The role of medical humanistics in quality training of a doctor
БИОЭТИКА ВА МИЛЛИЙ КАДРИЯТЛАР УРТАСИДАГИ
ЗИДДИЯТЛАР
Феруза Садуллаевна Атамуратова
Ф.ф.н., Тошкент тиббиёт академияси Ижтимоий фанлар кафедраси доценти
АННОТАЦИЯ
Биоэтика инсон хукуклари, соFлик,ни саклаш ва тиббиёт сохаларида турли хил кийинчиликларнинг пайдо булиши билан боFлик. Биоэтика инсон хаётининг бошланиши ва тугаши, генетик инженерия, сунъий уруFлантириш, суррогатлик каби муаммоларни камраб олади. Ушбу муаммолар купинча миллий ва диний кадриятларга туFри келмаслиги ёки зид хам булиши мумкин.
Калит сузлар: биоэтика, кадриятлар, анъаналар, урф-одатлар, миллат, этика, тиббий маданият.
Ж.Туленов таъкидлаганидек, "миллий кадриятлар мураккаб ижтимоий-рухий ходиса булиб, у миллатнинг тили, маданияти, тарихи, урф-одатлари, анъаналарини, жамики моддий ва маънавий бойликларини, иктисодий, ижтимоий-сиёсий хаётининг барча томонларини камраб олади" [1]. Улар хар бир халкнинг урф-одатлари, анъаналари, маънавий мероси ва жамиятдаги узига хос ахлокий мезонлар хисобланади. Миллий кадриятлар инсонларнинг кундалик хаётидаги муносабатларини тартибга солишда ва миллий рухиятни саклашда мухим ахамият касб этади. Буларга, одатда, оилага булган муносабат, мехмондустлик, уз урнини билиш, катта-кичикни хурмат килиш, инсоф, хамжихатлик ва халоллик каби фазилатларни киритиш мумкин.
Миллий кадриятлар хар бир миллатнинг урф-одатлари, тарихий тажрибасидан келиб чикиб, узига хос шаклланади. Биоэтика бундай кадриятлар билан зиддиятга тушиши мумкин, чунки замонавий тиббиёт технологиялари жамиятнинг ёки диний кадриятларнинг анъанавий карашларига мос келмаслиги мумкин.
Материал ва методлар.
Тадкикотда асосий манба сифатида биоэтика сохасига оид илмий адабиётлар, шунингдек, турли мамлакатлардаги кадриятлар, анъаналар ва биоэтик масалаларга баFишланган статистик маълумотлар урганилди. Контент тахлили, таккослаш методлари хамда турли миллат ва халклардаги кадриятларни урганиш йуллари кулланилди.
Натижалар.
November 23, 2024
The role of medical humanistics in quality training of a doctor
Айрим мамлакатларда биоахлокий муаммолар миллий урф-одатлар ва диний кадриятлар билан тукнаш келиб, жамиятда карама-каршиликларга сабаб булади. Тадкикот натижалари куйидаги асосий жихатларни курсатади:
Биринчидан, ахлокий ва маданий тушунчаларнинг узаро мос келмаслиги. Биоэтика муаммолари, жумладан, эвтаназия, орган донорлиги, генетик тахрирлаш, ва сунъий уруFлантириш технологиялари куп холларда миллий ва диний кадриятларга зид келади [2]. Миллий кадриятларда инсон хаётига ва уни саклашга булган узига хос карашлар, биоахлокий карорларни кабул килишда кийинчиликларни келтириб чикаради.
Иккинчидан, диний ёндошувлар ва конунчилик муаммолари. Баъзи биоахлокий муаммолар миллий ва диний анъаналар сабабли конуний жихатдан чекланган булиши мумкин. Масалан, генетик тахрирлаш ёки эвтаназия каби амалиётлар айрим давлатларда конуний эмас, чунки улар миллий ва диний кадриятларга мос келмайди [3].
Учинчидан, жамоатчилик карашлари. Миллий кадриятлар ва биоахлокий муаммолари буйича жамоатчиликнинг фикрлари ва талаблари турлича булиши мумкин. Айрим мамлакатларда биоахлокий муаммоларига булган муносабатлар миллий кадриятларга купрок уЙFунлаштирилган булса, бошкаларда халкаро стандартларга купрок эътибор каратилади [4].
Туртинчидан, маълумот ва билимнинг етишмаслиги. Купчилик мамлакатларда биоэтика буйича етарли билим ва маълумот етишмаслиги хам мухим муаммо хисобланади. Бу эса, биоахлокий муаммоларни миллий кадриятлардан келиб чикиб хал килинишида муайян муаммоларга олиб келади [5].
Бешинчидан, ижтимоий ва сиёсий омиллар. Биоэтика ва миллий кадриятлар уртасидаги зиддиятлар ижтимоий ва сиёсий жараёнлар билан хам боFлик. Жамиятнинг биоахлокий муаммоларга булган карашларига миллий кадриятлар катта таъсир курсатади ва уларнинг амалга оширилишида миллий сиёсат хам мухим ахамиятга эга [6].
Узбек менталитети нуктаи назаридан келиб чикадиган булсак, бир канча узига хос булган масалаларга ахамият беришимиз талаб этилади. Маълумки,
- узбек менталитети миллий кадриятларга асосланган булиб, инсон хаётини кадрлаш ва уни химоя килишга катта ахамият берилади. Биоэтика масалалари, эса, инсон хукуклари ва уларни хурмат килиш асосида хал килинади.
- узбек менталитетида диний кадриятлар мухим роль уйнайди. Масалан, бевосита диний тушунчаларнинг биоэтикадаги муаммоларга таъсири кузга ташланади. Эвтаназия ёки орган донорлиги каби мавзулар
купинча диний анъаналар билан зиддиятга тушади.
November 23, 2024
The role of medical humanistics in quality training of a doctor
- узбек жамиятида урф-одатлар ва анъаналарнинг мухимлиги у билан боFлик биоахлокий карорларни кабул килишда сезиларли таъсир курсатади. Масалан, репродуктив технологияларга нисбатан муносабат купинча оилавий ва ижтимоий омилларга боFлик.
- узбек менталитети ижтимоий баркарорликни таъминлаш ва жамият маънавий соFломлигига ахамият беради. Биоэтика масалалари, жумладан, жинсий соFлик ва репродуктив технологиялар, жамиятнинг маънавий нормаларига мос келиши керак.
- узбек менталитетида шахсий эркинликлар ва жамият манфаатлари орасидаги мувозанатни саклаш мухим хисобланади. Биоэтикадаги зиддиятлар купинча индивидуал хукуклар ва жамият манфаатлари уртасидаги карама-каршиликдан келиб чикади.
Бу натижалар узбек менталитети ва биоэтика уртасидаги муносабатларни тушунишда мухим ахамиятга эга, чунки улар жамиятдаги миллий кадриятлар ва диннинг ролини аниклашга ёрдам беради.
Му^окама.
Биоэтика ва миллий кадриятлар уртасидаги зиддиятлар жамиятдаги турли ижтимоий, маънавий ва диний омилларга боFлик. Бундай зиддиятлар, аввало, жамиятнинг таълим даражаси, моддий ва маънавий ривожланишига, шунингдек, оилавий кадриятларга боFлик экан.
Маданият ва диннинг биоэтикага таъсири хос алохида ахамиятга эга. Мисол учун, эвтаназия, генетик модификация ва орган донорлиги каби масалалар купинча диний таълимотларга мос келмайди. Шу боис, жамиятда бу мавзулар буйича тахлилий муносабатлар, ихтилофлар ва тусиклар юзага келади. Масалан, Ислам динида "хаётни яратиш" ва "хаётни олиш"га оид туFридан-туFри таърифлар мавжуд булиб, бу диндан келиб чиккан ижтимоий нормалар биоэтика карорларига таъсир курсатади.
Бундан ташкари, биоэтикада шахсий эркинлик ва жамият манфаатлари орасидаги мувозанатни саклаш масаласи мухим хисобланади. Шахснинг ижтимоий манфаатларга мос келадиган карорларни кабул килишда оилавий анъаналар, ижтимоий тузилмаларнинг таъсири бор. Мисол учун, репродуктив технологияларга булган муносабат жамиятнинг маънавий нормалари ва узбек менталитетига мувофик равишда фаркланади.
Ижтимоий фаркланишларга келадиган булсак, махаллий ва шахар жамиятлари уртасидаги фарклар хам биоэтикада зиддиятларни юзага келтиради. Купинча шахар ахолиси замонавий технологияларга мослашишга тайёр булса-да, махаллий жамиятлар анъанавий
November 23, 2024
The role of medical humanistics in quality training of a doctor
кадpиятлаpга катъий pиоя килиб, янги технологиялаpга нисбатан шyбха билан каpаши мумкин.
Биоэтика ва миллий кадриятларнинг зиддиятли жойларини аниклаш учун соха буйича илмий тадкикотларнинг ахамияти хам катта. Мутахассислар биоэтикадаги зиддиятларни самарали хал килиш максадида жамиятнинг менталитетини, кадриятларини ва анъаналарини урганишлари зарур.
Маълумки, биоэтика ва миллий кадриятлар жамиятда ижтимоий баркарорликка, ижтимоий алокаларга ва инсон хукукларига таъсир курсатиши мумкин. Шунинг учун, уларни аниклаш ва хал этиш учун чукур тахлил ва ижобий карорлар кабул килиш зарур.
Умуман олганда, биоэтика муаммолари миллий урф-одатлар ва кадриятларга турли хил таъсир курсатади. Ушбу таъсирни урганиш биоахлокий карорларни кабул килишда миллий кадриятлар тизимига асосланишни таъминлайди, бу эса тиббий муолажаларни инсонпарварлик, хукук ва кадр-киммат нуктаи назаридан ахолининг талаблари ва эхтиёжларига мувофик холда шакллантиришга ёрдам беради. Жамият биоахлокий муаммоларга жавобан жахон стандартлари ва миллий кадриятларни уйгунлаштириш йулида харакат килиши керак.
REFERENCES:
1. Туланов Ж. кадриятлар фалсафаси. - Тошкент: Узбекистан, 2008, 23 б.
2. Al-Aqeel AI. Ethical guidelines in genetics and genomics. An Islamic perspective. Saudi Med J. 2005 Dec;26(12):1862-70. PMID: 16380763.
3. Instruction dignitas personae On certain bioethical questions// https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc
20081208 dignitas-personae en.html
4. Мухамедова З. М., Саттарова Д. Г., Худайбергенова П. Т. Роль гуманистики в медицинском образовании и совершенствовании профессионализма врачей //Гуманитарный трактат. - 2019. - №. 52. - С. 19-23.
5. Ж А. Ризаев, З М. Мухамедова. Социальная ответственность и здоровье // Academic research in educational sciences. 2022. №2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-otvetstvennost-i-zdorovie
6. Норкулов С. Д., Атамуратова Ф. С. Социокультурный феномен биомедицинской этики //Academic research in educational sciences. - 2022. - №. 1.
Xyлoса.
С. 78-81.
November 23, 2024