Научная статья на тему 'БОЛАЛАР ПЕДАГОГИКАСИДА ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИ'

БОЛАЛАР ПЕДАГОГИКАСИДА ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

68
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
таълим / педагогика / болалар / жараѐн / билим / касб / кўникма / тарбия / малака / компетенция / education / pedagogy / children / process / knowledge / profession / skill / upbringing / qualification / competence

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Юлдуз Кулназаровна Қушназарова, Севара Элёр Қизи Бахтиёрова

Мақолада янги фан “Болалар педагогикаси”да таълим жараѐни масалалари таҳлил қилинган ва методик тавсиялар тақдим этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

EDUCATIONAL PROCESS IN CHILDREN'S PEDAGOGY

The article analyzes the issues of the educational process in the new subject "Children's pedagogy" and provides methodological recommendations.

Текст научной работы на тему «БОЛАЛАР ПЕДАГОГИКАСИДА ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИ»

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-303-309

BQ.TA.TAP nE^ArorHKACH^A TAMHM ^APAEHH

Юлдуз Кулназаровна ^ушназарова

Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика института укитувчиси

Севара Элёр кизи Бахтиёрова

Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика института талабаси

АННОТАЦИЯ

Маколада янги фан "Болалар педагогикаси"да таълим жараёни масалалари тахлил килинган ва методик тавсиялар такдим этилган.

Калит сузлар: таълим, педагогика, болалар, жараён, билим, касб, куникма, тарбия, малака, компетенция.

EDUCATIONAL PROCESS IN CHILDREN'S PEDAGOGY

ABSTRACT

The article analyzes the issues of the educational process in the new subject "Children's pedagogy" and provides methodological recommendations.

Keywords: education, pedagogy, children, process, knowledge, profession, skill, upbringing, qualification, competence.

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-303-309

КИРИШ

Узбекистан олий педагогик таълим жараёнида касбий ва мутахассислик фанларини такомиллаштириш, уларни укитиш жараёнини технологиялаштириш ва булажак укитувчиларни компетенцияли педагоглар сифатида тайёрлаш жараёни кечмокда. Бу борада педагогик фанларни такомиллаштирилган тарзда укитиш вазифаси куйилган[1]. Мазкур вазифаси ижроси жараёнида мактабгача ва бошлангич таълим йуналиши буйича хорижий тил мутахассисларини касбий тайёрловчи "Болалар педагогикаси" укув фани ишлаб чикилди.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

"Болалар педагогикаси" укув фани педагогик туркумдаги фанлардан булиб, унда 3-11 ёшли шахсларга билим бериш, уларни тарбиялаш ва кейинги таълим боскичига тайёрлаш буйича булажак укитувчиларга касбий билим, куникма, малака ва компетенция бериш назарда тутилган. Мазкур янга укув фанининг таълим жараёни узига хос тарзда ташкил этишни такозо этади. Бизнинг назаримизда бу борада куйидагиларга эътибор бериш максадга мувофик булади: 1. Электрон-модулли уцитиш. "Болалар педагогикаси" таълим жараёнини электрон-модулли дидактик таъминот асосида укитиш кутилган самарани беради. Унга кура, укитувчи томонидан мазкур фаннинг мавзулари буйича матнлар тайёрланади ва электрон шаклли талабаларга такдим этилади. Такдим этилган матн мавзу тугрисида маълумот, мустакил таълим топшириклари ва амалий топшириклар

Academic Research, Uzbekistan 304 www.ares.uz

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-303-309

билан биргаликда берилади. Бунинг натижасида талабалар аввал матн билан танишиб чикиб, кейин мустакил топширикларни бажаради. Мустакил топшириклар бажарилган электрон тарзда укитувчига узатилади ва укитувчи уларни бахолайди. Бундан укитиш шаклида аудитория соатлари 40 фоизни, мустакил таълим топширикларини бажариш эса 60 фоизни ташкил этади. Шу сабабли электрон-модулли укитишда талабаларнинг фаоллиги ортади ва улар мустакил равишда мазкур фан асосларини эгаллайди. Электрон-модулли укитишнинг энг мухим жихати шундаки, унда мавзулар матнларини кайта ишлаш ёки такомиллаштириб бориш имкониятлари мавжуд[2]. 2. Масофали уцитиш. "Болалар педагогикаси" укув фанини укитишда масофали таълимнинг имкониятлари кенг. Унга кура, укитувчи масофадан туриб, бутун мамлакат буйича мазкур фан асослари юзасидан таълим бериши мумкин. Талабалар бевосита вертуал тарзда укитувчи билан алокада булади ва хар кандай саволларига жавоб олади. Берилган топшириклар хам вертуал тарзда масофадан туриб бажарилади. Бунинг натижасида укитувчи ва талабаларнинг вакти тежалади, талабаларнинг мустакил изланишлари учун етарли даражада вакт ажратилади. Масофали укитишнинг яна бир кулай жихати шундаки, унда ахборот-коммуникацион воситалардан кенг фойдаланиш мумкин. Масалан, мавзулар ёки модуллар мультимедиали шаклларда тайёрланиши мумкин. Бунинг натижасида талабада кизикиш ортади ва уларнинг мустакил изланиши учун имкониятлар пайдо булади.

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-303-309

3. Устоз-могирд amaHacu. "Bo.anap negaroraKacH" yKyB ^hhhh yKHTHmga YcTO3-morupg aHtaHacu KeHr HMKOHuaT^apra эгa. YHra Kypa, Ta.aöa.ap yKHTyBHH^apra ÖHpHKTHpH^agu Ba Ta.aöa.ap ucTanraH Ba^THga y^HTyBHura Mypo^aaT Ku^umu eKH ^aHHu y3^amTHpum ynyH KepaKHH agaöueT^ap öu.aH TaHumumu MyMKuH. ByHga y^HTyBHu TanaöaHH HyHamupyBHH Ba yHHHr y3^amTHpum ^apaeHHHH Ky3ara6 öopyBHHH Ba3H^acHHH öa^apagu. YcTO3-morapg aHtaHacu y^HTyBHu Ba TanaöaHH TeHr ^ao^namTupagu, y.apHuHr ronu. xaMKOp^uruHH ro3ara Kemupagu. ByHHHr Hara^acuga Ma3Kyp $aH acoc.apuHu y3^amTHpum HMKOHuaT^apH KeHraagu.

MY^OKAMA BA HATH^A^AP

"Bo.anap negaroruKacu" y^yB ^huhu y^uTumga umkoh Kagap HoaHtaHaBufi y^urum maKoapura acoc.aHum MaKcagra MyBo^uK öy.agu. HyHKu Ma3Kyp $aH öy.maK yKuTyBHu^apHu Kyfiugaru MyxuM кoмneтeнцнa^ap öu.aH Kypo^amupagu:

- 3-11 emnu maxc.apHu caBogxoH Ku.um;

- Ma3Kyp emgaru maxc.apHu ^ucmohuh, aK.ufi Ba ax.oKufi maKoamupum;

- öy emgaru maxc.apHu pyxufi ^uxaTgaH puBo^^aHTupum Ba y.apHu нmuмoнн.пamтнpнm.

3'Kraöop öepu.ca, Ma3Kyp кoмneтeнцнa.ap öy.a^aK yKuTyBHu^ap ynyH MyxuM xucoö.aHagu. ffly caöaö.u Ma3Kyp $aH Kyfiugaru Mogy..ap acocuga maK..aHTupu.raH:

- öo.anap negaroruKacuga Tat.uM;

Academic Research, Uzbekistan 306 www.ares.uz

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-303-309

- болалар педагогикаси дидактикаси;

- болалар педагогикасида тарбия.

Ушбу модуллар асосида булажак укитувчиларнинг компетенциясини шакллантириш назарда тутилган.Бунда таълим жараёнини юкорида таъкидланганидек, ноанъавий шаклларда ташкил этиш самарали хисобланади.

"Болалар педагогикаси" укув фани олий педагогик таълим жараёнида мажбурий мутахассислик фани хисобланади. Шу сабабли мактабгача ва бошлангич таълимда фаолият юритадиган хорижий тил укитувчилари мазкур фанни мутахассислик фани сифатида укийди ва унда укитишнинг кредит-модулли тизимига асосланиш назарда тутилган. Шу сабабли мазкур фаннинг укитиш жараёнини янги шаклларда ташкил этиш максадга мувофик булади.

Олий педагогик таълим жараёнида укитишнинг кредит-модулли тизими буйича педагогик фанларни мажбурий ва мутахассислик даражасида укитиш назарда тутилган. Шу жихатдан ушбу янги фан буйича талабалар мулжалланган кредитни туплашлари лозим булади. Бунинг учун талабаларнинг фаоллиги, мустакил изланувчанлиги ва узи устида ишлаш мухимдир. Бунда укитувчи йуналтирувчи ва маслахатчи сифатида кредит топширикларини янгилаб хамда такомиллаштириб боради.

Ушбу фаннинг мавзулари матни ана шу эхтиёжлар асосида ишлаб чикилган ва уларни электрон-модулли шаклда такдим этишга мулжалланган. Матнлар тавсиф, топшириклар ва электрон-модулли таълим олиш шакллари сифатида тайёрланган. Шу жихдтдан мазкур

Academic Research, Uzbekistan 307 www.ares.uz

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-303-309

фаннинг укув асослари кизикарли ва замонавий технологияларга асосланиши билан узига жалб этувчи хусусиятга эга.

"Болалар педагогикаси" укув фани булажак укитувчиларнинг касбий билим, куникма, малака ва компетенцияларини шакллантиришда мухим урин тутади. Шу сабабли ушбу фан буйича илмий-тадкикот ишлари кучайтирилиши, янги типдаги укув адабиётлари яратилиши ва электрон-модулли матнлар тайёрланиши максадга мувофик булади. Бунинг учун халкаро дастурлар тажрибасига таяниш ва укитишнинг турли технологияларига асосланиш лозим булади. Бизнингча, мазкур фаннинг тажриба-синов ишларини тугри ва режали утказиш кутилган самарани беради.

ХУЛОСА

Шундай килиб, олий педагогик таълим жараёни янги укув фани билан бойитилгани ва мазкур фан бутунлай янги асаосларда шакллантирилганлиги билан мухим ахамиятга эга. Бунинг учун таълим берувчи ва таълим олувчиларни янги ахборотлар, билимлар ва технологиялар билан куроллантириш зарурат булиб турибди[3].

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 27 февралдаги "Педагогик таълим сохасини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ^арори.// www.ziyonet.uz

2. Мардонов ШД. Педагогика фанидан укитишнинг электрон-модулли дидактик таъминоти технологияси. -Т., 2021.

Academic Research, Uzbekistan 308 www.ares.uz

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 6 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 DOI: 10.24412/2181-1385-2021-6-303-309

3. Жабборова О.М., Саидганиева З.С. Бошлангич таълим

педагогикаси: мазмун ва мохият. //Мугаллим хем узликсиз билимлендириу, Нукус, 2021 №1/1 74-78 Мугаллим хем узликсиз билимлендириу, -Нукус, 2021 №1/1 74-78

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.