Хуррамов Санжар Равшанович,
Тошкент вилояти Педагогларини янги методикаларга ургатиш миллий маркази директори
БОШКАРУВ КАДРЛАРНИ ТАНЛАШ ВА ЛИДЕРЛИК САЛО^ИЯТИНИ БА^ОЛАШДА КАДРЛАР СИЁСАТИ
УУК: 331.108
DOI: 10.34920/SO/VOL_2023_ISSUE_10_10
ХУРРАМОВ С.Р. БОШ^АРУВ КАДРЛАРНИ ТАНЛАШ ВА ЛИДЕРЛИК САЛОЦИЯТИНИ БАЦОЛАШДА КАДРЛАР СИЁСАТИ
Замоновий бошкарув кадрларини танлаш ва лидерлик салох,иятини бах,олаш х,озирги кунда х,укукий демократик давлат, фукаролик жамиятини барпо этиш давлатимизнинг олий максадларидан бири х,исобланади, жамиятимиз х,аётининг турли сох,аларини ривожлантириш ва уни эркинлаштириш, рах,бар кадрларнинг касбий махррати такомиллаштириш, маънавий киёфасидаги ах,локий жих,атлари масалаларининг мавкеини юксалтиради, давлатимиз рах,бари кадрлар тарбиясига, маънавиятига, салох,иятига эътибор каратаётганлиги, рах,бар кадрлар фаолияти устидан жамоатчилик назоратини кучайтиришга даъват этаётганлиги х,ам бугунги куннинг талабидир. Рах,бар кадрлар жамиятни х,аракатга келтиради, халк ичида мавжуд булган ижодий кучларни уЙFoтади, ижтимоий-иктисодий х,аётни ривожлантиради.
Таянч суз ва тушунчалар: бошкарув кадрлари, менежмент, лидерлик салох,ияти, кадрлар сиёсати.
ХУРРАМОВ С.Р. КАДРОВАЯ ПОЛИТИКА ОЦЕНКИ ЛИДЕРСКИХ КАЧЕСТВ И ОТБОР УПРАВЛЕНЧЕСКИХ КАДРОВ
Отбор современного управленческого персонала и оценка лидерского потенциала - одна из важнейших задач нашего государства. Современным требованием является то, что руководитель должен обращать внимание на свои кадры, их духовность и способности, а также поощрять усиление общественного контроля над деятельностью руководящих кадров. Руководящие кадры мобилизуют общество, пробуждают существующие творческие силы в людях, развивают социально-экономическую жизнь.
Ключевые слова и понятия: управленческий персонал, менеджмент, лидерский потенциал, кадровая политика.
KHURRAMOV S.R. PERSONNEL POLICY FOR LEADERSHIP ASSESSMENT AND MANAGEMENT SELECTION
Selectbn of modern management pe^nnel and assessment of leadership potential is опе of the highest goals of оиг state, building a democratic state based оп the rule of law, civil society, devetopment and liberaliza^n of varbus spheres of life. ^day it is a^ a requirement that he pay attentbn to his teacher, spirituality and rompetence, as well as enrourage increased public rontrol over the activities of leadership pe^nnel. Leadership cadres mobilize society, awaken existing creative forces in people, and devetop socio-economic life.
Key words and concepts: management pe^nnel, management, leadership potential, staff policy.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 10 (131)
Кириш. Мамлакатимиз мустакиллигининг дастлабки йилларидан бошлаб дав-лат бошкарув органларида янги кадрлар тизими, давлат хизмати, маъмурий ходим-лар т^рисидаги ислохотлар амалга оши-риб келинмокда. Узбекистон Республикаси Биринчи Президенти Ислом Каримов дав-лат бошкаруви демократик мамлакатлар тажрибаси асосида, уларнинг ютукларига тая-ниб ва миллий хусусиятларни хисобга олиб, такомиллаштириладиган жараён эканлигини таъкидлади1.
Кадрлар характеристикадаги етакчи омил-ларни урганиш учун кадрлар танлаш ва тай-инлашда асрлар давомида тупланган ва амалий хаётда тажрибадан утган, миллий дунёкараш ва бошкарувга мувофик кела-диган характер, хусусиятлар, танлов услу-блари, шарт-шароитлари, конуниятлари ва катъиятларини урганиш, саралаш, умумлаш-тириш ва бугунги хаётга мувофиклаштириш талаб этилади. Шунингдек, рахбар кадрлар танлаш ва тайёрлаш тажрибаси миллий, тари-хий, тарихий-эволюцион, тарихий тажриба нуктаи назаридан х,али жуда кам урганилган соха. Уни тадкик этиш рахбар кадрлар танлаш масалаларида катта ижтимоий ахамият касб этади2.
Айни дамда айтиш керакки, кадимги дав-рлардан юртимиз х,удудларида рахбарликка тайинлашнинг узига хос тамойиллари шак-лланган булиб, асрлар давомида у тако-миллашиб борганлигини куришимиз мум-кин. Рахбар кадрларни тайинлаш ва бахолашнинг тарихини тахлил киладиган булсак, куйидаги маълумотларни инобатга олиш зарур; "Авесто"да келтирилишича давлат ва махаллий мансабдорларни тайинлаш ва сайлашда дин пешволарининг урни юкори булган. Номзодлар эса уз навбатида давлат ва жамиятни бошкариш тартиботи, жино-ятни жазолаш, яхшиликка мукофот бериш каби коидаларни ёддан билиши керак булган. Умуман олганда бугунги кунда хам рахбар булиш истагини билдирган номзодлардан энг
1 Каримов И.А. Узбекистон XXI асрга интилмокда. - Т.: "Узбекистон", 1997. - 25-26 Б.
2 Равшанов Ф.Р. Узбекистон Республикасида рахбар кадрлар танлаш асослари. Сиёсий фанлари доктори илмий даражасини олиш учун такдим этилган диссертация. - Т.: 2009. Б. 251.
аввало уз сохасининг хукукий билимларни билиш талаб килинади. Худди шундай номзод рахбар булиб тайинланган сунг, ташкилотнинг ривожланиши учун ходимларини мотивация-сини ошириш учун харакат килиши ва агарда ходимлар ташкилот ички тартиб коидаларини бузадиган булса, адолатли интизомий жазо бера олиши хам керак.
Марказий Осиёда илк давлатчи-лик йилларида давлат бошлиFи ва бошка мансабдорларни танлаш, тайинлаш масалалари жамоа, оксоколлар кенгаши, диний ва харбий рахбарлар карорларига биноан хал этилганлигини куриш мумкин3. Александр Македонский давридан бош-лаб давлат бошкаруви ишлари, шунингдек, бошкарув учун рахбарлар танлаш харбий маъмуриятчилик усуллари асосида хал килина бошланди. Туркий халкларда рахбарлар танлаш уруг - кабилачилик ва ворисийлик анъ-аналарига мувофик амалга оширилган. Уруг жамоаси энг билимли, энг жасур ва баъзи холларда энг бадавлат вакилларни узларига оксокол этиб сайлаганлар. Агар номзод бадавлат булиб, билимсиз куркок булса ёки жасур, лекин билимсиз булса оксоколликка сайланмаган. Харбий демократия асосида оддий аскарлар ёки улар мансуб уруглар томонидан сайланар эдилар. Агар аскарлар ёки жамоа уз рахбарлари ёки рахбарликка номзоддан норози булсалар, уни ташлаб кетишар ёки умуман уни сайламас эдилар. Куриниб турибдики, илк даврлардан то тур-кий даврларгача рахбарларни тайинлашда оксоколларни роли катта булганлигини куриш мумкин. Шуни хам алохида таъкидлаб утиш керакки, номзодларни бахолашда аввало унинг билими ва кейинчалик унинг жасурлиги мухим булиб хисобланган. Узбекистон Республикаси Биринчи Президенти Ислом Каримов таъкидлаганларидек, "шошма-шошарлик билан, орка олдини уйламасдан, турли шиорларни уртага ташлаб, узини, халкини алдаб гапирган рахбарларнинг канчаси узгарганини биламиз"4.
3 Сагдуллаев А., Аминов Б., Мавлонов У., Норкулов Н. Узбекистон тарихи: давлат ва жамият тараккиёти. - Т.: Академия, 2000. - 272 б.
4 Каримов И.А. Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир.
- Тошкент: Узбекистон, 2015. - 546 б.Манбани келтиринг.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 10 (131)
Тадцицот мацсади. Таълими тизимида бошкарув кадрларини танлаш механиз-мини такомиллаштириш буйича таклиф ва тавсиялар ишлаб чикишдан иборат.
Тадцицот объекти сифатида Узбекистон Республикаси таълими тизими бошкарув кадрларини танлашнинг ташкилий-иктисодий механизми танланган.
Тадцицот предмети таълим тизимида бошкарув кадрларини танлаш жараё-нида юзага келадиган ташкилий-иктисодий муносабатлар ташкил килади.
Тадк,ик,от илмий янгилиги:
таълими тизимида бошкарув кадрларини танлашда ташкилотни ривожланти-риш истикбол режаси, hard skill ва soft skill кобилиятларини бахолаш, регрессион синов-дан утказиш усулларини устувор даражада жорий этиш ижтимоий-иктисодий жихатдан максадга мувофиклиги асослаб берилган;
бошкарув кадрларини танлаш сама-радорлигини ошириш ва ортикча сарф-харажатларнинг олдини олишда танлов жара-ёнида устувор даражада аклий ва эмоцио-нал интеллект хусусиятларига асосланишнинг максадга мувофиклиги исботланган.
Тадцицот методологияси. Бугунги кунда, рахбарликка номзод танлаш ва унинг малакасини аниклашнинг бир канча тур-лари шаклланган булиб, улардан бири сифатида у ёки бу лавозимга юкори даражадаги рахбарлар томонидан номзодни тавсия этиш усули хисобланади.
Узидан куйи даражадаги рахбарлик лаво-зимига кадр танлаётган рахбар, аввало танла-наётган шахсдаги хусусиятларга уз максадидан келиб чикиб ёндашади. Асосий холларда у шахс характерига синган тарзда юзага чикиб, унинг амалий иш жараёнида хам сезилиб туради. Танловчи рахбардаги максад-манфаат икки хил куринишда булиши мумкин: хусусий максад-манфаатлар, ташкилот ёки ходимлар максад-манфаати1.
Рахбар дегани кузатувчи ёки ишхонасидаги креслода утириб буйрук берувчи эмас, балки, барча ишларга бош кош буладиган, масъулият
1 Равшанов Ф.Р. Узбекистон Республикасида рах,бар кадрлар танлаш асослари. Сиёсий фанлари доктори илмий даражасини олиш учун такдим этилган диссертация. - Т.: 2009. Б. 251.
ва жавобгарликни узига оладиган, 0Fир пайтда бошкаларга намуна курсата оладиган, ташкилотчи, керак булса, одамларни уз ортидан эргаштиришга олиши, coFлом, куч-кудратли ва иродаси бакувват инсон булиши шарт. Бошкариш учун рахбардан катта билим ва тажриба, ташкилотчилик салохияти, энг мухими, куп миллатли бу сохада одам-лар билан тил топишиб ишлай олиш талаб килинади2, лекин, рахбар номзоднинг лавозимга мос ёки мос эмаслигини аниклашда зарур хусусиятларнинг хаммасини текшириш имконига эга эмас. Шу сабабдан, номзодга хос хислатлар хакида маълумот, одатда, у билан бирга ишлайдиганлар ёки номзодни яхши биладиганлар, номзод бевосита буйсунувчи урта буFин рахбарлари урганилади, улардан тавсифнома, тавсиянома тарзида оли-нади. Хозирги анъаналарга кура, рахбар томонидан суралган шахс хакида факат ижо-бий томонлар ва баъзи арзимас камчили-кларгина курсатилади. Бу эса хозирги вактда амалда кулланаётган асосий услубдир. Бунинг окибатида номзод шахс хакида объектив маълумотлар етиб келмайди ва рахбар купрок номзод туFрисидаги уз кузатишла-рига таянишга туFри келади. Номзодга хос, рахбар томонидан кузатилган характерли хусусиятлар эса хамма вакт хам хакикий булиб чикавермайди. Бундай вазиятда икки томонлама хатога йул куйиш холлари купрок кузга ташланади:
Рахбарнинг вакант уринларга номзод танлашда унинг маълум бир характерига ортикча бахо бериб юбориши, танлашдаги тажрибасизлиги, узи танлаётган номзоднинг кузда тутилган ишни уддалай олишини, яъни унинг тайёргарлиги шунга етарли ёки йуклигини аник билмаслик ва номзоднинг ишлаб турган давридаги курсаткичларини бурттириб кабул килиш.
Номзод кобилиятларининг чегараланган-лиги ёки рахбар томонидан юкори курсаткич сифатида кайд этилган ундаги характер хусусиятларининг амалда куллаш учун етарли эмаслиги. Рахбар томонидан кайд этилган ижобий хусусиятларнинг номзодга хос никоб
2 Равшанов Ф.Р. Узбекистон Республикасида рахбар кадрлар танлаш асослари. Сиёсий фанлари доктори илмий даражасини олиш учун такдим этилган диссертация. - Т.: 2009. Б. 251.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 10 (131)
68 ТАЪЛИМ МЕНЕЖМЕНТИ / МЕНЕДЖМЕНТ В ОБРАЗОВАНИИ ч____
1-жадвал. Номзодларнинг рах,барлик компетенцияларининг бах,олаш усуллари1
1. Ассессмент маркази 70-80%
2. Касбга оид тестлар 60%
3. Умумий кобилиятларни аниклаш тестлари 50-60%
4. Биографик тестлар 40%
5. Шахс тестлари 40%
6. Интервью (сухбат) 30%
7. Тавсиялар 20%
эканлиги. Юкоридаги маълумотларни умум-лаштирадиган булсак, хакикатдан хам бугунги кунда купгина ривожланган мамлакатларда номзодни лавозимга тайинлашда, унинг аввалги ишлаган жойидан олинган тавсия мухим хисобланади. Бу холатни амалиётда хам куп кузатиш мумкин. Бу усулнинг камчи-ликларидан бири номзод хакида барча маъ-лумотлар етиб келмаслиги ёки х,ак,ик,ий маъ-лумотлар берилмаслиги булиши мумкин.
Узбекистон Республикаси Мактабгача ва мактаб таълими вазирлиги хузуридаги рахбар ходимларни бошкарув салохиятини бахолаш (ассессмент) маркази каерда (ишхо-нада, мехмонхонада) ва ким (кадрлар буйича мутахассис, ташкаридан келган эксперт) томо-нидан утказилишидан катъий назар, узининг белгиланган коидаларига амал килади.
Ассессмент марказида номзодларни бахолашда куйидагилар аникланади:
1. Номзоднинг компетенциялари.
2. Номзоднинг бир вактнинг узида бир канча вазифаларни бажара олиш кобилияти.
3. Бахолаш жараёнида бир пайтнинг узида бир нечта номзодлар бахоланади ва х,ар бирининг куйидаги сифатлари аникланади. Масалан:
4. Жамоа булиб ишлаш кобилиятининг мавжудлиги.
5. Бошкаларга таъсир курсатиш малакаси.
6. Узининг ортидан эргаштира олиши.
7. Муаммони хал килишда гурухий музо-карада иштирок этиши.
8. Ассессмент марказида оптимал хисобда олтита номзод иштирок этади. Бахоланувчилар сони камида туртта ва купи билан етти киши булгани маъкул.
Мавзуни урганилганлик даражаси. Хар бир номзодни бир канча кузатувчилар ёки асессорлар бахолайди. Шуни хам алохида
1 Муаллиф ишланмаси.
таъкидлаш лозимки, бахолаш режаси тузи-лаётганда куйидаги х,олат инобатга олиниши лозим. Яъни, хар бир машкни бажариш даво-мида номзодни бахолашда янги асессор иштирок этиши лозим.
Номзодни бахолаётганда аввало маъ-лумотномада келтирилган мехнат фао-лиятини тизимли тахлил килиб чикиш даркор. Унинг мехнат фаолияти ва лаво-зимда усиш даражасининг корреляцион боFликлиги тахлил килиб чикилади. Р.Ф.Равшановнинг2 фикрича, рахбарликка танлаётган ва бахолаётган номзод хакида юкоридаги хужжатлар ахамиятга молик натижа бера олмайди. Уларнинг айримлари-гина рахбарнинг узи келажакда бажариши керак булган лавозим билан боFланиши мумкин, айни вактда булажак рахбарнинг сохани бошкариш, ташкилот фаолиятига ривож бериш кобилиятининг бор ёки йуклигини ёри-тиб беролмайди. Демак, рахбарликнинг асл мохияти очилмай колади. Т.Ю.Базаровнинг3 фикрига кура, бахолашнинг хамма усуллари хам номзод хакида керакли маълумотлар бермайди. Буни куйидаги 1-жадвалдан тахлил килса хам булади:
Юкоридаги 1-жадвалдан куриниб туриб-дики, номзодларни бахолашда энг юкори ассессмент маркази булиб хисобланади. Яъни, айнан шу услуб оркали номзодни 80% лавозимга мос келишини аниклаш мумкин экан. Тест эса 60% натижа билан номзод хакида маълумотга эга булиш мумкин. Халк таълими тизимида бугунги кунда рахбарларни лавозимга тайинлашда энг куп кулланиладиган
2 Равшанов Ф.Р. Узбекистон Республикасида рахбар кадрлар танлаш асослари. Сиёсий фанлари доктори илмий даражасини олиш учун такдим этилган диссертация. - Т.: 2009. Б. 251. Манбани келтиринг.
3 Базаров Т.Ю. Управление персоналом. - М.: 2006. -554 с. Манбани келтиринг.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 10 (131)
cyxбaт уелуби эca дeяpли 30% нoмзoд xaкидa мaълyмoт бepиш имкoнияти 6op xoлoc.
Мapкaзий Оcиëдa илк дaвлaтчилик йиллa-pидa кУллaнилгaн мeзoнлapни бугунги кyндa xaлк тaълими тизимидaги paxбapлapни тaн-лaшдa кУллaш мумкин. Мacaлaн, фaкyль-тeт дeкaни ёки кaфeдpa мyдиpлиги лaвoзи-мигa тaйинлaшдa унинг тaмoмлaгaн oлийгoxи, илмий дapaжacи вa yнвoни, фaoлият кypcaтгaн тaшкилoт вa лaвoзимлapини xaм oлиш тaвcия килинaди.
Низoмyлмyлкнинг кapaшлapидaн1 кeлиб чиккaн xoлдa, xaлк тaълими тизимидa pax,6ap кaдpлapни тaнлaш вa бaxoлaшдa унинг aввaлги xyлк-aтвopини xaм инoбaтгa oлиш мухим x1иcoблaнaди. Агap унинг Фapoбий тaъ-кидлaб yтгaн axлoкий кaдpиятлapи вa cифaт-лapи тaлaбгa жaвoб бepмaгaн ёки буз^н бyлca, Teмyp тyзyклapидa кeлтиpилгaнидeк2, y кaттик жaзoлaниши кepaк.
Tarçn^n Ba нaтижaлaр.
Paxбapнинг фaoлиятини бax1oлaш мeзoн-лapи кyйидaгилapдaн ибopaт:
1) caмapaдopликни тaкoмиллaштиpиш, ишлaш ёки xизмaт кypcaтиш cифaтининг aмa-лийлиги, шу жyмлaдaн иш юpитиш xaжмининг ceзилapли киcкapиши;
2) мaблaFлapни тeжaш;
3) лaвoзими бyйичa мaжбypиятлapни УЗ вaктидa бaжapиш;
4) юкopи paxбapлик тapкиби xизмaт-чилapининг кapaмoFидa бyлгaн Luaxcnap-нинг лaвoзими бyйичa мaжбypиятлapини cифaтли вa aмaлий бaжapилишининг бoшкa кypcaткичлapи caмapaдopлиги. Paxбapлapнинг пpoфeccиoнaл фaoлияти мyвaффaкиятли, Koникapли вa кoникapcиз дeб бax1oлaнaди. Бу ycyл opкaли бaxoлaнишнинг ^лбий жиxaти шyндaки, xoдимлapнинг иш фaoлиятини ^a-тишдa cyбъeктив ëндaшyв булиб, уни нaзopaт килувчи opгaн унинг y ёки бу x1apaкaтини ^иб, бaxoлaйди.
Буюк Бpитaниядa тaнлoв acocидa лaвo-зимгa тaйинлaш 1870 йилдa юзaгa кeлгaн
1 Низoмyлмyлк. Сиëcaтнoмa (Сияp ул-мулк) иккинчи тyлдиpилгaн кaйтa ишлaнгaн нaшp (Фopcчaдaн Ш^хид тapжимacи)| - T: Янги acp aвлoд, 2008
2 Teiviyp тyзyклapи ||Фopcчaдaн| А. Сoгyний вa X,. Kapo-
мaтoв тapж; Б. Аxмeдoв тax1pиp. ocтидa|.— T.: Klau^ë^ мaтбaa биpлaшмacи, 1991.— 144 б.
эди. Шу жyмлaдaн, y epдa нoмзoдлapни тaн-лaшни Фyкapoлик xизмaти кoмиccияcи aмaлгa oшиpиб, Окcфopд вa Keмбpидж yнивepcитeт дacтypлapи acocидa тaнлoв: ëзмa имтиxoн вa cyxбaтлap yткaзилaди3. Xopижий дaвлaт-лapдa paxбap кaдpлapни лaвoзимгa тaйин-лaшини ypгaниб тaxлил килaдигaн бyлcaк, acocaн cyxбaт ycyли кeнг тapкaлгaнини кypиш мумкин. Бизнинг мaмлaкaтимиздa дeяpли бapчa дaвлaт бoшкapyв opгaнлapидa, шу жyмлaдaн xaлк тaълими вaзиpлигидa aйнaн шу ycyл opкaли лaвoзимлapгa тaйинлaнaди. Ишгa кaбyл килишни peжaлaштиpиш - буш иш ypинлapини тaxлил килиш вa тaъpиф-лaш жapaëни ишгa кaбyл килиш биpинчи бocкичи xиcoблaнaди. Бу ишнинг узи^ xoc xycycиятлapини вa унинг тaбиaти, иш тaжpибacи, мaлaкa вa иш учун зapyp бyлгaн кyникмaлapни уз ичигa oлaди.
Нoмзoдлap opacидaн пoтeнциaл нoм-зoдлapни жaлб килиш учун тузил^н тaн-лoв peжacи мaжбypийдиp. Пoтeнциaл нoм-зoдлap тaшкилoтнинг мaкcaдлapигa эpи-шиш учун зapyp булган вaзифaлapни бaжa-pиш кoбилияти билaн мaлaкaли, тaжpибaли булиши кepaк.
Xynoca Ba тaклифлaр.
1. Xaлкapo тaжpибaлapни тизимли тaxлил килиш acocидa миллий мexaнизмни ишлaб чикиш вa дaвp тaлaбигa мoc paвишдa тaкo-миллaштиpиб бopиш, мaмлaкaтни ижтимoий-иктиcoдий pивoжлaнтиpиш иcтикбoллapигa мyвoфик кaдpлap тaйëpлaш (HR - Human Resources) тизимини тaшкил этиш вa уни мун-тaзaм тaкoмиллaштиpиб бopиш лoзим.
2. Taълими тизимидa paxбap кaдpлapни лaвoзимгa кУйишдa нoмзoд xaкидa дacтлaбки мaълyмoтлap oлиш билaн бoFлик «экcпepтлap бaxocи» ycyли нoмзoд xaкидa xaкKoний мaъ-лyмoтлap oлиш вa yлapни тaxлил килиш учун шapoит яpaтaди.
3. Taълими тизимидa caлoxиятли нoм-зoдлapни бaxoлaшдa уч бocкичли: кoppeля-циoн тaxлил, cинoвдaн yткaзиш, cyxбaт кaби ycлyблap yмyмлaштиpилиб, caлoxиятли нoм-зoдлapни aниклaш дacтypидaн фoйдaлaниш мaкcaдгa мyвoфик.
3 Xoжиeв Э.T, Иcмaилoвa Г.С., Paxимoвa М.А. Дaвлaт xизмaти. Укув кУлaнмa. - T.: 2015. Б. 112.
ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM I COBPЕMЕННOЕ OБPAЗOBAНИЕ 2023, 10 (131)
4. Маълумотларни умумлаштирган холда таъкидлаш мумкинки, рахбар кадрларни лавозимга тайинлаш ва бахолашда ижо-бий натижаларга эришишда хизмат килиши ва бунда камчиликларни бартараф этиш ва холисона ёндашишни кузатиш мумкин. Яъни рахбарларни лавозимга тайинлашда номзод билан буладиган сухбат жараёнида субъектив ёндашув сакланиб колмаслиги, жумладан,
сухбат комиссия аъзолари учун ягона мезон ишлаб чикилишига каратилган.
5. Номзодлар билан буладиган сухбат жараёнида саволлар мазмуни, сони ва бу жараён канча вакт давом этиш кераклиги аник ёритилиши лозим. Шунинг учун хам рахбар кадрларни лавозимга тайинлаш ва бахолашда хорижий тажрибаларни инобатга олиш ва уларни бугунги кунда куллаш мухим хисобланади.
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Каримов И.А. Узбекистон XXI асрга интилмокда. - Т.: "Узбекистон", 1997. - 25-26
Б.
2. Равшанов Ф.Р. Узбекистон Республикасида рахбар кадрлар танлаш асослари. Сиёсий фанлари доктори илмий даражасини олиш учун такдим этилган диссертация. -Т.: 2009. Б. 251.
3. Сагдуллаев А., Аминов Б., Мавлонов У., Норкулов Н. Узбекистон тарихи: давлат ва жамият тараккиёти. - Т.: Академия, 2000. - 272 б.
4. Сагдуллаев А., Малонов У. Узбекистонда давлат бошкаруви тарихи. - Т.: Akedemiya, 2006. - Б. 37-56.
5. Каришина И.Е. Подбор кадров - важная задача современной государственной службы. // Журнал. Наука и современность. Выпуск №27\2014
6. Беляева Ж.А. Оценка персонала в системе менеджмента организации. Экономика труда и управление персоналом. Энгельсский технологический институт (филиал) ГОУ ВПО " СГТУ ", г. Энгельс.
7. Психологические исследования. Психологическая оценка персонала: теория и практика. Э.Ф. Зеер, Ю.Л. Русанова. Образование и наука. 2005 № 3 (33). УДК 159.9:377, ББК Ю 941.19 106-бет
8. Махмудов И. Бошкарув профессионализми. Психологик тахлил. - Т.: 2011. -19-бет.
9. Хожиев Э.Т, Исмаилова Г.С., Рахимова М.А. Давлат хизмати. Укув куланма. - Т.: 2015. Б. 112.
10. Жамоат этикети ёхуд уддабуронлар имиджи. - Т.: 2011. "Янги аср авлоди" УДК. 395.5, ББК 87.74. 75-бет.
11. Парабеллум А., Меркулов А., Мрочковский Н. Кузница кадров. Как создать оче-дедь желающих работать у вас. - ПИТЕР. Москва. 2014. С. 73.
12. Шкляр Т.Л. Анализ профориентации персонала при проведении собеседования. // Журнал. Экономика и современный менеджмент: теория и практика. № 40/2014. УДК 33.
13. Базаров Т.Ю. Управление персоналом. - М.: 2006. - С. 173.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 10 (131)