Научная статья на тему 'БЎЛАЖАК ЎҚИТУВЧИЛАРНИ ИННОВАЦИОН – ИНТЕГРАТИВ ТАЪЛИМ НЕГИЗИДА ТАЙЁРЛАШНИНГ ИЖТИМОЙИЛИ ВА УНГА ҚЎЙИЛГАН ЗАМОНАВИЙ ТАЛАБЛАР'

БЎЛАЖАК ЎҚИТУВЧИЛАРНИ ИННОВАЦИОН – ИНТЕГРАТИВ ТАЪЛИМ НЕГИЗИДА ТАЙЁРЛАШНИНГ ИЖТИМОЙИЛИ ВА УНГА ҚЎЙИЛГАН ЗАМОНАВИЙ ТАЛАБЛАР Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
38
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
инновацион-интегратив / тайёрлаш / бўлажак ўқитувчилар / ижтимоий / талаблар / таълим / интегратив ёндашув / тизим / узлуксиз / инновацион метод / технология / малакали / рақобатбардош / инновацион ривожланган / мутахассис / асосий мақсад / йўналиш / концентуал кетма – кетлик / олий таълим / ривожлантириш / устувор / йўналиш. / innovative-integrative / preparation / future teachers / social / requirements / education / integrative approach / system / continuous / innovative method / technology / qualified / competitive / innovative development / expert / main goal / direction / constential sequence / higher education / development / priority / direction.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — X. To'Raqulov, S. Saydaxmatov

Мазкур мақолада инновацион – интегратив таълим негизида бўлажак ўқитувчиларни тайёрлашнинг ижтимоий жиҳатдан зарурлиги асосланади ва улар асосидаги бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларини тайёрлашга қўйилган замонавий талаблар шакиллантирилади. Ушбу мақоладан бўлажак мутахассисларни касбий фаолиятга тайёрлашни такомиллаштириш муаммоси билан шуғулланувчилар фойдаланиш мумкин.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SOCIAL AND MODERN REQUIREMENTS OF TRAINING OF FUTURE TEACHERS BASED ON INNOVATION INTEGRATIVE EDUCATION

In this article, the social necessity of training future teachers on the basis of innovative-integrative education is based, and based on them, modern requirements for training future primary school teachers are formed. This article can be used by those who deal with the problem of improving the preparation of future specialists for professional activities.

Текст научной работы на тему «БЎЛАЖАК ЎҚИТУВЧИЛАРНИ ИННОВАЦИОН – ИНТЕГРАТИВ ТАЪЛИМ НЕГИЗИДА ТАЙЁРЛАШНИНГ ИЖТИМОЙИЛИ ВА УНГА ҚЎЙИЛГАН ЗАМОНАВИЙ ТАЛАБЛАР»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

БУЛАЖАК УЦИТУВЧИЛАРНИ ИННОВАЦИОН - ИНТЕГРАТИВ ТАЪЛИМ НЕГИЗИДА ТАЙЁРЛАШНИНГ ИЖТИМОЙИЛИ ВА УНГА ЦУЙИЛГАН

ЗАМОНАВИЙ ТАЛАБЛАР Туракулов Х.А.

ЖДПУ Профессори, Педагогик Таълим Халкаро Фанлар Академияси Академиги,

Техника Фанлари Доктори Сайдахматов С.С. ЖДПУ укитувчиси https://doi.org/10.5281/zenodo. 7393921

Аннотация. Мазкур мацолада инновацион - интегратив таълим негизида булажак уцитувчиларни тайёрлашнинг ижтимоий жщатдан зарурлиги асосланади ва улар асосидаги булажак бошлангич синф уцитувчиларини тайёрлашга цуйилган замонавий талаблар шакиллантирилади. Ушбу мацоладан булажак мутахассисларни касбий фаолиятга тайёрлашни такомиллаштириш муаммоси билан шугулланувчилар фойдаланиш мумкин.

Калит сузлар: инновацион-интегратив; тайёрлаш; булажак уцитувчилар; ижтимоий; талаблар; таълим; интегратив ёндашув; тизим; узлуксиз; инновацион метод; технология; малакали; рацобатбардош; инновацион ривожланган; мутахассис; асосий мацсад; йуналиш; концентуал кетма - кетлик; олий таълим; ривожлантириш; устувор; йуналиш.

СОЦИАЛЬНЫЕ И СОВРЕМЕННЫЕ ТРЕБОВАНИЯ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ НА ОСНОВЕ ИННОВАЦИОННО-ИНТЕГРАТИВНОГО

ОБРАЗОВАНИЯ

Аннотация. В данной статье обосновывается социальная необходимость подготовки будущих учителей на основе инновационно-интегративного образования, а на их основе формируются современные требования к подготовке будущих учителей начальных классов. Данная статья может быть использована теми, кто занимается проблемой совершенствования подготовки будущих специалистов к профессиональной деятельности.

Ключевые слова: инновационно-интегративный; подготовка; будущие учителя; Социальное; требования; образование; интегративный подход; система; непрерывный; инновационный метод; технологии; квалифицированный; конкурентоспособный; инновационное развитие; эксперт; Основная цель; направление; постоянная последовательность; высшее образование; разработка; приоритет; направление. SOCIAL AND MODERN REQUIREMENTS OF TRAINING OF FUTURE TEACHERS BASED ON INNOVATION - INTEGRATIVE EDUCATION

Abstract. In this article, the social necessity of training future teachers on the basis of innovative-integrative education is based, and based on them, modern requirements for training future primary school teachers are formed. This article can be used by those who deal with the problem of improving the preparation offuture specialists for professional activities.

Keywords: innovative-integrative; preparation; future teachers; social; requirements; education; integrative approach; system; continuous; innovative method; technology; qualified; competitive; innovative development; expert; main goal; direction; constential sequence; higher education; development; priority; direction.

БС1ТЖСТ ЛЖБ ЖЖОУАТЮЖ

ЮТЕЯМАТЮМЛЬ 8С1ЕОТ1Р1С ГОШМАЬ УОШЫЕ 1 188иЕ 8 иШ-2022: 8.2 | КБК 2181-3337

Х,озирда дунё микиёсидаги ижтимоий - иктисодий ва илмий - техникавий сохаларда олиб борилаётган глобал узгаришлар кадрлар тайёрлаш тизимини, хусусан булажак мутахассисларнинг тизимини хам инновацион - интегратив таълим асосида такомиллаштиришни такозо этади. Бу эса инновацион - интегратив таълим асосида укитишнинг педагогик ва психологик асосларини аниклаштириш, таълим жараёнида таълим олувчиларнинг иккинчи даражали маълумотларга нисбатан ижодий - касбий ёндашувларини ривожлантиришга каратилган алохида эътибор демакдир.

Бу эътиборни амалга оширишда олий таълим муассасаларидаги инновацион -интегратив таълимга асосланган хамда булажак укитувчиларнинг педагогик фаолиятида инновацион ва интегратив ёндашувларни такомиллаштириш уларни касбий - педагогик фаолиятга тайёрлашда ва таълим сифатини оширишда мухим омил булиб хисобланади.

Бу борада мамлакатимизда эътиборга молик ишлар амалга оширилмокда, яъни олий таълим сифатини ошириш, кадрлар тайёрлаш тизимини модернизациялаш ишларини бажаришдаги таълим (укитиш) жараёни илм - фан ва техника - технологияларнинг энг сунгги ютуклари билан интеграцияланмокда ва натижада булар оркали инновацион ривожланган, ракобатбардош замонавий кадрлар тайёрлашга мустахкам замин тайёрланмокда. Булар негизида булажак мутахассисларни тайёрлаш буйича таълим -тарбия сохасидаги сифат узгаришлари ва юкори самарадорликка эришишга, уларнинг жахон таълими талаблари билан мослиги хамда амалий - касбий хаётдаги урнини кай даражада топаётганликлари хам аникланиб борилади. Шу маънода инновацион -интегратив таълимни яхлит мураккаб динамик жараён сифатида караш максадга мувофик булади. Бунга сабаб инновацион - интегратив таълимда унинг интерфаол сифатлари, тарбиявий кисмлари, функционал тавсифи ва узвийлиги изчил тадкик килинади. Бу Республикамизда бозор муносабатларининг шаклланиши малакали мутахассисларга булган талабнинг тобора кучайиб боришидаги пайдо буладиган муаммолар ечимини хал килишда ута мухим жихат хисобланади.

Кейинги йилларда узлуксиз таълим тизимида олиб борилаётган туб ислохотлар юкори малакали кадрларга булган талабларнинг ижтимоий эхтиёжига айланишига сабаб булмокда. Шу сабабли давлатимиз томонидан юкори малакали кадрларни тайёрлашга булган эътибор давлат сиёсати даражасигача кутарилмокда. ^уйидаги хужжатлар фикримизнинг нечоглик ахамиятли эканлигини курсатади: Узбекистон Республикаси "Илм - фан ва илмий фаолият тугрисида"ги 2019 йил 29-октябрдаги УР^-576 сонли ^онуни; Узбекистон Республикаси Президентининг "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора - тадбирлари тугрисида"ги 2017 йил 20 апрелдаги П^ - 2909 сонли ^арори ва "Олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли ислохотларда фаол иштирокини таъминлаш буйича кушимча чора - тадбирлар тугрисида"ги П^ - 3775 сонли ^арори, шунингдек, Узбекистон Республикаси Вазирлар махкамасининг "Олий таълим муассасалари рахбар ва педагогик кадрларнинг малакасини ошириш тизимини янада такомиллаштириш буйича кушимча чора - тадбирлар тугрисида"ги 2019 йил 23 - октябрдаги 797 сонли ^арори ва шу каби давлат хужжатларида мамлакатимиздаги узлуксиз таълим тизимини жахон таълими андозаларига мос талабларни эътиборга олган холда модернизациялаш масалаларига кучли эътибор бермокда. Жумладан, Узбекистон

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар Стратегиясида "Таълим ва укитиш сифатини бахолашнииг халкаро стандартларини жорий этиш асосида олий таълим муассасалар фаолиятининг сифати хамда самарадорлигинн ошириш, илмий-тадкикот ва инновацион фаолиятини рагбатлантириш, илмий ва инновация ютукларини амалиётга жорий этишнннг самарали механизмларини яратиш" вазифалар белгиланган [3]. Бундай вазифаларни бажариш борасида мутахассис-олимларимиз ва тадкикотчиларимиз олдида булажак мутахассисларни интеллектуал салохиятли, касбий - маънавий етук, ракобатбардош замонавий кадр ва энг асосийси инновацион ривожланган килиб тайёрлашдек мухим вазифалар турибди.

Шунингдек, Узбекистон Республикасида умумий урта ва мактабдан ташкари таълимни тизимли ислох килишнинг устувор йуналишларини белгилаш, усиб келаётган ёш авлодни маънавий-ахлокий ва интеллектуал ривожлантиришни сифат жихатдан янги даражага кутариш, укув-тарбия жараёнига таълимнинг инновациои шакллари ва усулларини жорий этиш максадида кабул килинган Узбекистон Рсспубликаси Президентининг «Узбекистон Республикаси Халк таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги 2019 йил 29-апрелдаги ПФ-5712 сонли хамда Узбекистон Республикасида олий таълимни тизимли ислох килишнинг устувор йуналишларини белгилаш, замонавий билим ва юксак маънавий - ахлокий фазилатларга эга, мустакил фикрлайдиган юкори малакали кадрлар тайёрлаш жараёнини сифат жихатидан янги боскичга кутариш, олий таълимни модернизация килиш, илгор таълим технологияларига асосланган холда ижтимоий соха ва иктисодиёт тармокларини ривожлантириш максадида кабул килинган Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги 2019 йил 8 - октябрдаги ПФ - 5847 сонли Фармонлари хам мамлакатимизда узлуксиз таълим тизимини тубдан ислох килишга ва булажак мутахассисларни учинчи минг йилликнинг фаол иштирокчиси килиб тайёрлашга каратилган [5 - 6].

Демак, хозирда олий таълим тизими олдида уни янги боскичга кутаришда, яъни, олий таълимни жахон андозаларига мос равишда ташкил этиш, таълим жараёнининг илмий-назарий, илмий-методологик, илмий-амалий, инноваиион-интегратив муаммоларини хал килиш ва булажак мутахассисларни касбий-маънавий етук, инноваииои ривожланган ракобатбардош килиб тайёрлашдек вазифалар турибди.

Дунёнинг ривожланган мамлакатлар катори Республикамизда хам жахон таълими талабларини этиборга олган холда инновацион ривожланган малакали мутахассисларни тайёрлашга катта эътибор берилмокда. Бу борада илгор хорижий мамлакат олимлари ва нуфузли олий укув юртлари билан хам алокалар урнатилган. улардаги инновацион метод ва тенологияларини урганиб, улар оркали эришилган югуклардан мамлакатимиздаги булажак мутахассисларни тайёрлашда самарали фойдаланмокда.

Бундай инновацион метод ва технологияларнинг назарий негизини ташкил этувчи илм - фанни ва техника - технологияларини тараккий эттиришда жамиятимиз хар бир аъзосининг ташаббускор, гайратли, фидоий, кобилиятли, истедодли, билимли, ижодкор ва энг асосийси инновацион ривожланган булиши мухим ахамият касб этади. Бу борада олиб борилган илмий изланишларимиз ва кузатишларимиз натижалари булажак бошлангич синф

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

укитувчилари уз билимларини амалиётга ижодий куллай олиш ва бунда инновацион -интегратив таълимдан самарали фойдалана билишлари зарурлигини курсатмокда [14 - 16].

Буда бошлангич таълим йуналиши буйича булажак бошлангич синф укитувчиларининг инновацион - интегратив таълимга булган ижодий муносабатларини тарбиялаш учун куйидаги холатларга эътибор бериш керак:

• бошлангич таълимга оид инновацион - интегратив таълимни яхлит тизим сифатида тизимлаштириш тамойилларини ишлаб чикиш;

• инновацион - интегратив таълимни ривожлантиришнинг энг мухим ва макбул йуналишларини аниклаш;

• инновацион - интегратив таълимнинг ташкилий - тузилмавий моделидаги кисмтизимлар ва кисм элементлари орасидаги ахборот алмашинувининг дидиктик жараёнларга мослигини аниклаш;

• электрон укув нашрлари ва ресурсларини яратиш негизидаги инновацион - интегратив таълим мухитини шакллантиришда булажак бошлангич синф укитувчиларининг онгли ва фаол иштирокини таъминлаш;

• бошлангич таълимга инновацион - интегратив таълимни яратишнинг мультимедиали технологиялари билан тизимли интеграцияни таъминлаш ва шу кабилар.

Бунинг натижасида Узбекистои Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепсиясини тасдиклаш тугрисида"ги 2019 йил 8-октябрдаги ПФ-5847 сонли Фармонида "Узбекистон Республикасида олий таълимни тизумли ислох килишнинг устувор йуналишларини белгилаш, замонавий билим ва юкори маьнавий - ахлокий фазилатларга эга, мустакил фикрлайдиган юкори малакали кадрлар тайёрлаш жараёнини сифат жихатидан янги боскичга кутариш, олий таълимни модернизация килиш, илгор таълим технологияларига асосланган холда ижтимоий ва иктисодий тармокларини ривожлантириш", деб белгиланган талабларига жавоб бера оладиган юкори малакали жахон таълими талабларига жавоб бера оладиган ракобатбардош замонавий мутахассисларни тайёрлашга эришилади [6].

Ву кайд этилган кетма - кетлик асосида булажак бошлангич синф укитувчиларини касбий фаолиятга тайёрлашда салмокли фундаментал тадкикот ишларини олиб боришга тугри келади.

Демак, замонавий бошлангич таълим учун булажак бошлангич синф укитувчиларини инновацион - интегратив таълим асосида тайёрлаш масаласи узлуксиз таълим тизимидаги долзарб ва истикболли ижтимоий муаммо экан. Хозирда бундай муаммо ечимини хал этишга давлат сиёсатининг устувор йуналишларидан бири сифатида каралмокда. Бунга инновацион - интегратив таълим кенг камровли, куп киррали, мураккаб ва ижодий ташкилий-псдагогик фаолият эканлиги доимо диккат марказимизда булиши керак.

Мамлакатимиздаги замонавий тараккиёт даражасига эътибор берадиган булсак Республикамизда ахборотлашган жамият куриш йулидаги асосий вазифа ахборотлаштириш негизида инновациялаштирилаётган жамиятнинг барча таркибий кисмларини ривожлантириш ва улар негизида инновацион ривожланган булажак мутахассисларни тайёрлаш замонавий таълим тизими олдида турган мухим ва истикболли долзарб муаммолардандир. Айникса, хозирга келиб, яъни XXI асрда булажак мутахассисларни

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

тайёрлашдаги таълим мазмунига илм-фан ва техника-технологияларнинг энг сунгги ютуклари хакидаги маълумотларни интеграциялаб боришга кучли эътибор каратилмокда. Бунга сабаб учинчи минг йилликнинг фаол иштирокчиси янги фикр, инновацион гоя ва улардан амалиётда кенг фойдаланиш уй - хаёли билан яшамоги керак. Шу сабабли бошлангич таълим буйича булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашнинг ДТС га кушимча килиб куйидаги талабларни куйишни максадга мувофик деб топдик:

• мамлакатнинг ижтимоий-иктисодий ривожланишидан келиб чикиб жамият ва давлатнинг замонавий талабларини кондириш борасидаги илмий, илмий - методик, амалий - методик, методик ишланмалар кабилар мажмуасини таркиб топтириш ва улардан булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашни такомиллаштиришга мос булганларини танлаб олиб, улар буйича маълумотлар базасини ташкил этиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашда илм-фан ва техника -технологияларнинг илгор ютукларидан узлуксиз ва узвий равишда фойдаланиб боришни асосий кун тартибига айлантириш ва бунда булажак мутахассисларни касбий фаолиятга тайёрлашдаги таълим мазмуни буйича тулдирилган, бойитилган ва мукаммаллаштирилган таълим мазмунларини таркиб топтиришда кучли эътибор каратиш;

• замонавий истикболли ижтимоий - иктисодий шароитлар учун хам жавоб бера оладиган инновацион ривожланган кадрлар тайёрлаш сиёсатининг устуворлигига эришиш ва бунда каралаётган соха буйича лойихаланган инновацион дастур асосидаги инновацион метод ва технологияларни яратиш борасидаги ижодий фаолиятга эътиборда булиш. Демак, бошлангич таълимга ва улар буйича булажак укитувчиларни тайёрлашга хар качонгидан хам эътибор кучайган. Шу сабабли хам бу талабни бажариш учун куйидаги жихатларга эътибор бериш лозим булади:

• булажак бошлангич синф укитувчиларини касбий фаолиятга тайёрлаш жараёнини куп вариантли динамик жараён эканлигини эътиборга олиб унга етарли даражадаги инновацион-итегратив ёндашув килишни уйлаб фаолият юритиш керак;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашда замонавий ахборот технологияларини жорий этишнинг инновацион метод ва технологияларини ишлаб чикиш.

Бу кайд этилган жихатлар замонавий бошлангич таълимга, хусусан, булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашга катъий талабларни куйишни талаб этади. Шу маънода булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрллашнинг асосий максади -булажак бошлангич синф укитувчиларининг касбий билимлари ва махорати хамда куникмаларини мунтазам равишда шакллантиришда замонавий "мехнат бозори", шахс, давлат ва жамиятнинг динамик равишда усиб борувчи эхтиёжларини хисобга олган холда уларни касбий фаолиятга тайёрлаш динамикасини таъминлашдан иборатдир. Бунда булажак бошлангич синф укитувчисидаги укитувчининг касбий интеллектуал салохияти; инновацион ривожланганлиги; укув - услубий, укув-дастурий на укув-ахборотли таьминотлар билан таъминланганлиги; касбий билимларини ошириб боришга кумак берувчи манбалар (маълумотлар баъзаси ахборотлар ва билимлар банки ва х.к)нинг мавжудлиги; олий таълим муассасасида ижодий мухитнинг мавжудлиги; таълим берувчи ва таълим олувчиларнинг маънавий жихатдан камолоти даражаларининг етарлилиги ва шу

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Kaöunap Myx,HM ax,aMHHT Kacö eTagu.

TagKHKOTHMH3 HaBöaTgaru KucMHga ynap TyFpucugarH KOH^myan KeTMa- KeTnuKnu KenTupaMH3:

I. Y3ÖeKHCTOH PecnyönuKacu onuM TatnHM th3hmhhh 2030 MunraHa pHBO«naTHpum концeпцнflcннн xucoöra onraH x,onga öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHnapuHH TaMepnamra KyMunraH Tanaönap.

II. Y3ÖeKHCTOH PecnyönuKacu XanK TatnHM th3hmhhh 2030 MunraHa pHBO«naHTHpum концeпцнflcннн xucoöra onraH x,onga öomnaHFHH TatnHMHH TaKOMHnnamTupum öyMHHa KyMunraH Tanaönap.

III. Y3ÖeKHCTaH PecnyönuKacuHHHr "HnM-^aH Ba unMuM ^aonuar TyFpHCHga"ru ^OHyHHHH xucoöra onraH x,onga öomnaHFHH TatnuMra KyMunraH Tanaönap

IV. Eyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHcuHHHr KacöuM HHTenneKTyan canoxH^THra KyMunraH Tanaönap

V. Eyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHunapuHHHr yKyB-MeTogHK Ba yKyB-axöopoTnu TatMHHOTnapura KyMunraH Tanaönap.

VI. Eyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHnapHHHHr KacöuM öunHMnapuHH omupuö öopumra KyMunraH Tanaönap.

VII. Eyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHnapuHHHr H«ogHH ^aonuaT MyHanumnapura KyMunraH Tanaöap.

Энgн KaMg этнnгaн KeTMa-KeTnuKHHHr acocuM MyHanumnapu x,aKHga TyxTanaMH3. EiipiiHHii HyHa^nmHHHr acocim MaKcaaii Heru3HHH öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHnapuHH ннновaцнон puBO«naHraH, paKoöaTöapgom 3aMOHaBHH Kagp cu^araga TapKuö TonTupum Macanacu eTagu Ba ynapHH KyMugaru Kerna-KeTnuKga aManra omupum MaKcagra MyBO^HK öynagu:

• onuM TatnuM Ma3MyHHHH cu^aT «Hx,aTHgaH aHru öocKHHra KyTapum, hsthmohm coxaHHHr öapKapop pHBO«naHHmura MyHOCuö xucca KymaguraH, MexHaT öo3opuga y3 ypHHHH Tona onaguraH roKopu ManaKanu öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHCHHH TaMepnam th3hmhhh Mynra KyMum;

• xanKapo TanaönapgaH Kenuö hhkhö, öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHnapuHH TaMepnamHHHr unFop (ucTHKöonnu) craHgapTnapuHH «opuM этнm, «yMnagaH yKyB gacTypnapuga Ha3apuM öunuM onumra MyHanTupunraH TatnHMgaH aManuM KyHHKManapHH maKnnaHTupumra MyHanTupunraH TatnHM TH3HMHra öocKHHMa-öocKHH yTHm;

• xopH«HH HHBeci^HanapHH KeHr «anö Kunum Ba öomKa öyrog«eTgaH TamKapu MaönaFnap xucoöura öyna«aK öomnaHrruH chh$ yKHTyBHHnapuHH TaMepnamHH TaKOMHnnamTupumra oug ннновaцнон-ннтeгpaтнв TatnHM MapKa3napuHH TamKHn этнm;

• onuM TatnHM Myaccacanapu npo^eccop-yKHTyBHHnapu, unMHH H3naHyBHHnapu, goKTapaHTnapu, öaKanaBpuaT Ba MarucrpaTypa TanaöanapHHHr roKopu HMnaKT-^orcropra эгa Hy$y3nu xanKapo unMuM «ypHannapga MaKonanap Hon этнmн, MaKonanapra HKTuöocnuK KypcaTKHHnapu omumu, myHHHrgeK, PecnyönuKa unMHH «ypHannapuHH xanKapo unMHH-TexHHK MatnyMOTnap öa3acura öocKHHMa-öocKHH KupuTHnumuHH TatMHHnam;

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

• булажак бошлангич синф укитувчилари таълим - тарбияси учун кушимча шароитлар яратишга каратилган комплекс чора-тадбирларни уз ичига олган бешта ташаббусни амалиётга тадбик этиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлаш жараёнининг амалиёт ва илмий тадкикот хамда укитувчилар малакасини ошириш ва кайта тайёрлаш институтлари билан узаро манфаатли хамкорликларини йулга куйишнинг изчил тизимини ишлаб чикиш ва уни жорий этишга эришиш;

• профессор-укитувчилар, талабалар уртасида суровномалар утказиш, жамоатчилик ва иш берувчиларнинг фикрини урганиш хамда илгор хорижий тажрибаларни тахлил килиш оркали булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлаш сифатини ошириш, укув дастурларини такомиллаштириш ва замонавий педагогик технологияларни жорий этиш юзасидан тавсиялар ишлаб чикиш [6].

Иккинчи йуналишнинг асосий максади негизида усиб келаётган ёш авлодни маънавий-маърифий ва интеллектуал ривожлантиришни сифат жихатидан янги даражага кутариш, укув-тарбия жараёнига таълимнинг инновацион шакллари ва усулларини жорий этиш масалалари ётади ва уларни куйидаги кетма-кетликда амалга ошириш максадга мувофик булади:

• бошлангич таълим мазмунини сифат жихатидан янгилашга оид ижодий фаолиятда инновацион ёндашувлар килишга мунтазам равишда фаол иштирок этиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини укитиш методикасини такомиллаштириш, таълим-тарбия жараёнига индивидуаллаштириш тамойилларини боскичма-боскич тадбик этишнинг фаол иштирокчиси сифатида тайёрлашда доимо эътиборда булиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини бошлангич таълимга замонавий ахборот-коммуникацион технологиялари ва инновацион лойихаларни жорий этишга тайёрлашга доимо эътиборда булиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини ёшлар таълим-тарбияси учун кушимча шароитлар яратишга каратилган комплекс чора-тадбирларни уз ичига олган бешта ташаббусни амалиётга жорий этишга тайёрлаш ва шу кабилар [5]. |

Учинчи йуналишнинг асосий максади негизида ахборот маконида илм-фан ва технологиялар асослари, ютукларини оммалаштириш, шунингдек, илм-фан ва илмий фаолият сохасига оид тегишли тадбирларни таргиб этиш буйича чора-тадбирларни белгилаш ишлари ётади ва уларни куйидаги кетма-кетлик буйича амалга ошириш максадга мувофик булади:

• илм-фан ва илмий фаолиятни ривожлантириш оркали инновацион ривожланган бошлангич синф укитувчисини тайёрлашга эришиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашда илм-фан ва инновацион текнологияларни ривожлантиришнинг устувор йуналишларини белгилаш ва уларга мос ресурсларни максадли йуналтиришга доимо эътиборда булиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларида давлат илмий дастурларини ишлаб чикишга асосланган ташаббус на лойихяларни куллаб-кувватлашга хавасини уйготиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини илм-фан ва илмий фаолият сохасини молиялаштиришни оптималлаштиришга ургатиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини "фан-таълим-амалиёт" тизимининг узвий

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

öoFnHKnurHHH TatMHHnam Ba yHgaru MaH^aaTgopnHKHH omupum Me3OHnapuHH umnaö HHKHmra ypraTHm;

• öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHnapuHH unM-^aH Ba unMuM ^aonuaT cox,acuHHHr axöopoT MaKOHH öunaH y3BuM öoFnHKnuruHH TatMHHnamra ypraTHm;

• öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHnapuHH unM-^aH Ba unMuM ^aonuaT cox,acuga xanKapo xaMKopnHKHH puBO«naHTupumra oug MaHöanapHH TaxnunuM ypraHuö. ynapgaH aManuM ^aonuaTga ^oMganaHumra ypraTum Ba my Kaöunap [1].

• Ey MyHanumga öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHnapuHHHr h«thmohM öunHMgoHnurH acocuM эbтнöоpнмнзga öynagu.

TypTHHHH HVHa.iHmHHHr acocini MaKcaaii Heru3uga öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHnapugarH aKn-ugpoK, 3aKOBaT, MatHaBuM «ux,aTgaH eryKnHK, TacaBByp, cHHHHKOBnHK Kaöunap opKanu, ynapHH «aMnaHraH MaTepuannapHH öunumra (TaKKocnam, aöcrpa^uanam, xyKM HHKapum Ba my Kaöunapra), MaB«yg öunuMHH TaHKHguM (TaxnunuM) ypraHHmra TaMepnam Kaöunap eTagu Ba ynapHH KyMugaru KeTMa-KeTnuKga aManra omupum MaKcagra MyBO^HK öynagu:

• 3aMOHaBHH öomnaHFHH chh$ yKHTyBHucu y3HHHHr ннновaцнон pHBO«naHHmHHH, negarorHK KoöunuaTH Ba MaxopaTHHH gHHaMHK paBHmga omupuö öopumuHH ogaTuM xonaTra aMnaHTupum,

• 3aMOHaBHH öomnaHFHH chh$ yKHTyBHucu h«thmohM «ux,aTgaH x,aM öunuMgoH öynMOFH no3HM, atHH y MyHTa3aM paBHmga «aMHaTHMH3garu Ba gaBnaTHMH3garu h«thmohM-uKTHcoguM y3rapumnapgaH xaöapgop öynMOFH no3HM;

• 3aMOHaBHH öyna«aK öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHucu xopu«uM TunnapHH öunMOFH Ba KOMntroTepnap öunaH "THnnama" onMOFH no3HM;

• öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHucu öomnaHFHH TatnuMra oug gaBnaT xyKyKuM-MetepuM xy««aTnap öunaH TaHHm öynumu KepaK Ba ynapgaH aManuM- KacöuM ^aonuaTga ^oMganaHum KyHHKManapura эгa öynumu KepaK;

• 3aMOHaBHH öomnaHFHH chh$ yKHTyBHucu MyTaxaccucnuK (uxTucocnuK) Ba Maxcyc ^aHnapu öyMHHa gapcnHK, yKyB KynnaHMa, yKyB-ycnyöuM KynnaHManap, TapKaTMa MaTepuannap Ba cnaMgnap (BepTyan cTeHTnap x,aM) apaTa onum ManaKacura эгa öynHmnurH xaMga $aH öyMHHa KeMuHru aHrunuKnap Ba ynapHHHr aManuM ax,aMHaTnapu x,aKHga MyKaMMan öunuMnapra эгa öynMOFH no3HM;

• öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHnapu y3HHHHr Kena«aKgaru KacöuM- ^aonuaTHga y3H yKHTagurau $aHH öyMHHa TynHK ATC TanaönapuHH öunumu KepaK:

• öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHucu öomnaHFHH TatnHM öyMHHa ATC garu öunuM, KyHHKMa Ba ManaKanapra oug TanaönapHH TynHK öa«apaguraH öynumu KepaK Ba my Kaöunap.

Ey MyHanumga öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHnapuHHHr canox,HHTH Ba HHTe..eKTH acocuM эtтнöоpнмнзga öynagu. Ey öopaga, öyna«aK öomnaHFHH chh$ yKHTyBHHcuHHHr canoxuaTH geraHga y y3HHH MyaMaH Tap3ga yHra KenaguraH unxoMHH Kaöyn Kunumra TaMepnaHraHgaH cyHr ro3 öepaguraH cu^aT экaнnнгннн эtтнöоpgaн HHKapMacnHK KepaK. HyHKH, ynap opKanu ogaMnap unM-Matpu^aTnu, aKn-3aKOBaTnu öynagunap Ba öyHgaM aKn-ucTetgog эгanapннн cano^uaTnu Kumunap geMunagu. Ymöy MyHanumgaru HHTenneKTHH эtтнöоpгa onumga эca HHcoHHHHr gyHeKapamu KeHraMumugaru Ta^aKKyp Kuna onum

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

кобилияти натижаси тушуниши лозим булади. Бунда булажак бошлангич синф укитувчисининг интеллектини шакллантирувчи омиллар: онг, акл, фикр, гоя, таълимот кабилар уларнинг интеллектуал салохиятини бардавон юксалиб боришида мухим харакатлантирувчи омиллар булиб хисобланади.

Бешинчи йуналишнинг асосий максади негизида булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлаш жараёнида укув - методик ва укув - ахборотли таъминотлардан узлуксиз ва узвий равишда фойдаланишга эришиш, келажакда, яъни ижтимоий-иктисодий шароитлар учун хам жавоб берадиган кадрлар тайёрлаш сиёсатининг устиворлигига эришиш, таълимда сифат узгаришларига хамда юкори самарадорликка эришиш борасидаги илмий-техникавий ва ииформацион маълумотлар баъзасини яратиш, ДТСдаги сифат курсаткичига ва самарадорликка эришишнинг илмий услубларини ишлаб чикиш, бу сохадаги оптимал вариантларни танлашга истикболли илмий - услубий ишланмалар тайёрлашга оид ижодий фаолият етади ва уларни амалга оширишни куйидаги кетма-кетликда олиб бориш максадга мувофик булади:

• булажак бошлангич синф укитувчиларни тайёрлашга оид ДТСлар бошлангич синфга оид меъёрий-хукукий хужжатлар: укув режалари, ишчи укув режалари, укув дастурлари, ишчи укув дастурлари, таквимий укув режалари, маърузалар матни, курс ишларини тайёрлаш буйича курсатма ва йурикномалар, дидактик материаллар (дидактик маълумотлар, сиравочник маълумотлар, таркатма материаллар, слайдлар, вертуал стентлар ва шу кабилар)дан амалий фаолиятда фойдаланишга кулайликни таъминлаш максадида тайёрланадиган йурикнома ва курсатмаларнинг мавжудлиги;

• электрон укув адабиётлар; электрон дарслик, электрон укув кулланма; укитиладиган фанлар буйича электрон портфель ва электрон комусий лугат кабиларни тайёрлаш ва улардан булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлаш амалиётида фойдаланишга оид методикаларни тайёрлаш;

• электрон укув адабиётларини яратиш малакасига зга булган интеллектуал салохиятли булажак бошлангич синф укитувчиларини таълим муассасаси кошидаги инновацион-интегратив таълим маркази фаолиятига купрок жалб этишга эришиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашга оид мутахассислик (ихтисослик) ва махсус фанларни укитишга ахборот- коммуникацион технологияларни ишлаб чикиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларининг компьютер саводхонлиги даражаларини замонавий талаблар асосида мунтазам равишда такомиллаштириб боришга эришиш, чунки хаётимизнинг деярли барча жабхалари ракамли технологиялардан фойдаланишга боглик булмокда;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашга оид "дидактик портфель" номли маълумотлар базасини тайёрлаш;

• булажак бошлангич синф укитувчилари учун "ИНТЕРНЕТ" дан фойдаланиб бошлангич таълимга оид фанларга тегишли материалларни туплаш ва улардан фойдалана олиш малакаларини берувчи тупламларни ташкил этиш ва шу кабилар.

Бу йуналишда купрок булажак бошлангич синф укитувчиларининг методик жихатидан билимдонлигига ва ахборотли маданиятлилигига эътибор берилади. Бунга сабаб улар туфайлигина инновацион ривожланган булажак бошлангич синф укитувчисини

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

тайёрлаш имконияти кафолатланади.

Олтинчи йуналишнинг асосий максади негизида булажак бошлангич синф укитувчиларининг касбий тайёргарлиги даражасини аниклаш ва бахолаш хамда улардаги касбий фаолиятни амалга ошириш учун зарур буладиган билим, куникма ва малакаларни шакллантиришга оид ижодий фаолият ётади ва улар куйидаги кетма-кетлик буйича амалга оширилади:

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашга оид таянч (пропедивтик) маълумотларнинг узлуксиз ва узвий маълумотлар тизимини шакллантириш ва улардан амалиётда фойдаланишнинг самарали йулларини ишлаб чикиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашга оид, яъни уларнинг касбий фаолиятини шакллантиришга бевосита боглик булган фанлар буйича янгиланган (модернизациялашган) таълим мазмунини шакллантириш ва буларни тулдирилган, бойитилган хамда мукаммаллаштирилган таълим мазмунлари буйича тизимлаштириб чикиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашдаги мутахассислик (ихтисослик) ва махсус фанлар блокларига тегишли фанларга оид янги маълумотларни ИНТЕРНЕТ тармогидан олишга эришиш ва олинган янги маълумотларни (адабиётларни) хамда ахборотларни мустакил равишда тахлил кила олиш, улардан касбий фаолиятда кенг фойдаланишга эришиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашга оид инновацион-интегратив таълимни ва мультимедиа махсулотларини жорий этишга оид адабиётлар билан мунтазам равишда таништириб бориш ва улардан амалий-касбий фаолиятда фойдаланишни мунтазам равишда амалга ошириш ва шу кабилар.

Ушбу йуналиш буйича фаолият юритишда булажак бошлангич синф укитувчиларининг касбий билимдонлигига куйилган талаблар асосий диккат- этиборимизда булиши керак. Бу булажак бошлангич синф укитувчисининг касбий билимдонлиги укув дастури йуналишида илмий асосланган билим, куникма, малакаларга эгалигига, методик жихатдан асосланган амалий фаолиятни юрита олиш кобилияти, амалий-касбий фаолияти даврида учраган муаммоларнинг оптимал (энг кулай ва макбул) ечимини мустакил ва онгли равишда топишининг инновацион метод хамда технологияларини эгаллайди.

Еттинчи йуналишнинг асосий сабаби негизида булажак бошлангич синф укитувчиларига янгилик яратиш зарурлиги ва мумкинлигини ургатиш, муаммони ифодалай олишга тайёрлаш, гоя ва фаразини илгари суриш учун керак буладиган билимларини ишга солиш, фаразни назарий ва амалий тасдиклашга ургатиш, муаммони хал килишни оптималлаштириш ва натижада янги ишланмалар килишга ургатиш каби ижодий фаолият ётада ва уларни куйидаги кетма-кетликда амалга ошириш мумкин:

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашдаги истикболли ва долзарб муаммолар нималардан иборат эканлигига доимо эътиборда булиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлаш ишларини замоновий талаблар (илм-фан ва техника-технологиянинг энг сунги ютуклари) асосида мунтазам равишда регулировка (ростлаш ишларини олиб бориш) килиб бориш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашдаги мутахассислик (ихтисослик) ва махсус фанлар блокларига тегишли фанларни укитишни такомиллаштиришга оид

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

инновацион ёндашув килишни мунтазам равишда амалга ошириб бориш ва бунда жамият тараккиётига оид илгор технологияларни хамда инновацион гояларга кучли эътибор каратиш лозим;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини фан олимпиадаларига, танловларга ва турли касбий фаолиятга оид кургазмаларда катнашишига доимо кучли эътиборда булиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашда мунтазам равишда инновацион-интегратив таълим (инновацион дастур, инновацион метод ва технологиялардан) дан самарали ва максадли фойдаланишларга эътиборли булиш ва уларнинг шу сохада ижодий фаолият юритишга иштиёкининг методологик асосларини яратиш ва шу кабилар.

Ушбу сохада фаолият юритишда купрок булажак бошлангич синф укитувчиларини ижодий ёндашув килишга тайёрлашга эътибор бериш керак.

Саккизинчи йуналишнинг асосий максади негизида булажак бошлангич синф укитувчиларининг эгаллаши лозим булган касбий билим, куникма ва асосида шаклланадиган эзгу гоялар, хулк - атвори ва хатти - харакатини онгли равишда амалга оширишга оид ижтимоий ёндашув ётади ва уларни куйидаги кетма - кетликда амалга ошириш маъкул булади:

• булажак бошлангич синф укитувчилари онгига маънавий-касбий етук мутахассис ва уларнинг жамнят тараккиётидаги урни хамда нуфузи хакидаги мукаммал маълумотларни мунтазам равишда сингдириб бориш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини маънавий-касбий етук кадр сифатида тайёрлашга мунтазам равишда эътибор бериш ва бунда шу соханннг етук олимлари ва мутахассисларининг турмуш тарзи хамда фаолиятидан ибрат намуна сифатида фойдаланиш;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини тайёрлашда таълим дастурларидаги фанлар буйича уларга тегишли маълумотларни вактли матбуотдан, шунингдек, ИНТЕРНЕТ тармогидан олинган маълумотлардан мунтазам равишда фойдаланиш керак;

• булажак бошлангич синф укитувчиларининг янги касбий фаолиятга оид адабиётлар билан мунтазам равишда танишиб боришида ахборот ресурс марказларидан самарали фойдаланишга эришиш ;

• касбий, маънавий-ахдокий маданиятли, касбий-маънавий маданиятли, касбий-маънавий етук булган инновацион ривожланган замонавий булажак бошлангич синф укитувчисини тайёрлашга эришиш ;

• булажак бошлангич синф укитувчиларини мунтазам равишда маънавий-марифий ишлар буйича маънавий-касбий ва тарбиявий тадбирларни уюштиришнинг мукаммал режасини ишлаб чикишга ва уларни олиб боришнинг инновацион услубларини яратиш билан шугулланишига ургатиш ва одатлантириш ва шу кабилар.

Ушбу йуналишдаги ижодий фаолиятда асосан булажак бошлангич синф укитувчиларининг маънавий-ахлокий маданияти асосий эътиборимизда булади.

Олиб борилган тадкикот ишимиз буйича хулоса урнида таъкидлаш мумкинки булажак бошлангич синф укитувчиларини инновацион- интегратив таълим негизида тайёрлашнинг ижтимоий ахамияти ва унга куйилган замонавий талабларидан куриниб турибдики, уларни касбий фаолиятга тайёрлашнинг инновацион-интегратив таълимга

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

асосланган методологик асосларини ишлаб чикиш ушбу йуналишдаги замонавий педагогиканинг долзарб муаммоларидан иборат экан. Шу сабабли мазкур тадкикот ишимизнинг кейинги кисмларида улар буйича олиб бориладиган тадкикот ишлари билан шугулланамиз.

Шунингдек, инновацион- интегратив таълим универсал характерга эга булган ижодий ёндашувни талаб этади ва шубхасиз унинг ёрдамида таълимда таълим сифатини янада юкори даражага кутариш кафолатланди. Шу сабабли хам бошлангич таълимга куйилган замонавий талабларни (7 та конуектуал кетма - кетликда ) бошка йуналишдаги булажак мутахассисларни тайёрлашда фойдаланишга тавсия бериш мумкин. Бунда факатгина тайёрланаётган мутахассисликнинг узига хос хусусиятлари асосий эътиборда булади.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикасининг 2019 йил 29 октябрдаги "Илм - фан ва ижодий фаолият тугрисида"ги УРК - 576 сонли Конуни // Конун хужжатлари маълумотлари базаси, 30.10.2019, 03/19/576/ 39-70 сон.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 20 апрелдаги ПК - 2909 сонли "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора - тадбирлари тугрисида"ги Карори. www.lox.uz.

3. Узбекистон Республикаси Президентининг "УЗбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар Стратегиясини тасдиклаш тугрисида"ги 2018 йил 7 - февралдаги ПФ - 5264 сонли Фармони. www.lox.uz.

4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 5 июндаги "Олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли ислохотларда фаол иштирокини таъминлаш буйича кушимча чора - тадбирлари тугрисида"ги ПК - 3775 сонли Карори. www.lox.uz.

5. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 29 апрелдаги ПФ - 5712 сонли "Узбекистон Ресупбликаси Халк таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги Фармони. www.lox.uz.

6. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 - октябрдаги "Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожланитириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги ПФ - 5847 сонли Фармони. www.lox.uz.

7. Узбекистон Ресупбликаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 23 октябрдаги 797 сонли "Олий таълим муассасалари рахбар ва педагогик кадрларнинг малакасини ошириш тизимини янада такомиллаштириш буйича кушимча чора - тадбирлар тугрисида"ги Карори. www.lox.uz.

8. Абрасимов А.Г. Информационно - образовательная среда учебного процесса в вузе. -М.: Образование и информатика, 2004, 256 б.

9. Визиров Т.Т. Теория и практика использования информационных и коммуникационных технологий в педагогическом образовании. Автор. Дисс.. ..докт.пед.наук. - Ставрополь, 2001, 42 с.

10. Загвиянский В.И. Теория обучения. Современная интерпритация. - М.: Академия, 2019, 192 с.

11. Михайлов А.Н. Педагогические условия совершенствования информационно -

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

образовательной среды высшего учебного заведения. Автор.дисс. ...канд.пед.наук. -Нижний Новгород, 2007, 21 с.

12. Мустофоева ДА. Махсус фан укитувчиларининг касбий ва педагогик компетентлигини ривожлантириш. Пед. Фанлари буйича фалсафа доктори. (PhD) дисс. Автор. - Т.: 2019, 30 б.

13. Никбаев Х.Х. Медия таълим асосида булажак укитувчиларнинг касбий - танкидий ёндашувини такомиллаштириш. Пед.фан. буйича фалсафа доктори (PhD) дисс. Автор. - Т.: 2020, 24 б.

14. Туракулов Х.А., Жабборов Н.С. Булажак укитувчиларни инновацион фаолиятга тайёрлашнинг назарий - методологик асослари. Монография. - Т.: "Fan va texnologiya", 2019, 152 б.

15. Туракулов Х.А., Сайдахматов С.С. Инновацион - интегратив таълимга оид таълим мазмунини шакллантириш // Уша жойда. - Б. 217-219.

16. Туракулов Х.А., Сайдахматов С.С Булажак укитувчиларни тайёрлашда инновацион -интегратив ёндашув килишнинг методологик асослари // "MODERN SCIENTIFIC CHALLENGES AND TRENDS". - Б. 264-268.

17. Х,асанбоев Ж., Туракулов Х.А.Дайдаров МД., Х,асанбоева О., Усмонов Н.У., Педагогика фанидан изошли лугат. -Т: "Фан ва технология", 2009, 672 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.