Научная статья на тему 'БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИ АХБОРОТ КОММУНИКАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИНГ ИНТЕГРАЦИЯСИНИ ҚЎЛЛАГАН ҲОЛДА ДАРС ЎТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ МЕТОДИКАСИ'

БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИ АХБОРОТ КОММУНИКАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИНГ ИНТЕГРАЦИЯСИНИ ҚЎЛЛАГАН ҲОЛДА ДАРС ЎТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ МЕТОДИКАСИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
самарадорлик / янги педагогик тенология / коммуникация / технология / ахборотлаштириш / такомиллаштириш / интернет / таълим / интеграция / методика / информатика / компьютер / QR код.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Бошланғич Синф Ўқитувчиларини Ахборот Коммуникацион Технологияларининг Интеграциясини Қўллаган Ҳолда Дарс Ўтиш Самарадорлигини Ошириш Методикаси

Ушбу мақолада бўлажак бошланғич синф ўқитувчилари ахборот коммуникацион технологияларининг интеграциясини дарс жараѐнида қўллашнинг назарий асослари, амалий методлари ҳамда бошланғич синф ўқитувчилари она тили дарслари жараѐнида АКТ фанлараро интеграцияни қўллаш методлари ѐритиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Бошланғич Синф Ўқитувчиларини Ахборот Коммуникацион Технологияларининг Интеграциясини Қўллаган Ҳолда Дарс Ўтиш Самарадорлигини Ошириш Методикаси

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИ АХБОРОТ КОММУНИКАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИНГ ИНТЕГРАЦИЯСИНИ ҚЎЛЛАГАН ҲОЛДА ДАРС ЎТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ МЕТОДИКАСИ»

БОШЛАНГИЧ СИНФ УЦИТУВЧИЛАРИНИ АХБОРОТ КОММУНИКАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИНГ ИНТЕГРАЦИЯСИНИ ЦУЛЛАГАН ^ОЛДА ДАРС УТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ

МЕТОДИКАСИ

Улугбек Кудратович Маматмуминов

Термиз давлат института "Бошлаотич таълим методикаси" кафедраси эркин

тадцицотчиси

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада булажак бошлаотич синф уцитувчилари ахборот коммуникацион технологияларининг интеграциясини дарс жараёнида цуллашнинг назарий асослари, амалий методлари хдмда бошлаотич синф уцитувчилари она тили дарслари жараёнида АКТ фанлараро интеграцияни цуллаш методлари ёритиб берилган.

Калит сузлар: самарадорлик, янги педагогик тенология, коммуникация, технология, ахборотлаштириш, такомиллаштириш, интернет, таълим, интеграция, методика, информатика, компьютер, QR код.

АННОТАЦИЯ

В данной статье рассмотрены теоретические основы и практические методы использования интеграции информационно-коммуникационных технологий в процессе урока будущих учителей начальной школы, а также методы использования ИКТ межпредметной интеграции в курсе материнства. Освещены уроки языка учителей начальной школы.

Ключевые слова: эффективность, новая педагогическая технология, коммуникация, технология, информация, совершенствование, Интернет, образование, интеграция, методология, информатика, компьютер, QR-код.

ABSTRACT

In this article, the theoretical foundations and practical methods of using the integration of information and communication technologies in the course of the lesson of the future elementary school teachers, as well as the methods of using ICT interdisciplinary integration in the course of the mother tongue lessons of the elementary school teachers are highlighted.

Keywords: efficiency, new pedagogical technology, communication, technology, information, improvement, internet, education, integration, methodology, informatics, computer, QR code.

89

^Hru TatgHM TexHogoruagapugaH aMagueTga ^oftgagaHum Syga^aK SomgaHFHH chh$ yKHTyBHHgapHHHr HHTeggeKTyag, H^oguft Ba axgoKHH pHBO^naHHmHHHHr 3apypHH mapTHgup. AMagueT myHH KypcaTagHKH, TatgHM Myaccacagapuga AKT BocHTagapHHHHr MaB^ygguru y3-y3ugaH TatgHM ^apaeHHga ygapgaH caMapagu ^oftgagaHum MacagacHHH xag KugMaftgu. Ygap yKHTyBHH ynyH xaM, y^yBHH ynyH xaM y3ura xoc MatHO, MaB3y Ma3MyHH SugaH TyggupugumH Ba SoHHTH^HmH KepaK. YKHTyBHH yHyH ygap negarorHK Hm caMapagopguruHH omHpHm BOCHTacH, yKyBHH yHyH ygap yHHHr SugHM ogum caMapagopguruHH omHpHm BOCHTacugup.

KoMnroTep TatgHMH TexHogoruagapu - yKHTyBHHHHHr axSopoTHH TaKgHM этнm, y3aTum Ba Tyngam, Ha3opaTHH TamKHg этнm Ba SomKapum SyHHHa ^yH^HagapuHHHr Sup khcmhhh MogeggamTHpyBHH KoMnroTep TexHogoruagapu, тegeкoммyннкaцнagap Ba HHTepaKTHB gacTypuft MaxcygoTgapra acocgaHraH negarorHK mapT-mapoHTgapHH apaTHm ycyggapu, BocuTagapu Ma^Myugup.TatgHM cuecaTHHHHr xo3upru acocun MaKcagu TatgHM ogyBHH maxc, ^aMHaT Ba gaBgaT эxтнe^gapннн KoHgupyBHH MyxHM Ba Kega^aKgaru phbo^h yHyH 3apyp roKopu caMapagopgHKKa эra SygraH 3aMoHaBHH TatgHM Sepumra KapaTHgraH.

AgaSneTgap Ta^gngn: EomgaHFHH cHH^gapga ^opun этнgagнraн negarorHK Ba axSopoT TexHogoruagapu, aBBago, $aHgap opacugaru agoKagopgHKHH TatMHHgam SugaH Sup KaTopga yKyBHH ^aoguaTHHH TyFpu H3ra cogum, BaKTgaH yHyMgu ^ongagaHHm, cHH^ga Ba cHH^gaH TamKapu BaKTgapga Sogagap opacuga TamaSSycKopgHK MyxHTHHH ro3ara KegTHpum, эpкнн ^HKpgam, H^ogun H3gaHHm th3hmhhh apaTHm KaSu KaTop umgapHH aMagra omupumgaH uSopaTgup. Ey umgapHH aMagra omupyBHH Syga^aK SomgaHFHH chh$ yKHTyBHHgapuHH Tanepgamga HH^opMaraKa Ba axSopoT TexHogoruagapu ^aHHHH yKHTHm gacTypu Ba pe^acHHH KaHTa KypuS hhkhS, 3aMoHaBHH SugHM Sepum Ba ygapga aMagun TaneprapgHK MagaKagapHHH maKggaHTupumra xH3MaT KugaguraH yKyB coaTgapu xa^MHHH omupum 3apyp. EomgaHFHH chh$ yKHTyBHHgapuHH Tanepgamga $aKaT Ha3apuH SugHM эмac, SagKH ypraHHgraH Ha3apHH SugHMgapHH aMagga cHHaS Kypum opKagu aMagun KyHHKMagapHHH puBo^gaHTupumra KynpoK эtтнSop KapaTHm go3HM. fflyHHHr yHyH SomgaHFHH MaKTaSgapHHHr negarorHK ^apaeHgapHH TamKHg этнm SugaH SeBocuTa agoKaga SygraH HH^opMaTHKa Ba axSopoT TexHogoruagapu SyHHHa SugHM, KyHHKMa Ba MagaKagapHH эraggam Macagacu SyryHru KyHga gog3apS MyaMMogapgaH xucoSgaHagu. Ey MyaMMogapHH SapTapa^ этнm ro3acugaH m aMgaKaTHMH3 oguMgapu :A.A.ASgyKogupoB, r.Y.YMapoBa, E.ASgyggaeBa, C.TypcyHoB, P.X,aMgaMoB, Y.EerHMKygoB, H.ToftgoKoB y3 hamhh acapgapuga aTpo^guna epuTuS SepraH.

90

Му^окама: Дархацицат, бугуннинг талаби умумий урта таълим мактаблари бошлаетич синф уцитувчилари хусусиятлари жамиятда руй бераётган туб узгаришларни мушохада цила оладиган, хар бир масалага уз муносабатини билдирадиган, мустацил, танцидий, ижодий фикрлай оладиган, дунёцараши кенг, АКТ билан ишлаш куникмасига эга булган шахс булиши керак. Шундай экан бошлаетич синфларда дарс берувчи уцитувчилар янги педагогик ва ахборот технологиялари хацида назарий-амалий тушунчаларга эга булишлари керак.

Таълимда ахборот технологияси — олдинга цуйилган таълимий мацсадларга эришишга имкон берадиган, назарий асосланган таълим жараёнини амалга оширишнинг шакллари, услублари, усуллари ва воситаларининг йигиндисидир. Шундай экан яратилган бир цанча дастурий таъминотларни дарс жараёнларида цуллаш таълим олиш жараёнини бир мунча енгиллаштиради. 1-4-синфларда жорий этиладиган педагогик ва ахборот технологиялари, аввало, фанлар орасидаги боFлицликни таъминлаш ва бу орцали болаларни ортицча цийинчиликлардан озод этиш, уцувчи фаолиятини туFри изга солиш, вацтдан унумли фойдаланиш, синфда ва синфдан ташцари вацтларда болалар орасида ташаббускорлик мухитини юзага келтириш, эркин фикрлаш, ижодий изланиш тизимини яратиш каби цатор ишларни амалга оширишдан иборатдир.

Натижа: Компютер таълим технологияларидан фойдаланиш бутун уцитиш жараёнини узгартириш, уцувчиларга йуналтирилган таълим моделини амалга ошириш, дарсларни фаоллаштириш ва энг мухими, уцувчиларнинг уз -узини тайёрлашни яхшилаш имконини беради. Албатта, замонавий компютер ва интерактив дастурий таъминот ва услубий ёрдам уцитувчи ва уцувчи уртасидаги мулоцот шаклини узгартиришни, урганишни бизнес хамкорлигига айлантиришни талаб цилади ва бу урганиш учун мотивацияни оширади, янги моделларни излаш заруратига олиб келади. Жумладан: wordwaП дастурий таъминоти бошлаетич синфларда она тили дарсларини ташкил этишда мавзуга мос терминларни узлаштириш, сузларнинг ухшаш хусусиятларини фарцлаш, царама-царши маъноли сузларни узлаштириш, суз туркумларига оид билимларни узлаштириш ва мустахкамлашда, сузларни буFинларга туFри булиш куникмаларини шакллантиришда ёрдамчи вазифасини бажаради. Дарслар, якуний ва оралиц , жорий назоратни утказиш, e.maktab платформасида онлайн топширицлар урганишнинг индивидуаллиги ва интенсивлигини оширади. Уцувчиларга онлайн вазифа бериш орцали мустацил уз устида ишлаш куникмаларини, мантиций фикрлаш, ижодий изланиш цобилиятларин

91

шакллантиради. Таълим ва таълим жараёнини ахборотлаштириш таълимни модернизация килишнинг устувор йуналишларидан бири булиб, у катор мухим вазифаларни уз ичига олади:

-таълим муассасаларини компютер техникаси ва алока воситалари билан таъминлаш;

-таълим муассасаларини электрон укув куроллари билан таъминлаш; -талим муассасалари маъмуриятининг бошкарув фаолиятини автоматлаштириш;

-таълим укув жараёнига ахборот технологияларини жорий этиш; -таълим жараёнида ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланиш буйича укитиш ва малака ошириш.

Жумладан onlinedu.uz платформаси оркали укитувчиларнинг самарали малака оширшлари йулга куйилган. Юкоридаги шартларнинг мавжудлиги укув жараёнини сифат жихатидан янги боскичга утказиш имконини беради, чунки укитувчи учун синфда хам укув жараёнини ташкил этиш тизимини яратиш учун янги имкониятлар пайдо булади (янги материални тушунтириш, билимларни мустахкамлаш, назорат килиш) ва синфдан ташкари (утказиб юборилган материални ишлаб чикиш, дарсларга тайёргарлик).

Дарсда электрон таълим воситаларидан фойдаланиш куйидагиларни таъминлайди:

-янги материални тушунтиришда вактни тежаш; -материални купрок визуал, кулайрок шаклда такдим этиш; -укувчиларни идрок этишнинг турли тизимларига таъсир килиш, шу билан материални яхширок узлаштиришни таъминлаш;

-укувчилар томонидан материални узлаштириш устидан доимий оператив назорат;

-самарали таълим тизимини яратишда замонавий компютер технологияларига эга булган укитувчининг ишидаги узгарувчанлик, уларнинг педагогик ва услубий хохишларига, укувчиларнинг ёшига, тайёргарлик даражасига, таълим муассасаси моддий базасининг профили ва хусусиятларига боFлик.

Хулоса: Хулоса урнида шуни таъкидлаб утиш жоизки, таълим ва тарбия жараёнида замонавий таълим технологияларидан тизимли фойдаланишни таъминловчи педагогик жамоанинг фаоллиги илмий-тадкикот ва коммуникативликни шакллантиришга хизмат килувчи асосий омиллардан биридир. Укувчилар уртасида компетенциялар, ижодий ва ташкилотчилик кобилияти, фаол когнитив фаолият учун мотивациядир.

92

Бошлаетич синф укувчиларининг ахборот технологиялари фанидан олган илк билимлари келажакда уз фаолиятида ахборот технологияларини куллашда асос булиб хизмат килади. Уларда ахборот хавфсизлиги, ахборотдан фойдаланиш маданияти шаклланиб боради.

REFERENCES

1. Узбекистан Республикаси Президентининг ПФ-79-сон Фармони ,Тошкент ш., 2023-йил 26-май.

2. З. Б. Ахрарова (2021). УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ЦУЛЛАШ ЖАРАЁНЛАРИ. Academic research in educational sciences, 2 (NUU Conference 1), 190-194.

3. Кузьмина, Н.В. Педагогическое мастерство учителя как фактор развития способностей учащихся / Н.В. Кузьмина//Вопросы психологии. - 1984. - № 1. -С. 20-26.

4. А.А.Абдукодиров. Г.У.Умарова. "Бошлаетич таълимда информатика элементларини укитиш методикаси".Т.:2016.

5. Фан ва таълимда ахборот-коммуникация технологиялари: республика илмий-амалий конференция маърузалар туплами. - Т.: ТАТУ.

6. Фан ва таълимда ахборот-коммуникация технологиялари: республика илмий-амалий конференция маърузалар туплами. - Т.: ТАТУ.

7. Р. Ишмухамедов, А. Абдукодиров, А. Пардаев. "Таълимда инновацион технологиялар: таълим муассалари педагог-укитувчилари учун амалий тавсиялар".

8. Бегимкулов У.Ш. Педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштиришни ташкил этиш ва бошкариш назарияси ва амалиёти мавзусидаги педагогика фанлари доктори илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. -Тошкент. 2007.

9. Садикова, Ш. О. (2022). ПЕДАГОГИК АМАЛИЁТ-ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШНИНГ МУХДМ ШАКЛИ. International Academic Research Journal Impact Factor, 7(1), 1.

93

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.