КИЧИК МАКТАБ ЁШДАГИ БОЛАЛАР БИЛИШ ЖАРАЁНЛАРИНИНГ
РИВОЖЛАНИШИ
Гулчехра Дусияровна Дурманова
Сурхондарё вилоят ХТХ^ТУМОХМ "Педагогика, психология ва
таълим технологиялари" кафедраси катта укитувчиси
Азамат Гайратович Турдиев
ТерДУ Мактабгача таълим методикаси кафедраси укитувчиси
Мухаббат Пирматовна Аллахонова
Шеробод тумани 33-мактаб психологи
АННАТАЦИЯ
Маколада кичик мактаб ёшидаги укувчиларда диккатини баркарорлаштириш ва укувчиларни индивидуал муаммоларини аниклашга каратилган. Таълим жараёнида ихтиёрсиз диккатнинг усиши учун мухим шарт-шароитлар яратиш. Кичик мактаб ёшидаги болаларнинг ихтиёрий онгли диккати укиш мотивлари билан узвий боглик холда намоён булиши тадкик килинади.
Калит сузлар: Кичик мактаб ёшидаги укувчилар, ихтиёрий онгли диккати, диккатини тугри йуналтириш, укиш мотивлари, таълим жараёнида укувчиларнинг кизикиши.
DEVELOPMENT OF LEARNING PROCESSES IN PRIMARY SCHOOL
CHILDREN
ABSTRACT
The article focuses on stabilizing attention in small school-age students and identifying students' individual problems. Creating important conditions for the growth of involuntary attention in the learning process. It is explored that the voluntary conscious attention of young school-age children is inextricably linked to learning motives.
Keywords: Small school age pupils, voluntary conscious attention, direct attention, reading motives, students 'interest in the learning process
КИРИШ
Узбекистонда таълим ва тарбиянинг бош максади сифатида демократия жамиятни барпо этишда фаол иштирок этадиган хар томонлама ва уйгун ривожланган шахсни шакллантириш гояси илгари сурилмокда. Халк таълими
тизимининг ягона шаклдалигини таъкидлаб, биз шу вактнинг узида унинг фаркланишини хам назардан четда колдирмаслигимиз керак. Шундай килиб, жисмоний ва психик нуксони бор укувчиларга нисбатан узига хос гамхурлик ва ёрдам талаб килинади. Укувчиларни паст узлаштиришларини бартараф этиш имкониятлари ва сабабларини урганиш бутун жамият вазифаси саналади. Бундай урганиш укишда узига хос кийинчиликларни хис килувчи укувчиларни индивидуал муаммоларини аниклашга ёрдам беради. Кичик мактаб ёшидаги укувчиларда диккатни иродавий зур бериш билан бошкариш ва фавкулодда вазиягга мослашиш имконияти яхши эмаслигини психологик диагностика килинади хамда бунинг асосий сабаби сифатида укувчиларда ихтиёрий диккатнинг кучсизлиги ва бекарорлигида экани аникланади. Шунингдек, кичик мактаб ёшидаги болаларнинг ихтиёрий онгли диккати укиш мотивлари билан узвий боглик холда намоён булиши тадкик килинади. Одатда болаларнинг укиш мотивлари узокни кузлаган ва максад билан боглик мотивларга ажралади.
АСОСИЙ КИСМ
Улуг рус педагоги К.Д.Ушинский ишларида диккат тугрисида бир катор фикрлар айтилган. К.Д.Ушинский «Диккат рухий хаётимизнинг шундай ягона бир эшигидирки, онгингизга кирадиган нарсаларнинг барчаси шу эшик оркали утиб киради», - деб ёзган эди.
Диккат объектни тула ва аник идрок килиш кобилиятига эга. Зийракликнинг катор сабабларига олдин идрок килинган объект изларининг ахамиятидан ташкари К.Д. Ушинский "таъсиротнинг кучи ва тупланган актларни бошкара олишни курсатади". Боланинг ривожланиши учун диккатини тугри йуналтира олиш мухимлигини курсатиб утадилар. Диккатнинг тулалиги баркарорлигини таъминловчи тупланишнинг психологик механизмларини мухокама килиш хам К.Д.Ушинскийнинг асарларида учрайди. У диккатнинг асосий омили иродавий бошкариш деб хисоблайди. Шунинг учун диккатни максадга йуналтириб, бошкара олиш кийин ва мураккаб жараёндир. К.Д.Ушинскийнинг курсатишича, киши уз хиссиётларини диккат оркали бошкаради, бунда у ихтиёрий ёки фаол турларга ажратади. Унингча, ихтиёрий диккат бизнинг томонимиздан зур бериш оркали узига предмет танлайди. Ихтиёрий диккатни объективлаштириш фаол характеридан биридир. Чунки у кишининг узи оркали кузгатилади ва кулланилади.
К.Д.Ушинскийнинг айтишича, ихтиёрсиз диккат ташки ва ички сабабларга кура хосил булади. Ташки сабаблар кузгатувчининг кучига организмнинг айни вактдаги холатига боглик. Пассив диккатнинг ички сабаблари сезгиларимиз
изларининг богланишидир. Идрок килинган объектнинг янгиликлар боскичини диккатнинг истовчи омили эканлигини муаллиф фарклайди. Диккат каратилаётган объект маълум улчовда булиши керак.
Диккатнинг психологик тахлилини К.Д.Ушинский тарбия муаммоси билан боглаб, диккатни бошкара билишни аклий ривожланиш ва амалий фаолият учун асосий омил деб хисоблайди. Диккатнинг максадга мувофик бошкариш ёки идрок килиш пайтида асосий ишдан ташкаридагиларга чалгимаслик тушунилади.
Укитувчининг вазифаси укувчиларнинг фаол диккатини тугри йуналишда куриш ва уларнинг диккатини узлари бошкаришга ургатишдан иборатдир К.Д.Ушинский томонидан ечилган муаммолар утказилган текширишлар шуни курсатадики, у онгнинг тупланиш кобилиятини диккат деб тушунди, шу боис диккатни урганишда шахс психологиясидан келиб чикиб ёндашди ва табиий-илмий жихатларини тушунтиришда уз даврининг физиологик билимларидан унумли фойдаланди.
Таълим жараёнида ихтиёрсиз диккатнинг усиши учун мухим шарт-шароитлар мавжуддир. Кичик мактаб ёши давридаги укув материалларининг якколлиги, ёркинлиги, жозибадорлиги укувчида беихтиёр хис-туйгу уйготиши, шунингдек, бола ортикча зурикишсиз осонгина фан асосларини эгаллаши мумкинлиги бошка тадкикотларда аникланган. Чунончи, укув материалларининг турли туманлиги ихтиёрсиз диккатнинг тупланиши ва баркарорлигига ижобий таъсир курсатиши аникланган. Ихтиёрсиз диккат таълим жараёнида укувчиларнинг кизикиши билан богланиб кетса, табийки улар факат марокли, кувончли ахборот ва матнлар билан танишишга интиладилар. Бу жараёнда асосий вазифа юкоридаги холатларни тузатиш, яъни коррекция килиш йулларини топишдир. Агар бу холат уз вактида коррекция килинмаса, бунда тормозланиш билан кузгалиш узаро номувофик харакат килади.
Укиш холатларида тутилиш, тухтаб колиш, товушнинг тебраниши ва пасайиши, баъзида харф, ибора ва гапларнинг тушиб колиши холлари мана шу физиологик механизм таъсирида пайдо булиши психологик тадкикотларда аникланган. Бу сохада утказилган куплаб тадкикотлар шуни тасдиклайдики, бош мияси шикастланган болалар нафакат мослашувда кийинчилик хис этадилар, балки чегараланган ишлаш кобилиятига хам эга. Бундай болаларнинг таълими, мехнат фаолияти шароитлари ва хулк-атвори канчалик пухта урганилган булса, уларнинг атрофидаги: мухитга нисбатан юкори сезувчанликка эгалиги шунча якколрок куринган.
Мактаб олдига куйган талабларни бажаришга кодир булмаган ва шу синфниниг узида икки йилга колишга мажбур (норасо аклий тараккиёти туфайли эмас, диккат ва хулк- атворининг жиддий бузилишлари сабабли)
булган болалар учун кузга куринган болалар психиатрлари, психолог ва педагоглар махсус мактаб очишни талаб килмокдалар.
Ф.Рейнхарт томонидан утказилган укувчи ва ота-она суровномасига мувофик 20-35% укувчилар диккатининг ёмон концентрацияси устидан арз килган. Агар диккат концентрацияси бузилишларини машгулот турлари билан боглик холда тахлил килинса, кизик хулосалар чикариш мумкин булади. Дарс укувчилардан 27% пассив (факат эшитиш ва куриш) ва 73% актив диккат талаб килади. Укитувчининг биринчи холда суст диккат концентрациясини купрок (59%) ва икинчисида камрок (16% укувчиларида) кузатишар экан.
Ахборотни визуал идрок килищда, вактнинг 20%ини олганда. диккат бузилишлари 21% укувчиларда, аудиовизуал (укув вактининг 50% и атрофида) кузатилган. Укитувчиларнинг 57%и огзаки жавобларда диккат концентрацияси заифлашувини, ёзма машкларда эса 15%и заифлашувини аникладилар. Уша 57% укувчиларнинг фикрига кура, масалаларни мустакил ечищда укувчилар диккати концентрацияси заифлашар экан , муаллимларнинг 12%игина у ёки бу масалаларни кайта бажаришдаги кийинчиликларни сезган.
Диккат концентрацияси бузилган бола ёки оз даражада шахс сифатида камчилиги бор. Бундай болаларнинг оналари уларнинг хулк - атворларини куйидаги тарзда таърифлайдилар:
Мактабдаги узлаштириш ёмонлашади, кайфияг тез-тез узгариб туради, катъиятсиз булади. Машгулотларнинг дастлабки соатларида, улар фаол ишлайдилар, сунг узларини бошкара олмайдиган ва нотинч булиб коладилар. Дарснинг дастлабки 10-15 дакикаларида улар тез-тез ишга кобилиятли буладилар, сунг эса эркаланиш, гаплашиш, бошка ишлар билан шугулланиш, бошка укувчиларнинг диккатини хам хар кандай йул билан узларига каратишга харакат киладилар.
Ёзма ишларни бажаришда, болалар аввалига эътиборли булиб, кейинрок хатоларга йул куя бошлайдилар, баъзан эса умуман ёзишни тухтатиб куядилар. Уй вазифаларини кийинчилик билан бажарадилар. Агар оналари ёрдам бермаса, бу кечгача чузилиш мумкин.
Педагогик жараёнда куйидагиларни амалга ошириш зарур:
1) ихтиёрсиз диккатдан фойдаланиш;
2) ихтиёрий диккатни ривожлантиришга харакат килиш. Ихтиёрсиз диккатни хосил килиш ва ушлаб туриш учун эмоционал омиллардан фойдаланиш максадга мувофик;
3) кизикиш уйготиш, хиссий таъсирчан килиш. ^изикарлилик таълим предмети ёки мавзуга алокадор булиши лозим; унинг асосий бугинлари
xucchhhhk SunaH TyngupunraH Synumu ho3hm. Y Sa^apa^TraH TonmnpHKHHHr axaMuaTuHu aHraarn SunaH SoraaHumu ho3hm.
^HKKaT öapKapopnurHHH экcпepнмeнтaп ypraHum Hara^anapura Kypa, gu^Karnu ymnaS Typumga MyxuM mapraapgaH Supu 6aëH этнпagнгaн MaTepuanHHHr xunMa-xunnurugup. ByHga Marepuan Sup- Supu SunaH KeTMa-KeT SoraaHraH Synumu MaKcagra MyBo^uK. ^uKKarau ymnaS Typum ynyH aHru MarepuanHH MatnyM, MyxuM, acocufi, KrouKapnupoK Marepuan SunaH Soraam no3HM. MaHTuKKH SoraaHraH MaTepuanHu myHgafi 6aëH этнm KepaKKu, y yKyBnunapga caBonnap xocun kkhcuh, KefiuHpoK эca yHu ^aBoSu SepuncuH. Hхтнёpcнз guKKarauHr acocuga KrouKumnap ётнmннн xucoSra onuS, нхтнёpcнз guKKarau Maxcyngop puBO^naHTupum ynyH KeHr HyHanTupunraH KrouKumnapHu maKnnaHTupum MyxuMgup.
HxT^pufi guKKaT ^aonuarauHr upogaBufi Tunu KypuHumnapugaH Supugup. HxT^pufi guKKaT gouMufi TrouMnu MexHaTga maKrnaHagu. HxT^pufi guKKarnu puBo^naHTupum ynyH Sonanapga upogaBufi xucnaraapuHu maKnnaHTupum ho3um
OgaM Supop Hapca ycTuga guKKarnHu y3oK Tynnafi onMafigu, Sup HapcagaH ukkuhhu Hapcara, Sup xogucagaH ukkuhhu xogucara Te3 yTuS Typagu. By xpnaT ëm Sonanapga Te3 ynpaS Typagu, atHu ynap afiranraH ranHu Te3 yHyTuS Kyagu. ^uKKarauHr canSufi xycycuaTnapugaH aHa Supu yHuHr nanrumugup. ^uKKarauHr nanrumu geraHga yHuHr acocufi ^aonuaTgaH ukkuhhu gapa^anu Hapcanapra yTuS KeTaBepumu TymyHunagu. MacanaH, cuH^ga yTupraH yKyBHu guKKaTuHu Ky^gaH TymuS KeTraH KanaM ToBymu xaM, gepa3a opKacuga эmнтнпaëтгaн ogaM ToBymu xaM nanFuTumu MyMKuH. ^uKKarauHr xycycuaTnapura yHuHr KynaMuHu xaM Kymum MyMKuH. ^uKKaT KynaMu ^uxaTgaH Top Ba KeHr Synumu MyMKuH. ByHu Su3 TaxucTocKon geraH acSoSga ynnaS SunumuMro MyMKuH. ^uKKaT SonaHuHr SupuHnu ëmugaHoK TapaKKufi этa Somnafigu. ^acraaS нхтнëpcнз guKKaT HaMoëH Synagu. ^yHKu Sona paHrgop Hapcanapra, masungoK oBo3ura guKKaT Kunagu. Hхтнëpcнз guKKarauHr ycumu эxтнë®; Ba KrouKumnap SunaH SorauKgup. ^eKuH uhcoh ^aonuaTuHuHr acocufi kucmu нхтнëpнfi guKKaT acocuga aManra omupunagu. HxTuëpufi guKKaT эca Sonaga ukku ëmnapgaH SomnaS KypuHa Somnafigu. YHuHr maKnnaHumuga KaTTanapHuHr ponu SeKuëcgup. MacanaH, ynap Sonara «SyëKKa Kapa», «ranuMHu эmнт», «MycuKara Ky^oK con» geS ranupagunap. KaTTanap ToMoHugaH guKKaT MaHa myHgafi fiy^nap SunaH ycuS Sopagu.
3-5 ëmnapgaH SomnaS эca guKKaT SonaHuHr yз TamaSSycu SunaH yca Somnafigu. Borna ëmugaru Sonanapga нxтнëpнfi guKKaTHuHr ycumuga yfiuH Karra
axaMuaTra эгagнp. ^yHKu yfiuH KouganapuHu Ba этaппapннн SunuS onum ynyH Sona
yHra нxтнëpнfi guKKaT SunaH paзм conuS Typumu пoзнм. ByHgaH TamKapu,
уйдаги баъзи бир ишларга катнаштириш, уз-узига хизмат килиш кабилар хам ихтиёрий диккатни усишига ёрдам беради.
Мактаб ёшидан бошлаб эса ихтиёрий диккат жуда тез уса бошлайди. Укишида - дарсни эшитиш, китоб укиш, масалаларни ечишда ихтиёрий диккат талаб килинади. Бундан ташкари, укиш ихтиёрий диккатни устириб колмасдан, балки унинг кучи, баркарорлигини усишига хам ёрдам беради. Бошлангич синф укувчилари 7-11 ёшли булган (I-IV) синфларнинг укувчилари киради. Бола мактаб таълимига богчада тарбияланаётганда тайёрланади. Талаблар билан танишади. Бунда у мактабда укувчиларга куйиладиган хар хил талаблар билан танишади. Фон, асосларини урганиш учун биологик ва психологик жихатдан тайёр булади. Таълимга психологик тайёргарлик деганда боланинг обектиб ва субектив жихатдан мактаб талабига таълимига муносиблиги назарда тутилади. У мактаб таълимига аввал психологик жихатдан тайёрланади. Бинобарин, унинг психикаси билим олишга етарли даражада ривожланади. Шу ёшдаги бола идрокининг уткирлиги рвшанлиги, соглиги, аниклиги, узининг кизикувчанлиги, диккатлилиги, хайрихохолиги, ишонувчанлиги хаёлнинг якколлиги, тафаккурининг якколлиги, хотирасининг кучлилиги, тафаккурнинг ёркинлиги билан бошка ёшдаги болалардан ажралиб туради.
Мактаб таълимига тайёрланаётган болага диккат нисбатан узок муддати ва шартли баркарор булади. Бола диккатининг хусусиятлари ролли ва сюжетли уйинларда расм чизиш ва куриш- яшаш машгулотларида лой хамда пластилиндан уйинчоклар тайёрлашда математик амалларни ечишда, хикоя тинглаш ва тузишда куринади. Бола уз диккатини муайян обектга йуналтириш, туплаш таксимлаш буйича маълум даражада куникмага эга булиб уз диккатини бошкариш ва керакли пайтда туплашга интилади.
Бошлангич синф укувчиларда диккатни иродавий зур бериш билан бошкариш ва фавкулотда мослаш имконияти яхши булмайди. Бунинг асосий сабаби уларда ихтиёрий диккатнинг кучсизлиги ва бекарорлигидир. Шу билан бирга бошлангич синф болаларнинг ихтиёрли онгли диккати укиш мотивлари билан узвий боглик холда намоён булади. Одатда уларнинг укиш мотивларнинг узокни кузлаган ва максад билан боглик мотивларга ажратилади. Юкори мотивлари узокни кузлаган мотивларга кирса, бошлангич синф укувчиларнинг мотивлари вокеликка ва реаликка боглик мотивлардир. Тажрибадан маълумки болаларга ихтиёрсиз диккат дурустгина ривожланган булади. Чунки таълим жараёнида ихтиёрсиз диккатининг усиши учун мухим шарт-шароитлар мавжуддир. Бошлангич синф укув материалларнинг якколлиги ёркинлиги жозибадорлиги укувчида беихтиёр хис-туйгулар уйгота
onagu. HpogaBufi 3ypHKurncH3 ocoHruHa $aH acocnapuHu эгaпnam umkohuhu apaTagu. YKyB MaTepuannapuHuHr Typnu-TyMaHnuru uxTuepcro guKKaTuHuHr TynnaHumu MapKa3namyBu Ba SapKapopnurura u^oSufi Tatcup этagн. BomnaHFHH chh^ SonanapHu yKuTumra KypcaTManunuKgaH KeHr ^ofiganaHunagu. By TagSup SupuHHugaH Sonanap ^aonnuruHu omupca uKKuHHugaH MaTepuanHu MaHTHKHH ^H^aTgaH y3namTupumra yHu Taxnun этнm MaBxyMnamTupum Ba yMyMnamTupumra TycKuHnuK Kunagu. Ynapra KypcaTManunuKKa acocnaHraH gHHaMHK cTpeoTun nafigo Synumu xaM MyMKuH. CyHtufi TycuKnap xanan SepyBHu anoMaTnapgaH KyTunum ynyH aKKon Ba MaBxyM MaTepuannapgaH apanam xonga ^ofiganaHum axmu HaTH^a Sepagu. BonaHuHr KypcaTManuKKa SepunuS KeTumu yHH acocufi MaKcaggaH y3oKnamTupagu. Bona TamKu Senrunapra эtтнSop Sepumra ogaTnaHuS, uhku MyxuM SenrunapgaH HeTnama Sopagu. MatnyMKu uxTuepcro guKKaT TatnuM ^apaeHuga yKyBHunapHuHr KrouKum SunaH SeBocuTa SoFnaHuS KeTca, TaSuufiKu ynap $a^aT MapoKnu KyBoHHnu axSopoT Ba MaTHnap SunaH TaHumumra uHTunaguraH SynuS Konagunap. HaTu^aga yTa ho3uk atHu TamKu Ky3FaTyBHunap Tatcupura SepunyBHu guKKaT ynapHuHr ncuxuKacuga MycTaxKaMnaHagu. OgaTnaHum MypaKKaS yKyB MaTepuannapuHu эгannamga KufiuHHunuKnap TyFgupagu. fflyHuHr ynyH K. ^ YmKuHcKufi SonaHu $aKaT y3uHu KrouKTupraH Hapca SunaH эмac SanKu yHu Ku3uKTupMaraH Hapca SunaH xaM MycTaxKaMpoK эcnaS Konagunap Ba y3oK MyggaT эcga caKnafigunap.
BupuHHu Ba ukkuhhu cuh$ yKyBHunapu TatnuMufi MaTepuannapHuHr uhku SoFnaHumnapra axaMuaT SepMafi MatHocura TymyHMafi KypyK эcnaS Konagunap. YpraHunaeTraH MaTepuannapHu MaHTuKufi Taxnun KunMafi eggaKu y3namTupagunap SyHuHr caSaSnapu
1) ynapHuHr MexaHuK xoTupacu SomKa xoTupa Typnapura KaparaHga gypycTpoK puBo^naHraHu, MatnyMoTnapHu afiHaH y3rapumcu3 эcnaS Konum uMKoHuaTuHu apaTagu.
2) YKyBHunap yKuryBHu KyfiraH Ba3u$aHu aHrnaS eTMafigunap HaTu^aga yHuHr TyFpu TymyHTupuS Sep geraH TanaSuHu cy3Ma-cy3 TaKpopnam geS Sunagunap
3) ynapHuHr HyTK Sofinuru eTumMacnuru (unMufi aTaManap Ba Tun KoHyHuaTnapuHu SunMacnuru) MaTepuanHu u^ogufi Tyngupum yHra KymuMHa Kunum uMKoHuaTu fiyKnuru yHu cy3Ma-cy3 KafiTapumHu ocoHnamTupagu.
4) YKyBHunap MaTHu TyFpu ycynnap epgaMuga эcnaS KonumHu SunMafigunap.
A.A Cmuphob эcnaS KonumHuHr TyFpu ycynu cu^araga MaTHgaru
MatHogom cy3napgaH rypyxnapra a^param, TaaHH HyKTaHu Tonum, cy3naS Sepum ynyH pe^a Ty3um Ba yTunraH MaB3ynapHu ugpoK этгaн xonga aHru MaB3yHu TaKpopnamHu TaBcua MoxuaTuHu Typnu Mynoxa3anapHu ganunnapHu unMufi acocnapuHu эcnaS Konum Ba эcгa Tymupum opKanu yKyBHuanapga MaHTuKufi xoTupa
такомиллашади. Уларни А.А Смирнов тавсия килган усул ва воситалар билан куролланади. Аклий мехнатда мустакилликни вужудга келтирмай билишга интилиш кобилиятини устириш мумкин эмас. Шунинг учун боаларга изошли укиш масаланинг шартини шархлаш муаммоли вазиятларни яратиш ва хал килишни ургатиш мухим ахамиятга эга. Ихтиёрий эслаб колиш ва ихтиёрий эсга туширишнинг махсулдорлиги куп жихатдан укувчилар аклий фаоллигининг даражасига боглик.
ХУЛОСА
Психологик диагностика тадкикотларида биринчи ва иккинчи синф укувчилари дарсда факат 30-35 дакика диккат билан утириши, уз диккатини муайян объектга туплаши ва унда ушлаб туриши мумкинлигини курсатгани исботланган. Шунинг учун дарс машгулотлари жараёнида киска танаффус утказиб туриш тавсия килинади.
Таълим олаётган хар бир бола узига хос бетакрор олам. Укитувчи эса ушбу шахсни тарбиялашда даставвал унинг бетакрор оламига кира олиши ва шунга мос келувчи тарбиявий тадбирлар утказиши лозим.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР (REFERENCES)
1. Мирзиёев Ш.М. Эркин ва фаровон, демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз. - Т.: Узбекистон, 2016.
2. Гозиев Э. Умумий психология. Т. 2012
3. Адизова Т.М., Тулаганова Г.К. Мактаб психологининг узлаштира олмовчи бошлангич синф укувчилари билан амалга оширадиган психологик-коррекцион ишлари. Мактабда психологик хизматини ташкил килиш муаммолари. -Т.: ТДПУ. 1994.
4. Нишанова З.Т., Каршиева д Атабаева Н., Курбонова 3. Психодиагностика ва экопериментал психология. - Т., 2014
5. Ф.И.Хайдаров. Н.И.Халилова.Умумий психология.Т. 2009 йил 125-б.