БУЛАЖАК БОШЛАНГИЧ СИНФ УЦИТУВЧИЛАРИНИ ДАРСДАН ТАШ^АРИ ТАРБИЯВИЙ ФАОЛИЯТНИ АМАЛГА ОШИРИШГА
ТАЙЁРЛАШ ЙУЛЛАРИ
Адиба Исмоиловна Бахронова
Бухоро давлат университети
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада булажак бошлангич синф укитувчиларини дарсдан ташкари тарбиявий фаолиятни амалга оширишга тайёрлаш йуллари хдкида фикр юритилган булиб, унда талабаларнинг тарбия назарияси ва методикаси курсини урганишдаги педагогик имкониятлари, стратегиялари баён килинган.
Таянч суз ва иборалар: укитувчи, дарсдан ташкари тарбиявий фаолият, педагогик шакллар, методлар, мустакил иш, топширик, аклий кобилият, кизикиш, педагогик амалиёт, илгор педагогик фикрлар, замонавий педагогик технологиялар, касбий фаолият хусусиятлари, тарбиявий функциялар.
WAYS TO PREPARE FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS FOR EXTRAORDINARY EDUCATIONAL ACTIVITIES
ABSTRACT
This article discusses ways to prepare future primary school teachers for extracurricular educational activities, which describes the pedagogical opportunities and strategies of students in the study of the theory and methods of education.
Keywords and phrases: teacher, extracurricular educational activities, pedagogical forms, methods, independent work, assignment, mental ability, interest, pedagogical practice, advanced pedagogical ideas, modern pedagogical technologies, features of professional activity, educational functions.
Узбекистон жамиятининг бугунги тараккиёт даражаси ва истикболдаги ривожланиш имкониятлари янгича таълим-тарбия тизимини ташкил этишни такозо килмокда. Мазкур укув тарбия жараёнида укувчи хдмда талабаларга жамият хдёти учун масъуллик, ватанпарварлик, фидоийлик, янги гояларни илгари суриш каби сифатларни шакллантириш етакчи ахдмият касб этади. Натижада улар узлари ва касбий лаёкатларига нисбатан ишонч туйгусига эга буладилар. Худди мана шу сифатларни шакллантиришга йуналтирилган узлуксиз таълим тизимини мазмунан ривожлантириш ва шаклан бойитишнинг хукукий меъёрий асослари Халк таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш Концепцияси[1], Олий
таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепцияси[2], Илм-фанни 2030 йилгача ривожлантириш концепция [3]ларида уз ифодасини топган.
Замонавий таълим тизимларининг ривожланиши шароитларида бошлангич синф укитувчисини тайёрлаш муаммосига эътиборнинг кучайиши жамиятнинг ёш авлод тарбиясига талабларнинг ортганлиги ва педагогик ОТМ битирувчиларининг тарбиявий фаолиятга тайёрликлари даражаси уртасидаги зиддиятларни бартараф этиш зарурати билан боглик.
Тарбия жараёни мураккаб ва куп киррали хисобланади. Унинг муваффакиятлилиги куп жихатдан укитувчининг касбий компетентлиги ва педагогик махоратига боглик. Айникса бошлангич синф укитувчисининг роли ахамиятлидир, чунки айнан ундан укувчиларнинг дунёкарашга оид ва ахлокий йуналганликларининг асосларини тарбиялаш талаб этилади.
Аммо кузатишларимиз натижасида кулга киритилган диагностик материаллар, уларнинг ишларидаги одатий кийинчиликлар тахлиллари, талабаларнинг педагогик амалиётлари вактидаги кузатишлар уларнинг тарбиявий фаолиятга тайёргарлик даражаларининг етарли эмаслиги тугрисида хулосага келиш имконини беради. Булажак укитувчилар укувчиларни тарбиялашга яхлит ёндашувнинг заруратини тулик меъёрда англамайдилар, тарбиявий вазифаларни лойихалаш ва амалга оширишда купгина кийинчиликларга дуч келадилар, купинча тарбиянинг умумий максадларини аник педагогик вазиятларга кучира олмайдилар, хакикий шароитларда уларни амалий фаолият воситасига айлантира олмайдилар.
Бизнинг фикримизча, бундай холатнинг сабабларидан бири булажак бошлангич синф укитувчилардан илгор педагогик фикрни, инсонпарварлик гояларини ва замонавий педагогик технологияларни сифатли эгаллашни, тарбиявий фаолиятнинг конуниятларини назарий англашни талаб этувчи булажак касбий фаолият хусусиятларининг тарбиявий функцияларини амалга оширишга уларни назарий ва амалий тайёрлашга номувофиклиги хисобланади.
Уларни бошлангич синф укувчиларини тарбиялаш амалий тажрибасини англашга рагбатлантириш, педагогик билимларни уларни амалда жорий этиш даражасига кучиришларини таъминлаш зарур. Биз ишлаб чиккан булажак бошлангич синф укитувчисини тарбиявий фаолиятга касбий тайёрлаш тизими талабаларда тарбия сохасидаги фундаментал билимларни шакллантиришга, уларнинг тайёргарликларидаги назарий ва амалий компонентларнинг оптимал мувофиклигини, битирувчиларнинг мактабнинг узгарувчан шароитларига кулай мослашишларини таъминлашга йуналтирилган.
Тарбия назарияси ва методикасини урганишда мустакил ишлар талабаларнинг тарбия муаммоларини чукур ва ижодий узлаштиришларига, булажак укитувчиларнинг мактабда самарали амалий фаолият учун назарий
ÔHHHMnapHHHr ponura эtтн6opcнзпнкпapннн eHrum, H^ogufi ^aonuAT Ta^puSacuHH maKmaHTHpumra HyHamupHnraH. TanaôanapHHHr MycTaKun umnapuHH TamKHn этнmga ypraHHnaëTraH $aH Ty3HnHmuga yHHHr ypHH, xa^MH Ba Ma3MyHHHH ôenrunam MyxHM SynraHnurH caôaônu, ÔH3 ToMoHHMH3gaH Matpy3anapga ypraHHmHH Tanaô этyвнн, Tapôua coxacugaru Ha3apuH Kouganap, acocuH negaroruK Tou^anap a^parnnraH Ba MycTa^nn ypraHHm ynyH anoxuga MaB3ynap, aHHK Macananap SenrunaHraH.
MycTa^Hn ôa^apum ynyH Typnu MypaKKaônHK gapa^acugaru umnaô HHKunraH TonmnpHKgap TanaôanapHHHr Sunum-ronam ^aonutfraapu Ba H^ogufi ^aonnnKnapHHHHr acTa-ceKHH ycumura KyMaKnamagu, ynapHHHr aygnTopna MarnrynoTnapHra TafiëprapnHKnapH cu^araHH omupagu. TonmupuKgap acocuga MatnyM MaB3yHHHr eTaKHH Ha3apHH Konganapn ëTagu. Bapna TonmupuKgap Sup Hena rypyxnapra a^parnnraH.
BnpHHHH rypyxra Ha3apHH MarepuanHH MycTaxKaMpoK Ba OHran y3namTHpumra ëpgaM SepyBHH, penpogyKTHB Ba penpogyKTHB-H^ogufi TonmupuKgap Kupagu: yKHTyBHH ToMoHHgaH TaBcna этнпгaн negaroruK agaôuëTHH ypraHHm, gaBpuH HampgaH MaKpnanapHH TaHnam Ba Taxnun KH^um, aннoтaцнa Ba TaKpronap ë3um, TaKKocnam, ^HKpnam, yMyMnamTupum ynyH TonmupuKgap.
Hkkhhhh rypyxHH H^ogHH-penpogyKTHB xycycnaTgarn TonmupuKgap TamKHn этн6, ynap Ha3apHH SunuMnapHH KacÔHH-aManHH ^aonu^Tga Ky^namHH aKTyannamnmHHH TatMHHnafigH. By MaKTaôgaru Ky3aramnap Ba onuHraH Hara^anapHH Ha3apHH acocnam, negarorHK Ba3HtfraapHHHr Taxgunu Ba MogennamTHpnnHmH, TapÔHABHH ^apaëHHHHr anoxuga ToMoHnapHHH nofiuxanam ynyH TonmupuKgapgup. Ma3Kyp TonmupuKgapHHHr Ma^Myu negaror TapÔHABHH ^aonnaTHHHHr moxhathhh aKc эттнpagн. YnapHH ôa^apum myHHaKH Ha3apnaHH ÔHnnmHH эмac, ôanKH TanaôanapgaH myHgaH ôunHMnapHH Tanaô этagнкн, ynapra TaaHHÔ Tanaôanap энг MaKcagra MyBo^HK aManufi xarrn-xapaKaraap TaHnoBHHH aManra omupa onagunap. MacanaH, "Tapôua MeTognapu" MaB3ycuHH ypraHHm aHHK Tapôua MeTognapuHH, ynapHH TaHnamHHHr negaroruK MaKcagra MyBo^HKgurHHH acocnam ôunaH aManra omupumHH Tanaô этyвнн negaroruK Ba3H^raapHH nofiuxanam ôyHHHa, umoHH, эpкнн TaHnoB, MyBa^^aKH^T Ba3H^TH, ^ofiganaHHnagHraH ycynnapra ("amupHH ëpgaM", maxcuH y3ura xocnufi, ^aonuaT mothbhhh KynaHTHpum, "hmkohh^t Sepum" Ba x.K.) acocaH ynapHHHr Typnu BapuaffraapHHH nonuxanam ôunaH TapÔH^BHH Ba3H^TnapHH MogennamTupum ôyHHHa TonmupuKgapHH ôa^apum ôunaH ôoraHK.
ncuxonorHK-negarorHK ôunHMnapHH ^aonnamTHpum TanaôanapHHHr TapÔHABHH Ba3H^anapHH aHHKgamnapura hmkoh ôepagu. ByHgaH TapôuaBHH Ba3H^anapHH enumga ôyHgaH Ba3HtfraapHH, ynapgaH ^ofiganaHHm caMapagopnuru mapoHTnapuHH aparamra HyHanTHpunraH.
Yhuhhu rypyxra u^ogun TonmupuKgap KupuTugagu. Ygap opacuga TagaôagapHuHr ktohkhm Ba HMKOHH^TnapuHu uHoôaTra oguô, TaHgoB ynyH TaKgu^ этнgagнгaн BapuaraB TonmupuKgap: yKHTyBHHHHHr TapôuaBHH ^aonuaTHHHHr Typgu ^uxarnapu ôyHHHa 3aMOHaBHH ugMuH-negaroruK agaôuëTgap mapxuHH Ty3um, Matpy3agap, pe^eparaap TaHëpgam xaMga cuH^gaH TamKapu TapôuaBHH TonmupuKgap KOHcneKraapuHH umgaô HHKum ôyHHHa Ma^ôypufi TonmupuKgap MaB^yg.
TonmupuKgap naSopaTopua-aManufi MamFygoTgap Ba KoggoKBuyMgap MaB3ygapu ôugaH ôeBocuTa ôoraaHraH ôyguô, ôy yKuTyBHura TagaôagapHuHr MycraKun umgapuHuHr oneparaB HasoparaHu aMagra omupum umkohuhu ôepagu Ba ayguTopua MamFygoTgapuHuHr aMaguH нyнagгaнgнгннн TatMuHgafigu.
TonmupuKgap tu3umu ôyfiuHa umgap aMaguH MamrygoTgapga negaroruK Ba3u$agapHu enum, MyHo3apagap, TexHogoruK Ba gugaKTuK yHuHgap, TpeHuHrgap yTKa3um ôugaH Tyggupugagu. Ygap opacuga Tagaôagap ayguTopuacuga cuH^gaH TamKapu TapSu^Bufi MamrygoTgapHu "u^po этнm" agoxuga ypuH эгaggaнgн, ôy эca MaKTaô Faётннннг ogarafi mapouTgapuHu, omuMag enuMHu Tonum Ba Kaôyg Kugum Tagaô этнgagнгaн HocTaHgapT Ba3uaTgapHu MogeggamTupum opKagu TagaôagapHu MaKTaôra AKuHgamTupum umkohuhu ôepagu.
ByHgafi aMaguH MamFygoTgapHuHr кoнcygbтaцнagapн Ba тaнёpгapgнгнga, myHuHrgeK KeHuHru yз-yзннн Taxgug Kugum Ba yTKa3ugraH TapôuaBuH umgapHuHr ëKu napnagapuHuHr MyxpKaMacuga TagaôagapHuHr эtтнôopgapн cuH^gaH TamKapu TapôuaBuH MamFygoTgap MaKcaggapuHu aHuK ôegrugam, yHuHr Ma3MyHuHu KyHugraH MaKcaggapra moc paBumga, yKyBHugapHuHr ëm Ba KrouKumgapuHu uHoôarra ograH xpgga umgaô HuKum, KrouKapguguK эgeмeнтgapнgaн Ba эмoцнoнag Kyggaô-KyBBaraam ycyggapugaH ^ofigagaHumra Kaparngagu.
Byga^aK ôomgaHFuH cuh$ yKuTyBHugapuHu TapôuaBuH ^aogu^Tra KeHuHru ®;agô этнm, aMaguH Ta^puôaHu Tyngam Ba yHuHr Ha3apuH yзgamтнpнgнmн y3gyKcu3 negaroruK aMaguëT gaBoMuga cogup ôygagu.
Ma3Kyp aMaguëTHuHr MaKcaggu ycTaHoBKagapu Ba Ba3u^agapu yHuHr uhku guHaMuKacuHu aKC эттнpagн Ba Tagaôagapga ôomgaHFuH cuh$ yKyBHugapuHu Tapôuagam coxacugaru KacôuH KyHuKMagapHu gacTgaÔKu maKggaHTupum ôugaH ôoFguK. Tagaôagapra yKuTyBHuHuHr TapôuaBuH ^aogu^TuHuHr Typgu ^uxaTgapuHu Ky3aTum Ba u^ogufi Taxgug Kugum, Tapôu^HuHr Ha3apuH MaTepuagu Ba aMaguH Basu^agapuHu enum Ta^puôacu ypTacugaru agoKagopguKHu ypHaTum, yKuTyBHu paxôapguru ocTuga aMaguH MamFygoTgapga ogguHgaH umgaô HuKugraH cuH^gaH TamKapu TapôuaBuH MamFygoTgapHu MycTaKug yTKa3um umkohu^tu TaKguM этнgagн. TagaôagapHuHr aMaguH TapôuaBuH ^aogu^Tga umTupoKgapuga yHuHr negaroruK Ha3apua ôugaH yHFyH agoKagopguru mapomuga TapôuaBuH ®;apaëHra Taxgugufi
ёндашувни ривожлантиради, педагогик тафаккурни шакллантиришга ёрдам беради, ижодга ундайди.
Шу тарика, булажак бошлангич таълим укитувчиларини тарбиявий фаолиятга тайёрлаш тузилишли-технологик харитасидан фойдаланиш билан «Тарбия назарияси ва методикаси» курсини урганиш буйича аудитория машгулотлари (маърузалар ва амалий машгулотлар) ва аудиториядан ташкари мустакил ишларни хамда узлуксиз педагогик амалиётни камраб олувчи тизимни ифодалайди. Мазкур тизим ташкил этувчилари мантикан узаро алокадор ва умумий куринишда булажак укитувчиларда зарурий билим доирасини шакллантириш ва улардан амалиётда фойдаланиш куникмаларини хосил килишга йуналтирилган. Мазкур билимлар ва куникмаларнинг интеграциясига бешинчи ва олтинчи семестрлардаги узлуксиз педагогик амалиёт хизмат килади.
Талабаларни бошлангич синф укувчиларини тарбиялашга келгуси тайёрлаш юкори курсларда бир-бирини уйгун равишда тулдирувчи "Мактаб тарбия тизимлари" танлови курси, талабаларнинг укув-тадкикотчилик ишлари ва саккизинчи хамда туккизинчи семестрлардаги укув педагогик амалиётлари доирасида амалга оширилади. Танлов буйича курс мавзуси тасодифий хисобланмайди. Замонавий мактабнинг тарбиявий имконияти унда укувчиларнинг шахсий ривожланишларига йуналтирилган, инсонпарвар тарбиявий тизимни яратиш асосида самарали амалга оширилиши мумкин.
Инсонпарварлик хусусиятидаги миллий тизимлар утмишда мавжуд булган, хозирги кунда амалда кулланади, улар амалга оширилиб, ривожлантирилади, кайта тузилади. Хрзирги вактда мавжуд булган турли-туман тарбиявий тизимларни фарклаш олиш, уларнинг ривожланиш мантикини тушуниш, мактаб хаётида муваффакиятли кириш, унинг тарбиявий тизимининг гоялари ва кадриятларини кабул килиш учун булажак укитувчилар тарбиявий тизимларнинг шаклланиши ва ривожланишининг умумий конуниятларини билишлари ва шу билан биргаликда уларнинг узига хослигини, улар юзага келган шароитлар доирасидаги уларнинг хусусиятларини тушунишлари зарур. Шунинг учун талабаларнинг "Тарбия назарияси ва методикаси" курсини урганиш давомида эгаллаган, тарбиявий тизимларнинг назарияси ва амалиёти буйича дастлабки билимлари узини ривожланиши ва такомиллашишини талаб этади.
Танлов буйича курснинг мазмунида тарбиявий тизимларнинг концептуал асослари, тарбиявий тизим моделини ишлаб чикишнинг методик жихатлари, уни инсонпарварлаштириш шарт-шароитлари очиб берилади. Назарияни урганиш жараёнида талабаларнинг эътиборларини тарбиявий тизимларни яратишнинг тарихий тажрибасига жалб этиш, уларнинг асосида ётувчи гояларнинг бугунги кундаги хакикий тажриба билан узаро алокадорлиги ва узлуксизлигини куришга кумаклашиш зарур. Бунга талабалар томонидан миллий ва хорижий мактаб
TapuxHgaru HHcoHnapBap TapôuaBHH TH3HMnap Tyrpucuga, ynapHHHr 3aMoHaBHH TapÔHABHH TH3HMnap ôunaH KHëcHH TaBcu^napu Tyrpucuga pe^epar TafiëpnamnapH ëpgaM ôepagu.
TaHnoB ôyHHHa KypcHHHr acocuH Ba3H$acu Ha^aKar TanaôanapHHHr TapôuaBHH TH3HMnap Ha3apuacH coxacugaru SunHMnapuHH HyKypnamTHpum Ba KeHraHTupum, ôanKH ôyna^aK yKHTyBHHnapHH ynapHH aparum aManuëTHra ^anô этнm xaM xucoônaHagu. Tanaôanap Typnu TapôuaBHH TH3HMnapHH Taxnun kh^hô, ynapHHHr moxh^thh TaBcu^napuHH aHHKgafigHnap, ynapgaH xap ôupuHHHr y3ura xocnurHHH aHraafigunap. ByHgaH Taxnun Ba KeHuHru MyHo3apanap onHMnap, aManuëTHH negarornapHHHr MaKTaô Ba TapôuaBHH TH3HMra Typnu KapamnapHHH TymyHHmra ëpgaM ôepagu, y ëKH ôy negaroruK Foanap Ba aMannapHHHr MaKcagra MyBo^HKguru Tyrpucuga yfinamra yHgaHgu, negaroruK ^aMoanapHHHr TapôuaBHH TH3HMnapHH aparumra H^ogufi ëHgamyBnapHHH Kypum hmkohhhh ôepagu.
YKyBHHnapHHHr y3-y3HHH aHHKgam MaKTaôuHHHr TapôuaBHH th3hmh кoнцeпцнacн goupacuga Kypc umnapuHHHr KyHugaru MaB3ynapu TaKnu^ этнпagн: "Tapôuaga maxcHH-fiyHanTHpHnraH ëHgamyB ôomnaHFHH chh$ yKyBHHnapuHHHr y3-y3HHH pHBo^naHTupum mapTH cu^araga", "^apcHHHr HoaHtaHaBHH maKnnapu yKyBHHnapHHHr ôunumra oug MycTaKH-MHKnapHHH pHBo^naHTupum BocuTacu cu^araga", "KymHMHa TatnHM TH3HMuga yKyBHHnapHHHr maxcuH pHBo^naHHmnapu", "BomnaHFHH chh$ yKyBHHcu TatnHMga y3HHH-y3H aManra omupumu ynyH mapouTnapHH aparum MaKcaguga yKHTyBHH Ba ounaHHHr y3apo xaMKopnuru", "Koppe^uoH cHH^napga ôonara HHgHBHgyan ëHgamyB" Ba x.K.
A^gognapHMH3 Mepocu Bocmacuga mh.mhh MagaHHaTHH pHBo^naHTupum Y36eKHcTOH pecnyônHKacu gaBnar cuëcaTHga ycTHBop ypHH эгaппaмoкga. Ma3Kyp ëHgamyB Munnufi MagaHHaTHH aHaga puBo^naffrapum кoнцeпцнacн[4]ga y3HHHHr ëpKHH H^ogacHHH TonraH. YKyBHHnapHHHr axnoKHH puBo^naHumnapu TapôuaBHH TH3HMnapu кoнцeпцнacннннг y3ura xocnuru Kypc umnapuHHHr KyHugarHHa MaB3ynapuga aKc этгaн: 'Ty3annHK Ba axmunuKHHHr y3apo anoKagopnuru ôomnaHFHH chh$ yKyBHHnapuga HHcoHnapBapnuKHH Tapôuanam Bocmacu cu^araga", "MaKTaÔHHHr TapôuaBHH th3hmh mapouTnapuga ôomnaHFHH chh$ yKyBHHnapuga axnoKHH MagaHHaTHH maKnnaHTupum", "BomnaHFHH cuH^garu gapcnapga yKyBHHnapHH axnoKuH Kagpuaraapra ^anô этнm ycynnapu", "YnKamyHocnHK Marepuannapu acocuga yKyBHHnapga ^yKaponunuKHH Tapôuanam", "^aM onum mapoHTnapuga ôomnaHFHH chh^ yKyBHHnapHHH mh^^hh aHtaHanapra этнm" Ba x.K. HHguBugyan MaB3ynap ôyHHHa Ta^puôa-cuHoB umnapu TanaôanapHHHr Ma3Kyp MaKTaônapgaru negaroruK aManuëTnapH gaBpuga aManra omupunagu.
TanaôanapHHHr TagKHKoTHHnHK umnapu Ba negaroruK aManuëTnapH ôunaH ôupranHKgarH Maxcyc KypcHH TamKHn этнm ôyna^aK yKHTyBHunapra maxcuH TapôuaBHH TH3HMnapHHH Kypum MaKcaguga, MaKTaÔHHHr negaroruK ^aMoacu
томонидан олиб бориладиган тадкикотчилик ишларининг иштирокчиси булиш имконини беради, шахсий ижодий имкониятларини аниклашга кумаклашади.
Умуман олганда, бундай тайёргарлик талабаларда мактаб тарбиявий тизимлари назарияси ва амалиёти сохасидаги фундаментал билимларини шакллантиради ва бу университет битирувчиларининг тарбия сохасидаги касбий компетентликлари асосини эгаллашларига хамда уларнинг замонавий мактаб шароитларига муваффакиятли мослашишларига ёрдам беради.
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 29 апрелдаги "Халк таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш Концепцияси" тугрисидаги ПФ-5712-сонли Фармони. https://lex.uz
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрсида"ги ПФ-5847-сон Фармони. https://lex.uz
3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 29 октябрдаги "Илм-фанни 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги ПФ-6097-сон Фармони. https://lex.uz
4. Bakhronova A., Sadirova M. PROBLEMS OF TRAINING WITH THE FAMILY IN EXTRACURRICULAR EDUCATIONAL ACTIVITIES //World science: problems and innovations. - 2021. - С. 216-218.
5. Хайдарова М. Д., Юлдашев Б. Н. Информационные технологии в трудовом обучении школьников //Мировая наука. - 2019. - №. 4. - С. 542-545.
6. Kurbanova S. Art as a significant factor of forming world outlook of students //ЦЕНТР НАУЧНЫХ ПУБЛИКАЦИЙ (buxdu. uz). - 2020. - Т. 1. - №. 1.
7. Mukhamadovna T. M., Djamshitovna K. M., Narzullayevna Q. S. Art as a significant factor of forming world outlook of students //Middle European Scientific Bulletin. -2021. - Т. 11.
8. Muhammedovna T. M. Qualification features of the teacher of' technology" and the technology of its development //European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. - 2019. - Т. 2019.
9. Haydarova M., Yuldashev B. БОШЛАНГИЧ СИНФЛАРДА ТЕХНОЛОГИЯ ФАНИНИ У^ИТИШДА ИННОВАТИВ ЁНДОШУВ //Физико-технологического образование. - 2021. - №. 2.
10. Abdugafforovich A. N. Scientific theory of al-khakim at-termezi //European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. - 2019. - Т. 2019.
11. Hamroev A. R. Modeling activities of teachers when designing creative activities of students //European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. -2019. - Т. 2019.
12. Kamroev A. STUDENTS'CREATIVE ACTIVITIES IN DESIGNING MOTHER TONGUE EDUCATION //Scientific Bulletin of Namangan State University. - 2019. -Т. 1. - №. 7. - С. 285-296.
13. Adizov B. R., Khamroev A. R. Modeling activities of teachers when designing creative activities of students //Ilmiy xabarnoma. - С. 69.
14. Azimov Y. Hamroyev A//Husnixat va uni oqitish usuliyoti (Maruza matnlari). -2003.
15. Хамраев А. Моделирование деятельности учителя при проектировании творческой деятельности учащихся //Педагопчш шновацп: ще!, реалп, перспективи. - 2018. - №. 2. - С. 23-26.
16. дамроев А. БОШЛАНЕИЧ СИНФ ОНА ТИЛИ ТАЪЛИМИДА У^УВЧИЛАРНИНГ ИЖОДИЙ ФАОЛИЯТИНИ лойидалаштириш МЕТОДИК МУАММО СИФАТИДА //ЦЕНТР НАУЧНЫХ ПУБЛИКАЦИЙ (buxdu. uz). - 2021. - Т. 1. - №. 1.
17. Hamroyev A. R. Designing students' creative activity in primary school mother tongue education as a methodological problem //Middle European Scientific Bulletin. -2021. - Т. 11.
18. Hamroyev A. Quality and effectiveness for design of learning outcomes in the language teaching //ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL. - 2021. - Т. 11. - №. 1. - С. 549-558.
19. Avezmurodovich O. R. Difficulties in learning to write and read left-handed children //European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8 (8), 40. - 2020. - Т. 45.
20. Qo'ldoshev R. CHAPAQAY BOLALARNI MAKTABGA QANDAY TAYYORLASH KERAK? //ЦЕНТР НАУЧНЫХ ПУБЛИКАЦИЙ (buxdu. uz). -2021. - Т. 2. - №. 2.
21. Qo'ldoshev A. R. G'aforovna Habiba Jumayeva.(2021). Forming Writing Skills in Left-Handed Students. Middle European Scientific Bulletin, 10 (1).
22. Quldoshev, R. A. "Assistant pedagogue to children left-handed reading in the last year." Globe Edit.-2020 (2020).
23. Qo'ldoshev A. R. Psychological aspects of left-handedness: concept, causes, and peculiarities //Psychology and Education Journal. - 2021. - Т. 58. - №. 1. - С. 49814988.
24. Qo'ldoshev A. R. et al. Forming Writing Skills in Left-Handed Students //Middle European Scientific Bulletin. - 2021. - Т. 10. - №. 1.
25. Qo'ldoshev, Rustambek. Кумаки педагоги, ба кудакони чапдаст дар соли якуми хониш. GlobeEdit, 2020.
26. Azimov, Yunus, and Rustambek Qo'ldoshev. Husnixatga o'rgatishning amaliy asoslari. GlobeEdit, 2020.
27. QO, R. LDOSHEV. Chapaqay bolalarni maktabga qanday tayyorlash kerak, 145147.
28. Azimov, Y. Y., and R. A. Qo'ldoshev. "Husnixatga o'rgatishning amaliy asoslari (metodik qollanma). GlobeEdit, 2020.-141bet."
29. Qo'ldoshev R. A. LEFT-HANDED CHILDREN AND THE LEARNING PROCESS //EPRA International Journal of Research and Development (IJRD) Volume. - T. 5. - C. 277-281.
30. Qo'ldoshev, R. A., SINF CHAPAQAY O'QUVCHILARINING MAKTABGA BIRINCHI, and MAKTABGA MOSLASHISHI DAVRIDAGI PEDAGOGIK YORDAMNING MOSLASHISHI. "MAZMUNI//Pedagogik mahorat." (2020).