧИЛАРИНИНГ ШАХМАТГА УРГАТИШ ЖАРАЁНИДА МАНТИЛИЙ ФИКРЛАШ ВА ШАХСИЙ СИФАТЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ПЕДАГОГИК МУАММО СИФАТИДА

Мазкур маколада бошла^ич синф укувчиларини шахматга ургатишда шу сох,ага оид Узбекистон Республикасини х,укукий асослари укувчиларни шахмат урганиш оркали мантикий фикрлаш кобилияти усади х,амда шахсий сифатлари шакллантирилади. Шахмат уйинларидан фойдаланиш оркали уларнинг диккати, акл-идроки, тафаккури, хотираси ва мантикий фикрлаш малакаси усади. Шу билан бирга шахматнинг бугунги ривожланиш тенденциялари, уни оммалашган спорт тури сифатида эмас, балки мамлакат ах,олиси, айникса, ёшларни интеллектуал салох,иятини оширувчи, мустакил фикрлаш кобилиятини ва эркин карор кабул килиш куникмаларини, Ватанга садокат туЙFуларини шакллантирувчи ноёб восита сифатида талкин этилган.

Таянч суз ва тушунчалар: бошланFич синф укувчилари, шахмат, идрок, тафаккур, хотира, мантикий фикрлаш, диккат, шахсий сифатлар, интеллектуал салох,ият, маънавий тарбия.

ХОЛИКОВ У.К. ФОРМИРОВАНИЕ ЛОГИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ И ЛИЧНОСТНЫХ КАЧЕСТВ У УЧЕНИКОВ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ШАХМАТАМ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА

В настоящей статье раскрывается суть совершенствования логического мышления и личностных качеств у учеников младших классов посредством обучения их игре в шахматы в соответствии с правовыми основами Республики Узбекистан в этой сфере. Наряду с этим, на сегодняшний день, исходя из тенденции развития шахмат, эта игра рассматривается не только как распространённый вид спорта, но и в качестве уникального средства повышения интеллектуального потенциала, способности самостоятельного мышления и свободного принятия тех или иных решений среди населения, а особенно среди молодёжи.

Ключевые слова и понятия: ученики начальных классов, шахматы, мышление, восприятие, память, логическое мышление, внимание, личностные качества, интеллектуальный потенциал, духовное воспитание.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 8 (105)

KHOLIKOV U.K. FORMATION OF LOGICAL THINKING ANG PERSONAL QUALITIES AMONG THE PRIMARY SCHOOL PUPILS IN THE PROCESS OF CHESS PLAYING TEACHING AS A PEDAGOGICAL PROBLEM

The article demonstrates the importance of improving logical thinking and personal qualities of primary school students in learning chess in accordance with the Presidents of Republic of Uzbekistan laws related to the issue. Moreover, the tendency of chess development shows that the game is considered to be not only a widespread kind of sports, but a unique way to improve intellectual potential, personal qualities, independent thinking and problem solving among the population, especially among a young generation.

Key words and concepts: primary school students, chess, thinking, perception, memory, logical thinking, attention, personal qualities, intelligence potential, moral upbringing.

Кириш.

Фарзандларимизнинг аклан ва жисмонан соFлом, рухан тетик булиб вояга етиши юрти-миз эртанги куни, истикболини белгилаб бера-диган омиллардан бири. Бугунги кунда юрти-мизда усиб келаётган ёш авлодга катта эъти-бор каратилмокда. Уларнинг таълим, маданият ва спорт сохасида илFор булишлари учун барча шарт-шароитлар яратилган.

Республикамизда охирги йилларда жисмо-ний тарбия ва спортни оммалаштириш, ахоли уртасида соFлом турмуш тарзини тарFиб килиш, имкониятлари чекланган шахсларнинг жисмо-ний реабилитацияси учун зарур шарт-шароитлар яратиш, хамда Узбекистан Республикаси Прези-дентининг 2020 йил 24 январдаги "Узбекистан Республикасида жисмоний тарбия ва спортни янада такомиллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-5924-сон фармонида болалар ва усмирларнинг шахмат билан шугулланишга кизикишини оши-риш, хаваскор шахматни оммавийлаштириш, бу борада умумтаълим мактаблари, бошка таълим муассасалари, махалла ва ташкилотларда шахмат буйича мусобакаларни мунтазам равишда ташкил этишга алохида эътибор каратилган1.

Узбекистан Республикаси Президенти-нинг 2018 йил 9 августдаги "Узбекистан Республикасида шахматни ривожлантириш буйича кушимча чора-тадбирлар туFрисида"ги ПК-3906 сонли карорига мувофик мактаб дастурлари доирасида 150 та умумий урта таълим мактабла-рининг укувчиларини тажриба тарикасида шах-

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январдаги "Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва спортни янада такомиллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-5924-сон фармони. - https://www.lex.uz/docs/4711327

матга укитишни ташкил этиш вазифаси белги-ланган эди2.

Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатнома-сида "Янги Узбекистон - мактаб остонасидан, таълим-тарбия тизимидан бошланади", деган Fоя асосида кенг куламли ислохотларни амалга оширамиз", дейилган3.

Биринчидан, ёш авлодга боFча, мактаб ва олийгохларда сифатли таълим-тарбия беришни йулга куямиз, улар жисмоний ва маънавий ^лом, ватанпарвар инсонлар булиб улFайиши учун барча куч ва имконият-ларни сафарбар этамиз.

Иккинчидан, ёшларни замонавий билим ва тажрибалар, миллий ва умумбашарий кадриятлар асосида мустакил ва мантикий фик-рлайдиган, эзгу фазилатлар эгаси булган инсонлар этиб вояга етказамиз.

2021 йил 14 январда "Шахматни янада ривожлантириш ва оммавийлаштириш хамда шахмат-чиларни тайёрлаш тизимини такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида" ПК-4954 Президент карори кабул килинди.

Шу карор асосида 150 та умумий таълим мак-табларининг укувчиларини тажриба тарикасида шахматга укитишни ташкил килиш амали-ёти кенгайтирилиб, яна кушимча 150 та мактаб (шу жумладан, КоракалпоFистон Республикаси ва вилоятларда (Тошкент вилоятидан ташкари) 10 тадан, Тошкент вилояти ва Тошкент шахрида 15 тадан мактаб) шахматга ихтисослаштирилади;

2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 9 августдаги "Узбекистон Республикасида шахматни ривожлантириш буйича кушимча чора-тадбирлар туFрисида"ги ПК-3906 сонли карори. - https://lex.uz/ docs/3860639

3 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. 2020 йил 29 декабрь. - https://president.uz/uz/lists/view/4057

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 8 (105)

тегишли 1000 та умумий таълим мактабида 2, 3 ва 4-синф укувчиларини "Жисмоний тарбия" фани доирасида 18 соатлик режа асосида шах-матга укитиш йулга куйилади хамда уларга методик ёрдам курсатилади колган барча мактаблар-нинг 2, 3 ва 4-синф укувчилари "Жисмоний тарбия" фани доирасида шахматга укитилади.

Узбекистан Республикаси Президентининг 2021 йил 14 январдаги "Шахматни янада ривож-лантириш ва оммавийлаштириш хамда шах-матчиларни тайёрлаш тизимини такомиллаш-тириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПК-4954-сон карорига мувофик мамлакатимизда шахматни ах,оли уртасида кенг тарFиб килиш ва уни оммавий спорт турига айлантириш, усиб кела-ётган ёш авлоднинг интеллектуал ва маданий ривожланиши учун зарур шарт-шароитлар яра-тиш, юкори иктидорга эга булган ёшларни тан-лаш, саралаб олиш ва уларни профессионал шахматчилар ва халкаро гроссмейстерлар сифа-тида тайёрлаш тизимини йулга куйиш, тренер-лар учун муносиб мехнат шароитини яратиш, шунингдек, Узбекистан шахмат мактабини яратиш максадида:

1. Узбекистан Республикаси ва бошка мамла-катлар ташаббуси билан 2019 йил 2 декабрь куни Бирлашган Миллатлар Ташкилоти Бош Ассам-блеясининг шахматни ривожлантириш буйича махсус резолюцияси кабул килинганлиги ва ушбу резолюцияга мувофик 20 июль Бутунжахон шахмат куни этиб эълон килинганлиги маълумот учун кабул килинди.

2. Куйидагилар Узбекистонда шахматни ривожлантиришни янги боскичга олиб чикишнинг асосий йуналишлари этиб белги-ланди:

"Мактабда шахмат" лойихасини амалга оши-риш, унинг доирасида умумий таълим мактабла-рида бошланFич синфлар укувчилари учун шахматга укитиш тизимини янада ривожлантириш оркали камровни йилма-йил ошириб бориш, укувчилар ва мактаблар уртасида турнирлар утказиш;

- болалар ва усмирларнинг шахмат билан шуFулланишга кизикишини ошириш, уни оммавийлаштириш, бу борада таълим муассаса-лари, махалла ва ташкилотларда шахмат буйича мусобакаларни мунтазам равишда ташкил этиш;

- юкори иктидорга эга булган ёш шах-матчиларни танлаш ва саралаб олиш (селекция) тизимини тубдан такомиллаштириш, уларни боскичма-боскич тайёргарликдан утказиб

бориш оркали профессионал шахматчилар ва халкаро гроссмейстер булиб етишишини таъ-минлаш, шунингдек, имконияти чекланган шах-матчиларни куллаб-кувватлаш;

- шахмат инфратузилмасини янада ривожлантириш хамда халкаро талабларга мослашти-риш, болалар-усмирлар шахмат мактабларини, шу жумладан, давлат-хусусий шериклик асосида ташкил килиш;

- шахмат сохасида малакали мутахассис-ларни тайёрлаш, кайта тайёрлаш, малакасини ошириш, танлаб олиш ва ривожлантиришга илFор илмий-методик хамда инновацион техно-логияларни жорий этиш;

- шахмат буйича республика х,амда халкаро мусобакалар ва олимпиадалар Fолиблари, халкаро гроссмейстер, халкаро тои-фадаги спорт устаси, халкаро унвонларга эга булган тренерлар ва х,акамлар унвонларини кулга киритган шахматчиларни пул мукофотлари билан такдирлаш;

- шахматни интеллектуал спорт тури сифа-тида кенг ёритиш х,амда тарFиб килиш ишла-рини ташкиллаштириш, шунингдек, шахмат буйича Узбекистан терма жамоаси аъзолари-нинг халкаро шахмат мусобакаларида иштирок этишини таъминлаш1.

Мавзунинг долзарблиги. Шахмат - умумий ва интеллектуал кобилиятларни ривожланти-рувчи таълимнинг бир тури х,исобланиб, психологик жараёнларини ривожлантирувчи, инсонни аклий, ижодий ва тарбиявий камолотга эриши-шига йуналтирилган педагогик жараёндир. Шахмат укувчиларни аклан ва маънан етук килиб тарбиялашда кушимча тарбия воситаси булиб хизмат килади.

Ушбу фаннинг таълим тизимига кирити-лиши нафакат укув фаолияти самарадорлигини оширишга ёрдам беради, балки машFулотнинг дастлабки боскичларида укувчиларда ирода-лилик, мустакиллик каби шахсий сифатларни ва мантикий фикрлашлари учун х,ам катта ах,амиятга эга булади.

Мавзу буйича илмий изланишларнинг цисцача та^лили.

Бугун АКШ, Швеция, Германия, Канада, Испания, Куба, Италия, Нидерландия, Польша, Дания,

1 Узбекистан Республикаси Президентининг 2021 йил 14 январдаги "Шахматни янада ривожлантириш ва оммавийлаштириш х,амда шахматчиларни тайёрлаш тизимини такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПК.-4954-сон карори.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 8 (105)

Исроил ва бошка мамлакатлар мактабла-рида шахмат укитилади. Мамлакатимизда шахмат мактаб укув предмети сифатида уч-турт йил мобайнида жадал ривожлана бошлади. Бирок шахмат фаолияти оркали "Шахмат ургатиш жараёнида бошланFич синф укувчиларнинг мантикий фикрлаш ва шахсий сифатларини шак-ллантириш технологияси" га баFишланган махсус тадкикотлар хозиргача йук. Юкоридагилардан куриниб турибдики, замонавий назария ва ама-лиётда жамият томонидан куйилган объектив равишда ортиб бораётган талаблар ва мактаб укувчиларининг аклий кобилиятларини ривож-лантириш, хамда назарий ва амалий ривожла-ниш йулларининг етарли эмаслиги ва укувчи шахсининг мантикий фикрлаш ва шахсий сифатларини ривожлантириш воситалари уртасида зиддият мавжуд. Ушбу муаммо доирасида тадкикот мавзуси: "Шахмат ургатиш жараёнида бошланFич синф укувчиларнинг мантикий фикрлаш ва шахсий сифатларини шакллантириш технологияси", деб белгиланди.

Шахматнинг инсон тафаккури ривожидаги урни х,акида купгина илмий-тадкикот ишларида (М.Мухиддинов, М.Хайлаев, А.Тошхужаев) ёри-тиб берилган. Шунингдек, буюк тарихий шах-слар (Амир Темур, Алишер Навоий, Захириддин Мухаммад Бобур ва б.) хам уз фаолиятида шахмат (шатранж) уйнаганликлари хакида тарихий манбаларда куплаб мисоллар келтирилган1.

ХХ - асрнинг кучли шахматчиси жахон чемпи-они халкаро гроссмейстер Рустам Косимжонов томонидан яратилган "Шахмат сехрли олам" дарслик кизикарли хисобланади, чунки муал-лиф бунда шахматни оммалаштириш, бошланFич шахмат уйини ургатишни ёритиб берган2.

М.Хайлаев таълимни ривожлантириш Fоялари асосида ёш шахматчиларни укитиш услубиятини ишлаб чикди3.

Таникли рус укитувчиси В.Сухомлинский шахмат ёрдамида болаларни тарбиялашни кучли талаб килган биринчи педагоглардан бири эди. У ёзишича: «... шахматсиз аклий кобилият ва хотирани тарбиялашни тасаввур килиб булмайди... Шахмат бошланFич мактаб хаётига

1 Мухиддинов М. Катакларда яширинган олам. - Т.: Узбекистон, 1976. 66-бет.

2 Косимжонов Р. Шахмат сехрли олам. - Т.: 2008.

3 Хайлаев М. Шахмат алифбоси. - Т : Тафаккур, 2015.

аклий маданият элементларидан бири сифатида киритилиши керак4.

Э.Ласкер биринчилардан булиб шахматни укитиш муаммосига эътибор каратди. У шахмат уйнаш кобилияти факат хотира билан боFлик булиши мумкин эмас деб хисоблаган ва шахмат уйнашни урганиш, мантикий фикрлаш сифатлар ривожлантириш керак5.

А.Зак машFулотларда бола психикасининг узига хос хусусиятларини хисобга олиш зарур-лигини таъкидлади. Болалар конкрет фикрлай-дилар, шунинг учун бир катор абстракт тушун-чаларни кийинчилик билан, кизикишсиз кабул киладилар6.

Америкалик машхур шахмат арбоби А.Бисно шундай деган эди: "Шахмат бутун тараккиёт тарихидаги акл-идрок ютукларини, маданият ва санъат элементларини узида намоён этади"7.

Шахмат ва мантикий тафаккур уртасидаги боFликлик мавжудлиги хакида: Н.Алексеев,

A.Барташников, Б.Гершунский, В.Захаров,

B.Князева, В.Костров, А.Кормишкин, Н.Крогиус, Б.Ланин, В.Малкин, Т.Петросян, Я.Рохлин, Н.Талызина, А.Тимофеев, Ю.Яковлев, М.Фельдман каби мутахассислар ёзган эди8. Юкоридаги тадкикотчилар шахмат оркали ташки ва ички нутк, комбинацион ва мантикий фикрлаш, ирода, хаёт фаолияти, билиш эхтиёжлари, танкидийлик, уз-узини хурмат килиш кобилияти, уз-узини тарбиялаш, мустакил фикрлаш, эстетик диднинг намоён булишини урганишган.

Тадцицотнинг мацсади - шахмат ургатиш жараёнида бошланFич синф укувчиларнинг мантикий фикрлаш ва шахсий сифатларини шакллантириш технологиясини буйича амалий таклиф ва тавсиялар ишлаб чикишдан иборат.

Тадк,ик,отнинг объекти - бошланFич синф укувчиларнинг шахматга ургатиш жараёни.

4 Сухомлинский В.А. О воспитании / Сост. и авт. вступит, очерков С.Соловейчик. - 4-е изд. - М.: Политиздат, 1982. - 270 с.

5 Ласкер Эм. Учебник шахматной игры / Эм. Лакер. -М-Л.: 1926.

6 Зак А.З. Развитие теоретического мышления у младших школьников.

М.: Педагогика, 1984. - 151 с.

7 Bruner J.S. A study of thinking / J.S. Bruner, J.J. Goodnow, G.A. Austin.

N.Y.: Wiley.-P. 195-330.

8 Тарасова О.В. Педагогические условия формирования логической културы младших школников средствами шахматной деятелности. Дис. ... канд. пед. наук.- Казань, 2005. — 209 с.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 8 (105)

Taдк1ик1oт предмети - шaxмaт ypгaтиш жapa-ëнидa бoшлaнFич cинф Укyвчилapнинг мaнтикий фикpлaш вa шaxcий cифaтлapини шaкллaнти-pишнинг мaзмyни, ycyллapи, тexнoлoгиялapи.

Taдк1ик1oт метoдикaси булиб aнкeтa cУpoвнoмaлapи нaтижaлapи тaшкил этди.

Илмий мyaммoнинг кУйилиши.

БoшлaнFич cинф Укyвчилapнинг мaнтикий фикpлaш вa шaxcий cифaтлapини шaкллaнти-pишнинг пeдaгoгик нaзapия вa тaълим aмaлиë-тини ypгaниш дoлзapб мacaлaлapдaндиp. Ma^ тaб Укyвчилapи тoмoнидaн шaxмaтдa мycтaкил мaнтикий вa шгнитив вaзифaлapни бaжapиш мeтoди; мaнтикий мaдaниятни шaкллaнтиpиш мeзoнлapи: тaккocлaш, yмyмлaштиpиш, тaxlлил килиш, cинтeз, тacнифлaш вa aнaлoгия oпe-paциялapини yзлaштиpиш бopacидa eтapличa тaдкoкoтлap yткaзилмaгaн.

Шaxмaт - 6y фaн, cпopт, caнъaт. Шaxмaтни мyaйян фaoлият тypи cифaтидa xap тoмoнлaмa тaвcифлaш ШУНИ кypcaтaдики, шaxмaт -шaxc, интeллeктyaл, xиccий, шaxcий вa жиcмoний жих^^н мaкcимaл ички xapaкaтлapни тaлaб килaдигaн мaxcyc кoнглoмepaт. Ёш шaxмaтчилap мaшFyлoтидa юзaгa кeлaдигaн кийинчиликлapни xap кaндaй coxaдa xaм яшиpиб тypиши мум-кин. Агap шaxмaтчи Уйинни tor^ca, бу дeбютни ëмoнpoк билaди ёки мyaйян cтaндapт пйзици-яни тyшyнмaйди дeгaни эмac, мacaлaн, xиccий жихaтдaн yйингa тaйëp эмac вa xo^o 6УЛИШИ мумкин. Шaxмaт, бизнинг фикpимизчa, мaк-тaб Укyвчилapининг мaнтикий фикpлaш вa Luax-cий cифaтлapини шaкллaнтиpишнинг caмapaли вocитacидиp.

Мaктaб Укyвчилapининг шaxмaт yйнaш фao-лиятлapи xoтиpaни pивoжлaнтиpaди. Уйин мyxитидa бoлaлap яxшиpoк эътибopлapини мyжaccaмлaйдилap вa кyпpoк эcлaйдилap. LUax-мaт УЙИНИ бoлaнинг xиc-тyЙFyлapи, axлoкий cифaтлapи вa xyлк-aтвopини тaшкил этaди. Ma^ тaбдa шaxмaт фaoлиятини тaшкил этиш xaкидa гaпиpгaндa, биз aйнaн Уйинни Узини эмac, бaлки xap биp ёш rypyx бoлaлapигa мaвжyд Luai^ap-дaги шaxмaт acocлapини Уpгaтишнинг caмa-paли кypилгaн жapaëнини нaзapдa тyтaмиз. LUax-мaт yйнaшни Уpгaниш мaктaб Укyвчилapининг мaнтикий тaфaккypини шaкллaнтиpишдa кaдимий yйингa xoc бyлгaн caлoxиятдaн тулик фoйдaлaниш имшнини бepaди.

Шaxмaт - бу шaxcни тapбиялaшдa куп жиxaтдaн aмaлгa oшиpилмaйдигaн вa тaлaб килинмaйдигaн мyxим ижтимoий-мaдaний

oмилдиp. Бyндa, юкopидaги мyaллифлapнинг xeч биpи шaxмaт имкoниятлapини шaxcгa тaъ-лим бepиш мaкcaдидa чyкyp ypгaнишни мaкcaд килиб кУймaгaнлигини кyзaтдик.

Спopтчи вa мypaббийлap куп йиллик тaж-pибaлapи шaxмaт opкaли шaxcни тapбиялaшдa кaттa Krry^apra эpишиш мyмкинлигигa xap жиxaтдaн ишoнтиpaди (axлoкий, интeллeктyaл, эcтeтик, жиcмoний вa бoшкaлap). Kepaкли нaти-жaлapгa эpишиш учун пaйдo бyлaëтгaн пeдaгoгик шapoитлap, энг кaттa caмapa бepaдигaнлapини тaнлaш вa мoдeллaштиpиш, бaтaфcил тaxлилни тaлaб килaди. Шу мyнocaбaт билaн шaxмaт фao-лиятининг acocий тapкибий киcмлapини вa шaxc тapбияcи учун xaл килинaдигaн пeдaгoгик вaзи-фaлapни мaxcyc тaxлил килиш тaлaб килинaди1.

Шaxмaт - бу шaxcни тapбиялaшдa куп жиxaтдaн aмaлгa oшиpилмaйдигaн вa тaлaб килинмaйдигaн мyxим ижтимoий-мaдaний oмилдиp.

Taдк1ик1oт нaтижaлaри.

Умyмтaълим мaктaблapидa шaxмaт дapcлa-pини тизимли тaшкил этишни ypгaниш acocидa aмaлий тaвcиялap ишлaб чикиш лйзим бyлaди. Шуни инoбaтгa йлган xo^a, ушбу мaкoлaдa биз икки бocкичдa йлиб бopилгaн тaдкикoтлapимиз нaтижaлapини тaкдим этaмиз. Биpинчи бocкичдa (2G19 йил aпpeл-мaй) биз иккинчи вa учинчи cинф Укyвчилapининг мaнтикий фикpлaш жapa-ёнини ypгaндик. Taдкикoтлap Сиpдapë вилй-яти Гyлиcтoн шaxpидaги 5-мaктaб, Бaëвyт тyмa-нидaги 9-мaктaб, Cypxc^apë вилйяти Tep-миз шaxapидaги M^a^^, Tepмиз тyмa-нидaги 3-мaктaб, Нaмaнгaн вилйяти Нaмaн-гaн шaxapидaги 48-мaктaб, TypaкУpFoн тyмa-нидaги 39-мaктaблapдa йлиб бе^илди. Taж-pибa жapaëнидa 1б9 иккинчи вa 176 учинчи ^нф Укyвчилapи, Укитyвчилapи вa oтa-oнaлap кaтнaшдилap.

Иккинчи бocкичдa (2G2G йил нoябpь -дeкaбpь) иккинчи, учинчи, тypтинчи cинф Укyвчилapининг aкл-зaкoвaт дoиpacи ypгaнилди. Taдкикoтлap Сиpдapë вилйяти Гyлиcтoн шaxapидaги 5-мaктaб, Бaëвyт тyмaнидaги тaб Сypxoндapë вилйяти Tepмиз шaxpидaги M^a^a^ Tepмиз тyмaнидaги 3-мaктaб, Нaмaн-ган вилйяти Нaмaнгaн шaxpидaги 4B-мaктaб,

1 Вepшинин М.А. Teopия пpoeктиpoвaния ^^ei^hi фop-миpoвaния лoгичecкoгo мы^^ния шaxмaтиcтoв. Дие. ... дoктopa пeдaгoгичecкиx нayк, Вoлгoгp. roc. aкaд. физ. кyлтypы. - Вoлгoгpaд, 2GGS. - 5G6 c.

ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM I COBPЕMЕHHOЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2G21, 8 (1 GS)

1-жадвал. Мактабларда дарслар ташкил этилиши буйича утказилган суровнома натижалари

№ Саволлар "Ха» "Йук» "Мухим эмас"

1. Мактабингизда ташкил этилган спорт дарслари фаолияти коникарлими? 24 52 -

2. Мактабингиздаги шахмат дарсларида ёш тоифаларига алохида эътибор каратилганми? 19 42 11

3. Мактабингизда шахмат дарсларини янги тизимини ташкил этишни хохлайсизми? 65 10 5

Туракур*он туманидаги 39-мактабларида олиб борилди. Тажрибада 259 укувчи катнашди, улар-дан 90 нафари иккинчи синф укувчилари, 84 нафари учинчи синф укувчилари, 85 нафари туртинчи синф укувчилари, укитувчи ва ота-оналар катнашдилар.

Умумтаълим мактабларида ташкил этилаёт-ган дарсларни тизимлаштириш, ташкил этил-ган дарслар натижаларини бахолаш максадида суровнома утказилди.

Суровномада куйидаги саволлар берилди:

1) Мактабингизда ташкил этилган шахмат спорт дарслари фаолияти коникарлими?

2) Мактабингиздаги шахмат дарсларида ёш тоифаларига алохида эътибор каратилганми?

3) Мактабингизда шахмат дарсларини янги тизимини ташкил этишни хохлайсизми?

Утказилган суровномада респондентлар-дан берилган саволларга "Ха", "Йук" ва "Мухим эмас" деб жавоб беришлари суралган эди. Олин-ган натижалардан шу маълум булдики (1-жад-вал), биринчи савол буйича "Ха" деб жавоб бер-ганлар сони 24 та, ёки умумий респондентлар-нинг 21,4 %, "Йук" деб жавоб берганлар сони эса 52 та, ёки умумий респондентларнинг 79,6 % дан ортикроFини ташкил килди. "Мухим эмас" деб жавоб берганлар булмади.

Иккинчи савол буйича "Ха" дея жавоб берган респондентлар сони 19 та, умумий респондентларнинг 13,8 % ни, "Йук" деб жавоб берганлар эса 42 тани, умумий респондентларнинг 71,5 % ни, "Мухим эмас" жавобини танлаган респондентлар эса 11 нафарни, ёки 14,7 % ни ташкил килди.

Учинчи савол буйича "Ха" дея жавоб берган респондентларнинг жавоблари 65 нафарни, умумий респондентларнинг 83,2 %, "Йук" жавобини танлаганлари эса 10 тани яъни, 8,5 % ни ташкил килган булса, "Мухим эмас"деб жавоб берган респондентлар 5 та, ёки 0,83 % ни ташкил килди. (1 -жадвал).

Утказилган суровномада иштирок этган респондентларнинг жавобларидан шу маълум булдики, умумтаълим мактабларида утказилаётган шахмат дарслари тизимлаштирил-маган ва коникарли эмас.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Шахмат уйини куйидаги усуллардан бирида кандай амалга оширилаётганини куриш жуда кизик. Уз табиатига кура, бу уйин муайян харакатнинг мумкин булган окибатларини олдиндан билиш, режалаштирилган ишни амалга ошириш ва хоказо. Бу шахматнинг деярли асо-сий хусусияти булиб, шериклардан бирининг хар кандай башоратли хукмлари иккинчисининг хукмлари билан доимий равишда тукнашади. Шу билан бирга, кабул килинган карорларнинг узаро тузатилиши, куринишидан бенуксон стра-тегияларни танкидий кайта бахолаш мукаррар. Бошкача айтганда, шахматчи хар кадамда (ёки аксинча, «хар бир харакат»да) бу хар бир нар-сани сурок, доимий ракиб сифатида харакат уз шериги, карама-карши режалари билан уз режа-ларини солиштириш учун ноёб имкониятдир.

МашFулотлар хафтасига 2-3 марта утказилди. 1-2 синф учун 45 минут, 2-3 синфлар учун 60 минут, 5-7 синф учун 90 минут, 8-9 синфлар учун 120 минут 10-11 синфлар учун 150 минут этиб белгиланди. Хар бир ёш гурух,и уз тугарагининг умумий вазифалари билан бир каторда, узига хос хусусиятига эгадир, машFулотларда бери-ладиган юкламалар шуни инобатга олган х,олда таксимланди.

Хулосалар.

Жамиятнинг замонавий тараккиёти укувчиларнинг таълим тарбияси умумбашарий талабларни оширади. Улар ижодий ва мантикий фикрлай олишлари ва мустакил булишлари талаб этилади. Бу талабларни муваффакиятли бажариш учун шахсни аклий ривожлантириш ва унинг мантикий фикрлаш ва шахсий сифат-ларни максадли шакллантириш лозим.

Психологик-педагогик адабиётларда

мантикий маданият таърифига камдан-кам учрайди. Шахснинг интеллектуал фазилатла-рини тах,лил килиш асосида мантикий фикрлаш ва шахсий сифатларни элементи сифатида тушу-намиз, бу конунлар, шакллар ва усуллар асосида мантикий жих,атдан тyFри фикрлаш кобилиятига эга булган конунлар, усуллар ва мантик шаклла-рини билишда намоён булади, уларнинг мух,им

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 8 (105)

хусусиятларини таъкидлайди, умумлаштиради, таснифлайди, тахлил килади, тушунтиради.

Диагностик эксперимент маълумотлари ёш мактаб укувчиларининг мантикий фикрлаш даражасининг пастлигини курсатади, бу эса ёш мактаб укувчиларининг мантикий фикрлаш ва шахсий сифатларни шакллантириш буйича махсус максадга мувофик иш тизимини такозо этади.

Укитиш жараёнида фаол мантикий ва амалий элементлар мустахкамланиши лозим. Шу билан бирга, куйидаги асосий талаблар бажарилиши керак:

• укувчиларнинг мантикий тафаккурини ривожлантириш даражасини тизимли ташхислаш;

• укувчиларнинг укув-билиш фаолияти билан шугулланишлари учун мантикий мадани-

ятни шакллантириш учун баркарор мотивация яратиш;

• бошланFич синф укувчиларининг тафак-курининг узига хос хусусиятларини ва уларнинг янги сифат даражасига утишини хисобга олиш;

• умумтаълим мактаб укувчилари билан мантикий фикрлаш ва шахсий сифатларни шакллантириш ишларини такомиллаштириш;

• илмий усулларни таълим шароитига айлантириш ва аклий фаолият усуллари ва метод-ларининг маълум тизимига мослаштириш;

• мактаб укувчиларининг мантикий фикир-лаш ва шахсий сифатларни шакллантиришга кумаклашувчи махсус мантикий вазифалар тизимини куллаш;

• билим, тартиб, муайян оFирлиги орти-шини таъминлаш: тушунтиришлар олиб бориш.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январдаги "Узбекистонда жис-моний тарбия ва спортни янада такомиллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-5924-сон фармони. - https://www.lex.uz/docs/4711327

2. Узбекистан Республикаси Президентининг 2018 йил 9 августдаги "Узбекистан Респу-бликасида шахматни ривожлантириш буйича кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги ПК.-3906 сонли карори. - https://lex.uz/docs/3860639

3. Узбекистан Республикаси Президентининг 2021 йил 14 январдаги "Шахматни янада ривожлантириш ва оммавийлаштириш хамда шахматчиларни тайёрлаш тизимини такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПК-4954-сон карори. - https://lex.uz/docs/5222869

4. Мухиддинов М. Катакларда яширинган олам. - Т.: Узбекистан, 1976.

5. Косимжонов Р. Шахмат сехрли олам. - Т.: 2008.

6. Халаев М. Шахмат алифбоси. - Т. : Тафаккур, 2015.

7. Сухомлинский В.А. О воспитании / Сост. и авт. вступит, очерков С. Соловейчик. - 4-е изд. - М.: Политиздат, 1982.

8. Ласкер Эм. Учебник шахматной игры / Эм. Лакер. -М-Л.: 1926.

9. Зак А.З. Развитие теоретического мышления у младших школьников. - М.: Педагогика, 1984.

10. Bruner J.S. A study of thinking / J.S. Bruner, J.J. Goodnow, G.A. Austin. -N.Y.: Wiley.

11. Тарасова О.В. "Педагогические условия формирования логической културы младших школников средствами шахматной деятелности": дис. ... канд. пед. наук.- Казань, 2005.

12. Вершинин М.А. Теория проектирования системы формирования логического мышления шахматистов: дис. ... доктора педагогических наук, Волгогр. гос. акад. физ. културы. — Волгоград, 2005.

13. Мухиддинов М. Ун туккиз чемпион. - Т.: Юлдузча, 1998.

14. Игамбердиев О.Р. Умумтаълим мактабларида футбол тугаракларини ташкил этиш тизими. // "Фан - спортга" 2020 йил, 3-сон.

15. "Маърифат" газетаси. 2016 йил 27 февраль № 17 сон.

16. Махмудов А.Х., Джураев Р.Х., Ахунжанов А.Т. Дидактический потенциал шахматной игры. - М.: Наука и образование сегодня, №6 (53), 2020. - Часть 2.

17. Костенюк А.К. Требования современного мира к системам образования. Шахматы — как способ стимулирования интеллектуального развития детей // Материалы Международной науч.- прак. конф. Ч. 3. - Челябинск: Издательский центр ЮУрГУ, 2011.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 8 (105)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.