Научная статья на тему 'БИЛИМ ВА ИШЛАБ ЧИҚАРИШ ИНТЕГРАЦИЯСИДА МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМНИНГ ЎРНИ'

БИЛИМ ВА ИШЛАБ ЧИҚАРИШ ИНТЕГРАЦИЯСИДА МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМНИНГ ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
152
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
мустақил таълим / амалиёт / таништирув амалиёти / битирув малакавий амалиёт / реферат / когнитив ўқув фаолияти / маъруза / амалий машғулотлар / лаборатория машғулотлар. / independent learning / practice / introductory practice / final qualifying practice / abstract / cognitive educational activity / lecture / practical classes / laboratory classes.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Тошманов, Низом Жуманович

Мақолада замонавий кадрлар тайёрлаш муассасаларида мустақил таълимнинг бугунги кундаги ҳолати, талаблари ва муаммолари ҳақида сўз боради. Мустақил таълим топшириқлари даражаси, уларни бажарилиш тартиби, эришиладиган натижалар батафсил ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ROLE OF INDEPENDENT EDUCATION IN THE INTEGRATION OF KNOWLEDGE AND PRODUCTION

The article examines the current state, requirements and problems of independent learning in modern personnel institutions. The level of independent learning tasks, the order of their execution, and the results achieved are described in detail.

Текст научной работы на тему «БИЛИМ ВА ИШЛАБ ЧИҚАРИШ ИНТЕГРАЦИЯСИДА МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМНИНГ ЎРНИ»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

БИЛИМ ВА ИШЛАБ ЧИ^АРИШ ИНТЕГРАЦИЯСИДА МУСТАЦИЛ

Мацолада замонавий кадрлар тайёрлаш муассасаларида мустацил таълимнинг бугунги кундаги уолати, талаблари ва муаммолари уацида суз боради. Мустацил таълим топширицлари даражаси, уларни бажарилиш тартиби, эришиладиган натижалар батафсил ёритилган.

Калит сузлар: мустацил таълим, амалиёт, таништирув амалиёти, битирув малакавий амалиёт, реферат, когнитив уцув фаолияти, маъруза, амалий машзулотлар, лаборатория машзулотлар.

THE ROLE OF INDEPENDENT EDUCATION IN THE INTEGRATION OF

KNOWLEDGE AND PRODUCTION

ABSTRACT

The article examines the current state, requirements and problems of independent learning in modern personnel institutions. The level of independent learning tasks, the order of their execution, and the results achieved are described in detail.

Keywords: independent learning, practice, introductory practice, final qualifying practice, abstract, cognitive educational activity, lecture, practical classes, laboratory classes.

Олий таълимни модернизациялаш, замонавий фан-техника тараккиёти талабларига, ракамли таълим стратегияларига мослаштириш, " ижтимоий-иктисодий ривожланишнинг устувор йуналишларига хдмда халкаро стандартлар талабларига мос келадиган олий таълим тизимини яратиш"[1], билим парадигмасидан компетентли таълим парадигмасига утиш булажак мутахассисларни касбий-методик тайёргарлигини орттиришда мухдм ахдмият касб этади. Педагогика олий таълим муассасаларида аудитория машгулотларининг асосий вазифаси талабаларга муайян фан юзасидан билим,

ТАЪЛИМНИНГ УРНИ

Тошманов Низом Жуманович

Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети

п.ф.н., доцент nizomtoshmanov2022@gmail.com

АННОТАЦИЯ

КИРИШ

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

куникма ва малакаларни таркиб топтириш хамда уларни амалий фаолиятларида куллаш билан боглик - компетенцияларини ривожлантириш хисобланади. Талабаларнинг фанга оид билимларни чукурлаштириш билан боглик когнитив укув фаолияти бевосита, маъруза, амалий, лаборатория ва семинар машгулотларида амалга оширилади. Фан юзасидан узлаштирилган билимлар, эгалланган малакаларни амалиётда куллаш муаммоларини амалий хал этиш, хаётий вазиятларда тугри фойдалана олиш компетенцияларини шакллантириш мустакил таълим топшириклари ва малакавий амалиётлар давомида амалга оширилади. Масалан, зоология фанидан урганилаётган хайвон, (айтайлик кушлар) хакидаги билимлар (унинг ташки ва ички тузилиши, улчами, таркалиши, систематик урни ва хоказо) маъруза машгулотида шакллантирилади. Бирок, талабалар хайвон (кушлар) хакидаги мавжуд билимларига таянган холда унинг хул препарати, рангли расмлари ёки микропрепаратларини изохлай олмайди. Буларни изохлаш учун унла куникма шаклланмаган. Бу куникмалар амалий, лаборатория ва семинар машгулотларида шакллантирилади. Амалий машгулотлар утилган назарий материалларни мустахкамлаш билан бир каторда укувчиларда мустакил ишлаш буйича куникмаларни хосил килишни тарбиялаш имконини хам беради [2, 3-б.]. Амалий машгулотларда урганилаётган хайвон (кушлар)нинг хул препарати, рангли расмлари, микропрепаратлари ёки тирик хайвонни ёриб куриш оркали урганилади. Натижада, талабада объектни таниш, унинг хул препарати, рангли расмлари ёки микропрепаратларини изохлай олиш куникмаси хосил булади.

МЕТОДЛАР БУЛИМИ

Замонавий кадрлар тайёрлаш муассасаларининг бугунги кундаги асосий вазифаси - касбий етук, ракобатбардош, компетентли мутахассислар тайёрлаш оркали жамият эхтиёжларини ва иш берувчилар талабини кондиришдан иборат. Узлаштирилган билимларни ишлаб чикаришга ёки касбий фаолиятга татбик этиш компетентлиги бевосита, малакавий амалиётлар ва талабанинг мустакил таълими жараёнида шакллантирилади. Шу нуктаи назардан, асосий тушунчалар тахлилига тухталиб утамиз:

амалиёт (грекча пра^ц — фаолият) - онгли максадни белгилашга асосланган ва вокъеликни узгартиришга каратилган инсон фаолияти (шу жумладан шахснинг узи) [3]. Бизнингча амалиёт, назарий билимларни мустахкамлаш, амалий куникма ва малака хосил килиш, касбий-амалий тайёргарликни таъминлашга каратилган укув жараёнининг бир кисми

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

хисобланади. Амалиётнинг бир неча тури фаркланади: укув амалиёти, ишлаб чикариш амалиёти, педагогик амалиёт, диплом олди амалиёти [4].

Педагогика олий таълим муассасаларида талабаларнинг касбий-методик тайёргарлигини орттириш, касбий компетентлигини ривожлантиришда педагогик амалиёт мухим ахамият касб этади. Педагогик амалиётни утказишда таништирув амалиёти, битирув малакавий амалиёти узига хос ахамиятга эга булиб:

таништирув амалиёти - бакалавриатнинг I - III курс талабалари томонидан келажакдаги касбий фаолият хакида маълумотлар олиш ва назарий билимларни мустахкамлаш хамда ажратилган кредитларни узлаштириш максадида уталадиган ихтиёрий амалиёт тури;

битирув малакавий амалиёт - таълимнинг якунловчи боскичи хисобланадиган ва бакалавриатнинг IV курс талабалари томонидан назарий билимларни мустахкамлаш ва амалиётда куллаш куникмаларини хосил килиш оркали амалиётда ишлашга тайёр булишларини таъминлаш, шунингдек, битирув малакавий иши мавзуси буйича материаллар туплаш максадида уталадиган мажбурий амалиёт тури.

Урганилаётган обеъктни укув-дала амалиёти давомида амалий кузатишлар олиб бориш, олинган натижаларни илмий тахлил килиш ва хулосалар чикариш натижасида эгалланган билимларни ишлаб чикариш билан боглаш, амалий компетенцияларни шакллантиришга ёрдам беради. Шунингдек, педагогик амалиёт жараёнида урганилган объектни укувчиларга инновацион методлар, педагогик технологиялар ёрдамида етказиш, педагогик тажриба, махоратини орттиришга, методик тайёргарлигини такомиллаштиришга имкон яратади.

Малакавий амалиёт бакалавр йуналишдаги талабаларнинг олий укув юртида олиб бориладиган таълим-тарбия жараёнининг изчил давоми саналиб, бакалаврият йуналиши буйича олинган назарий билимларни мустахкамлш ва мазкур билим, куникма, малакаларни бевосита таьлим-тарбия жараёнига куллаш имкониятини беради.

Малакавий амалиёт - булажак мутахассисларни тайёрлашда укув-педагогик жараёнининг асосий кисми хисобланади. Малакавий амалиёт намунавий ва ишчи укув режасига мос равишда амалга оширилади. Малакавий амалиётнинг мазмумни амалиёт турига караб, кафедрада ишлаб чикилган дастурига мос булади. Малакавий амалиёт укув машгулотларидан ажралган холда ташкил этилади. Малакавий амалиётни талабалар олий таълим муассасаси билан шартнома тузилган ташкилотларда уташлари мумкин. Айрим

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

xonnapga SurapyBHu Kypc TanaSanapu y3u umnamHu pe^anamrapaeTraH TatnuM Myaccacanapuga $aon ManaKaBuö aManueTHu yTamnapu MyMKuH. TanaSanapHuHr ManaKaBHH aManueTHu yTam ^ofinapu ohhh TatnuM Myaccacacu peKTopu TOMOHHgaH HuKapunraH SyfipyK acocuga TamKun этнпagн [5].

ManaKaBHH aManueT yH Soc^uHga aManra omupunagu.

1-Sockuh - TaHumyB- ManaKaBuö aManueTH. YKyB pe^acura acocaH Terumnu fiyHanumnap SyfiuHa SupuHHu eKu ukkuhhu Kypcga 1 eKu 2 xa^Ta gaBoMuga TatnuM Myaccacacu Ba TamKunoraapga aManra omupunagu. AManueT gaBOMuga Tanaöanap acocaH ypTa Maxcyc, TatnuM Myaccacacu eKu TamKunoraapHuHr urn ^aonuaTu öunaH TaHumagunap Ba SenrunaHraH TapraSga xucoSoT Tonmupagunap.

2-öockkh - y^yB-ManaKaBufi (gana) aManueTu. 3 Kypcga aManra omupunagu. YHga Tanaöanap TatnuM Myaccacacu eKu Tammroraapga ropuranaguraH SapHa xy^y^uö - Metepuö xy^®araap SunaH TaHumagu Ba MyTaxaccucnuK $aH yKKTyBHunapuHuHr gapcnapuHu Ky3aragu.

3-Sockuh - negaroruK aManueT (öurapyB ongu aManueT). 4 KypcHuHr 7-8 ceMecrpuga onuö öopunagu. negaroruK aManueT ^apaeHuga TanaSanap yKyB MarnrynoTnapura TafiepnaHum SunaH SupranuKga, MatHaBuH-axnoKufi TapSuaBufi umnap pe^acuHu Ty3agu, rypyx paxöapu epgaMHucu cu^araga rypyxHu ypraHagu Ba cyxöaraap TamKun этagн. Y3ura SupuKTupunraH rypyxga negaroruK-ncuxonoruK Tamxuc yTKa3agu.

TanaSa MycTa^un umuHuHr acocuö MaKcagu yKuTyBHuHuHr paxöapnuru Ba Ha3oparn ocraga TanaSaga MyaöaH yKyB umnapuHu MycTa^un paBumga Sa^apum yHyH 3apyp öynraH SunuM Ba KyHuKManapHu maKmaffrapum Ba puBo^naHTupumgaH uSopargup [6-8].

TanaSara KuHuHHunuK gapa^acu yHuHr maxcuö uMKoHutfraapu, KoSunuaTu Ba SunuM gapa^acura MyBo^u^ öynraH öupop MaB3y SyfiuHa Ba3u$a Taöepnam Tonmupunagu. EyHga TanaSa acocuö agaSueraapgaH Tam^apu KymuMHa agaSueraapgaH Ba uHTepHeT MatnyMoraapugaH ^ofiganaHuS MaTepuannap Huragu, Taxnun Kunagu, Tu3uMra conagu Ba MaB3y SyfiuHa umkoh gapa^acuga Tynu^, KeHr MatnyMoT Sepumra xapaKaT Kunagu. 3apyp xonnapga yKmyBHugaH Macnaxar onagunap. MaB3y SyfiuHa pe^epar KoMntWTepga TafiepnaHuS $aH yKmyBHura Tonmupunagu. TonmupunraH Basu^aHuHr Ma3MyHu, onuHraH MatnyMoTnapHuHr Sofinuru Ba Som^a Senrunapu SyfiuHa $aH y^uTyBHucu TanaSaHu Saxonafigu.

TanaSa MycTa^un umuHuHr вaзн$aпapн KyfigarunapgaH uSopaT:

• aHru SunuMnapHu MycTa^un Tap3ga nyxTa yзпamтнpнm KyHuKManapura эгa Synumu;

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

• керакли маълумотларни излаб топишнинг кулай усуллари ва воситаларини аниклаши;

• ахборот манбалари ва манзилларидан самарали фойдаланиши;

• анъанавий укув ва илмий адабиётлар, меъёрий хужжатлар билан ишлаши;

• электрон укув адабиётлар ва маълумотлар банки билан ишлаши;

• интернет тармогидан максадли фойдаланиши;

• берилган топширик ва вазифаларнинг рационал ечимини топиши;

• маълумотлар базасини тахлил этиши;

• иш натижаларини экспертизага тайёрлаш ва эксперт хулосаси асосида кайта ишлаши;

• топширик ва вазифаларни бажаришда тизимли ва ижодий ёндашиши;

• ишлаб чикилган ечим, лойиха ёки гояни асослаш ва мутахассислар жамоасида химоя килиш (Талаба ва магистрантларнинг мустакил ишини ташкил этиш ва назорат килиш буйича йурикнома)

Мустакил иш - укитувчининг топшириги ва унинг рахбарлигида укув вазифасини хал этадиган таълимнинг фаол методи. Мустакил иш бу куйилган максад билан богликликда талабаларнинг аник фаолиятини ташкил этиш ва амалга оширишдир. Талабанинг мустакил ишлари унинг юкори даражадаги фаоллик, ижодийлик, мустакил тахлил, ташаббускорликка асосланган фаолиятидир [8].

Талабаларнинг мустакил таълимни ташкил этишдан асосий максад фан буйича билимларни узлаштириш, мустахкамлаш, бойитиш, амалий куникма ва малакаларни такомиллаштириш, ахборот билан ишлаш, уз-узини ривожлантириш, когнитив, креатив, хамкорликда ишлаш компетенсияларини таркиб топтиришдан иборатдир.

Талабаларнинг мустакил таълимини ташкил этиш куйидаги вазифаларни хал этади:

- талабаларда уз-узини ривожлантириш, мустакил билим олиш ва инновацион фаолиятни шакллантиришга имкон берувчи компетенсияларни эгаллайди;

- билим, куникма ва малакаларни мустакил эгаллаш, муаммони шакллантира олиш ва уни хал этишнинг макбул йуларини излаб топиш куникмаларини шакллантириш;

- талабаларда укув дастурини узлаштиришга доир мотиватсияни хосил килиш;

- талабаларда билим олишга доир масъулиятни ошириш;

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

- талабаларда касбий компетенсияларни ривожлантириш;

- талабаларда мустакил билим олиш, уз-узини бошкариш ва уз-узини ривожлантириш кобилиятини шакллантириш.

Талабаларнинг мустакил таълими ва фан модулларини узлаштириш жараёнини синоним деб каралиши керак. Маъруза машгулотларида талабалар урганилаётган фандан умумий тушунчалардан иборат билимлар шакллантирилса, талаба мустакил таълим фаолияти натижасида фанни тулик узлаштиради. Бу жараён талабаларни креатив фикрлашга, олган билимларини ишлата олиш кобилиятини шакллантиришга ва муаммоларни осон ечимини топа олиш кобилияти шакллантиришга олиб келади.

Бунинг учун укитилаётган хар бир фанлан талабаларнинг мустакил таълими учун тавсия этилаётган топширикларни талаб даражасида бажариши талабалари ишлаб чикилиши керак. Бунда мустакил таълим мавзулари, мавузулар буйича талабалар бажариши керак булган ижодий ишларни тури ва бу ижодий ишни бажариш тартиби келтирилишии керак. Масалан:

Ижодий ишлардан бири "Реферат тайёрлаш". Мавзуга оид маълумотлар реферат куринишига келтирилади. Титул варогида - олий таълим муассасаси номи, бажарувчининг гурухи, фамилияси, исми, шарфи, реферат мавзуси ва йил ёзилади. Албатта катта харфлар билан реферат сузи булиши ва мавзуга оид расм булса янада яхши булади [9]. Масалан:

Кейинги бетида реферат режаси берилади. Кдвс ичида нечанчи бетдан бошланиши курсатилади. Масалан: КИРИШ (3)

I боб. Мавзу буйича адабиётлар шархи (4).

II боб. Адабиётлар ва электрон манбалардаги номутоносибликлар(21). Хулоса (32)

Киришда мавзунинг ахамияти, рефератнинг максади ва вазифалари ёритилади, 1-бобда асосий адабиётда берилган маълумотлар берилади ва 2- бобда бир неча адабиётлар солиштирилади ва бир бирига зид келадиган тушунчалар мухокама килинади. Хулоса кисмида реферат тугрисида кискача маълумот берилади. Рефератнинг охирги варогида фойдаланилган адабиётлар руйхати келтирилади. Рефератнинг барча вароги номерланади.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Мустакил таълим топширикдари университет электрон платформасига жойлаштирилади. Шу билан бирга талаба томонидан бажарилган топширик жавоблари хам электрон платформага жойлаштирилади. Мавзулар буйича топширикларни бажариш муддати икки маъруза оралиги этиб белгиланади яъни биринчи топширик иккинчи маъруза машгулоти кунигача бажарилиши керак. Уз вактида бажарилмаган топшириклар инобатга олинмайди хамда бахоланмайди.

Х,ар бир мавзу буйича берилган 15 хил топширикдан шу мавзу учун биттаси танланади ва бажарилади. Кейинги мавзу буйича дастлаб танланган топширик шакллари танланмайди. Бир мавзу буйича битта топширик шакли купи билан иккита талаба томонидан танланиши керак. Агар дарс жараёнлари офлайн шаклида булса жавоблар электрон платформага жойлаштиришдан ташкари фан укитувчисига химоя килиб беради ва барча мустакил таълим топшириклари жамланиб кафедрага топширилади [10].

Мустакил таълим топшириклари максимал неча балл билан бахоланиши фан силлабусда уз аксини топади. Мустакил таълим топшириклари, уни топшириш муддатлари кафедра йигилишида мухокама килинади ва тавсия этилади.

Х,ар бир фан бир неча модулдан иборат булим, шу фаннинг барча мавзусини уз ичига оладиган мавзуларга эга. Шу мавзулар асосида маъруза машгулоти, амалий ёки семинар машгулотлари ташкил этилади. Маъруза машгулотида предметнинг мазмуни очиб берадиган барча мавзулар утилиши керак. Агар материал куп, аммо дарс соати кам булса умумлаштирилган холда, дарс соати етарли булса мавзулар тулик очиб бериши керак. Худди шундай амалий ва семинар дарслари хам шу мавзулар асосида ташкил килиниши керак.

Кейинги пайтда аудитория соатлари камайиши натижасида мавзуларни бир кисми машгулотлар давомида утилиб, колган кисми мустакил таълим сифатида талабаларнинг узлари узлаштириши керак булмокда. Талаба мустакил ишини ташкил этиш максадида мавзуларни булиб бериш, ёки шу мавзу асосида ижодий ишлар вазифа этиб берилмокда. Мустакил таълимнинг асосий максади талаба мавзуни тулик узлаштириши, олинган билимларини амалиётга куллай олиши куникмаларини хосил килиш.

Демак мустакил таълимнинг биринчи вазифаси аудитория машгулотларида берилаётган маълумотлар асосида фаннинг мазмунини узлаштириш ва иккинчи вазифаси узлаштирилган билимдар асосида ижодий ишлар яратиш. Бу яратилган ижодий ишлар фанни амалиёт билан боглаш демакдир. Шунинг учун

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

мустакил иш мавзулари аудиторияда берилаётган машгулот мавзуларидан ташкарида булиши керак эмас яъни, аудитория машгулотида фаннинг барча мавзулари (умумлаштирилган маъруза булсада) тулик очиб берилиши керак.

НАТИЖАЛАР БУЛИМИ

Биз тавсия этаётган талабаларнинг мустакил таълимини ташкил этиш йурикномасида маъруза мавзулари билан мустакил таълим мавзулари бир хил, чунки маъруза машгулоти мавзулари бутун предмет мазмунини камраб олган. Мустакил таълимда хар бир мавзу буйича талабаларга ижодий ишлар яратиш топширилган. Бу ижодий ишларни бажариш учун талаба биринчи уринда шу мавзуни тулик узлаштирган булиши керак [11].

2020-2021- укув йилида сиртки булим Биология таълим йуналиши 1- курс талабалари "Ривожланиш биологияси" фанидан мустакил таълим аудиторияда очиб берилмаган (дарс давомида улгирмаган) мавзулар буйича топшириклар асосида ташкил этилди. 2021-2022- укув йилида эса шу фандан маъруза мавзулари асосида ижодий ишларни бажариш буйича топшириклар берилди. Бу куйидаги куринишда:

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

№ Мустакил иш мавзулари

1 Хужайра назарияси, унинг шакллари ва эволюсияси

2 Хужайранинг кимёвий таркиби, хоссалари, хужайра морфологияси

ва биологик мембраналар, плазмалемма

3 Хужайра органоидлари

4 Цитоплазма киритмалари ва ядро таркиби

5 Хужайраларнинг булиниши. Митоз

6 Хужайралар булиниши. Меёз

7 Гаметогенез, гаметалар тузилиши

8 Уругланиш, майдаланиш ва гасрулятсия

9 Тукималар классификацияси. Эпителий тукималари

10 Ички мухит тукималари. ^он

11 Асл бириктирувчи тукималар

12 Тогай тукимаси

13 Суяк тукимаси

14 Мускул тукимаси

15 Нерв тукимаси

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

№ Мустакил иш шакллари

1 Реферат тайёрлаш

2 Такдимот яратиш

3 Бир жавобли тест тузиш

4 Куп танлов жавобли тест тузиш

5 Глоссарий тузиш

6 Дарс ишланма тайёрлаш

7 Эссе ёзиш

8 Мавзуга оид саволлар тупламини тайёрлаш

9 Муаммоли саволлар тайёрлаш

10 Мавзуга оид тушунчаларни жадвал куринишига келтириш

11 Доклад тайёрлаш

12 Мултимедиали такдимот тайёрлаш

13 Венн диаграммасини тузиш

14 Кластерлар тузиш

15 Расмли топшириклар тайёрлаш

Талабалар мавзулар буйича ижодий ишларни куйидаги комбинация асосида бажаради. Бунда горизантал устун мавзу ракамлари, вертикал устун талабанинг тартиб раками. Шундай комбинация килинганда ижодий ишлар такрорланмайди ва талабалар бир биридан кучириши олди олинади.

Мавзу номери Талаба № 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

2 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 1

3 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 1 2

4 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 1 2 3

5 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 1 2 3 4

6 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 1 2 3 4 5

7 7 8 9 10 11 12 13 14 15 1 2 3 4 5 6

8 8 9 10 11 12 13 14 15 1 2 3 4 5 6 7

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

9 9 10 11 12 13 14 15 1 2 3 4 5 6 7 8

10 10 11 12 13 14 15 1 2 3 4 5 6 7 8 9

11 11 12 13 14 15 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

12 12 13 14 15 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

13 13 14 15 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

14 14 15 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

15 15 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

17 1 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2

18 2 1 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3

19 3 2 1 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4

20 4 3 2 1 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5

21 5 4 3 2 1 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6

22 6 5 4 3 2 1 15 14 13 12 11 10 9 8 7

23 7 6 5 4 3 2 1 15 14 13 12 11 10 9 8

24 8 7 6 5 4 3 2 1 15 14 13 12 11 10 9

25 9 8 7 6 5 4 3 2 1 15 14 13 12 11 10

26 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 15 14 13 12 11

27 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 15 14 13 12

28 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 15 14 13

29 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 15 14

30 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 15

PuBO^naHum ÖHonorHACH ^aHugaH cupTKu TatnuM HyHanumu TanaöanapHHHr hkkh yKyB ÖHnugaru y3namTHpum KypcaTrunuHH Kyfiugaru ^agBanga KypumuMro

MyMKHH:

2020-2021 Ba 2021-2022 yKyB fiunuga Tanaöanap y3namTHpumHHH conumrapMa aHanrou (PuBO^naHum SuonoruflCH $aHH Muconuga).

y^yB I1H.1H Ta.aöa.ap COHH 100-91 90-71 70-60 59-0 Y3.amTHpHm KypcaTKHHH

2020-2021 58 7 37 12 2 76%

2020-2021 61 0 33 24 4 54%

REFERENCES

1. Y36eKHCTOH PecnyönHKacH npe3HgeHTHHHHr "Ohhh TatnuM Myaccacanapuga TatnuM CH^aTHHH omupum Ba ynapHHHr MaMnaKarga aManra omupunaeTraH KeHr KaMpoBHH ucnoxoTnapga $aon umTupoKHHH TatMHHnam 6yÖHHa KymuMna nopa-

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 12 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

тадбирлар тугрисида" 05.06.2018 йилдаги П^-3775-сон карори // https://lex.uz/docs/3765586

2. А.Зикиряев ва бошкалар. Биологиядан амалий машгулотлар. Тошкент "Фан ва технология" -2008. - 190 б.

3. Ш.Ш.Олимов, Б.Т. Жураев. Малакавий амалиёт. Методик кулланма. -Б.: Бухоро давлат университети, 2021. - 41 б.

4. Н.Ж.Тошманов, Ривожланиш биологияси фанидан мустакил таълим топшириклари. Услубий кулланма. Тошкент. - 2022.-34 б.

5. Salimova, S. (2019). Improving the methodological training and research activities of future biology teachers. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 2019.

6. Салимова, С. Ф. (2022). "Тюнинг"("Тит^") халкаро лойихаси ва унинг мохияти. Science and Education, 3(1), 1013-1019.

7. Ergasheva, G. (2022). ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ БИОЛОГИИ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЮ ИНТЕРАКТИВНЫХ ПРОГРАММНЫХ СРЕДСТВ. ЦЕНТР НАУЧНЫХ ПУБЛИКАЦИЙ (buxdu. uz), 23(23).

8. Ergasheva, G. (2022). Методика создания творческих и поисковых заданий по биологии. Центр научных публикаций (buxdu.Uz), 23(23).

9. Ergasheva, G. (2022). Педагогические аспекты создания фонд оценочных средств профессиональной компетентности обучающихся в цифровой образовательной среде. Центр научных публикаций (buxdu.Uz), 23(23).

10. https://ru.wikipedia.org/Практика.

11. https://otchet-po-praktike.ru/faq/vidy-i-tipy-praktiki-u-studentov/.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.