RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
БОШЛАНГИЧ СИНФ МАТЕМАТИКА ДАРСЛАРИДА МАСАЛАЛАРНИНГ УРНИ
1 2 Даданов З.С. , Умарова Н.
1 2
' Ангрен университети https://doi. org/10.5281/zenodo. 7994132
Аннотация. Мацолада математик таълим жараёнида масалалардан цандай фойдаланиш мумкинлиги %ацида суз боради. Шунингдек, уцувчиларнинг дунёцараши ва танцидий фикрлашини яхшилаш %амда уларга математиканинг амалиётда цулланилишини ургатишда масалалар му%им а%амият касб этиши курсатиб берилган. Уцувчиларга босцичма-босцич математик масалаларни ечишни ургатиш йуллари ва содда масалалардан мураккабларига утиш келтирилган.
Калит сузлар: математик масалалар, математикани %аётий масалалар билан ургатиш, танцидий фикрлаш, уцувчининг математик тушуниши, математик масалаларни ечиш.
Математик таълим жараёнида масалалардан фойдаланиш кадим замонлардан бери кулланиб келинаётир. Шунинг учун хам математика дарсларида математик масаланинг роли ва унинг урни хакида гап борганда куйидаги уч боскични кузда тутиш максадга мувофикдир. Математика фанининг назарий кисмларини урганиш математик масалаларни ечиш максадида амалга оширилади. Математика фанини ургатиш математик масалаларни ечиш билан биргаликда олиб борилади. Математикани урганиш масала ёки мисоллар ечиш оркали амалга оширилади. "Масала" иборасини куллашдан аввал унинг бошка хил топшириклардан фаркини болаларга тушунтириб бериш керак.
Укувчиларни масала тушунчаси билан таништириш максадида масалалар дарслигидаги расмлар асосида хикоя тузилади. Болаларни масалалар тушунчаси билан таништириш жараёнида намойиш этишга мулжалланган кургазмали хамда якка тартибдаги дидактик материаллардан фойдаланган холда амалий мисоллар келтирилади. Х,озирги даврда масала ёки мисоллар ечиш оркали математик таълим жараёнини олиб боришнинг методик усул ва воситалари ишлаб чикилган.
Математик тушунчани масала ёки мисоллар ёрдамида киритиш ва унинг туб мохиятини укувчиларга тушунтириш мураккаб булган педагогик жараёндир. Шунинг учун хам хар бир мактаб укитувчиси дарс жараёнида ишлатиладиган масалаларни танлаш ёки уни тузишда жуда хам эхтиёт булмоги лозимдир. Тузилган масалаларни дарс жараёнида кулланиш ана шу укувчиларнинг узлаштириш кобилиятларини хисобга олган холда булиши керак. Х,ар бир дарс жараёнида ишлатиладиган масала ёки мисол дарснинг максадига мос келиши керак. Агар дарсда укитувчи укувчиларга бирор янги математик тушунчани ургатмокчи булса, тузиладиган масала ёки мисол ана шу тушунча мохиятини очиб берувчи характерда булиши керак. Назарий масалалар машкларини ечиш давомида амалий ахамият кашф этади, бу билан машклар назария билан амалиётни узаро богловчи халка вазифасини бажаради. Машклардан фойдаланиш укувчиларда дунёкарашини шакллантиришга хизмат килиб, уларга тушунчалар реал хаётдан, амалий фаолиятдан олинганлигига ишончини мустахкамлайди. Машкларни ечиш жараёнида укувчилар тасаввурини кенгайтирувчи фактлар билан танишадилар. Бу билан уларнинг фарклаш доираси кенгаяди, хдмда машгулот билан хаёт уртасида узвий алока урнатилади. Машкларни ечиш укувчиларнинг аклий ривожланишига катта таъсир курсатиб, уларда
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
тахлил этиш, таккослаш, умумлаштириш ва абстракт фарклашга куникмаларни шакллантиради. Машкларнинг тарбиявий ахамияти хам бекиёсдир.
Укитувчи математика дарсида ечиладиган масалалар оркали укувчиларни мехнатга мухаббат рухида тарбиялаши мумкин. Бунинг учун укитувчи халол ва сифатли мехнатни улуглайдиган масалаларни танлаши лозим. Масаланинг амалий ахдмияти эса шундаки, бунда укувчиларнинг масалани ечиш имкониятларига караб уларнинг олган назарий билимларининг даражаси аникланади. Масалаларни ечишда оддийликдан мураккаб масалаларга караб ургатилади. Машгулотларнинг хар бир боскичида укитувчи масаланинг мазмуни, укувчиларнинг тайёргарлик даражаси, машгулотнинг дидактик ва тарбиявий хамда узга катор омилларини назарда тутиб, ечишнинг турли хил методик услубларидан фойдаланилади. Расмлар ёрдамида масалалар тузилса максадга мувофик булар эди.
Укитувчи болаларга масала шартини чукур англатиб, нима маълум, нима номаълумлигини аниклашга хамда кайси амал оркали уни ечиш (номаълумни топиш) мумкинлигини тушунтиради. Сунгра болаларнинг диккатини масала шартига каратади. Масалани ечиш оркали укувчиларда ушбу малакалар таркиб топмоги лозим. Масалани тинглашни урганиш ва уни мустакил укий олиш.
Масалани дастлабки анализ килиш (маълумни номаълумдан ажрата олиш малакаси).
Масалани киска ёзиш малакаси.
Содда масалаларни ечишда амал танлашни асослаб бериш ва мураккаб масала тахлилини амалга ошириш, сунгра ечиш режасини тузиш малакаси. Ечимни бажариш.
Масала ечимини текшира олиш малакаси.
Масалалар устида ишлашда маълум системани белгилаш ва уни жорий килиш малакаси.
Охирида шуни таъкидлаб утамизки, математик масала устида ишлаш жараёнида шунга интилиш керакки, хар бир масала болалар учун хакикий билим манбаи булиб колсин. Бунинг учун укувчининг диккатини масала шартидан тафаккурини ва билиш кобилиятларини ривожлантирадиган даражада купрок маълумотларни олишга йуналтириш керак.
REFERENCES
1. М.Жумаев. "Математика укитиш методикаси". 2018 й.
2. М.Жумаев. "Бошлангич математика назарияси ва методикаси". 2012 й.
3. Л.П.Стойлова, А.М.Пишкало. "Бошлангич математика курси асослари". 1991 й.
4. А.Ш.Левенберг. "Бошлангич синфларда математика укитиш методикаси". 1985 й.
5. Г.Э.Джанмисова, Б.Н.Ходжимуратова. "Математик тасаввурларни шакллантириш назарияси ва методикаси". 2020 й.
6. Ibragimov, X., & Sh, A. (2008). Pedagogika nazariyasi (darslik). T.: Fan va texnologiya, 288.
7. Ибраимов, Х. И. (2018). Креативность как одна из характеристик личности будущего педагога. Наука, образование и культура, (3 (27)), 44-46.
8. Хонимкулова, М. Х. К., & Ибраимов, Х. И. (2018). Необходимость изучения иностранных языков: теория и практика. Вопросы науки и образования, (27 (39)), 8083.
RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-
PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun
9. Ibragimovich, I. K. (2020). Theoretical and methodological basis of quality control and evaluation of education in higher education system. International journal of discourse on innovation, integration and education, 1, 6-15.
10. Ибраимов, Х. И. (2019). Теоретические аспекты социально-психологической адаптации студентов-первокурсников к обучению в вузе. Вопросы науки и образования, (26 (75)), 12-16.
11. Ибраимов, Х. И. (2018). Коммуникативная компетентность как механизм профессионального саморазвития будущего педагога. Проблемы педагогики, (2 (34)), 7-10.
12. Ibragimov, X., & Abdullaeva, S. H. (2008). Theory of pedagogy. Science and Technology.
13. Ибрагимов, Х. И. (2020). Организация самостоятельной работы студентов в условиях цифровизации вузовского образования. Наука и образование сегодня, (7 (54)), 74-75.
14. Ibragimovich, X. I. (2021). O „ZBEKISTON OLIY TA'LIM TIZIMIDA KREDIT -MODUL TEXNOLOGIYALARINI QO „LLASHNING O „ZIGA XOS XUSUSIYATLARI. INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRACTICE. SCIENTIFIC-METHODICAL JOURNAL, 209-214.
15. Ibragimov, X. I., Yo'ldoshev, U. A., & Bobomirzayev, X. (2009). " Pedagogik Psixologiya" O'quv qo'llanma. O'zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashiriyoti Toshkent.
16. Ибраимов, Х. И. (2019). Педагогические и психологические особенности обучения взрослых. Academy, (10 (49)), 39-41.
17. Атауллаев, Ф. Ф. У., & Ибраимов, Х. И. (2019). Понятие профессионально-коммуникативной компетентности будущих учителей в психолого-педагогических исследованиях. Вопросы науки и образования, (1 (42)), 70-74.
18. Ibragimovich, I. K. (2018). Intensive methods of teaching foreign languages at university. Вопросы науки и образования, (27 (39)), 78-80.
19. Ibragimovich, I. K., Kholboevna, I. F., Amrilloevich, I. A., & Rakhmonovich, U. S. (2021). PEDAGOGICAL ABILITIES OF A TEACHER, STRUCTURE AND
DEVELOPMENT. ¡ШЯ^Ш (48(12).
20. Ибрагимов, Х. И. (2021). ПЕДАГОГИКА И ВОСПИТАНИЕ. Экономика и социум, (1-1 (80)), 608-611.
21. Ibragimov, X. I., & Salimova, Z. K. (2021). Relevance of english language science and teaching structure. ASIAN JOURNAL OF MULTIDIMENSIONAL RESEARCH, 10(4), 883887.
22. Ibragimov, X. I., & Salimova, Z. K. (2021). Intensive in teaching english characteristics of application of methods. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(4), 1588-1594.
23. Rahmanovich, O. A., Yusufovich, E. H., Dilshodqizi, S. S., Almasovna, S. A., & Ibragimovich, H. I. (2020). Linguistic features of compound words in english and Uzbek languages. European Journal of Molecular and Clinical Medicine, 7(2), 925-932.
24. Bahtiyorova, F. Н. USING FOLK LITERATURE IN THE PRIMARY ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE CLASSROOMS.
25. Ибраимов, Х. И. (2018). НЕЙРОПЕДАГОГИКА КАК НОВОЕ ПРИКЛАДНОЕ НАПРАВЛЕНИЕ В ПЕДАГОГИКЕ. In INTERNATIONAL SCIENTIFIC REVIEW OF THE PROBLEMS OF PHILISOPHY, PSYCHOLOGY AND PEDAGOGY (pp. 6-10).
26. Ibragimovich, I. H., & Ghazzali, I. Increasing the Classical Activity of Future Teachers as a Pedagogical and Psychological Problem. JournalNX, 98-102.