Чориева Д. А. уцитувчиси
Мактабгача таълим психологияси ва педагогикаси кафедраси
"Мактабгача таълим" факультеты Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети
БОЛАЛАРНИНГ ИНДИВИДУАЛ-ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИНИ УРГАНИШ ВА АНЩЛАШНИНГ ТУРЛИ МЕТОДЛАРИНИ ИШЛАБ ЧЩИШ
Аннотация: Ушбу мацолада мактабгача таълим ёшидаги болаларни диагностика цилинаётган белгилари тадцицот вазифаларидан келиб чициб, турлича психологик фарцларни: ёш хусусиятлари, маълумоти, маданий даражаси, психик уолатлари, педагогик муаммолар уал цила олиш, педагогик психологик диагностика орцали болаларнинг индивидуал-психологик хусусиятларини аницлашга доир турли хил методларни ишлаб чициш ва ушбу методлар ёрдамида психологик ташхис цуйиш масалалари ёритилган.
Таянч иборалар: Педагогик-психологик диагностика, коррекция, дифференциал, индивидуал-психологик хусусиятлар, ривожланиш динамикаси ва цонунларини таулил цилиш, педагогик-психологик ташхис цуйиш.
Chorieva D.A. lecturer
department ofpsychology and pedagogy of preschool education
faculty of preschool education Tashkent State Pedagogical University named after Nizami
STUDY AND DEVELOPMENT OF DIFFERENT METHODS FOR DETERMINING THE INDIVIDUAL PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF CHILDREN
Annotation:In this article, the diagnostic symptoms of children of preschool age are covered by various psychological differences arising from research tasks: age characteristics, education, cultural level, psychological states, the ability to solve pedagogical problems, the development of various techniques for determining the individual psychological characteristics of children through pedagogical psychological diagnostics, and the issues of psychological diagnosis with the help of these methods.
Key words: Pedagogical-psychological diagnostics, correction, differential, individual-psychological characteristics, analysis of the dynamics and laws of development, pedagogical-psychological diagnosis.
Педагогик фаолиятнинг асосий йуналишларидан бири педагогик-психологик диагностика хисобланади. А.Ю.Маленова фикрича, педагогик-психологик диагностика- болаларнинг индивидуал-психологик хусусиятларини урганиш ва аниклашнинг турли методларини ишлаб чикиш билан боглик.
Педагогик психологик диагностика болалардаги у ёки бу муаммо, кийинчиликларнинг сабабларини аниклаш фаолиятидир. К.М.Гуревич фикрича, педагогик психологик диагностиканинг вазифаси шахснинг индивидуал-психологик хусусиятлари хакидаги ахборотни туплашдир. Педагогик психологик диагностика - шахс индивидуал-психологик хусусиятларини улчаш ва аниклаш методларини ишлаб чикиш фани сохаси хисобланади. Р.С.Немовнинг таъкидлашича, педагогик психологик диагностика -бу махсус билимларнинг шундай сохасики, у индивид ёки гурух томонидан эришилган акдий, жисмоний ва эстетик жихатдан ривожланиш даражаси хамда психик холат, хусусиятларни аник бахолашнинг назарияси, методология ва методларини ишлаб чикиш билан шугулланади. Хрзирги замон педагогик-психологик диагностикасининг максади - болалар ва гурухлар уртасидаги педагогик ва психологик фаркларни кайд килиш хамда ёритиб беришдир. Мактабгача таълим ёшидаги болаларни диагностика килинаётган белгилари тадкикот вазифаларидан келиб чикиб, турлича психологик фаркдарни: ёш хусусиятлари, маълумоти, маданий даражаси, психик холатларини уз ичига олади.
Педагогик фаолият турларидан бири сифатида педагогик-психологик диагностика куйидаги вазифаларни бажаради: 1. Муайян хусусиятнинг ривожланиш холатини аниклаш. 2. Унинг ривожланиш динамикасини хамда маълум вакт оралигида кайта тузилишини аниклаш. 3. Индивид ёки жамоа хулк-атворида укув-тарбиявий таъсирот натижасида вужудга келган реал узгаришларни аниклаш. 4. Шахс хусусиятлари ривожланиш динамикаси ва конунларини тахлил килиш асосида унинг ривожланишини аниклаш. 5. Текширилган болалар ёки жамоани келгусида ривожланишида эришилган натижаларни хисобга олган холда дифференциал тарзда иш олиб бориш учун категорияларга ажратиш. 6. Индивид ёки жамоанинг (у ёки бу ишни бажариш, масалан, уз хизмат вазифаларини бажаришга) мехнатга тайёргарлигини, лаёкатлилигини аниклаш. 7. Индивид ёки жамоа хулк-атворини коррекцион ишларни олиб бориш. 8. Индивид ёки жамоага хаётий йулини танлаш максадида тавсиялар ишлаб чикиш.
Педагогик психологик диагностика-бу болаларнинг индивидуал-психологик хусусиятларини аниклашга доир турли хил методларни ишлаб чикиш ва ушбу методлар ёрдамида психологик ташхис куйиш билан боглик булган фандир. Педагогик психологик диагностика ёрдамида куйидаги асосий вазифаларни хал килади: 1. Болаларда у ёки бу хусусият ёки хулк-атвор хислатлари мавжудлигини аниклаш; 2.Мазкур хусусиятнинг ривожланганлик даражасини аниклаш, уни аник микдор ва сифат
курсаткичларида ифодалаш; 3. Зарурият тугилган вазиятлардагина болалардаги диагностика килинаётган психологик ва хулк-атвор хусусиятларини изохлаш; 4. Урганилаётган хусусиятларни турли болаларларда ривожланганлик даражасини таккослаш.
Педагогик психологик диагностика фаолияти билан шугулланувчи шахсга катор мухим талаблар куйилади. Энг оддий ва мукаррар булгани-бу узига болаларни жалб кила олиш хамда фойдаланиладиган педагогик-психологик диагностик методикалар ва уларни куллаш шартларини мукаммал билишдир. Укув муассасасаларида таълим-тарбия жараёни муайян илмий психологик билимлар асосида олиб борилиши учун таълим тизимида педагогик-психологик диагностика ишлари ташкил этилади. Ушбу ишларни амалга ошириш профессионал касбий тайёргарликка эга булган шахслар томонидан амалга оширилади, чунки улар болалар такдири, таълим-тарбия жараёни билан боглик масалаларни хал килишда иштирок этадилар. Педагогик психологик диагностика психологик хизматнинг мухим таркибий кисми хисобланади ва таълим-тарбия жараёнида болаларнинг интеллектуал ва шахсий имкониятларини, ундаги лаёкат, кобилиятлар, кизикиш ва майлларнинг уз вактида аникланиши хамда кулланилишини таъминлайди. Агар бола тараккиётдан оркада колаётган булса, педагог унинг сабаблари ва олдини олиш имкониятларини урганиб чикади. Истеъдодли болалар билан ишлашда педагогнинг вазифаси - лаёкатларнинг намоён булишини аниклаш ва уларнинг юксак даражадаги кобилиятларга айлантириш буйича иш олиб боришдан иборат. Бунда педагогик психологик диагностика асосий ва энг мухим йуналиш хисобланади, чунки педагогнинг барча ишлари педагогик психологик диагностика буйича кулга киритилган маълумотларга таянади. Педагогик психологик диагностика болани психологик жихатдан урганиш методлари, тестларни профессионал даражада куллашни кузда тутади. Педагогнинг вазифаси - утказилган текширув жараёнида олинган ишончли ва аник натижаларга асосланиб, болалар хамда таълим тизимида иштирок этувчи болалар психологияси ва хулк-атворини бахолашдан иборат. Шунингдек, утказилган методика натижаларини илмий асосда интерпретация кила олиши хам талаб этилади. Педагогик психологик диагностик тадкикот ёш хусусиятларига, у ёки бу ёш даври учун етакчи фаолият турининг таъсирига, индивидуал - типологик тавсифномаларнинг тараккиёт даражасига боглик булади. Бола тараккиётининг хар - бир ёш даври болалар билан ишлашнинг усуллари ва методларини, экспрементал тадкикотнинг уз максадлари ва вазифаларини талаб килади. Кичик ёшдаги болаларни диагностик текширув педагогик психологиянинг сохаси хисобланади. Олинган натижалар ёрдамчи характерга эга булиб, педагог томонидан бола психик тараккиёти хусусиятларини аниклашда кулланилади, таълим - тарбия дастури, турли хаётий шароитларда, фаолият, мулокот жараёнида шахс хулк - атвори хакида маълумотнома тузишда хисобга олинади. Эксприментал тадкикотдан олинган натижалар оила, таълим-тарбия муассасалари ва
жамоат жойларида индивидуал ва гурухий тарбиявий педагогик тадбирлар ташкиллаштиришда кулланилиши мумкин.
Шундай килиб, педагогик психологик диагностика таълим - тарбия фаолиятида катта ахамият касб этади. Илмий асосланган диагностик методларсиз боланинг мактабда укишга тайёрлигини аниклаш ва зарур булганда уларга керак булган ёрдамни бериш мумкин эмас. Шунингдек, диагностик методларсиз, таълимнинг ривожлантирувчи самарасини кузатиш мумкин булмайди, таълимнинг турли методлари, шакл ва воситаларининг самарадорлигини таккослаб, бахолаш мумкин эмас. Диагностик методларсиз турли хил ёш даврларида бола шахсий ва интеллектуал тараккиёти даражасини аниклаш; болаларнинг индивидуал хусусиятлари хакидаги маълумотларни кулга киритиш мумкин эмас. Болаларнинг индивидуал хусусиятларини билиш эса аввалом бор, уларга индивидуал муносабатда булиш учун, улар билан коррекция ишларини олиб бориш зарур.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати:
1.А.Ю.Маленова. Введение в профессию в схемах и таблицах. Омск. "Изд-во ОмГУ". 2004.
2. М.К.Акимова, К.М.Гуревич. Психологическая диагностика. Москва, 2005.
3. О.Хдсанбоева. Оилада маънавий-ахлокий тарбия. Т."Алокачи". 1998.
4. Х.Ж.Худойкулов.Одоб-ахлок ва тарбия дурдоналари.Т. 2008.
5. Г.Т.Ядгарова.Тарбияси кийин гурухга мансуб болалар билан ишлаш. Услубий кулланма. Т., 2007.
6. Э.Гозиев. Педагогик психология асослари. Т.: "Укдтувчи". 2000.