RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
БОШЛАНГИЧ СИНФ УЦУВЧИЛАРДА АЛГОРТМИК КУНИКМАЛАРНИ
ШАКЛЛАНТИРИШ МЕТОДЛАРИ Кодиров Жасур Абдумаликович
Узбекистон-Финландия педагогика институти Аник-табиий фанлар ва жисмоний маданият факултети укув ишлари буйича декан уринбосари E-mail: jasurkodirov96@gmail.com +998978933388 https://doi.org/10.5281/zenodo.7995130
Аннотация. Мактаб уцувчиларида таълим мазмунининг асосларини шакллантиришнинг энг самарали ва цулай воситасиларидан бири уларнинг алгоритмик куникмаларини ривожлантиришдир. Биз алгоритмик куникмалар деганда уцув жараёнида мавжуд булган мураккаб %аракатларни элементар тарзда бир нечта босцичларга булиш цобилиятини тушунамиз. Алгоритмик муникмаларнинг бир бутун тизим сифатида шаклланиши уцувчилар томонидан бажарилган биринчи %аракатни улар томонидан бажарилган иккинчи %аракатнинг уюшган мажмуи сифатида ифодалайди. Бу эса уз навбатида мактаб уцувчиларга уз %аракатларини режалаштириш ва уз фаолият жараёнидаушбурежага цат'ийриоя цилиш, уз %аракатларини бошцаларучун тушунарли тилда ифодалаш цобилиятларини шакллантиради.
Калит сузлар: Алгоритмик куникма, фикрлаш, ривожлантирувчи, %аракатлар, режалаштириш, репродуктив фаолият, мулоцот, натижа.
Кириш
Мамлакатимизда мактабгача ва бошлангич таълим узвийлиги боскичида мактабга утиш ёшидаги болаларни хар томонлама тайёргарлигини амалга оширувчи мухим бир ахамиятли холатдир. Мактабга утиш ёшидаги болаларда шакллантириладиган алгоритмик куникмалар уларнинг келгуси фаолиятида мухим ахамият касб этади. Сунгги йилларда республикмизда мактабгача ва бошлангич таълим узвийлиги, унинг самарали фаолият курсатишини таъминлашга каратилган мухим меъёрий-хукукий хужжатлар кабул килинди. Ана шулар негизида мажмуавий чора-тадбирлар белгилаб олиниб, улар буйича мухим ва ахамиятли ишлар амалга оширилмокда.
Мавзуга оид адабиётларнинг та^лили
Мактабга утиш ёшидаги болаларни х;ар томонлама шакллантиришга доир тадцицот ишлари мамлакатимиз психолог ва педагоглари М.К.Абдух;акимова, У.К.Адамова, З.Азизова, М Ф.Р.Цодирова, П.Юсупова ва бошкалар томонидан олиб борилган.
Тадкикот методологияси.
Бошлангич синф укувчилари муаммони яхширок идрок этишлари учун со'ровга асосланган та'лим тамойилларидан фойдаланиш максадга мувофик хисобланади. О'китувчи дарс машгулотлари давомида о'кув мавзуси бо'йича саволлар бериш оркали со'ровга рахбарлик килиши мумкин. Бунда педагог утилаётган мавзу мазмунига мос булган саволларни укитишнинг сухбат усулидан фойдаланган холда такдим этади.Мактабгача ва бошлангич таълим узвийлигида мактабга утиш ёшидаги болаларда алгоритмик куникмаларни шакллантириш жараёни.
Та^лил ва натижалар:
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
Мактаб укувчиларида та'лим мазмунининг асосларини шакллантиришнинг энг самарали ва кулай воситасиларидан бири уларнинг алгоритмик куникмаларини ривожлантиришдир. Шу билан бир каторда, алгоритмик куникмалар табиатан укув фаолиятида мавжуд булган тузилиш билан ухшашлик касб этади:
- максадни белгилаш;
- режалаштириш;
- бажариш;
- назорат килиш;
- тузатиш.
Алгоритмик куникмаларни эгаллаган мактаб ёшидаги укувчилар уз олдиларига куйган максадга эришишга каратилган уз хдракатларини боскичма боскич режалаштиришга, максадни амалга ошириш жараёнини тулаконли давом эттиришга кодир булади. Укувчилар олдига куйган максадни амалга ошириш жараёнида вазифаларни бажариш, шу билан бир каторда назорат килиш ва уни амалга оширишнинг тугрилигини бах,олаш ва агар керак булса, уларнинг фаолиятида учрайдиган камчиликларни тугрилаш малакаларини шакллантиради. Укувчиларнинг алгоритмик куникмаларини шакллантиришга ургатиш бошлангич синфлар кесимида укитиладиган барча фанларни урганишда содир булади. Аммо, математикани укитиш жараёни факат максадли ма'нога эга булади. Дарс ва дарсдан ташкари машгулотларда укувчиларни берилган алгоритм буйича хдракат килиш, бундан ташкари янги алгоритмларни лойихдлаш кобилиятини ривожлантириш бошлангич мактаблар укув фаолиятининг энг мух,им таркибий кисмларидан бири х,исобланади.
Алгоритмик тафаккур бошка фанлардан фаркли уларок, соф шаклда факат математикани укитиш жараёнида шаклланиши мумкин, чунки математикани укитиш жараёнида метематик тушунчаларни аниклик билан уз урнида куллай олиш, шу билан бир каторда уни амалда бажариш укувчиларнинг билиш даражасини ривожланишига х,исса кушади. ^олаверса, бутун та'лим фанлари тупламидаги алгоритмик куникмаларни шаклланиши укувчилар учун мух,им ва узига хос таркибий кисм х,исобланиб, бу билан самарали натижаларга эришиш мумкин.
Педагогик нуктаи назаридан карайдиган булсак, укувчиларда алгоритмик куникмаларни шакллантириш жуда мух,им. Бошлангич синф укувчилари учун алгоритмик куникмаларни шакллантиришнинг боскичма-боскич тавсифини турли жараёнларда куришимиз мумкин. Буни шакллантириш бошлангич мактабнинг энг куйи бугинидан бошланса ва аста-секинлик билан мураккаблаштириб борилса, укувчиларда фан доирасидаги билимларни урганиш, колаверса, олган билималрини кенгайтиришга кийинчилик тугдирмайди.
Лекин, бу турдаги куникмаларни бошлангич синфларнинг барча фанлар кесимида шаклланиши нуктаи назаридан карайдиган булсак, алгоритмларни ургатиш нафакат укувчиларнинг ташаббускорлиги, ижодкорликлари, х,исоблашлари, тахминлари, сезгиларига путур етказмайди, аксинча, укувчиларда мавжуд булган кобилиятлар билан биргаликда, билим, куникма ва малакаларнинг янада юкори сифатига эришиш имконини беради. Алгоритмик фикрлаш асосида укувчилар укув жараёнидаги билим ва куникмаларни осон ва тез узлаштириш учун, мантикнинг умумий усулларини эгаллайдилар.
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
Мактаб укувчиларни укитиш жараёнида алгоритмлардан фойдаланишга жиддий эътибор бермайдиган укитувчилар куплаб учратиш мумкин. Улар репродуктив фаолият доирасида иш олиб боришади, шунингдек факатгина укувчиларда алгоритмик куникмаларни шакллантириш жараёнининг чекланган сохдларида тизимсиз равишда куллаш билан кифояланишади.
Педагогик, психологик ва услубий адабиётларни тах,лил килиш натижаси бизга бошлангич синф укувчиларига асосий алгоритмик куникмаларни ургатиш жараёнини аниклашга имкон берди. Улар куйидагилардан иборат:
- мавжуд алгоритм буйича хдракат килиш кобилияти;
- алгоритмларни "очиш" кобилияти;
- алгоритмларни мукобилига алмаштириш кобилияти;
- ратсионал алгоритмларни танлаш кобилияти;
- алгоритмларни график куринишда тасвирлаш кобилияти;
- алгоритмнинг тугрилигини текшириш кобилияти;
- урганилган алгоритмларни янги вазиятларга утказиш кобилияти.
Укувчиларда алгоритмларни гарфик куринишида ифодалашга хизмат киладиган
топшириклардан намуна келтирамиз.
Расмда денгиз хайвонлари тасвирланган. Ушбу хайвонларнинг узунлигини аникланг ва график куринишида ифодаланг. (3-синф Математика)
10 20 30
Бу расмда китнинг узунлиги аник яъни 37м;
Акуланинг узунлиги 12м ва 37м узунлик оралигида берилган;
Тимсох,нинг узунлиги 28м ва 37 м узунлик оралигида берилган.
Саккизоёк оёкларининг узунлиги бир текисликда ётмаганини расмдан куриш мумкин.
Бу топширикда хдйвонларнинг узунлигини топиш учун куйидаги кетма-кетликларни бажарамиз:
Китнинг узунлиги аник 37м. Акуланинг узунлигини топиш учун умумий узунликдан Акула узунлигининг бошланиш нуктасини айирамиз яъни 37м-12м=25м. Демак, акуланинг узунлиги 25м. Укувчи Акуланинг узунлигини топгандан сунг, кейинги боскичга утади. Кейинги боскич Тимсо^нинг узунлигини топиш. Бунинг учун умумий узунликдан, Тимсох,нинг узунлигини бошланиш нуктасини айирамиз яъни 37м-28м=9м.
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
Навбатдаги боскич эса Саккизоёкнинг узунлигини топиш. Энди укувчилар расмга диктат билан карайдилар ва Саккизоёкнинг оёклари текисликда тулик ёзилмаганлиги сабабли унинг узунлигини улчаб булмаслигини мантикан уйлаб топадилар.
Укувчилар чикарилган натижалар таккослайдилар ва диаграмма куринишида ифодалайдилар.
МЕТР
I Metr
m
и
KIT
Ol
I
AKULA
TI MSOH
SAKKIZOYOQ
Укувчиларда амалий ишлаш натижасида тасаввурларнинг пайдо булиши ва уларни шакллантиришга оид куйидаги топширикни намуна тарикасида келтириб утамиз.
"Усимликларни экиш ва парваришлаш" Лойиха иши (1-синф Табиий фанлар)
Иш учун керак буладиган жих,озлар: Говактош (керамзит), бог тупроги, илдиз отган усимлик, торф, куракча, гултувак, биоугит, сув идиш.
Ушбу амалий фаолиятни алгоритмлаш тартиби куйидагилар:
1. Тупрок, биоугит, торф аралаштирилади;
2. Гултувакка говактош солинади;
3. Гултувак ярмигача тупрок аралашмаси билан тулдирилади;
4. Илдиз отган усимлик гултувакка жойланади;
5. Гултувакдаги усимлик тупрок билан кумилади;
6. Усимлик атрофидаги тупрок кул билан босилади;
7. Усимликка сув куйилади.
Усимликни парвариш килинг ва ривожланишини кузатинг.
Укувчилар амалий иш жараёнининг бевосита иштирокчиларига айланганликлари сабабли, уларда гул экиш ва парваришлаш хдкидаги тасаввурлари шаклланади. ^олаверса, фанга оид билимларни иш жараёнининг кетма-кетликда бажариш конуниятига асосланган х,олда урганадилар. Бу каби топшириклар укувчиларда назарий маълумотларини амалий фаолият билан мустахкамлашларига ва хаётий жараёнларда куллаш куникмаларини х,осил килишга ёрдам беради.
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKAILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
Хулоса
Шундай килиб, таълим жараёнида алгоритмларни куллашдан асосий максади: мактабгача ёшдаги ва кичик мактаб ёшидаги укувчиларда алгоритмик куникмаларнинг шаклланишини таъминлайдиган куникмалар аввал мавжуд булган алгоритмларни тулдириши керак.
Мактабга утиш ёшидаги ва кичик мактаб ёшидаги болалар фаолиятида алгоритмларни куллашда интегратсиялашган турдаги топшириклар алгоритмик куникмаларни етарли даражада шакллантиришнинг мухим воситаларидан бири булиб хисобланади. Дарс машгулотларни самарали ташкил этилиши таълим мазмуни ва талабларига жавоб беради. Мактабга тайёрлов гурухлари ва кичик мактаб ёшидаги укувчилар учун амалий турдаги машгулот дейилганда бир-бирини тулдирувчи, турли таълим сохаларидаги билимларнинг тенг хукукий асосда интеграсиясини тушунилади. алгортмик куникмаларни шакиллантрувчи турдаги топшириклар болаларга утказилаётган машгулотнинг маълум бир мавзулар яхлитлигини таъминлашга хизмат килади. Бундан ташкари, болаларнинг турли хил типдаги фаолиятини узаро богликда урганишга, таълим сохаларини бир бутунликда тасаввур килишга, урганилаётган мавзуни барча боскичларида умумий тизимлаштириш оркали очиб беришга каратилган
REFERNCES
1. 60110200-Мактабгача таълим буйича малака талаблари. Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирлигининг 2021 йил 16- июлдаги 311 - сонли буйруги.
2. Жалилова С.Х., Арипова С.М. Мактабгача ёшдаги болалар психологияси, 2013й
3. Кадиров Ж. Метходологй оф девелопинг алгоритхмис скиллс тхроугх матхематисал имаГЭС ин пресчоол чилдрен // Интернатионал Жоурнал Он Интегратед Эдусатион Волуме 3, Иссуе ИХ, Септембер 2020, п. 240-241
4. Кодиров Ж.А., Марданов Э., Остонов Инновативе метходс фор форминг сонсептс оф обжест сизе анд меасуремент оф сизес ин пресчоол чилдрен. Миддле эуропеан ссиентифис буллетин. Пп.83-88.
5. Кодирова Ф.Р., М.Файзуллаева, М.Рустамова. «Тайёрлов гурух тарбиячилари учун нутк устириш машгулоти ишланмалари» (методик кулланма) -Т.: 2010.
6. Шодиев Р.Д., Кодиров Ж.А. Мактабгача ёшдаги болаларда алгоритмик куникмаларни шакллантириш муаммосининг долзарб холати ва ечимлари Босма Мактабгача таълим тизимини ривожлантиришда илмий-амалий инновацияларнинг педагогик ахамияти халкаро илмий-амалий конференция 2020 йил 11 -12 ноябр Самарканд, Узбекистон.пп.217-221
7. Шодиев Р.Д., Орипова Н.Х., Ёзиева У.Л. Ёшларни умуммиллий кадриятларга хос тарбиясини шакллантириш технологияси. Укув услубий кулланма. ^арши. 2016.102-б.
8. Шодиева ^.С. Мактабгача тарбия ёшидаги болаларни тугри талаффузга ургатиш. - Т. : Укитувчи - 1995., 226 б.
9. Содикова Ш.А. "Мактабгача педагог-тарбиячиикаси". "Тафаккур сарчашмалари" нашриёти. Т.,2013й.
10. Тургунов С.Т, Ахмаджонова Н.М. Мактабгача таълим муассасаларида бошкарув фаолияти алгоритми. // Халк таълими. - Тошкент, 2012. - №1. - Б. 133-134
751^Н