Матякубов К. К.
Тошкент вилояти Чирчиц давлат педагогика институты Технологик таълим кафедраси уцитувчиси
БУЛАЖАК ТЕХНОЛОГИК ТАЪЛИМ ФАНИ УЦИТУВЧИЛАРИНИ КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИЛИГИНИ ОШИРИШДА ПЕДАГОГИК ТАЪЛИМ ИННОВАЦИОН КЛАСТЕРНИ ТУТГАН УРНИ
Annotatsiya: Ушбу мацола таълим сохасида амалга оширилаётган бунёдкорлик ишлари ва эришилган цатор ижобий узгаришларга царамасдан, таълим самарадорлигининг ривожланиш динамикасини янада жадаллаштириш, бунда яратилган шарт-шароитлар ва имкониятлардан самарали фойдаланиш, умумтаълим мактаблари учун рацобатбардош мутахассисларни — булажак технология фани уцитувчиларни етказиб бериш бугунги кунда энг долзарб масала хисобланади
Калит сузлар: касбий компетентлик, таълим сифати, педагогик кластер, уцитиш технологиялари.
Matyakubov K.K.
teacher of the department of technological education Chirchik State Pedagogical Institute
THE ROLE OF PEDAGOGICAL EDUCATION IN INNOVATIVE CLUSTER IN INCREASING THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE TECHNOLOGICAL EDUCATION TEACHERS
Annotation: Despite the creative work in the field of education and a number of positive changes, the most pressing issue today is to further accelerate the dynamics of educational development, the effective use of created conditions and opportunities, the supply of competitive specialists - future technology teachers for secondary schools.
Keywords: professional competence, quality of education, pedagogical cluster, teaching technologies.
Узбекистан Республикасида амалга амалга оширилаётган ислохотлар талабларга тула жавоб берувчи, ишлаб чикариш сохасида юзага келган ракобатга бардошли, кескин узгаришларга мослаша олувчи,шунингдек, мехнат бозорида мутахассислар малакасига куйилаётган талаблар даражасида самарали фаолият юритувчи шахсни шакллантириш долзарб муоммо хисобланади.
Таълим сохасида амалга оширилаётган бунёдкорлик ишлари ва эришилган катор ижобий узгаришларга карамасдан, таълим самарадорлигининг ривожланиш динамикасини янада жадаллаштириш, бунда яратилган шарт-шароитлар ва имкониятлардан самарали фойдаланиш,
yмyмтaълим мaктaблaри учун paк;oбaтбapдoш мyтaxaccиcлaрни — бyлaжaк теxнoлoгия фaни yкитyвчилaрни бериш бугунги кyндa энг дoлзaрб
Macana xиcoблaнaди. Тaлaбa ушбу жaрaёндa билимлaрни жaмлaш, caкдaш, yзaтиш, yлaрнинг мaнтикий тyзилмacини ярaтиш вa иcтикбoлдa кacбий фaoлиятини тaшкил этишдa yлaрни caмaрaли кyллaш кaби xoлaтлapни yзидa мyжaccaм эттирaди. Педaгoгик-пcиxoлoгик фaoлият билaн боглик кaрaш, кддрият xaмдa мoтивaциялaр мoxиятaн yзгaриб тaкoмиллaшиб бoрaди.
Аcлидa "клacтep" сузи инглиз тилидaн олинган 6ули6, тaржимa килингaндa "тyплaм", "тyп","тyплaмлapдa усиш" дегaн мaънoлaрни aнглaтaди. Ктастер тyшyнчacигa кyплaб oлимлaр уз тaдкикoт ишлaридa тaъриф бериб yтгaнлaр.Жyмлaдaн, Г.А.Яшевой "Kracrep - бир илмий-мaъpифий мapкaз aтpoфидa биpлaшгaн (Maxcyc xroMamap, шу жyмлaдaн, еткязиб берувчи, шунингдек, ишлaб чикapyвчилap вa иcтeъмoлчилap) кoмпaниялap ypтacидaги xaмкopлик мyнocaбaтлapигa acocлaнyвчи тapмoк тaшкилoтлapи мэжмуи" дeгaн тaъpифни бериб yтaди.
Дeмaк, тaъpифдaн келиб чиккдн xoлдa кyйидaги xyлocaгa келишимиз мумкин: иктиcoдиётдaги "клacтep" тyшyнчacи жугрофий жих^^н якин кopxoнaлap, илмий мapкaзлap, тaдкикoт мyaccacaлapи, олий укув юpтлapининг ишлaб чикдриш caмapaдopлигини ошириш вa cyбъeктлap paкoбaтбapдoшлилигини тaъминлaш мaкcaдидa кoнцeнтpaциялaшyви жapaёни.
Пeдaгoгик тaълим клacтepи эca бyлaжaк тexнoлoгия фaни yкдтyвaчилapини кacбий компетентлигини оширишни мухим омил Xиcoблaнaди. Бу жapaённи кyйидaгичa тaлкин кдлaмиз:
Аввэломбор кacбий компетентлик нимa? Kacбий компетентлик бу мaълyм бир œxa бyйичa билим, кyникмa,мaлaкaни эгaллaш вa ^сбий жapaёндa мyвaккиятли кУллaй oлишгa aйтилaди. Бунинг учун бyлaжaк укитувчини тaйёpлaшдa узликсиз тaълим тизими ypтacидa xaмкopликни йyлгa куйиб тaълимдa узвийлик вa узлуксизликни тaъминлaш лозим. Сaбaби бyлaжaк тexнoлoгия фaни yкдтyвчилapи Олий тaълим мyaccacacидa умумий Уpтa тaлим мaктaблapи укув дacтypлapи меъёрий xyжжaтлapи вa aмaлиёт дaвpидa мaктaбдaги мухит дapc жapaёни вa уни кaндaй тaшкил этилиш жapaёни билaн тaнишмacдaн тасбий компетентлилиги хеч кдчон юкори бyлмaйди.Бy эca тaълим тизимини acocи бyлгaн умумий ypтa тaълим Укyвчилapидa ушбу фaн юзacидaн билим кyникмa мaлaкaни тулик эгaллaнмacлигигa вa кeлaжaкдa онгли тасбга йyнaлмacлигигa олиб кeлaди.Бy вaзиятни олдини олиш учун aлбaттa тaълим мyaccacaлapи билaн xaмкopлик Уpнaтиш вa укув дacтyp вa меъёрий xyжжaтлapини yзвийлaштиpиш лозим.
Бyлaжaк тexнoлoгия фaни yкдтyвилapини кacбий кoмпeтeнтликлapи юкори дapaжaдa шaкллaниши учун пeдaгoгик тaълим иннoвaциoн клacтepидaн келиб чикиб кyйидaги мaкcaдлapни бeлгилaб олишимиз кepaк:
Тexнoлoгия фaни coxacидпa caмapaли ворисийликни тaъминлaш вa энг яxши тaлaбaлapни пeдaгoг тасбига тapFиб килиш;
Педагогларнингкасбий тайёрлигини амалиётгатаянган холда ва манфаатдор субъектлар тескари алокасини оператив таъминланган холда олиб бориш;
Булажак технология укитувчиларини инновацион тажрибага эга амалиётлар базасида тайёрлаш мухитини яратиш;
Педагогик таълимда янги авлод укув,укув-услубий, илмий адабиётлар, воситалар ва дидактик мажмуасини яратиш;
Педагог кадрлар тайёрлашда мактабгача, урта таълим ва ОТМ хамда бошка талабгорлар билан узаро тезкор богланиш имкониятини яратиш;
Педагогик таълим бугинлари уртасида алокадорлик, богликлик ва хамкорлик заруриятини илмий асослаш.
Ушбу максадлардан келиб чиккан холда куйидаги вазифаларни амалга ошириш лозим:
-худуддаги таълим муассасалари учун замонавий билим ва малакага эга педагог кадрлар тайёрлаш;
-таълим сифатин оширишда инновацион педагогик технологиялардан самарали фойдапланиш;
-умумтаълим мактабларида технология фанини укитиш билан боглик муоммоларни бартараф килиш максадида илмий-амалий семинарлар ташкил килиш;
Хулоса килиб шуни айтишимиз мумкинки юкоридаги максад ва вазифалар бир тизимда булажак технология фани укитувчиларини тайёрлаш жараёнида амалга оширилса, келажакда касбий компетентлилиги юкори, дунё микёсида ракобатбардош технология фани мутахассисини етказиб чикаришга мухим асос булади.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Матякубов.К (2020). Меhнат тарбияси орqали уqувчиларнинг ижтимоий hаётга мослашишларини таьминлаш. Academic Research in Educational Sciences, 1 (3), 1051-1056.
2. Матякубов.К The use of national traditions in the labor education of pupils// Academia,2020. Volume 10,Issue 10,pp 300-305
3. Матякубов.К., Raxmanov A.R.Maktablarda talimning ijtimoiy sheriklik modelini yaratishda klaster yondashuv. Academic research in educational sciences,2020.Volume 1,Issue 4,244-249 b.
4. Матякубов.К Process of Labor Preparation for Schoolchildren. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(09), 2405-2412.
5. Халмухамедова, М. А. (2020). Наqшбандия тариqати воситасида талабаларнинг касбий компетентлигини такомиллаштириш (технологик таълим мисолида). Муg'аллим, 1(1).
6. Гулбаев, Н. А., Кудратиллоев, Н. А. (2020). Состояние проблем управления систем с рассредоточенными объектами (на примере электрических сетей). Science and World, 6(82), 29-32.
7. Гулбаев, Н. А., Кудратиллоев, Н. А. (2020). Моделирование и управление территориально-распределенными системами. Science and World, 6(82), 25-28.
8. Гулбаев, Н. А., Кудратиллоев, Н. А. (2020). Модели упорядочивания структур управления систем с рассредоточенными объектами. Евразийский Союз Ученых (ЕСУ), 6(75), 46-48.