Научная статья на тему 'БАРҚАРОР РИВОЖЛАНИШ МАҚСАДЛАРИ МАВЗУЛАРИНИ ЯПОН ТИЛИ АМАЛИЙ МАШҒУЛОТЛАРИДА ЁРИТИШ АМАЛИЁТИ'

БАРҚАРОР РИВОЖЛАНИШ МАҚСАДЛАРИ МАВЗУЛАРИНИ ЯПОН ТИЛИ АМАЛИЙ МАШҒУЛОТЛАРИДА ЁРИТИШ АМАЛИЁТИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
4
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
барқарор ривожланиш мақсадлари / япон тили / тақдимот / нутқ / атроф-муҳит муаммолари / чиқиндиларни саралаш / чиқиндиларни қайта ишлаш / sustainable development goals / Japanese language / presentation / speech / environment problems / waste sorting / waste recycling

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Бешшё, Аяко, Халилова, Азиза

Ушбу мақолада барқарор ривожланиш мақсадларини (БРМ) япон тили амалий машғулотларига жорий этиш тажрибаси ҳақида сўз боради. Бу мавзудаги тақдимотлар орқали талабалар БРМга бўлган тушунчаларини чуқурлаштириш билан бирга, “ўқиш, ёзиш, тинглаш ва гапириш” каби тўртта асосий кўникмаларни ривожлантириш ҳамда амалиётдаги япон тили билимларини оширишга йўналтирилган усуллар ёритиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE PRACTICE OF COVERING THE TOPICS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS IN JAPANESE LANGUAGE PRACTICAL LESSONS

This article discusses the attempt to incorporate the Sustainable Development Goals (SDGs) into Japanese language practice lessons. Through presentations on this theme, it deepens students' understanding of the SDGs while simultaneously improving their practical Japanese skills by developing the four basic skills of "reading, writing, listening, and speaking."

Текст научной работы на тему «БАРҚАРОР РИВОЖЛАНИШ МАҚСАДЛАРИ МАВЗУЛАРИНИ ЯПОН ТИЛИ АМАЛИЙ МАШҒУЛОТЛАРИДА ЁРИТИШ АМАЛИЁТИ»

УУК: 801.82

БАРЦАРОР РИВОЖЛАНИШ МАКСАДЛАРИ МАВЗУЛАРИНИ ЯПОН ТИЛИ АМАЛИЙ МАШГУЛОТЛАРИДА ЁРИТИШ АМАЛИЁТИ

d https://doi.org/10.5281/zenodo.14413212

Жауон ицтисодиёти ва дипломатия универсиитети Шарц тиллари кафедрасининг уцитувчиси, JICA кунгиллиги Аяко Бешшё Катта уцитувчиси, PhD Азиза Халилова [email protected], [email protected]

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада барцарор ривожланиш мацсадларини (БРМ) япон тили амалий машгулотларига жорий этиш тажрибаси уацида суз боради. Бу мавзудаги тацдимотлар орцали талабалар БРМга булган тушунчаларини чуцурлаштириш билан бирга, "уциш, ёзиш, тинглаш ва гапириш" каби туртта асосий куникмаларни ривожлантириш уамда амалиётдаги япон тили билимларини оширишга йуналтирилган усуллар ёритиб берилган.

Калит сузлар: барцарор ривожланиш мацсадлари, япон тили, тацдимот, нутц, атроф-мууит муаммолари, чициндиларни саралаш, чициндиларни цайта ишлаш

АННОТАЦИЯ

В этой статье рассматривается попытка интегрировать цели устойчивого развития (ЦУР) в практические занятия по японскому языку. Через презентации на эту тему углубляется понимание ЦУР, а также улучшаются практические навыки японского языка, развивая четыре основные навыка: "чтение, письмо, аудирование и говорение".

Ключевые слова: цели устойчивого развития, японский язык, презентация, речь, экологические проблемы, сортировка отходов, переработка отходов.

ABSTRACT

This article discusses the attempt to incorporate the Sustainable Development Goals (SDGs) into Japanese language practice lessons. Through presentations on this theme, it deepens students' understanding of the SDGs while simultaneously improving their practical Japanese skills by developing the four basic skills of "reading, writing, listening, and speaking."

Kew words: sustainable development goals, Japanese language, presentation, speech, environment problems, waste sorting, waste recycling

Бугун бутун дунё нигохи икдим узгариши, унинг канчалик глобал муаммога айланиб бораётганлиги ва иклимни узгариши туфайли келиб чикаётган масалаларга каратилган. Иклим узгариши туфайли юзага чикаётган экология муаммолари бутун дунё буйлаб долзарб тус олаётган бир пайтда, Узбекистон учун хам мухим масалалардан бирига айланган.

Бирлашган Миллатлар Ташкилоти Бош Ассамблеясининг 2015-йил сентябрь ойида БМТнинг Баркарор ривожланиш саммитида кабул килинган 70-сонли резолюциясига мувофик, шунингдек, 2030-йилгача булган даврда БМТнинг Глобал кун тартибининг Баркарор ривожланиш максадларини (кейинги уринларда - БРМ) изчил амалга ошириш буйича тизимли ишларни ташкил этиш максадида Вазирлар Махкамаси томонидан 2018-йил 20-октабрда 2030-йилгача булган давр учун 16та Баркарор ривожланиш миллий максадлари хамда улар билан боглик булган 125та вазифалар тасдикланган1.

Мазкур маколада баркарор ривожланиш максадларини япон тили амалий машгулотларига ёритиш тажрибаси ва талабаларнинг муносабати хакида суз боради. Япон тили дарсларида атроф-мухит масалаларини мухокама килишнинг бир нечта максадлари мавжуд. Албатта биринчи бу БРМнинг мазмуни ва мохиятини чукуррок англаш. Баъзи талабалар БРМ сузини аллакачон эшитишган булсада, бирок унинг асл мазмунини дарсларда мавзуни мустакил равишда тадкик килиш оркали чукуррок тушунишлари мумкин. Албатта япон тилида нутк сузлаш оркали биз талабаларнинг "укиш, ёзиш, тинглаш, гапириш" каби асосий турт куникмаларини хар томонлама ривожлантиришга харакат киламиз. Одатий дарсларда талабалар ута фаол булмасликлари мумкин, такдимот методи бизга фаол, жонланган япон тили дарсини ташкил этишга ёрдам беради. Талабаларнинг мавзуга оид дидактик материалларни, интерфаол топширикларни такдимот, лойихаларда тайёрлашлври машгулотларнинг кизикарли кечиши учун имконият яратади.

Амалий машгулот аудиторияси 3 курс талабалари булиб, тахминан 25 кишидан иборат. Дарсни амалга ошириш жараёнида, талабалар "Узбекистон ва Япониянинг атроф-мухит масалаларига ёндашувларидаги фарклар" мавзусида, хусусан, атроф-мухит муаммоларидан бири барча учун таниш ва бирдек мухим булган тадкикот материаллари чикиндилар ташлаш, ажратиш ва кайта ишлаш мавзусини тадкик килдилар. Бу эса уз навбатида БРМнинг 12-максади "Масъулиятли истеъмол килиш ва ишлаб чикариш", 13-максад "Иклим узгаришларига карши кураш"ни урганиш талабалар учун хам билим ва ажойиб

1 https://brmnnt.uz/

имконият булди. Талабалар Японияда чикиндиларни саралаш усуллари ва кайта ишлаш жараёнларини мустакил равишда тадкик килиб такдим этдилар.

Кейинги боскичда япониялик укитувчи Аяко Бешшё Японияда чикиндини ажратиб ташлаш ва кайта ишлаш жараёни, Япония фукароси сифатида уз тажрибаси, чикинди ажратиш усуллари ва йирик япон компанияларининг бу борада килаётган харакатлари хакида гапириб берди. Шундан сунг талабалар билан сухбатлашиб, чикинди ажратиш буйича амалий тажриба амалга оширилди.

Энди дарни амалга оширилиш амалиёти хакида тухталиб утсак. Биринчи кадам, талабаларнинг такдимотлари. Талабалар чикинди ташлаш ва кайта ишлаш буйича узлари мустакил изланиб такдимот тайёрладилар. Мисол учун чикинди ташлаш тартиби, чикинди турлари, чикинди турига караб ташлаш коидалари ва хоказолар. Хдттоки талабалар такдимотда булишган "ZERO WASTE TOWN" яъни чикиндиларсиз шахар хакидаги маълумот барча учун янгилик булди. Бунда кун чикар мамлакатнинг кичик шахарида чикиндиларни 45 турга ажратилиб, 80% кайта ишланиши маълум булди. Бу маълумот япон укитувчиси учун хам янгилик эди. Талабаларнинг лойихалар тайёрлашда YouTube каби турли тармоклардан бундай кизикарли маълумотни излаши ва куллаши хам такдимот тайёрлашдаги махорат десак муболага булмайди.

Шундан сунг укитувчи Японияда кулланиладиган ахлатни ажратиш ва кайта ишлашнинг аник мисолларини такдим этди ва уни мисоллар ёрдамида очиб берди. Масалан пластик сув идишидан копкок ва ёрликни олиб ташлаб, ичини ювиб ва шундан кейин уни ташлаш кераклигини амалда курсатиб берди.Уз урнида Япония супермаркетларида жорий килинган пластик сув идишларини кабул килиш автоматлари тажрибаси билан булишиб, бу каби автоматлар нафакат чикинди микдорини камайтириш балки компанияларнинг имиджини ошириш учун хам хизмат килишини таъкидлаб утди.

Сунгра дарснинг мухокама кисмига утилди. Айтиш жоизки, талабаларнинг мавзуга булган кизикиши ва муносабати юкори булиб, «Япония университетлар худудида хам чикиндилар саралаб ташланадими?», «Агар чикиндилар саралаб ташланмаса нима булади, жарима мавжудми?», Япония хукумати чикиндиларнинг неча фоизини кайти ишлайди?» каби саволлар берилди.

Мавзу мухокамасидан сунг, талабалар билан амалий тажриба бажарилди. Бунда талабалардан «Хаши» яъни таом учун мулжалланган таёкчалар тупламини чикиндига ташлаш амалиётини курсатиб бериш суралди. Берилган таёкчалар тупламини чикиндига ажратишда талабалар туплам уралган селофан пакетини пластик чикинди турига, унинг ичидаги когоз ёрлигини кайта ишланадиган кагоз чикиндилари турига ажратиб курсатдилар. Албатта

таёкчаларни талабалар ёндириладиган чикинди категориясига ажатишди, албатта бу тугри эди. Бирок бу каби таёкчалар узок муддат фойдаланиш мумкин булган сифатди махсулотдан тайёрланганлиги ва уни ювиб бир неча бор ишлатиш мумкинлиги уларни уйлантириб куйди. Бугун японлар орасида «менинг таёкчам» яъни овкат учун мулжалланган хашиларни ташкарига овкатланишга чикганда узи билан олиб юриш урф булган. Албата бир мартта ишлатиладиган таёкчалардан фаркли равишда уларни махсус идишларда олиб юрадилар. Бу амалиётнинг жорий килиниши ресторан ва кафеларда бир мартталик ишлатиладиган таёкчаларнинг истеъмолини камайтиришга олиб келади. Олиб борилган дарснинг асосий амалий ахамияти, тарбиявий жихати хакида гапирар эканмиз, биз хар биримиз атроф мухитни саклаш, озодаликни саклаш, чикиндиларни камайтириш каби масалаларда «Мен узим нима кила оламан?» деган саволга жавоб топиш оркали намоён булади деб уйлаймиз. Талабалар орасида уз термос сув идишини олиб келганлар бор эди. Узи билан бу каби сув идишларини олиб юриш пластик идишлар истеъмолини камайтириши ва албатта бу турдаги чикинлининг камайишига хам хизмат килиши мумкин. Дарсдан сунг талабалар орасида чикинли ташлашда уларни буклаб, ундаги стаплер учун метал штапелларни хам ажратиб ташлаётганини гувохи булдик. Ва биз бу дарс талабаларнинг чикинди ташлашдаги муносабати, уларнинг онгига озгина булсада таъсир курсатиши мумкинлигини куриб хурсанд булдик.

Сунгги 20 йил ичида Япония чикиндиларни саралаш ва кайта ишлашга катта эътибор карата бошлади. Уйлаймамизки, Узбекистонда хам тез орада чикиндиларни саралаб ташлаш ва кайта ишлаш одат тусига киради. Бу амалий машгулотнинг ижобий хусусиятларини сиз билан булишмокчимиз. Булар "фаол укув материаллари"дан фойдаланиб талабаларнинг япон тили билимларини юкори даражага кутариш, Японияга укишга борган талабаларнинг хам бу каби маданият ва одатларга тез мослашишларига ёрдам бериш кабилар. Ва энг мухими бу чикиндиларнинг камайиши ва атроф мухитни мухофаза килиш хакида чукуррок уйлашга ундаш деган фикрдамиз.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ

1. Do you know all 17 SDGs? (United Nations) https://sdgs.un.org/goals

2. ZERO WASTE TOWN Kamikatsu(Kamikatsu-cho Town Hall Planning and Environment Division) https://zwtk.jp/

3. Garbage and Recycling (City of Yokohama) https: //www.city.yokohama.lgj p/lang/residents/en/garbage/

4. Resource recycling (AEON CO., Ltd.) https: //www.aeon.info/en/sustainability/environment/reuse/

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.