Научная статья на тему 'БОЛАЛАР ПЕДАГОГИКАСИ МАЗМУНИ ВА УНИ КЛАСТЕР УСУЛИДА ЎҚИТИШ'

БОЛАЛАР ПЕДАГОГИКАСИ МАЗМУНИ ВА УНИ КЛАСТЕР УСУЛИДА ЎҚИТИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

77
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
таълим / педагогика / болалар / фан / мазмун / қонуният / дидактика / кластер / ўқитиш / метод. / образование / педагогика / дети / наука / смысл / закономерность / дидактика / кластер / обучение / методы.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Онахон Маннаповна Жабборова, Зухра Абдурахмановна Умарова

мақолада янги ўқув фани Болалар педагогикаси мазмуни ва уни кластер усулида ўқитиш масалалари тахлил қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СОДЕРЖАНИЕ ДЕТСКОЙ ПЕДАГОГИКИ И КЛАСТЕРНЫЙ МЕТОД ЕГО ОБУЧЕНИЯ

в статье анализируется содержание нового предмета детской педагогики и вопросы его обучения кластерным методом.

Текст научной работы на тему «БОЛАЛАР ПЕДАГОГИКАСИ МАЗМУНИ ВА УНИ КЛАСТЕР УСУЛИДА ЎҚИТИШ»

БОЛАЛАР ПЕДАГОГИКАСИ МАЗМУНИ ВА УНИ КЛАСТЕР УСУЛИДА

УЦИТИШ

Онахон Маннаповна Жабборова

ТВЧДПИ

Зухра Абдурахмановна Умарова

ТВЧДПИ

Аннотация: маколада янги укув фани Болалар педагогикаси мазмуни ва уни кластер усулида укитиш масалалари тахлил килинган.

Таянч сузлар: таълим, педагогика, болалар, фан, мазмун, конуният, дидактика, кластер, укитиш, метод.

СОДЕРЖАНИЕ ДЕТСКОЙ ПЕДАГОГИКИ И КЛАСТЕРНЫЙ МЕТОД

ЕГО ОБУЧЕНИЯ

Аннотация: в статье анализируется содержание нового предмета детской педагогики и вопросы его обучения кластерным методом.

Ключевый слова: образование, педагогика, дети, наука, смысл, закономерность, дидактика, кластер, обучение, методы.

THE CONTENT OF CHILDREN'S PEDAGOGY AND THE CLUSTER METHOD OF ITS TEACHING

Abstract: The article analyzes the content of a new subject of children's pedagogy and the issues of teaching it using the cluster method.

Keywords: education, pedagogy, children, science, meaning, regularity, didactics, cluster, teaching, methods.

Узбекистон олий педагогик таълим жараёнида мутахассислик фанларини такомиллаштириш ва уларни укитиш асосларини оптималлаштириш жараёни кечмокда [1]. Бу жараёнда педагогик туркумдаги фанларни укитишни ноанъанавий усулларда амалга ошириш ва уларнинг булажак педагоглар фаолиятида хдмда касбий тайёргарлигида тутган урнини белгилаш мухим ахдмиятга эга. Шу жихдтдан янги укув фани Болалар педагогикаси асосларини ишлаб чикиш ва уни кластер усули асосида укитишни белгилаш долзарб булиб турибди.

Болалар педагогикаси укув фани умумпедагогик фанлар туркумидаги янги йуналишлардан булиб, у мактабгача ва бошлангич таълимда хорижий тиллар йуналиши буйича таълим олувчиларга укитиш учун мулжалланган. Мазкур укув фанининг асосларини педагогик конуниятларга асосан ишлаб чикилган куйидаги йуналишлар ташкил этади:

- болалар педагогикасининг назарий масалалари;

- болалар педагогикаси дидактикаси;

- болалар педагогикасида тарбия назарияси.

Ушбу йуналишлар модул асосида шакллантирилган булиб, уларда тегишли мавзуларни урганиш, узлаштириш ва улар буйича компетенцияга эга булиш белгиланган. Мазкур укув фани мактабгача ва бошлангич таълим йуналишлари буйича касбий-педагогик билим бериш, хорижий тиллар буйича мутахассисларни болалар педагогикаси хусусиятлари билан таништириш ва ушбу мутахассисларнинг педагогик компетенциясини шакллантиришга йуналтирилган. Унда 3-11 ёшли болаларнинг аклий, рухий ва жисмоний хусусиятлари хамда мазкур жихатларни ривожлантиришнинг педагогик асослари буйича етарли даражада малака бериш назарда тутилган. Шу жихатдан Болалар педагогикаси фани мутахассислик фанлари тоифасига кириб, таълимнинг кредит-модуль тизимида мажбурий фан хисобланади.

Мазкур укув фанини узига хос ноанъанавий усуллар асосида укитишни ташкил килиш мухимдир. Шу жихатдан педагогик таълимнинг кластер усули Болалар педагогикаси фанини ноанъанавий усуллар асосида укитишнинг воситаларидан биридир. Бунда куйидагиларга эътибор бериш максадга мувофик булади:

1. Болалар педагогикаси укув фанининг хар бир модулини мутахассислар иштирокида укитиш самарали хисобланади. Мисол учун, мазкур укув фанининг биринчи модулида "Болалар педагогикасининг назарий масалалари"ни урганиш назарда тутилган. Мазкур модулни урганишда педагог олимлар гурухининг ёрдамидан фойдаланиш самарали хисобланакди. Чунки ушбу модулда Болалар педагогикасининг назарий масалалари тулик узлаштирилиши керак.

2. Болалар педагогикаси укув фани буйича узлаштирилган билимларни амалиёт билан боглаш максадга мувофик булади. Мисол учун, бунда талабаларнинг малакавий ва педагогик амалиётлари жараёнида Болалар педагогикаси буйича узлаштирилган билим, куникма ва малакаларни тажриба-синовдан утказиш имкониятлари мавжуд. Бундай амалиётлар

мактабгача таълим муассасалари ва умумтаълим урта мактабларида утказилиши самарали хисобланади.

3. Болалар педагогикаси укув фани буйича эгалланган компетенцияни такомиллаштириб бориш. Бунда мазкур укув фани буйича илмий ишланмалар яратиш, методик тавсияларни шакллантириб бориш ва уларни тажриба-синовдан утказиш кутилган самарани беради. Мисол учун, ушбу укув фанининг учинчи модулида "Болалар педагогикасида тарбия назарияси"ни урганиш белгиланган. Унда мактабгача таълим муассасалари тарбияланувчилари ва бошлангич таълим укувчиларини тарбиялаш асослари ёритиб берилган. Шу сабабли мазкур фан буйича эгалланган компетенцияларни ана шу таълим муассасалари воситасида такомиллаштириб бориш максадга мувофик булади.

4. Болалар педагогикаси укув фанидан асосий эътибор амалий тушунчаларни шакллантиришга йуналтирилган. Шу жихатдан мазкур укув фанининг 40 фоизи назарий тушунчалар ва колган 60 фоизи амалий куникмаларни шакллантиришга мулжалланган. Бу жихатдан укув фани таълимнинг кредит-модуль тизимига мос равишда ишлаб чикилган.

Буларнинг барчаси Болалар педагогикаси укув фанини кластер усулида укитиш имконини беради. Чунки укитишнинг кластер усулида асосий эътибор амалий компетенцияларни шакллантиришга йуналтирилганлиги маълум [2]. Мана шу жихдтдан укув фанини кластер усулида укитишни йулга куйиш кутилган самарани беради.

Болалар педагогикасини укитишда мактаб-лаборатория тизимидан хам фойдаланиш мухимдир. Бу тизим кластер усулида укитишнинг амалий жихати хисобланади. Шу маънода мактаб-лаборатория тизими воситасида Болалар педагогикаси укув фанини укитишни ташкил этиш бизнингча, мухим ахамиятга эга.

Шундай килиб, янги укув фани Болалар педагогикасини ноанъанавий усуллар, ёндашувлар ва технологиялар асосида укитиш долзарб булиб турибди. Чунки мазкур фаннинг асосий максади булажак укитувчиларни амалий билим, касбий куникма ва етарли малака билан куроллантиришдан иборат.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020-йил 27-февралдаги "Педагогик таълим сохасини ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Карори. // www. ziyonet. Uz

2. Мухамедов F., Ходжамкулов У. Педагогик таълим инновацион кластери: таъриф, тавсиф, тасниф. -Чирчик, 2019.

3. Karimjonov, A., & Jabborova, O. M. (2020). Improvement of claster training system. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 10(10), 584-589.

4. Махмудов, К. Ш. У., Санакулов, З. И., Шайхисламов, Н. З. У., & Каршиева, Д. Э. (2020). Педагогик таълимда «Кластер». Science and Education, 1(7).

5. Р.Ж. Ишмухамедов, М. Юлдашев - Таълим ва тарбияда инновацион педагогик технологиялар. Т.: 2013й. " NIHOL" нашриёти.

6. Mukhamedov, G. I., Khodjamkulov, U. N., & Shofkorov, A. M. (2020). PEDAGOGICAL EDUCATION CLUSTER: CONTENT AND FORM. Theoretical & Applied Science, (1), 250-257.

7. Ходжамкулов, У. Н. (2020). ПЕДАГОГИК ТАЪЛИМ ИННОВАЦИОН КЛАСТЕРИ (УЗБЕКИСТОН ТАЪЛИМ ТИЗИМИ МИСОЛИДА). Academic research in educational sciences, (4).

8. Mardonov, S., Khodjamkulov, U., Botirova, S., & Shermatova, U. (2020). The Need to Educate Young People with the Spirit of Patriotism in the Context of Globalization. Journal of Critical Reviews, 7(12), 166-169.

9. Khodjamkulov, U., Botirova, S., Shofkorov, A., & Abdirimova, I. (2020). Bases of Organizing Cooperation between Educational Institutions through Clusters (on the Example of the Education System of Uzbekistan). Journal of Critical Reviews, 7(12), 243-247.

10. Ходжамкулов, У. Н. (2020). ПЕДАГОГИК ТАЪЛИМ ИННОВАЦИОН КЛАСТЕРИ (УЗБЕКИСТОН ТАЪЛИМ ТИЗИМИ МИСОЛИДА). Academic research in educational sciences, (4).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.