БОШКАРУВ СЕРВИС КОМПАНИЯЛАРИ УРТАСИДА ИШОНЧЛИЛИК РЕЙТИНГИНИ АНЩЛАШНИНГ СТРАТЕГИК
ЙУНАЛИШЛАРИ Бердиева Дилфуза Ахатовна
(i.f.f.d.) PhD, Тошкент архитектура курилиш университети "Менежмент" кафедраси
мудири, доцент dili01.07@mail.ru https://doi.org/10.5281/zenodo.11003841
Аннотация: Ушбу мацолада бошцарув сервис компаниялари уртасида ишончлилик рейтингини аницлашнинг стратегик йуналишлари келтирилган. Шунингдек, ишончлилик рейтингини уисоблаш асосида компанияни бошцаришнинг амалий механизми мууокама цилинади. Бошцарув сервис компанияларида самарали бошцарув усуллари буйича амалий цулланма сифатида компаниянинг бозордаги ишончлилиги ва рацобатбардошлиги даражасининг ажралмас курсаткичини белгиловчи методологияни жорий этиш йуллари таклиф этилади.
Abstract. This article presents strategic directions for determining reliability ratings among management service companies. A practical mechanism for managing a company based on calculating the reliability rating is also considered. As a practical guide to effective management methods in management service companies, methods for introducing a methodology that determines an integral indicator of the level of reliability and competitiveness of a company in the market are proposed.
Keywords: management, service, company, rating, reliability, quality, strategy.
Калит сузлар: бошцарув, сервис, компания, рейтинг, ишончлилик, сифат, стратегия.
Кириш. Мамлакатимизда бизнес юритишни соддалаштириш, солик юкини камайтириш, лойихаларни амалга ошириш учун кулай молиялаштириш тизим ва инфратузилмасини яратиш хамда хусусий мулкнинг дахлсизлигини таъминлаш буйича ишлар тезкорлик билан амалга оширилмокда.
Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистан Республикаси Президентининг тадиркорлар билан 2023 йилдаги очи; мулокотида белгиланган вазифаларни амалга ошириш чора-тадбирлар тугрисида" 2023 йил 4 сентябрдаги П^-242-сонли карорига мувофик, бошкарув компанилари ва маъмурий бошкарув органларининг бир - бирига узаро ишончини кучайтириш, бошкарув компаниларига янада кулай шарт -шароитлар яратиш ва соглом ракобат мухитини таъминлаш буйича стратегик максадлар куйилган [2].
Узбекистон Республикасининг 2019 йил 7 ноябрдаги "Куп квартирали уйларни бошкариш тугрисида"ги УР^-581-сонли ^онунида хам "Уй-жой-коммунал хизмат курсатиш сохаси ташкилотлари томонидан тегишли хизматлар курсатишда техник тартибга солувчи норматив хужжатлар талабларига риоя этилиши" вазифаси белгилаб куйилган [1].
Бошкарув сервис компаниялари субъектларини бошкаришнинг жиддий муаммоларидан бири бу бизнеснинг ишончлилик даражасини бахолаш имконини берувчи самарали бошкарув тизимларини яратиш муаммосидир. Куриниб турибдики, бундай тизимларни яратишнинг универсал алгоритми мавжуд эмас, аммо ишончлилик даражасини бахолашнинг амалий механизмини яратишга умумий ёндашувларни ишлаб чикиш мумкин.
Ишончлилик тушунчаси баркарорлик тушунчасининг ривожланиши эди. Шу нуктаи назардан Караганда, у баркарорлик каби улчов тоифалари тизимига киритилиши керак. Шу билан бирга, бир катор олимларнинг ишончлилик техник тизимларда баркарорликни хисобга олишнинг факат бир жихати деган жуда кенг таркалган гояси нотугри, чунки ишончлилик баркарорликнинг алохида полати эмас.
Шунинг учун якинда тизим баркарорлигини йукотган такдирда унинг ишончлилигини урганишнинг алохида роли амалга оширилди. Баркарор холатнинг баркарорлигини йукотиш унинг бекарор билан тукнашуви натижасида ёки уз-узидан тебранишларнинг кучайиши натижасида содир булиши мумкин. Оптималлаштириш ва кучайтириш хам баркарорликни йукотишига олиб келиши мумкин. Шундай килиб, назоратда салбий тескари алоканинг йуклиги доимо баркарорликни йукотишига олиб келади. Баркарорликни йукотиш билан боглик офатлардан кочиш учун тизим ишончлилиги чегараларини билиш хозирги кунда долзарбдир.
Материал ва метод. Бошкарув сервис компаниялари уртасида ишончлилик, сифат ва самарадорлик курсаткичларини аниклаш хамда уларни умумлаштириш муаммоларига багишланган илмий изланишлар юзасидан амалга оширилган тадкикотлар натижасида мазкур мавзулвар алохида тадкик этилмаган аксинча умумлаштирилган холда амалга оширилгани аникланди. Хусусан, уй-жой фонди хдмда бошкарув компаниялари молиявий бошкарувини тавсифлаш, уларнинг самарадорлик тизимларига рейтинг бахолаш тизими оркали эътибор каратиш хамда келгусида юзага келиши мумкин булган рискларни аниклаш, назорат килиш, рисклар даражасини камайтириш билан боглик хулосаларни шакллантириш билан боглик илмий изланишлар кисман J. K. Mohammed, A. O. Sulyman [3], X.He, X.-J. Cai, S. Hamori [4], Hal Pawson, Julie Lawson, Vivienne Milligan [5], Xing Quan Zhang, Sopon Pornchokchai [6] ва Irina Gensler [7] каби хорижий олимларнинг илмий изланишлари ва нашр эттирган ишланмаларида уз аксини топган. Бошкарув компаниялари фаолиятини такомиллаштириш хамда улар уртасида рейтинг курсаткичларини ишлаб чикиш асосида фаолият йуналишларига тавсиф бериш, мазкур жараёнда янги ахборот технологиялари ва инновапцион методлардан фойдаланиш имкониятлари Е.А.Кулягина [8], С.А.Кирсановлар[9] ва К.С. Степаев [10], бошкарув сервис компаниялари хамда уй-жой фонди фаолияти молиявий бошкарувини самарали ташкил этишда хамда рейтинг тизимини жорий килишда мазкур компаниялар фаолиятни молиялаштириш манбаларини тавсифлаш, харажат сатрларини оптималлаштириш, давлат уй - жой фондларини ташкил этишнинг узига хос хусусиятлари каби долзарб масалалар эса А.Х.Набиев, К.А.Тантыбаева[11] ва Н.М.Вишневская[12] каби махаллий олимларимизнинг илмий тадкикот ишларида уз аксини топган.
Натижалар. Амалга оширилган тадкикотлар тахлили шуни курсатмокдаки, бошкарув сервис компаниялари молиявий бошкарув механизмини такомиллаштириш хамда улар фаолиятига нисбатан ишончлилик даражасини ошириш, доимий мониторинг килиш имкониятини амалга ошириш имконини берувчи тизимга таълукли масалалар алохида тадкикот йуналиши сифатида урганилмаган. Ишончлилик рейтингини шакллантириш жараёнида бошкарув сервис компаниялари фаолиятида утказилган маблагларнинг хавфсизлиги билан ишончли бошкарув шартномаларини коплаш учун капиталнинг етарлилик даражаси, молиявий баркарорлик, операцион курсаткичлар хамда уларнингт бозордаги позицияси ва урни, ишбилармонлик обруси ва имиджи, активлар ва
рискларини бошкариш стратегиясини бахолаш; тактик карорларни кабул килиш жараёнлари, корпоратив бошкарувда турли рискларни аниклаш ва уларни бошкариш методологияларининг хизмат курсатиш даражасига таъсири, бошкарув таъсисчиларига курсатилаётган хизматлар сифати ва кулайлигини бахолаш боскичлари каби курсаткичлар тизимини тадкик этиш мухим ахамият касб этиши аникланди.
Мух,окама. Амалга оширилган тадкикотлар натижасида амалда фаолият юритаётган бошкарув сервис компаниялари уртасида ишончлилик рейтингини аниклаш методологиясини ишлаб чикиш жараёнида улар томонидан киска ва урта муддатли мажбуриятларни бажариш кобилиятига бевосита ва билвосита таъсир килувчи курсаткичлар хисоб-китоб килиниши, шунингдек бозор конъюнктурасида нокулай узгаришлар шароитида юзага келиши мумкин булган салбий таъсирларга нисбатан баркарорликни таъминлаш шарт шароитлари хам хисобга олинши лозим. Бошкарув сервис компанияларининг ишончлилик рейтинги оркали мазкур хизмат курсатиш бозоридаги холатни тугри бахолашга, хар бир компаниянинг урнини аниклашга, доимий равишда курсатиладиган сервис хизматлари сифатини ошириб боришга нисбатан булган рагбатни шакллантириб боришга нисбатан кизикишни ошишига, рейтингнинг микдорий характеристикаси оркали эса бошкарув сервис компаниялари томонидан уз мажбуриятларини вактида сифатли бажариш даражасини оширишга олиб келади.
Бошкарув сервис компаниялари субъектлари фаолиятини бахолаш мезонлари буйича умумий балл бахолаш вактида амалда булган мезонлар сони ва уларга берилган баллар йигиндисидан келиб чикиб белгиланади. Ишончлилик рейтинги турлари белгиланиши 1-жадвалда келтирилган.
1-жадвал
Бошкарув сервис компаниялари субъектларининг ишончлилик рейтинги шкаласи
[13]
Т/р Ишончлилик тоифаси Рейтинг бах,оси Ишончлилик даражаси баллдан баллгача
AAA 1-юкори даражада 85 100
1. А AA 2-юкори даражада 75 85
A 3-юкори даражада 65 75
BBB 1-урта даражада 55 65
2. В BB 2-урта даражада 40 55
B 3-урта даражада 35 40
CCC 1-коникарли даражада 30 35
3. С CC 2-коникарли даражада 25 30
C 3- коникарли даражада 20 25
DDD 1-куйи даражада 7 20
4. D DD 2- куйи даражада 5 7
D 3- куйи даражада 0 5
1-жадвал тахлилларидан шуни куриш мумкинки, рейтинг белгилари бир-биридан фарк килиши, одатда энг ишонли компаниялар юкори рейтинг "А" тоифаси хисобланади. Кейин камайиш тартибида: "В" ва "С" рейтинглари хисобланади. Энг паст ишончлилик рейтинги одатда "D" харфи билан курсатилиши, бошкарув сервис компанияларнинг
туловга кодир эмаслиги, яъни фаолиятининг банкротлиги ёки лицензиясининг бекор килиниши билан боглик курсаткичлар хисобланади. Юкорида келтирилган ишончлилик рейтинг шкаласининг умумий йигиндиси - 100% ни ташкил этиб, блок ичидаги хар бир омил узининг ички улчов бирлигига эга. Х,ар бир омил 1 баллдан 5 баллгача булган уз жавоб вариантларига кура минимал жамланган балл - баллни, максимал - 5 баллни ташкил этиши лозим.
Ушбу ишончлилик рейтинги шаклланишига оид бошкарув сервис компаниялари субъектлари фаолиятини бахолаш мезонлари ва уларга куйилган баллар тугрисидаги маълумотлар бахолаш амалга оширилган кундан бошлаб 1 кун ичида бошкарув сервис компаниялари субъектининг шахсий кабинетига юборилади.
Ишончлилик рейтингининг тури узгарганда, бошкарув сервис компаниялари субъектларининг шахсий кабинетига уларга куйилган баллар тугрисидаги маълумотлар кайта юборилади. Юборилган ишончлилик рейтингига оид маълумотлар беш кундан кечиктирмай бошкарув сервис компаниялари субъектлари томонидан куриб чикилади.
Бошкарув сервис компаниялари субъектлари томонидан ишончлилик рейтинги даражаси юзасидан билдирилган эътирозлар беш кун давомида кайта куриб чикилади ва эътирозлар асосли булса, маълумотлар базасига тегишли тузатишлар киритилган холда кайта шакллантирилган ишончлилик рейтинги бошкарув сервис компаниялари субъектларининг шахсий кабинетига юборилади.
Бошкарув сервис компаниялари субъектларини бахолаш мезонлари методикаси, уларнинг иш фаолияти ва хизмат курсатишдаги мавжуд муаммоларини тахлил килиш учун ишлатилади. Бу мезонларда купинча, компаниянинг фаолиятига мос келадиган саволлар жойлаштирилади ва уларга жавоблар берилади. Бу мезонларнинг кенг таркалган булимлари куйидаги жадвалда келтирилган.
2-жадвал
Бошцарув сервис компаниялари субъектларини бах,олаш мезонлари [14]
т/р Курсаткичлар Тавсифи
1. Хизмат курсатиш сифати хизмат курсатишни кандай сифатда олиб бориши назар тутилади.
2. Муддатлар хизмат курсатиш муддатлари тулик бажарилганига эътибор берилади.
3. Техник тажриба компаниянинг техник тажрибаси ва уларни кандай куллаш услубларига эгалига эътибор берилади.
4. Махсулот сифати махсулот сифати, уларнинг такдим этилган муддатларига мос келиши, туликлиги, умумий танлов жараёнига мос келиши текширилади.
5. Хизмат курсатиш нуфузи компаниянинг хизмат курсатиш нуфузи, тажрибаси, малакаси ва мунозарали х,олатлари текширилади.
6. Молиявий холати компаниянинг молиявий х,олати молиявий режаларига мос келиши текширилади.
7. Мустакиллик компаниянинг мустакиллиги, унинг ташкилотчилик хукуклари ва режаларига эътибор берилади.
2-жадвалда курсатилган мазкур мезонлардан фойдаланиб, бошкарув сервис компаниялари субъектларини бахолашда улар фаолиятини туликрок тахлил килиш ва уларнинг бозордаги холатини аниклаш мумкин. Бу эса бошкарув сервис компаниялари субъектларини бахолаш мезонлари методикасида келтирилган.
Умумий мезонлар:
- бошкарув сервис компаниялари фаолиятини амалга ошириш даври;
- EBITA буйича рентабеллик даражаси - мазкур мезон буйича балл берилишида, Солик кумитасининг маълумотлар базаси буйича юридик шахслар асосий фаолият туридан келиб чикиб сохаларга ажратилади ва мазкур сохалар буйича рентабеллик даражасининг уртачаси аникланади.
EBITA буйича рентабеллик даражасининг уртача курсаткичига нисбатан куйидагича балл берилади:
Соханинг уртача курсаткичидан:
25 фоиздан юкори булса - 10 балл;
10-25 фоизгача булса - 5 балл;
10 фоизгача булса - 2 балл берилади.
Балларни камайтирувчи мезонлар: охирги 12 ой давомида солик органларида хисобда турган жой узгартирилиши; корхона рахбарининг кунимсизлиги (охирги ун икки ой давомида уч ва ундан ортик маротаба узгартирилганда); таъсисчи ёки рахбар (мулкдор)нинг ишончсизлиги; такдим этилган солик хисоботларига тузатишлар солик туловчининг узи томонидан ихтиёрий киритилиши; кушилган киймат солиги туловчиси махсус гувохнома холати; солик карзининг мол-мулк хисобидан ундирилишига каратилганлиги; юридик шахс ва (ёки) унинг мансабдор шахсларига нисбатан солик ёки божхонага оид хукукбузарликлар учун маъмурий, жиноий ёки бошка жавобгарлик чоралари курилганлиги; махсулотлар (товар ва хизматларнинг) идентификация код (МХИК)ларидан нотугри фойдаланилганлиги; бошкарув сервис компаниялари субъектининг кредитор карздорлиги холати.
3-жадвал
Бошкарув сервис компанияларининг ишончлилик рейтингидан фойдаланувчилар
[16]
т/р Манфаатдор томонлар Рейтингдан кутилаётган натижа
1. Мулкдорлар Шартномада курсатилган бадал туловларининг хизматларни тулик бажарилишига ва етарли даражада мулкнинг бозордаги кийматининг оширишга кизикиш.
2. Бошкарув сервис компаниялари Ушбу компанияда доимий ишлашга, юкори иш хаки олишда, иш берувчилардан ижтимоий кафолатларни амалга оширишга кизикиш.
3. Мижозлар Бошкарув сервис компаниялари олдидаги мажбуриятларини бажаришга ишонч.
4. Солик органлари Солик тушумларининг бюджетга баркарор тушиши
5. Давлат Мамлакатда ахолининг ижтимоий яшаш шароитини турмуш тарзини яхшилаши, уларни ижтимоий химояси кафолати, мамлакат имиджини кутарилиши.
^ушимча балл берувчи мезонлар: бошкарув сервис компаниялари субъектлари томонидан "Темир дафтар", "Аёллар дафтари", "Ёшлар дафтари" ижтимоий реестрдаги ва ногиронлиги булган шахслар бандлиги таъминланганлиги; утган хисобот даврига нисбатан (мехнатга хак тулашнинг энг кам микдоридан ортик иш хаки олган) ходимлар сонининг ортиши (янги ташкил этилган бошкарув сервис компаниялари субъектлари учун утган ойга нисбатан солиштирилади); иктисодий фаолият турларига мувофик ККС буйича бир ойлик хисобланган солик суммасининг уртача нисбати; иктисодий фаолият турларига мувофик айланмадан олинадиган солик буйича хисобланган солик суммасининг уртача нисбати. Лойиханинг кабул килиниши натижасида бошкарув сервис компаниялари субъектлари томонидан мажбуриятларини уз муддатида бажаришга, бошкарув сервис компанияларининг конунчилик талабларига тулик амал килган холда фаолият юритишини рагбатлантиришга, уларнинг ишончлилигини аниклаш амалиётини жорий этиш, бунинг асосида уларга кушимча рагбатлантириш ва преференциялар, шу жумладан давлат харидларини амалга оширишда кулайликлар такдим этилади.
Юридик шахсларнинг рентабеллик даражаси уларнинг соф фойдасига фоиз туловлари, асосий воситалар ва номоддий активлар амортизацияси, хисобланган фойда солиги суммаси кушилиб, товарларни (хизматларни) сотишдан соф тушумга булиш ва 100 купайтириш оркали аникланади (EBITA margin = EBITA / даромад x 100%).
Хулоса. Хулоса килиб айтиш мумкинки, бошкарув сервис компаниялари субъектларининг ишончлилигини урганиш уларнинг баркарорлиги, сифати ва самарадорлигини тахлил килиш билан бирга булиши керак. Бошкарув муаммолари буйича назарий ишланмаларда самарадорлик, ишончлилик ва сифат масалалари ижтимоий-тарихий вазиятдаги сифат фарклари билан ажралиб турадиган мутлако мустакил ва турли даврларда шаклланган. Юкорида айтилганларга мувофик, биз ишончлилик мезонини интеграл бахолашнинг амалий механизмини таклиф киламиз, бу эса бошкарув сервис компаниялари учун компаниянинг ракобатбардошлик даражасини доимий равишда кузатиб бориш ва уз вактида аниклик киритиш имконини берадиган етакчи восита сифатида жуда мухим рол уйнайди.
Фойдаланган адабиётлар руйхати
1. Узбекистон Республикасининг 2019 йил 7 ноябрдаги "Куп квартирали уйларни бошкариш тугрисида"ги УРК-581-сонли Конуни. https://lex.uz/docs/4586282
2. Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикаси Президентининг тадиркорлар билан 2023 йилдаги очик мулокотида белгиланган вазифаларни амалга ошириш чора-тадбирлар тугрисида" 2023 йил 4 сентябрдаги ПК-242-сонли карори.
3. Mohammed,J.K., Sulyman, A.O. Conventional approaches and mechanism to housing market analysis // «Collaboration for Sustainable Development in the Built Environment» International Conference of Environmental Sciences. Minna - Nigeria. (on 07 June 2019).
4. He, X., Cai, X.-J., Hamori, S. Bank Credit and Housing Prices in China (2018).
5. Uchenna О.; Hal P., Julie L., Vivienne M. Social housing strategies, financing mechanisms and outcomes: an international review and update of key post-2007 policy developments (December 2011).
6. Xing Quan Zhang, Sopon P. Housing Finance Mechanisms in Thailand // First published in Nairobi (in 2008 by Un-Habitat).
7. Irina G. Уй-жой мулкдорлари ширкатлари: турли давлатлар тажрибаси // USAID/Урбан институтининг Узбекистондаги лойихдси.
8. Кулягина Е.А.«Финансовые ресурсы коммунальных предприятий в условиях реформирования жилищно-коммунального хозяйства». Диссертация (2008/ 194 с.).
9. Кирсанов С.А. Зарубежный опыт управления многоквартирными домами // ЖКХ: журнал руководителя и главного бухгалтера. №10 (2011).
10. Степаев К.С. Управление многоквартирным домом - зарубежный опыт и Российская специфика // Российское предпринимательство. №6 1(185) (2011 год, стр. 161-166).
11. А.Х.Набиев, К.А.Тантыбаева.. «Уй-жой мулкдорлари ширкати фаолиятига оид саволларга жавоблар». Тошкент. 2006
12. Вишневская Н.М.Уй-жой мулкдорлари ширкати ташкил этиш ва фаолияти буйича тавсиялар». Тошкент. 2006.
13. Муаллифлар тадкикотлари асосида тузилган [13], [14], [15], [16].