Тохириён Абдуллохи Шерализода,
тарих фанлари номзоди, Узбекистан Миллий университети хузуридаги педагог кадрларни к,айта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тармок (минтакавий) Маркази "Таълим технологиялари" кафедраси мудири
ТАРИХИЙ ХОТИРА ВА ХАЛК АНЪАНАЛАРИ УЗАРО БОГЛИК ЖИ^АТЛАРИНИНГ ТАРБИЯВИЙ А^АМИЯТИ
УУК: 371
DOI: 10.34920/SO/VOL_2024_ISSUE_1_1
ТОХИРИЁН А.Ш. ТАРИХИЙ ХОТИРА ВА ХАЛК АНЪАНАЛАРИ УЗАРО БО¥ЛИК ЖИЦАТЛАРИНИНГ ТАРБИЯВИЙ АЦАМИЯТИ
Макола жамиятда халк тарихий хотираси ва халк анъаналарининг узаро х,амох,анг нукталарида тарбиявий жих,атлар урнини ёритишга баFишланган булиб, тарихий хотиранинг инсоният х,аётидаги макоми ва уз навбатида шу хотирани янада ранг-баранг ифода этишда халк анъаналарининг таъсир доираси курсатилган. Муаллифларга кура, педагогик омиллар-нинг тарихий хотирани шакллантириш механизмларидаги ифодаси халк анъаналаридан тарбиявий максадларда фойдаланиш жараёнида х,ам гох, ошкор ва гох, яширин тарзда кузга ташла-нади.
Таянч суз ва тушунчалар: тарихий хотира, тарихий онг, анъаналар, педагогик омиллар, тарбиявий ах,амият.
ТОХИРИЁН А.Ш. ВОСПИТАТЕЛЬНОЕ ЗНАЧЕНИЕ ВЗАИМОСВЯЗАННЫХ АСПЕКТОВ ИСТОРИЧЕСКОЙ ПАМЯТИ И НАРОДНЫХ ТРАДИЦИЙ
Статья посвящена освещению роли воспитательных аспектов в сочетании взаимной гармонии исторической памяти народа и народных традиций, показу статуса исторической памяти в жизни человека и, в свою очередь, сферы влияния народных традиций в разнообразном освещении этой памяти. По мнению авторов, проявление педагогических факторов в механизмах формирования исторической памяти в процессе использования народных традиций в образовательных целях, прослеживается, как явным, так и скрытым образом.
Ключевые слова и понятия: историческая память, историческое сознание, традиции, педагогические факторы, воспитательная значимость.
TOKHIRIYON A.SH. THE EDUCATIONAL SIGNIFICANCE OF THE INTERRELATED ASPECTS OF HISTORICAL MEMORY AND FOLK TRADITIONS
The article is devoted to highlighting the role of educational aspects in the combination of mutual harmony of the historical memory of the people and folk traditions, showing the status of historical memory in human life and, in turn, the sphere of influence of folk traditions in a variety of coverage of this memory. According to the authors, the manifestation of pedagogical factors in the mechanisms of formation of historical memory in the process of using folk traditions for educational purposes can be traced both explicitly and covertly.
Key words and concepts: historical memory, historical consciousness, traditions, pedagogical factors, educational significance.
3
4
Кириш. Хар бир халкнинг утмишдаги х,аёт тарзини бугунги маънавий сиймоси ва эртанги ёркин кунини белгилашнинг тамал тошига нисбат берсак асло муболаFа булмайди. Чунки инсоният х,аёти ривожлан-ган сари, утмишнинг таъсирли сабокларига, айникса, инсон маънавий киёфасини мукам-маллик даражасига етказадиган мух,им омил-ларга эх,тиёж ва эътибор кучаяверади. Авлод-ларнинг узаро алокадорлиги натижасида вужудга келган кадриятлар аста-секин тари-хий хотирага айланиб боради ва тарихий хотира инсоният аждодларининг фикрлари, Fоя ва эътикодлари, орзу-истакларини узида мужассамлаштиради. Инсоннинг маънавий етуклиги унинг тарихий хотираси билан бел-гиланади, яъни тарих инсон учун буюк хотира вазифасини бажаради. Шунинг учун, илмий доираларда маънавий мерос масаласига, айникса маънавий меросга ёндашишнинг самарали усул ва йулларига алох,ида эътибор каратилади. Чунки айнан шу тарика, халкнинг тарихий хотирасини шакллантириш, ривож-лантириш каби илмий-назарий муаммолар ечимига замин яратилади.
Мавзунинг долзарблиги. Аслида тарихий хотира замонларни боFловчи бир х,алка макомида тадкик килинса, унда авлоддан авлодга утадиган мерос албатта урганиш, такдим этиш каби жараёнларни бош-дан кечиради ва бу жараёнда педагогика-нинг мох,иятини ифода этувчи икки мух,им жараён, яъни таълим ва тарбия сифатлари кулланилади. Ва табиийки, тарихий хотира шакллангандан кейин, заруратга караб унинг янада ривожлантиришига х,ам эх,тиёж туFилиши мумкин. Демак, шакллантириш ва ривожлантириш занжир кетма-кетлигида келиб, яхлит педагогик амалларни х,осил килади. Колаверса, тарихий утмиш бугун ва эрта учун тарбия воситаси сифатида хизмат килиш макомига эга. Шунинг учун илмий ада-биётларда таъкидланишича, х,ар кандай тарих-навислик негизида, аввало, утмишни бугун билан боFлаш, келажакка истикбол тузишни режалаштирадиган тарихий онг ётади1.
Муаммонинг цуйилиши. Тарихий хотира бу утган аждодларни хотирлаб савобли ишла-
1 Репина Л.П. Историческая наука на рубеже ХХ-ХХ1 вв. // - М.: Кругъ, 2011. - 79 с.
рини унутмаслик, бой маънавий меросини асраб-авайлаш туЙFуси, халк ва юрт тарихини чукур англаш, уни тинимсиз урганиш нати-жаси, тарихда руй берган вокеа-х,одисаларни холисона бах,олаш, уларнинг окибатини туFри тушуниш, утмишдан сабок чикаришга асосланган мух,им маънавий тушунча х,исобланади. Тарихий хотира келажак авлод-лар олдидаги карздорлик х,иси, уз бурчини бажариш масъулиятини шакллантирадиган тарбия омили булиб, шахс учун яшаш мезони, яъни уз фаолияти ва ижтимоий жараёнлар натижаларини утмиш билан киёслаш, маънавий дунёси, x1ис-туЙFулари, максад ва инти-лишларини холисона бах,олаш учун асос буладиган ^аёт тамойилларининг мажмуи, десак туFри булади.
Тарихий хотира илмий муаммо сифатида фалсафа ва тарих, социология ва психология, этнография ва х,атто филология фанлари-нинг тадкикот предметига айланиши, унинг канчалик мух,им ах,амиятга эгалигидан дало-лат беради. Ушбу фанларда тарихий хоти-рага тавсиф беришда, бугунги вокеаларни идрок килиш, утмишдаги вокеаларни билиш ва бах,олашга боFликлиги ало^ида таъкидла-нади х,амда бу тавсифларда халк анъаналари-нинг айрим унсурлари доимий диккат мар-казида булиши эътироф этилади. Тарихий хотира, узок муддат сакланиб колиш хусусия-тига эга булган, инсон хотирасининг мух,им ва таркибий кисми х,исобланганлиги боис, анъ-ана сифатида намоён буладиган муайян ижтимоий тартиб-коидалар, ахлок меъёрлари, урф-одат, маросимлар х,ам унда уз ифодасини топиши мумкин булади. Натижада, утмишда содир булган х,одиса вокеалар кайта тах,лилий назар объектига айлантирилса, уларнинг тар-биявий ах,амияти, тарбиявий жи^атлари педагогика фанининг илмий фаразлари мазмунида максадли тадкикот предмети булиши мумкин. Бинобарин, педагогика, этнография фанлари учун интегратив ёндашув асосида халк тарихий хотираси шакллантириш ва ривожлантириш доирасида, халк анъаналарининг шу хотирани мустах,камлаш ва авлодлар алмаши-нувидаги салмоFини оширишдаги имконият-ларидан фойдаланиш, долзарб ах,амият касб этмокда.
Ушбу маколада, муаллифлар этнография фанида "анъана" атамаси воситасида тари-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2024, 1 (134)
хий хотирага булган эътибор мазмуни ва мох,иятини ёритиш оркали улардаги тарбия-вий жих,атларни очиб беришга х,аракат килган. Этнография фанида деярли бош тушунча саналмиш "анъана" таркибини талкин этишда, таъкидлаб утганимиздек, тарихий хотиранинг шаклланиши ва ривожига алох,ида эътибор каратилади. Агар илмий урганишлар нати-жаларига мурожаат килинса, аслида, анъана тушунчаси адабий, сиёсий, х,укукий, фалса-фий, илмий ва кундалик лексикага мустах,кам кириб олган ва жуда кенг семантик доирада ишлатилган. Куп нашр ишларида ва турли шарх,ларда анъана атамаси урф-одат, маро-сим тушунчаларига синоним сифатида ишла-тилади.
Шундай экан, тарихий хотира ва халк анъ-аналарининг узаро боFлик жих,атларидан таълим ва тарбия майдонида фойдаланиш, халкнинг узлиги ва уз маънавий киёфасини янада чукур урганиш ва тарих сах,насидаги макомини белгилашда мух,им омил сифатида хизмат килади. Тарихий хотира оркали ёри-тиладиган х,ар кандай тадбир халк ва миллий анъаналар билан озиклантирилса, унинг таъ-сир кучи ортиб, таъсир доираси кенгаяверади. Демак, тарихий хотира ва халк анъаналари-нинг умумийлик ва узвийлик жих,атларини урганиб, уларни тарбиявий максадларга йуналтириш, тегишли фанлар доирасида мух,им илмий тадкикотлар каторидан урин олиши лозим.
Урганиш ва тадцицот натижалари. "Тарихий хотира" тушунчаси х,ам илмий доираларда турлича талкин этилади ва энг мух,ими анъана билан боFликлиги таъкидланади. Маса-лан, анъаналар йуколиши ёки унутилиши дав-рида "тарихий хотира" утмишни саклаш ва узатиш усули сифатида, утмиш х,акидаги индивидуал хотира сифатида, утмиш х,акидаги жамоавий хотира сифатида, ва них,оят, утмиш х,акидаги ижтимоий хотира сифатида эсга олинади. Шунинг учун, мох,иятига кура, тарихий хотира бу жамоавий тушунча булиб, унинг замирида жамиятнинг тарихий тажрибасини саклаш х,амда уни англаш каби вазифалар ётиши боис, унда анъаналарга мурожаат эти-лиши табиий х,ол булган ва шу тарика тарихий хотира ва анъана узаро ажралмас тарки-блар сифатда инсон х,аётида маком эгаллаб келган. Колаверса, анъана утмишдан кела-
жакка мерос коладиган, авлоддан авлодга утадиган, жамият х,аётининг турли сох,аларида намоён буладиган моддий ва маънавий кадрият1 деб таъриф этилиши унинг тарихий хотира билан якинлик ва узвийлик белгилари-дан далолат беришини кайд этиш жоиз.
Бирок, тарихий хотира ва анъаналар-нинг педагогик жих,атларини инобатга олган х,олда, бу масалага ижтимоий эътибор мун-тазам характерга эга булиши учун, албатта, жамиятда тарихий хотирани шакллантириш х,ам илмий муаммо сифатида ва х,ам тарихий жараён сифатида куп киррали эканлиги ва унга куп омиллар, жумладан халк анъаналари таъсир этишини англаш зарур. Илмий манба-ларда анъаналар ижтимоий тарихий х,одиса, жамият х,аётидаги мух,им жараёнларнинг тар-кибий кисми, кишилар х,аёти ва фаолия-тини белгилаш мезони, жамият ва одамларни бошкаришнинг маънавий омилларидан бири сифатида тавсифланади2.
Уз навбатида, анъана х,ам тарихий хотира сингари авлоддан-авлодга утадиган, такрор-ланадиган хусусиятларни, жамият х,аётининг барча сох,аларидаги муносабатларни ифода этади. Анъаналар жамият фаолиятининг ижтимоий институти сифатида этник гурух,нинг турмуш тарзини тартибга солиш тизи-мида х,амиша мух,им урин тутган ва уз вази-фаларини жамоатчилик томонидан фаол куллаб-кувватлаган х,олда бажарган. Одам-ларнинг жамоавий (ижтимоий) тажрибасини йукотмаслик, саклаш ва ёки узатиш-нинг бошка механизмлари булмаган шаро-итда, авлодлар мулокотида анъаналар инсон х,аётининг идеал дастурини такрорлайдиган, тупланган тажрибани бирлаштирган ягона усули булган. Яъни одамлар анъаналар доирасида уйлаб, х,аракат килиб, улар ёрдамида х,аёти учун зарур нарсаларни такрорлаб фао-лият юритган.
Инсоният тарихида ижтимоий х,аётда тартиб-коида, асосан, анъананинг таъсир кучи, жамоатчилик фикри, урф-одатлар, авлод ёки уларнинг кабиласи оксоколларининг ахлокий обруси ва купчиликнинг умумий
1 Анъана. - https://qomus.info/encyclopedia/cat-a/ anana-uz/
2 Анъана. - https://qomus.info/encyclopedia/cat-a/ anana-uz/
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2024, 1 (134)
5
6
манфаатларини ифодаловчи маълум бир худуддаги жойлашув омили билан сакланиб келинган. Шунинг учун, тарихий хотира ижти-моий хаётнинг узлуксизлиги ва давомий-лигини таъминлашнинг асосий омиллардан бири булган. Яъни, "жамият онги, унинг маз-муни факат вакт утиши билан ривожланиб бориши ва узгариши билан эмас, балки унинг маълум бир томони утмишга каратилиши, тарихга сингиб кетиши туфайли хам тарихий хисобланади"1.
Тарих сахифаларининг гувох беришича, анъаналар диалектик равишда ижтимоий нормалар хам билан боFлик. Анъаналар-нинг шаклланиши табиий ва тарихий жараён булиб, улар одамларнинг онгли равишда муайян ахлокий меъёрларни мустахкамлашга ва катъий риоя килишга интилишлари билан изохланади. Турли даврларда, жамият одам-лар турмуш тарзида ахлокий меъёрларнинг урнатилган ва тасдикланган шакллари бир-лаштирилган анъаналар тизимига мухтож булган. Анъаналарни шакллантириш учун тарихан белгиланган вакт даври зарур булиб, унинг давомида инсон фаолиятининг такрор-ланадиган шакллари анъанавий характерга айланиб колган. Кейинчалик, улар авлоддан-авлодга утиб, оила, жамоа ва жамият учун зарур булган одатларни тарбиялаган ва инсон харакатларининг узига хос регуляторлари сифатида намоён булган.
Шунингдек, инсон омилининг фаол таъ-сири остида, албатта, анъаналарнинг пайдо булиши, шаклланиши ва ривожланишида, онгли принцип устунлик килган. Яъни, анъаналар инсонни туFилишдан хаётнинг охирги кунигача ураб олади, бир шахс уларни ихтиро килмайди ёки бекор кила олмайди. Тарих давомида анъаналар кандайдир мавхум рухнинг махсули эмас, уларнинг ташувчи-лари танкидий фикрлайдиган шахслар эмас, балки омма эди. Айнан одамлар жамоаси ижтимоий амалиёт давомида айрим анъаналарни яратади, ривожлантиради, тасдиклайди ва рад этади, хатто айрим анъаналарни уну-тади. Чунки, хар бир даврнинг уз анъаналари булиб, вакт утиши билан узгариб, мазмунан бойиб боради, баъзилари йуколади, янгилари
вужудга келади. Маълум бир замоннинг анъаналари иккинчи замонга мос келмаслиги мум-кин. Натижада, давр талабига жавоб бермай-диган анъаналар унутилади2.
Хар бир анъана, минг йиллар ёки бир неча йиллар давомида тупланганлигидан, синов ва хато оркали, тегиниш оркали тасодифий ёки интеллектуал салохият оркали мантикий хуло-салар ёрдамида ишлаб чикилганидан катъий назар, уни куллаб-кувватлайдиган ва рад этиб, хатто йук киладиган ижтимоий жамоа-нинг тажрибасига асосланади. Колиплар ушбу тажрибани тузатади, уни жамоавий хоти-рада баркарорлаштиради Ана шу жараён, омманинг тарихдаги урнини аниклаш учун мухимдир.
Тарихда баркарор урф-одат ва анъаналарга эга булмаган маълум бир жамият булмаган, демак, тарихий хотирасиз яшаган ёки яшай-диган халк хам булиши мумкин эмас. Фик-рни давом эттириб айтиш мумкинки, анъана-ларсиз хаёт бутун бир халк учун, аслида, бу уз тарихини рад этиш, инсониятнинг ягона мада-ний оламнинг бир кисми сифатида тупланган куп асрлик маданий ва маънавий тажриба, тарихий хотирани унутиш, инсоннинг табиий турмуш тарзини йук килишдир. Шунинг учун хам "анъаналар тарихий баркарор, такрор-ланадиган, умумбашарий ахамиятга эга шакллар, фаолият усуллари ва ижтимоий гурухлар ёки умуман жамият муносабатла-рини мустахкамлаш, купайтириш, бойитиш ва кейинги авлодларга етказишнинг ижтимоий механизмлари" хисобланади3.
Одамларнинг уз эхтиёжларини кондиришга каратилган фаолияти хажми ва мураккаблиги-нинг ортиб бориши, ахлок сохасидаги билим-ларни туплаган авлодларнинг умумлашти-рилган тажрибасини уз ичига оладиган, анъаналар шаклида тузатиш зарурлигига олиб келган. Натижада, анъаналар уз мохиятида халкий, хаётий донишмандлик асосларини мужассам этган ва туплаган.
Халкий, хаётий донишмандликнинг узига хос хусусияти шундаки, у хаётнинг турли холатларида хатти-харакатлар учун узига хос
1 Барг М.А. Эпохи и идеи: (Становление историзма) // М.: Мысль, 1987. С.5-6.
2 Анъана. - https://qomus.info/encyclopedia/cat-a/ anana-uz/
3 Уледов А.К. Общественная психология и идеология. -М.: Мысль, 1985. 211 с.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2024, 1 (134)
7
ечимлар туплами сифатида намоён булган ва халк донишмандлиги ва акл-идрокини ифода этиб, табиат, жамият ва инсон хакидаги такрор ба такрор синалган аник маълумот-ларни кайд этиб борган.
Анъаналар одамларнинг ижтимоий мав-жудлиги ва маънавий маданиятининг зарурий унсури сифатида инсоният жамиятининг шак-лланиши билан бирга пайдо булган. Анъана-ларнинг таъсири ахлок сохаси билан чеклан-май, улар одамларнинг саноат ва иктисодий хаёти сохасидаги фаоллигини намойиш этди-лар. Ишлаб чикариш жараёнида инсон нафакат мехнат куникмаларига эга булди, балки онгини хам ривожлантирди. Шунинг учун иш маълум бир жамоавий харакатларни, интизомни, тартибни такозо этди, яъни гурух анъаналарида ифодаланган маълум бир нор-малар зарур эди.
Шу билан бирга, кадимги одамларнинг тур-муш тарзида бевосита амалий натижа бер-маган, бирок, аждодлар онгида маълум хис-туЙFулар, кайфиятлар, образларни уЙFотган, муайян фикр ва Fояларни шакллантирган рам-зий харакатлар тизими хам алохида урин эгал-лаган. Лекин инсон дунёкарашида хакикий натижа берадиган ва факат рамзий маънога эга булган харакатлар яхлит бир нарса сифатида тасаввур килинган ва улар хотираларда урин олган.
Анъананинг жамоавий табиати унинг жамоатчилик фикрига ва инсоннинг ички дунёсига булган улкан потенциал таъсирини белгилайди. Анъананинг таъсири, айникса, ёшлар маънавий дунёсини шакллантиришга жуда катта, чунки унда маълум ижтимоий-ахлокий Fоялар ва фикрлар мавжуд. Унинг асосий вазифаси одамлар хаётидаги кизикарли, зарур ходиса ва вокеаларни таниш ва анъанавий, жонли, хиссий шаклда содир булаётган вокеаларга инсоннинг фаол муносабатини раFбатлантирадиган унутилмас харакатлар тизимига айлантиришдир1.
Анъана, бу генетик эмас, балки ижтимоий хотира. Бирок, хотира тушунчаси анъ-аналарни ижтимоий ходиса сифатида тулик камраб олмайди, чунки бу холда туликлик эмас балки саклаш, асраш омиллари биринчи
уринга чикади. Анъанани енгиш учун консер-ватив, турFун нарса деган фикрдан воз кечиш керак. Ахлокий маданият ва анъананинг келиб чикишида турли даврларнинг элементлари мавжуд ва хар доим хам улар учун трансформация масаласи долзарб булади.
Нафакат ижтимоий, балки биологик ва физиологик омиллар хам анъананинг пайдо булишида мухим уринга эга. Чунки инстинкт, куникма, кобилият, хис-туЙFу ва одат каби ходисалар хар бири анъана шаклланишида маълум вазифани бажаради. Мисол учун, куникмаларни шакллантиришнинг физиологик асоси вактинчалик алокалар тизимла-рини ёки сезиларли куч ва баркарорликка эга динамик колипларни шакллантиришдир. Одатлар, индивидуал онгнинг мухим элемен-тини ташкил этувчи индивидуал унсурлардан ташкил топади. Одат инсоннинг шахсий хусу-сияти булиб, инсон хатти-харакатларидаги автоматлаштирилган элемент хисобланади ва такрорланиши туфайли муайян харакатларни бажариш заруратига айланиб колади.
Xис-туЙFу, эътикод ва бошка харакатларнинг бирлиги купинча ода-тий харакатларда ифодаланади. Одат одам хаётида зарур ва фойдали омил хисобланади, чунки, биринчи навбатда, у истак ва харакатларнинг бирлигини ифодалайди ва таъминлайди, иккинчидан, инсоний характер хусусиятларини намоён килади, учинчи-дан, инсоннинг онги ва хотирасини кераксиз юклардан озод килади.
Ижтимоий одатлар хакида гапирганда, биз одамларнинг ижтимоий хусусиятларини шакллантирадиган анъана, урф-одатларни назарда тутамиз. "Ривожланган урф-одат ва анъаналарнинг энг самарали томони улар-нинг маросимли томонидир. Маросимли шакл одат, урф-одатларнинг бошка барча тарки-бий кисмлари жамоат ва шахсий хаётда озми-купми мустахкам урнашган такдирдагина пайдо булади. Маросим хар доим инсон хаётидаги бурилиш нукталари билан боFлик булиб, у инсон учун мухим булган маълум бир ижтимоий алокани урнатиш, узгартириш ёки тугатиш натижасида келиб чикадиган фикрлар ва хис-туЙFуларни туплайди»2.
1 Суханов И.В. Обычаи, традиции и преемственность поколений. - М.: Политиздат, 1976. 78 с.
2 Суханов И.В. Обычаи, традиции и преемственность поколений. - М.: Политиздат, 1976. 39-40 с.
8
Ривожланиш, ижтимоий талкинда - бу утмишдан хозирги кунга ва хозирги кундан келажакка йуналтирилган узгариш. Биноба-рин, маълум бир жихатдаги ривожланиш - бу кайтарилмас характерга эга булган жараён-дир. Олдинги боскичдан кейинги боскичга диалектик утиш билан тавсифланган хар кандай ривожланиш эскисини янги томони-дан диалектик инкор этиш пайтида кейинги узгаришларнинг асосини ташкил этадиган ва шунга мос равишда ривожланиш жараё-нини узи белгилайдиган "ижобий" мазмунини саклаб колиши керак.
Тарихий алокани таъминлайдиган ривож-ланишнинг зарур элементларини саклаш ва утмишдан бугунга ва келажакка утказиш узлуксизликни англатади. Шунинг учун тарихий алоканинг узаги сифатида тарихий хотира утмиш, хозирги ва келажакдаги ижти-моий муносабатлар уртасида урнатиладиган муносабатлардир. Диалектик узлуксизликни назарда тутадиган прогрессив анъ-ана бир вактнинг узида жараённинг тарихий мантиFини ифода этганлиги сабабли, бу зарур ва объектив ижтимоий муносабатдир.
Шундай килиб, анъанани аниклаш учун тарихий узлуксизлик конуни контекстида биз нималарни назарда тутамиз? Анъана - узига хос ижтимоий ходиса ва хатти-харакатларнинг баркарор намунаси булиб, ривожланишни истисно этмайди. Анъана махсус ижтимоий институт булиб, ворисликнинг бошка турла-ридан фарк килади. Унда узлуксизлик тушун-часи хам тарихий алока маъноси, хам ривожланиш асосини уз ичига олганлигини хисобга олсак, анъаналарни талкин килишга янада табакалаштирилган тарзда ёндашиш мум-кин, кейинчалик бу ижтимоий муносабатлар-нинг ривожланишига мос равишда тарихий ва генетик алоканинг узига хос ифодаси сифатида такдим этилиши керак. Чунки тарихий тасаввурлар нафакат доимийлик, балки ахён-ахён узилишлар билан хам ажралиб туради.
Утмишда нафакат баркарор, консерватив, балки узгарувчанлик белгилари хам булиши керак. Ижтимоий онгдаги чукур силжишлар анъаналарнинг утмиш ва келажак уртасидаги боFликликнинг асосий нукталари, ижтимоий муносабатларни баркарорлаштириш омили сифатидаги ахамиятини очиб беради. Айнан шу ходисалар инсон мавжудлиги-
нинг жонли семантик бирлигини таъмин-лайди. "Ахлокий маданиятнинг баркарорлиги ва устуворлиги, айникса, маълум бир жами-ятда урнатилган ижтимоий муносабатлар-нинг такрорланишини таъминлайдиган урф-одатлар ва ахлокий анъаналар, ахлок ва адо-лат нормалари, инсон жамиятининг элемен-тар коидалари каби таркибий элементларда сезиларли булади"1.
Утмишнинг илFор анъаналарини актуал-лаштириш, догмалар ва эскирган колиплардан халос булган замонавий давр онгини мустахкамлашга ва утмиш билан алоканинг узилган ипларини тиклашга ёрдам беради. Шахсий ва ижтимоий узини узи англашнинг шаклланиши одамлар жамоасининг маълум бир турмуш тарзига мансублик илдизлари ва уларнинг урф-одатлари туFрисида хабар-дорликни назарда тутади. Анъанавий кон-серватизмнинг кескин инкирозидан чикиш йулини талаб киладиган вазият асл ахлокий анъаналарни тиклашга каратилган миллий онгнинг усишига олиб келади. Жамиятнинг барча сохаларида руй бераётган узгаришлар ва улар билан боFлик булган этномаданий кадриятларга, бир томондан, умуминсоний кадриятларга тортишиш жараёнлари, иккинчи томондан, анъаналарнинг жамиятдаги роли ва ишлаш механизмларини тушуниш ва фал-сафий тушунтиришни талаб килади.
Анъана, тарих учун тасодифий булган бир мартали ходиса эмас, балки инсоният ёки хар кандай микёсдаги хар кандай ижтимоий хамжамият учун, кабиладан ёки хар кандай асосий махаллий гурухдан миллатгача мухим булган давомли ходисадир. Колаверса, анъана инсон фаолиятининг колиплари тизими ва ушбу фаолият натижалари шаклида тупланган тажрибадир.
Фаолият юритиш учун хар бир жамият урнатилган ахлокий маданият тизимига ва асосли анъаналарга эга. Жамият, анъаналарнинг мавжудлиги ёки йуклиги билан эмас, балки уларнинг махсус мазмуни, уларни уза-тиш ва ишлатишнинг махсус усуллари билан тавсифланади. Анъана ахлокий маданият шак-ллари фаолиятининг баркарорлигини ва уни баркарорлаштирадиган, унинг купайишини
1 Суханов И.В. Обычаи, традиции и преемственность поколений. - М.: Политиздат, 1976. 10 с.
таъминлайдиган омилларнинг мавжудли-гини назарда тутади. Айнан шу омиллар, колипларнинг пайдо булиши ва тупланишини раFбатлантиради. Бундай колипларнинг мав-жудлиги шунга ухшаш вазиятлар ва шунга ухшаш эхтиёжларнинг мунтазам такрорла-ниши билан боFлик ва одатий вазиятларни хал килишнинг анъанавий усули хисобланади. Шу маънода, жамиятнинг хар хил турлари колипларнинг туплами ва табиати, узаро муносабатлар тури билан хам фаркланади.
Хулоса ва таклифлар. Шундай килиб, замонавий тарихий тафаккур тизимида уз урнини аниклаш ва англаш маълум фаолият-нинг чегаралари ва шартларини аниклашга имкон беради хамда тарихий утмиш ва хозирги замон уртасида самарали узаро алокаларни урнатишга йул очади. Бинобарин, утмишдаги ахлокий маданиятнинг таъсири ва хозирги ахлокнинг шаклланиши узаро боFлик жараён хисобланади. Олдинги тарихий дав-рлар ахлокий маданиятининг ахамияти унинг пассив тафаккурини эмас, балки миллий анъа-налар билан жонли бойитишни, уни субъектив ва тахлилий идрок этишни англатади. Демак, бизнинг аник фаолиятимизга утмишдаги маълум анъана кучли таъсир курсатади ва тарихий хотирани мустахкамлашга хисса кушади.
Шу билан бирга, анъанавий ахлокий маданиятнинг айрим жихатларига булган кизикишнинг интенсивлиги замонавий
вокеликда юзага келадиган ва амалда хал килинадиган долзарб вазифалар билан бел-гиланади. Амалиёт жамиятнинг замонавий интилишлари ва унинг ахлокий маданияти ва тарихий утмиш уртасида замонавийликнинг хал килувчи омили сифатида воситачи булиб, ахлокий эволюциянинг давомийлигини таъ-минлай оладиган бир сабаб булади. Агарда, биз узимиз кашф этган кадриятлар замири-даги утган даврлар ахлокий маданиятида факат анъанавий тарихий ёдгорликларни, эски намуналарни курсак, у кадриятлар биз учун хаётийлигини саклаб колмаган булар эди. Шунинг учун, инсон анъаналари инсони-ятнинг узи каби кадимий булиб, улар мерос, инсон хаётининг абадийлик шарти, инсон фаолиятининг узвийлиги ифодасидир. Анъа-наларни одамларга ташкаридан юклаш мум-кин эмас, чунки улар халкнинг тарихан шак-лланган ижтимоий мавкеини, турмуш тарзи ва турмуш мазмунини ифодалайди.
Юкоридагиларни инобатга олиб, таълим тизими хамда бошка ижтимоий сохаларда тарихий хотирани шакллантириш жараёни билан боFлик чора-тадбирларда, халк анъаналари унсурларига хам тегишлича эъти-бор каратиб, уларни тарихий хотирага боFлик жихатларидан фойдаланиш узликни англашда самарали восита сифатида хизмат килиши мумкин.
9
Фойдаланилган манбалар:
1. Анъана. - https://qomus.info/encyclopedia/cat-a/anana-uz/
2. Барг М.А. Эпохи и идеи: (Становление историзма). - М.: Мысль, 1987. С.5-6.
3. Маркарян Э.С. Узловые проблемы культурной традиции // Советская этнография. 1981. № 2. С.78-96.
4. Репина Л.П. Историческая наука на рубеже ХХ-ХХ1 вв. - М.: Кругъ, 2011. - 559 с.
5. Суханов И.В. Обычаи, традиции и преемственность поколений. - М.: Политиздат, 1976. 216 с.
6. Тарихий хотира. - https://www.oyina.uz/uz/articles
7. Уледов А.К. Общественная психология и идеология. - М.: Мысль, 1985. 268 с.