Научная статья на тему 'БАСТАКОР ВА БАХШИ АНСАТБАЙ ҚАЙРАТДИНОВ ИЖОДИЁТИНИНГ ТАЛАБАЛАР БИЛИМИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДАГИ АҲАМИЯТИ'

БАСТАКОР ВА БАХШИ АНСАТБАЙ ҚАЙРАТДИНОВ ИЖОДИЁТИНИНГ ТАЛАБАЛАР БИЛИМИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДАГИ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
8
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Бахши / жиров / дутор / қўшиқ / талаба / традиция / Ансатбай Кайратдинов / эпик. / Bakhshi / jirov / dutor / song / student / tradition / Ansatbay Kayratdinov / epic.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Jumaniyazov Iskander

Ushbu maqola Qoraqalpog‘iston baxshilari san’atida o‘chmas iz qoldirgan, o‘zining ajoyib kuy va qo‘shiqlari bilan qalblarimizdan joy olgan Ansatbay Qayratdinov hayoti va ijodiga bag‘ishlangan. Qoraqalpog‘istonda tahsil olayotgan musiqa ta’limining ixtisoslashgan yo‘nalishlari talabalarni o‘qitish uchun keng ko‘lamli musiqiy material hisoblanadi.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE IMPORTANCE OF THE CREATIVITY OF MELODIST AND PERFORMER ANSATBAY KAIRATDINOV IN THE FORMATION OF STUDENTS’ KNOWLEDGE

This article is devoted to the life and work of Ansatbay Kayratdinov, who left an indelible mark on Karakalpakstan’s bakhshi art, who has entered our hearts with his wonderful melodies and songs. It is considered a large-scale musical material for teaching students studying in the specialized fields of music education

Текст научной работы на тему «БАСТАКОР ВА БАХШИ АНСАТБАЙ ҚАЙРАТДИНОВ ИЖОДИЁТИНИНГ ТАЛАБАЛАР БИЛИМИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДАГИ АҲАМИЯТИ»

EURASIAN lOURNAL OF

SOCIAL SCIENCES

PHILOSOPHY AND CULTURE

EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz

THE IMPORTANCE OF THE CREATIVITY OF MELODIST AND PERFORMER ANSATBAY KAIRATDINOV IN THE FORMATION OF STUDENTS' KNOWLEDGE Jumaniyazov Iskander

Nukus Branch of the State Conservatory of Uzbekistan, etc. professor The city of Nukus, Republic of Karakalpakstan https://doi.org/10.5281/zenodo.11518324

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Received: 01st June 2024 Accepted: 06th June 2024 Online: 07th June 2024

KEYWORDS Bakhshi, jirov, dutor, song, student, tradition, Ansatbay Kayratdinov, epic.

This article is devoted to the life and work of Ansatbay Kayratdinov, who left an indelible mark on Karakalpakstan's bakhshi art, who has entered our hearts with his wonderful melodies and songs. It is considered a large-scale musical material for teaching students studying in the specialized fields of music education.

ЗНАЧЕНИЕ ТВОРЧЕСТВА МЕЛОДИСТА И ИСПОЛНИТЕЛЯ АНСАТБАЯ КАЙРАТДИНОВА В ФОРМИРОВАНИИ ЗНАНИЙ СТУДЕНТОВ

Джуманиязов Искандер

Нукусский филиал Государственной консерватории Узбекистана и др. профессор Город Нукус, Республика Каракалпакстан. https://doi.org/10.5281/zenodo.11518324

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Received: 01st June 2024 Accepted: 06th June 2024 Online: 07th June 2024 KEYWORDS

Бахши, жиров, дутор, песня, ученик, традиция, Ансатбай Кайратдинов, эпос.

Данная статья посвящена жизни и творчеству Ансатбая Кайратдинова, оставившего неизгладимый след в искусстве бахши Каракалпакстана, вошедшего в наши сердца своими замечательными мелодиями и песнями. Он считается масштабным музыкальным материалом для обучения студентов, обучающихся в Каракалпакстане. специализированные направления музыкального образования.

БАСТАКОР ВА БАХШИ АНСАТБАИ ЦАИРАТДИНОВ ИЖОДИЁТИНИНГ ТАЛАБАЛАР БИЛИМИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДАГИ АХДМИЯТИ

Жуманиязов Искандер

Узбекистон давлат консерваторияси Нукус филиали в.в.б. профессори Корацалпогистон Республикаси Нукус шах,ри https://doi.org/10.5281/zenodo.11518324 ARTICLE INFO ABSTRACT

Received: 01st June 2024 Accepted: 06th June 2024 Online: 07th June 2024 KEYWORDS

Ushbu maqola Qoraqalpog'iston baxshilari san'atida o'chmas iz qoldirgan, o'zining ajoyib kuy va qo'shiqlari bilan qalblarimizdan joy olgan Ansatbay Qayratdinov hayoti va

EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz

Бахши, жиров, дутор, кушик, талаба, традиция, Ансатбай Кайратдинов, эпик.

ijodiga bag'ishlangan. Qoraqalpog'istonda tahsil olayotgan musiqa ta'limining ixtisoslashgan yo'nalishlari talabalarni o'qitish uchun keng ko'lamli musiqiy material hisoblanadi.

Кириш. Х,ар бир миллатнинг уз миллий бойлиги булган - миллий санъати мавжуд. Корацалпогистон Республикаси х,ам узининг миллий санъати ва маданиятига эга х,исобланади. Узининг куп асрлик бахшичилик ва жировчилик санъати тарихига эга миллатмиз. Айницса мустациллик йилларидан олдин х,ам кейин х,ам узининг мусиций цадириятларини йуцотмаган х,олда, бугунги авлод вакилларига достонларимизнинг асл нусцалари хронологик хатоларсиз етиб келишининг узи х,ам бир санъатдир. Мана шундай санъаткорлардан бири х,исобланган, Корацалпоц халцининг ардогидаги бахши, созанда рах,матли Ансатбай Кайратдинов ижодиётига бир назар солиш илинжида ушбу тадцицот ишини амалга оширишга эришдим.

Назарий асос. Ансатбай Кайратдинов нафацат бахши ва созанда, у ажойиб дуст, инсонпарварлик х,иссиётлари юцори шахс сифатида х,ам танилган. Унинг катталар ва болалар адабиётидаги урни бециёсдир. У болаларни мусица санъатига жалб цилишни яхши курган, болаларни яратган асарнинг номи билан ипсиз узига боглаб олиб санъат оламига тортишга х,аракат цилган. Узининг куп йиллик мех,нати, созандачилик ва бахшичилик санъати билан утди. Ансатбай Кайратдиновнинг ижоди ва х,аёти тугрисида назарий билимлар фацатгина болалар адабиётида озмунча учратишимиз мумкин. Тадцицот жараёнида цуйидагича омилларга булиб илмий-назарий урганишга х,аракат цилинди:

1. Бастакор ва бахши Ансатбай Кайратдинов ижодиёти;

2. Ансатбай Кайратдиновнинг бахшичиликдаги муваффациятлари;

3. Ансатбай Кайратдиновнинг шогирд тайёрлашдаги узига хос йуллари;

4. Ансатбай Кайратдиновнинг болаларга багишланган мусиций асарлари;

5. Хар хил мавзуларда ёзилган цушиц куйлари.

Шу 5 та омил юзасидан изланишлар олиб борилди ва кутилган натижаларга эришилди.

Асосий булим. Бастакор ва бахши Ансатбай Кайратдинов ижодиёти.

А.Кайратдинов 1933 йилда Корацалпогистон Республикасининг Чимбой тумани, Усман Юсупов савхозида, атоцли Кияс жировнинг оиласида тугилган. Унинг биринчи устози отаси булиб, биринчи урганган соз асбоби х,ам цобиз булди. Кубиз асбобини цунт билан урганиб, достонларни урганиш бобида отасининг ёнида х,авасга айтиб х,ам юрди. Лекин дутор созига булган мех,ри кучлилик цилиб, кейинчалик жировчилик билан шугулланмасдан, у билан батамом хайрлашиб, дутор билан куп машцлар цилиб, дуторни куп чаладиган, халц цушицларини куйлайдиган булди. Пойтахтга кучиб келганидан сунг машхур бахши-жировлар, артистлар Кияс жировни курмасдан кетмас эди. Угиз жиров, Курбанбай жиров, Есемурат, Жанназар, Ерполат жировлар, Есжан бахши, Жуман, Жапац, Айтжан Хожалепесов в.х,. куплаб санъаткорлар Курбанияз бахши,

EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz

И.Патуллаев, Бегжан созанда Айтназаровлардан урнак олган А.Кайратдинов, айни;са Есжан Кусполатов, Айтжан Хожалепесовлар билан ;ушни булиб, уларга эргашиб шогирд тутинди.

У бахшилар айтадиган купгина достонгларни ёдлаб олди. Улардан «Гариб оши;», «Саятхан-Хамра», «Юсуф-Ахмад», «Юсуф-Зулайх,о» сингари достонларни куйлари билан куша ёдлаб оларди. Уларнинг айтилишиги, чалинишига (Техникавий) янгиликлар кушди. Шу билан бирга отасидан урганган «Кири; ;из», «Алпомиш», «Коблан», «Маспатша» достонларии тули; урганиб узлаштириб олди. Бу туби йук чексиз бойликлар Ансатбайнинг сунги пайтлари фольклоримизни тули;тириб, маълум мотивларни бурттириб ва уларга узи томонидан куп х,аёлий образларни мах,орат билан ясарди. Мана шундай маънавий гамхурликлар уз натижасини бермасдан колмади.

1950 йилда Нукус шах,ар педагогика институтига укишга тушади. 1960 йилда булса Нукус муси;а-хареография учелищесига кириб, хал; чолгулари булимининг гижжак асбоби буйича укишга киради. Мана буларнинг барчаси ёш Ансатбайга билимли, илмли етук мутахассис булишига катта туртки булди. У чорак асрдан купро; ва;т ;ора;алпо; давлат радио эшиттириш ва телевидение ёнидаги оркестрда созанда ва ;уши;чи булиб ишлади. «Адыцнан», «Демир донлы», «Алацайыс», «Тарлан», «Кунхожа сен яры», «Каражорга», «Нама басы» сингари ажойиб куйларни ижро ;илган.

Ансатбай К^айратдиновнинг бахшичиликдаги муваффациятлари. «Мухаллес», «Кептер мухаллеси», «Налыш», «Келте налыш», «Бармекен», «Теке налыш», «Хансаят», «Тарлан», «Каракез», «Кунхожа», «Муса сен яры», «Сен яр гал энди», «Идрис бала», «Еденбай намасы», «Бес перде», эсиресе «Не пайда» намасына, «Пахтакеш», «Кал енди», «Мийнет ет», «Мийнетти суй», «Адыцнан», «Кешки Сэнем», «Сен яр гедели», «Беглер», «Гэл-гэлди», «Бозатау», «Губбадин намасы», «Кецес», «Жеке баслы», «Еки баслы», «А;сунгил», «Лэй-лэй», «Муса намасы», «Жети асырым», «Пахай», «Дембермес», «Йош топ», «Хэуиж мухаллеси», «Сэудигим», «Мертеуил», «Эзизим», «Ираны», «Хожа бала», «Салты;», «Хожа дэс», «Дэрдицнен», «Ешбай», «Карадэли». (Ушбу номи курсатилган куй ва ;уши;лар асл ;ора;алпо; тилида ёзилди).

Ушбу ю;орида номи курсатилган куйлар А.Кайратдинов томонидан якка ва журновозлкда ижро этилган. Шу билан бирга радио-магнит лентасига ёзиб х,ам олиниб, олтин фондда купчилигини ;олдирган. Айни;са у ижро этган «Саятхан-Хамра» достонидаги «Тарлан» ;ушиги, у айтган ва;тдаги тул;ин нолалари, на;оратлари узгача эди.

А.Кайратдиновнинг ижро этган «Тарлан» куйи купчиликнинг севиб эшитувчи кушигига айланиб, уни радио тингловчилар, телетомошабинлар х,ам тез-тездан ушбу ;уши;ни сураб турганлар.

«Ушбу «Тарлан» цушигини бош;а бахшилар х,ам айтган, А.Кайратдинов сингари х,еч ким комига келтириб айтган эмас» - дейди, устоз Кешкинбай Ас;аров х,амда у Жалгас Есболгановлар. К.Ас;аров уз ва;тида А.Кайратдиновнинг гижжакчиси ва шогирди булган.

Ансатбай К^айратдиновнинг шогирд тайёрлашдаги узига хос йуллари.

А.Кайратдиновнинг шогирдлари жуда х,ам куп cабаби, у жуда камтарин, очи; кунгил, хул;-атвори яхши инсон булган. Унинг бахши шогирдларидан Муйно; туманидан

EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz

Казацбай бахши, Канликул туманидан Кенесбай бахши, машхур бахши-созанда, мелодист композитор Салменбай Садиков, машхур цушицчилардан Кецесбай Ниетуллаев, Турсынбай Палымбетов, аёл цушицчилардан Ида Рафикова, Бийбираба Утепбергенова, Ханзада Палуановалар булди. Ушбу юцорида номи курсатилган цушицчиларнинг цушицчи булиб етилишида А.Кайратдиновнинг хиссаси каттадир.

Унинг шогирд танлашида хам узига хос хусусият бор эди, негаки, хар кимни хам шогирдликка цабул цилавермас эди. Булгуси шогирднинг маданиятига, инсонийлик фазилатига юцори диццат царатиши билан хам ажралиб турган.

Шогирдлари учун бир цанча цушиц ва куйларни халц чолгулари оркестри учун цайта мослаштириб ишлаб чицишга уринди, масалан, аёл-цизлар учун «Илме султан», «Кептер мухаллеси», «Саз жацсы» сингари классик куй ва цушицларни хам вокал ансамбли учун цайта ишлаб, уни янги буёцлар билан безаб рангба-ранглик киритди, янги мотивлар билан тулицтирди.

Унутилиб кетиш ёцасидан турган эски цушицларни, цайта ишлаб уз ижодий хамёнини бойитиб утирди, унинг бу иши Жапац бахшидан кейин унинг ишларини ривожлантирган ягона шахс булди десак муболага булмайди.

Жировлар учун хам куйлар басталаган: «Ат болыпты миянкелдиц тайлары», «Гулайим» ариясы, «Гулпаршын» ариясы, «Арслан» ариясы ухшаган бир цанча мусицали драма ва опера арияларига хам цушиц ва куйлар ёзишга улгурди. Унинг шогирдлари хам ушбу ижодий муваффацияти билан тарбиялаб, уларни катта концертларга, декадаларга ёки ижодий хафталикларда, курик танловларда кузга тушишига сабабчи булди.

Ансатбай К^айратдиновнинг болаларга баFишланган мусиций асарлари. Мелодист ижодиётининг жанрлик тарафидан диапазонининг кенглиги билан ажралиб турган устоз санъаткор, болалар овозига, уларнинг ёш хусусиятларига мос равишда цушицларга куй басталаган, болаларнинг севимли мусицашуноси булди. Бу куйларга болалар цизицишини орттириш мацсадида номлар бериши, овоз баландлигига куп эътибор бермасдан, енгил формада яъни, болалар дунёини тарифлашга оид белгиланганлигини курамиз. Улардан, «Мактабим», «Салом лагер», «Урдагим», «Богчамизни севамиз», «Оц цуён», «Паровонлик кабутарлари», «Уцувчи ёшнинг цушиги» деган купгина цушицлари бизга маълум.

Бу цушицларнинг купчилиги Корацалпоц давлат нашриёти томонидан уз олдига «Кел болалар цушиц айтайлик» номи остида нашр цилинди. Яна бир ахамиятлилик тарафи шундаки, мактабларда уцув дарсликларига унинг асарлари мунтазам киритилиб, дарсликларга узига хослик тус бериб келмоцда.

А.Кайратдинов узининг куй басталаш ижодиётинининг чинакам хосилдор меваларидан, «Мевали бог», «Шодланаман», «Совчи циз», «Гулойим», «Арсланнинг арияси», «Яшна маконим», «Кудратли халц кучи», «Манголия», «Пилот циз», «Тугилган жойга» в.х. купчиликнинг севиниб айтадиган цушицлари булди.

Болалар хаётидан олинган цушицлар хар томонлама у богча боласими, у мактаб уцувчисими узининг ёдлашга ва куйлашга цулайлиги билан хам ажралиб турган. Унинг, «Уцувчи ёшнинг цушиги», «Мактабим», «Мен уцийман», «Богча-богча», «Урдагим», «Кучонтай» цушигини билмайдиган бола йуц.

EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz

Хар хил мавзуларда ёзилган кушик; куйлари. А.Кайратдинов утган асрнинг 50 йиллардан бошлаб хал;имизнинг кузга куринган бахшиларидан бири булиб, уз ижодиётини бошлаган. Отаси Кияс жиров Кайратдиновдан ва Есжан бахши Косполатовлардан урганган ;уши;-куйлари, достонларини мох,ирона узлаштириб, узидан х,ам ;ушиб, урганган куйларини авжига чи;ариб, х,ар хил нолалар, безаклар бера олган.

Бастакорнинг «Гулойим» ;ушигига ёзган муси;асида ;ора;алпо; хал; ;уши;ларига тан булган ажойиб муси;ий нолалар, триолар, узига хос ритмлар билан безаб беради.

«Арслан арияси» даги вокалист партиясига кенг лирик тон бериш ухшаган хусусиятлари ^ши^а узгача и;чамлик, ё;имли интонациялар билан бойитиб, ;уши;нинг узига хос жих,ати бир бугунли товушларни х,аракатли таризда узо; чузиб туриш ор;али уни нолалар ёрдамида безатар эди1.

А.Кайратдинов дастлабки басталовчилик ;адамини хал; санъати билан узликсиз олиб борган булса, уни ;айта ишлаб, тули;тириб борар эди. Сунги пайтлари у узининг оммавий ;уши;ларининг рамкаларини кенгайтириб, романс тилида ривожланган кенг диапазонли мух,аббат лирикаларини, хал; куйлари асосида янгилаб бориш устида ишлаб келган. «Тахтакупир даласи», «Шоли отизларни сайр ;илдир менга», «А;сингул», «Суй мени», «Овулдошларим», «Кутлуг туйларингизга», каби ;уши;лари бугунги кун, бугунги замон талабларида ёзилган.

Айни;са бастакорнинг «Кутлуг туйларимизга» ;ушиги унинг ижодиётидаги кенг ривожланган авжли мелодик айланмаларнинг кенглиги, эмоционал тасирчанлигининг кучлилиги билан бош;а ;уши;ларидан ажралиб туради. Романснинг узига хос хусусияти шундаки, у жуда ани; ва оддий темпда ривожланиб, ;уйи бугундан бошлаб аста-аста ю;орилиб кулминацияга кутарилиб, яна ;уйи бугунга ;арай секин-аста тушиш ор;али куй якунланади. Бунда тул;ин тарзида чай;алиб, кетма-кет ривожланиши мелодия, гох,ида йу;орига кутарилиб, гохдда пастлаб ва яна йу;ори пат билан кутарилиши ;уши;ни динамик х,аракатлардириб, уни жонлантиради2.

А.Кайратдинов х,ар хил жанрдаги куй ва ;уши;лари билан бир ;аторда йирик жанрдаги муси;ий асарлар яратишда х,ам узининг мах,оратини курсата олди. У композитор Узбекистон ва Кора;алпогистон хал; артисти Алимжан Халимов билан биргаликда Р.Ушимбетова ва Н.Ешматовларнинг «Яйловда туй» пъесасига муси;а яратиб, купчиликнинг мех,рини ;озона олди. «Яйловда туй» пъесасининг бош ;ах,рамони Парахатнинг ариялари оз ва;т ичида хал; орасида тар;алиб, ;уши;чиларнинг севимли ;уши;ларига айланди. Кора;алпогистонга хизмат курсатган артист Утеп Курбанбаев томонидан даставвал ижро ;илинган булса, кейинчалик Кора;алпогистонга хизмат курсатган артист Турсынбай Палымбетов, Тлепбай Кош;аров ва Жалгас Есболгановларнинг репертуаридан жой олди.

А.Кайратдинов узи яратган ва куйлаган ;уши;ларини уз шогирди Салменбай Садиков томонидан х,ам мох,ирона ижро этиб келинган. Масалан «Караман», цушиги х,ам уз диапазонининг кенглиги билан ажралиб турган.

1 Adambaeva.T.«Revolyuciyaga shekemgi Qaraqalpaq muzikasi» Nokis Qaraqalpaqstan baspasi.1976.j. 56-bet

2 Уша ерда.

EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz

Шоир Кармыс Досановнинг «Она келмо;да» номли кушигига басталаган куйи х,ам узига хос хусусиятга эга муси;алардан бири булди.

Заключение. Ю;орида курсатилган омиллар буйича изланишларимиз сунгида, А.Кайратдиновнинг ;ора;алпо; бахшичилик санъати ва адабиётларимизга кушган катта х,иссалари, х,али-х,онуз очилмаган жумбо;лари мавжудлигини теран англаб етмогимиз лозим.

References:

1. Adambaeva.T.«Revolyuciyaga shekemgi Qaraqalpaq muzikasi» Nokis Qaraqalpaqstan baspasi.1976.j.

2. Пирназаров С.М. «Каракалпак; театрынын, профессионаллык;к;а етиуинде дэслепки адымлар (1930-1939)» Илмий ма;ола. «Илим х,эм жэмийет» илмий ма;олалар туплами. 2023 й., 62-64-бетлар.

3. Мамутов П. Кора;алпо; давлат кугирчок; театрининг ташкил килиниши. Театрдаги ижодий жараёнлар ва изланишлар //Journal of Culture and Art. - 2023. - Т. 1. -№. 2. - С. 1-6.

4. Уразбаев Д, Пирназаров С. THE FIRST APPEARANCE OF POP PERFORMANCES AND ITS DEVELOPMENT OF WORLDWIDE DEVELOPMENT. Science and Education in Karakalpakstan. 2022 years. 95-96.

5. С.М.Пирназаров, С.Б.Аяпов JIRAWSHILIQ KORKEM ONERI-BIR AKTYOR TEATRI MISALINDA. ПЕРЕКРЁСТОК КУЛЬТУРЫ, 2022.

6. Алланбаев.Р.О. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ РАЗВИТИЯ ВОКАЛЬНЫХ СПОСОБНОСТЕЙ //INTERNATIONAL SCIENTIFIC REVIEW OF THE PROBLEMS OF PHILOSOPHY, SOCIOLOGY, HISTORY AND POLITICAL SCIENCE. - 2018. - С. 12-15.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.